تالاب حمید آباد ساری | بهشتی مملوء از گل‌های نیلوفر آبی

2

دیگر گفتن ندارد که گوشه‌گوشه شمال ایران، مملوء از شگفتی و زیبایی است. تا‌کنون این منطقه از کشورمان بار‌ها و بار‌ها موضوع صحبت ما بوده و هر‌بار در‌خصوص یکی از جاهای دیدنی این منطقه سخن گفته‌ایم. موضوع سخن ما در این مطلب تالاب حمید آباد ساری است. این تالاب زیبا با گل‌های نیلو‌فر آبی دلربایش، جزو محبوب‌ترین جاهای دیدنی ساری شمرده می‌شود و در تمام ایام سال، گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. اگر خیال سفر به شمال ایران و کشف پدیده‌های طبیعی زیبا و دلفریب آن را در سر دارید، در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان همراه ما باشید تا با این جاذبه طبیعی منحصر‌به‌فرد در نزدیکی شهر ساری آشنا شوید. در این مطلب ضمن معرفی کامل تالاب حمید آباد، در‌خصوص موقعیت مکانی و نحوه دسترسی به آن، جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آن و… نیز سخن گفته‌ایم. 

تالاب حمید آباد کجاست؟

تالاب حمید‌ آباد از زیبا‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران در شمال ایران است. این تالاب چشم‌نواز در جاده ساحلی شهر ساری به سمت شهر فرح‌آباد (خزرآباد) واقع شده و در نزدیکی روستای خرم و دلربای حمید‌آباد قرار دارد. 

معرفی تالاب حمید آباد ساری | بهشتی مملوء از گل‌های نیلوفر آبی 

تالاب حمید آباد از جمله جاهای دیدنی اطراف ساری است که ما آن را «سرزمین گل‌های نیلوفر آبی» می‌نامیم؛ چرا‌که عمده بخش‌های این تالاب توسط این گل‌های چشم‌نواز و زیبا پر شده است. نیلوفر‌های موجود در تالاب حمید آباد اغلب از نوع مارپیچی، حلقوی یا سه پر هستند. با‌وجود اینکه تقریباً تنها پوشش گیاهی موجود در این منطقه گل‌های نیلوفر آبی دلربا هستند؛ اما اگر به حاشیه تالاب نگاه کنید، نیزار‌های بلندی را می‌بینید که در میان باد می‌رقصند. 

معرفی تالاب حمید آباد ساری

فصل زمستان که از راه می‌رسد، پرندگان مهاجر مهمان این تالاب زیبا می‌شوند. از جمله پرندگان مهاجری که زمستان را در این تالاب می‌گذارنند، می‌توان به چنگر، خوتکا، اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، كشیم‌ها‌،‌ حواصیل‌ها، اگرت‌ها، پرستوهای دریایی، سلیم ها و كاكایی اشاره کرد. اگر می‌خواهید رقص پرندگان زیبا بر فراز این تالاب را تماشا کنید، در فصل زمستان به بازدید آن بروید. نا‌گفته نماند که طبیعت اطراف تالاب حمید‌آباد در فصل بهار و تابستان نیز بسیار زیبا و تماشایی است. 

جاذبه‌های گردشگری تالاب حمید آباد ساری | تجربه اوقاتی خوش در کنار بهشتی زیبا

هنگام حضور در کنار تالاب حمید آباد می‌توانید تفریحات دل‌پذیر و آرامش‌بخشی همچون پیک‌نیک، تماشای پرندگان، ماهی‌گیری و… را تجربه کرده و اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. 

  • تماشای پرندگان 

جاذبه‌های گردشگری تالاب حمید آباد ساری

همان طور که گفتیم در فصل زمستان پرندگان مهاجر مهمان این تالاب زیبا می‌شوند؛ از‌این‌رو اگر در این فصل به بازدید تالاب رفتید، می‌توانید از تماشای رقص و پرواز پرندگان مهاجر بر فراز تالاب لذت ببرید. پرنده نگری یکی از کارهای رایج در کنار این تالاب است. بسیاری از متخصصان محیط زیست یا عکاسان حرفه‌ای در این زمان برای تحقیق و عکس‌برداری به تالاب حمید آباد می‌آیند.

  • ماهی‌گیری 

جاذبه‌های گردشگری تالاب حمید آباد ساری

از جمله تفریحات محبوب گردشگران در کنار این تالاب ماهی‌گیری است. اگر شما نیز به چنین تفریحاتی علاقه‌مند هستید، هنگام رفتن به‌سوی تالاب حمید‌آباد، تجهیزات و قلاب ماهی‌گیری خود را فراموش نکنید. 

