جاغرق | بهشتی چشم‌نواز و دل‌نشین در قلب خراسان رضوی

0

روستای جاغرق با آب‌و‌هوای دل‌چسب و طبیعت محصور‌کننده‌ای که دارد، همچون بهشتی زیبا در قلب استان خراسان رضوی می‌درخشد. این روستا همان جایی است که نباید دیدار از آن را در سفر به مشهد فراموش کنید. تقریباً برای تمامی ایرانیان سفر به مشهد و زیارت از حرم امام رضا (ع) بسیار دل‌نشین و دوست‌داشتنی است. چنین سفری زمانی دلنشین‌تر و خاطره‌انگیز می‌شود که سیاحت را چاشنی زیارت کنید و از دیگر جاهای دیدنی مشهد، از جمله طبیعت و جاذبه‌های دیدنی روستای جاغرق، غافل نشوید. برای آشنایی بیشتر با این روستای پر‌آوازه در این مقاله همراه ما باشید. 

روستای جاغرق کجاست؟ 

سفر شما  از مشهد به این روستای خوش آب‌و‌هوا فقط ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. این روستای زیبا در ۲۱‌کیلو‌متری شمال غربی مشهد واقع شده است. البته اگر بخواهید از طرقبه به این روستا بروید، در کمتر از ۱۰‌ دقیقه به مقصد خود خواهید رسید؛ چرا‌که این روستای خوش آب‌و‌هوا  فقط ۷‌کیلو‌متر از طرقبه، فاصله دارد. 

طبیعت جاغرق مشهد |‌ طبیعتی چشم‌نواز به‌سان تابلو نقاشی

تصویر زیبا از روستای جاغرق مشهد

بسیاری روستای جاغرق را زیبا‌ترین روستا در بین روستا‌های اطراف شهر مشهد می‌دانند. برای تجسم طبیعت این روستای محصور‌کننده باید گذر آب جاری از لا‌به‌لای درختان سر‌به‌فک‌کشیده را در کنار کوچه‌باغ‌هایی با دیوار‌های سنگی و چشمه و آبشاری خیره‌کننده، در ذهن به تصویر بکشید. فرقی نمی‌کند که شما در کدام فصل به این روستا بروید. طبیعت روستای مذکور در هر فصل از سال به نوعی دلبری کرده و چشمان شما را به خود خیره می‌کند. اگر در فصل بهار و تابستان به این روستا بروید، چیزی جز درختان پر‌برگ و پوشش سر‌سبز زمین نخواهید دید. طبیعت این منطقه در فصل پاییز نیز چشمان شما را با طوفان رنگ‌های گرم نوازش می‌کند. تماشای زمستان این منطقه نیز، خصوصاً در زمان بارش برف، لذت خاص خودش را دارد.

علت نام‌گذاری روستای جاغرق | بیانگر فراوانی آب در روستا

نمایی ازرودخانه جاغرق

جاغرق ترکیب دو کلمه «جا» و «غرق» بوده که معنای کلمه اول «مکان» و معنای کلمه دوم «زیر آب رفتن» است. برخی معتقدند که این روستا به دلیل چشمه‌های فراوان و جریان‌های آب متعددی که داشته، به این نام معروف شده است. از سوی دیگر برخی از مردم این روستا می‌گویند که در زمان‌های گذشته جام آب پادشاهی در چشمه‌ای از این روستا افتاده است و به همین دلیل آن را اینگونه نامیده‌اند. سال‌ها بعد به‌خاطر نیاز مردم به آب مناسب کشاورزی، سدی بر روی رودخانه جاغرق بنا شد که امروز به نام سد چالیدره مشهد معروف است.

جاذبه‌های دیدنی جاغرق |‌ مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و باستانی 

این روستا علاوه‌بر طبیعت بی‌نظیرش، پیشینه تاریخی ۱۵۰۰‌ساله دارد؛ از‌این‌رو جاذبه‌های دیدنی این روستا، کم نیستند. در ادامه همراه با ما، با برخی از جاذبه‌های دیدنی این روستای زیبا آشنا شوید. 

