جاهای دیدنی ساری | گردشگری در سبزترین منطقه ایران

0

جاهای دیدنی ساری با منظره‌های دلگشا و سرگرمی‌های فراوان به صفای دیده سیاحانِ این منطقه تبدیل شده است. در ساری هر جاذبه گردشگری که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. جاهای دیدنی طبیعی و بناهای تاریخی در گوشه‌و‌کنار این دیار انتظار گردشگران را می‌کشد. تعداد مکان های دیدنی ساری انتخاب این جاذبه‌ها را دشوار کرده است. به همین دلیل از آنجایی که همیشه رسم داریم سودمندترین اطلاعات گردشگری را به راحت‌ترین شیوه ممکن به همراهان خود منتقل کنیم، در ادامه فهرستی از جاذبه های گردشگری ساری آماده کرده‌ایم. در این فهرست چیزی از مکان های دیدنی این شهر از قلم نیفتاده است. به شما قول می‌دهیم مطالعه این فهرست شرایطی فراهم کند تا یکی از بهترین سفرهای خود به استان مازندران را تجربه کنید.

جاهای دیدنی طبیعی ساری

ساری به آب‌و‌هوای خوش و منظره‌های دل‌انگیز معروف است. سواحل زیبا، تالاب‌های آرام، پارک‌های جنگلی طبیعی و آبشارهای خروشان از جاذبه‌های گردشگری ساری به حساب می‌آید. جاهای دیدنی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، گل‌سرسبد مکان های دیدنی ساری هستند.

تالاب حمید آباد

تالاب حمید آباد،تصویری از جاهای دیدنی ساری

آرامش تالاب حمید آباد را نمی‌توان با دیگر جاذبه های دیدنی ساری مقایسه کرد. مسیر رسیدن به این تالاب جاده‌ای زیبا و تماشایی دارد. به همین دلیل قبل از رسیدن به تالاب در دل طبیعت قرار می‌گیرید. پس از رسیدن به تالاب حمید آباد نیز منظره نیلوفرهای تماشایی که روی آب به خواب رفته‌اند شما را مجذوب خود می‌‌کند. طبیعت‌دوستها بهتر از ما می‌دانند که تالاب مکان تجمع پرنده‌های خوش‌الحان است. این شرایط در تالاب حمید آباد نیز خودنمایی می‌کند. کافی است از آب آرام این تالاب نگاه برگیرید و به آسمان خیره شود. در آسمان این تالاب پرنده‌های مهاجر در حال پرواز هستند. خلاصه اینکه اگر در گشت‌و‌گذار خود از دیدنی های ساری به دنبال آرامش هستید، تالاب حمید آباد همان‌ جایی است که دنبال آن می‌گردید.

آدرس: استان مازندران، جاده فرح آباد، روستای حمید آباد

سد سلیمان تنگه

سد شهید رجایی

سد سلیمان تنگه یا همان سد شهید رجایی در منطقه دودانگه ساری و بر روی رود خروشان تجن قد علم کرده است. این سد چیزی حدود ۴۵ کیلومتر از ساری دورتر است. به لطف این فاصله نسبتاً کم، می‌توانید پس از بازدید از سایر مکان های دیدنی، سری به سد سلیمان تنگه بزنید. این سد در کنار طبیعت زیبایی که ایجاد کرده، سرگرمی‌های آبی هیجان‌انگیزی نیز دارد. سد سلیمان تنگه شرایط خوبی برای چادر زدن دارد. اگر اهل گذران شب در طبیعت هستید، سد سلیمان تنگه مکان مناسبی برای کمپینگ به حساب می‌آید.

آدرس: ۴۵‌کیلومتری جنوب غربی ساری

ساحل خزرآباد

ساحل خزرآباد

گردشگرانی که تاکنون به ساری سفر کرده‌اند به‌خوبی می‌دانند که این شهر ساحل اختصاصی ندارد. با این حال چندان هم از ساحل بی‌نصیب نیست. ساحل خزرآباد ۲۷‌ کیلومتر از ساری دورتر است. این ساحل که در روزگاران نه‌چندان دور با نام فرح آباد شناخته می‌شد، به یکی از جاذبه های دیدنی این شهر تبدیل شده است. ساحل خزرآباد به لحاظ امکانات نیز خدمات رفاهی چشمگیری برای گردشگران دارد. از زیبایی این ساحل نیز هر چقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. از آنجایی که حیف است راهی ساری شوید و سری به دریای خزر نزنید، سیاحت در ساحل خزرآباد را پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: مازندران، ۲۸کیلومتری شمال ساری، ورودی خزرآباد

