طرقبه مشهد | یکی از زیباترین مناطق ییلاقی خراسان رضوی

0

مشهد شهری زیبا و دارای جاذبه‌های دیدنی بسیار است و همین عامل بسیاری را به سوی خرید بلیط وسایل نقلیه متفاوت مانند بلیط هواپیما مشهد می‌کشاند. متأسفانه بسیاری از جاهای دیدنی مشهد زیر سایه اماکن مذهبی به چشم نمی‌آیند. اکثر گردشگران بر این باور هستند که مشهد فقط به حرم مطهر خلاصه می‌شود و جاذبه‌ای دیگر برای بازدید ندارد؛ اما باید بدانید جاذبه‌های گردشگری مشهد تنها محدود به حرم نیست. امروز قصد داریم تا یکی از زیباترین مناطق گردشگری این شهر، یعنی طرقبه مشهد را به شما عزیزان معرفی کنیم تا بخشی از زیبایی‌های این شهر را بهتر درک کنید.

فهرست مطالب

طرقبه مشهد کجاست؟

طرقبه مشهد در بخش جنوب غربی این شهر در شمال شرق ایران واقع شده است. این منطقه ییلاقی و زیبا در 16کیلومتری مشهد و انتهای بلوار وکیل‌آباد قرار دارد. طرقبه از غرب و شمال به کوه بینالود و کوه تخت رستم محدود می‌شود و آب‌وهوایی پاک و کوهستانی دارد.

مسیر دسترسی به طرقبه مشهد

 

  • دسترسی با وسیله نقلیه شخصی

برای دسترسی به طرقبه با وسیله نقلیه شخصی فقط کافی است تا خودتان را به محدوده غرب مشهد و بلوار وکیل آباد برسانید. در امتداد بلوار وکیل آباد مسیر خود را ادامه دهید تا به ابتدای جاده طرقبه برسید. با کمک تابلوهای راهنما، مستقیم بروید تا نهایتاً وارد طرقبه شوید. جاذبه‌های دیدنی طرقبه و رستوران‌های متعدد آن از همان ابتدای جاده آغاز می‌شوند.

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

اگر با وسیله نقلیه شخصی خود سفر نکرده‌اید نیز جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. شما می‌توانید با کمک وسایل نقلیه عمومی به‌راحتی خودتان را به طرقبه برسانید. برای این کار لازم است تا سوار اتوبوس‌هایی شوید که به پایانه وکیل آباد منتهی می‌شوند. از پایانه وکیل‌آباد نیز تاکسی‌های بسیاری حضور دارند که شما را به طرقبه می‌رسانند. اگر هم از شهرهای اطراف قصد دیدن این جاذبه را دارید، می‌توانید قبل از این مراحل، بلیط قطار مشهد یا بلیط اتوبوس مشهد را بخرید و با یکی از این دو وسیله خودتان را به مشهد برسانید.

روش دیگر استفاده از مترو است. شما می‌توانید با ایستگاه خودتان را به ایستگاه مترو پایانه وکیل آباد برسانید. از آنجا نیز با تاکسی، راهی طرقبه شوید. البته در هر قسمت از شهر نیز می‌توانید با کمک تاکسی بی‌سیم یا تاکسی‌های اینترنتی، عازم طرقبه شوید. تاکسی‌های بی‌سیم نرخ بیشتری در مقایسه با تاکسی‌های اینترنتی دارند.

اطلاعات بازدید طرقبه

آدرسخراسان رضوی، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد
هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان

بهترین زمان بازدید از طرقبه

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

طرقبه یک مکان گردشگری چهارفصل به حساب می‌آید. در هر فصل می‌توانید به نوعی خاص از جاذبه‌های تماشایی طرقبه لذت ببرید. البته بسیاری از مسافران یا حتی مردم محلی مشهد نیز 6 ماه اول سال را بهترین زمان بازدید از طرقبه مشهد می‌دانند؛ اما اگر فقط یک بار در فصل پاییز یا زمستان از طرقبه دیدن کنید، بی‌تردید نظر خود را عوض خواهید کرد.

  • پاییز

تصویر بسیار زیبا از طبیعت طرقبه مشهد

در فصل پاییز، مناظر دیدنی طرقبه به هزار رنگ تبدیل می‌شود و همه جا حال‌وهوایی شاعرانه پیدا می‌کند. در فصل پاییز هوا کمی سرد می‌شود و گردشگران فراوانی را در این منطقه مشاهده نخواهید کرد. تمامی رستوران های مشهد که در منطقه شاندیز قرار دارند، در فصل‌های سرد سال دارای سیستم گرمایشی مناسب، حتی در آلاچیق‌های فضای باز هستند و می‌توانید به دور از سرما، از مناظر دیدنی اطراف لذت ببرید.

