منطقه حفاظت شده حله برازجان | محل امنی برای پرندگان مهاجر

2

منطقه حفاظت شده حله در استان بوشهر قرار دارد. این منطقه حفاظت شده میزبان تالاب حله است که گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و کمیابی دارد. در ادامه درباره منطقه حفاظت شده حله و پوشش گیاهی و جانوری آن و مشکلاتی که برای این زیست‌بوم طبیعی ایجاد شده، بیشتر گپ‌وگفت می‌کنیم.

تالاب‌ها یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا هستند و به‌خاطر ویژگی‌هایی که دارند معمولاً سکونتگاه گونه‌های جانوری متعدد به‌خصوص انواع پرندگان می‌شوند.  تالاب‌ها ممکن است همواره سرشار آب باشند یا اینکه گاه خشک شوند. برخی از تالاب‌های نزدیک دریا، با جزر و مد آب تغییر وضعیت می‌دهند.

ویژگی اصلی تالاب‌ها، ماندگاری نسبی آب در آنهاست. آب تالاب‌ها ممکن است شور باشد یا شیرین. خود تالاب‌ها و محیط اطراف آن‌ها معمولاً پوشش گیاهی و جانوری خاصی دارند. در ایران تالاب‌های فراوانی وجود دارد. تالاب حله یکی از آنهاست که از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار قابل توجه است.

منطقه حفاظت شده حله کجاست؟

منطقه حفاظت شده حله برازجان در استان بوشهر قرار دارد. تالاب حله بوشهر در سواحل خلیج فارس در فاصله ۱۰کیلومتری شمال شرقی بوشهر در جنوب ایران است. مساحت این تالاب ۴۲هزار و ۶۰۰ هکتار است و تقریباً نیمی از مساحت منطقه حفاظت شده حله را به خود اختصاص داده است.

نحوه شکل‌گیری تالاب حله

تصویری از غروب آفتاب در تالاب حله

در سال ۱۳۴۲، طغیان رود حله باعث شکل‌گیری این تالاب شده است. بعد از طغیان رودخانه حله، آب این تالاب از بارندگی‌های زمستانه، سرریز رودهای دالکی و شاپور و حتی جزر و مد خلیج فارس تأمین می‌شود.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده حله

تصویری از پوشش گیاهی تالاب هله

منطقه حله پوشش گیاهی خاص و منحصربه‌فردی دارد. این منطقه حفاظت شده غالباً از درختان و درختچه‌های گز و نی و کهور پوشیده شده است. بخش وسیعی از این منطقه را نیز نیزارهای انبوه تشکیل می‌دهد. متأسفانه در طی گشت و کنترل منطقه که معمولاً برای بازدید و بررسی شرایط آن انجام می‌شود، بخش وسیعی از نیزارها به خاطر خشکسالی خشک شده‌اند. حتی کم‌آبی روی خود تالاب هم تأثیر گذاشته و بخش وسیعی از آن خشک شده است.

علاوه بر گیاهانی که در منطقه حفاظت شده حله رشد می‌کنند، مجموعه‌ای از گیاهان آبزی و کنار آبزی هم در تالاب حله و اطراف آن دیده می‌شود. از مهم‌ترین گیاهان آبزی منطقه می‌توان به نخل مردابی، نی، بزواش، پیازین و گزینه پالویی اشاره کرد که از بین آن‌ها گیاهان پیازین و نی بیشترین تراکم را دارند.

پوشش جانوری تالاب حله بوشهر

تصویری ار پوشش جانوری تالاب هله

تالاب حله به غیر از پوشش گیاهی از نظر پوشش جانوری هم اهمیت خاصی دارد. مهم‌ترین گونه‌های حیوانات که در این تالاب قابل مشاهده است انواع پرندگان هستند. از بیناین پرندگان می‌توان به مرغابی، غاز، پلیکان،‌ دراج، حواصیل، ماهی خورک، اگرت، قمری، کوکر، دلیجه، پرستو، دیدمک، نوک خنجری، سینه سرخ، سارگپه، ‌پرستو دریایی، شب گرد، زنبور خورک، سنقر، چغد، شاهین، مرغ سقا، پاخاکستری، بوتیمار، اردک کله تیر، اردک نوک پهن، هوبره، باز، چکاوک، کاکلی، حواصیل، درنا، غاز خاکستری و کبوتر چاهی اشاره کرد. علاوه بر همه این‌ها، این تالاب و کل منطقه حفاظت شده یکی از بهترین مناطق برای پرندگان مهاجر به منظور گذراندن سرمای زمستان است.

در گذشته تالاب حله پر از گونه‌های مختلف پرندگان زیبا و کمیاب بود؛ اما شکار غیرمجاز و بی‌رویه، جمعیت این پرندگان را کاهش داده ‌است. البته باز هم تعداد زیادی از این انواع گونه‌های ارزشمند و زیبای محیط زیست کشورمان در این تالاب‌ها وجود دارند که باید مسئولان مربوط و اهالی منطقه در حفظ و نگهداری آن تلاش کنند.

