جاهای دیدنی اردبیل | شهری با تاریخ غنی و طبیعت بکر

2

اگر اقدام به خرید بلیط هواپیما اردبیل کرده و عازم این شهر زیبا هستید، باید به شما تبریک بگوییم. شما در حال سفر به یکی از زیباترین شهرهای شمال غرب ایران هستید. اردبیل شهری توریستی و خاص است که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی را در کنار هم به گردشگران هدیه می‌دهد. حتی اگر برای یک سفر کاری عازم استان اردبیل هستید، بهتر است درباره جاهای دیدنی این شهر اطلاعات کامل به دست بیاورید و لیستی منتخب از آن‌ها را تهیه کنید. زیرا اگر بعد سفر این مقاله را ببینید، قطعاً حسرت به دلتان باقی می‌ماند. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین جاهای دیدنی اردبیل را بشناسید و هیچکدام را از قلم نیندازید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی اردبیل از چشم طبیعت

دریاچه سوها

دریاچه سوها از جمله زیباترین جاهای دیدنی اطراف اردبیل است. این دریاچه تماشایی و بکر، در شهرستان نمین و 4کیلومتری شمال‌شرق روستای سوها قرار دارد. برای بازدید از این دریاچه زیبا، باید کمی از بافت شهری اردبیل خارج شوید.

دریاچه سوها تصویری واقعی از بهشت را به شما نشان می‌دهد. این دریاچه در میان چند تپه  قرار گرفته است. انگار که طبیعت این دریاچه را همانند گنجینه‌ای ارزشمند در آغوش می‌کشد تا کسی آن را نبیند. البته جالب است بدانید که این دریاچه فقط بخشی از روستای سوها به حساب می‌آید.

طبیعت‌گردی در این روستا بسیار رایج است و مسیر دریاچه سوها به آبشار لاتون طرف‌داران بسیاری دارد. در ضمن اگر اهل ماهیگیری هستید، حتماً چوب ماهیگیری همراه خود بیاورید؛ زیرا در این دریاچه انواع ماهی محلی زندگی می‌کنند. پس چه بهتر که کمپ کنید و ماهی تازه را همان جا روی آتش سرخ کرده و لذت ببرید.

آدرس: استان اردبیل، شهرستان نمین، ۴کیلومتری شمال شرقی روستای سوها

دریاچه نئور

دریاچه نئور از جمله معروف ترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب می‌آید. وقتی که صحبت از جاذبه‌های گردشگری اردبیل به میان باشد، حتماً نام دریاچه نئور را مشاهده خواهید کرد. این دریاچه در نزدیکی شهرهایی همانند خلخال و اردبیل قرار دارد. به همین خاطر در لیست جاذبه‌های گیلان و اردبیل می‌توانید آن را مشاهده کنید. دریاچه نئور در دامنه کوه‌های زیبای تالش جا خوش کرده است.

این دریاچه به‌صورت طبیعی به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش از آن 40 هکتار و بخش دیگر 180 هکتار وسعت دارد.

نئور در میان مناطق کوهستانی واقع شده است و زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌کند. آب این دریاچه نیز به‌صورت مستقیم از آب شدن برف تأمین می‌شود. ماهیگیری، شنا، پیک‌نیک، کمپ و قایق‌سواری در این دریاچه به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد.

آدرس: مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰کیلومتری جنوب‌شرقی اردبیل

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو یکی از زیباترین جاهای دیدنی اردبیل است. این جنگل تماشایی و وسیع را می‌توان جزو بکرترین جنگل های ایران دانست. خوشبختانه آسیب کمی به این جنگل تماشایی وارد کرده‌اند.

جنگل فندقلو در بخش جنوبی نمین واقع شده است و برای بازدید از آن باید از بافت شهری اردبیل خارج شوید. لازم به ذکر است برای دسترسی به این جنگل می‌توانید از دو جاده مختلف استفاد کنید. مسیر گردنه حیران، زیباترین مسیر منتهی به جنگل فندقلو به حساب می‌آید.

همچنین می‌توانید پای پیاده از مسیر کوه‌پیمایی استفاده کنید. در طول مسیر از چشمه آبگرم منطقه نیز بازدید خواهید کرد. این جنگل 16هزار هکتار وسعت دارد و دارای جاهای دیدنی متعدد است. بهار و پاییز را می‌توان بهترین زمان بازدید از این جنگل دانست.

آدرس: استان اردبیل، جنوب نمین

تالاب پته‌ خور

قطعاً تماشای پرندگان مهاجر در طول سفر، به فراموش‌نشدنی‌ترین خاطره شما تبدیل می‌شود. تقریباً همه عاشق پرندگان هستند. شاید میزان علاقه در افراد متفاوت باشد؛ اما همه ما از دیدن پرندگان لذت می‌بریم. در بخش شرقی اردبیل، تالابی با وسعت حدود 4هزار هکتار وجود دارد که زیستگاهی عالی برای پرندگان مهاجر به حساب می‌آید.

جالب است بدانید نوعی درنای سیبری که از جمله گونه‌های در حال انقراض است نیز برای مهاجرت به این منطقه می‌آید. پس بهتر است در فصل زمستان حتماً سری به این تالاب بزنید. تالاب پته خور از جمله دنج ترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب می‌آید که کمتر کسی از وجود آن اطلاع دارد.