  • درخت چنار ۷۰۰‌ساله | نماد طبیعی روستای جاغرق

در مرکز این روستا درخت چناری کهنسال قرار دارد که گفته می‌شود عمر آن به ۷۰۰ سال می‌رسد. قطر این درخت چنار نزدیک به ۲.۵ متر بوده و به نماد و سنبل این روستا تبدیل شده است. این درخت پر‌ابهت، قطور و تنومند جزء جاذبه‌های گردشگری این روستا به‌شمار می‌آید. هرساله نیز بسیاری از گردشگران با هدف دیدن آن، راهی این روستا می‌شوند.

  • غار قنبر کوه | با داستانی در دل به بیان روستاییان 

در قسمت شرقی روستای جاغرق مشهد، کوهی نسبتاً مرتفع واقع شده است که مردم روستا آن را «قنبر کوه» نامیده‌اند. در نوک قله قنبر کوه، غار تاریک و کوچکی وجود دارد. این غار به دلیل برخی روایات، برای مردم روستا حائز اهمیت بوده و برای گردشگران جالب توجه است. مردم این روستا بر‌اساس روایاتی که نسل به نسل به آن‌ها منتقل شده است، نقل می‌کنند که در غار قنبر کوه غلامی از غلامان حضرت علی (ع) دفن شده است. البته باید اشاره کنیم که در این خصوص اسناد و شواهد تاریخی وجود ندارد؛ اما مردم روستا به روایات پیشینیان خود باور داشته و برای این غار اهمیت بسیاری قائل‌اند. همین موضوع باعث شده است تا نظر گردشگران نیز به این غار جلب شود و برای بازدید از آن به این روستا سفر کرده و قله قنبر کوه را فتح کنند. 

  • عمارت سفیر انگستان |‌ واقع در منطقه بکر و خوش‌آب‌و‌هوای هوادره 

منطقه هوادره از بکر‌ترین و دل‌چسب‌ترین مناطق روستای زیبای جاغرق است. در زمان گذشته در این منطقه عمارتی برای سفیر انگلستان ساخته شده بود تا در زمان حضورش در مشهد در این عمارت مستقر شده و استراحت کند. هم‌اکنون نیز آثار باقی مانده از این عمارت به جاذبه‌ای از چندین جاذبه دیدنی روستا تبدیل شده است.

  • قبرستان تاریخی | قبرستانی با قدمت چندین قرن

همان‌طور که گفتیم، روستای جاغرق مشهد قدمت بسیاری دارد و به همین دلیل نیز جاذبه‌های تاریخی در آن کم نیستند. قبرستان تاریخی این منطقه از همان جاذبه‌هاست که بر‌اساس تحقیقات انجام شده، قدمت آن مربوط به اواخر دوره تیموریان تا حکومت قاجار در ایران است. این قبرستان تاریخی جزء آثار ملی ثبت شده ایران بوده و از‌ جمله پر‌بازدید‌ترین مناطق در این روستای محبوب است. 

  • رباط‌های شاه عباسی | یادگار دوره عباسی در نزدیکی مشهد

عکس رباط‌های شاه عباسی

در زمان گذشته به مسافرخانه‌ها و استراحتگاه‌های کاروان‌ها، رباط گفته می‌شد. رباط‌های شاه عباسی نیز استراحتگاه‌هایی بودند که در دوره عباسی در روستای تاریخی جاغرق ساخته شده و هم‌اکنون نیز بخش‌هایی از آن باقی مانده است. بازدید از رباط‌های شاه عباسی در این روستا برای گردشگرانی که به جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستند جذاب است؛ از‌این‌رو این منطقه همواره از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند.

  • آسیاب آبی قدیمی | نشانگر سبک زندگی مردم در قدیم

عکس آسیاب آبی جاغرق

از دیگر یادگاران قدیمی و تاریخی این روستا می‌توان به آسیاب آبی آن اشاره کرد. در‌ گذشته این آسیاب آبی جزء پر‌کاربرد‌ترین ابزار‌های مردم آن زمان بود. آسیاب‌های قدیمی نشانگر نحوه استفاده مردم از طبیعت برای انجام کار‌هایشان و قدرت و هنر آن‌ها در معماری است. دیدار از چنین سازه‌ای برای بسیاری از گردشگران هیجان‌انگیز و جذاب است. 

