جاهای دیدنی اطراف ساری | تجربه دیگری از سفر به شمال

0

ساری آن‌قدر زیباست که شاید در سفری چندروزه هم نتوان از تمام زیبایی‌های آن دیدن کرد. با این حال گاهی بعد از چند بار سفر به شمال، شاید سفرتان به ساری برای شما تکراری شود. اگر چنین حسی داشتید و دیگر نمی‌خواهید اقدام به خرید بلیط هواپیما ساری کنید یا به‌جای آن به شهری دیگر بروید، بیایید تا این بار نگاهی دیگر به ساری داشته باشیم. به‌جای آنکه خودتان را به جاهای دیدنی ساری محدود کنید، سری به اطراف این شهر زیبا بزنید. در این مقاله هم قصد داریم نگاهی متفاوت به ساری داشته باشیم. پس با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی اطراف ساری را بهتر بشناسید و سفری خاص و متفاوت را تجربه کنید.

جاذبه های طبیعی اطراف ساری

  • سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه از جاذبه های طبیعی اطراف ساری

سد شهید رجایی یا همان سد سلیمان تنگه یکی از زیباترین سدهای خاورمیانه به حساب می‌آید. این سد را با نام سد شهید رجایی نیز می‌شناسند. سد سلیمان تنگه در فاصله 45کیلومتری جنوب‌غرب ساری قرار دارد. پس می‌توانید با حدود نیم ساعت رانندگی از ساری خودتان را به سد سلیمان تنگه برسانید. جالب است بدانید که سد سلیمان تنگه داستانی طول و دراز دارد. ساخت سد سلیمان تنگه از سال 1336 آغاز شد و تا 1370 ادامه داشت. نهایتاً از پایان ساخت تا بهره‌برداری نیز 6 سال زمان برد.

سد سلیمان تنگه از جاذبه های طبیعی اطراف ساری

آب این سد از رودخانه تجن در بخش دودانگه تأمین می‌شود. در این سد یک نیروگاه تولید برق نیز ساخته‌اند. سد سلیمان تنگه زیبایی بسیاری دارد. این سد از نوع بتنی دو قوسی است. ارتفاع سد به 138 متر می‌رسد. تاج سد نیز 427 متر طول دارد. دهکده آرامش نیز در نزدیکی سد سلیمان تنگه قرار دارد. بسیاری از مسافران که به بوم‌گردی علاقه‌مند هستند، بعد بازدید از سد، به روستای آرامش می‌روند. در سد سلیمان تنگه می‌توانید از تفریحاتی همچون قایق‌رانی، اتوبوس دریایی، اسکی روی آب و ماهیگیری لذت ببرید. همچنین امکان جنگل نوردی در اطراف این سد وجود دارد. بد نیست بدانید که تورهای گروهی بسیاری برای بازدید از سد سلیمان تنگه، جنگل نوردی، تفریحات آبی و بوم‌گردی انجام می‌شود. سد سلیمان تنگه را می‌‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف ساری دانست. بازدید از این سد یک تجربه متفاوت برای شما خواهد بود.

آدرس: ۴۵کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال
  • تالاب حمیدآباد

تالاب حمیدآباد از جاهای دیدنی اطراف ساری

تالاب حمیدآباد یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی اطراف ساری است. این تالاب در جاده منتهی به دریای ساری یا همان فرح‌آباد قرار دارد که به خزرآباد نیز می‌شناسند. برای تماشای این تالاب زیبا، باید خودتان را به روستای سرسبز حمیدآباد برسانید. تماشای این تالاب در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. در فصل بهار می‌توانید شاهد نیلوفرهای آبی تماشایی باشید. در فصل زمستان نیز تالاب حمیدآباد محلی برای زندگی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. اگر به پرنده نگری علاقه‌مند هستید، می‌توانید در فصل زمستان سری به تالاب حمیدآباد بزنید. در این فصل انواع پرندگان مهاجر و غیر مهاجر را می‌توانید از نزدیک ببینید. بازدید از تالاب حمیدآباد برای علاقه‌مندان به عکاسی از پرندگان نیز توصیه می‌شود.

