خانه هرندی کرمان | تجربه بازدید از عمارتی پر‌شکوه و موزه‌هایی دیدنی

1

کرمان شهری است با تاریخی کهن، فرهنگی غنی و طبیعتی منحصر‌به‌فرد. در این شهر جاذبه‌های دیدنی بسیاری جای خوش کرده‌اند که هر‌کدام به‌نوعی بی‌نظیرند. باغ هرندی کرمان از جمله این جاذبه‌هاست. در قلب این باغ، عمارتی پر‌شکوه به چشم می‌خورد. در خانه هرندی کرمان دو موزه با موضوعات تاریخ و هنر برپا شده‌اند که بازدید از آن‌ها برای گردشگران بسیار جذاب است. برای آشنایی بیشتر با عمارت تاریخی هرندی و موزه‌های آن و همچنین دریافت اطلاعات لازم برای بازدید از آن، در این مطلب همراه ما باشید. 

فهرست مطالب

خانه هرندی کرمان کجاست؟ 

خانه هرندی کرمان

باغ موزه هرندی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان کرمان است که در قلب شهر تاریخی کرمان قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این خانه تاریخی در خیابان بهشتی کرمان، نرسیده به خیابان فردوسی، ایستگاه طهماسب‌آباد قرار دارد. 

معرفی باغ هرندی کرمان | از دیدنی‌ترین جاذبه‌های کرمانِ زیبا 

معرفی باغ هرندی کرمان

خانه هرندی کرمان را می‌توان به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این شهر معرفی کرد. قدمت این عمارت به بیش از یک قرن پیش باز‌می‌گردد. امروزه از فضای این خانه به‌عنوان موزه باستان شناسی و ساز‌های سنتی استفاده می‌شود؛‌ از‌این‌رو شما می‌توانید با بازدید از این جاذبه، با یک تیر، سه نشان زده و ضمن بازدید از بنایی پر‌شکوه با معماری منحصر‌به‌فرد از دو موزه با موضوعات تاریخ و هنر نیز بازدید کنید. 

تاریخچه باغ هرندی کرمان | یادگاری پر‌شکوه و ارزشمند از دوران قجر 

باغ هرندی کرمان

قدمت عمارت پر‌شکوه باغ هرندی کرمان، به سال ۱۲۵۲ هجری شمسی (زمان حکومت قاجاریان در ایران) باز‌می‌گردد. در آن زمان، شخصی به‌نام محمد‌رضاخان عدل‌السلطان که یکی از صاحب‌منصبان نظامی کرمان بود، ساخت این باغ مجلل را در خارج از حصار کرمان آغاز کرد. جالب است بدانید که نقشه ساخت بنای اصلی و مرکزی این باغ، را شخصی به‌نام مرتضی قلی اسفندیاری، پسر عدل السلطان، از فرانسه به ایران فرستاد. 

باغ هرندی کرمان

در سال ۱۳۱۳،  ابوالقاسم هرندی (یزدی‌الاصل و از تجار معروف کرمان) این باغ را خریداری کرد. وی بعد‌ها ساختمان مرکزی و بخش‌هایی دیگر از باغ را به‌منظور راه‌اندازی موزه، به وزارت فرهنگ و هنر ایران اهدا کرد. با‌وجود اینکه پس از مدتی تمام بخش‌های این باغ را وزارت فرهنگ و هنر خرید؛ اما به جهت زنده نگه‌داشتن نام ابوالقاسم هرندی، مجموعه‌ای که اکنون در آن موزه‌های باستان‌شناسی و ساز‌های سنتی بر‌پا هستند، باغ موزه هرندی نام دارد. 