  • زمستان

تصویر زیبا از فصل زمستان طرقبه

در فصل زمستان هم‌زمان با بارش برف، طرقبه لباسی دیگر بر تن کرده و به‌شکلی دیگر خودنمایی می‌کند. در حین بارش برف، سکوت در طرقبه حاکم می‌شود و حتی در دور دست هم می‌توانید صدای جریان آب رودخانه پنج دره مشهد را بشنوید. بارش برف مناظری منحصر‌به‌فرد و خیره‌کننده را ایجاد می‌کند. البته می‌توانید در این فصل همراه دوستان خود از برف‌بازی نیز لذت ببرید و خاطرات خوشی را در ذهن خود ثبت کنید.

  • بهار و تابستان

بازدید از طرقبه مشهد در فصل بهار

در فصل بهار هوا به‌تدریج گرم‌تر می‌شود. درختان شکوفه می‌زنند و بارش‌های فصلی آغاز خواهند شد. در این فصل هوا نه سرد و نه گرم است و همه جا سرسبز می‌شود. مناظر طبیعی در فصل بهار بی‌نظیر هستند و دما کاملاً مطلوب است. به همین خاطر بی‌تردید بهترین زمان بازدید از طرقبه مشهد فصل بهار و مخصوصاً اردیبهشت ماه محسوب می‌شود. در فصل تابستان نیز منطقه طرقبه مشهد به لطف مناطق کوهستانی، از گزند گرمای هوا به دور می‌ماند. به همین خاطر اگر قصد دارید تا از گرمای هوای مشهد متواری شوید، بهترین منطقه برای شما طرقبه و روستاهای اطراف آن خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سفر مشهد، مقاله زیر را مطالعه کنید:
راهنمای سفر مشهد

معرفی طرقبه مشهد

بازدید از باغ ها و طبیعت زیبای طرقبه

طرقبه نام یکی از مناطق ییلاقی نزدیک به مشهد است. این منطقه ییلاقی و زیبا در قسمت جنوب غربی مشهد قرار دارد و گردشگران بسیاری همه ساله در آن دیده می‌شوند. طرقبه یکی از قدیمی‌ترین جاهای تفریحی مشهد به حساب می‌آید. این منطقه از نظر موقعیت قرارگیری و آب‌وهوا بی‌شباهت به لواسانات تهران نیست و دقیقاً همانند لواسانات، صدها رستوران، کافه و سفره‌خانه در منطقه طرقبه مشهد حضور دارند. حضور این سفره‌خانه‌ها باعث شده تا نه‌تنها گردشگران، بلکه مردم محلی مشهد نیز طرقبه را برای تعطیلات آخر هفته خود انتخاب کنند.

طرقبه آب‌وهوایی کوهستانی، پاک و عالی دارد. وجود رودخانه در این منطقه و آب‌وهوایی کوهستانی باعث شده تا شرایط کشاورزی در این منطقه نیز ایدئال باشد. به همین خاطر می‌توانید شاهد حضور باغ‌های میوه متعدد در طرقبه باشید. اگر در فصل بهار و تابستان به طرقبه بروید، مردم روستایی را خواهید دید که محصولات کشاورزی خود را در کنار جاده عرضه می‌کنند. این میوه‌ها همگی ارگانیک هستند و طعمی بی‌نظیر دارند. یکی از مهم‌ترین محصولات این منطقه که شهرت بسیاری دارد، شاتوت است که به‌هیچ‌وجه نباید از آن بگذرید. طرقبه یک منطقه تفریحی کامل به حساب می‌آید. شما در این منطقه می‌توانید از تفریحاتی از ‌جمله رستوران‌گردی، تفریح در سفره‌خانه‌ها، قدم زدن در طبیعت، کوه‌پیمایی و حتی اسب‌سواری و اسکی در ارتفاعات نیز لذت ببرید.