چشمه باداب سورت

چشمه باداب سورت

دیدنی های ساری به اندازه‌ای است که نمی‌توانید در یک سفر از تمامی آن‌ها دیدن کنید. با این حال اگر در این سفر به دنبال گردشگری در مکانی خاص و زیبا می‌گردید، چشمه باداب سورت را پیشنهاد می‌کنیم. در این مکان چشمه‌هایی وجود دارد که تاکنون نظیر آن‌ها را در عمرتان ندیده‌اید. چشمه‌های باداب سورت به‌صورت پلکانی روی هم قرار گرفته‌اند. به همین دلیل آب از چشمه‌ بالایی به چشمه‌های پایین‌دست می‌ریزد. چنین ترکیبی زیبایی خاصی برای چشمه باداب سورت ایجاد کرده است. ویژگی‌ خاصِ دیگر این چشمه، آب شور آن است. درست شنیده‌اید، چشمه باداب سورت به رغم تمامی چشمه‌ها که آبی شیرین دارند، آبی شور دارد. چشمه باداب سورت دومین چشمه آب شور دنیا به حساب می‌آید.

آدرس: استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت‌ کوه، روستای سورت

دریاچه الندان

دریاچه الندان

در بخش چهاردانگه شهرستان ساری روستایی زیبا با نام الندان وجود دارد. این روستا به داشتن دریاچه‌ای با همین نام معروف است. دریاچه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در فصل‌های پربارش، حدود ۳۰ هکتار مساحت دارد. جالب است بدانید آب دریاچه الندان فقط از طریق بارش‌های آسمانی تأمین می‌شود. اطراف دریاچه الندان را جنگل‌های پوشیده از درخت‌های پهن‌برگ فرا گرفته است. این دریاچه به اندازه‌ای زیباست که در فهرست آثار ملی طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است. این دریاچه در کنار زیبایی و آرامش، سرگرمی‌های آبی و تفریح‌های جنگلی بی‌شماری دارد.

آدرس: استان مازندران، بخش چهاردانگه شهرستان ساری

پارک جنگلی شهید زارع

پارک جنگلی شهید زارع

در این منطقه چندین پارک جنگلی و پناهگاه حیات وحش وجود دارد. یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری ساری، پارک جنگلی شهید زارع است. این پارک جان می‌دهد برای گردشگرانی که اهل کمپینگ و جنگل‌گردی هستند. پارک جنگلی شهید زارع، امکانات رفاهی چشمگیری دارد. در این پارک چندین کافه و رستوران نیز تعبیه شده است. کیفیت غذاهای این رستوران‌ها با بهترین رستوران های ساری برابری می‌کند. به لطف این شرایط پارک جنگلی شهید زارع به مکانی تبدیل شده که گردشگری در آن هم فال است و هم تماشا.

آدرس: استان مازندران، جنوب جاده ساری، بهشهر، کنار بیمارستان سوانح زارع، پارک جنگلی شهید زارع

پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز

پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز

اگر از تماشای طبیعت دست‌نخورده لذت می‌برید، بازدید از پناهگاه حیات وحش دشت ناز را به برنامه گردشگری خود در ساری اضافه کنید. این مکان از سال ۱۳۵۴ در گروه مناطق طبیعی حفاظت‌شده ایران قرار گرفت. پناهگاه حیات وحش دشت ناز، یکی از اصلی‌ترین مکان‌های زندگی گوزن‌های زرد ایرانی است. در کنار این حیوان‌های باوقار و دوست‌داشتنی، نزدیک به ۴۰۰ گونه جانوری دیگر نیز در دشت ناز ساری زندگی می‌کنند. لازم به ذکر است برای ورود به این منطقه باید مجوز داشته باشید.