آدرس: استان اردبیل، شرق اردبیل، روستای پته‌خور

آبشار چالاچوخور

چالاچوخور را باید در زمره زیباترین جاهای دیدنی اردبیل قرار داد. این آبشار عجیب و تماشایی، در 10کیلومتری شرق شهر گرمی و روستای آلیله اردبیل قرار دارد. دسترسی به این روستا شاید کمی دشوار باشد؛ اما کمی صبوری کنید تا طبیعت اردبیل زیباترین هدیه خود را به شما نشان دهد. این آبشار در ارتفاع 1،100متری از سطح دریا قرار دارد. آبشار چالاچورخور در طبیعتی بکر و تماشایی واقع شده است. پس حتی مسیر دسترسی به آبشار نیز لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

فقط به یاد داشته باشید که تابستان و بهار بهترین زمان بازدید از چالاچورخور خواهد بود. در فصل زمستان این منطقه بسیار سرد می‌شود و امکان بازدید از آن وجود نخواهد داشت.

آدرس: استان اردبیل، ۱۰کیلومتری شرق شهر گرمی، روستای آلیله

آبشار و آبگرم سردابه

درست در 28کیلومتری غرب شهر زیبای اردبیل، روستایی با نام سردابه به چشم می‌خورد. این روستا به یکی از جاهای دیدنی اردبیل تبدیل شده است و گردشگران بسیاری همه‌ساله از آن دیدن می‌کنند. این روستا در ارتفاع 1،840متری از سطح دریا و درست در دامنه شرقی سبلان واقع شده است. در این روستا می‌توانید از جاذبه‌های مختلف طبیعی دیدن کنید. طبیعت این منطقه بسیار بکر و تماشایی است. آبشار و آبگرم سردابه اردبیل از جمله جاذبه‌هایی است که حتماً باید از آن دیدن کنید.

آبشار سردابه از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد و به‌سمت پایین فرو می‌ریزد. همچنین باید سری به چشمه آبگرم طبیعی سردابه بزنید. این چشمه سرشار از مواد معدنی است و برای درمان دردهای مزمن استخوانی جان می‌دهد.

آدرس: استان اردبیل، ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل، روستای سردابه

رشته کوه باغرو

رشته‌کوه باغرو از جمله جاهای دیدنی اردبیل است که در بخش شمال‌غربی رشته‌کوه البرز قرار دارد. این رشته‌کوه از بخش‌های کم‌ارتفاع لنکران آغاز می‌شود و مسیر خود را به‌سمت جنوب‌شرقی ادامه می‌دهد تا نهایتاً به دشت‌های قزل اوزون برسد. رشته کوه باغرو در بخش شمال‌غربی ایران و جنوب‌شرقی کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

بخش‌هایی از این در کشور ایران و اردبیل واقع شده است و مابقی آن به خاک آذربایجان می‌رود. این رشته‌کوه از بخش شمال‌غربی به کوهستان سبلان متصل می‌شود. جالب است بدانید که جنگل‌های زیبا و سرسبز تالش نیز عمدتاً در رشته‌کوه باغرو اردبیل قرار دارند.

آدرس: استان اردبیل

رودخانه بالیقلو چای

رودخانه بالیقلو چای نیز حتماً باید در لیست زیباترین جاهای دیدنی اردبیل قرار بگیرد. این رودخانه اهمیت بسیاری برای مردم اردبیل دارد. جالب است بدانید که مردم محلی این رودخانه را با نام رودخانه ماهی‌دار نیز می‌شناسند. پس می‌توانید انتظار داشته باشید که ماهیگیری در این رودخانه چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد.

اگر صبور و کمی خوش‌شانس باشید، قطعاً صید بسیار خوبی خواهید داشت. این رودخانه از چشمه‌های جنوب کوه سبلان و همچنین دامنه‌های شمال‌غربی رشته‌کوه‌های بزغوس سرچشمه می‌گیرد و نهایتاً به رودخانه قره سو می‌ریزد.

آدرس: استان اردبیل

جاذبه‌های تفریحی اردبیل

زیپ لاین شورابیل

زیپ لاین شورابیل را می‌توان از جمله مفرح‌ترین جاذبه‌های تفریحی اردبیل دانست. این زیپ لاین در سال 1397 به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر زیپ لاین شورابیل، اولین زیپ لاین رفت‌وبرگشتی موتوری در تمام ایران به حساب می‌آید. این زیپ لاین در کنار دریاچه شورابیل قرار دارد؛ به همین خاطر وقتی که از آن استفاده کنید، شاهد منظره‌ای تماشایی و فراموش‌نشدنی خواهید بود. مسیر رفت و برگشت زیپ‌لاین شورابیل مجموعاً 960متر طول دارد و سرعت آن به 6 متر بر ثانیه می‌رسد. در تمامی روزهای هفته امکان استفاده از این زیپ‌لاین وجود دارد. البته تحت شرایط بد جوی همانند برف، باران و طوفان، امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

آدرس: اردبیل، میدان پلیس، منطقه نمونه گردشگری شورابیل، رو‌‌به‌روی هتل شورابیل

پیست اسکی فندقلو

پیست اسکی فندقلو از دیگر معروف ترین جاهای دیدنی اردبیل و یکی از زیباترین پیست های اسکی ایران است. این پیست اسکی در 25کیلومتری اردبیل و 10کیلومتری جنوب نمین قرار دارد. این پیست، یک پیست اسکی روی چمن کاملاً استاندارد است. سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای حضور در این پیست عازم فندقلو می‌شوند. البته که می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید. با حضور در منطقه فندقلو، امکان بازدید از ده‌ها جاذبه طبیعی بسیار زیبا از جمله جنگل فندقلو، چشمه‌های آبگرم، چشمه‌های آب شیرین و … وجود دارد.