تفریحاتی که می‌توانید در طرقبه تجربه کنید

  • رستوران‌گردی

یکی از مهم‌ترین تفریحاتی که همه مسافران طرقبه را به آن می‌شناسند، رستوران‌گردی در این منطقه است. طرقبه به‌دلیل داشتن چنین آب‌وهوای کوهستانی و مناظر زیبای طبیعی، مکانی مناسب برای احداث رستوران به حساب می‌آید. همه ما بی‌تردید به میل‌کردن غذا در فضای سبز و مناظر زیبای طبیعی علاقه‌مند هستیم. همین مسئله باعث شده تا صدها رستوران مختلف در این منطقه احداث شود.

زمانی که وارد جاده طرقبه می‌شوید، در دو طرف مسیر شاهد رستوران‌های متعددی و بسیاری خواهید بود. هر یک از این رستوران‌ها، منوی خاص ارائه می‌دهند و فضای داخلی خود را به‌شکلی منحصر‌به‌فرد طراحی کرده‌اند تا مشتریان را جذب خود کنند. اگر در زمینه قیمت این رستوران‌ها سؤال دارید، باید گفت که بی‌تردید قیمت رستوران‌هایی این چنینی از رستوران‌های معمولی داخل بافت شهری کمی بیشتر است. البته این اختلاف قیمت آنقدر نیست که شما را از مراجعه به رستوران‌های طرقبه منصرف کند.

بهترین رستوران های طرقبه

اگر ساکن مشهد باشید، قطعاً فرصت کافی برای امتحان‌کردن کیفیت تک‌تک این رستوران‌ها را دارید؛ اما زمانی که فقط برای چند روز فردی به مشهد سفر کند، بی‌تردید ترجیح می‌دهد که از تجربه دیگران برای سفر خود استفاده کند. از این رو در این بخش قصد داریم تا شما را با بهترین رستوران های طرقبه بر اساس نظرات مشتریان آشنا کنیم.

  • رستوران تشریفات طرقبه
آدرس: مشهد، طرقبه، 500 متر مانده به جاغرق، سمت چپ، مجموعه پذیرایی تشریفات
  • رستوران آرتیمان طرقبه
آدرس: مشهد، طرقبه، بین عنبران 14 و 16
  • رستوران سران طرقبه
آدرس: مشهد، ابتدای جاده طرقبه، بین امام رضا 1 و 3
  • فست‌فود دیدار طرقبه
آدرس: مشهد، طرقبه، بین امام رضا 10 و 12
  • رستوران سید و پسران
آدرس: طرقبه، جاده عنبران، ابتدای جاغرق، روبه‌روی جاغرق 11
  • وقت‌گذرانی در کافه و سفره‌خانه

شاید گاهی اشتهای کافی برای میل‌کردن وعده غذای اصلی را نداشته باشید و فقط می‌خواهید تا از محیطی آرام و لذت‌بخش استفاده کنید. در این صورت بهترین گزینه برای شما وقت‌گذرانی در کافه و سفره‌خانه‌های محدوده طرقبه خواهد بود. در طول جاده طرقبه، از ابتدای امام رضا 1 تا جاغرق، صدها سفره‌خانه سنتی و کافه وجود دارند.

برخی از این سفره‌خانه‌ها فقط برای سرو چای و قلیان یا میان‌وعده هستند و برخی دیگر منوی غذایی و رستوران نیز دارند. تقریباً تمام سفره‌خانه‌های طرقبه مشهد دارای فضاسازی بی‌نظیری هستند که از تماشای آن نیز لذت خواهید برد. در اکثر مواقع رستوران‌ها و سفره‌خانه شامل دو بخش سرپوشیده و فضای باز می‌شوند. در فضای باز می‌توانید روی تخت‌های سنتی یا در آلاچیق‌های زیبای چوبی بنشینید و از تماشای مناظر طبیعی طرقبه لذت ببرید. تقریباً در تمامی این سفره‌خانه‌ها امکان سرو چای و قلیان وجود دارد و نیازی نیست که حتماً از منوی رستوران استفاده کنید.

بهترین سفره خانه های طرقبه مشهد

  • رستوران نگین شبدیز
آدرس: مشهد، طرقبه، نبش عنبران 3
  • رستوران سید جاغرق، شعبه 1
آدرس: مشهد، طرقبه، عنبران، نبش عنبران 20
  • رستوران سید جاغرق، شعبه ۲
آدرس: مشهد، طرقبه، عنبران، مقابل عنبران 27
  • رستوران هنگامه
آدرس: مشهد، طرقبه، عنبران 29
  • پیاده‌روی در طرقبه مشهد

پیاده روی در شهر طرقبه مشهد

مگر می‌شود در محیطی کوهستانی و خوش آب‌وهوا حضور داشت و فقط به فکر میل‌کردن انواع غذاهای مختلف بود؟ این منطقه مناظر زیبا و طبیعی بی‌نظیری دارد که حتماً باید با پای پیاده از آن‌ها دیدن کنید. اصلاً اجباری در پیاده‌روی داخل طرقبه نیست؛ اما اگر می‌خواهید طعم واقعی مناظر این منطقه ییلاقی را بچشید، باید وسیله نقلیه خود را در مکانی امن پارک کنید و به دل طبیعت بزنید.

