آبشار گورگور خیاوچای | ارمغانی از دامنه‌های سرسبز سبلان

1

یکی از سرسبزترین استان‌های ایران است. زمانی که صحبت از جاهای دیدنی اردبیل به میان می‌آید، باید لیستی به‌بلندی زمین تا آسمان هفتم را آماده کرد. امروز قصد داریم درباره آبشار گورگور خیاوچای با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا این آبشار زیبا را بهتر بشناسید.

آبشار گورگور خیاوچای کجاست؟

تصویری از آبشار گورگور

آبشار گورگور خیاوچای یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر محسوب می‌شود. این آبشار در جنوب روستایی با نام موییل و در چند کیلومتری جنوب مشگین شهر واقع شده است.

جاذبه‌های دیدنی آبشار گورگور مشگین شهر

آبشار گورگور یکی از زیباترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. این آبشار حدود 12 متر ارتفاع دارد. آبشار گورگور محوطه‌ای با مساحت 200 مترمربع را به خود اختصاص داده است. این آبشار در دامنه شمالی کوه سرسبز و زیبای سبلان در شمال غرب ایران واقع شده است. سبلان سومین قله مرتفع در تمام ایران به حساب می‌آید. طبیعت تابستان این منطقه به‌نوبه خود تماشایی و خیره‌کننده است. در طول زمستان نیز می‌توانید بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش اسکی روی برف را در این منطقه مشاهده کنید.

آب این آبشار از قلب سنگی صخره‌ای بزرگ در دامنه شمالی کوه سبلان به بیرون می‌ریزد. یکی از زیبایی‌های این آبشار، تغییر زاویه جریان آب در هر پله از صخره است؛ یعنی آب روی صخره‌هایی با زاویه‌های مختلف جریان پیدا می‌کند و مسیر آن ناگهان تغییر می‌یابد. به همین خاطر نهایتاً آب به‌صورت زیگزاگ وارد حوضچه‌ای که در پایین آن قرار دارد، می‌ریزد. این آبشار آبی زلال، خنک و گوارا دارد. در زیر این آبشار، حوضچه‌ای کوچک نیز به وجود آمده است. این حوضچه مکانی عالی برای آب‌تنی گردشگران محسوب می‌شود. در آب این حوضچه نه‌چندان عمیق، ماهی‌های قزل‌آلای قرمز نیز به چشم می‌خورند. ماهی‌گیری از این حوضچه هیچ محدودیتی ندارد؛ پس اگر هوس ماهی قزل‌آلای بومی کرده‌اید، بهتر است همراه خود چوب ماهیگیری ببرید.

امکانات موجود در نزدیکی آبشار گورگور خیاوچای مشگین شهر

خوشبختانه در محوطه این آبشار خبری از هیچ‌گونه امکانات و خدمات رفاهی نیست؛ پس اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید، لیستی از وسایل و ملزوماتی که به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد را تهیه کنید و پیش از رسیدن به محدوده آبشار همگی را فراهم نمایید. توصیه ما به شما این است که حتماً میان‌وعده و آب همراه داشته باشید. فراموش نکنید از مشگین شهر باک بنزین خودروی خود را پر کنید. به این ترتیب در طول مسیر دچار مشکل نخواهید شد.

بهترین زمان بازدید از آبشار گورگور مشگین شهر

پیش از این اشاره کردیم که آبشار گورگور در مناطق کوهستانی سبلان قرار دارد. سبلان سومین قله مرتفع ایران است. پس همان طور که انتظار می‌رود، آب‌وهوایی سرد و کوهستانی در این منطقه حاکم است. به همین خاطر اگر قصد بازدید از آبشار را دارید، باید شش ماه اول سال را برای سفر خود انتخاب کنید. البته در شش ماه دوم سال نیز، این منطقه جاذبه‌های گردشگری خاص و منحصر‌به‌فردی دارد. پیست اسکی آلوراس یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک این آبشار است. اگر به ورزش اسکی علاقه‌مند هستید، می‌توانید در طول زمستان سری به این پیست بزنید. لازم به ذکر است اسکی در این منطقه جذابیت بسیاری دارد و می‌توانید از مناظر بکر طبیعی دیدن کنید.