آدرس: اردبیل، ۲۵ کیلومتری اردبیل و ۱۰ کیلومتری نمین، منطقه فندقلو

جاهای دیدنی اردبیل در کتاب تاریخ

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل است. بد نیست بدانید که نام این جاذبه تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به چشم می‌خورد. این مجموعه محل دفن شیخ صفی اردبیلی، شاه اسماعیل و همچنین تعدادی از صاحب منصبان دوره صفویان است. بسیاری از ابنیه داخل این مجموعه، در بین سال‌های 735 تا 1038 هجری قمری به آن اضافه شده‌اند. پس می‌توان گفت که این مجموعه بین 400 تا 500 سال قدمت دارد. بازدید از این مجموعه چندساعتی شما را سرگرم خواهد کرد. همچنین با توجه به اهمیت آن، حتماً باید از این مجموعه دیدن کنید.

آدرس: اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو

آرامگاه شاه اسماعیل

آرامگاه شاه اسماعیل از جمله مهم ترین جاهای دیدنی اردبیل است. این آرامگاه در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیل قرار دارد. آرامگاه شاه اسماعیل اتاقی کوچک به ابعاد 2.5 متر در 3.5 متر دارد که دارای پوشش گنبد آجری است. جالب است بدانید که آرامگاه شاه اسماعیل، جزو آثار تاریخی یونسکو به حساب می‌آید و شهرت جهانی دارد. آرامگاه شاه اسماعیل دارای فضایی بسیار دنج و دوست‌داشتنی است و آرامش را در آن احساس می‌کنید.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، مجموعه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بازار بزرگ اردبیل

بازار بزرگ اردبیل را می‌توان جزو پربازدیدترین جاهای دیدنی اردبیل دانست. این بازار از جمله زیباترین بازارهای سرپوشیده تاریخی در تمام ایران به حساب می‌آید و معماری اصیل ایرانی دارد. قدمت این بازار سنتی به قرن هفتم و هشتم هجری قمری باز می‌گردد. جالب اینجاست که خون در رگ‌های کهنه این بازار هنوز جریان دارد. کسبه این بازار را اکثراً افراد قدیمی و باسابقه تشکیل می‌دهند. حتی قدم‌زدن در این بازار می‌تواند لذت‌بخش باشد. همچنین بسیاری از مراکز خرید اردبیل نیز در نزدیکی همین بازار قرار دارند. در ضمن باید بدانید که برخی قدیمی‌ترین رستوران های اردبیل را می‌توانید در محدوده بازار و نزدیکی خیابان امام خمینی پیدا کنید! این بازار را با نام بازار قدیم اردبیل نیز می‌شناسند.  برای خرید سوغات اردبیل بهتر است یک‌راست به سراغ این بازار بیایید.

آدرس: اردبیل، خیابان امام خمینی

برج شاطر

برج شاطر که آن را با نام گنبد شاطر نیز می‌شناسند، از جمله قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب می‌آید. این برج قدیمی در روستای صومه قرار دارد که از توابع استان اردبیل است. برای دسترسی به این روستا فقط کافی است 6 کیلومتر از شهر اردبیل دور شوید. پس بهتر است حتماً حداقل یک بار سری به این روستا بزنید. قدمت برج شاطر به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. بر اساس شباهت این برج از نظر معماری به آثار قرن هشتم، برج شاطر را نیز به همان دوران نسبت می‌دهند.

آدرس: استان اردبیل، روستای صومعه

پل ابراهیم‌ آباد

پل ابراهیم‌ آباد

اردبیل جزو آن دسته از شهرهایی است که همین طور با قدم‌زدن در شهر، با جاذبه‌های دیدنی مختلف رو‌به‌رو خواهید شد. برای مثال همان طور که در محله‌های ابراهیم‌آباد و اوچدکان قدم می‌زنید، ناگهان با پلی قدیمی و آجری رو‌به‌رو خواهید شد. این پل، پل ابراهیم آباد نام دارد و از جمله قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب می‌آید. این پل آجری دارای سه چشمه طاق بزرگ آجری با فرم جناغی است. پل ابراهیم آباد 36 متر طول، 3 متر عرض و همچنین 5متر ارتفاع دارد. قدمت این پل تاریخی به دوران صفویه باز می‌گردد و هنوز ظاهری کاملاً سالم دارد.

آدرس: اردبیل، محله‌های اوچدکان و ابراهیم‌آباد، ابتدای کوچه ابراهیم آباد

پل سامیان

پل سامیان

پل سامیان از دیگر جاهای دیدنی اردبیل است که قدمت آن به سالیان دور و دوران صفویه باز می‌گردد. این طول 55 متر طول دارد و دارای 4متر عرض و 5 متر ارتفاع است. پل سامیان روی رودخانه قره سو از جنس آجرهای سرخ ساخته شده است. به همین خاطر ان را با نام پل سرخ سامیان نیز می‌شناسند. پل سامیان از جمله آثار ملی ایران نیز به شمار می‌آید.