امکانات گردشگری جاغرق | همه چیز برای تجربه‌ای مفرح و خاطره‌انگیز

عکس رستوران‌های جاغرق

به دلیل آنکه روستای جاغرق مکان گردشگری و تفریحی پرترددی است، امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی دارد تا تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را برای میهمانان خود رقم بزند. از جمله امکانات تفریحی این روستا می‌توان به رستوران‌ها و کافه‌های متعدد آن اشاره کرد. همچنین این روستای دارای امکانات رفاهی‌ همچون سرویس بهداشتی عمومی، مسجد، سوپر‌مارکت و آنتن تلفن همراه است. 

اگر بخواهید در این روستا اقامت داشته باشید، می‌توانید برای اجاره اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی با‌صفا و دوست‌داشتنی آن اقدام کنید. از آن‌جایی که این روستا دارای امکانات آب لوله‌کشی، برق، گاز و تلفن است، اقامتگاه‌های آن نیز کاملاً مجهز بوده و اقامت در آن‌ها لذت‌بخش و بدون مشکل خواهد بود. 

بهترین زمان بازدید از جاغرق | تجربه هوای خنک در گرمای تابستان 

عکس بهترین زمان بازدید از جاغرق

آب‌و‌هوای این روستا معتدل و کوهستانی است؛ از‌این‌رو زمستان‌های سرد و تابستان‌های بسیار خنک و دل‌چسبی دارد. بهترین زمان بازدید از این روستا نیز بهار و تابستان است. اگر از آلودگی هوا و گرمای سوزان مشهد در تابستان خسته شده‌اید و می‌خواهید نسیم خنک پوستتان را نوازش کرده و هوای تازه وارد ریه‌های خود کنید، این روستا بهترین مقصد برای شما است. 

مسیر دسترسی به روستای جاغرق مشهد | سفری کوتاه از مشهد 

برای رفتن به روستای زیبای جاغرق از مشهد، ابتدا باید از طریق بلوار وکیل‌آباد به سمت دو‌راهی طرقبه‌شاندیز رفته و وارد جاده طرقبه شوید. پس از رسیدن به طرقبه ۷ کیلو‌متر دیگر مسیر خود را ادامه دهید تا وارد این روستای زیبا شوید. 

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرسخراسان رضوی، 21 کیلومتری مشهد

حال که در این مقاله با مجله گردشگری ره بال آسمان همراه شده و با روستای زیبا و افسونگر جاغرق در شمال شرق ایران آشنا شدید، وقت آن رسیده که وسایل خود را جمع کرده و با سفر به این روستا، لحظاتی دل‌چسب و فراموش‌نشدنی را برای خود رقم بزنید. در‌نهایت در بخش نظرات برای ما بنویسید که کدام ویژگی این روستا بیش از همه نظرتان را به خود جلب کرد؟ دوست دارید کدام جاذبه دیدنی آن را زود‌تر از سایر جاذبه‌های دیدنی این روستا ببینید؟ همچنین اگر تجربه حضور در این روستای زیبا را داشته‌اید، تجربه خود را با ما و مخاطبمان مجله گردشگری ما در‌ میان بگذارید.

آب‌و‌هوای این روستا معتدل و کوهستانی است و زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک و دلچسب دارد.

بله. شما می‌توانید برای اقامت در این روستا از اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی آن استفاده کنید.

فاصله مشهد تا این روستا تنها ۲۱ کیلو‌متر است و سفر به آن با ماشین شخصی، حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

بهترین زمان برای سفر به این روستای بی‌نظیر، فصل‌های بهار و تابستان است.

روستای جاغرق در ۷‌کیلو‌متری طرقبه واقع شده است و رفتن به آن با ماشین شخصی کم‌تر از ۱۰‌دقیقه زمان می‌برد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.