اقامت در نزدیکی آبشار گورگور مشگین شهر

تصویری از کمپ زدن و اقامت در طبیعت سربسز آبشار گورگور

بیشتر گردشگران در قالب توری یک‌روزه از آبشار گورگور دیدن می‌کنند. در نزدیکی خود آبشار که هیچ‌گونه اقامتگاهی وجود ندارد. برای اقامت می‌توانید به مشگین شهر بازگردید. در محدوده مشگین شهر، اقامتگاه‌های متعددی حضور دارند. همچنین در روستای موییل نیز چند خانه روستایی به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده‌اند. البته اینکه بتوانید این خانه‌ها را پیدا کنید و فضای کافی برای اقامت شما داشته باشند، حتمی نیست. پیش از سفر به موییل، می‌توانید در اینترنت به‌دنبال خانه‌های بوم‌گردی بگردید و رزرو خود را به‌صورت تلفنی انجام دهید.

کمپ‌زدن در کنار آبشار نیز یکی از گزینه‌هایی است که پیش رو دارید. لازم به ذکر است برای کمپ‌زدن در طبیعت باید مهارت کافی داشته باشید. همچنین باید تجهیزات لازم را همراه ببرید. در ضمن به یاد داشته باشید که حداقل باید با همراهی 2 تا 3 نفر دیگر کمپ بزنید. کمپ‌زدن به‌تنهایی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. البته خوشبختانه خبری از حیوانات وحشی در این منطقه نیست.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار

  • چشمه گرگر سبلان؛
  • هفت چشمه سبلان؛
  • روستای آلوج مشگین شهر.

مسیر دسترسی به آبشار گورگور خیاوچای


برای دسترسی به این آبشار باید کمی پیاده‌روی را به جان بخرید. در حقیقت دسترسی به این آبشار تا دامنه‌های سبلان با ماشین امکان‌پذیر است. مابقی مسیر را باید پیاده طی کنید. این مسیر شیب نسبتاً تندی دارد. البته اگر مناظری که قرار است از نزدیک شاهد باشید را در ذهن خود تجسم کنید، بدون خستگی این مسیر را پشت‌سر خواهید گذاشت. برای دسترسی به این آبشار ابتدا باید خودتان را به مشگین شهر برسانید. مشگین شهر در نزدیکی اردبیل قرار دارد. از مشگین شهر تا آبشار گورگور حدود 144‌ کیلومتر فاصله است. در این میان از روستاهای مختلف عبور خواهید کرد. زمانی که به روستای موییل برسید، با دامنه سرسبز و زیبای سبلان رو‌به‌رو خواهید شد. از اینجای مسیر است که باید کوله‌پشتی خود را بردارید و به دل طبیعت بزنید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان اردبیل، جنوب روستای موییل در در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره جاهای دیدنی استان اردبیل چیست؟ آیا تاکنون سری به منطقه مشگین شهر زده‌اید؟ آیا تاکنون از آبشار گورگور خیاوچای دیدن کرده‌اید؟ اگر این‌طور است، تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

این آبشار در نزدیکی مشگین شهر و روستای موییل قرار دارد.

شش ماه اول سال بهترین زمان بازدید از این آبشار است.

بله، امکان کمپ‌زدن در نزدیکی آبشار وجود دارد.

بله، افراد کم‌توان و کودکان بهتر است از این آبشار دیدن نکنند.

5/5 (2 نظر)
1 نظر
  1. رها می گوید

    یکی از بهترین امکانات این منطقه اینه که می‌شه توش کمپ کرد و معمولاً جاهای خوبی برای این کار می‌شه پیدا کرد که هم مطمئن و امن باشه و هم راحت. آبشار گورگور خیلی خوشگله؛ اما نباید از چشمه‌هاش هم غافل شد.
    اردبیل هم خودتون می‌دونین دیگه خیلی سرده؛ پس بهتره ماه‌های گرم رو انتخاب کنین. با اینحال اگه شانس بیارین و رد سرما روی چشمه‌ها مونده باشه خیلی همه چیز دیدنی‌تره. حتماً عکاسی کنین، اینکه می‌گم حتماً واسه اینه که آبشار خیلی خوشگله، کنار چشمه‌ها هم زوایای خوبی برای عکاسی هست. اصلاً چیز محشری ازش درمیاد حتی اگه حرفه‌ای نباشین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.