معماری باغ هرندی کرمان | تلفیقی بی‌نظیر از معماری ایرانی و نقشه‌ای فرنگی

معماری باغ هرندی کرمان

همان طور که گفتیم، نقشه ساخت بنای پر‌شکوه خانه هرندی را مرتضی قلی اسفندیاری، از فرانسه به ایران فرستاد؛ به همین سبب نیز، این بنای پر‌شکوه را می‌توان به‌عنوان تلفیقی بی‌نظیر از معماری ایرانی و نقشه‌ای فرنگی معرفی کرد. وجود سقفی گنبدی و کم‌عمق و همچنین کلاه‌فرنگی واقع در مرکز پشت‌بام که نور ساختمان را تأمین می‌کند، از بارز‌ترین و جالب‌توجه‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا شمرده می‌شوند.

بخش‌های مختلف باغ هرندی کرمان | لذت گشت‌و‌گذار در مجموعه‌ای تماشایی

بخش‌های مختلف باغ هرندی کرمان شامل ساختمان اصلی، بخش های جانبی خانه، گاو‌گرد و فضای سبز می‌شود. در ادامه در‌خصوص هر‌یک از این بخش‌ها به اختصار توضیح داده‌ایم: 

  • ساختمان اصلی خانه هرندی

ساختمان اصلی خانه هرندی

همان طور که اشاره کردیم، در باغ موزه هرندی کرمان بنایی پر‌شکوه به چشم می‌خورد که ساختمان اصلی این مجموعه است. خانه هرندی جلوه‌گر تلفیقی از المان‌های معماری غیرایرانی و ایرانی و هنر سازندگان آن بوده و با زیبایی و ظرافتش، هر چشمی را به خود خیره می‌کند. مساحت این بنا به بیش از ۲هزار متر‌مربع می‌رسد! از بخش‌های مختلف این بنا می‌توان به بهارخواب، سالن استراحت (تنبلخانه)، ایوان‌های سرپوشیده و… اشاره کرد. همچنین در مجاورت این ساختمان، خودروی آقای هرندی، یک دستگاه کرایسلر ۱۹۴۸ نیز به نمایش درآمده است. 

  • بخش‌های جانبی خانه هرندی

در زمان ساخت باغ هرندی کرمان، بخش‌های جانبی متعددی با کاربری‌های متفاوت نیز احداث شد. از جمله این بخش‌ها می‌توان به ساختمان خدمه، حمام، آشپزخانه، اصطبل، استخر و… اشاره کرد. گفتنی است که امروزه اثری از اصطبل و انبارها بر جای نمانده و از ساختمان آشپزخانه این عمارت نیز به‌عنوان ساختمان اداره موزه‌های هرندی، استفاده می‌شود. 

  • گاو‌گرد 

در گذشته به محلی که از آن برای انتقال آب از عمق چاه به سطح زمین استفاده می‌شد، گاوگرد می‌گفتند. گاوگرد خانه هرندی نیز از بخش‌های دیدنی و قابل‌توجه این مجموعه است که در انتهای باغ و در نزدیکی استخر قرار دارد. در گذشته، دو مسیر آب از قنات‌های طهماسب آباد و حسن‌آباد در میانه باغ هرندی جریان داشتند و آب لازم برای آشامیدن، شست‌و‌شو و آبیاری در این باغ را تأمین می‌کردند. 

  • فضای سبز 

فضای سبز 

حیاط باغ هرندی کرمان بسیار دلکش و با‌صفاست. با قدم‌زدن در حیاط این مجموعه می‌توانید از تماشای درختان انار سر‌به‌فلک‌کشیده و باغچه‌هایی مملوء از گل‌های زینتی و رنگارنگ، جانی تازه بگیرید. گفتنی است که در گذشته درختان این باغ متنوع‌تر بودند و در سراسر آن درختان انجیر، توت، سیب، انگور و زرشک و گلابی کاشته شده بود؛ اما امروزه تنها درختان انار حیات خود را در باغ هرندی حفظ کرده‌اند. 