  • پیک نیک 

جاذبه‌های گردشگری تالاب حمید آباد ساری

چه تفریحی بهتر از پیک‌نیک همراه با خانواده، دوستان یا آشنایان عزیز، در فضایی دلربا، زیبا و پر‌آرامش؟ بسیاری از افراد برای گذراندن یک نیم‌روز بی‌نظیر در کنار عزیزانشان، برای پیک‌نیک کردن به تالاب حمید آباد می‌روند و اوقات خاطره‌انگیزی را برای خود و عزیزانشان رقم می‌زنند. 

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب حمید آباد | با یک تیر چند نشان بزنید!

شمال ایران، به‌خصوص استان مازندران مملوء از شگفتی و زیبایی است؛ از‌این‌رو اگر روز‌ها و هفته‌ها در آن حضور داشته باشید، شاید نتوانید از تمام جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و توریستی منطقه بازدید کنید. آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا هنگام حضور در یک منطقه با یک تیر چند نشان زده و از چندین جاذبه بازدید کنید. برای همین هم در ادامه برخی از جاهای دیدنی نزدیک به تالاب حمید آباد ساری را معرفی کرده‌ایم: 

  • ساحل دریای خزر 

ساحل دریای خزر 

دیگر گفتن ندارد که بهترین، زیبا‌ترین و پر‌آرامش‌ترین جاذبه گردشگری که در نزدیکی تمام مناطق شهر‌ها و روستا‌های ساحلی شمال ایران قرار دارد، «دریای خزر» است. از‌این‌رو شما می‌توانید پس از لذت بردن از زیبایی بی‌انتهای تالاب حمید آباد ساری، برای تکمیل لذت، شادی و آرامش خود، به‌سوی ساحل دریای خزر روانه شده، رقص موج‌ها را تماشا کرده و به‌صدای گوش‌نواز دریا گوش بسپارید. 

آدرس: ایران، مازندران، جاده ساحلی ساری
  • روستای حمید آباد 

روستای حمید آباد 

همان طور که گفتیم تالاب حمید آباد در روستایی با همین نام قرار دارد. روستای حمید‌آباد روستایی خرم و آباد است که علاوه‌بر تالاب دلربای مملوء از گل‌های نیلوفر آبی، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد. طبیعت این روستا همچون تمام شهر‌ها و روستا‌های شمال ایران، بی‌نظیر است؛ از‌این‌رو بی‌تردید گشت‌و‌گذار و حتی اقامت در روستای حمیدآباد ساری بسیار دلپذیر خواهد بود. 

آدرس: ایران، مازندران، جاده ساحلی ساری-فرح‌آباد، روستای حمید آباد 
  • امامزاده خلیفه سلطان حمید‌آباد

امامزاده خلیفه سلطان حمید‌آباد

اگر می‌خواهید در سفر خود زیارت و معنویت را نیز با سیاحت و تفریحات خود همراه کنید، سری به امامزاده خلیفه سلطان بزنید. این امامزاده در نزدیکی تالاب حمید آباد ساری قرار دارد و در دشتی سر‌سبز و زیبا جای خوش کرده است. گنبد سبز و بلند این امامزاده از دور‌دست‌ها همچون نگینی سبز‌رنگ می‌درخشد. مردم روستای حمید‌آباد ساری احترام بسیاری برای این امامزاده قائلند و همواره مراسمات مذهبی و نذر‌های خود را در این محل ادا می‌کنند. 

آدرس: ایران، مازندران، ساری، خیابان پلاژ، روستای حمید آباد، امامزاده خلیفه سلطان حمید آباد
  • مجموعه تاریخی فرح‌آباد 