آدرس: کیلومتر ۱۵ جاده اردبیل به مشگین شهر، روستای سامیان

پل سید آباد

تصویری از پل سید آباد

پل سیدآباد که با نام پل پیرمادر نیز شناخته می‌شود، محله سیدآباد اردبیل را به محله پیرمادر متصل می‌کند. قدمت این پل به دوران صفویه باز می‌گردد. پل سیدآباد 24متر طول، 4.5 متر عرض و حدود 5متر ارتفاع دارد. این پل نیز از آثار ملی ایران به حساب می‌آید. جالب است بدانید که هنوز هم از این پل برای عبور از روی رودخانه استفاده می‌کنند. البته عبور از روی پل فقط برای عابران پیاده ممکن است.

آدرس: اردبیل، محله سیدآباد

پل قره سو

پل قره سو از جمله جاهای دیدنی تاریخی اردبیل است که آن را با نام پل زاغلان نیز می‌شناسند. این پل روی رودخانه بالیقلی قرار دارد. پل قره سو دارای هفت چشمه یا همان دهانه است. قدمت پل قره سو به دوران صفویه باز می‌گردد. البته گویا این پل در سال 1330 به دست فردی با نام «مسیر حمزه ننه کران» به‌صورت کامل بازسازی شده است.

آدرس: اردبیل، رودخانه ابلیقلی

پل نادری

پل نادری

پل نادری نیز از جمله قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب می‌آید. قدمت این پل را به دوران مختلف نسبت می‌دهند؛ اما به احتمال فراوان، قدمت این پل نیز به دوران صفویه باز می‌گردد. پل نادری دارای 4دهانه یا همان چشمه است. در گذشته از این پل برای ارتباط بین شهرهای اردبیل و تبریز استفاده می‌کردند. پل نادری در روستایی با نام شام اسبی قرار دارد. به همین خاطر آن را با نام پل شام اسبی نیز می‌شناسند. این پل جزو آثار تاریخی مهم اردبیل به حساب می‌آید.

آدرس: شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان بالغلو، روستای شام اسبی

پل هفت چشمه

پل هفت چشمه

پل هفت چشمه یا همان داش کسن از جمله زیباترین جاهای دیدنی اردبیل است. این پل را با نام‌های پل ججین، یل یدی گوزلی، داشن کسن و کورپی قرمز نیز می‌شناسند. پل هفت چشمه در میدان پانزده خرداد و ابتدای خیابان ساحلی درست رو‌ی رودخانه بالیقو چای قرار دارد. پل هفت چشمه دارای هفت دهانه است و به همین خاطر آن را با نام هفت چشمه می‌شناسند. این پل از جنس آجر است و از گچ و آهک برای بازسازی آن استفاده کردند. قدمت این پل به دوران صفویه باز می‌گردد و جزو آثار ملی ایران محسوب می‌شود. لازم به ذکر است یک بار در سال 1374 این پل را به‌صورت کامل بازسازی کردند. پل هفت چشمه از جمله زیباترین پل‌های اردبیل است. برخی از معروف ترین هتل های اردبیل نیز در نزدیکی همین پل قرار دارند.

آدرس: اردبیل، میدان پانزده خرداد، ابتدای خیابان ساحلی (خیابان معلم)

پل یعقوبیه

تصویری از پل یعقوبیه

پل یعقوبیه نیز از جمله پل‌های قدیمی اردبیل است. این پل ظاهری بسیار زیبا دارد و در محله یعقوبیه اردبیل واقع شده است. پل یعقوبیه 37 متر طول، 3 متر عرض و 5 متر ارتفاع دارد. این پل دارای 5 دهانه یا همان چشمه است. به همین خاطر آن را با نام پل پنج چشمه نیز می‌شناسند. جالب اینجاست که چشمه میانی این پل عرض بیشتری از دهانه‌های دیگر دارد. به همین خاطر دارای ظاهری قرینه و بسیار زیبا است. این پل جزو آثار ملی ایران نیز به حساب می‌آید.

آدرس: اردبیل، محله یعقوبیه

حمام پیرزرگر

تصویری از حمام پیرزرگر

حمام پیرزرگر از جمله خاص ترین جاهای دیدنی اردبیل است. این حمام تاریخی در محله قدیمی پیرزرگر اردبیل قرار دارد. به همین خاطر آن را با چنین نامی می‌شناسند. قدمت حمام پیرزرگر به دوران قاجار باز می‌گردد. این حمام شامل بخش‌های مختلفی از جمله چال حوض، اتاق تنظیف، گرمخانه، سربینه و رختکن می‌شود. در این حمام می‌توانید شاهد معماری و تزئینات خاص ایرانی و سنتی باشید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. حمام پیرزرگر نیز از جمله آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

آدرس: اردبیل، محله پیرزرگر، روبه‌روی مسجد پیرزرگر

حمام تاریخی اوچدکان

اگر در محله اوچدکان کمی گشت‌و‌گذار کنید، بنایی با سقف گنبدی آجری سرخ توجه شما را به خود جلب می‌کند. این بنای آجری در سال 1259 به دست شخصی از خاندان صادقی اردبیل بنا شد. در آن دوران از این بنا به‌عنوان یک حمام عمومی استفاده می‌کردند. متأسفانه به‌دلیل آتش‌سوزی، بخش‌های مختلف این حمام تاریخی آسیب دید و از بین رفت؛ اما هنوز هم امکان بازدید از بخش‌های مختلف آن وجود دارد. این حمام نیز از جمله جاهای دیدنی اردبیل است که باید حتماً از آن بازدید کنید.