موزه باستان‌شناسی هرندی | موزه‌ای با هدف معرفی تمدن‌های کهن جنوب‌شرقی ایران

طبقه اول ساختمان مرکزی باغ هرندی کرمان به موزه‌ای تماشایی با موضوع باستان‌شناسی، اختصاص یافته است. این موزه شامل چندین غرفه مجزاست که در هر‌کدام آثار متعلق به دوره تاریخی خاصی، به نمایش درآمده‌اند. از مهم‌ترین اهداف این موزه و غرفه‌های آن می‌توان به معرفی تمدن‌های کهن منطقه‌ جنوب‌شرق ایران و همچنین ارتباط آن‌ها با تمدن‌های اطرافش، اشاره کرد. در ادامه به معرفی غرفه‌های این موزه پرداخته و در‌خصوص آثار به‌نمایش‌درآمده در آن‌ها توضیح داده‌ایم. 

  • غرفه شهداد

در غرفه شهداد، آثار به‌دست‌آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی مجموعه باستانی شهداد، به نمایش گذاشته شده‌اند. این آثار شامل انواع ظرف‌های سفالی، سنگی و فلزی (مفرغ) می‌شود که قدمت آن‌ها به هزاره‌های سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح باز‌می‌گردد. از ارزشمند‌ترین آثار موجود در این غرفه می‌توان به گردنبندهای بسیار ظریف و ظروف سنگی شبیه به دوات اشاره کرد. 

  • غرفه جازموریان (پیش از تاریخ)

غرفه جازموریان (پیش از تاریخ)

غرفه جازموریان از دیگر غرفه‌های موزه باستان‌شناسی باغ هرندی کرمان است که در آن آثار کشف‌شده از منطقه جازموریان، برای بازدید عموم، به نمایش درآمده است. گفتنی است که در این موزه ۲ غرفه با عنوان جازموریان وجود دارند. تفاوت این دو غرفه، در قدمت آثار آن‌هاست. در یکی از آن‌ها آثار کهن متعلق به دوران پیش از تاریخ و در دیگری آثاری ارزشمند از دوره تاریخی به چشم می‌خورند. از مهم‌ترین آثار موجود در غرفه جازموریان (پیش از تاریخ) می‌توان به انواع ظرف‌ها و سازه‌های سفالی خاکستری خوش‌نقش‌و‌نگار و ظریف و تبرهای مفرغی‌ اشاره کرد که از جیرفت، غرب باتلاق جازموریان و از کاوش‌های غیرمجاز به‌دست‌آمده‌اند. 

  • غرفه جازموریان (دوره تاریخی)

غرفه جازموریان (دوره تاریخی)

در غرفه دیگر جازموریان، آثار و یافته‌های تاریخی ارزشمندی نظیر جام‌های سفالین، بشقاب، کوزه و ریتون‌های منتهی به سر جانورانی چون اسب، قوچ، گاو و نیم‌تنه‌ انسان و… به نمایش درآمده‌اند که متعلق به دوره حکومت سلوکیان و اشکانیان هستند. این آثار و یافته‌ها، جلوه‌گر تلفیقی منحصر‌به‌فرد از فرهنگ یونان، آسیای مرکزی، هند، فلات مرکزی ایران و میان‌رودان هستند. 

  • غرفه شماره چهار

غرفه شماره چهار

در غرفه شماره چهار موزه باستان‌شناسی باغ هرندی کرمان می‌توانید از آثار تاریخی زیبا و ارزشمندی نظیر سفالینه‌هایی زیبا با نقش‌و‌نگار‌های چشم‌گیر، حیوانات کوچک مفرغی، ظروف مفرغی کشف‌شده در بزنجان و… بازدید کنید. 

  • غرفه اسلامی

غرفه اسلامی از دیگر بخش‌های دیدنی موزه باستان‌شناسی هرندی است. در این غرفه آثار ارزشمند متعددی که قدمت آن‌ها به دوران مختلف اسلامی در ایران باز‌می‌گردد، به نمایش درآمده‌اند. از مهم‌ترین این آثار می‌توان به سفال‌های لعاب‌دار، اشیای فلزی و شیشه‌‌ای نظیر انواع ظروف، پیه‌سوز، عطردان و همچنین کتیبه‌های سنگی اشاره کرد. 

