راهنمای سفر تفلیس | تماشای عروس شهرهای آسیای میانه

0

دیدنی‌ های پایتخت گرجستان یا همان تفلیس به اندازه‌ای است که حتی اگر هزاران بار هم به این شهر سفر کنید، باز هم گزینه‌های جدیدی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. این شرایط باعث شده تا عطش گردشگران برای سفر تفلیس هرگز برطرف نشود. به لحاظ آمار و ارقام نیز این شهر هر سال بیشتر از سال‌ گذشته پذیرای گردشگران بین المللی است و لقب عروس شهرهای آسیای میانه را از آن خود کرده است. استقبال گردشگران از تفلیس، ما را بر آن داشت تا دست یاری به سوی مسافران تفلیس دراز کرده و راهنمای جامعی برای سفر به این شهر رویایی آماده کنیم.

در این راهنما شما را با بهترین دیدنی های تفلیس آشنا می‌کنیم و از راه و چاه سفر به پایتخت گرجستان می‌گوییم. در واقع در این راهنما دست گردشگران را می‌گیریم تا با هم از کوچه پس کوچه‌های تلفیس بگذریم. راهنمای سفر تفلیس از منظر گردشگری آماده‌ شده تا راهنمایی سودمند و سرگرم‌کننده پیش روی شما باشد که با مطالعه آن با خیال راحت بار سفر ببندید و یکی از بهترین مسافرت‌های عمرتان را تجربه کنید.

فهرست مطالب

ردپای تفلیس در تاریخ و فرهنگ مردمان جنوب شرق اروپا

تفلیس که به آن تبلیسی (Tblilisi) نیز گفته می‌شود، از دیرباز تاکنون به‌عنوان مهم‌ترین شهر گرجستان شناخته می‌شده است. تفلیس برای ایرانیان نیز شهری عزیز شناخته می‌شود و باعث شده تا اراکی‌ها، تلفیس را خواهر خوانده اراک بدانند. تلفیسی‌ که این روزها سراغ داریم همانند دیگر شهرهای باستانی، ریشه‌ای کهن در تاریخ دارد و ردپای این شهر به سده پنجم میلادی می‌رسد.

همه چیز درباره گذشته شهر زیبای تفلیس

پا گرفتن شهر تفلیس در سده پنجم میلادی داستان جالبی دارد که مطمئن هستیم شنیدن آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود. از قرار معلوم در آن زمان واختانگ یکم، پادشاه گرجستان قدیم،‌ با درباریان در جنگلی در همسایگی متسختا، اتراق می‌کند. از قضای روزگار شاهینِ واختانگ یکم بال می‌گشاید و در کرانه آسمان ناپدید می‌شود. واختانگ یکم که علاقه فراوانی به این پرنده شکاری داشت،‌ فرمان می‌دهد تا ملازمان به دنبال شاهین وجب‌به‌وجب جنگل را بگردند. همراهان پادشاه پس از جست‌وجوهای بسیار شاهین را در کنار چشمه آب گرمی پیدا می‌کنند که بخار مطبوعی از آن متصاعد می‌شد.

واختانگ یکم مدهوش زیبایی چشمه‌های این منطقه می‌شود و فرمان می‌دهد تا شهری در همان مکان با نام تبلیسی ساخته شود. به همین دلیل نیز تبلیسی معنای دارنده چشمه‌های آبگرم می‌دهد. نفوذ اسلام به میان مردمان این سرزمین باعث شد تا تبلیسی با نام عربی تفلیس در میان کشورها و شهرهای همسایه شناخته شود. مدت‌ها بعد دولت گرجستان از جوامع جهانی درخواست کرد تا نام این شهر با نام اصلی آن که همان تبلیسی است خوانده شود؛ اما ایرانی‌ها، ترک‌ها، کشورهای عربی و مردمان قزاقستان همچنان به تبلیسی، تفلیس می‌گویند.

تفلیس کجاست؟

تصویر شهر زیبای تفلیس

تفلیس در اطراف رود متکواری در میان دره‌ای فراخ بنا شده است. سرچشمه رودی که به آن اشاره می‌کنیم از دل کوه‌های ترکیه می‌آید و  حدود ۳۶ کیلومتر در شهر تفلیس جریان دارد. نهرهای کوهستانی دیگر نیز تلفیس را احاطه کرده‌اند و از آن شهری در میان رودهای پرخروش و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده ساخته‌اند. در دامنه‌های شمالی این شهر ۲ دریاچه با نام‌های لیسی و کو قرار دارد. تمامی این جاذبه‌های طبیعی دست‌به‌دست هم داده تا تفلیس به شهری خوش‌آب‌و‌هوا با مناظر دیدنی تبدیل شود.

تفلیس در روزگاران قدیم در ۲ طرف ساحل‌های رودخانه متکواری گسترش پیدا کرد. مدت‌ها بعد نیز ساخت‌و‌ساز این شهر به تپه‌ها و کوهپایه‌های اطراف کشیده شد. به همین دلیل معماری تفلیس در قسمت‌های مختلف این شهر تفاوت‌های زیادی با هم دارد. در این زمینه می‌توان به نواحی جنوب‌شرقی این شهر اشاره کرد که خیابان‌های تنگ و ساختمان‌های قدیمی با ۲ تا ۳ طبقه را در آن‌ها شاهد هستیم.

ویديویی جذاب از تفلیس

تفلیس، شهری مهم در منطقه از دیرباز تاکنون

تصویر شهر زیبای تفلیس در شب

تفلیس به لحاظ جغرافیایی به نوعی در مسیر شرق و غرب قرار دارد. این شهر از دیرباز تاکنون شاهراهی حیاتی برای اتصال شرق و غرب بود؛ به همین دلیل امپراتوری‌های بزرگ همیشه برای تصاحب تفلیس با هم رقابت می‌کردند. این روزها نیز تفلیس جایگاه حیاتی خود را در منطقه از دست نداده و گذرگاهی مهم برای انتقال انرژی شناخته می‌شود.

جالب است بدانید از زمان ایجاد این شهر تاکنون، این شهر همیشه از جانب حکمرایان به‌عنوان پایتخت انتخاب می‌شده است. این وضعیت از اهمیت تفلیس حکایت دارد. بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، تفلیس حدود ۲میلیون و ۴۰۰هزار نفر جمعیت دارد. بیشتر این جمعیت را گرجی‌ها تشکیل می‌دهند. البته جمعیت‌هایی از میان مردمان ارمنی، اوکراینی، آذری،‌ یونانی و کرد به‌عنوان دیگر اقلیت‌های تفلیس شناخته می‌شوند.

این روزها تفلیس نه‌تنها به لحاظ تاریخی، بلکه به لحاظ گردشگری نیز یکی از مهم‌ترین شهرهای منطقه است. تاریخ کهن این شهر و دیدنی های تفلیس باعث شده تا گردشگران از هر فرصتی برای سفر به تفلیس بهره بگیرند.

پول رایج گرجستان و اهالی تفلیس

واحد پولی کشور گرجستان

گرجی‌ها واحد پول لاری را به‌عنوان ارز رایج خود انتخاب کرده‌اند. این واحد پول به اختصار با GEL شناخته می‌شود. تتری، زیرمجموعه لاری به حساب می‌آید و سکه‌های گرجستان در ارزش‌های ۱ تتری، ۲ تتری، ۵ تتری، ۱۰ تتری، پنجاه تتری، ۱ لاری و ۲ لاری ضرب می‌شود. اسکناس‌های گرجی در واحد‌های ۵ لاری، ۱۰ لاری، ۲۰ لاری، ۵۰ لاری، ۱۰۰ لاری و ۲۰۰ لاری منتشر می‌شوند.

اسکناس ۱ لاری زمینه‌ای آبی دارد. اسکناس ۲ لاری نارنجی است. اسکناس ۵ لاری با رنگ قهوه‌ای منتشر می‌شود. اسکناس ۱۰ لاری سورمه‌ای رنگ است و اسکناس ۲۰ دلاری نیز زمینه‌ای کهربایی و قهرمز دارد. اسکناس ۵۰ لاری طرحی سبز رنگ دارد و اسکناس ۱۰۰ لاری در گرجستان با زمینه‌ای نارنجی، قرمز و یشمی منتشر می‌شود. باارزش‌ترین اسکناس گرجستان به رنگ نارنجی است. این اسکناس یکی از نایاب‌ترین اسکناس‌های این کشور شناخته می‌شود و بعید می‌دانیم در حین تبدیل پول از ریال یا دلار به لاری، اسکناس ۲۰۰ لاری دریافت کنید.

در سفر تفلیس ریال ببریم یا لاری

پول ایران در سفر به تفلیس

برای سفر به کشور خارجی بهتر است بودجه‌ای که برای مسافرت کنار گذاشته‌اید را در ایران از ریال به دلار یا واحد پول کشور دل‌خواه تبدیل کنید. اما این شرایط را برای سفر تفلیس توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا در ایران منابع کافی برای تأمین لاری گرجستان وجود ندارد.

لاری گرجستان در ایران گران‌تر از این کشور برای گردشگران تمام می‌شود؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به این شهر، پول خود را در ایران به دلار تبدیل کنید تا پس از رسیدن به تفلیس، این پول را در خوش‌انصاف‌ترین صرافی که پیدا کردید به لاری گرجستان تبدیل کنید.

در حین تبدیل هرگونه ارزی پیشنهاد می‌کنیم رسید تبدیل ارزی که از صرافی گرفته‌اید را پیش خودتان نگه دارد. این شرایط کمک می‌کند تا اگر صرافی پول تقلبی به شما داد، رسیدی برای اثبات دریافت پول تقلبی از این صرافی متقلب داشته باشید. خوشبختانه به‌دنبال افزایش شمار گردشگران ایرانی در تفلیس، صرافی‌های ایرانی بیشتری در این شهر باز شده‌اند تا با مراجعه به این صرافی‌ها، با خیال‌راحت پول خود را تبدیل کنید. در قسمت صرافی های تفلیس، اشاره بیشتری به فرایند تبدیل پول در صرافی های این شهر خواهیم کرد.

زبان اهالی تفلیس

سده‌های متمادی است که مردمان گرجستان زبان گرجی را برای تکلم و نوشتار انتخاب کرده‌اند. این زبان یکی از ۱۰ زبان کهن دنیاست و در زیر مجموعه زبان‌های قفقازی قرار می‌گیرد. جالب است بدانید زبان گرجی فقط مخصوص مردمان گرجستان نیست و اهالی قسمتی از جمهوری آذربایجان، شرق ترکیه و شهرهای فریدون‌شهر، بوئین و میاندشت به زبان شیرین گرجی صحبت می‌کنند. زبان گرجی از ۳۳ حرف تشکیل می‌شود.

اگر اهل تاریخ باشید، حتماً به‌خوبی می‌دانید که گرجستان تا همین چندین سال پیش به لحاظ مرزبندی در اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت. به همین دلیل زبان روسی نفوذ چشمگیری در مردمان این منطقه داشته و روسی به دومین زبان گرجستان تبدیل شده است. از طرف دیگر تعامل‌هایی که گرجستان در چند سال اخیر با اتحادیه اروپا داشته، راه نفوذ بیشتر زبان انگلیسی را به میان مردمان این مرزوبوم باز کرده است.

هم‌اکنون مردمان ساکن تفلیس در کنار گرجی، به زبان‌های ترکی آذربایجانی و روسی نیز سخن می‌گویند. در انتهای این مطلب اصطلاحات گرجی رایج برای مسافرت را با شما درمیان می‌گذاریم تا با این اصطلاحات کار خود را در سفر تفلیس راه بیندازید.

میزان اختلاف ساعت تفلیس با ایران

ساعت دقیق کشور گرجستان و اختلاف ساعت آن با ایران

ساعت ایران نسبت به ساعت جهانی گرینویچ ساعت 3:30+ است و ساعت تفلیس 4 +، در نتیجه با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت این شهر فقط نیم‌ساعت با ایران اختلاف دارد. ناگفته نماند ما ایرانی‌ها در آغاز بهار ساعت رسمی کشور را یک ساعت جلو می‌بریم. با فرارسیدن پاییز نیز ساعت رسمی ایران یک ساعت عقب کشیده می‌شود. در نتیجه برای محاسبه زمان دقیق ایران و تفلیس، تغییرات فصلی را در نظر داشته باشید.

این اختلاف ساعت برای تاجران و افرادی که برای برگزاری جلسه‌های کاری مهم راهی تفلیس هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از طرف دیگر با توجه به اینکه تمامی هتل‌های ترازاول در ساعت ۱۴ اتاق را تحویل می‌دهند و در همین ساعت نیز اتاق را تحویل می‌گیرند. بهتر است زمان سفر تفلیس را به گونه‌ای تنظیم کنید تا با تحویل اتاق در رآس ساعت ۱۴، هزینه‌ای برای اقامت بیشتر به فاکتور هتل شما اضافه نشود.

آب و هوای تفلیس

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

میانگین دمای هوای تفلیس حدود ۱۳ درجه سانتی‌گراد است. پایتخت گرجستان زمستان‌های سرد و تابستان‌های سردی دارد. ماه ژانویه با میانگین ۲.۳ درجه سانتی‌‌گراد، سردترین ماه تفلیس شناخته می‌شود. ژوئیه‌ نیز با میانگین دمای ۲۴.۹ درجه‌سانتی‌گراد گرم‌ترین ماه تفلیس است.

تفلیس به لحاظ بارش نیز شهری معتدل به‌حساب می‌آید. ماه‌های مه و ژوئن از پربارش‌ترین ماه‌های این شهر هستند و ژانویه کم‌بارش‌ترین ماه تفلیس شناخته می‌شود. این آب‌و‌هوا باعث شده تا ارتفاعات اطراف تفلیس همیشه ابری باشند. بارندگی در پاییز و زمستان افزایش پیدا می‌کند و حومه تفلیس همیشه بارندگی است.

بهترین فصل سفر به تفلیس

تفلیس در فص‌های مختلف سال آب‌وهوای متنوعی دارد. اگر دوست دارید بدانید کدام آب‌وهوا با روحیه شما سازگارتر است، ادامه مطلب را بخوانید.

