بازار بزرگ اصفهان | زیبایی و قدمت در حریری از اصالت

0

به اصفهان می‌گویند نصف جهان؛ این لقب به‌خوبی بر سیمای این شهر زیبا و دوست‌داشتنی می‌نشیند. دیدنی‌های تاریخی این شهر میخکوب‌کننده‌اند. عجیب نیست در قرن‌های گذشته که خبری از ارتباطات کلان نبوده و آموزش مانند این روزها در اختیار همه قرار نداشته است، بناهایی ساخته می‌شده‌اند که از نظر هارمونی و زیبایی حرفی در آن‌ها نیست؟ یکی از بناهای تاریخی و مهم نصف جهان، بازار بزرگ آن است. بازار بزرگ اصفهان از قدیمی‌ترین بازارهای ایران و خاورمیانه است. این مکان هم از نظر تاریخی و معماری ارزش زیادی دارد و هم از نظر فرهنگی؛ مطالعه و بازدید این میراث عصر صفوی می‌تواند دستاوردهای مهمی برای علاقه‌مندان به این حیطه‌ها داشته باشد. اصفهان دیدنی کم ندارد؛ بازار بزرگ هم یکی از همان‌هاست.

بازار بزرگ اصفهان را بهتر بشناسیم

بازار بزرگ یکی از جاهای دیدنی اصفهان است و در کنار مسجد جامع این شهر قرار دارد؛ بازاری بزرگ که بازدید از معماری زیبا و دکان‌های فروش محصولات سنتی و دست‌ساز آن بر هر ایرانی واجب است. پس اگر تابه‌حال موفق به دیدن اصفهان و بازار بزرگش نشده‌اید، حتماً برنامه‌ای برای دیدار داشته باشید.

سردر قیصریه

بازارها در گذشته رونق و شکوه زیادی داشته‌اند. این روزها هم می‌توان ردپای گذشته را در بازار اصفهان دید. فروش ظروف دست‌ساز و سنتی از آن چیزهایی است که بوی گذشته‌های اصیل را در میان دکان‌های کوچک و بزرگ بازار به مشام می‌رساند. فروش جواهرات و زیورآلات در بازاری با کاشی‌کاری‌های زیبا و سکوهایی از جنس سنگ یشم باعث می‌شد که هر رهگذری از گشت‌وگذار در بازار بزرگ اصفهان لذت ببرد. آجرچینی‌های منظم و معماری دقیق بنای این بازار باعث شده که از پی سال‌ها، همچنان محکم، استوار و زیبا باقی بماند. این روزها می‌توانید اجناس و کالاهای مختلفی را در بازار بزرگ اصفهان پیدا کنید. دیگر فقط شاهد فروش اجناس سنتی و صنایع دستی نخواهید بود. پس اگر قصد سرزدن به این بازار را دارید، حتماً یادتان باشد که در بازدید، چشمتان به انواع و اقسام کالاها روشن خواهد شد.

موقعیت مکانی بازار اصفهان را بشناسیم

فروش صنایع دستی در بازار بزرگ اصفهان

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، بازار بزرگ در نزدیکی مسجد جامع اصفهان قرار دارد. بازار از جهاتی به میدان علی می‌رسد و به مسجد جامع و گنبد نظام‌الملک هم نزدیک است. بازار اصفهان دارای ورودی‌های مختلف و متنوعی است. مثلاً از شمال میدان نقش جهان هم می‌توانید راهی آن شوید. بازار دارای راسته‌های مختلفی هم بوده که به این نام‌ها مشهورند:

  • راسته زرگرها؛
  • راسته مس‌گرها؛
  • راسته تفنگ‌سازها؛
  • راسته کلاه‌دوزها؛
  • راسته قنادها.