غرفه اسلامی

در پایان خوب است اشاره کنیم که موزه باستان‌شناسی باغ هرندی به مدت چند سال، میزبان سرستونی از سازه پر‌شکوه تخت جمشید بود. جالب است بدانید که این سر‌ستون ارزشمند، طی یک درگیری مسلحانه، از قاچاقچیان مواد مخدر گرفته شد و به موزه باستان‌شناسی مجموعه هرندی انتقال یافت. در‌نهایت سر‌ستون تخت جمشید در سال ۱۳۸۵ این موزه را وداع گفت و به تخت جمشید بازگردانده شد. 

موزه سازهای سنتی باغ هرندی | موزه‌ای دیدنی با بیش از ۲۵۰ ساز سنتی 

اگر اهل هنر و موسیقی، به‌خصوص موسیقی سنتی هستید، بازدید از موزه ساز‌های سنتی باغ هرندی بسیار برای شما هیجان‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود. در این موزه بیش از ۲۵۰ ساز سنتی نگهداری می‌شود که هر‌کدام به‌لحاظ هنری، از ارزش بالایی برخوردارند. ۵ تا از ساز‌های موجود در موزه ساز‌های سنتی باغ هرندی به دست استاد حسین مسعود ساخته شده‌اند. وی همچنین چندین ساز دیگر را نیز به این موزه هنری اهدا کرده است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عود، یک عدد سه‌تار، ساخته استاد نریمان، یک عدد تنبک متعلق به دوره‌ قاجار و دو عدد ساز با قدمتی بالغ‌بر ۵۰ سال اشاره کرد. قیچک، سنتور، قانون، رباب، تنبک، تار، دایره، کمانچه، دوتار خراسان، تنبور کرمانشاه، چنگ، کوزک بم، نی، بربط، کاسوره خوزستان از دیگر ساز‌های سنتی ارزشمندی هستند که در موزه ساز‌های سنتی خانه هرندی، برای بازدید عموم به نمایش درآمده‌اند. 

گشت‌و‌گذار در این موزه هنری فقط به تماشای ساز‌های سنتی محدود نمی‌شود. در این موزه بخشی برای اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات صوتی و تصویری از طریق نرم‌افزار، سخت‌افزار، خدمات اینترنتی و ویدیویی وجود دارد. از دیگر بخش‌های موزه ساز‌های سنتی هرندی می‌توان به مرکزی اشاره کرد که در آن به بررسی و پژوهش در زمینه موسیقی سنتی ایران می‌پردازند. علاوه‌بر این‌ها، سیستم صوتی ویترین‌های موزه به‌گونه‌ای است که به بازدیدکننده امکان می‌دهد که ضمن بازدید از سازهای سنتی، با نحوه‌ نواختن آن‌ها آشنا شده و به نوای ساز استاد‌های بزرگ موسیقی ایران، گوش بسپارند.

بهترین زمان بازدید باغ هرندی کرمان | انتخاب زمانی مناسب برای تجربه‌ای متفاوت 

بهترین زمان بازدید باغ هرندی کرمان

بازدید از باغ موزه هرندی کرمان و موزه‌های باستان‌شناسی و ساز‌های سنتی آن، در هر فصلی از سال به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ با‌این‌حال خوب است اشاره کنیم که این مجموعه، همچون سایر جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی کرمان، در تعطیلات، بسیار پر‌ازدحام هستند. به‌عنوان مثال در تعطیلات نوروز، با استقبال گردشگران از قطب‌های گردشگری کشور، از جمله کرمان، جاذبه‌های دیدنی آن‌ها نیز مملوء از مسافران خوش‌ذوق می‌شوند. از‌این‌رو اگر می‌خواهید با آرامش و دقت بیشتر، از گشت‌و‌گذار در این باغ موزه لذت ببرید، ایام تعطیل و مسافرت‌خیز را از تقویم خود خط بزنید! 