  • تفلیس در بهار

سفر به شهر زیبای تفلیس در فصل بهار

گردشگرانی که راز سفر را به خوبی فرا گرفته‌اند، هوای بهاری تفلیس را بهانه‌‌ای برای سفری خاطره‌انگیز می‌دانند. به همین دلیل بهار که از راه می‌رسد، موجی از گردشگران خارجی راهی پایتخت گرجستان می‌شوند. اگر به مسافرت‌های خلوت علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم اردیبهشت و خرداد را برای سفر تلفیس انتخاب کنید؛ زیرا فروردین این شهر حسابی شلوغ می‌شود. شلوغی این شهر افزایش قیمت‌های گردشگری را نیز به دنبال دارد. در این بین هوای بارانی تفلیس را فراموش نکنید و حتماً با چتر به خیابان‌گردی بروید!

  • تابستانی رؤیایی در تفلیس

سفر به شهر زیبا یتفلیس در فصل تابستان

تابستان‌های تفلیس هوا گرم می‌شود؛ اما این گرما چندان سوزان نیست. با نگاهی به جدول‌های هواشناسی متوجه خواهید شد که میانگین دمای هوا در تابستان‌های تفلیس از ۳۰ درجه بیشتر نمی‌شود. به این ترتیب اگر گرمایی نیستید و می‌خواهید سفری تابستانی را در آب‌و‌هوای مطبوع تلفیس تجربه کنید، تابستان سال آینده را در تقویم مسافرتی خود علامت بزنید.

  • پاییز هزار رنگ در تفلیس

کشور گرجستان در فصل زیبای پاییز

پاییز که از راه می‌رسد بارش‌های پراکنده باران تفلیس را سیراب می‌کند. در آغاز پاییز ممکن است این شهر گرم باشد؛ اما هر چقدر که به پایان این فصل هزار رنگ نزدیک می‌شویم، هوای تفلیس سردتر می‌شود. به این ترتیب اگر پاییز راهی تفلیس هستید و می‌خواهید شب‌های تلفیس را به گردشگری اختصاص دهید، حتماً چند دست لباس گرم همراه داشته باشید. از نیمه آبان که بگذریم، هوای شب‌های تفلیس واقعاً سرد می‌شود. بارش باران نیز در این شهر افزایش پیدا می‌کند تا تفلیس برای پوشیدن رخت زمستان آماده شود.

  • زمستان سرد و سفید تفلیس

فصل زمستان در کشور زیبای گرجستان

انصافاً باید اعتراف کرد که تفلیس زمستان‌های سردی دارد. دمای هوا در این فصل به میانگین ۲ تا نهایتاً ۶ درجه سانتیگراد می‌رسد. شب‌های این شهر نیز سرمای سوزانی دارد و درجه هوا به زیر صفر می‌رسد. به این شرایط آب‌و‌هوایی، بارش برف سنگین را نیز اضافه کنید.

البته برای سفر زمستانی به تفلیس بد به دل خود راه ندهید و به قول قدیمی‌ها نیمه پر لیوان را ببنید و به اسکی و سرگرمی‌های برفی در دل زمستان‌های تفلیس فکر کنید. حتی اگر سرمایی هستید و نمی‌خواهید سفر تفلیس را در کنار بخاری سپری کنید، کافی است سری به مراکز تفریحی سرپوشیده این شهر بزنید و حسابی خوش بگذرانید.

زمستان‌ها گردشگران کمتری راهی تفلیس می‌شوند. این شرایط را می‌توانید به فال نیک بگیرید و با سفر زمستانی به تفلیس، از تخفیف‌های مراکز گردشگری و هتل‌های این شهر بهره‌مند شوید.

بهترین روش رسیدن به تفلیس

اگر به نقشه نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که گرجستان چیزی حدود ۷۰هزار کیلومترمربع مساحت دارد؛ اما هیچ مرز مشترکی میان گرجستان و ایران نیست. خوشبختانه این وضعیت مانعی برای سفر تفلیس نیست. بسته به شرایطی که دارید، می‌توانید یکی از ۲ روش زمینی یا هوایی را برای سفر تفلیس انتخاب نمایید.

هر کدام از این روش‌ها فایده‌های خاص خودش را دارد. برای نمونه اگر فرصت کافی برای مسافرت دارید و می‌خواهید در حین سفر از مناطق دیدنی و جاده‌های اطراف نهایت استفاده را ببرید، بدون شک سفر زمینی به تفلیس بهترین انتخاب برای شماست. اما اگر کودک خردسال یا فرد سالخورده‌ای در میان همسفران شماست، بهتر است که دور سفر زمینی تفلیس را خط بکشید و هوایی به این شهر سفر کنید.

سفر هوایی تفلیس

سفر هوایی به شهر تفلیس در کشور گرجستان

تفلیس دقیقاً ۱۴۰۰ کیلومتر از تهران دورتر است؛ در نتیجه سفر هوایی میان پایتخت ایران و گرجستان چیزی حدود یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد. افزایش تقاضای گردشگری به گرجستان در چند سال اخیر باعث شده تا بیشتر خطوط هواپیمایی ایرانی و خارجی مانند قشم ایر، ماهان، تابان، آزال، ایر عربیا، پگاسوس، امارات، قطر، لوفتانزا، آتا و ایران ایر به این شهر پرواز داشته باشند. فرودگاه‌های تهران، اصفهان، مشهد و شیراز به تفلیس پرواز مستقیم دارند.

همان‌گونه که می‌دانید خرید بلیط هواپیما نسبت به سفر زمینی تفلیس گران‌تر تمام می‌شود.  آگاهی از ترفندهای خرید بلیط ارزان تفلیس مانند بلیط چارتر و لحظه ‌آخری نیز تاثیر چشمگیری در کاهش قیمت بلیط هوپیما تفلیس دارد؛ بنابراین برای خرید بلیط هواپیما تفلیس روی کمک همراهان خود در ره بال آسمان حساب باز کنید.

سفر زمینی تفلیس

سفر زمینی تفلیس دردسرهای خاص خودش را دارد؛ اما انصافاً باید اعتراف کرد که سفری هیجان‌انگیز را در پیش رو دارید تا با گذر از جاده‌های تماشایی و شهرهای قدیمی، یکی از خاطره‌انگیزترین سفرها با خودوری شخصی را تجربه کنید. در ادامه به مسیرهای مختلفِ سفر زمینی تفلیس اشاره می‌کنیم.

  • سفر زمینی تفلیس از ترکیه

مرز ترکیه به سمت کشور گرجستان

برای سفر زمینی تفلیس مسیرهای بی‌شماری وجود دارد؛ اما گذر از مرز ترکیه برای رسیدن به گرجستان، بهترین مسیر است. پس از رسیدن به این مرز، حدود ۳۸۰ کیلومتر را برای گذر از مرز بارزگان تا مرز واله در گرجستان طی کنید.

در این روش از مسیرهای دوبایزید، ایقدیر، کارس و آرداهان گذر خواهید کرد. در نهایت پس از رسیدن به آرداهان، از شهرهای یوسف و ترک‌گوزی عبور کنید و مسیر مرز سارپی را در پیش بگیرید. مسافت میان مرز بازرگان و مرز سارپی چیزی حدود ۵۰۰ کیلومتر است. پس از عبور از مرز سارپی، وارد خاک گرجستان خواهید شد تا با گذر از شهرهای واله و خاشوری، چشم‌ شما و همراهانتان به جمال شهر تفلیس روشن شود.

  • سفر زمینی تفلیس از مرز آذربایجان

سفر زمینی به تفلیس از مرز آذربایجان

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید مسیر ترکیه را برای سفر زمینی تفلیس انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم راه مرز آذربایجان را در پیش بگیرید. در این شرایط باید حتماً ویزای آذربایجان را نیز داشته باشید. از طرف دیگر مسیری که از آذربایجان برای رسیدن به این شهر می‌گذرد، بسیار ناهموار است و این مسیر جاده‌های نامناسبی دارد.

برای سفر زمینی تفلیس از مرز آذربایجان باید راهی مرز بیله‌سوار یا آستارا شوید تا خودتان را به جمهوری آذربایجان برسانید. در نهایت پس از عبور از جاده‌های جمهوری آذربایجان به مرز زمینی تسیتل، خیدی پل قرمز برسید و راه گرجستان را در پیش بگیرید. لازم به ذکر است مرزبانی جمهوری آذربایجان به گردشگرانی که مهر ارمنستان در گذرنامه آن‌ها نخورده، اجازه نمی‌دهند به آذربایجان وارد شوند.

  • سفر زمینی تفلیس از مرز ارمنستان

سفر زمینی به تفلیس از مرز ارمنستان

برای رسیدن به تفلیس از مرز ارمنستان، در هر کجای ایران که هستید راهی تبریز شوید و مسیر خود را به سمت جلفا ادامه دهید تا به مسیر سه‌رود برسید. این مسیر را دنبال کنید تا به مرز نوردوز برسید. با عبور از جاده‌های سرسبز و دیدنی ارمنستان به مرز ساداخلو در گرجستان برسید و راهی پایتخت ارمنستان شوید.

ارمنستان جاده‌های بسیار زیبا، اما پرپیچ‌و‌خم و کوهستانی دارد. به همین دلیل اگر این مسیر را انتخاب‌کرده‌اید، حتماً تجهیزات لازم برای رانندگی در کوه‌و‌کمر را همره داشته باشید. جالب است بدانید برای گذر از ارمنستان به ویزا نیازی ندارید. جالب‌تر اینکه در مرز نوردوز به‌راحتی می‌توانید تعویض پلاک کنید.

اطلاعات لازم برای سفر زمینی تفلیس

هم‌اکنون برای سفر به گرجستان نیازی به ویزا نیست و گذرنامه برای ورود به این کشور کفایت می‌کند. ناگفته نماند مدتی است مرزبانان گرجی، قبل از اینکه گردشگران به خاک گرجستان راه دهند، برگه رزرو هتل در تفلیس یا دیگر شهرهای این کشور را از آن‌ها طلب می‌کنند. در کنار ویزا، همراه داشتن پروانه خروج موقت خودرو یا کاپوتاژ، گواهینامه و پلاک بین‌المللی به همراه دفترچه بین‌المللی خودرو برای سفر به گرجستان الزامی است.

احتمال زیادی وجود دارد که در حین عبور از مرز، افرادی از شما درخواست کنند تا بسته‌ای را به همراه خود از مرز عبور دهید. از آنجایی که نمی‌دانید داخل این بسته‌ها چیست، هرگز چنین کاری انجام ندهید. نسخه پزشک برای تمامی داروهایی که همراه دارید را به مرزبان‌ها نشان دهید؛ زیرا بعضی از کشورها حتی ورود داروهای معمولی مانند قرص‌های سرماخوردگی را ممنوع کرده‌اند.

به این نکته نیز اشاره کنیم که بنزین در دیگر کشورهای همسایه ایران و به‌خصوص ترکیه، قیمت گزافی دارد. در این شرایط عقل حکم می‌کند قبل از خروج از مرزهای ایران، باک بنزین خودروی خود را حسابی پر کنید.

فرودگاه بین المللی تفلیس

فرودگاه بین المللی تفلیس

تمامی پروازهای ایران به تفلیس به فرودگاه بین المللی تفلیس ختم می‌شود. این فرودگاه که پیش از این با نام فرودگاه نوو الکسیوکا شناخته می‌شد، در سال ۱۹۵۲ احداث شده است. اگر به تاریخ علاقه داشته باشید، حتماً به‌خوبی می‌دانید که در آن زمان اتحاد جماهیر شوری بر گرجستان حکومت می‌کرد. در نتیجه فرودگاه بین المللی تفلیس با طراحی خاص آن زمان که با نام استالینیستی (Stalinist architecture)، معروف بود، معماری شد. در این طراحی ساختمان فرودگاه با طبقه‌هایی متقارن روی هم بالا رفت تا حالتی مانند یک آپارتمان را در ذهن مسافران تداعی کند.

فرودگاه بین‌المللی تفلیس در سال‌ ۱۹۸۱ یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های اتحاد جماهیر شوروی به‌ حساب می‌آمد. جالب است بدانید این فرودگاه در آن زمان چیزی حدود ۱.۵ میلیون مسافر را سالانه جابه‌جا می‌کرد. دوران رونق فرودگاه بین‌المللی تفلیس با فروپاشی اتحاد جماهیر شوری به پایان رسید. البته روزگار با این فرودگاه یار بود و پس از مدتی در سال ۱۹۹۰، ترمینال جدید و پیشرفته‌ای در این فرودگاه بنا شد.

از سال ۲۰۰۵ به بعد نیز به دنبال افزایش استقبال گردشگران به این شهر، فرودگاه بین‌المللی این شهر بیشتر پیشرفت کرد تا هم‌اکنون به لحاظ خدمات رفاهی و امکانات پروازی چیزی از فرودگاه‌های بین‌المللی ترازاول منطقه کمتر نداشته باشد. این پیشرفت‌ها ادامه یافت تا یکی از باندهای پرواز قدیمی این فرودگاه در سال ۲۰۰۷، با سازوکاری پیشرفته بازسازی شود. به لطف این پیشرفت‌ها، اکنون فرودگاه بین‌المللی تفلیس پذیرای هواپیماهای عظیم است.

روش‌های رسیدن به فرودگاه بین المللی تفلیس

تاکسی ترانسفر فرودگاه بین المللی تفلیس

طبق روال تمامی فرودگاه‌های بین المللی، تاکسی‌های این فرودگاه در خروجی ترمینال آن صف کشیده‌اند تا گردشگران را به هتل‌ های تفلیس برسانند. این تاکسی‌ها در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و همه روزهای هفته آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند. میان فرودگاه بین‌المللی تفلیس تا مرکز این شهر حدود ۲۰ دقیقه فاصله است.

اگر به جای تاکسی به دنبال روش کم‌هزینه‌تری برای ایاب‌و‌ذهاب از فرودگاه بین المللی تفلیس هستید، استفاده از شاتل‌های این فرودگاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این شاتل‌ها از فرودگاه تا مرکز شهر در ۳ ایستگاه توقف می‌کنند و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز چشم‌انتظار گردشگران هستند.

در فاصله‌ای نزدیک ۷۰متری از فرودگاه بین‌المللی تفلیس، ایستگاه قطاری برای ایاب‌و‌ذهاب مسافران بنا شده است. قطاری که از این ایستگاه حرکت می‌کند، گردشگران را با کمترین زمان و هزینه، به این شهر می‌رساند.

مدیران فرودگاه بین‌المللی تفلیس برای اینکه مسافران این فرودگاه راه‌های مختلفی برای رسیدن به شهر داشته باشند، ایستگاه اتوبوسی را در نزدیکی ترمینال فرودگاه قرار داده‌اند. خط اتوبوس ۳۷ تفلیس به فرودگاه بین‌المللی این شهر اختصاص دارد تا گردشگران با کمترین هزینه‌، از فرودگاه به شهر تفلیس رفت‌وآمد داشته باشند.