آدرس: استان مازندران، جاده فرح‌آباد، روستای حمیدآباد
  • چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت از جاذبه های اطراف ساری

چشمه های باداب سورت را می‌توان از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف ساری دانست. شهر این چشمه‌‌های معدنی، از جاهای دیدنی خود ساری هم شاید بیشتر باشد. در اصل اگر به تصاویر این چشمه‌های زیبا نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که شاید مشابه آن را در جای دیگری هم دیده‌اید. در اصل مشابه این چشمه‌ها فقط در کشور ترکیه وجود دارد. سالانه هزاران نفر از چشمه‌های باداب سورت دیدن می‌کنند. تماشای چشمه‌های باداب سورت از نزدیک، شما را حیرت‌زده می‌کند. اصلاً مگر می‌شود چنین جاذبه زیبا و عجیبی در کشورمان باشد و از آن دیدن نکنیم؟ چشمه‌های باداب سورت در ارتفاع 1،800متری از سطح دریا قرار دارند.

چشمه‌های باداب سورت از جاذبه های اطراف ساری

این چشمه‌ها دارای آب‌معدنی بسیار غلیظ هستند. انواع مواد معدنی در آب این چشمه‌ها وجود دارد. آب از بالا به سمت پایین می‌ریزد. در طول مسیر، حوضچه‌های مختلفی را پر می‌کند. جالب اینجاست که بر اساس چگالی املاح، هر دریاچه املاح خاصی دارد. به همین خاطر حتی آب داخل هر حوضچه با حوضچه دیگر متفاوت است! همین موضوع تبدیل به یک سوژه عالی برای عکاسان شده است! حضور در آب این حوضچه‌ها، حتی برای درمان دردهای مزمن مفصلی نیز مناسب است. چشمه‌های باداب سورت از جمله معروف‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف ساری است.

آدرس: جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست
  • دشت ناز ساری

دشت ناز ساری

استان مازندران و طبیعت اطراف ساری به‌خاطر آب‌وهوای بکر و البته پوشش گیاهی مناسب، زیستگاهی عالی برای انواع گونه‌های جانوری به حساب می‌آید. متأسفانه بسیاری از بخش‌های طبیعی ایران، از گزند شکارچیان غیرقانونی در امان نیست. به همین خاطر بخش‌هایی از طبیعت بکر را به منطقه حفاظت‌شده تبدیل کرده‌اند تا شاید به حفظ گونه‌های حیوانی و گیاهی کمک کرده باشند. دشت ناز ساری یکی از زیباترین مناطق حفاظت‌شده در تمام ایران به حساب می‌آید. در این دشت می‌توانید شاهد حضور 447 گونه گیاهی باشید. بافت این منطقه، بافت جنگل‌های هیرکانی است که در قلب کوهستان قرار دارند. لازم به ذکر است با وجود آنکه همه‌ساله هزاران گردشگر از این منطقه دیدن می‌کنند؛ اما برای بازدید از منطقه باید حتماً مجوز لازم را دریافت کنید.

آدرس: مازندران، ۲۵کیلومتری شمال شرق ساری
  • خزرآباد (فرح‌آباد)

خزرآباد (فرح‌آباد)

ساری پایتخت استان مازندران است؛ اما خودش ساحل اختصاصی ندارد. برای دسترسی به ساحل ساری، باید خودتان را به 35کیلومتری این شهر برسانید. خزرآباد یا همان فرح‌آباد، ساحل شهر زیبای ساری است. این ساحل جزو معروف‌ترین سواحل شرق استان مازندران محسوب می‌شود. حتی بسیاری از هتل های ساری نیز در همین نزدیکی حضور دارند. در نزدیکی ساحل، انواع مجتمع تفریحی، مراکز خرید ساری، رستوران های ساری و… نیز افتتاح شده‌اند. پس می‌توان گفت که برای وقت‌گذرانی و تفریح یا آب‌بازی، حتماً باید سری به فرح‌آباد بزنید. جنگل‌های اطراف ساری بسیار زیبا هستند؛ اما این دلیل نمی‌شود که ساحل و دریا را فراموش کنیم. این ساحل محیطی کاملاً خانوادگی دارد و به‌صورت 24ساعته می‌توان از استفاده کرد. حتی برخی پلاژها در ایام پرتردد، تا خود صبح باز هستند.