آدرس: استان مازندران، ۲۵‌کیلومتری شمال شرق ساری، جاده گهرباران

پناهگاه حیات وحش میانکاله

پناهگاه حیات وحش میانکاله

منطقه‌های شبه جزیره میانکاله، جزیره آشوراده و خلیج گرگان را مجموعاً پناهگاه حیات وحش میانکاله می‌گویند. این مکان با ۷هزار هکتار مساحت، یکی از وسیع‌ترین مکان های دیدنی ساری به حساب می‌آید. پناهگاه حیات وحش میانکاله به اندازه‌ای بکر است که در سازمان یونسکو به‌عنوان یکی از ذخیره‌های طبیعی کره زمین به ثبت رسیده است. ناگفته پیداست به لحاظ جاذبه های طبیعی، مکانی به زیبایی پناهگاه حیات وحش میانکاله پیدا نمی‌کنید. به گردشگرانی که در بین جاذبه های گردشگری ساری دنبال مکانی برای طبیعت‌گردی هستند، پناهگاه حیات وحش میانکاله را پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: استان مازندران، شهرستان بهشهر، جاده دریا، چهارفصل

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

این پناهگاه حیات وحش با ۱۰۰۰ هکتار مساحت، منطقه‌ای دنج برای زندگی حیوانات فراهم کرده است. در پناهگاه حیات وحش سمسکنده پرنده‌های شکاری، حیوانات اهلی و درنده در کنار جانوران بی‌آزار زندگی می‌کنند. پناهگاه حیات وحش سمسکنده حدود ۵ کیلومتر از پارک ملل ساری دورتر است. به همین دلیل می‌توانید در کنار گشت‌و‌گذار در پناهگاه حیات وحش سمسکنده، سری به پارک ملل به‌عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری بزنید.

آدرس: استان مازندران، ۱۰کیلومتری جنوب شرقی ساری

دریاچه چورت

دریاچه چورت

یکی از دیدنی هایی که اصرار داریم حتماً به لیست گردشگری خود در ساری اضافه کنید، دریاچه چورت است. این اصرار بی‌دلیل نیست. دریاچه چورت در ارتفاعی بیشتر از ۱۰۰۰ متر از سطح دریای خزر ایجاد شده است. به لطف این ارتفاع، آب‌و‌هوای بسیار خنک دل‌انگیزی دارد. در اطراف این دریاچه تا چشم کار می‌کند درختان سربه‌فلک‌کشیده دیده می‌شود. این دریاچه وسعتی حدود ۲.۵ هکتار دارد. با این حال به‌رغم مساحت کم، آبی زلال در آن جاری شده است. دریاچه چورت مکانی دنج برای گردشگران خلوت‌نشین به حساب می‌آید. لازم به ذکر است این دریاچه در بین مردمان محلی با نام دریاچه میانشه به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی ساری شناخته می‌شود.

آدرس: استان مازندران، ساری، حدفاصل ساری و کیاسر، دهستان گرماب، ۱۰‌کیلومتری روستای چورت

تالاب سراندون و بالندون

تالاب سراندون و بالندون

همان‌گونه که از نام این تالاب زیبا پیداست، از دو قسمت تشکیل شده. تالاب بالایی با نام سراندون شناخته می‌شود و به تالاب پایینی، بالندون می‌گویند. این تالاب‌ها با وسعتی حدود ۳۰ هکتار، به یکی از جاهای دیدنی ساری تبدیل شده‌اند. جالب اینجاست که تالاب‌های سراندون و بالندون به‌رغم وسعت زیاد، عمق کمی دارند. این شرایط باعث شده تا پرنده‌های مهاجر و محلی در این تالاب آشیانه کنند. به گردشگرانی که می‌خواهند برای مدتی از هیاهوی شهر دور باشند، تالاب سراندون و بالندون را پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: استان مازندران، ۲۵‌کیلومتری جاده ساری به طرف بابلسر، روستای سید محله

آبشار اوبن

آبشار اوبن،مکان های دیدنی ساری

اگر در بازدید از جاهای دیدنی ساری هوس آبشارگردی به سر شما زد، سری به آبشار اوبن بزنید. این آبشار یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای منطقه به حساب می‌آید. آب آبشار اوبن به‌صورت جویبارهای روانی از تاج آن به پایین می‌ریزد. تمامی قسمت‌های آبشار اوبن سرسبز و تماشایی است. در اطراف آبشار نیز جنگلی سرسبز با درخت‌های زیبا خودنمایی می‌کند. جالب‌ است بدانید این آبشار مسیر بسیار سرراستی دارد. به همین دلیل حیف است راهی ساری شوید و سری به آبشار اوبن نزنید. جالب‌تر اینکه آبشار اوبن در همسایگی روستای دودانگه واقع شده است. به لطف این فاصله کم، می‌توانید در کنار آبشار اوبن از دیگر مکان های دیدنی ساری بازدید کنید.