هزینه‌ های سفر به تفلیس

تفلیس به رغم اینکه مرز مشترکی با ایران ندارد؛ اما یکی از خوش‌قیمت‌ترین سفرهای خارجی به ‌حساب می‌آید. برای اینکه خیالتان از هزینه سفر به گرجستان راحت شود، در ادامه با هم هزینه‌های معمول سفر را بررسی می‌کنیم تا به لطف این اطلاعات، بودجه‌بندی مناسبی برای سفر اختصاص دهید.

ناگفته‌ نماند همان‌گونه که در جریان هستید، هزینه‌های سفر بسته به توقع گردشگران نوسان‌های زیادی دارد. برای نمونه سفر زمینی چیزی حدود ۳۰درصد کمتر از مسافرت هوایی به تفلیس تمام می‌شود. این وضعیت برای اقامت، خوردوخوراک و همچنین هزینه‌های بازدید از جاهای دیدنی تفلیس نیز وجود دارد. به همین دلیل در ادامه با هم به هزینه‌های ثابتی اشاره می‌کنیم که هر گردشگری برای سفر تفلیس باید کنار بگذارد.

  • هزینه ویزا و عوارض خروج

هزینه ویزا و عوارض خروج کشور گرجستان

خوشبختانه گرجستان در فهرست کشورهایی قرار دارد که بدون ویزا می‌توانید به آن سفر کنید؛ در نتیجه با خیال راحت هزینه ویزا را از بودجه‌بندی خرج‌های سفر تفلیس حذف کنید. البته برای خروج از کشور به هر مقصدی باید حتماً عوارض خروج پرداخت کنید. این عوارض در سفر اول، کمتر است و با مسافرت‌های بعدی به کشورهای خارجی افزایش پیدا می‌کند.

  • قیمت بلیط هواپیما تفلیس

قیمت بلیط هواپیما تفلیس

هزینه خرید بلیط هواپیما تفلیس بسته به زمانی که عازم این شهر هستید، تفاوت چشمگیری دارد. اینجاست که هنر شما در آشنایی با ترفند‌های خرید بلیط هواپیما ارزان تفلیس خودش را نشان می‌دهد. انتخاب فصل مسافرتی خلوت تأثیر چشمگیری در کاهش بلیط هواپیما تفلیس دارد. خرید بلیط لحظه آخری تفلیس و بلیط چارتر تفلیس نیز از دیگر ترفند‌هایی است که گردشگران حرفه‌ای به‌خوبی با آن آشنایی دارند.

اگر هم تجربه‌ای در خرید بلیط هواپیما ارزان تفلیس ندارید، یا به هر دلیلی نمی‌خواهید وقت خود را برای پیداکردن بلیط ارزان هواپیما تفلیس تلف کنید، روی همراهان خود در ره بال آسمان حساب کنید. به شما قول می‌دهیم هماهنگی برای خرید بلیط ارزان هواپیما تفلیس و اقامت در هتل های تفلیس را به گونه‌ای انجام دهیم که آب در دل شما تکان نخورد.

  • قیمت هتل تفلیس

قیمت هتل های تفلیس

تفلیس برخلاف دیگر شهرهای بزرگ همسایه خود هتل‌های ۵ ستاره چندانی ندارد؛ اما تعداد کم این هتل‌ها دلیلی بر بی‌کیفیتی آن‌ها نیست. به این ترتیب اگر بودجه کافی دارید و می‌خواهید اقامتی خاطره‌انگیز در تفلیس را تجربه کنید، حتماً سری به هتل‌ های ۵ ستاره تفلیس بزنید.

به گردشگرانی که قصد تجربه سفری اشرافی در این شهر را دارند، اما به هر دلیلی نمی‌خواهند زیر بار هزینه اقامت در هتل‌ های ۵ ستاره تفلیس بروند، پیشنهاد می‌کنیم هتل های ۴ ستاره تفلیس را امتحان کنند. این هتل‌ها در کنار امکانات رفاهی درجه‌یک، قیمت مناسب‌تری نیز دارند.

در نهایت اگر نمی‌خواهید در سفر تفلیس برای هزینه هتل نقره‌داغ شوید، سری به هتل‌ های ۳ ستاره تفلیس بزنید. انصافاً باید اعتراف کرد هتل های ۳ ستاره تفلیس امکانات رفاهی قابل‌قبولی‌ در اختیار مسافران قرار می‌‌دهند. در قسمت معرفی هتل های این شهر به انواع این هتل‌ها اشاره می‌کنیم تا با آگاهی از امکانات رفاهی هتل های تفلیس، بهترین هتل را انتخاب کنید.

ترفندهایی برای کاهش هزینه سفر تفلیس

سفر زمانی خوش می‌گذرد که در کنار رفاه و آسایش، کمترین هزینه را متقبل شویم. در اینجا ترفند‌هایی را برای ارزان‌تر تمام شدن هزینه سفر تفلیس با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  • بازدید رایگان از کلیساهای تفلیس

بازدید رایگان از کلیساهای تفلیس

برای شما گفتیم که این شهر مردمان دین‌داری دارد. ردپای نفوذ آیین مسیحیت در ‌جای‌جای این منطقه به چشم می‌خورد. نشانه این نفوذ را می‌توان به وضوح در کلیساهای تفلیس دید. این کلیساها بناهای دیدنی و باستانی هستند که تاریخ ساخت آن‌ها به چندین سده قبل باز می‌گردد. کاملاً مشخص است بازدید از کلیساهای قدیمی تفلیس برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود. خوشبختانه این بازدید هزینه‌ای روی دست گردشگران نمی‌گذارد و گشت‌و‌گذار در تمامی کلیساهای تفلیس کاملاً رایگان است.

  • اقامت در هاستل های تفلیس

اقامت ارزان قیمت در هاستل های تفلیس

برای شما از هتل های تفلیس گفتیم؛ اما اگر هزینه کمتری برای اقامت در این شهر کنار گذاشته‌اید، حتماً هاستل های تفلیس را امتحان کنید. هاستل در واقع همان مهمان‌پذیر ما ایرانی‌هاست که امکانات رفاهی مطلوب و قیمت ارزانی دارد. خوشبختانه هاستل های تفلیس به لحاظ امکانات رفاهی در پیش گردشگران سربلند بیرون آمده‌اند.

  • استفاده از کارت گردشگری گرجستان

استفاده از کارت گردشگری گرجستان

گردشگران باتجربه‌ای که سفرهای خاطره‌انگیز بی‌شماری را تجربه کرده‌اند، به‌خوبی از مزایای کارت‌های گردشگری در سفرهای خارجی آگاهی دارند. این کارت‌ها از جانب سازمان‌های مختلف هر کشوری در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد تا مسافران در استفاده از وسائل حمل‌و‌نقل عمومی، غذا، سیم‌کارت و اقامت هزینه کمتری را متقبل شوند.

در گرجستان کارت گردشگری را بانک این کشور به مسافران خارجی عرضه می‌کند. کارت گردشگری گرجستان در شهرهای باتومی، تفلیس، کوتائیسی آخالتسیخه و تلاوی کاربرد دارد. کارت گردشگری یکی از مهم‌ترین ترفند‌ها در کاهش هزینه‌ سفرهای خارجی است.

کرایه ارزان با کارت گردشگری گرجستان

کارت گردشکری برای کرایه تاکسی در تفلیس

هرچقدر هم که حواستان برای کاهش هزینه‌ های سفر تفلیس باشد، باز هم تفلیس‌گردی خرج روی دست شما می‌گذارد. برای کاهش این هزینه کارت گردشگری گرجستان تهیه کنید تا با خیال راحت سوار تراموا هوایی، مینی‌بوس، مترو و اتوبوس‌های تفلیس شوید و با کمترین هزینه در این شهر به گشت‌وگذار بپردازید.

سیم کارت ارزان با کارت گردشگری گرجستان

خرید سیم کارت با کارت گردشگری گرجستان

اولین کاری که گردشگران در سفرهای خارجی باید انجام دهند، خرید سیم کارت است. در این زمینه نیز می‌توانید از کارت گردشگری گرجستان کمک بگیرید. دفترهای پشتیبانی اپراتور مگتی در ازای هر کارت گردشگری گرجستان، یک سیم کارت رایگان با هزار مگابایت ترافیک اینترنت با سرعت ۴.۵ گیگابایت در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

اقامت ارزان در هتل های تفلیس با کارت گردشگری گرجستان

لیست هتل های دارای خدمات با کارت گردشگری گرجستان

هتل های تفلیس امکانات رفاهی مطلوبی در اختیار گردشگران قرار می‌‌دهند. در نتیجه حیف است که سری به این شهر بزنید و در یکی از بهترین هتل‌های این شهر اقامت نکنید. در این زمینه نیز می‌توانید از کارت گردشگری گرجستان استفاده کنید.

هتل‌های تکلا پالاس (Tekla Palace)، فریدا (Hotel Frida)، سانو (Sano)، فابریکا تفلیس ( Fabrika Tblisi)، کوتائیسی گلوبوس (Hotel Kutaisi Globus)، اِدمی (Edmi Hotel) و هتل رنسانس تفلیس (Renaissance Hotel Tbiblisi)، از هتل‌هایی در این شهر هستند که با کمال میل در ازای دریافت کارت گردشگری گرجستان، تخفیف‌ها‌ی چشمگیری در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

شکم‌گردی ارزان در رستوران های تفلیس با کارت گردشگری گرجستان

لیست رستوران های کارت گردشگری گرجستان

شکم‌گردی زمانی حسابی می‌چسبد که نگران فاکتور غذا نباشید. خوشبختانه چندین رستوران از بهترین رستوران‌ های تفلیس، کارت گردشگری گرجستان را قبول می‌کنند تا مسافران خارجی بدون نگرانی برای پرداخت هزینه غذا، بهترین غذاهای تفلیس را سفارش دهند.

رستوران‌های خینکلیس ساخلی ایورونی (Khinklis Sakhli Iveroni)، هواس آن ماداتووی (House On Madatovi)، دزولبوری راچیولی (Dzveleburi Rachuli)، کافه هارد راک (Hard Rock Cafe)، بارکا و رستوران پالاتی (Restaurant Palaty)، از بهترین رستوران های تفلیس هستند که خوشمزه‌ترین غذاهای این شهر را در ازای کارت گردشگری گرجستان برای مسافران سرو می‌کنند.

خریدی ارزان در مراکز خرید تفلیس با کارت گردشگری گرجستان

خرید ارزان با کارت گردشگری گرجستان

اگر عازم پاساژ‌گردی در تفلیس هستید تا با دستی پر از سوغاتی و کالاهای شیک از گرجستان باز گردید، حتماً کارت گردشگری گرجستان را در خرید از مراکز زیر همراه داشته باشید.

جواهرفروشی مونته، مرکز خرید گالری فرش‌های قفقازی، فروشگاه سوغاتی پیروسمانی، گالری نینیکو، فروشگاه کیف گفرینی، گالری هنری کامئو و فروشگاه هنری بلو هاوس از مهم‌ترین مراکز خرید تفلیس به حساب می‌آیند که کارت گردشگری گرجستان را قبول می‌کنند.

تفلیس‌گردی با تورهای اتوبوسی با کارت گردشگری گرجستان

استفاده از اتوبوس های تفلیس با توریست کارت

مراکز گردشگری تفلیس تورهای اتوبوسی را در سطح این شهر برگزار می‌کنند. در این تورها اتوبوس گردشگران را از میان کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و تماشایی تفلیس می‌گذراند و از چندین مرکز دیدنی این شهر عبور می‌کند. اگر قصد تفلیس‌گردی با تورهای اتوبوسی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با تحویل کارت گردشگری گرجستان به مسئول تور، حدود ۱۵درصد تخفیف بگیرید.

پارک آبی جینو پارادایز تفلیس (Gino Paradise Tbilisi) و سالن نمایش موزیکال گرجستان از دیگر مراکز گردشگری است که تخفیف‌های چشمگیری را در اختیار مسافران دارای کارت گردشگری گرجستان قرار می‌دهد.

روش تهیه کارت گردشگری گرجستان

مسئولان گردشگری تفلیس، کارت گردشگری گرجستان را در تمامی شعبه‌های بانک جورجیا اکسپرس، بیشتر رستوران‌های گرجستان و مراکز پشتیبانی اپراتور همراه ماگتی، در اختیار گردشگران قرار می‌‌دهند.

اطلاعات مهم درباره کارت گردشگری گرجستان

  • کارت گردشگری گرجستان را بانک این کشور فعال می‌کند و تا ۶ ماه پس از فعال‌سازی، اعتبار دارد؛ اما فعال‌سازی مجدد این کارت امکان‌پذیر نیست.
  • رمز کارت گردشگری گرجستان را همانند دیگر کارت‌های اعتباری به‌راحتی می‌توانید تغییر دهید.
  • اگر به هر دلیلی کارت گردشگری گرجستان صدمه دید یا گم شد، کارت جدیدی عرضه نمی‌شود. پولی که در این کارت قرار دارد نیز از بین می‌رود و بازپس داده نمی‌شود.
  • واریز پول به کارت گردشگری گرجستان با ارزهای دلار یا یورو انجام می‌شود.
  • خریدهای کمتر از ۴۵ لاری با کارت گردشگری گرجستان به گذرواژه نیاز ندارد.

راهنمای برقراری تماس و اینترنت در تفلیس

برقراری تماس تلفنی و اینترنت در کشور گرجستان

تماس از کشورهای خارجی با ایران هزینه‌ای گزاف روی دست گردشگران قرار می‌دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در هر سفر خارجی پس از اینکه وارد خاک کشور مقصد شدید، بلافاصله سیم کارت همان کشور را بخرید. این وضعیت درباره سفر تفلیس اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که سیم‌کارت گرجی و تعرفه‌های مکالمه و اینترنت در گرجستان نسبت به دیگر کشورهای منطقه کمتر است. برای خرید سیم کارت گرجی کافی است مراحل زیر را انجام دهید.

خرید سیم کارت در تفلیس

تهیه سیم‌کارت در تفلیس از چیزی که فکرش را بکنید راحت‌تر است. باید پس از اینکه به فرودگاه این شهر رسیدید، راهی گیشه‌های خدماتی شوید تا با نشان‌دادن پاسپورت، یک سیم‌‌کارت گرجی به رایگان به شما تحویل داده شود.