مناظر دیدنی طرقبه در کنار جاده قرار ندارند و باید از خیابان‌های فرعی خارج شوید و به دل طبیعت بزنید. البته لازم به ذکر است که این منطقه شیب تندی دارد و پیاده‌روی در آن برای افرادی که دچار بیماری‌های قلبی تنفسی هستند یا کهولت سن دارند، مناسب نخواهد بود.

  • پیست اسکی

پیست اسکی ابرده طرقبه یکی از بهترین پیست‌های اسکی در مشهد به حساب می‌آید. شاید برخی افراد تصور کنند که بازدید از طرقبه در زمستان ممکن نیست و هوا بسیار سرد می‌شود؛ اما تنها بخش صحیح جمله ذکر شده این است که هوا بسیار سرد می‌شود!

تصویر پیست اسکی ابرده طرقبه

سرد‌شدن هوا و بارش برف برای افرادی که به اسکی علاقه‌مند هستند، یک موهبت به حساب می‌آید. افرادی که عاشق رشته ورزشی اسکی هستند، همواره به‌دنبال پیست‌های جدید برای به‌چالش‌کشیدن خود می‌گردند. لازم به ذکر است که در محدوده پیست اسکی ابرده طرقبه، انواع امکانات خدماتی و رفاهی وجود دارد و حتی اگر لوازم اسکی همراه نداشته باشید، می‌توانید از بخش مخصوص، آن را کرایه کنید. به این ترتیب حتی بدون وسایل اسکی نیز در سفر به مشهد می‌توانید از اسکی‌کردن در مناطق جدید لذت ببرید.

آدرس: مشهد، شهر طرقبه، روستای ابرده شاندیز، پیست اسکی ابرده طرقبه
  • روستای جیغ مشهد

بازدید از جنگل جیغ مشهد

از مهیج‌ترین دیدنی‌هایی که در سفر به طرقبه می‌توانید از بازدید کنید، جنگل جیغ مشهد است. این جنگل در روستای سربرج از روستاهای اطراف طرقبه قرار دارد. به‌خاطر مسیر دسترسی راحت این جنگل، گروه‌های سنی مختلف و حتی افراد کم‌توان نیز می‌توانند از آن دیدن کنند. اگر بخواهید از علت نام‌گذاری جنگل بدانید باید بگوییم که دلیل این نام‌گذاری، صداهای بلند و جیغ‌مانندی است که شب‌ها از این جنگل به گوش می‌رسد. جالب‌تر آنکه مسافرانی که برای گردش و تفریح به این جنگل رفته‌اند هم وجود این صداها را تأیید می‌کنند و همین ماجرای جنگل جیغ مشهد را هیجان‌انگیزتر می‌سازد. اگر شک دارید که هنوز هم می‌خواهید به تماشای این جنگل بروید یا نه، بهتر است به شما خبر دهیم که در روز نشانه‌ای از جیغ‌ و سروصدا در این جنگل وجود ندارد.

آدرس: جنوب مشهد، طرقبه، روستای سربرج
  • پیست کارتینگ ارشاد

ورزش کارتینگ یک بازی بسیار مهیج برای افرادی است که به رانندگی و هیجان علاقه‌مند هستند. اگر به این رشته ورزشی علاقه‌مند هستید، می‌توانید در محدوده طرقبه سری به پیست کارتینگ ارشاد بزنید. این پیست کارتینگ یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پیست های کارتینگ مشهد، خراسان و حتی ایران به حساب می‌آید. مسیر پیست کارتینگ ارشاد طرقبه در طول 6 دور کامل طی می‌شود و مجموعاً با طول 3.1 کیلومتر یکی از طولانی‌ترین پیست‌های کارتینگ ایران به حساب می‌آید.

