حمام شیخ سلماس | راوی قصه روزگاران دور

0

شهرستان سلماس یکی از آن شهرهایی است که جان می‌دهد در تابستان به آن سفر کنید و در هوای خوب و خنکش نفس بکشید. این شهر ییلاقی زیبا علاوه بر طبیعت بی‌‌نظیر خود، آثاری در دل خود دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست. یکی از این آثار حمام شیخ است که امروزه به نمایشگاه مردم شناسی تبدیل شده است. همان طور که می‌دانید نمایشگاه های مردم شناسی، گنجینه های ارزشمندی هستند که مردمان را با فرهنگ و آداب‌ورسوم یا تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین‌های مختلف آشنا می‌کنند. آن‌ها کتاب مصوری هستند که در هر گوشه خود داستانی بزرگ را به تصویر می‌کشند. اگر قدم‌زدن در دل تاریخ برای شما هم جذاب است، با معرفی حمام شیخ سلماس همراهمان شوید.

حمام شیخ سلماس کجاست؟

حمام شیخ شهر سلماس در مرکز این شهر جا خوش کرده است. در واقع جایی نزدیک به مسجد جامع شهر می‌توانید سراغ حمام شیخ را بگیرید. این موزه آنقدر سرراست است که با کمترین دردسر می‌توانید پیدایش کنید. اگر عازم شهر سلماس شدید، کافی است در گوگل‌مپ آدرس را جست‌وجو کنید تا راهنمایی‌تان کند. اگر هم با این برنامه میانه خوشی ندارید یا اینترنتتان همراهی نمی‌کند، از محلی‌ها بپرسید. یکی از ویژگی‌های کردهای ایران این است که حرمت مسافر را نگه می‌دارند و هر کمکی بتوانند دریغ نمی‌کنند.

معرفی حمام شیخ سلماس

تصویری از حمام تاریخی سلماس

شاید خیلی از شماها داستان زلزله ویرانگر شهر سلماس را شنیده باشید. در این حادثه شهر خیلی از مواهبش را از دست داد؛ اما از پا ننشست و یک بار دیگر از نو شروع کرد. همان طور که آقای مشرقی در مقاله راهنمای سفر سلماس نوشته‌اند، این شهر مانند ققنوسی بود که از خاکستر خود یک بار دیگر متولد شد. یکی از بناهایی که مردم در همان سال‌ها در شهر ساختند، حمام شیخ بود. البته این حمام را محمد طسوجی ساخت و اداره‌اش را داد به دست مجتبی انتظاری. مردم شهر حاج مجتبی را به اسم شیخ می‌شناختند و به همین دلیل هم نام او بر حمام ماند.

در آن سال‌ها حمام دو بخش عمومی و خصوصی داشت و در دو نوبت جداگانه به مردان و زنان سرویس‌دهی می‌کرد. کم‌کم که پای حمام‌های شخصی به خانه‌ها باز شد، این حمام هم از رونق افتاد؛ اما این پایان ماجرایش نبود. در سال ۱۳۷۹، بعد از ۵ بار مرمت پیاپی، حمام شیخ به نمایشگاه آثار مردم شناسی سلماس تبدیل شد. از آن تاریخ به بعد اینجا مکانی شد برای نقل قصه‌هایی از دل تاریخ.

جاذبه های حمام شیخ سلماس

تصویری از حمام تاریخی شیخ سلماس

شاید برای ما که حتی یک بار هم شده در عمرمان حمام های سنتی را تجربه کرده‌‌ایم، دانستن شیوه استحمام گذشتگان چندان جذاب نباشد؛ اما برای نسل‌های بعد از ما که فاصله تخت‌خواب تا حمامشان فقط به اندازه چند قطعه سرامیک است حتماً جالب خواهد بود که بدانند گذشتگان چطور آب حمام را گرم می‌کردند. کجا سر و تنشان را می‌شستند و کجا لباس به تن می‌کردند. یا اینکه آداب حمام کردنشان چه بود. برای همین هم هست که ساختمان حمام به‌تنهایی می‌تواند کتاب تاریخ و روان‌شناسی باشد.