آدرس: استان مازندران، ساری، روستای دودانگه

بوستان نیلوفر آبی

بوستان نیلوفر آبی،جاذبه های گردشگری ساری

روستای آبندانسر، یکی از جاهای دیدنی ساری است. بوستان نیلوفر آبی ساری نیز که در همسایگی این روستا قرار دارد، زیبایی این روستا را دوچندان کرده. همان‌‌گونه که از نام این بوستان پیداست، در آن تا چشم کار می‌کند نیلوفر آبی دیده می‌شود. این نیلوفرها منظره‌ای تماشایی به بوستان نیلوفر آبی داده‌اند. به شما قول می‌دهیم نظیر چنین منظره‌ای را در عمرتان ندیده باشید. از آنجایی که نیلوفر آبی در اوایل سال شکوفا می‌شود، بهتر است بهار را برای سفر به بوستان نیلوفر آبی در شمال ایران انتخاب کنید. برای اینکه خاطره‌های گردشگری در این مکان را برای همیشه ماندگار کنید، حتماً دوربین عکاسی یا گوشی هوشمندی با دوربین باکیفیت همراه داشته باشید.

آدرس: استان مازندران، کیلومتر ۲ جاده ساری به نکا، ۸۰۰متری جاده اصلی، روستای آبندانسر

پارک ملل ساری

پارک ملل ساری،از مکان های دیدنی ساری

گردشگرانی که جاهای دیدنی ساری را مانند کف دست بلد هستند، به‌خوبی می‌دانند که رود تجن، چشم‌و‌چراغ مردمان این منطقه است. در همسایگی این رود، پارک ملل ساری قرار دارد. این پارک یکی از بهترین پارک‌های جنگلی شمال کشور است. پارک ملل ساری امکانات رفاهی چشمگیری دارد. رستوران، کافه، سرویس‌بهداشتی، آب‌خوری و نیمکت از خدمات رفاهی پارک ملل ساری به حساب می‌آید. پارک ملل بی‌دلیل به یکی از بهترین مکان‌ های دیدنی ساری تبدیل نشده است. در این پارک دریاچه‌ای زیبا وجود دارد. اگر اهل هیجان هستید، می‌توانید به جت‌اسکی یا قایق‌سواری مشغول شوید. پارک ملل ساری مکانی مخصوص ماهیگیری نیز دارد. این ویژگی‌هایِ پارک ملل ساری، خاطره‌ سفر به این منطقه را برای همیشه در ذهن گردشگران ماندگار می‌کند.

آدرس: استان مازندران، بلوار طالقانی، رودخانه تجن

بناهای تاریخی ساری

امکان ندارد جایی صحبت از جاهای دیدنی ساری به میان بیاید و سخنی از بناهای تاریخی این شهر مطرح نشود. تعداد بناهای تاریخی ساری از چیزی که فکرش را بکنید بیشتر است. از آنجایی که می‌دانیم همراهان ما به گشت‌و‌گذار در مکان‌های تاریخی ایران اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، در ادامه به مهم‌ترین بناهای تاریخی ساری اشاره می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر از سایر دیدنی های ساری، حتماً راهنمای سفر ساری را مطالعه کنید.

میدان ساعت ساری

میدان ساعت ساری،از بناهای تاریخی ساری

در گشت‌و‌گذار از جاهای دیدنی ساری به میدانی می‌رسید که برجی بلند با ساعت بزرگی در آن خودنمایی می‌کند. این میدان به میدان ساعت ساری معروف است. میدانی که از آن صحبت می‌کنیم یکی از مهم‌ترین میادین ساری به حساب می‌آيد. میدان ساعت ساری در دهه ۵۰ خورشیدی ساخته شده است. این میدان از آن زمان تاکنون به‌عنوان یکی از نمادهای مهم شهر ساری شناخته می‌شود. میدان ساعت به بسیاری از سایر مکان های دیدنی این شهر مانند عمارت فاضلی، آب‌انبار نو و خانه تاریخی سردار جلیل نزدیک است. یکی دیگر از ویژگی‌های میدان ساعت را می‌توان فاصله کم این میدان با بهترین هتل های ساری دانست.