اگر هم در فرودگاه فراموش کردید سیم‌کارت تهیه کنید، یا اینکه مسیری زمینی را برای سفر تفلیس انتخاب کرده‌اید، کافی است در شهر تلفیس سراغ شعبه‌های اپراتورهای همراه این کشور را بگیرید. این اپراتورها سیم‌کارت را به رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. البته اگر دنبال تهیه شماره رندی هستید، می‌توانید با پرداخت مبلغ اندکی (۲ لاری و بیشتر)، شماره‌ای دل‌خواهتان را انتخاب کنید.

آشنایی با اپراتورهای همراه گرجستان

هم‌اکنون ۳ اپراتور همراه در گرجستان فعالیت می‌کنند. هر کدام از این اپراتورها تعرفه‌های قیمت و آنتن‌دهی متفاوتی دارند. برای انتخاب بهترین اپراتور با هم نگاهی به ویژگی‌های هر ۳ اپراتور همراه گرجستان می‌اندازیم.

  • اپراتور مگتی‌کام

سیم کارت مگتی کام در گرجستان

مگتی‌کام (MagtiCom)، از دیگر اپراتورهای گرجستان قدیمی‌تر است. به همین دلیل نیز دکل‌های رادیویی بیشتری در گوشه‌و‌کنار گرجستان دارد. با این حساب اگر اهل گشت‌و‌گذار در حومه تفلیس هستید و می‌خواهید به دل طبیعت بزنید، با خیال‌راحت می‌توانید به پوشش آنتن‌دهی اپراتور مگتی‌کام اعتماد کنید.

  • اپراتور ژئوسل‌

سیم کارت ژئوسل گرجستان

این اپراتور توجه ویژه‌ای به گردشگران دارد تا با این رویکرد متقاضیان بیشتری را جلب کند. اپراتور ژئوسل (Geocell) برای رسیدن به این هدف از سال ۲۰۱۶ به بعد، سیم‌کارت‌های مخصوصی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این سیم‌کارت‌ها ۵۰ دقیقه تماس رایگان و ۲ گیگابایت اینترنت دارند. ارسال پیامک نیز از سیم‌کارت‌های گردشگری اپراتور ژئوسل‌ کاملاً‌ رایگان است. ناگفته نماند این خدمات فقط به مدت ۱۵ روز برای سیم‌کارت‌های گردشگری فعال می‌شود که این زمان برای سفرهای کوتاه مدت کفایت می‌کند.

ویژگی‌های سیم‌کارت‌های گردشگری اپراتور ژئوسل باعث می‌شود تا این سیم‌کارت‌ها را به گردشگرانی پیشنهاد کنیم که به فکر کاهش هزینه های سفر تفلیس هستند.

  • اپراتور بی‌لاین

سیم کارت بی لاین گرجستان

اپراتور بی‌لاین (‌BeeLine)، نسبت به اپراتورهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، مشترک کمتری در گرجستان دارد. میزان پوشش آنتن‌دهی این اپراتور نیز کمتر از اپراتورهای ژئوسل و مگتی‌کام است؛ در نتیجه روی آنتن‌دهی سیم‌کارت‌های اپراتور بی‌لاین برای گشت‌و‌گذار در حومه تفلیس نمی‌توانید حساب باز کنید.

مراحل شارژ سیم‌کارت گرجستان

برای شارژ سیم‌کارت گرجستان به کارت بانکی بین المللی ویزا یا مسترکارت نیاز دارید. با داشتن این کارت‌ها کافی است اپلیکیشن اپراتور همراه دل‌خواه خود را در گوشی هوشمند نصب کرده و با کارت بانکی بین‌المللی سیم‌کارت را به مبلغ دلخواه شارژ کنید.

از آنجایی که احتمال زیادی وجود دارد کارت بانکی ویزا یا مسترکارت همراه نداشته باشید، می‌توانید برای شارژ سیم‌کارت از دستگاه پی‌باکس (PayBox) کمک بگیرید. مراحل شارژ سیم‌کارت گرجستان با پی‌باکس از قرار زیر است:

  • زبان دستگاه را انگلیسی انتخاب کرده و قسمت موبایل اپراتور را فعال کنید؛
  • از میان فهرست اپراتورها، اپراتور دل‌خواه را انتخاب کنید؛
  • میزان شارژ دل‌خواه را انتخاب کنید؛
  • شماره سیم‌کارت گرجستان را وارد کنید (لزومی برای ثبت پیش‌شماره وجود ندارد)؛
  • پول را به واحد لاری در دستگاه بگذارید؛
  • سکه‌ها را در قسمت مخصوص خود بگذارید. (این سکه‌ها باید در مبالغ ۱۰، ۲۰ و ۵۰ لاری باشد)؛
  • رسید دریافت پول را از دستگاه دریافت کنید؛
  • پس از پایان مراحل بالا، مبلغ شارژ به گوشی پیامک می‌شود.

صرافی های تفلیس

صرافی های تفلیس

برای شما گفتیم که احتمال زیادی وجود دارد لاری کافی در ایران پیدا نکنید. در این شرایط چاره‌ای ندارید به‌غیر از اینکه مقداری از پول خود را در تفلیس به واحد پول گرجستان تبدیل کنید. با این حال به شما حق می‌دهیم برای مبادله ارز در کشور بیگانه نگران باشید. اما هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. این نوید را می‌دهیم که چند صرافی ایرانی در تفلیس وجود دارد تا با خیال راحت پول خود را در محیط امن آنجا تبدیل کنیدو.

یکی از این صرافی‌ها که افتخار دریافت مجوز بانک مرکزی را در کارنامه‌اش دارد، صرافی آرکلند در این شهر است. این صرافی در تبدیل پول و حواله ارزی تخصص دارد. گردشگرانی که در سفر تفلیس پول کم آورده‌اند از خدمات حواله ارزی صرافی آرکلند می‌توانند کمک بگیرند. در این شرایط از طریق صرافی از حساب بانکی که در ایران در آن پول دارید، درخواست انتقال پول می‌دهید.

صرافی آرکلند به لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز در مرکز تفلیس قرار دارد. در نتیجه برای تبدیل نیازی به ایاب‌و‌ذهاب طولانی نیست. در کنار صرافی آرکلند که به آن اشاره کردیم، صرافی حنا را نیز ایرانی‌ها در تفلیس اداره می‌کنند. از صرافی های ایرانی تفلیس که بگذریم، در فرودگاه و هتل‌های درجه‌یک و مراکز گردشگری تفلیس نیز صرافی‌های معتبری به چشم می‌خورد.

هتل های تفلیس

هتلی که در مسافرت در آن اقامت می‌کنیم نقش مهمی در کیفیت سفر دارد. در اصل امکانات رفاهی این هتل، خستگی را از وجود گردشگران می‌زداید و آن‌ها را برای روزهای هیجان‌انگیز آینده آماده می‌کند. از طرف دیگر وجود هتل‌های اشرافی فرصتی را فراهم می‌کند تا گردشگران خودشان را حسابی تحویل بگیرند.

انتخاب هتل در تفلیس دشوار است؛ زیرا این شهر نزدیک به ۳۰۰ هتل کوچک‌و‌بزرگ دارد که هر کدام از آن‌ها امکانات متفاوتی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. به همین دلیل برای اینکه در میان فهرست انواع هتل‌‌های ۳ و ۴ و ۵ ستاره این شهر سردرگم نشوید، یکی از هتل‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را برای اقامت در سفر تفلیس انتخاب کنید. همان گونه که وعده داده بودیم، در کنار فهرست بهترین هتل های تفلیس، به چند هاستل خوش‌قیمت با امکانات قابل‌قبول نیز اشاره می‌کنیم.

بهترین هتل های ۵ ستاره تفلیس

  • هتل ایوتا تفلیس

هتل ایوتا تفلیس (IOTA Hotel Tbilisi) در مرکز تفلیس قرار دارد. این هتل ۵ ستاره، ساختمانی با سبکی کلاسیک دارد؛ اما امکانات داخل هتل کاملاً مدرن و امروزی است. مدیران هتل ایوتا، فضای داخل آن را با باغچه‌های کوچک آراسته‌اند تا اقامت در این هتل حس نشاط و سرزندگی را در مسافران زنده کند.

هتل ایوتا به لحاظ غذا نیز سرآشپز بسیار زبده‌ای دارد. ناگفته نماند صبحانه‌های هتل ایوتا نیز زبانزد گردشگران است. تعدادی از اتاق‌های این هتل با تراسی بزرگ و زیبا منظره‌ای به شهر دارند تا حتی مشکل‌پسند‌ترین گردشگران نیز جایی برای گله‌و‌شکایت از امکانات رفاهی هتل ایوتا نداشته باشند.

هتل ایوتا چیزی حدود یک کیلومتر با سالن تئاتر فاصله دارد و سالن اپرا و باله تفلیس حدود ۱.۲ کیلومتر از این هتل دورتر است. از هتل ۵ ستاره‌ای صحبت می‌کنیم که انواع امکانات رفاهی مانند صرافی، خشکشویی و اتوشویی، مرکز خرید، تهویه مطبوع، استخر، اتاق خانوادگی و خدمات مخصوص توان‌یابان در آن به چشم می‌خورد. برای رسیدن به هتل ایوتا راه خیابان لرمونتوو (Lermontov Street) را در پیش بگیرید.

  • هتل تفلیس ماریوت

در این قسمت به هتل ۵ ستاره‌ای رسیدیم که اشرافی‌گری از سر و روی آن می‌بارد. به شما قول می‌دهیم با قدم‌گذاشتن در لابی اصلی هتل تفلیس ماریوت (Tbilisi Marriott Hotel)، محسور شکوه لوسترهای عظیم آن خواهید شد. از طراحی شیک لابی هتل تفلیس که بگذریم، به اتاق‌های اشرافی این هتل می‌رسیم که با چوب مبله شده و حالتی شیک و اصیل به این هتل می‌دهد.

هنرمندترین آشپزهای دنیا در رستوران‌های هتل تفلیس ماریوت حضور دارند تا طعم لذیذ خوراکی‌های این هتل هرگز از ذهن مسافران پاک نشود. تعاریف بسیاری از نوشیدنی‌های این هتل شنیده‌ایم و پیشنهاد می‌‌کنیم در طول اقامت خود در هتل ماریوت، حتماً نوشیدنی‌ها و غذاهای خوشمزه رستوران‌های این هتل را امتحان کنید.

استخر، بار، منوی مخصوص افراد رژیمی، قسمت نگهداری چمدان، اتاق‌های VIP و خدمات خشکشویی و اتوشویی از امکانات رفاهی هتل تفلیس ماریوت به حساب می‌آیند. این هتل، سوئیت مخصوص عروس نیز دارد؛ در نتیجه اگر به همراه دلدار خود راهی سفر تفلیس هستید، به شما قول می‌دهیم اقامتی عاشقانه در هتل تفلیس ماریوت انتظار شما را می‌کشد.

هتل تفلیس ماریوت، یکی از خوش‌مسیرترین هتل‌های این شهر است. از این هتل تا سالن اپرا تفلیس فقط ۵ دقیقه پیاده‌روی دارید و فاصله آن تا فرودگاه بین‌المللی تفلیس حدود ۱۴.۲ کیلومتر است. هتل تفلیس ماریوت با ۱۲۷ اتاق در خیابان روستاولی در این شهر قرار دارد.

  • هتل هتلز اند پریفرنس هوالینگ تفلیس

در این قسمت به هتلی رسیدیم که ممکن است به خوش‌مسیری هتل‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم نباشد؛ اما با یکی از اشرافی‌ترین هتل‌های تفلیس است. هتل هتلز اند پریفرنس هوالینگ تفلیس (Hotels & Preference Hualing Tbilisi)، دقیقاً همان جایی است که گردشگران علاقه‌مند به سفرهای اعیانی به دنبال آن می‌گردند. این هتل در منطقه جدید شهر تفلیس قرار دارد و نمایی دیدنی از تپه‌های اطراف تفلیس را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

هتلی که از آن صحبت می‌کنیم اتاق‌های بزرگ و دل‌بازی دارد. این اتاق‌ها با رنگ‌های زیبا و شیک مبله شده‌اند. همچنین به لحاظ رستوان نیز منویی کامل از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی و بین‌المللی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. استخر، سالن اسپا، مکان مخصوص آب‌بازی کودکان، بار، تراس، سالن ماساژ،‌ سالن آرایش، جکوزی، حمام و اتاق‌های وی‌.آی‌.پی را می‌‌توان از دیگر امکانات این هتل نام برد.

هتل ۵ ستاره هتلز اند پریفرنس هوالینگ ۲۴۶ اتاق دارد و فقط ۷ دقیقه از ایستگاه مترو وارکتلی دورتر است. مرکز خرید ایست پوینتز (East Points)، با فاصله‌ای ۵ دقیقه‌ای از هتل واقع شده و کلیسای سنت‌ ترینیتی (Saint Trinity)، ۱۵ دقیقه از این هتل فاصله دارد. ایستگاه مرکزی راه‌آهن تفلیس در فاصله ۱۱ کیلومتری این هتل ۵ ستاره است و ایاب‌و‌ذهاب از فرودگاه بین المللی تفلیس تا این هتل لوکس حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. این هتل در خیابان یوزف پیلسودسکی قرار دارد.

بهترین هتل‌ های ۴ ستاره تفلیس

  • هتل کورت یارد

اگر می‌خواهید راهی هتلی نزدیک به کافه‌ها و رستوران‌های تفلیس شوید، راه هتل ۴ ستاره کورت یارد (CourtYard) را در پیش بگیرید. این هتل در همسایگی سالن سینمای روستاولی، خانه اپرا و موزه ملی گرجستان است. به لحاظ طراحی نیز اتاق‌های دلباز و تخت‌های بزرگ و راحتی دارد.

استخر روباز و سرپوشیده، سالن بدن‌سازی، خشکشویی و جکوزی از امکانات ویژه‌ رفاهی این هتل شناخته می‌شود. جالب است بدانید هتل کورت یارد فاصله کمی با باغ‌وحش تفلیس دارد. این هتل در میدان آزادی تفلیس واقع شده است.

  • هتل ریورساید

معماران هتل ریورساید (RiverSide)، برای طراحی این هتل ۴ ستاره چیزی کم نگذاشته‌اند. شیشه‌‌کاری‌های زیبا، چوب‌کاری‌های چشمگیر و دکوراسیون داخلی آن از هتلی حکایت دارد که اقامتی خاطره‌انگیز را برای گردشگران تفلیس رقم می‌زند.

