پل معلق هیر | سازه‌ای حیرت‌انگیز در قلب طبیعتی روح‌نواز

0

استان اردبیل مملوء از شگفتی و زیبایی است. در گوشه‌گوشه این استان جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و توریستی بی‌نظیری جای خوش کرده‌اند که هر‌کدام به‌نحوی منحصر‌به‌فرد و دیدنی‌اند. پل معلق هیر از جمله جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی اطراف اردبیل است که در شهرستان خوش‌آب‌و‌هوا و سر‌سبز هیر قرار دارد. این پل به‌عنوان اولین پل قوسی‌شکل و تمام شیشه‌ای در جهان شناخته می‌شود! از‌این‌رو گردشگران بسیاری برای بازدید از آن مشتاقند. اگر شما نیز خیال سفر به شمال غرب ایران و گشت‌و‌گذار در استان زیبا و دوست‌داشتنی اردبیل را در سر دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا با پل شیشه ای هیر آشنا شوید. در این مطلب ضمن معرفی کامل این سازه حیرت‌انگیز، اطلاعات بازدید و مسیر دسترسی به آن را نیز در اختیارتان قرار داده‌ایم. 

پل معلق هیر کجاست؟ 

پل شیشه ای هیر از جمله جالب‌ترین و دیدنی‌ترین پل های معلق ایران است که روی دره خرم و سر‌سبز دربند بنا شده است. درون این دره، رودخانه‌ای پر‌آب در جریان است. این سازه حیرت‌انگیز در شهرستانی با همین نام قرار دارد. شهرستان هیر از جمله شهر‌های خوش‌آب‌و‌هوا و خوش‌منظر در جنوب استان اردبیل است.

معرفی پل شیشه ای هیر | تماشای منظره‌ای فراموش‌نشدنی بر‌فراز طبیعتی دل‌انگیز

پیش از معرفی پل معلق هیر، خوب است در وصف زیبایی‌های شهر هیر سخن بگوییم. همان طور که گفتیم، این شهر در بخش جنوبی استان اردبیل قرار دارد و هر‌ساله به واسطه طبیعت بی‌نظیر، آب‌و‌هوای مطلوب و جاذبه‌های گردشگری جذابش، گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. شهر هیر مملوء از درختان آلبالو و گیلاس است به همین سبب بسیاری از این شهر با عنوان «شهر شکوفه‌های گیلاس» یاد می‌کنند. 

پل شیشه ای هیر

پل شیشه ای هیر از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر شمرده می‌شود. این پل رقصان، روی دره‌ای عمیق به عمق ۱۰۰ متر و مساحت ۲۳۴ هکتار ساخته شده است. درون این دره «رودخانه هیرچایی»‌ جریان دارد. وجود این رودخانه پر‌آب سبب ایجاد طبیعتی روح‌نواز و مسحور‌کننده در منطقه شده است پل معلق هیر، مناظری خیره‌کننده از دره‌ای سر‌سبز و خرم، رودخانه‌ای پر‌آب و زلال، کوهستان‌های سر‌به‌فلک‌کشیده و باغ‌های آلبالو و گیلاس را برای رهگذران به نمایش می‌گذارد. 

پل شیشه ای هیر

جالب است بدانید که پل معلق هیر اردبیل، به‌عنوان اولین پل قوسی‌شکل و تمام شیشه‌ای در جهان شناخته می‌شود! در این سازه جذاب و حیرت‌انگیز، قطعات شیشه‌ای ۵ لایه به کار رفته و برای اتصال این قطعات به یکدیگر از کابل‌های فلزی استفاده شده است. بی‌شک قدم گذاشتن روی شیشه‌های شفاف کف این پل که در ارتفاع ۱۰۰‌متری از عمیق‌ترین قسمت دره دربند قرار دارد، حس هیجان غیر‌قابل وصفی را در وجود شما زنده می‌کند. 

جاذبه‌های گردشگری مجموعه تفریحی هیرلند | تجربه تفریحات هیجان‌انگیز

گفتنی است که پل شیشه ای هیر در مجموعه‌ای توریستی و تفریحی «هیرلند» قرار دارد. در این مجموعه امکانات رفاهی و تفریحی جذابی فراهم شده است که در ادامه راجع‌به آن‌ها سخن گفته‌ایم. 