بازدید از پیست کارتینگ ارشاد طرقبه مشهد

هر راند کارتینگ تفریحی حدود 6 تا 8 دقیقه به طول خواهد انجامید که مدت زمان مناسبی برای این تفریح محسوب می‌شود. جالب است بدانید در این مجموعه به علاقه‌مندانی که بیشتر از 4 سال دارند، کارتینگ آموزش داده می‌شود. همچنین استفاده از کارتینگ به‌صورت تفریحی برای مراجعه‌کنندگان بیش از 10 سال بلامانع است. البته افرادی که کمتر از 10 سال دارند نیز تحت نظارت مربیان می‌توانند از این هیجان بی‌حد‌ومرز لذت ببرند. توجه داشته باشید که باشگاه کارتینگ طرقبه در روزهای شنبه به‌خاطر سرویس‌های هفتگی تعطیل است و در روزهای پنجشنبه نیز از ساعت 11 آماده خدمت به مشتریان خواهد بود. هزینه استفاده عمومی از این پیست نیز برای هر 6 دور تفریحی، ۱۲۰ هزار تومان است.

آدرس: مشهد، انتهای بزرگراه وکیل آباد، قبل از سه راهی طرقبه و شاندیز، مجموعه سوارکاری و کارتینگ ارشاد
  • باشگاه سوارکاری کاظمیان مشهد

باشگاه سوارکاری کاظمیان مشهد در محدوده طرقبه واقع شده است و یکی از مهم‌ترین باشگاه های سوارکاری مشهد به حساب می‌آید. در این باشگاه آموزش پرش، درساژ، تولید، پرورش و استقامت اسب به علاقه‌مندان انجام می‌شود. سوارکاری و اسب‌سواری یکی مهیج‌ترین و مفرح‌ترین رشته‌های ورزشی محسوب می‌شود. با وجود آنکه باشگاه‌های سوارکاری در هر شهر و تمام نقاط کشور وجود دارند؛ اما بی‌تردید سوارکاری در منطقه طرقبه با چشم‌اندازی زیبا، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفر شما را به ارمغان خواهد آورد. همان طور که می‌دانید برای سوارکاری آزاد در باشگاه باید حتماً مالک اسب باشید؛ اما در صورتی که به این رشته علاقه‌مند هستید، می‌توانید در بخش آموزشی شرکت کرده و تحت نظارت استاد کاظمیان، در زمینه اسب‌سواری مهارت پیدا کنید.

آدرس: مشهد، جاده طرقبه، امام رضا ۱۷
شماره تماس: ۰۹۱۵۱۱۵۷۰۸۰
  • مجموعه تفریحی چالیدره

در سال 1376، روی رودخانه جاغرق در ابتدای جاده روستای نغندر، بندی با نام سد چالیدره با هدف آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی اطراف افتتاح شد. پس از اتمام موفقیت‌آمیز این پروژه، مسئولان منطقه به فکر افتادند تا این منطقه را به یک منطقه گردشگری برای تجربه انواع تفریحات آبی تبدیل کنند. در حال حاضر منطقه گردشگری چالیدره با مساحتی بالغ بر 160 هکتار، یکی از بهترین مجموعه‌های تفریحی در تمام ایران محسوب می‌شود.

قایق سواری در مجموعه تفریحی چالیدره

در این مرکز امکانات متعددی همانند تله‌کابین، ماهیگیری در دریاچه، بانجی جامپینگ، برج گردان، ترن کوهستان، زیپ لاین، اسکله، لمکده و چایخانه، تله‌سیژ، عکاسخانه، رستوران، کافه، امکانات تفریحی ویژه کودکان، قایق‌موتوری، قایق پدالی، قایق پارویی، کشتی شناور تفریحی، آموزش غواصی، آموزش قایق‌سواری  و فیش اسپا وجود دارند. در صورتی که تمایل دارید تا از این مجموعه تفریحی استفاده کنید، می‌توانید از وب‌سایت‌های ارائه تخفیف همانند تخفیفات و نت‌برگ استفاده کنید و از مجموعه کامل تفریحات چالیدره با تخفیف ویژه لذت ببرید.

آدرس: مشهد، طرقبه، چالیدره، مجموعه تفریحی چالیدره
  • رودخانه طرقبه

یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی طرقبه، رودخانه‌ای زیبا و خروشان است که از این منطقه ییلاقی نیز عبور می‌کند. این رودخانه، «رود پنج دره» نام دارد و از دل رشته کوه‌های بینالود و در امتداد این کوه جاری می‌شود. رودخانه پنج دره در مسیر خود از بین دره‌های پر پیچ و خم عبور می‌کند و به همین خاطر است که چنین نامی را برای آن انتخاب کرده‌اند.