هتل‌ریورساید بهترین سرآشپزهای دنیا را به خدمت گرفته تا غذای رستوران‌هایش، ترازاول‌ترین رستوران‌های تفلیس را به رقابت بکشد. بار و کافه هتل ریورساید نیز نوشیدنی‌های خوش‌طعمی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. سالن ماساژ، کتابخانه، کرایه دوچرخه و خودرو، خدمات خشکشویی و نگهداری چمدان‌های مسافران از امکانات این هتل به حساب می‌آیند. جالب است بدانید هتل ریورساید فقط ۲۴ اتاق دارد؛ در نتیجه اگر به دنبال هتلی خلوت می‌گردید، هتل ریورساید بدون شک بهترین انتخاب در این شهر است. سوئیت‌های ماه‌عسل این هتل نیز اقامتی خاطره‌انگیز را پیش روی زوج‌های عاشق‌پیشه قرار می‌دهد.

هتل ریورساید در فاصله ۱.۲ کیلومتری از میدان آزادی تفلیس قرار دارد و فاصله این هتل از فرودگاه بین المللی تفلیس حدود ۱۷ کیلومتر است. شما می‌توانید مسیر رود کواری (Mtkvari) را در پیش بگیرید تا در ساحل راست این رودخانه به این هتل ۴ ستاره برسید.

  • هتل ایلیانی

اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که در مسافرت‌های خارجی از پاساژگردی و خرید سیر نمی‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم برای اقامت، هتل ایلیانی (Iliani Hotel) را انتخاب کنید. این هتل در مرکز تجاری تفلیس قرار دارد. هر زمان که اراده‌کنید می‌توانید از آن بیرون بزنید و مشغول پاساژگردی شوید. اتاق‌های هتل ایلیانی تراس‌های دلبازی دارند تا منظره‌ای زیبا از خیابان‌های این شهر پیش روی گردشگران قرار بگیرد.

دکوراسیون زیبا، اتاق‌های بزرگ، خدمات خشکشویی و شتشوی لباس، کرایه خودرو و نگهداری لوازم مسافرین از ویژگی‌های برتر هتل ایلیانی است. اگر در این هتل اقامت کردید، صبح که فرا رسید، حتماً سری به رستوران هتل ایلیانی بزنید. صبحانه‌های این رستوران از محصولات لبنی و سبزیجات روز درست می‌شود.

هتل ایلیانی در همسایگی رود خروشان کواری قرار دارد. این هتل فقط ۷۰۰ متر از ایستگاه مترو دورتر است. وجود ۲ کلیسای قدیمی در نزدیکی هتل ایلیانی، این هتل را به گزینه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان فرهنگ و آیین مردمان تفلیس تبدیل کرده است. هتل ایلیانی در خیابان آنیاپاریدزه این شهر قرار دارد.

  • هتل رومز

گردشگرانی که از هتل‌های معمولی خسته‌شده‌اند و به دنبال هتلی با معماری خاص و خدمات ویژه‌می‌گردند، بهتر است در سفر تفلیس حتماً سری به هتل ۴ ستاره رومز (Rooms Hotel) بزنند. سرتاسر لابی این هتل را پنجره‌های شیشه‌ای پوشانده تا نمای داخل و بیرون هتل جذابیت خاصی پیدا کند. از لحاظ انتخاب‌ رنگ نیز مدیران هتل رومز خوش‌سلیقگی به خرج‌ داده‌اند تا گردشگران در این هتل با رنگین‌کمانی از رنگ‌های شاد و دیدنی روبه‌رو شوند.

دکوراسیون داخل هتل رومز با ترکیبی از لوازم کلاسیک و مدرن چیده شده تا مهمانان احساس متفاوتی را در این هتل تجربه کنند. هتل رومز تراس بزرگی دارد که گردشگران می‌توانند در این تراس عصرانه‌ای مفصل نوش جان کنند. از محیط زیبای داخل هتل که بگذریم، به طراحی خیره‌کننده بیرون آن می‌رسیم. دیوارنگاره‌های زیبایی در محیط بیرون هتل رومز به چشم می‌خورد. روبه‌روی این دیوارنگاره‌ها که از نقاشی‌های رنگ‌و‌وارنگی تشکیل شده، فضای سبزی قرار دارد تا محیط بیرون و داخل هتل نویدبخش اقامتی خاطره‌انگیز باشد.

از هتل رومز با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به میدان آزادی تفلیس می‌رسید. این هتل ۶ کیلومتر با ایستگاه قطار فاصله دارد و فرودگاه بین‌المللی این شهر از هتل رومز ۱۷ کیلومتر دورتر است. اتاق خانواده، شاتل هواپیمایی، اتاق ‌VIP، کرایه خودرو و خشکشویی را می‌توان از دیگر خدمات رفاهی هتل رومز نام برد. هتل رومز در خیابان کوستاوا مِراب ۱۴ قرار دارد.

  • هتل ۳ ستاره اوریون الد تون

همان گونه که از نام این هتل پیداست، در گروه هتل‌های سنتی تفلیس قرار می‌گیرد. این هتل به لحاظ موقعیت نیز در بافت سنتی این شهر واقع شده است. به همین دلیل از هتل اوریون اُلد تَون (Orion Old Town)، به بیشتر بازارهای محلی و مدرن تفلیس دسترسی دارید. هتل ۳ ستاره اوریون الد تون به لحاظ قیمت نیز یکی از ارزان‌ترین هتل‌های تفلیس است. این هتل دکوراسیون محلی و زیبایی دارد. گردشگران علاقه‌مند به آداب‌ورسوم تفلیس، با اقامت در هتل اوریون الد تون، با یک تیر ۲ نشان می‌زنند و در کنار رفاه و آسایشی که این هتل به ارمغان می‌آورد، در فضایی محلی با دکوراسیونی سنتی شب را به روز می‌رسانند.

حتی اگر نمی‌خواهید در این هتل اقامت کنید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم سری به رستوران هتل اوریون الد تون، بزنید. به شما قول می‌دهیم طعم خوش غذاهای محلی این رستوران را هرگز فراموش نکنید. حتماً در جریان هستید که ورود حیوان‌های خانگی به اکثر هتل‌های ترازاول ممنوع است؛ اما مدیران هتل ۳ ستاره اوریون الد تون، سخت‌گیری برای ورود حیوان‌های خانگی مسافران ندارند.

هتل اوریون الد تون چیزی حدود ۱۵ کیلومتر با فرودگاه بین المللی تفلیس فاصله دارد. این هتل به کلیسای جامع تثلیث مقدس و متخی نیز بسیار نزدیک است. هتل اوریون الد تون در خیابان ۳.۵ آرمازی این شهر قرار دارد.

  • هتل کوپالا

در این قسمت به هتلی رسیدیم که در نظرسنجی‌ها مقام ششمین هتل اقتصادی تفلیس را از آن خود کرده است. هتل کوپالا (Kopala Hotel)، به گونه‌ای طراحی شده تا گردشگران در پشت‌بامش حضور پیدا کنند و با منظره‌ای تماشایی از خیابان‌های تفلیس روبه‌رو شوند. این هتل به رغم قیمت مناسبی که دارد، به رستورانی شیک و اعیانی مجهز است. رستوران هتل کوپالا بهترین غذاهای محلی و بین‌المللی را برای گردشگران سرو می‌کند.

هتل ۳ ستاره کوپالا به‌لحاظ موقعیت در مرکز این شهر قرار دارد تا گردشگران هر زمان که اراده کنند رهسپار جاهای دیدنی تفلیس شوند. اتاق‌های سنتی، خدمات خشکشویی، نگهداری چمدان‌های مسافران، وای‌فای رایگان و اتاق‌های دل‌باز را می‌توان از امکانات ویژه‌ هتل کوپالا نام برد. کلیسای متخی، سنت‌ جرج و سیونی در همسایگی هتل کوپالا واقع شده‌اند. این هتل در فاصله ۱۵.۴ کیلومتری از فرودگاه بین المللی تفلیس واقع شده است. هتل کوپالا در خیابان چخو ۱۰۸ تفلیس قرار دارد.

  • هتل روستاولی

اگر اقامت در هتل را تجربه کرده باشید، حتماً به‌خوبی در جریان هستید که هتل‌ها به هر اندازه هم که شیک و اعیانی باشند، باز هم اتاق‌های آن‌ها به یکدیگر شبیه است. به همین دلیل مدیران هتل روستاولی (Rustaveli Hotel)، طراحی اتاق‌های این هتل را متفاوت از یکدیگر انجام ‌داده‌اند تا گردشگران اقامتی خسته‌کننده را در هتل روستاولی تجربه نکنند. اتاق‌های این هتل ۳ ستاره امکانات مجهز و مدرنی دارد تا در هر اتاق با یخچال، اینترنت پرسرعت، حمام بزرگ، سشوار، سالن مخصوص ماساژ و تلویزیون طرف باشیم.

اقامت در هتل روستاولی را به طرف‌داران اسپا نیز پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا این هتل در جایگاه پنجمین اسپا برتر تفلیس قرار گرفته است. هتل روستاولی، هتلی خوش‌مسیر است که ۱۷.۷ کیلومتر از فرودگاه بین المللی تفلیس فاصله دارد. این هتل ۱۰۰ متر از سالن باله، ۲۰۰ متر از سالن تئاتر روستاولی و ۷۰۰ متر از سالن کنسرت تفلیس دورتر است.

گردشگرانی که در هتل روستاولی اقامت‌کرده‌اند، اعتراف می‌کنند که رستوران این هتل خوراکی‌های خوشمزه‌ای پیش روی مسافران قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم اگر در هتل روستاولی اقامت کردید، حتماً غذای مخصوص سرآشپز این رستوران را امتحان کنید.

مدیران هتل روستاولی سخاوتمندی به خرج داده‌اند و اقامت تمامی کودکان کمتر از ۶ سال در این هتل رایگان است. به این ترتیب اگر به اتفاق اهل‌وعیال راهی تفلیس شده‌اید و دنبال هتلی می‌گردید که هزینه‌ای مازاد برای کوکان شما طلب نکند، اقامت در هتل روستاولی را از دست ندهید. هتل روستاولی در خیابان روستاولی ۲۸.۲ تفلیس قرار دارد.

هاستل های تفلیس

  • هاستل فابریکا

اگر به دنبال اقامتی خاص در هاستلی خوش‌قیمت می‌گردید، راه هاستل فابریکا (Fabrica) در تفلیس را پیش بگیرید. این هاستل در ساختمان کارخانه‌ای قدیمی که از دوران حکومت اتحاد جهامیر شوروی به یادگار مانده، بنا شده است. بازسازی این هاستل به گونه‌ای انجام شده تا حالت قدیمی خود را حفظ کند. به همین دلیل نیز یکی از خاص‌ترین هاستل‌های تفلیس است. برای نمونه می‌توان به میز پذیرش هاستل فابریکا اشاره کرد که با چرخ‌خیاطی قدیمی ساخته شده است. کاشی‌های کف حمام هاستل فابریکا نیز همان کاشی‌هایی است که از کارخانه قدیمی به جای مانده است.

این ویژگی‌ها همگی دست‌به‌دست هم داده تا طراحی خلاقانه‌ای را در ساختمان هاستل فابریکا شاهد باشیم. به لحاظ امکانات نیز این هاستل حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. سرویس شاتل فرودگاهی، کافه و رستوران و اینترنت رایگان را می‌توان از ویژگی‌های رفاهی هاستل فابریکا نام برد. هاستل فابریکا در خیابان اگنات نینوشویلی ۸ (Egnate Ninoshvili)، قرار دارد.

  • هاستل نست

اقامت در هاستل نِست (Nest)، فایده‌های زیادی دارد؛‌ زیرا از یک طرف این هاستل یکی از خوش‌قیمت‌ترین هاستل‌های تفلیس است و از طرف دیگر در دل تفلیس قرار دارد تا به جاهای دیدنی نزدیک باشید و در هزینه‌های ایاب‌و‌ذهاب صرفه‌جویی کنید. از هاستل نست می‌توانید پیاده تا میدان آزادی و شهر قدیم تفلیس بروید. این مکان از بهترین رستوان‌ها و مراکز خرید تفلیس نیز فاصله‌ چندانی ندارد.

اینترنت و پارکینگ رایگان، سرویس شاتل فرودگاهی، اتاق‌های بزرگ و خانوادگی و آشپزخانه مجهز را می‌توان از ویژگی‌های مهم هاستل نست نام برد. این هاستل به لحاظ طراحی داخلی نیز به گونه‌ای ساخته شده تا با اتاق‌های بزرگ و دلبازی پذیرای گردشگران باشد. هاستل نست در خیابان وختانگ اوربِلیانی تفلیس قرار دارد.

  • هاستل انووی

به‌عنوان آخرین هاستل از فهرست بهترین هاستل های تفلیس به مهمان‌پذیری رسیدیم که در میان گردشگران جوان طرف‌داران فراوانی دارد. صبحانه‌های این هتل در میان مسافران معروف است. از طرف دیگر هاستل انووی (Enovy Hostel) در دل شهر قدیم تفلیس واقع شده و به این ترتیب گردشگران به رستوران‌های محلی و خوش‌قیمت تفلیس نیز دسترسی دارند.

هاستل انووی فاصله چندانی با آثار باستانی تفلیس ندارد و گردشگران هروقت که اراده کردند، می‌توانند عازم اماکن باستانی تفلیس شوند. همان‌‌گونه که اشاره کردیم هاستل انووی برای مسافرت مجردی به تفلیس گزینه مناسبی است؛ زیرا با دیگر جهانگردان مقیم این هاستل آشنا می‌شوید و دوستان تازه‌ای پیدا می‌کنید.

به لحاظ امکانات نیز هاستل انووی را دست کم نگیرید؛ زیرا با اینترنت و پارکینگ رایگان و سرویس شاتل فرودگاهی پذیرای مسافران است. ناگفته نماند هاستل انووی برای گردشگرانی که با خانواده رهسپار تفلیس شده‌اند نیز اتاق‌های بزرگ خانوادگی دارد.

هاستل انووی در خیابان بتلِمی تفلیس قرار دارد.