پل معلق هیر

مجموعه رفاهی و تفریحی هیرلند از جمله جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است. در این مجموعه علاوه‌بر پل معلق شیشه‌ای، تفریحات هیجان‌انگیز دیگری همچون زیپ‌لاین برای بزرگسالان و کودکان، ادونچر پارک، بک جامپ، استخر، ترامپولین و دوچرخه هوایی نیز وجود دارند. همچنین در این مجموعه فضا و امکانات مناسب برای صخره‌نوردی نیز فراهم شده است. از‌این‌رو این مجموعه مقصدی عالی برای تجربه اوقاتی به‌یاد‌ماندنی و دلپذیر در کنار دوستان و خانواده شمرده می‌شود. خوب است اشاره کنیم که این مجموعه در‌حال توسعه بوده و قرار است چندین هتل و واحدهای اقامتی، مراکز تجاری، رستوران شیشه‌ای و امکانات تفریحی بیشتری به آن افزوده شود. 

دانستنی‌های جالب راجع‌به پل معلق هیر | سازه‌ای شگفت‌انگیز در شمال‌غربی ایران

پل معلق هیر

  • همان طور که گفتیم پل هیر اردبیل اولین پل تمام شیشه‌ای و قوسی‌شکل در جهان است. 
  • پل شیشه ای هیر توسط بخش خصوصی ساخته شده است.
  • هزینه ساخت این پل حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده است. 
  • پل شیشه‌ای هیر پس از پل مشکین‌شهر، دومین پل معلق است. هر‌دوی این پل‌های توسط یک شرکت ساخته شده‌اند. 
  • قطر قطعات شیشه‌ای به‌کار‌رفته در ساخت این پل، ۳ سانتی متر است. 

جاهای دیدنی نزدیک به پل معلق هیر | لذت کشف زیبایی‌های استان اردبیل 

 اوقاتی که در سفر می‌گذرد، همواره کوتاه است و دلپذیر. آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا از زمان کوتاه سفر خود به بهترین شکل استفاده کرده و با بازدید از جاذبه‌های گردشگری بیشتر، اوقات دلپذیر‌تری را برای خود رقم بزنید؛ از‌این‌رو در ادامه برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف اردبیل که در نزدیکی پل شیشه ای هیر قرار دارند را معرفی کرده‌ایم: 

  • دریاچه نئور 

دریاچه نئور 

آدرس: ایران، مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل
فاصله دریاچه نئور با پل معلق هیر: ۳۵ کیلومتر  
  • روستای آقبلاغ رستم خان

آدرس: ایران، استان اردبیل، شهرستان اردبیل، روستای آقبلاغ رستم خان
فاصله روستای آقبلاغ رستم خان با پل شیشه ای هیر: ۳۸ کیلومتر 
  • تپه تاریخی بریس

آدرس: ایران، استان اردبیل، شهرستان اردبیل، روستای بریس، تپه تاریخی بریس
فاصله دریاچه نئور با پل معلق هیر: ۵۰ کیلومتر 

بهترین زمان بازدید از پل شیشه ای هیر | لذت تماشای غروب بر فراز دره‌ای خرم 

پل معلق هیر

احتمالاً شما نیز می‌دانید که استان اردبیل در منطقه‌ای سرد، خشک و کوهستانی قرار دارد؛ از‌این‌رو این منطقه پاییز و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد و در اغلب روز‌های این فصل‌ها، دشت‌ها و کوهستان‌های این منطقه با دانه‌های سفید برف، پوشانده شده‌اند. از سوی دیگر، این منطقه در فصل‌های گرم، آب‌و‌هوایی بسیار مطلوب و دلپذیر دارد؛ از‌این‌رو بی‌شک بهترین زمان برای سفر به استان اردبیل و فصل‌های بهار و تابستان است. در نتیجه اگر خیال سفر به شهرستان هیر و بازدید از پل معلق هیر را در سر دارید، برای این ماجراجویی دلپذیر، ایام بهار و تابستان را در تقویم خود علامت بزنید. به‌علاوه تماشای غروب از روی پل شیشه ای هیر بسیار دلپذیر است؛ از‌این‌رو خوب است به‌هنگام غروب آفتاب به بازدید این پل بروید. 