این رودخانه را می‌توان یکی از دلایل مهم آبادانی منطقه و پربار شدن باغ‌های میوه طرقبه و روستاهای اطراف آن دانست. این رودخانه آبی زلال و خنک دارد و بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که به‌جای حضور در رستوران‌های منطقه، در کنار رودخانه کمپ بزنند و از دورهمی با دوستان خود لذت ببرند. چندین مسیر دسترسی برای رسیدن به رودخانه وجود دارد؛ اما باید جانب احتیاط را همواره رعایت کنید؛ زیرا به‌دلیل وجود رودخانه، زمین‌های اطراف سست هستند و امکان دارد روی آن‌ها لیز بخورید.

برای آشنایی با شهربازی‌های مشهد که در بین کودکان و بزرگسالان محبوب هستند، به مقاله زیر سری بزنید:
شهربازی های مشهد

پارک های طرقبه

  • پارک جنگلی وکیل آباد

تصویر پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

پارک جنگلی وکیل آباد در ابتدای جاده طرقبه واقع شده است و یکی از زیباترین پارک‌های مشهد و تمام استان خراسان رضوی به حساب می‌آید. این پارک 250هزار مترمربع وسعت دارد و می‌توانید ساعت‌ها از مناظر طبیعی زیبای این پارک لذت ببرید. در این پارک می‌توانید از انواع امکانات رفاهی و خدماتی مثل رستوران، بوفه، آلاچیق، بخش تفریحی و فضاسازی زیبای پارک لذت ببرید. یکی از بخش‌هایی منحصر‌به‌فرد پارک جنگلی وکیل‌آباد، عبور رودخانه‌ای تماشایی از دل پارک است. شهرداری مشهد نیز با طراحی مسیرهای سنگی از میان رودخانه، پارک جنگلی وکیل‌آباد را به فضایی هیجان‌انگیز برای تفریح و وقت‌گذرانی تبدیل کرده است. این پارک در هر فصل سال زیبایی منحصر‌به‌فرد خود را دارد و با توجه به حضور نگهبانان پارک، حتی در فصل زمستان نیز امنیت در وکیل‌آباد تأمین می‌شود.

اطلاعات بازدید پارک وکیل آباد

آدرسخراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد
شماره تماس۰۵۱۳۵۰۱۴۴۳۳
هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
  • پارک کمر مقبولا

بازدید از پارک سنگی کمر مقبولا طرقبه

بوستان سنگی کمر مقبولا یا همان پارک سنگ نگاره‌های طرقبه، یکی از پارک‌های عجیب و غریب مشهد به حساب می‌آید که در محدوده طرقبه واقع شده است. بازدید از این پارک و عکاسی در آن می‌تواند تجربه جالب و فراموش‌نشدنی برای شما باشد. در این منطقه چندین و چند سنگ‌نگاره بسیار عجیب دیده می‌شود که در حقیقت بخش مهمی از هویت طرقبه را شکل می‌دهند.

جالب است بدانید که مسئولان در تلاش هستند تا این پارک را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های سنگ‌نگاره‌های ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسانند. در پارک کمر مقبولا می‌توانید شاهد سنگ‌های بزرگی که باشید که اصلاً با دشت اطراف خود همخوانی ندارند. حتی هنوز هم روایت موثقی برای حضور این سنگ‌ها در چنین منطقه‌ای وجود ندارد. نکته‌ای که این پارک را منحصر‌به‌فرد می‌کند، وجود نقش و نگارهایی عجیب است که هزاران سال قدمت دارند. در بین این نقش‌ها می‌توانید شاهد علائمی نمادین همانند درگیری انسان و حیوان برای شکار، مراسم مذهبی، بزهای کوهی یا نماد‌های قبیله‌ای همانند گردونه خورشید باشید.

آدرس: مشهد، طرقبه، کلاته عبدل، پارک سنگ نگاره‌های کمر مقبولا
  • پارک جنگلی بهمن طرقبه

پارک جنگلی بهمن طرقبه در امتداد ورودی طرقبه واقع شده است و یک منطقه جنگلی ساماندهی‌شده به حساب می‌آید. در این پارک که حدود ۸هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد، صدها درخت سر‌به‌فلک‌کشیده و قدیمی را مشاهده خواهید کرد. این پارک جنگلی یک پارک کاملاً خانوادگی و آرام برای تفریحات دوستانه محسوب می‌شود. در این پارک 10 چشمه سرویس بهداشتی، محوطه بازی مخصوص کودکان، نیمکت کجاوه‌ای، سالن اجتماعات، نمازخانه، و رستوران تعبیه شده است تا خانواده‌ها بتوانند از تفریح در آب‌وهوای دل‌پذیر طرقبه نهایت لذت را ببرند.