آدرس: اردبیل، محله اوچدکان

حمام ملاهادی

حمام ملاهادی از دیگر جاهای دیدنی اردبیل است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این حمام تاریخی که به حمام حاج محسن نیز شهرت دارد، از جمله آثار ملی ایران به حساب می‌آید. این حمام دارای ظاهری بسیار زیبا و معماری منحصر‌به‌فرد است. البته متأسفانه از این حمام اصلاً نگهداری درستی انجام نمی‌دهند. به همین خاطر بخش‌هایی از سقف گنبدی آن در حال ریزش است؛ پس پیش از آنکه آسیب بیشتری به این حمام وارد شود، حتماً از آن دیدن کنید.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، محله ملاهادی

حمام یعقوبیه

حمام یعقوبیه نیز از جمله حمام‌های تاریخی اردبیل است. قدمت این حمام به دوران قاجار باز می‌گردد و حدود 300 مترمربع وسعت دارد. این حمام درست رو‌به‌روی پل یعقویه قرار دارد؛ پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و از هر دو دیدن کنید. این حمام دارای معماری خاص و بسیار زیبا است. در ساخت آن نیز از تزئینات زیبای سنتی استفاده کرده‌اند. لازم به ذکر است که حمام یعقوبیه در حال حاضر به رستوران سنتی تغییر کاربری پیدا کرده است؛ پس می‌توانید با حضور در این رستوران، هم از غذای سنتی اردبیل لذت ببرید و هم معماری و تزئینات داخلی حمام را ببینید.

آدرس: اردبیل، خیابان دستغیب، روبه‌روی پل یعقوبیه

شهیدگاه

جنگ چالدران از جمله معروف‌ترین جنگ‌های تاریخی ایران به حساب می‌آید. در این جنگ افراد بسیاری جان خود را از دست دادند؛ به همین خاطر آرامگاهی به شهدای این جنگ تاریخی اختصاص دادند. این آرامگاه را با نام شهیدگاه می‌شناسند و در حقیقت آرامگاه کشته‌شدگان جنگ چالدران است. قدمت این آرامگاه به دوران صفویه باز می‌گردد. البته بر اساس اسناد موثق تاریخی، شهیدگاه در دوران صفویه بسیار بزرگتر از امروز بود. در حال حاضر بخشی از این آرامگاه زیر خانه‌های مدرسه شمال جنت‌سرا رفته است. شهیدگاه در مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارد.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، ضلع شرقى و جنوبى مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفى اردبیلی

قلعه اولتان

قلعه اولتان را می‌توان از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل دانست. این قلعه تاریخی در مساحتی به وسعت 320هزار مترمربع قرار دارد. قلعه اولتان در کنار رود ارس و در نزدیکی روستای تاریخی اولتان جا خوش کرده است. بسیاری این قلعه را به دوران اشکانیان نسبت می‌دهند. متأسفانه بخش‌های بسیاری از این قلعه آسیب دیده است؛ اما هنوز هم ارزش دیدن دارد.

آدرس: استان اردبیل، پارس آباد، ۵۰۰متری روستای اولتان، کنار رودخانه ارس

کاروانسرای عباسی نقدی کندی

کاروانسرای عباسی نقدی کندی از جمله آثار تاریخی قدیمی اردبیل به حساب می‌آید. قدمت این کاروانسرا به دوران صفوی باز می‌گرد. هدف اصلی ساخت این کاروانسرا، تأمین امنیت مسافرانی بود که از این مسیر عبور می‌کردند. این کاروانسرا هنوز هم در مسیر جاده اردبیل به مشکین شهر قرار دارد. در ساخت این بنا از مصالحی همانند سنگ خارای خاکستری به همراه ملات آهک استفاده کرده‌اند.

آدرس: استان اردبیل، اردبیل ۲۰۰متری حاشیه شمالی جاده آسفالته اردبیل، مشکین شهر

کلیسای مریم مقدس اردبیل

اگر به اردبیل سفر کنید، متوجه می‌شوید که یک محله با نام محله ارمنستان در این شهر وجود دارد. این محله را اکثراً ارامنه تشکیل می‌دهند و بافت اقلیت مذهبی است. در دل این محله، می‌توانید شاهد یک کلیسای قدیمی باشید که از جمله زیباترین کلیساهای ایران و خاص‌ترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب می‌آید. قدمت این کلیسا به قرن 19 میلادی باز می‌گردد. کلیسای مریم مقدس اردبیل به همت خانواده محترم گالوست میرزاییان و طرح زیبای خاچاطور شهربازیان معمار ساخته شد. این کلیسا هنوز هم در بین مردم ارامنه بسیار اهمیت دارد و مراسم مسیحیت را در آن برگزار می‌کنند.

آدرس: اردبیل، کوچه ارمنستان گازران یا همان اونچو میدان

محوطه‌ باستانی قلعه خسرو

محوطه باستانی قلعه خسرو از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل است. این محوطه باستانی در 28کیلومتری بخش شمال‌غربی اردبیل و نزدیکی روستای قوناق قیران قرار دارد. در این محوطه باستانی، دو قلعه تاریخی و یک گورستان کشف کرده‌اند. قدمت آثاری که از این منطقه کشف کرده‌اند به دوران مفرغ جدید، یعنی حدود 1700 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. به همین خاطر می‌توان گفت که محوطه باستانی از جمله مهم‌ترین مناطق تاریخی اردبیل به حساب می‌آید. البته باید بدانید که دسترسی به این محوطه تاریخی کمی دشوار است.