جاهای دیدنی اطراف باغ هرندی کرمان | لذت گشت‌و‌گذار در کرمانِ زیبا 

شهر تاریخی کرمان مملوء است از جاذبه‌های تاریخی ارزشمند و موزه‌های دیدنی. از سویی تعداد جاذبه‌ها زیادند و از سوی دیگر، عمر سفر کوتاه. آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مقصد سفر که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا بتوانید از زمان کوتاه سفر خود به بهترین شکل استفاده کنید. در‌واقع شما با آشنایی با جاذبه‌های نزدیک به هم، می‌توانید با یک تیر چند نشان زده و در زمانی کوتاه، از چندین‌و‌چند جای دیدنی بازدید کنید. به همین سبب در این بخش چند‌تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمان را معرفی کرده‌ایم که در نزدیکی باغ هرندی قرار دارند. 

گفتنی است که هر‌ساله در تاریخی مشخص، در موزه ساز‌های سنتی باغ هرندی کرمان، مراسمی هنری تحت عنوان شبی با موسیقی سنتی ایران، برگزار می‌شود. در این مراسم بسیاری از استادها و پیشکسوتان موسیقی سنتی ایران، دور هم جمع می‌شوند و با سازهای قدیمی، موسیقی‌های گوش‌نوازی می‌نوازند. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل هنر و موسیقی هستید، برنامه خود را به‌گونه‌ای بچینید که بتوانید هنگام بازدید از باغ موزه هرندی در مراسم شبی با موسیقی سنت ایران نیز شرکت کنید. 

  • موزه هنر‌های معاصر کرمان 

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شریعتی، حدفاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد.
فاصله خانه هرندی تا موزه هنرهای معاصر کرمان: حدود ۷۵۰ متر
  • حمام گنجعلی خان 

آدرس: ایران، استان کرمان، شهر کرمان، میدان گنجعلی خان.
فاصله خانه هرندی تا حمام گنجعلی خان: حدود ۲.۲ کیلومتر
  • کاروانسرای هندو 

آدرس: استان کرمان، کرمان، ضلع شرقی بازار میدان قلعه.
فاصله خانه هرندی تا کاروانسرای هندو: حدود ۲.۲ کیلومتر
  • بازار کرمان 

آدرس: ایران، استان کرمان، شهر کرمان، میدان ارگ.
فاصله خانه هرندی تا بازار کرمان: حدود ۲.۴ کیلومتر

اطلاعات بازدید از باغ هرندی کرمان | ساعات بازدید، راه های ارتباطی، آدرس

اطلاعات بازدید از باغ هرندی کرمان

آدرسایران، استان کرمان، کرمان، خیابان بهشتی، ایستگاه طهماسب آباد، نرسیده به خیابان فردوسی
شماره تماس۰۳۴۳۲۴۵۰۵۵۲
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و جمعه‌ها و روز‌های تعطیلات رسمی، تعطیل
هزینه بازدیدهزینه بلیط موزه باستان‌شناسی ۴هزار تومان و هزینه بلیط موزه سازهای سنتی ۳هزار تومان است
مدت زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 

مسیر دسترسی باغ هرندی کرمان | دسترسی راحت و بی‌درد‌سر 

دسترسی به خانه هرندی کرمان هم به وسیله خودرو شخصی و هم به وسیله وسایل نقلیه عمومی به‌راحتی امکان‌پذیر است. اگر خودرو شخصی در اختیار دارید، فقط کافی است با استفاده از لوکیشنی که در اختیارتان قرار دادیم، بهترین مسیر دسترسی را از طریق مسیر‌یاب‌های آنلاین پیدا کرده و به‌سوی این جاذبه بی‌نظیر حرکت کنید. 