اطلاعات بازدید از پل شیشه ای هیر | هر‌آنچه لازم است بدانید

آدرسایران، استان اردبیل، مشگین شهر، پارک جنگلی خیاوچای مشکین شهر
شماره تماس۰۴۵۳۳۶۷۲۷۹۵
آدرس سایتhirland.ir
آدرس پیج اینستاگرامhirland_ir@
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و جمعه‌ها به‌صورت ۲۴‌ساعته
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبازدید از پل هیر نیز حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد؛ اما اگر می‌خواهید از کل مجموعه هیرلند بازدید کنید، به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارید.

مسیر دسترسی به پل معلق هیر | سفری کوتاه و بی‌دردسر

برای دسترسی به مجموعه رفاهی و تفریحی هیر‌لند و بازدید از پل شیشه‌ای آن، ابتدا باید خود را به شهرستان هیر برسانید. مسیر دسترسی به این شهرستان، از مرکز استان اردبیل بسیار سر‌راست و راحت است. برای رسیدن به شهرستان خوش‌آب‌و‌هوا و سر‌سبز هیر، ابتدا باید وارد جاده اردبیل-سرچم شده و حدود ۲۴ کیلومتر در این مسیر رانندگی کنید. در فاصله ۱‌کیلومتری شهرستان هیر، جاده‌ای فرعی وجود دارد که به «دره دربند» و «مجموعه رفاهی و تفریحی هیرلند» می‌رسد. پس از ورود به این جاده فرعی، لازم است حدود ۵ کیلومتر دیگر در مسیر رانندگی کنید تا به این مجموعه تفریحی هیجان‌انگیز و سازه جذاب آن برسید. 

فاصله شهر اردبیل تا شهرستان هیر: ۲۵ کیلومتر
فاصله شهر اردبیل تا پل معلق هیر: ۲۹ کیلومتر (حدود ۴۰ دقیقه)

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، همراه با یکدیگر بر بال قلم نشستیم و به‌سوی شمال غرب ایران سفر کردیم تا با سازه‌ای جذاب و دیدنی در شهرستان هیر آشنا شویم. پل معلق هیر مقصد سفر ما بود؛ اما گفتن ندارد که این جاذبه، تنها قطره‌ای در میان دریای زیبایی‌ها در استان اردبیل است؛ از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد سفر به این منطقه از کشور را در سر دارید، پیش از هرکاری مطالب «راهنمای سفر به اردبیل» و «جاهای دیدنی اردبیل» را مطالعه کنید. در‌نهایت فراموش نکنید که اگر ساکن استان اردبیل هستید یا در سفر‌های خود تجربه بازدید از پل شیشه ای هیر را داشته‌اید، نظر و تجربیات خود در‌خصوص این سازه جذاب را، با ما مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما نیز به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

پل شیشه ای هیر روی دره‌ای خرم و سر‌سبز که رودخانه‌ای پر‌آب درون آن در جریان است، بنا شده است. این سازه حیرت‌انگیز در شهرستانی با همین نام قرار دارد. شهرستان هیر نیز از جمله شهر‌های خوش‌آب‌و‌هوا و خوش‌منظر در جنوب استان اردبیل است.

شما می‌توانید از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و جمعه‌ها به‌صورت ۲۴‌ساعته برای بازدید از پل معلق هیر، به مجموعه تفریحی هیرلند بروید.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل که در نزدیکی پل شیشه ای هیر قرار دارند، می‌توان به دریاچه نئور، روستای آقبلاغ رستم خان و تپه تاریخی بریس اشاره کرد.

طول این پل ۲۰۸ متر و عرض آن نیز ۱۲۰ متر است.

برای دسترسی به مجموعه رفاهی و تفریحی هیر‌لند و بازدید از پل شیشه ای آن، ابتدا باید خود را به شهرستان هیر برسانید. برای رسیدن به این شهرستان، ابتدا باید وارد جاده اردبیل-سرچم شده و حدود ۲۴ کیلومتر در این مسیر رانندگی کنید. در فاصله ۱‌کیلومتری شهرستان هیر، جاده‌ای فرعی وجود دارد که به «دره دربند» و «مجموعه رفاهی و تفریحی هیرلند» می‌رسد. پس از ورود به این جاده فرعی، لازم است حدود ۵ کیلومتر دیگر در مسیر رانندگی کنید تا به این مجموعه تفریحی هیجان‌انگیز و سازه جذاب آن برسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.