آدرس: استان اردبیل، ۲۸کیلومتری از بخش شمال‌غربی شهرستان اردبیل، ۷۰۰متری شمال روستای قوناق قیران

مسجد جمعه

مسجد جمعه که مردم محلی آن را با نام جمعه مسجد می‌شناسند، از جمله قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اردبیل به حساب می‌آید. جالب است بدانید که در گذشته از این مسجد به‌عنوان آتشکده استفاده می‌کردند. هنوز هم یک آتشکده تاریخی که قدمت آن به دوران اشکانیان باز می‌گردد، رو‌به‌روی این مسجد قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی، در گذشته و پیش از حمله مغول‌ها به ایران، بنای امروزی مسجد جمعه اردبیل به‌مراتب زیباتر و باشکوه‌تر بود و شامل بخش‌های مختلف از جمله طاق‌های زیبا می‌شد. متأسفانه طی حمله مغول‌ها، بخش‌های بسیاری از این سازه آسیب دید و فقط ساختمان اصلی آن باقی ماند.

آدرس: اردبیل، بلوار مدنی

مسجد حاج فخر

مسجد حاج فخر یک مسجد بسیار کوچک و دوست‌داشتنی است که در حوالی سال 1320 و دوران پهلوی به همت خیری با نام حاج ملا فخر به‌صورت موقوفی بنا شد. این مسجد دارای مناره‌های کوتاهی است و در نزدیکی آرامگاه شیخ صفی قرار دارد.

آدرس: اردبیل، محله چهارراه امام

مسجد میرزا علی اکبر

مسجد میرزا علی اکبر از جمله زیباترین مساجد اردبیل است و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. بر اساس اسناد، حاج محمد حسین امین بانی ساخت این مسجد است. البته یک بار در طول تاریخ، مرحوم میرزا علی اکبر مجتهد این مسجد را مرمت و بازسازی کرد. این مسجد دارای دو درب ورودی است و  ستون آن روی 30 ستون با قطر حدود 90 سانتی‌متر استوار شده است. در یکی از بخش‌های این مسجد اطاقی را به حجله حضرت عباس اختصاص داده‌اند که در ایام محرم بسیار شلوغ می‌شود. بد نیست بدانید که بنای این مسجد جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آِد.

آدرس: اردبیل، خیابان سی متری

مقبره شیخ امین الدین جبرائیل

مقبره شیخ امین الدین جبرائیل که به بقعه کلخوران نیز شهرت دارد، از جمله معروف ترین جاهای دیدنی اردبیل است. همان طور که می‌دانید، مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی، از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب می‌آید. امین الدین جبرائیل، از اجداد پادشاهان صفوی و پدر شیخ صفی الدین اردبیلی است. قدمت این مقبره به قرن دهم هجری قمری باز می‌گردد. بقعه کلخوران در روستایی با همین نام قرار دارد. برای بازدید از این روستا باید خودتان را به 3کیلومتری اردبیل برسانید.

آدرس: اردبیل، ۳ کیلومتری اردبیل، روستای کلخوران

خانه های تاریخی اردبیل

خانه ارشادی اردبیل

عمارت یا خانه ارشادی از جمله قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی اردبیل است. نام این خانه را همیشه در لیست بهترین جاهای دیدنی اردبیل می‌توانید مشاهده کنید. قدمت این خانه به دوران قاجار باز می‌گردد. در گذشته از این خانه به‌عنوان خانه شخصی استفاده می‌کردند. پس از آن به مدرسه تبدیل شد و در حال حاضر از آن به‌عنوان یک موزه زیبا استفاده می‌کنند. این خانه جزو آثار ملی ایران است و حضور در آن، ما را به دوران خوش گذشته باز می‌گرداند.

آدرس: اردبیل، خیابان کاشانی، کوچه اوچدکان

خانه تاریخی صادقی

خانه تاریخی صادقی از جمله زیباترین جاهای دیدنی اردبیل است. این خانه جزو مجلل‌ترین خانه‌های تاریخی اردبیل به حساب می‌آید. ظاهر این خانه تاریخی شما را به یاد خانه‌های تاریخی اصفهان و مرکز ایران می‌اندازد. داخل عمارت از شیشه‌های رنگی با قاب‌های چوبی بسیار شیک و زیبا استفاده شده است. خانه تاریخی صادقی به دوران قاجار تعلق دارد. بازدید از این خانه تاریخی برای گرفتن عکس‌های یادگاری بسیار خاص جان می‌دهد.

آدرس: اردبیل، محله اوچدکان، کوی سرتیپ آباد

خانه تاریخی میرفتاحی

خانه تاریخی میرفتاحی از دیگر زیباترین خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی اردبیل است. این خانه را امروزه به موزه مفاخر دینی تبدیل کرده‌اند. قدمت این خانه تاریخی به سال 1250 هجری باز می‌گردد. جالب است بدانید که در دوران پهلوی اول از این خانه به‌عنوان دبیرستان دخترانه استفاده می‌کردند. پس از آن، مدت‌ها این خانه بدون هیچ‌گونه کاربردی باقی ماند. نهایتاً آن را به موزه‌ای برای معرفی شخصیت‌های مذهبی مهم تبدیل کردند. به همین خاطر امروزه آن را با نام موزه مفاخیر دینی می‌شناسند.