همان طور که گفتیم دسترسی به این باغ موزه دیدنی از طریق اتوبوس نیز امکان‌پذیر است. برای این کار سوار اتوبوس‌هایی شوید که در ایستگاه طهماسب توقف دارند. ایستگاه طهماسب نزدیک‌ترین ایستگاه به این جاذبه است. با کمی پیاده‌روی به مقصد خود خواهید رسید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به معرفی جاذبه‌ای ارزشمند و دیدنی در جنوب شرق ایران پرداختیم. موضوع صحبت ما باغ هرندی کرمان بود. در طول مطلب ضمن توضیح راجع به تاریخچه و معماری این باغ، به معرفی موزه‌های دیدنی آن پرداخته و تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از این مجموعه بی‌نظیر را در اختیارتان قرار دادیم. آیا از این مطلب لذت بردید؟ آیا تا‌کنون تجربه بادید از خانه هرندی کرمان را داشته‌اید؟ چنانچه پاسختان مثبت است، از شما می‌خواهیم که تجربیات و اطلاعات ارزشمند خود را در‌خصوص این جاذبه دیدنی، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفرمان به اشتراک بگذارید. 

باغ موزه هرندی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان کرمان است که در قلب شهر تاریخی کرمان قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این خانه تاریخی در خیابان بهشتی کرمان، نرسیده به خیابان فردوسی، ایستگاه طهماسب‌آباد قرار دارد.

در این موزه بیش از ۲۵۰ ساز سنتی نگهداری می‌شود که هر‌کدام به‌لحاظ هنری از ارزش بالایی برخوردارند. ۵ تا از ساز‌های موجود در موزه ساز‌های سنتی باغ هرندی به دست استاد حسین مسعود ساخته شده‌اند. وی همچنین چندین ساز دیگر را نیز به این موزه هنری اهدا کرده است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عود، یک عدد سه‌تار، ساخته استاد نریمان، یک عدد تنبک متعلق به دوره‌ قاجار و دو عدد ساز با قدمتی بالغ‌بر ۵۰ سال اشاره کرد.

دسترسی به خانه هرندی کرمان هم به وسیله خودرو شخصی و هم به وسیله وسایل نقلیه عمومی به‌راحتی امکان‌پذیر است. برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تنها کافی است سوار اتوبوس‌هایی شوید که در ایستگاه طهماسب توقف دارند. ایستگاه طهماسب نزدیک‌ترین ایستگاه به این جاذبه است و پیش از پیاده شدن در آن، با کمی پیاده‌روی به مقصد خود خواهید رسید.

بازدید از باغ موزه هرندی کرمان و موزه‌های باستان‌شناسی و ساز‌های سنتی آن، در هر فصلی از سال به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ با‌این‌حال خوب است اشاره کنیم که این مجموعه، همچون سایر جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی کرمان، در تعطیلات، بسیار پر‌ازدحام هستند؛ از‌این‌رو اگر می‌خواهید با آرامش و دقت بیشتر، از گشت‌و‌گذار در این باغ موزه لذت ببرید، ایام تعطیل و مسافرت‌خیز را از تقویم خود خط بزنید!

از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر کرمان که در نزدیکی خانه هرندی قرار دارند، می‌توان به موزه هنر‌های معاصر کرمان، حمام گنجعلی خان، کاروانسرای هندو، بازار کرمان و… اشاره کرد.

شما می‌توانید از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ از این مجموعه بازدید کنید. گفتنی است که باغ موزه خانه هرندی کرمان در روز‌های جمعه‌ها و روز‌های تعطیلات رسمی، تعطیل است.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. زهرا می گوید

    چه باغ قشنگی ، چه قدر این مکان های تاریخی ، پر از حس نشاط و شادی هست ، انگار لحظاتی به گذشته سفر می‌ کنیم و بر میگردیم ، چه قدر خوبه که این مکان ها حفظ شدن و به موزه تبدیل شدن ، من که به شخصه حال و هوا شون خیلی دوست دارم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.