جشنواره ها و فستیوال های تفلیس

وقتی از شهری با تاریخچه‌ای کهن صحبت می‌کنیم، کاملاً‌ مشخص است که این شهر آیین‌های باستانی بی‌شماری دارد که در قالب جشنواره‌های سنتی برگزار می‌شود. این شرایط در تفلیس نیز برقرار است تا این شهر تقریباً در تمامی ماه‌های سال شاهد جشنواره‌های باشکوهی باشد. از طرف دیگر مدتی است مسئولان گردشگری تفلیس در این شهر فستیوال‌های جدید و امروزی به راه انداخته‌اند تا گردشگران بیشتری جذب دیدنی های تفلیس شود. اگر شما هم می‌خواهید برنامه سفر خود را به‌‌گونه‌ای تنظیم کنید تا در جشنواره‌ های تفلیس حضور داشته باشید، فهرستی از بهترین فستیوال های تفلیس را آماده‌ کرده‌ایم تا به لطف این اطلاعات، تفلیس‌گردی را در کنار حضور جشنواره‌های باشکوه این شهر تجربه کنید.

  • جشن نوروز

برای شما گفتیم که بیشتر مردمان تفلیس امروزی مسیحی هستند؛ اما اهالی تفلیس باستان قبل از دین مسیحیت نیز ایزدپرست بودند و دین زردشت را می‌پرستیدند. به همین دلیل ردپای فرهنگ اصیل ایرانی هنوز هم در کوچه‌و‌برزن تفلیس به چشم می‌خورد. گرجی‌ها با فرارسیدن نوروز، همانند ما ایرانی‌ها آیین‌های باستانی را برقرار می‌کنند تا جشن نوروز باشکوهی برگزار کنند.

در کنار جشن‌های نوروزی، فستیوال های خرید متنوعی در تفلیس برگزار می‌شود تا گردشگران با کوله‌باری از سوغاتی از تفلیس بازگردند. سفر نوروزی تفلیس یکی از بهترین مسافرت‌ها درمیان سفرهای خارجی به کشورهای همسایه به حساب می‌آیند. پیشنهاد می‌کنیم از هم‌اکنون نوروز سال آینده را برای سفر تفلیس در تقویم گردشگری خود علامت بزنید.

  • فستیوال جم فست

فستیوال جم فست در تفلیس گرجستان

برای شما گفتیم مدیران گردشگری تفلیس توجه ویژه‌ای به برگزاری فستیوال‌های مدرن دارند. یکی از مهم‌ترین این مراسم، فستیوال جم فِست (Gem Fest) تفلیس است. این فستیوال سالانه در تاریخ ۱۸ تا ۲۱ مرداد برگزار می‌شود تا علاقه‌مندان موسیقی‌های امروزی از سرتاسر دنیا راهی جم فست شوند و با ترانه‌های این فستیوال دم بگیرند.

جم فست بدون شک بهترین فستیوال تفلیس برای جوانان است. در این فستیوال از بهترین دی‌‌جی‌های دنیا دعوت می‌شود. خواننده‌ها و نوازندگان گرجی نیز در جم فست چیزی کم نمی‌گذارند تا این فستیوال هر سال با شکوه‌تر از سال دیگر برگزار شود.

  • فستیوال جاز

جشنواره موسیقی جاز تفلیس

موسیقی جاز طرف‌داران بی‌شماری در سرتاسر دنیا دارد. مدیران گردشگری تفلیس به راز محبوبیت جاز پی‌برده‌اند تا سالانه با برگزاری فستیوال جاز، گردشگران علاقه‌مند این موسیقی را راهی تفلیس کنند. انصافاً هم باید گفت فستیوال جاز تفلیس در چند سال اخیر به محبوبیت چشمگیری رسیده است. فستیوال جاز سالانه در ماه اکتبر تا نوامبر در تفلیس برگزار می‌شود.

این فستیوال میزبان محبوب‌ترین موسیقی‌دان‌های سبک جاز از قسمت‌های مختلف دنیاست. به لطف این شرایط، فستیوال جاز تفلیس به لحاظ هنری نیز جایگاه ویژ‌ه‌ای در میان طرف‌داران این سبک موسیقی دارد. در کنار برگزاری فستیوال جاز که یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های تفلیس به حساب می‌آید، مراسم دیگر و فستیوال‌های خرید دیگری نیز اجرا می‌شود تا گردشگران با یک تیر چند نشان بزنند و بهترین‌ سرگرمی‌ها را در تفلیس تجربه کنند.

  • جشنواره رنگ تفلیس

جشنواره رنگ تفلیس

همان‌گونه که از نام این جشنواره پیداست، مراسمی رنگارنگ و سرشار از شادی و پایکوبی است. جشنواره رنگ تفلیس که به آن جشن هولی نیز گفته می‌شود، در اوایل بهار هر سال در تفلیس به راه می‌افتد. مکان برگزاری این جشنواره در کنار دریاچه زیبای لاک‌پشت است. گردشگران و اهالی تفلیس از گوشه‌و‌کنار به این دریاچه می‌آیند تا با پاشیدن رنگ‌های شاداب روی یکدیگر، آغاز بهار را جشن بگیرند.

همان گونه که از یک جشنواره تمام‌عیار انتظار دارید، جشنواره رنگ تفلیس فقط به ریختن رنگ روی یکدیگر خلاصه نمی‌شود و در کنار آن شاهد برگزاری مراسم‌ متنوع و سرگرم‌کننده دیگری نیز هستیم. گاهی اوقات نیز فستیوال موسیقی تفلیس، همزمان با جشنواره رنگ برگزار می‌شود تا جذابیت‌های این مراسم دوچندان شود.

  • جشن روز ملی تفلیس

جشنواره روزملی تفلیس کرجستان

جشن روز ملی تفلیس اولین‌بار در سال ۱۹۷۹ برگزار شد و از آن زمان تاکنون هر سال باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود. در تاریخ ۲۸ اکتبر هر سال، مردمان گرجستان و شهر تفلیس به خیابان می‌آیند و به پایکوبی مشغول می‌شوند. برگزاری برنامه‌های سرگرم‌کننده، اجرای موسیقی زنده و خوراکی‌های خوشمزه محلی را می‌توان از جاذبه های جشن روز ملی تفلیس نام برد.

  • جشنواره آرت جن

جشنواره آرت جن تفلیس گرجستان

جشنواره آرت جن (Art Gene)، بهترین فرصت برای آشنایی با فرهنگ مردمان گرجستان و اهالی تفلیس است. این جشنواره از جانب موزه قوم‌نگاری تفلیس برگزار می‌شود تا گردشگران با فرهنگ و سبک‌زندگی گرجی آشنا شوند. مکان برگزاری جشنواره آرت جن در کنار دریاچه زیبای لاک‌پشت است. گردشگران در کنار شرکت در این جشنواره، می‌توانند گشتی در طبیعت زیبای این منطقه نیز بزنند و هوایی تازه کنند. انواع رقص محلی،‌ خوراکی‌های سنتی و لباس‌های محلی در این جشنواره به چشم می‌خورد که نمادهایی از فرهنگ گرجستان در خود دارند.

جاهای دیدنی تفلیس

جاهای دیدنی تفلیس این شهر را به مهد گردشگری منطقه تبدیل کرده است. در تلفیس انواع اماکن باستانی، کلیساهای دیدنی، موزه‌ها و فرهنگ‌سراهای تماشایی پیش روی گردشگران قرار دارد. در ادامه به جاهای دیدنی تفلیس اشاره می‌کنیم و مطمئن هستیم از دیدن این مراکز حسابی لذت خواهید برد.

  • خانه اپرا پالیاشویلی

اگر می‌خواهید سری به قلب موسیقی کلاسیک تفلیس بزنید، راه خانه اپرا پالیاشویلی را در پیش بگیرید. در این سالن نه‌تنها اپراهای باشکوهی برگزار می‌شود، بلکه در آن شاهد اجرای باله و تئاتر نیز هستیم. خانه اپرا پالیاشویلی به‌لحاظ معماری هم یکی از جاهای دیدنی تفلیس به حساب می‌آید. تلفیقی از معماری رومی، بیزانس و رنسانس در طراحی خانه اپرا پالیاشویلی به چشم می‌خورد. این معماری باعث شده تا احساس کنید گام به کاخی سحرآمیز گذاشته‌اید که مهمانان را از تونل تاریخ می‌گذراند و به گذشته‌های دور می‌برد.

لوسترهای بسیار بزرگ، صندلی و دیوارکوبی‌های مخمل و نورپردازی داخل خانه اپرا پالیاشویلی نیز در نوع خود مثال‌زدنی است. ساختمان خانه اپرا تفلیس چیزی حدود ۱۶۰ سال قدمت دارد تا گردشگران علاقه‌مند به هنرهای نمایشی از سرتاسر دنیا راهی این بنای دیدنی شوند.

  • دریای تفلیس

دریاچه مصنوعی زیبای تفلیس

اشتباه نخوانده‌اید، تفلیس دریا ندارد؛ اما دریاچه‌ای مصنوعی در تفلیس ساخته شده که لذت تماشای آن کمتر از دریای واقعی نیست. این دریاچه به اندازه‌ای بزرگ است که مردم تفلیس به آن دریا می‌گویند. هدف ساخت این دریاچه تأمین آب شرب و کشاورزی تفلیس بوده است؛ اما زیبایی آن باعث شده تا علاقه‌مندان تفریح‌های آبی جذب این دریاچه شوند.

پیشنهاد می‌‌کنیم اگر در فصل‌های گرم سال راهی تفلیس هستید، حتماً بازدید از دریای تفلیس را به برنامه مسافرتی خود اضافه کنید. در این بازدید، حتماً چند دست لباس اضافه همراه ببرید تا بتوانید حسابی آب بازی کنید.

  • شهر سنگی اوپلیستسیخه

این اثر باستانی در فاصله‌ ۸۵کیلومتری تفلیس قرار دارد. با این حساب احتمال دارد که دوری شهر سنگی اوپلیستسیخه از تفلیس، شما را از سفر به این منطقه منصرف کند. اما حرف همراهان خود در ره بال آسمان را زمین نیندازید و رنج سفر به شهر سنگی اوپلیستسیخه را به جان بخرید. به شما قول می‌دهیم پس از رسیدن به این منطقه به این نتیجه خواهید رسید که این سفر ارزشش را داشته است.

همان‌گونه که از نام شهر سنگی پیداست، شهری قدیمی پیش روی شماست که در دل کوه کنده شده است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرها در میان تمامی تمدن‌های بشری است. شهر سنگی اوپلیستسیخه حدود ۸ هکتار وسعت دارد تا تمامی نیازهای مردمان گرجی قدیم را پاسخگو باشد.

  • قلعه ناریکالا

تصویر زیبا از قلعه ناریکالا در تفلیس

در این قسمت برای گردشگرانی که عِرق ملی دارند و حتی سفری چند روزه در یک کشور خارجی، آن‌ها را دلتنگ ایران می‌کند، پیشنهاد جالبی داریم. برای رفع دلتنگی راه کوه متاتسمیندا را در پیش بگیرید تا به قلعه ناریکالا برسید. این قلعه در دوران ساسانیان بنا شده و همان‌گونه که حتماً می‌دانید در آن زمان، گرجستان فعلی، قسمتی از خاک ایران‌ بود.

به همین دلیل معماری قلعه ناریکالا با قلعه‌های باستانی ایران شباهت‌های فراوانی دارد. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به ارگ قلعه ناریکالا بیندازید که دقیقاً همانند ارگ‌های قلعه‌های ایرانی ساخته شده است. یادگار ایران‌زمین در تفلیس یکی از پربازدیدترین مناطق باستانی این شهر است. ناگفته نماند قلعه ناریکالا در کوهپایه‌ ساخته شده که مسیر پرپیچ‌و‌خمی دارد. به شما قول می‌دهیم عبور از این مسیر پرپیچ‌و‌هم ارزشش را دارد. وقتی به فراز قلعه ناریکالا برسید، با منظره‌ای زیبا روبه‌رو خواهید شد و به هنر معماران ایران باستان دست‌مریزاد خواهید گفت.

  • پل صلح تفلیس

تصویر پل صلح تفلیس

پل صلح تفلیس دقیقاً همان جایی است که باید دست دلدار را بگیرید و شب‌ها گشتی دونفره در تفلیس بزنید. پل صلح تفلیس حدود ۱۵۰ متر طول دارد تا رودخانه‌ای که از میان تفلیس می‌گذرد را به هم مرتبط سازد. این پل از فولاد و شیشه درست شده و در روز جذابیت خاصی ندارد؛ اما شب‌هنگام که فرا می‌رسد، بیش از ۶هزار لامپ که روی قسمت‌های مختلف پل نصب شده، روشن می‌شود تا پل صلح به یکی از دیدنی ترین جاهای تفلیس در شب تبدیل شود.

با فرارسیدن شب، هنرمندان خیابانی راهی این پل می‌شوند تا با برگزاری برنامه‌های جذاب و موسیقی زنده، پذیرای گردشگران باشند.

  • تندیس مام گرجستان

اجازه دهید فهرست جاهای دیدنی تفلیس را با نماد این شهر به پایان برسانیم. بر فراز تپه‌های سولالاکی، پیکره‌ای ۲۰متری از جنس آلومینیوم سر برآورده است. این پیکره در میان اهالی تفلیس با نام کارتلیس ددا، شناخته می‌شود که به معنی تندیس مام گرجستان است.

پیکره این زن سلحشور گرجی در بالای تپه با شمشیری دردست آماده دفاع از اهالی شهر است و با جامی در دست دیگر، از گردشگران استقبال می‌کند. تندیس مام گرجستان در سال ۱۹۸۵ برای جشن ۱۵۰۰ سالگی تفلیس در تپه‌های این شهر بنا شد. جالب است بدانید برای دیدن تندیس مام گرجستان، نیازی نیست به تپه‌های سولالاکی بروید،‌ زیرا این تندیس به گونه‌ای ساخته شده تا از تمام قسمت‌های تفلیس مشاهده شود.

جاهای تفریحی تفلیس

انواع تفریح‌های جذاب و سرگرمی‌های هیجان‌انگیز در سبد گردشگری تفلیس وجود دارد. انتخاب این مراکز تفریحی برای گردشگرانی که آشنایی چندانی با تفلیس ندارند، کار دشواری است. به همین دلیل در ادامه به بهترین جاهای تفریحی تفلیس اشاره می‌کنیم.