آدرس: استان مازندران، ساری، انتهای خیابان جمهوری

برج رسکت

برج رسکت،از بناهای تاریخی ساری

در این قسمت از معرفی جاهای دیدنی ساری به برجی رسیدیم که یکی از قدیمی‌ترین برج‌های آجری ایران به حساب می‌آید. گفته می‌شود این برج در دوران سلجوقیان بنا شده است. کتیبه‌هایی به زبان پهلوی در گوشه‌و‌کنار برج خودنمایی می‌کند. برج رسکت در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. به همین دلیل در طول زمان از گزند طبیعت به‌ دور نمانده است. با این حال با توجه به اهمیت این برج به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی ساری، چندین بار مرمت شده است. خوشبختانه برج رسکت اکنون در وضعیت خوبی به‌ سر می‌برد. این برج با ۱۹ متر ارتفاع، از دور گردشگران را به خود فرا می‌خواند. محیط اطراف برج را طبیعت زیبای ساری پوشانده است. به همین دلیل فرصتی پیدا می‌کنید تا در کنار گشت‌‌و‌گذار در برج رسکت، حسابی از منظره‌های دیگر لذت ببرید.

آدرس: استان مازندران، ساری، جاده بریم شهر، بعد از سد سلیمان تنگه، خروجی رسکت، برج رسکت

برج سلطان زین العابدین

برج سلطان زین العابدین

در روزگاران بسیار قدیم فرد سرشناسی در ساری امروزی با نام زین العابدین مرعشی زندگی می‌کرد. حکومت آق‌قویونلو‌ها که در آن زمان بر منطقه ساری فعلی حکم می‌راند. پس از مرگ وی، حاکم وقت برای مزار زین العابدین مرعشی برجی بلند ساخت. این برج از آن زمان تاکنون با نام برج سلطان زین العابدین شناخته می‌شود. برجی که از آن صحبت می‌کنیم حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. لحاظ زیباشناختی نیز برج سلطان زین العابدین با کاشیکاری‌های زیبا و کتیبه‌های قدیمی تزئین شده است. این برج به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری در فهرست بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده است. برج سلطان زین العابدین، فاصله کمی با میدان ساعت ساری و مسجد جامع ساری دارد. لازم به ذکر است امکان بازدید از داخل برج وجود ندارد و باید به تماشای زیبایی‌های محیط بیرون آن بسنده کنید.

آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان جمهوری، کوچه میر مشهد

شاطر گنبد

شاطر گنبد،از جاذبه های گردشگری ساری

ساری یکی از مناطق استراتژیک در دوران پادشاهی تیموریان به حساب می‌آمد. به همین دلیل نیز بناهای تاریخی ساری در گوشه‌و‌کنار این شهر خودنمایی می‌کند. بسیاری از این بناها به حکمرانی تیموریان نسبت داده می شود. یکی از این بناها، شاطر گنبد است. گفته می‌شود یکی از شخصیت‌های مهم روزگارانِ قدیم ساری در این مکان به خاک سپرده شده. بنای شاطر گنبد، ساختمانی چهار گوش دارد که با آجرهای خشتی و ساروج ساخته شده است. شاطر گنبد در فهرست مکان‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده است. به همین دلیل مرمت شده و وضعیت نسبتاً خوبی دارد. پیشنهاد می‌کنیم پس از گشت‌و‌گذار در شاطر گنبد، به رودخانه تجن به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری بروید. این رودخانه فقط ۳۰۰ متر از شاطر گنبد دورتر است.