تصویری از حوض حمام شیخ

این‌ها وقتی جذاب‌تر می‌شود که هرازگاهی به هر بهانه‌ای نمایشگاهی از آثار مردم‌شناسی در آن برگزار شود. نورپردازی زیبای بنا هم عامل دیگری است بر جذابیت آن. همه این ویژگی‌هایی که گفتیم در حمام شیخ سلماس هست. ضمن اینکه این بنا در بافت تاریخی شهر قرار دارد و به خیلی از آثار تاریخی دیگر نزدیک است. با این اوصاف در کنار بازدید از حمام می‌توانید به بافت تاریخی شهر نیز سری بزنید.

اهمیت بازدید از حمام شیخ سلماس

تصویری از حمام تاریخی شیخ

اینجا شما و فرزندانتان می‌توانید با ابزار و آلات کشاورزی، صنعت و حتی وسایل قدیمی آشپزخانه آشنا شوند. روش لباس پوشیدن و طرح‌ها و رنگ‌های لباس‌های سنتی شهر را ببینند و فرهنگ و تمدن منطقه را در قالب نمایشگاهی ارزشمند مطالعه کنید. بازدید از چنین مکانی فرصتی مغتنم است که انسان سختی و رنج زندگی در گذشته را با آسودگی زندگی ماشینی امروز مقایسه کند و کمی بیشتر قدردان موهبت‌های پروردگارش باشد. همچنین این چنین بناهایی به ما یادآوری می‌کنند که ریشه‌ای محکم در خاکی ارزشمند داریم و تاریخی و تمدنی به گستره هزاران سال گردش زمین. همه این‌ها در کنار هم هویت ملی ما را خاطرنشان می‌کنند و به ما می‌آموزند که با تکیه بر گذشته پرافتخارمان، آینده‌ای روشن برای خود رقم بزنیم.

بهترین زمان بازدید از حمام شیخ سلماس

گفتیم که سلماس در استان آذربایجان غربی و جایی در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد. همان طور که می‌دانید این منطقه، کوهستانی و سرد است و در زمستان، سرمای استخوان‌سوزی را تجربه می‌کند. در عوض همین سرما در تابستان لطفی می‌شود برای فرار از گرمای شهرهای گرمسیری. به همین دلیل هم ما بازدید از حمام شیخ را در بهار و تابستان به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جاهای دیدنی نزدیک به حمام شیخ

برایتان گفتیم که حمام شیخ در بافت تاریخی شهر است و در کنار بازدید از آن می‌توانید به چند بنای تاریخی دیگر هم سری بزنید. برای مثال مسجد جامع شهر در چند قدمی آن است. کمی که دورتر شوید، شاید به اندازه یکی‌دو ایستگاه اتوبوس آن‌طرف‌تر، می‌توانید سراغ کلیسای هفتوان را بگیرید که یکی دیگر از جاذبه های شهر سلماس است. امزاده کهنه شهر هم با ۱۴ کیلومتر و نقش برجسته خان تختی هم با حدود ۱۸ کیلومتر فاصله با این حمام، از دیگر مکان‌های دیدنی شهر هستند.

مسیر دسترسی به حمام شیخ سلماس

در بخش حمام شیخ کجاست، برایتان گفتیم که حمام در بافت تاریخی و در مرکز شهر قرار دارد؛ به همین دلیل هم هست که خیلی راحت و از روی تابلوهای راهنما می‌توانید پیدایش کنید. اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید که کافی است رد خیابان سوره‌ای را بگیرید تا به حمام برسید. اگر هم سوار تاکسی یا اتوبوس شده‌اید، کافی است آدرس را به راننده بدهید که شما را به مقصد برساند. آدرس گوگل‌مپ را در پایان همین پاراگراف می‌گذاریم که خیالتان راحت‌تر باشد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرسآذربایجان غربی، مرکز شهر سلماس

به پایان بازدیدمان از حمام شیخ سلماس رسیدیم. رسالت مجله گردشگری ره بال آسمان این است که شما را با چند  چون سفر آشنا کند تا با دست پر راهی هر جاذبه تاریخی یا طبیعی شوید. امیدواریم در این نوشته رسالتمان را به خوبی انجام داده باشید. در پایان هم از شما دعوت می‌کنیم که اگر به این مکان رفته‌اید و تجربه یا خاطره‌ای دارید، برای ما در بخش نظرات بنویسید. ما بسیار خرسند می‌شویم که نوشته‌های شما را به اشتراک بگذاریم.

در بافت تاریخی و در مرکز شهر قرار دارد.

حمام شیخ سلماس در اکثر روزهای سال به جز تعطیلات خاص برای پذیرایی از مسافران آماده است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.