  • تله کابین تفلیس

تله کابین سواری و نمای 360 درجه شهر زیبای تفلیس

سعی‌کرده‌ایم اولین سرگرمی در فهرست جاهای تفریحی تفلیس را سرگرمی هیجان‌انگیز و تماشایی انتخاب کنیم. سواری با تله کابین تفلیس نه‌تنها تفریحی هیجان‌انگیز به حساب می‌آید، بلکه گردشگران در این سواری فرصتی برای تماشای تفلیس از بالای ابرها پیدا می‌کنند. تله کابین تفلیس بین منطقه شاردنی و آولاباری قرار دارد و نمایی تماشایی از این شهر و جنگل و کوه‌های اطراف تفلیس را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

  • شهربازی و پارک متاتسمیندا

شهربازی‌ها در فهرست بهترین جاهای دیدنی هر شهری قرار دارند. مسئولان گردشگری تفلیس به‌خوبی از این راز آگاه هستند و در تفلیس چندین شهربازی بزرگ و پیشرفته وجود دارد. یکی از معروف‌ترین این شهربازی‌ها، شهربازی و پارک متاتسمیندا (Mtatsminda Park) است.

در این شهربازی هرگونه تفریح هیجان‌انگیزی که فکرش را بکنید وجود دارد. ترن هوایی، پارک‌آبی، پارک مخصوص کودکان و چرخ‌و‌فلک بسیار بزرگی در شهربازی متاتسمیندا انتظار گردشگران علاقه‌مند به تفریح‌های هیجان‌انگیز را می‌کشد. شهربازی متاتسمیندا در میان مردمان تفلیس با نام بام تفلیس نیز شناخته می‌شود. به لحاظ موقعیت نیز در منطقه‌ای نزدیک به هتل‌های معروف گرجستان واقع شده است. برای رسیدن به شهربازی متاتسمیندا باید راه پارک متاتسمیندا را در پیش بگیرید.

  • قطار کابلی تفلیس

قطار کابلی تفلیس

به گردشگرانی که دنبال سرگرمی آرامش‌بخشی در تفلیس می‌گردند، پیشنهاد می‌کنیم حتماً قطار کابلی تفلیس را امتحان کنند. مسیر این قطار که با نام قطار فیونیکولار نیز در میان اهالی تفلیس شناخته می‌شود نزدیک به ۵۰۰ متر طول دارد. به لحاظ ساخت نیز با قطاری قدیمی روبه‌روییم که تاریخ ساخت آن به سال ۱۹۰۵ میلادی باز می‌گردد.

قطار کابلی تفلیس در ۳ ایستگاه توقف می‌کند. پایین‌ترین ایستگاه این قطار در خیابان جانکادزه است و ایستگاه بعدی آن در متاتسمیندا پانتئون توقف می‌کند. قطار کابلی تفلیس پس از عبور از این ایستگاه‌ها در نهایت در ایستگاه متاتسمیندا به خط آخر می‌رسد. این ایستگاه در بالای کوه قرار دارد تا گردشگران پس از رسیدن به ایستگاه آخر، تفلیس را زیر پا داشته باشند و از فراز کوه‌ها به تماشای این شهر بنشینند. مسیری که به آن اشاره کردیم حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. قطار کابلی تفلیس ۴۰ نفر ظرفیت دارد.

  • پارک‌ آبی جینو پاردایس

انصافاً باید اعتراف کرد تفریح در پارک ‌آبی با هیچ ‌سرگرمی دیگری جایگزین نمی‌شود. به همین منظور مدیران گردشگری تفلیس پارک آبی بزرگی با نام جینو پارادایس (Gino Paradise )، را در تفلیس احداث کرده‌اند. هر تفریحی که از یک پارک آبی انتظار دارید در پارک جینو پارادایس انتظار شما را می‌کشد.

این پارک ساختمانی سرپوشیده دارد تا در هر فصل سال که اراده کردید، مهمان تفریح‌های آبی باشید. در کنار بازی‌های آبی هیجان‌انگیز، انواع بازی‌های مخصوص کودکان نیز در این پارک تعبیه شده تا گردشگرانی که خانوادگی به تفلیس سفر کرده‌اند، به همراه فرزندان خود در این پارک تفریح کنند. سالن آبگرم، بدنسازی و فودکورت را می‌توان از دیگر امکانات پارک آبی جینو پارادایس نام برد. پارک آبی جینو پارادایس در خیابان بشنووآ قرار دارد.

  • پارک ریکه تفلیس

اهالی هر شهری به داشتن پارکی بزرگ به خود افتخار می‌کنند. پارک ریکه نیز مدت‌هاست که با مناظر سرسبز و سرگرمی‌های متنوع مایه افتخار اهالی تفلیس شده است. این پارک به‌لحاظ موقعیت در منطقه‌ای خوش‌مسیر قرار دارد. هر زمان که از دیدنی های تفلیس خسته شدید، راه پارک ریکه تفلیس را در پیش بگیرید.

دریاچه‌های مصنوعی بزرگ، قایق‌سواری، لوازم بازی کودکان و صخره‌نوردی از سرگرمی‌هایی است که در پارک ریکه تفلیس انتظار شما را می‌کشد. جالب است بدانید هر سال در ماه اکتبر در این پارک فستیوالی با نام تبلیسوبا برگزار می‌شود. این فستیوال شرایط را برای عرضه انواع خوراکی‌ و نوشیدنی‌های محلی، صنایع‌دستی و سوغاتی فراهم می‌کند. در گوشه‌و‌کنار پارک ریکه تفلیس مراسم پایکوبی و موسیقی زنده برقرار است تا گردشگران لحظه‌های خاطره‌انگیزی را در این پارک تجربه کنند.

مراکز خرید تفلیس

سفر زمانی حسابی خوش‌‌می‌گذرد که با دستی پر از سوغاتی به وطن باز گردیم. اینجاست که مراکز خرید یک شهر نقش مهمی در دست‌ پر برگشتن از آن ایفا می‌کند. خوشبختانه برای خرید سوغاتی و کالاهای دل‌خواه با خیال ‌راحت می‌توانید راهی مراکز خرید تفلیس شوید. اما از آنجایی که تفلیس مراکز خرید بی‌شماری دارد و نمی‌خواهیم در انتخاب بهترین مرکز خرید تفلیس سردرگم شوید، در ادامه فهرستی از بهترین مراکز خرید تفلیس را پیش روی شما قرار می‌دهیم.

  • مرکز خرید مگالاین

مرکز خرید مگالاین تفلیس

اولین مرکز خرید از فهرست بهترین مراکز خرید تفلیس را به مرکز خریدی اختصاص دادیم که کارنامه درخشانی در عرضه بهترین لوازم خانگی دارد. به این ترتیب اگر می‌خواهید دستی به سر و روی منزل خود بکشید، راه مرکز خرید مگالاین (Megaline)، را در پیش بگیرید. این مرکز خرید در کنار لوازم خانگی، بورس پوشاک، کیف و کفش، سوغاتی و کتاب‌های نفیس است.

مگالاین پارکینگ بزرگی دارد تا وقتی از خریداران برای پیداکردن پارکینگ گرفته نشود. وجود چندین شعبه بانک و صرافی نیز در این مرکز خرید از کامل بودن خدمات آن حکایت دارد. مرکز خرید مگالاین همه‌روزه از ۱۱ صبح تا ۸ شب باز است. مرکز خرید مگالاین در خیابان کِرسیلیدز (Kereselidze)، قرار دارد.

  • مرکز خرید سیتی‌ مال گلدانیمرکز خرید سیتی مال گلدانی تفلیس

مدیران مرکز خرید سیتی مال گلدانی در ساخت‌وساز این مرکز فکر همه چیز را کرده‌اند تا مرکز خرید سیتی مال گلدانی را در یکی از پرترددترین مناطق تفلیس شاهد باشیم. این مرکز خرید در ۷ طبقه ساخته شده و بیشتر از ۱۰۰ مغازه در آن وجود دارد.

درهای مرکز خرید سیتی مال گلدانی همه‌روزه از ساعت ۹:۳۰ صبح باز می‌شود و تا ساعت ۱۰ شب به مشتریان خدمت‌رسانی می‌کند. رستوران‌ها و کافه‌هایی با خوراکی‌های خوشمزه مرکز خرید سیتی مال گلدانی صف کشیده‌اند تا در کنار خریدی خاطره‌انگیز، کامتان را با انواع خوراکی‌ شیرین کنید. به قول قدیمی‌ها در این مرکز خرید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود تا حتی اگر به دنبال برندهای خارجی و خرید مارک هستید نیز از این مرکز دست خالی بیرون نروید.

  • مرکز خرید کارواسلا

مرکز خرید کارواسلا در تفلیس

به شما قول می‌دهیم مرکز خرید کارواسلا (Karvasla) به اندازه‌ای کالای جورواجور پیش رویتان قرار دهد که نتوانید دست خالی از این مرکز خرید بیرون بیایید. این مرکز خرید ۸ طبقه‌ دارد و ۶۰۰ مغازه شیک در آن جا گرفته است. کاملاً پیداست مرکز خریدی با این ابعاد، انواع پوشاک، کیف و کفش، سوغاتی، لوازم منزل و هر کالای دیگری که دنبال آن هستید را از برند‌های مختلف پیش روی شما قرار می‌دهد.

مرکز خرید کارواسلا همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب باز است. این مرکز در خیابان نادزالادوی (Nadzaladevi)، قرار دارد.

  • خیابان پکینی

خرید از خیابان پکینی تفلیس

خرید در هر شرایطی که باشد لذت‌بخش است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای تنوع هم که شده سری به خیابان پکینی (Pekini Street)، بزنید. این خیابان به لحاظ شکل‌و‌شمایل شباهت‌های فراوانی به خیابان ولیعصر تهران دارد. در اطراف خیابان پکینی انواع مغازه‌های مختلف با کالاهایی از بهترین برند‌ها قطار ‌شده‌اند.

جالب است بدانید مغازه‌ای در این خیابان با نام ریورآیلند (River Island)، وجود دارد که گفته‌ می‌شود مالک بسیار خوش‌انصافی دارد. این مغازه به لحاظ تنوع کالا و قیمت، گل سرسبد فروشگاه‌های خیابان پکینی است. برندهای کالینز، پوما، ریباک، لوتو، بنتون، منگو و گارفیلد از برند‌های جهانی هستند که در میان مغازه‌های خیابان پکینی به چشم می‌خورد.

خیابان پکینی به داشتن رستوران‌ها و کافه‌هایی با بهترین غذاهای محلی و بین المللی معروف است تا در کنار خرید، دلی از عزا دربیاورید و حسابی شکم‌گردی کنید. اگر هم اهل خوراکی‌های فست‌فودی هستید می‌توانید سری به غرفه‌های مک‌دونالد، تگزاس و نیویورک برگر در این خیابان بزنید.

  • تفلیس مال

تفلیس مال

به‌عنوان آخرین مرکز خرید از فهرست بهترین مراکز خرید تفلیس، به تفلیس مال (Tbilisi Mall)، رسیدیم که مجهزترین مرکز خرید تفلیس به حساب می‌آید. جالب است بدانید چندی پیش حادثه ناگواری برای مرکز خرید تفلیس مال اتفاق افتاد. این مرکز همانند ساختمان پلاسکو کاملاً در آتش سوخت و تخریب شد. البته در کمترین زمان، از خرابه‌های مرکز خرید تفلیس مال قدیم، مرکز خرید تفلیس مال جدیدی قد علم کند.

به همین دلیل مرکز خرید تفلیس مال در کنار اینکه بزرگ‌ترین مرکز خرید تفلیس شناخته می‌شود، به لحاظ امکانات نیز یکی از امروزی‌ترین مراکز خرید منطقه است. این مرکز نزدیک به ۱۰۸ مغازه دارد که گلچینی از بهترین برندهای دنیا را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. انواع سرگرمی‌های مخصوص کودکان در مرکز خرید تفلیس مال وجود دارد تا اگر به همراه کودکان دلبند خود در این مرکز خرید مشغول خرید هستید، سر فرزندانتان را با تفریح‌های مرکز خرید تفلیس مال گرم کنید.

تفلیس مال مرکز خریدی است که رویکردی جالب توجه به طبعیت دارد. به همین دلیل حدود ۱۰۰۰ متر مربع از فضای داخل این مرکز خرید به گلخانه اختصاص داده‌ شده است. گیاهان داخل این مرکز خرید بسته به فصلی که در آن حضور دارید، تغییر می‌کند تا گردشگران در هر فصل سال، حال‌و‌هوای همان فصل را تجربه کنند. درهای مرکز خرید تفلیس مال همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به روی گردشگران باز است. مرکز خرید تفلیس مال در خیابان آق‌ماشِنبِلی قرار دارد.

رستوران های تفلیس

انتخاب رستوران در سفر هزارویک نکته باریک‌تر از مو دارد. از یک طرف باید حواستان به قیمت‌ها باشد و از طرف دیگر دنبال رستورانی بگردید که سرآشپز آن بهترین غذاها را جلوی شما قرار دهد. در این بین سالم‌بودن غذا را نیز نباید از قلم انداخت؛ زیرا خوردن غذای ناسالم همانا و سر از بیمارستان درآوردن همانا. به همین منظور هم در ادامه به بهترین رستوران های تفلیس اشاره می‌کنیم که نه‌تنها غذاهای درجه‌یکی پیش روی مشتریان قرار می‌دهند،‌ بلکه کیفیت و قیمت غذاهای این رستوران‌ها نیز کاملاً تضمین شده و می‌توانید با خیال‌راحت در تفلیس شکم‌گردی کنید. اگر هم ذائقه‌تان با غذای این کشور جور نیست، سراغ رستوران های ایرانی در تفلیس بروید.

  • رستوران آمرا

اگر می‌خواهید لذت خوردن غذاهای محلی گرجستان را به خودتان هدیه دهید، حتماً سری به رستوران آمرا (Amra)، بزنید. سرآشپز این رستوران غذاهای آخبازی و مگرلی که معروف‌ترین دستپخت محلی گرجستان است را پیش روی مشتریان قرار می‌‌دهد.

رستوران آمرا فضایی دل‌انگیز دارد تا در کنار خوردن غذا، احساس کنید در فرهنگ مردمان گرجستان سیر می‌کنید. همان‌گونه که حتماً می‌دانید هیچ کسی به اندازه مردمان یک منطقه نمی‌تواند طعم غذاهای محلی رستوران‌ها را ارزش‌گذاری کند. اینجاست که طعم خوش غذاهای محلی رستوران آمرا راه خود را درمیان اهالی کوچه‌و‌بازار تفلیس باز کرده و مردمان این شهر برای غذاهای رستوران آمرا صف می‌کشند.

رستوران آمرا همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ‌شب پذیرای مشتریان است. این رستوران در خیابان ان‌وای ساندرو یولی (N Y Sandro Euli)، قرار دارد.