آدرس: 35کیلومتری ساری
  • دریاچه چورت

دریاچه چورت از جاذبه های دیدنی اطراف ساری

واقعاً چند تا از جاهای دیدنی اطراف ساری که به شما تا به اینجا معرفی کردیم را می‌شناختید؟ اگر بیشتر آن‌ها را می‌شناختید که باید به شما تبریک بگوییم. شما یک ایرانگرد واقعی هستید! حال نوبت به معرفی یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی اطراف ساری می‌رسد. دریاچه چورت جایزه‌ای است که طبیعت به افراد ماجراجو می‌دهد. همین‌طور که در دل جنگل و مناطق سرسبز قدم می‌زنید، ناگهان چشمتان به جمال دریاچه‌ای زیبا می‌افتد. انعکاس درختان سرسبز در درخشش آب، شما را به مرز خواب و بیداری می‌برد. شاید با خودتان بگویید که محال است بهشت موعود از این زیباتر باشد. این دریاچه حدود 80 سال پیش به‌خاطر وقوع یک زلزله مهیب و رانش زمین پدید آمد. این دریاچه حدود 2.5هکتار وسعت دارد. برای بازدید از آن باید وارد جاده کیاسر به ساری شوید و خودتان را به روستای چورت برسانید.

آدرس: شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر – ساری، ۱۰کیلومتری روستای چورت
  • پناهگاه حیات‌وحش میانکاله

پناهگاه حیات‌وحش میانکاله

تالاب میانکاله، جایی که این روزها تیتر اخبار شده است، تالابی زیباست که در نزدیکی ساری قرار دارد. جایی که بسیاری از پرندگان نادر برای مهاجرت زمستانی انتخاب می‌کنند. مکانی که زیستگاه هزاران گونه آبزی، دوزیست و پرنده است. سرتان را که برگردانید، می‌توانید شاهد درختان زیبای ازگیل، سپیدار و داغداغان باشید. درختچه‌های انار وحشی و تمشک در گوشه‌ای از تالاب خودنمایی می‌کنند. جالب است بدانید که نام پناهگاه حیات‌وحش میانکاله حتی در فهرست میراث طبیعی یونسکو نیز ثبت شده است. با این حال، این روزها پناهگاه حیات‌وحش میانکاله آن میانکاله سابق نیست. به دلیل مشکلات زیست‌محیطی، بسیاری از پرندگان تلف شدند. همچنین گونه‌های گیاهی آن به حداقل میزان خود رسیده است. پس پیش از آنکه دیگر نامی از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در نقشه نباشد، بهتر است از آن دیدن کنید.

آدرس: 56کیلومتری ساری، میانکاله
  • چشمه ورگینه وا

چشمه ورگینه وا

چشمه ورگینه وا از جمله زیباترین جاهای دیدنی اطراف ساری است که می‌توانید ببینید. این چشمه که با نام گرگین وا نیز شناخته می‌شود، در بخش دودانگه شهرستان ساری قرار دارد. برای دسترسی به این چشمه، باید خودتان را به روستای خوش نشان برسانید. چشمه ورگینه وا در فاصله یک کیلومتری این روستا قرار دارد. دسترسی به چشمه ورگینه وا از طریق جاده آسفالته انجام می‌شود. به همین خاطر می‌توانید تا خود چشمه را بدون نیاز به پیاده‌روی ادامه دهید. در میان درختان انبوه و درست در مسیر رودخانه، چشمه‌‌های بسیاری از دل خاک بیرون می‌جوشند. آب چشمه به حدی زلال است که می‌توانید سنگ‌های کف آن را ببینید. آب‌بازی در آب این چشمه می‌تواند حسابی خستگی راه را از تنتان بیرون کند.

آدرس: ساری، بخش دودانگه، یک‌کیلومتری روستای خوش نشان
  • آبشار اوبن

آبشار اوبن

آبشار اوبن جزو آبشارهای بزرگ و مرتفع نیست. بلکه خرامان خرامان از روی مناطق سنگی سنگده به پایین می‌آید. آن‌قدر حس لطیف بین سنگ و آب زیباست که حتی سنگ سخت هم سبز می‌شود. آبشار اوبن زیبایی خاصی دارد. تماشای سنگ‌های خزه‌بسته می‌تواند حالتان را حسابی خوب کند. آبشار اوبن را با نام آبشار بولا نیز می‌شناسند. این آبشار در منطقه حفاظت‌شده بولا قرار دارد.