آدرس: اردبیل، حاشیه شرقی شهر اردبیل، محله تازه میدان

خانه خادم باشی

خانه خادم باشی از دیگر بناهای تاریخی یادگار دوران قاجار است. این بنا به خادم بقعه شیخ صفی الدین اربیلی تعلق داشته است. به همین خاطر آن را با نام خانه خادم باشی می‌شناسند. دیوارهای بیرونی این خانه از جنس کاهگل هستند. بخش‌های اندرونی تزئینات خاصی ندارند و کاملاً نشان می‌دهند که نمادی از یک خانه معمولی است. جالب اینجاست که هنوز هم زندگی در این خانه جریان دارد. در اصل بخشی از این خانه را به موزه تبدیل کرده‌اند و بخشی از آن هنوز به‌عنوان یک خانه مسکونی کاربرد دارد.

آدرس: اردبیل، محله اوچدکان، کوچه سرتیپ آباد

خانه خلیل‌ زاده

خانه خلیل‌ زاده

خانه خلیل زاده که به خانه مروج نیز شهرت دارد، از دیگر خانه‌های قدیمی اردبیل با معماری بسیار زیبا است. این خانه نیز به دوران قاجار تعلق دارد و در محله ارمستان واقع شده است. در این خانه از سبک معماری درون‌گرا استفاده کرده‌اند. معماری این خانه بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است و می‌توان آن را در زمره زیباترین جاهای دیدنی اردبیل قرار داد. ساختمان ظاهری فرسوده دارد و دارای حیاطی بسیار دلباز و تماشایی است. این خانه از سال 1380 به محل فعالیت مرکز پژوهشی آیت الله مروج تبدیل شد. به همین خاطر آن را با نام خانه مروج نیز می‌شناسند.

آدرس: اردبیل، خیابان سی متری، نرسیده به محله ارمنستان

خانه رضازاده

خانه رضازاده از جمله معروف‌ترین خانه‌های تاریخی اردبیل است. قدمت این خانه دوطبقه به دوران قاجار باز می‌گردد و پلانی مشابه سایر خانه‌های تاریخی متعلق به آن دوران دارد. خانه رضازاده را این روزها به موزه‌ای برای زنده‌ نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا تبدیل کرده‌اند. با این توضیح می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. بازدید از این خانه هم فال خواهد بود و هم تماشا؛ پس نام این خانه را نیز به لیست موزه های اردبیل اضافه کنید.

آدرس: اردبیل، محله اوچدگان

خانه سید هاشم ابراهیمی

خانه سید هاشم جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اردبیل است. قدمت این خانه به دوران زندیه باز می‌گردد. به این ترتیب می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های اردبیل دانست. این خانه به فردی با نام مرحوم سید هاشم ابراهیمی تعلق داشت. در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی مالکیت این عمارت را به عهده دارد. خانه سید هاشم ابراهیمی در حال حاضر به یک موزه و همچنین محل استقرار واحد یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی تبدیل شده است.

آدرس: اردبیل، میدان سرچشمه، كوچه شهیدگاه

خانه شریعت

خانه شریعت

خانه شریعت متأسفانه همانند بسیاری از خانه‌های تاریخی اردبیل خوش‌اقبال نبود و به آن رسیدگی چندانی نکردند. به همین خاطر ظاهری فرسوده دارد و چشم به راه یاری و مرمت است. این خانه در محله قدیمی اوچدکان اربیل قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است به دانید که این خانه به دکتر شریعت تعلق داشته و هنوز هم تحت مالکیت ورثه دکتر است. این خانه در حال حاضر متروکه است و کسی در آن سکونت ندارد.

آدرس: اردبیل، محله اوچدکان، کوچه آیت الله سعیدی

خانه مناف زاده

خانه مناف زاده

خانه مناف زاده را وقتی که نگاه می‌کنید، متوجه تفاوت آن با خانه‌های تاریخی دیگر اردبیل خواهید شد. در حقیقت این تفاوت به‌خاطر تفاوت در دوره ساخت آن است. قدمت این خانه به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. این خانه بیش از 1000 مترمربع وسعت دارد و جزو خانه‌های تاریخی بزرگ به حساب می‌آید. در حال حاضر از این خانه به‌عنوان نمایشگاهی هنری استفاده می‌کنند.

آدرس: اردبیل، میدان سرچشمه، کوچه رحمانی

خانه نوری زینال

خانه نوری زینال

خانه نوری زینال جزو خانه‌های تاریخی است که حتی از تماشای آن احساس آرامش می‌کنید. انگار که الآن می‌توانید از قاب پنجره چوبی با شیشه‌های رنگی این خانه، به بیرون نگاه کنید و آن دوران را ببینید. قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار باز می‌گردد. البته متأسفانه به‌خوبی از آن نگهداری نکرده‌اند و به همین خاطر آسیب بسیاری دیده است. خانه نوری زینال از جمله آثار ملی ایران به حساب می‌آید و بازدید از آن اکیداً توصیه می‌شود. جالب است بدانید در این خانه درختانی قدیمی وجود دارند که هم‌دوره خانه هستند.