  • رستوران مولن الکتریک

در این قسمت به کافه رستورانی رسیدیم که غذاهای مدرن و امروزی در اختیار مشتریان می‌گذارد. محبوبیت رستوران مولن الکتریک (Moulin Electrique)، به اندازه‌ای است که تاکنون ۲ شعبه در تفلیس افتتاح کرده است.

رستوران مولن الکتریک محیطی دوستانه دارد و گردشگران در این رستوران احساس می‌کنند که در خانه خودشان غذا میل می‌کنند. این رستوران به عرضه غذاهای خوش‌قیمت معروف است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً سوپ، سالاد و دسر رستوران مولن الکتریک را امتحان کنید.

برای صرف غذا در رستوران مولن الکتریک همه‌روز از ساعت ۸ صبح تا پاسی از شب راهی این رستوران شوید. یکی از شعبه‌های رستوران مولن الکتریک در خیابان فابریکا قرار دارد و شعبه دیگر این رستوران را در خیابان آبخازی پیدا می‌کنید.

  • رستوران مافشالیا

علاقه‌مندان غذاهای گرجی به‌خوبی می‌دانند که آشپزهای گرجستان غذای محلی خوشمزه‌ای با نام الارجی دارند. این غذا در بسیاری از رستوران‌های تفلیس طبخ می‌شود؛ اما الارجی هیچ‌کدام از این رستوران‌ها به خوشمزگی الارجی رستوران مافشالیا (Mafskahlia)، نیست.

الارجی با ذرت و پنیر خوشمزه و کش‌دار درست می‌شود. رستوران مافشالیا در کنار تخصص در پخت الارجی، ید طولایی در پخت دیگر غذاهای محلی گرجستان دارد. پیشنهاد می‌کنیم یکی از وعده‌های غذایی خود در تلفیس را به خوردن غذاهای رستوران مافشالیا اختصاص دهید. این رستوران به لحاظ قیمت ‌نیز در گروه رستوران های ارزان تفلیس قرار دارد؛ بنابراین با خیال‌راحت هر خوراکی را که هوس کردید، سفارش دهید.

رستوران مافشالیا همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب باز است. این رستوران در خیابان داویت آگماشنبلی (Davit Aghmashenebeli )، قرار دارد.

  • رستوران راچا تاورن

در این قسمت از فهرست رستوران های تفلیس به رستورانی رسیدیم که سابقه احداث آن به دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد. محیط رستوران راچا تاورن (Racha Tavern )، فضایی کاملاً قدیمی و سنتی دارد. دیوارهای آجری، صندلی‌های کلاسیک چوبی و دکوراسیون قدیمی این رستوران باعث می‌شود تا مشتریان حس‌و‌حالی نوستالژیک پیدا کنند. سرآشپز رستوران راچا تاورن مهارت ویژه‌ای در پخت خوراکی‌های محلی گرجی مانند خینکالی، خارپو و خاچاپوری دارد. قیمت‌های رستوران راچا تاورن با رستوران‌های هم‌تراز قابل رقابت است.

رستوران راچا تاورن همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب پاسخگوی مشتریان است. این رستوران در خیابان میخائیل لِرمونتوف (Mikheil Lermontovi)، قرار دارد.

  • رستوران شاندیز | طعم غذای ایرانی در قلب تفلیس

لابد بعد از شنیدن از ماجرای غذاها و تزئینات رستوران های تفلیس، دلتان لک زده برای چشیدن مزه غذاهای ایرانی. خیالتان راحت باشد؛ آن‌قدر جمعیت مسافران ایرانی این شهر زیاد هست که ایرانی‌ها بخواهند رستوران های ایرانی در تفلیس را برای پذیرایی از خود راه‌اندازی کنند. ایرانیان خوش‌ذوق دست به کار شده‌اند و رستوران شاندیز را در این شهر افتتاح کرده‌اند تا میزبان دوست‌داران غذای ایرانی باشد. در رستوران شاندیز تفلیس انواع خورش‌های ایرانی شامل قورمه‌سبزی، انواع کباب‌ها، باقالی‌پلو و مرغ طبخ می‌شود؛ علاوه‌ بر این شیرینی باقلوا و بستنی سنتی ایرانی به‌عنوان پیش‌غذا، می‌تواند پیشنهاد خوبی در این رستوران باشد.

  • رستوران هزار و یک شب | شلوغ‌ترین رستوران ایرانی تفلیس

میدان آزادی از شلوغ‌ترین میدان‌های شهر تفلیس است. عجیب نیست که رستوران ایرانی هزار و یک شب با قرارگرفتن در نزدیکی این میدان به شلوغ‌ترین و پرطرف‌دارترین رستوران این منطقه تبدیل شده است. دورتادور این رستوران پر از مراکز خرید است؛ بنابراین بعد از اتمام خرید می‌توانید دلی از عزا درآورید و میهمان غذای خوش‌طعم سرزمین مادری باشید. منوی رستوران هزار و یک شب سرشار از انواع پیش‌غذاها و غذاهای لذیذ ایرانی است. کیفیت و طعم غذاهای این رستوران زبانزد ایرانیانی است که این رستوران را برای صرف غذا انتخاب می‌کنند. در سفر بعدی خود به تفلیس، چشیدن طعم ناب خورش‌های این رستوران را از دست ندهید.

  • کافه گیاهی کیوی

اگر تاکنون فرصتی برای امتحان خوراکی‌های گرجی پیدا کرده‌‌ باشید، به‌خوبی در جریان هستید که گوشت، ماده اصلی بیشتر غذاهای محلی مردمان گرجستان است. اینجاست که گردشگران علاقه‌مند به غذاهای پرسبزی در پیداکردن رستوران مخصوص گیاه‌خواران به مشکل بر می‌خورند. خوشبختانه برای این دسته از گردشگران نیز راه‌حل مناسبی داریم. برای اینکه خودتان را در تفلیس مهمان غذایی گیاهی کنید راه کافه گیاهی کیوی را در پیش بگیرید.

همان‌گونه که از نام این کافه پیداست، انواع ساندویچ، بوریتو، حوموص، کاری توفو و دیگر غذاهای گیاهی گرجستان را برای مشتریان سرو می‌کند. از آنجایی که در این کافه با غذاهای گیاهی سروکار دارید،‌ قیمت گزافی برای خوراکی‌های کافه گیاهی کیوی پرداخت نخواهید کرد. این کافه به لحاظ فضا نیز دکوراسیون جوان‌پسند و امروزی دارد. کافه گیاهی کیوی همه‌روزه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۱ شب باز است. این کافه در خیابان ایوان ماچابِلی (Ivane Machabeli)، پذیرای گردشگران است.

بهترین بیمارستان های تفلیس

امیدواریم وجود نازنینتان در هیچ مسافرتی بیمار نشود؛ اما از آنجایی که بیماری روی دیگر سکه سلامتی است، احتمال این وجود دارد که خدای ناکرده در سفر تفلیس ناخوش‌احوال شوید. به همین دلیل  خالی راهی سفر نکنیم، فهرستی از بهترین بیمارستان های تفلیس آماده‌ کرده‌ایم تا به لطف این اطلاعات، در کمترین ممکن راهی مراکز درمانی تفلیس شوید.

  • کلینیک تخصصی آریا

پیداکردن مرکز درمانی در شهری غریب کار دشواری است؛ اما حتی اگر بیمارستان پیدا کنید، باز هم ندانستن زبان مردمان این شهر باعث می‌شود آن‌گونه که باید و شاید با پزشکان ارتباط برقرار نکنید. اینجاست که دانستن آدرس کلینیک تخصصی آریا در تفلیس اهمیت پیدا می‌کند.

این کلینیک، تنها مرکز درمانی تفلیس است که به دست هموطنان ایرانی مدیریت می‌شود. پزشکان متخصص زنان، اطفال، پوست و زیبایی، داخلی، رادیولوژی، دندانپزشک و عمومی در این کلینیک به گردشگران ایرانی خدمات درمانی عرضه می‌کنند.

  • مرکز پزشکی ماردالسویلی کنستانتین

در این مرکز پزشکی برای هر دردی، درمانی وجود دارد تا دوای هر بیماری که به آن گرفتار هستید را در مرکز پزشکی ماردالسویلی کنستانتین (MARDALEISVHILI konstantine)، پیدا کنید. معتبرترین پزشکان تفلیس در این مرکز بر درد بیماران مرهم می‌گذارند تا با خیال‌راحت تجویز دکترهای مرکز پزشکی ماردالسویلی کنستانتین را دنبال کنید. این مرکز پزشکی به آزمایشگاه‌های مختلف و پیشرفته مجهز است و به لحاظ هزینه درمانی نیز در گروه مراکز پزشکی خوش‌قیمت تفلیس قرار می‌گیرد.

اصطلاحات و جمله‌های پرکاربرد زبان گرجی

گرجی‌ها مردمان شیرین‌سخنی هستند؛ اما زبان آسانی ندارند. حتی اگر فراگیری زبان گرجی آسان باشد، باز هم منطقی به نظر نمی‌رسد که برای سفر چندروزه به تفلیس، زحمت یادگیری زبان گرجی را به جان بخرید. به همین دلیل در ادامه فهرستی از رایج‌ترین اصطلاح‌ها و جمله‌های پرکاربرد زبان گرجی را آماده ‌کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حرف همراهان خود در ره بال آسمان را زمین نیندازید و این جمله‌ها را در دفترچه مسافرتی یا گوشی همراه ذخیره کنید تا هر کجا که به مشکل برخوردید، سریعاً با یادآوری جمله‌های پرکاربرد گرجی، کار خودتان را راه بیندازید.

سلام: گامارجوبا | Gamarjoba ؛ (ga-mar-jo-ba)

متشکرم: مدلوبا | Madloba ؛ (Mad-lo-ba)

خواهش می‌کنم: آراپریس | Arapris ؛ (Ara-pris)

بله: کی | Ki

نه: آرا | Ara

ببخشید: اوکاتس راواد | Ukatsravad ؛ (u-kats-ra-vad)

لطفاً: تو شِئیدزِله با | Tu Sheidzleba ؛ (tu she-id-zle-ba)

متوجه نمی‌شوم: وِر گاویگه | Ver Gavige ؛ (ver-ga-vi-ge)

خداحافظ: ناخوام دیس | Nakhvamdis ؛ (na-khvam-dis)

حال شما چطور است؟ : روگور خار | Rogor khar?

از دیدنتان خوشوقتم: ساسیامُوْ نوآ شِنی گاتسنوبا | (Sasiamovnoa sheni gatsnoba)

نام من … است: مِ مکْویا … | (Me mqvia)

به چپ بپیچید: مرجنیو | mar-jvniv ؛ (Martkshinv)

به راست بپیچید: مرتسخنیو | Martskhniv ؛ (mar-tskhniv)

نگه دار: گاآچ اِرِه | Gaachere ؛ (ga-ach-ere)

برو: تسادی | Tsadi ؛ (tsa-di)

آرام (رانندگی کنید): نِلا | Nela ؛ (ne-la)

آب: تسکالی | Tskali ؛ (tska-li)

(قیمت) این چند است؟: Ra Gris

خیلی گران است!: Dzalian dzviria

اعداد

۰: نولی | Noli
۱: اِرتی | erti
۲: اوری | Ori
۳: سامی | Sami
۴: اوتخی | Otkhi
۵: خوتی | Khuti
۶: اکوْسی | Eqvsi
۷: شویدی | Shvidi
۸: رْوا | Rva
۹: تسخرا | Tskhra
۱۰: آتی | Ati

شماره‌های ضروری تفلیس

آتش نشانی گرجستان : ۱۱۱
سوانح گاز گرجستان : ۱۱۴
پلیس انتظامی گرجستان : ۱۲۲
پلیس امنیتی گرجستان : ۱۲۵
اورژانس پزشکی گرجستان : ۱۱۳
پلیس گشت گرجستان : ۱۱۲
مرکز تماس گرجستان : ۱۱۸۰۸

نمایندگی سفارت ایران در گرجستان : ۲۹۱۳۶۵۷ – ۲۹۱۳۶۵۸ – ۲۹۱۳۶۵۹ – ۲۹۱۳۶۶۰

همان‌گونه که وعده داده‌بودیم تمامی اطلاعات لازم برای سفر تفلیس را با شما همراهان ره بال آسمان در میان گذاشتیم. امیداریم با مطالعه این راهنما چیزی را در سفر تفلیس از قلم نیندازید و یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان را تجربه کنید. از آنجایی که همه‌چیز را همگان دانند، مطمئن هستیم شما هم اطلاعات جالب و سودمندی از سفر تفلیس دارید یا اینکه تاکنون سفری به این شهر داشته‌اید و خاطره‌های خوشی از این سفر در ذهن شما ماندگار شده است. در پایان خواهشمندیم همراهان خود را از این اطلاعات بی‌نصیب نگذارید و ما و دیگر مخاطبان را در این خاطره‌های خوش سهیم کنید.

تفلیس پایتخت کشور گرجستان است. تفلیس در اطراف رود متکواری در میان دره‌ای فراخ بنا شده است.

تفلیس شهری چهار فصل است، هرزمان که به تفلیس سفر کنید زیبایی های خاص خودش را دارد.

ساعت گرجستان در نیمه دوم سال 30دقیقه جلوتر از ساعت ایران است.

واحد پول گرجستان لاری است.

خانه اپرا پالیاشویلی، دریای تفلیس، شهر سنگی اوپلیستسیخه، قلعه ناریکالا، پل صلح تفلیس و تندیس مام گرجستان.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”۱. تفلیس کجاست؟ “,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”تفلیس پایتخت کشور گرجستان است. تفلیس در اطراف رود متکواری در میان دره‌ای فراخ بنا شده است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۲. بهترین زمان سفر به تفلیس چه زمانی است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”تفلیس شهری چهار فصل است، هرزمان که به تفلیس سفر کنید زیبایی های خاص خودش را دارد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۳. اختلاف ساعت تفلیس با ایران چقدر است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”ساعت گرجستان در نیمه دوم سال 30دقیقه جلوتر از ساعت ایران است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۴. واحد پول تفلیس چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”واحد پول گرجستان لاری است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۵. جاهای دیدنی تفلیس کدام‌اند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خانه اپرا پالیاشویلی، دریای تفلیس، شهر سنگی اوپلیستسیخه، قلعه ناریکالا، پل صلح تفلیس و تندیس مام گرجستان.”}}]}

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.