تصویری از جانوران تالاب حله

پرنده دراج و جغد انبار دو نمونه ‌از پرنده‌های بسیار کمیاب است که در حله می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. انواع پرندگان شکاری در این منطقه حفاظت شده وجود دارند که در تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده دیگر کشور کمتر به چشم می‌خورند.

یکی از دلایلی که باعث جذب پرندگان و حیوانات به این منطقه شده است، امنیت نسبی، وجود دانه‌های گیاهی و خوراکی برای گونه‌های مختلف است. بسیاری از این گونه‌ها، کاملاً کمیاب هستند و حفظ و نگهداری از آن‌ها مانع از انقراض گونه‌های حیات وحش می‌شود. هر کدام از این حیوانات و پرندگان نقش مهمی در حفظ تعادل زیست‌بوم دارند و وجود آن‌ها ضروری است.

به غیر از پرندگانی که نام بردیم حیوانات دیگری هم در این منطقه حفاظت‌شده مشاهده شده‌اند. گربه وحشی، گراز، روباه، خرگوش، خدنگ، شغال، خرگوش و… از جمله این حیوانات هستند.

جاذبه‌های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده حله برازجان و مشکلات پیش رو

تصویری از تالاب هله

تالاب حله از مقصدهای گردشگری اکوتوریسم یا بوم گردشگری است. در واقع هدف از این سفرها فقط بازدید از جاذبه‌های طبیعی نیست، بلکه آموزش در زمینه محیط زیست و نفع‌رسانی به جوامع محلی هم در این سفرها ضروری و واجب است. یکی از فعالیت‌های گردشگری در اکوتوریسم تماشای پرندگان است. از آنجایی که این تالاب مکان خوبی برای زندگی و مهاجرت پرندگان است، علاقه‌مندان به پرندگان می‌توانند برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنند و از دیدن پرنده‌های نادر و زیبا لذت ببرند.

همچنین اگر به عکاسی از حیات وحش علاقه‌مند باشید در منطقه حفاظت شده حله فرصت‌های فراوانی برای ثبت تصاویر زیبا از جانوران مختلف و پرندگان زیبا دارید.

نمایی از تالاب هله در بوشهر

اهالی اطراف منطقه حله غالباً به مشاغلی چون کشاورزی و صیادی اشتغال دارند. اگر امکان اکوتوریسم در منطقه فراهم شود، نتایج حاصل از آن سبب رونق‌گرفتن زندگی اهالی منطقه و تنوع مشاغل و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر می‌شود؛ اما متاسفانه این تالاب با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند. از جمله اینکه برخی کشاورزان بومی منطقه به دخل و تصرف و تخریب غیر قانونی اراضی اقدام کرده‌اند.

به دلیل خشکسالی، بخش وسیعی از این تالاب خشک شده است. به خصوص در فصل بهار و تابستان که آب تالاب بسیار کم می‌شود و باید اقداماتی برای تأمین آب برای این تالاب انجام شود.

مسیر دسترسی به تالاب حله

تالاب حله در بوشهر، سواحل خلیج فارس در ۱۰کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر قرار دارد. قسمتی از جاده بوشهر به گناوه از منطقه حفاظت شده حله عبور می‌کند.

هزینه وروردیرایگان
بهرین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرس۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر

در ره بال آسمان بیشتر جاهای دیدنی بوشهر را معرفی کردیم. این استان پر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی است. اگر قصد دارید به جنوب کشور سفر کنید، بوشهر مقصد مناسبی است. اگر سفر به بوشهر را تجربه کرده‌اید یا به تالاب حله سر زده‌اید، خاطره سفر خود را در بخش نظرات با ما و همراهان ره بال آسمان در میان بگذارید.

تالاب حله از دیدنی‌های استان بوشهر است.

قسمتی از جاده بوشهر به گناوه از منطقه حفاظت شده حله عبور می‌کند.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    چه حیف که به راحتی اجازه میدن پرندگان کمیاب صید بشن ، به نظرم اگه امکانات رفاهی و شغل مناسب برای مردم این مناطق فراهم بشه ، شاید کمتر به صید این پرندگان زیبا اشتیاق نشون داده بشه .

    1. بانو تقیان می گوید

      محمد عزیز، قدیمیا یه حرف خوب می‌زدند: اصـــل بد نیـــــکو نـــگردد، زانکه بنیـــــادش بد است!

      دغدغه این شکارچیان فقط پول نیست. بعضیا برای تفریح و بعضیا برای دهن‌کجی به محیط زیست و برخی هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده برای نابودی محیط زیست این کار رو می‌کنند؛ وگرنه…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.