آدرس: اردبیل، میدان سرچشمه، کوچه معصوم شاه

خانه وکیل الرعایا

خانه وکیل الرعایا

خانه وکیل الرعایا از جمله زیباترین جاهای دیدنی اردبیل و بزرگترین خانه‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آید. قدمت این خانه به دوران قاجار و اواسط دوره مشروطیت باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، این خانه یکی از اماکمن اصلی برای تجمع سران کشور بوده است. به همین خاطر می‌توانید شاهد آینه‌کاری، کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری‌های بسیار زیبا و هنرمندانه در این خانه باشید. تزئینات وکیل ارعیا را نمی‌توان با سایر خانه‌های تاریخی اردبیل مقایسه کرد و به‌مراتب زیباتر از تمام آن‌ها است. پس باید حتماً بازدید از این خانه را در برنامه بازدید خود بگذارید. خانه‌های تاریخی این شهر آنقدر زیبا هستند که فقط برای بازدید از آن‌ها در یک برنامه فشرده اقدام به خرید بلیط اتوبوس اردبیل کنید و سری به آن‌ها بزنید.

آدرس: اردبیل، محله طوی

عمارت آقازاده

عمارت آقازاده اردبیل از آن جمله خانه‌هایی است که فقط می‌خواهید گوشه‌ای بنشینید و از تماشای زیبایی ظاهری آن لذت ببرید. قدمت این خانه به دوران قاجار باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، این خانه به دستور یکی از معروف‌ترین تاجران اردبیل ساخته شده است. در حال حاضر هم این عمارت را همیشه در لیست بهترین جاهای دیدنی اردبیل قرار می‌دهند. در حال حاضر این عمارت به‌صورت کامل بازسازی شده است. بخشی از آن را به موزه و بخشی دیگر را به رستوران تبدیل کرده‌اند. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، خیابان منصوریه، نیش کوچه اعتماد

موزه های اردبیل

موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی اردبیل

اردبیل شهری با تاریخی کهن است. هنوز بخش‌های متعدد تاریخ آن به‌صورت رازی سربه‌مهر باقی مانده است. تا کنون آثر بسیاری را طی حفاری‌های متعدد در محوطه‌های باستانی کشف کرده‌اند. بخشی از این آثار به موزه های تهران و بخشی دیگر به موزه باستان‌شناسی اردبیل منتقل شدند. موزه باستان‌شناسی را می‌توان از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل دانست. این موزه شامل طبقات متعدد می‌شود و هر طبقه و هر بخش را به دوره زمانی خاصی اختصاص داده‌اند. بازدید از این موزه به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفرتان تبدیل می‌شود.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، جنب مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی از دیگر موزه های اردبیل است که حتماً باید از آن بازدید کنید. در این موزه می‌توانید شاهد حیوانات تاکسیدرمی، سنگ‌های مختلف، سنگوارها و .. باشید. در این موزه از بیش از 120 گونه مختلف حیوانی شامل 20 گونه پستانداران، 80 گونه پرنده، 12 گونه دوزیست و همچنین 8 گونه حیوانات کمیاب نگهداری می‌شود. بازدید از این موزه برای بزرگسالان و نوجوانان بسیار جذاب خواهد بود.

آدرس: اردبیل، خیابان دانشگاه، جنب دانشگاه پیام نور

موزه صنایع‌ دستی

موزه صنایع‌ دستی اردبیل

موزه صنایع‌دستی اردبیل در زمره هنری‌ترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب می‌آید. این موزه زیبا در حمام شیخ دایر شده است. حمام تاریخی شیخ به نوبه خود یک اثر هنری در دنیای معماری به حساب می‌آید. قدمت این حمام به دوران صفوی باز می‌گردد. از سال 1387، این حمام تاریخی را به موزه صنایع‌دستی تبدیل کردند. در این موزه می‌توانید به‌صورت کامل با صنایع‌دستی و هنر مردم اردبیل بیشتر آشنا شوید.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، جنب مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

موزه مردم شناسی

در موزه مردم شناسی می‌توانید با سبک زندگی مردم یک منطقه بهتر آشنا شوید. موزه مردم‌شناسی اردبیل نیز از جمله زیباترین جاهای دیدنی اردبیل است که حتماً باید از آن بازدید کنید. این موزه زیبا در محل حمام آقانقی یا همان حمام ظهیرالسلام قرار دارد. قدمت این حمام به دوران صفویه باز می‌گردد و شامل تزئینات بسیار زیبایی است. پس می‌توانید با بازدید از موزه مردم‌شناسی اردبیل هم از حمام دیدن کنید و هم با فرهنگ مردم اردبیل بیشتر آشنا شوید. این موزه در میدان عالی قاپو قرار دارد. لازم به ذکر است برخی پارک های استان اردبیل در نزدیکی همین میدان قرار دارند. پس بعد بازدید می‌توانید برای استراحت سری به آن‌ها بزنید.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، ابتدای خیابان سعدی

زیپ لاین شورابیل بهترین جاذبه تفریحی اردبیل است.

محوطه تاریخی قلعه خسرو قدیمی‌ترین جاذبه تاریخی این شهر است.

دریاچه نئور را می‌توان زیباترین جاذبه طبیعی اردبیل دانست.

جنگل فندقلو بهترین جنگل اردبیل است.

موزه باستان‌شناسی اردبیل مهم‌ترین موزه این شهر است.

2 نظرات
  1. علی می گوید

    روستای گلی بلاغ بیله سوار ، سایت ورزش های هوایی نظیر پاراگلایدر با طبیعتی بکر و بسیار زیبا و دیدنی را هم فراموش نکنید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علی عزیز، ممنونیم برای توضیحات خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.