مجموعه تاریخی فرح‌آباد 

مجموعه تاریخی فرح‌آباد در‌واقع مجموعه‌‌ای از آثار و بنا‌های تاریخی به‌جامانده از بقایای شهر قدیمی فرح‌آباد است. قدمت ساخت این آثار به دوران حکومت شاه عباس صفوی باز‌می‌گردد. شهر فرح‌آباد در دوران حکومت صفوی در ایران، رونق بسیار داشت و در آن زمان با نام‌های «دارالسرور» و «دارالسلطنه» شناخته می‌شد. متأسفانه بسیاری از بنا‌های پر‌شکوهی که در آن زمان در این دیار ساخته شده بود، در اثر حمله روس‌ها، به ویرانه تبدیل شدند. امروزه نیز تنها بقایای آن آثار تاریخی ارزشمند در این شهر باقی مانده است؛ با‌این‌حال بسیاری از گردشگران مشتاق بازدید از آن‌ها هستند. اگر شما نیز از تماشای آثار تاریخی لذت می‌برید، پس از ماجراجویی در دل گل‌های نیلو‌فر آبی در تالاب حمید آباد به‌سوی مجموعه تاریخی فرح‌آباد روانه شده و به گشت‌و‌گذار درون بقایای شهر تاریخی دارالسرور و کشف شگفتی‌های آن بپردازید. 

آدرس: ایران، استان مازندران، ساری، فرح‌آباد، مجموعه تاریخی فرح‌آباد 

مسیر دسترسی به تالاب حمید آباد | گذر از جاده‌های دلکش

دسترسی به تالاب حمید آباد بسیار راحت بوده و مسیر دسترسی به آن نیز بسیار زیبا و تماشایی است. برای رسیدن به این جاذبه طبیعی مسحور‌کننده، ابتدا باید خود را به شهر ساری در استان مازندران برسانید. پس از رسیدن به شهر ساری، وارد جاده ساحلی ساری-فرح‌آباد شوید. روستای حمید آباد در همین جاده قرار دارد؛‌ از‌این‌رو هنگام پیمودن مسیر، ضمن لذت بردن از زیبایی‌ها، به تابلو‌ها نیز دقت کنید. پس از رسیدن به روستای حمید آباد با پرس‌و‌جو از اهالی یا مسیر‌یابی از روی نقشه‌های آنلاین می‌توانید به‌راحتی خود را به تالاب رسانده و تماشای هم‌نشینی نیلو‌فر‌های آبی و پرندگان مهاجر لذت ببرید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان سوار بر بال نوشته به‌سوی شمال همیشه سر‌سبز ایران سفر کردیم تا با تالابی دلربا در دهستانی خرم آشنا شویم. مقصد سفر مجازی ما تالاب حمید آباد ساری بود که با نیلوفر‌های آبی بی‌شمارش، دلبری می‌کند. آیا تا‌به‌حال تجربه بازدید در این تالاب دلربا را داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، ممنون می‌شویم نظر و تجربیات ارزشمند خود را در‌خصوص این جاذبه بی‌نظیر را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما در ره بال آسمان نیز به اشتراک بگذارید.

این تالاب چشم‌نواز در جاده ساحلی شهر ساری به سمت شهر فرح‌آباد (خزرآباد) واقع شده و در نزدیکی روستای خرم و دلربای حمید‌آباد قرار دارد.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به تالاب حمید آباد ساری می‌توان به ساحل دریای خزر، روستای حمید آباد، امامزاده خلیفه سلطان حمید‌آباد و مجموعه تاریخی فرح‌آباد اشاره کرد.

برای رسیدن به تالاب حمید آباد از مبدأ ساری ابتدا وارد جاده ساحلی ساری-فرح‌آباد شوید. روستای حمید آباد در همین جاده قرار دارد؛‌ از‌این‌رو هنگام پیمودن مسیر، ضمن لذت بردن از زیبایی‌ها، به تابلو‌ها نیز دقت کنید. پس از رسیدن به روستای حمید آباد با پرس‌و‌جو از اهالی یا مسیر‌یابی از روی نقشه‌های آنلاین می‌توانید به‌راحتی خود را به تالاب رسانده و تماشای هم‌نشینی نیلو‌فر‌های آبی و پرندگان مهاجر لذت ببرید.

هنگام حضور در کنار تالاب حمید آباد می‌توانید تفریحات دلپذیر و آرامش‌بخشی همچون پیک‌نیک، تماشای پرندگان، ماهی‌گیری و… را تجربه کرده و اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید.

اگر می‌خواهید رقص پرندگان زیبا بر فراز این تالاب را تماشا کنید، در فصل زمستان به بازدید آن بروید. نا‌گفته نماند که طبیعت اطراف تالاب حمید‌آباد در فصل بهار نیز بسیار زیبا و تماشایی است.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    تصویری که از حمیدآباد گذاشتید برای حمیدآباد نیست

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، عکسا بیشتر از گوگل‌مپ گرفته شدند. باز هم اگه شما عکس مستندی دارین، خوشحال می‌شیم برامون ایمیل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.