آدرس: مشهد، طرقبه، ابتدای ورودی طرقبه
  • باغ پونه

تصویر زیبا از باغ پونه مشهد

در مسیر جاده طرقبه، باغی خوش آب‌وهوای با مناظری خیره‌کننده با نام پونه وجود دارد. این باغ یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد و زیباترین پارک‌های طرقبه محسوب می‌شود. پارک پونه ظاهری کوهستانی دارد و می‌توانید از چشم‌انداز تماشایی آن ساعت‌ها لذت ببرید. در این پارک محوطه مخصوص بازی کودکان، 25 آلاچیق، 50 نیمکت، سرویس بهداشتی، نمازخانه و سایر امکانات رفاهی و خدماتی تعبیه شده است. محیط این پارک کاملاً خانوادگی است و انتظامات باعث ایجاد امنیت در آن می‌شوند. بازدید از این پارک برای افرادی که به پیاده‌روی در محیط‌های آرام علاقه‌مند هستند یا قصد دارند مکانی را برای تفریح فرزندان خود انتخاب کنند، توصیه می‌شود.

آدرس: مشهد، طرقبه، 18کیلومتری جاده طرقبه

روستاهای طرقبه

در اطراف منطقه ییلاقی طرقبه، روستاهای متعددی وجود دارند که بازدید از آن‌ها را به شما همراهان عزیز توصیه می‌کنیم.

  • روستای کنگ

بازدید از روستای کنگ مشهد

روستای کنگ یکی از معروف‌ترین روستاهای اطراف مشهد به حساب می‌آید و آن را با نام «ماسوله مشهد» می‌شناسند. حتماً می‌توانید حدس بزنید که دلیل این نامگذاری نیز به‌خاطر معماری منحصر‌به‌فرد خانه‌های روستایی این منطقه است. روستای کنگ دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری بوده و می‌توانید با حضور در این روستا، سفر خود را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل کنید. حتی توصیه می‌شود که یک شب را در خانه‌های روستایی یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه سپری کنید تا حسابی از این روستا لذت ببرید.

  • روستای نغندر

تصویر طبیعت روستای نغندر طرقبه

روستای نغندر نیز یکی از روستاهای تماشایی و تاریخی اطراف مشهد است که از نظر شهرت، هم‌تراز روستای کنگ محسوب می‌شود. در این روستا نیز جاذبه‌هایی بکر و طبیعی در کنار جاذبه‌های تاریخی وجود دارند که بازدید از روستای نغندر را به سفری فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند. خوشبختانه مردم روستایی نیز با مسافران همکاری می‌کنند و بخشی از خانه خود را به اقامت مسافران اختصاص می‌دهند. با اقامت شبانه در خانه‌های روستایی می‌توانید حداقل به اندازه یک شب، طعم شیرین زندگی مردم محلی منطقه را بچشید و مهمان سفره پرمهر آن‌ها باشید.

  • روستای جاغرق

تصویر زیبا از روستای جاغرق مشهد

روستای جاغرق مشهد، میزبان بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی این شهر، یعنی مجموعه تفریحی جاغرق است. روستای جاغرق در 7کیلومتری جنوب غرب طرقبه واقع شده است و یکی از خوش آب‌وهواترین مناطق در تمام مشهد به حساب می‌آید. در این روستا می‌توانید از مناظر طبیعی بی‌نظیر و مثال‌زدنی لذت ببرید. لازم به ذکر است که درخت معروف 700ساله چنار مشهد نیز که حدود 2 متر قطر دارد نیز در همین روستا واقع شده است. اگر قصد بازدید از روستای جاغرق طرقبه را دارید، بهتر است یک روز کامل را برای بازدید خود کنار بگذارید.