آدرس: استان مازندران، ساری، گنبد محله، جنوب شرقی روستای بالادزا

عمارت فاضلی

عمارت فاضلی،از بناهای تاریخی ساری

عمارت فاضلی، خانه‌ای قدیمی است که حال‌و‌هوای زندگی مردمان ساری قدیم را در ذهن گردشگران زنده می‌کند. این عمارت با پنجره‌های چوبی که شیشه‌های رنگارنگی دارند، انتخاب مناسبی برای گرفتن عکس‌های یادگاری است. عمارت فاضلی به لحاظ ساختمان نیز یکی از شاهکارهای معماری قدیم شناخته می‌شود. این عمارت در سه طبقه بنا شده است. در طبقه پایین عمارت فاضلی سرداب و مطبخ قرار داشت. از طبقه اول به‌عنوان مسکونی استفاده می‌شد. سومین طبقه عمارت فاضلی به شاه‌نشین اختصاص گرفته بود. عمارت فاضلی همانند تمامی خانه‌های قدیمی، حیاطی دلگشا و آرامش‌بخش دارد. اگر از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی ساری سیر نمی‌شوید و به بازدید بناهای تاریخی ساری علاقه دارید، پیشنهاد می‌‌کنیم در کنار عمارت فاضلی،‌ سری به خانه تاریخی کلبادی ساری بزنید.

آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان ۱۸ دی، خیابان آب انبار نو

حمام وزیری ساری

حمام وزیری ساری،مکان های دیدنی ساری

تاریخ ساخت حمام وزیری ساری به دوران قاجار باز می‌گردد. این حمام سالیان دراز به مردمان ساری خدمت کرد. در نهایت نیز به موزه تغییر کاربری داد تا به یکی از تماشایی‌ترین موزه های ساری تبدیل شود. حمام وزیری ساری از قسمت‌های مختلفی مانند خزینه آب سرد و گرمخانه تشکیل شده است. در این حمام انواع لوازم شست‌وشوی قدیمی، پوشاک دوران قاجار و اشیای مربوط به زندگی مردمانِ ساری قدیم به نمایش گذاشته شده است. حمام وزیری ساری فاصله بسیار کمی با عمارت کلبادی دارد. به گردشگرانی که می‌خواهند با رسم‌و‌رسوم و سبک‌ زندگی مردمان ساری قدیم آشنا شوند، گردشگری در حمام وزیری ساری را پیشنهاد می‌‌کنیم.

آدرس: استان مازندران، خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو

امامزاده عباس

امامزاده عباس،از جاهای دیدنی ساری

در سده نهم هجری قمری بارگاهی در ساری برای یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع)، ساخته شد. این بارگاه بنایی هشت‌ضلعی دارد که با آجرهای خشتی ساخته شده است. کتیبه‌های قدیمی، پنجره‌های زیبا و تزئینات آب‌کاری‌شده از ویژگی‌های اصلی بارگاه امامزاده عباس ساری به حساب می‌آید. امامزاده عباس در کنار نمای بیرونی، نمای داخلی تماشایی نیز دارد. ضریح این بارگاه در سال ۱۳۵۲ به دست هنرمندان اصفهانی ساخته شد. اگر با خرید بلیط هواپیما ساری به این شهر راهی شده‌اید، کافی است در فرودگاه سوار تاکسی شوید. سپس از راننده درخواست کنید تا شما را به بارگاه امامزاده عباس برساند. این بارگاه در یکی از خیابان‌های خوش‌مسیر ساری واقع شده است.

آدرس: استان مازندران، ساری، جاده ساری به بهشهر، بعد از پل تجن، محله آزاد گله

امامزاده یحیی ساری

امامزاده یحیی ساری،از جاذبه های گردشگری ساری

برای شما از زیبایی‌ و شهرت برج ساعت ساری گفتیم. در کنار بازدید از این برج پیشنهاد می‌‌کنیم حتماً سری به امامزاده یحیی ساری بزنید. بارگاه این امامزاده در فاصله کمی از برج ساعت قرار گرفته است. این بارگاه در سده نهم هجری قمری بنا شده است. بارگاه امامزاده یحیی همانند دیگر بناهای تاریخی ساری، گنبدی مخروطی دارد. این بارگاه در طول تاریخ چندین بار مرمت شده و اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌برد. امامزاده یحیی ساری نمای بیرونی زیبایی دارد. در داخل این بارگاه نیز پنجره‌‌های چوبی و منبت‌کاری‌های استادانه‌‌ای خودنمایی می‌کند. بارگاه امامزاده یحی ساری به خانه تاریخی فاضلی و کاروانسرای حضرت نیز بسیار نزدیک است.

بارگاه امامزاده یحیی فاصله زیادی از پایانه اتوبوس‌های بین‌شهری ساری ندارد. به همین دلیل اگر با خرید بلیط اتوبوس ساری به این شهر رسیده‌اید، گشت‌و‌گذار در امامزاده یحیی انتخاب مناسبی برای آغاز بازدید از جاهای دیدنی ساری است.