آبشار اوبن

از سال 1378، منطقه بولا تحت حفاظت سازمان محیط‌ زیست قرار دارد. به همین خاطر برای دسترسی به آن  و بازدید از آبشار، باید از اداره محیط‌ زیست مجوز دریافت کنید. این آبشار فاصله کمی تا پل سفید دارد. پس اگر قصد خرید بلیط قطار ساری را دارید، می‌توانید در ایستگاه پل سفید از قطار پیاده شوید و ابتدا سری به این منطقه زیبا بزنید. از نظر زیبایی، می‌توان این آبشار را با آبشار کبودوال مقایسه کرد. پس حتماً بازدید از آبشار اوبن را در لیست برنامه‌های سفرتان قرار دهید.

آدرس: بخش دودانگه ساری، منطقه سنگده
  • تالاب سراندون و بالندون

تالاب سراندون و بالندون

تالاب سراندون و بالندون همان طور که از نامشان مشخص است، از مجموعه‌ای تشکیل می‌شود که آن را به دو بخش جنوبی یا همان سراندون و شمالی یا همان بالندون تقسیم می‌کنند. این مجموعه تالاب در فاصله 25کیلومتری ساری قرار دارند. برای بازدید از تالاب سراندون و بالندون باید از ساری به سمت بابلسر حرکت کنید و به روستای سید محله بروید. وسعت تالاب سراندون و بالندون به حدود 30هکتار می‌‌رسد. عمق آن‌ها هم در عمیق‌تر بخش، نهایتاً به یک متر می‌رسد. این آبشار در پاییز و زمستان به پناهگاه پرندگان مهاجر تبدیل می‌شود. از آب تالاب سراندون و بالندون مردم محلی برای زراعت استفاده می‌کنند. بازدید از تالاب سراندون و بالندون در فصل زمستان می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد.

آدرس: استان مازندران، ۲۵کیلومتری ساری به‌طرف بابلسر، روستای سید محله
  • رودخانه تجن

رودخانه تجن

رودخانه تجن از کوه‌های چهاردانگه، هزارجریب و دودانگه سرچشمه می‌گیرد. بعد عبور از شهر ساری، به منطقه فرح‌آباد رفته و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. در مسیر این رودخانه، پارک ملل ساری قرار دارد. همچنین در بخشی از رودخانه، سد شهید رجایی را بنا کرده‌اند. پس در هر قسمت از مسیر رودخانه تجن، به‌نوعی می‌توان از زیبایی آن لذت برد.

  • پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده

پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده یکی از جاهای دیدنی کمتر شناخته‌شده اطراف ساری به حساب می‌آید. این پناهگاه در فاصله 10کیلومتری جنوب‌شرقی شهر قرار دارد. برای بازدید از پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده، باید از ساری خودتان را به سمسکنده برسانید. سپس با کمک یک جاده به روستای محلی و نهایتاً پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده خواهید رفت. در این منطقه بکر جنگلی می‌توانید شاهد انواع پرندگان شکاری، گربه جنگلی، شغال، سمور، سنجاب، عقاب، گراز، جغد، گرگ، کبوتر جنگلی، شوکا، گوزن زرد، مارال و… باشید. این منطقه پوشش گیاهی بسیار متنوع و پرباری هم دارد. بازدید از پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده در فصل بهار بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. فقط به یاد داشته باشید که این منطقه بکر است و حیوانات بسیاری در آن حضور دارند. پس چادر زدن هنگام شب می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

آدرس: مازندران، ۱۰کیلومتری جنوب شرقی ساری

جاذبه های تاریخی اطراف ساری:

  • برج رِسکِت مازندران

برج رِسکِت مازندران از جاذبه های تاریخی اطراف ساری

خب نوبت به یکی از جاذبه های تاریخی اطراف ساری می‌رسد. به تصویر بالا نگاه کنید. به نظرتان این برج چه کاربردی داشته است؟ قدمت آن به چه زمانی می‌رسد؟ در حقیقت قدمت این برج به قرن پنجم هجری قمری باز می‌گردد. درباره کاربرد برج رسکت روایات بسیاری وجود دارد. برخی افراد بر این باور هستند که یکی از افراد خاندان باوندیان در این برج به خاک سپرده شده است. همچنین دو رشته کتیبه به خط پهلوی ساسانی و کوفی گلزار در این برج به چشم می‌خورند که باعث اهمیت هرچه بیشتر این برج شده‌اند. خوشبختانه این برج ظاهری بسیار سالم دارد و همین موضوع بسیاری را به تعجب واداشته است. دسترسی به این برج کمی دشوار است و باید کمی در دشت‌های سرسبز اطراف پیاده‌روی کنید.

آدرس: ساری، جاده بریم شهر، بعد از سد سلیمان تنگه، خروجی رسکت، برج رسکت
  • مجموعه تاریخی فرح آباد

مجموعه تاریخی فرح‌آباد از جاذبه های تاریخی اطراف ساری

مجموعه تاریخی فرح آباد از دیگر جاذبه های تاریخی اطراف ساری است که می‌توانید در برنامه سفر خود قرار دهید. این برج در فرح آباد ساری قرار دارد. پس حتی اگر اقدام به خرید بلیط اتوبوس ساری کرده‌اید و وسیله نقلیه شخصی هم ندارید، می‌توانید به‌راحتی با تاکسی و اتوبوس خودتان را به فرح آباد برسانید و از مجموعه تاریخی فرح آباد دیدن کنید. این مجموعه تاریخی درست در جاده معروف ساری به فرح آباد قرار دارد. قدمت مجموعه تاریخی فرح آباد به دوران شاه‌عباس صفوی باز می‌گردد. متأسفانه بخش‌هایی از این مجموعه، در اثر حمله قزاق‌ها تخریب شد؛ اما باز هم بخش‌های بسیاری از آن سالم هستند که ارزش بازدید دارند.

  • شاطر گنبد

شاطر گنبد از جاذبه های تاریخی اطراف ساری

درست در یک کیلومتری جنوب ساری، یکی دیگر از جاذبه های تاریخی اطراف ساری را می‌توانید ببینید. شاطر گنبد یک بنای گنبدی شکل است که قدمت آن به قرن 9 هجری قمری باز می‌گردد. شاطر گنبد در اصل آرامگاهی است که به سبک تیموریان آن را بنا کرده‌اند. این سازه تا مدت‌ها ناشناخته بود. به همین خاطر آسیب بسیاری را متحمل شده است. در سال 1364 بود که شاطر گنبد را به فهرست آثار ملی ایران اضافه کردند. این گنبد خشتی زیبا در گنبد محله روستای بالادرزا قرار دارد. تزئینات معماری این بنا بسیار ارزشمند و تماشایی هستند. بعد بازدید از شاطر گنبد هم می‌توانید سری به رودخانه تجن بزنید و یک روز سفرتان را بسازید.

آدرس: ساری، گنبد محله، جنوب‌شرقی روستای بالادرزا، در یک کیلومتری جنوب شهر ساری

خب دوستان عزیز و ماجراجوی ره بال آسمان، نظرتان درباره لیست جاهای دیدنی اطراف ساری چه بود؟ آیا به نظرتان بهتر نیست که نام این جاهای دیدنی را در لیست راهنمای سفر ساری هم قرار داد؟ یا اینکه جاهای دیدنی اطراف باشد برای افرادی ماجراجو که به‌دنبال تجربه دیگری از سفر به شمال ایران هستند؟ نظرات خود در انتهای همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

برج رِسکِت مازندران را می‌توان زیباترین اثر تاریخی اطراف ساری دانست.

سد شهید رجایی مهم‌ترین سد استان مازندران است.

ساحل فرح‌آباد زیباترین ساحل اطراف ساری محسوب می‌شود.

اردیبهشت بهترین زمان سفر به ساری محسوب می‌شود.

میانکاله زیباترین و مهم‌ترین پناهگاه طبیعی اطراف ساری است که جزو میراث جهانی یونسکو نیز محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.