  • روستای دهبار

طبیعت زیبای پاییزی روستای دهبار طرقبه مشهد

روستای دهبار در فاصله 14کیلومتری طرقبه و در دامنه رشته کوه‌های بینالود واقع شده است. این روستا در یک دره سرسبز و تماشایی قرار دارد و برای دسترسی به آن باید مسیر پرپیچ‌وخمی را پشت سر بگذارید؛ اما اگر اهل ماجراجویی باشید، حتماً تن به این سفر می‌دهید. لازم است تأکید کنیم که روستای دهبار در مناطق کوهستانی واقع شده است و به همین خاطر جاده‌های منتهی به این روستا در فصل زمستان لغزنده و خطرناک هستند. از این رو بهتر است فقط 6 ماه اول سال را برای بازدید خود انتخاب کنید؛ اما اگر با این وجود قصد دارید تا از زیبایی‌های زمستان روستای دهبار نیز لذت ببرید، بهتر است حتماً از عملکرد خودرویتان اطمینان داشته باشید و زنجیر چرخ همراه ببرید.

  • روستای حصار

تصویر طبیعت روستای حصار مشهد

در نزدیکی طرقبه، روستایی با کوه‌های اطراف خود محاصره شده است. در این روستا می‌توانید از زیباترین مناظر بکر طبیعی دیدن کنید و به تماشای نقاشی زیبای خداوند بنشینید. مردم این روستای نسبتاً سرد به کشاورزی، باغداری، دامداری و قالی‌بافی مشغول هستند. زندگی در این روستا بسیار آرام جریان دارد و برخلاف زندگی‌های شهری، می‌توانید ببینید که مردم این روستا اصلاً عجله‌ ندارند. در کوچه و پس کوچه‌های روستای حصار بوی نان سنتی می‌پیچد و برکت را به سفره مردم می‌آورد. بازدید و اقامت در این روستا می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را رقم بزند که تا آخرین روز عمر خود آن را برای دوستان خود تعریف خواهید کرد.

  • روستای مایان

تصویر روستای مایان طرقبه

روستای مایان یکی دیگر از روستاهای پلکانی مشهد است که شباهت فراوانی به روستای کنگ و ماسوله دارد. روستای مایان که برخی آن را با نام روستای مایون نیز می‌شناسند، یک روستای کوهستانی است و هوایی سرد دارد. جالب این است که حتی مردم محلی این روستا نیز در ایام زمستان خانه‌های خود را ترک می‌کنند و ابتدای بهار و تابستان مجدداً به مایان باز می‌گردند. در این روستا رودخانه‌ای خروشان جریان دارد که باعث آبادانی و برکت این روستا شده است. همچنین دره مایان یکی از زیباترین مناظری است که می‌توانید در طول زندگی خود مشاهده کنید.

اقامت در طرقبه مشهد

در طرقبه مشهد خبری از هتل‌های لوکس پنج ستاره نیست؛ اما می‌توانید شب را در سوئیت و ویلاهای شخصی یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی سحر کنید. این سوئیت‌ها و ویلاها انواع مختلفی دارند و بر اساس موقعیت قرارگیری یا امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهند، نرخ متفاوتی را ارائه خواهند داد. شما می‌توانید در سوئیت‌های ارزان‌قیمت یا ویلاهای لوکس و بسیار گران اقامت داشته باشید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی نیز در مسیر طرقبه و روستاهای اطراف آن به چشم می‌خورند. اقامت در این مکان‌ها مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است؛ اما بی‌تردید امکانات هتل یا ویلاهای لوکس را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. با تمامی این مسائل، توصیه ره بال آسمان به شما این است که حداقل یک شب را در طرقبه سپری کنید. آرامش شب‌های طرقبه و هوای دل‌انگیز آن مثال‌زدنی است و سفر شما را به سفری خاطره‌انگیز تبدیل خواهد کرد.

خب دوستان عزیز و همراهان گرامی ره بال آسمان، شما به‌صورت کامل با طرقبه مشهد آشنا شدید. نظر شما درباره طرقبه مشهد چیست؟ آیا از نظر شما طرقبه بهتر از شاندیز است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.

طرقبه در جنوب‌غرب مشهد قرار دارد.

برای دسترسی به طرقبه باید در امتداد بلوار وکیل‌آباد به سمت غرب حرکت کنید و سپس وارد جاده طرقبه شوید. همچنین لازم‌به‌ذکر است که در ابتدای جاده طرقبه تاکسی‌های خطی این منطقه حضور دارند.

این مسئله کاملاً سلیقه‌ای است و تفاوت خاصی بین این دو منطقه گردشگری وجود ندارد.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به طرقبه، ایستگاه مترو وکیل‌آباد محسوب می‌شود.

مشهد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.