آدرس: مازندران، میدان ساعت، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان هشتم شهر ساری

موزه کلبادی ساری

موزه کلبادی ساری،بناهای تاریخی ساری

منوچهر خان کلبادی یکی از شخصیت‌های برجسته ساری در دوران قاجار بود. وی در آن زمان در عمارتی بزرگ و زیبا زندگی می‌کرد. این عمارت با آجرهای کوره‌ای ساخته شده و معماری چشم‌نوازی دارد. زیبایی‌های خانه کلبادی به اندازه‌ای بود که این خانه پس از مدت‌ها به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد. اکنون نیز خانه کلبادی به موزه کلبادی تغییر کاربری داده است. گشت‌و‌گذار در این موزه همانند سفر در تونل تاریخ است. تمامی اشیا و لوازمی که ساکنان قدیم خانه کلبادی از آن‌ها استفاده می‌‌کردند در این موزه به نمایش گذاشته شده است. به گردشگرانی که به تاریخ مازندران علاقه دارند و از گشت‌و‌گذار در عمارت‌های قدیمی سیر نمی‌شوند، سیاحت در موزه کلبادی ساری را پیشنهاد می‌‌کنیم. این موزه فاصله کمی با خانه تاریخی فاضلی و دیگر جاهای دیدنی ساری دارد.

آدرس: استان مازندران، میدان ساعت، ابتدای خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری،از مکان های دیدنی ساری

ساری در دوران صفویان پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرد. به همین دلیل در این منطقه بناهای بی‌شماری از پادشاهی صفویان به جای مانده است. یکی از این مکان‌ها که تعداد زیادی از جاهای دیدنی ساری در آن قرار دارند، مجموعه تاریخی فرح آباد ساری است. مسجد جامع شاه عباسی یا مسجد فرح آباد، حمام قدیمی و پل شاه عباسی، از مکان‌ های دیدنی ساری هستند که در مجموعه تاریخی فرح آباد خودنمایی می‌کنند. در بین جاهای دیدنی که در مجموعه تاریخی فرح آباد ساری به آن‌ها اشاره کردیم، مسجد جامع شاه عباسی جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارد. این مسجد با مصالحی مانند آجر کوره‌ای، سفال و ساروج بنا شده است.

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری،از مکان های دیدنی ساری

مسجد جامع شاه عباسی ایوان‌های هلالی‌مانند زیبایی دارد. داخل این مسجد نیز حجره‌هایی برای تحصیل طلبه‌ها در نظر گرفته شده است. قسمت‌هایی زیادی از این مسجد بر اثر حمله دژخیمان یا خشم طبیعت از بین رفته است. با این حال هنوز هم کاشی‌کاری‌های زیبایی در آن مشاهده می‌شود. گشت‌و‌گذار در این مکان‌ها زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، با این حال دانشتان را درباره سبک‌و‌سیاق زندگی مردمان ساری قدیم به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

آدرس: استان مازندران، ساری، فرح آباد

بازار سنتی ساری

بازار سنتی ساری،از جاذبه های دیدنی ساری

پاساژگردها با ما هم‌ عقیده‌اند که خرید از بازارهای سنتی لطفی دارد که در مراکز خرید مدرن خبری از آن نیست. به همین دلیل به گردشگرانی که می‌خواهند در بازدید از جاهای دیدنی ساری سری به بازارهای این شهر بزنند، بازار سنتی ساری را پیشنهاد می‌‌کنیم. بازار سنتی ساری در طول سال‌ها چندین بار مرمت شده؛ اما هنوز هم حال‌و‌هوای قدیمی خود را حفظ کرده است. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. به لحاظ قیمت نیز بازار سنتی ساری کالاهای خوش‌قیمت‌تری نسبت به دیگر مراکز خرید این شهر در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. اگر به دنبال خرید سوغات ساری هستید و می‌خواهید از این مسافرت با دست پر به دیار خود باز گردید، گردشگری در بازار سنتی ساری را پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: استان مازندران، ساری، خیابان ملامجدالدین، روبه‌روی آتش‌نشانی، بازار ملامجدالدین