هنوز هم با قدم‌زدن در این بازار می‌توانید حس‌وحال گذشته‌ها را ببینید و با خرید ظروف زیبای مسی و دست‌سازه‌های دیگر، اصالت شهر اصفهان را تحسین کنید. البته در این روز و روزگار که جنس‌های چینی بازارهای هر نقطه شناخته‌شده یا دورافتاده‌ای از دنیا را تصاحب و تسخیر کرده‌اند، نباید از دیدن کالاهای چشم‌بادامی‌ها در برخی از فروشگاه‌های فعلی بازار بزرگ اصفهان جا بخورید و تعجب کنید.

راسته بازار بزرگ اصفهان

اصفهان در دوران صفویه به جلال و شکوه زیادی دست پیدا کرده بود. اهمیتی که به این شهر زیبا داده می‌شد، از آن مکانی ساخته که امروزه میراث‌دار بخش مهمی از فرهنگ ایرانی و اسلامی است. ردپای تاریخ و فرهنگ دوران‌های گذشته در این شهر موج می‌زند. البته متأسفانه بخش‌هایی از آثار دیدنی در گذر زمان نابود شده‌اند. مثلاً در خود بازار بزرگ هم می‌توان شاهد از دست‌رفتن بخش‌هایی از بازار بود.

در بازار بزرگ اصفهان شاهد چه می‌توان بود؟

بازار اصفهان راسته‌های مختلفی داشته و کسب‌وکار در زمینه‌های گوناگون در آن در جریان بوده است. علاوه بر راسته‌های مختلف و متنوع، تکیه‌ها و مسجدها، حمام‌ها و مکتب‌هایی هم در آن وجود داشته است و بخشی از رونق بازار هم به خاطر وجود این قسمت‌های رنگارنگ در آن بوده است. یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های بازار اصفهان، مربوط سردر و بازار قیصریه می‌شود که راسته‌های متفاوتی به شرح زیر دارد:

  • راسته گلشن؛
  • راسته اردستانی‌ها؛
  • راسته خانی؛
  • راسته آقا؛
  • راسته خوانساری‌ها؛
  • و… .

انشعابات بازار اصفهان

نمای داخلی بازار قیصریه

باید بدانید که بازار بزرگ اصفهان انشعاباتی هم دارد و به بازارهایی در قالب زیرمجموعه اصلی‌اش تقسیم می‌شود:

  • بازار هارونیه؛
  • بازار سماورسازها؛
  • بازار تفنگ‌سازها؛
  • بازار باغ‌قلندرها؛
  • بازار زرگرها؛
  • بازار کلاه‌دوزها.

این روزها نظم و زیبایی بازار به‌اندازه گذشته‌ها نیست. جنس‌های نامرغوب چینی و کالاهایی از همه‌رنگ در بازار به فروش می‌رسند. شاید اگر متولیان استان اصفهان به سامان‌دهی بازارهای قدیمی بیشتر رسیدگی کنند، جلوه‌های تاریخ و فرهنگ بهتر و جذاب‌تر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

مسیر دسترسی به بازار بزرگ اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، بازار اصفهان.

دیدن بازار بزرگ اصفهان دلیل نمی‌خواهد. از هر دری که وارد شوید، با حجم انبوهی از زیبایی، اصالت، فرهنگ و تاریخ ارزشمند مواجه می‌شوید. پس اگر تاکنون موفق به بازدید از این مکان نشده‌اید، حتماً آن را به صدر گزینه‌هایی اضافه کنید که باید به آنجا سفر نمایید. بعضی مکان‌ها و شهرها دارای اتمسفر و حس‌وحالی هستند که هر بار دیدن‌شان هم تکراری نمی‌شود. پس اگر بازار بزرگ را دیده‌اید و در اصفهان گشت‌وگذار کرده‌اید، باز هم ملاقاتی دیگر را در فرصتی مناسب به خود هدیه کنید. اگر تجربه بازدید از بازار را هم داشته‌اید، حتماً از دیده‌هایتان برای ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان در بخش نظرات بگویید.

 
0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.