بازار ترکمن ها

بازار ترکمن ها

سالیان سال است که ترکمن‌ها در ساری بازارهای بزرگی به راه انداخته‌اند. در بازار ترکمن ها، بهترین صنایع دستی ترکمنی به فروش می‌رسد. این بازار بورس پوشاک، لوازم آشپزخانه، لوازم تزئینی و بدلیجات شیک و زیباست. در این بازار لوازم آرایشی و بهداشتی نیز فروخته می‌شود. خرید از بازار ترکمن‌ها به اندازه‌ای باصفاست که نمی‌توان تجربه آن را با سایر مراکز خرید ساری مقایسه کرد. این بازار به لحاظ قیمت نیز فروشنده‌های بسیار خوش‌انصافی دارد. به این نکته اشاره کنیم که دو بازار مخصوص ترکمن‌ها در ساری وجود دارد. یکی از این بازارها جدیدتر ساخته شده، با این حال کالاها و فروشنده‌های ترکمن بیشتری دارد.

آدرس: استان مازندران، ساری، پل تجن

آب انبار نو

آب انبار نو،از جاذبه های گردشگری ساری

جاهای دیدنی ساری را با آب انبار نو به پایان می‌رسانیم. گفته می‌شود در روزگاران بسیار دور، بانوی انسان‌دوستی از خاندان کنی‌ها با نام خورشید خانم، هزینه ساخت آب انبار نو را در ساری تأمین کرده است. تاریخ ساخت آب انبار نو ساری به دوران قاجار باز می‌گردد. این آب انبار به‌رغم گذر زمان در شرایط خوبی به سر می‌برد. ورودی، پلکان، پاشیر و مخزن آب انبار از قسمت‌های اصلی آب انبار نو به حساب می‌آید.

سقف این آب‌ انبار نیز همانند دیگر بناهای تاریخی ساری، معماری گنبدی‌شکل دارد. در گنبد این آب انبار چندین پنجره تعبیه شده تا نور به داخل آن بتابد. جالب است بدانید آب انبار نو ساری یکی از بزرگ‌ترین آب‌ انبارهای قدیمی در منطقه است. مخزن این آب انبار حدود ۱۳ متر عمق دارد. این مخزن با ساروج پوشیده شده تا آب از داخل آن به درون خاک نفوذ نکند. آب انبار نو به لحاظ زیبایی نیز جاذبه‌های چشمگیری دارد و در گوشه‌و‌کنار آن کاشی‌کاری و معرق خودنمایی می‌کند. اگر با خرید بلیط قطار ساری راهی این شهر شدید، سوار تاکسی شوید و مسیر آب انبار نو را در پیش بگیرید.

آدرس: استان مازندران، ساری، محله آب انبار نو

سخن پایانی

جاهای دیدنی ساری با جاذبه‌های گردشگری متفاوت چشم‌انتظار سیاحان این دیار هستند. امیدواریم اطلاعاتی که از جاذبه های گردشگری ساری با شما در میان گذاشتیم، سیاحتی خاطره‌انگیز را در سفر به ساری برای شما به ارمغان بیاورد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان اطلاعات سودمند و خاطره‌های خوشی از این مناطق دیدنی دارند، پیشنهاد می‌کنیم در قسمت نظرات این اطلاعات مفید و خاطره‌های شیرین را با ما و دیگر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

ساحل خزرآباد که به آن فرح‌آباد نیز گفته می‌شود، بهترین و زیباترین ساحل ساری است.

تالاب حمیدآباد، دریاچه الندان، تالاب سراندون و بالندون، و دریاچه چورت از زیباترین تالاب‌ها و دریاچه‌های ساری به حساب می‌آیند.

بوستان نیلوفر آبی، پارک ملل،‌ پارک جنگلی شهید زارع و پناهگاه‌های حیات وحش دشت ناز، میانکاله و سمسکنده به‌عنوان زیباترین پارک‌های ساری شناخته می‌شوند.

امامزاده یحیی، امامزاده عباس و مسجد جامع شاه عباسی از بناهای تاریخی ساری با جاذبه های مذهبی به حساب می‌آیند.

بازار ترکمن‌ها و بازار سنتی ساری کالای متنوعی دارند. این بازارها به لحاظ قیمت نیز محصولات خوش‌قیمتی پیش روی مشتریان قرار می‌‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.