جهنم دره خوی | سفر به دره شیطان

12

همه ما شنیده‌ایم که وقتی یک نفر عصبانی است، فریاد می‌زند: «به جهنم می‌روم!». همه ما می‌دانیم که این جمله سرشار از عصبانیت و افکار منفی و جواب رد است؛ اما یک‌بار هم که شده به جای جواب سربالادادن، کاملاً واقعی به جهنم دره می‌رویم. به جایی می‌رویم که برخلاف اسمش دیدنی‌هایی بهشتی دارد. این بار قرار است برای سفر به شمال غرب ایران کوله‌بار مهیا کنیم.

جهنم دره کجاست؟

برای دیدن جهنم دره خوی باید به استان آذربایجان غربی رفت. در کیلومتر 18 ییلاق قارا یاتاق، در ۲۸ کیلومتری خوی، در میان صخره‌های سنگی، دره‌ای به اسم «جهنم دره» است. محلی‌ها به این دره «شیطان دره» هم می‌گویند. معادل اسم این دره در زبان محلی «جهنم دره سی» یا «جهنم درسی» می‌شود. اگر با این اسم، تصویر دره‌ای کویری شبیه دره داستان‌های «میگ‌میگ» در ذهنتان ساختید، سخت در اشتباهید. این منطقه سرسبز است و حتی رودخانه هم دارد. این دره تا روستای موئیل 20 کیلومتر فاصله دارد.

دلیل نام‌گذاری جهنم دره

عکس جهنم دره

اسم این دره هیچ ارتباطی به شکل و شمایلش ندارد. جهنم دره خوی را شیب‌های تند، خاک سست و احتمال سقوط، به جهنم تبدیل کرده است. خیلی‌ها به این دره رفتند و دیگر هرگز برنگشتند؛ البته دلیلی دیگری هم دارد. سال‌ها پیش این دره جایی بود که فراری‌ها و گروهک‌ها خودشان را در آن پنهان می‌کردند. پنهان‌شدن افراد خطرناک در این دره حسابی برای محلی‌های روستای قریس دردسر شده بود. این منطقه به‌خاطر خطرهایش بین اهالی منفور است و اگر سر کیف باشند، افسانه‌هایی هم برایتان می‌گویند.

آشنایی با جهنم دره

وقتی رسیدن به جایی، سخت و طاقت‌فرسا باشد، آنجا تا مدت‌ها بکر و دست‌نخورده باقی می‌ماند. جهنم دره خوی هم یکی از بکرترین جاهای دیدنی خوی است. هم‌نشینی کوه، دره و رودخانه هم که باشد، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و دیدنی می‌شود.

رودخانه خیاوچای و آبشار گورگور

رودخانه 50کیلومتری خیاوچای (خیوچای) سرشاخه روخانه قره سو است. این رودخانه هم آب آشامیدنی روستاها را تأمین می‌کند و هم محل زندگی قزل‌آلاهاست. این رودخانه در هر فصل زیبایی‌های خودش را دارد. رودخانه خیاوچای در سقوط از کوه به آبشار زیبای گورگور تبدیل می‌شود. قندیل‌های گورگور در زمستان صحنه‌ای می‌شود که در قاب دوربینتان خوش می‌نشیند؛ البته فراموش نکنید در زمستان مسیر این دره خطرناک‌تر هم می‌شود. سعی کنید جانب احتیاط را در همه فصل‌ها رعایت کنید. بهتر است وسایل کوهنوردی هم همراهتان باشد. این منطقه چشمه‌های آبگرم تماشایی و پرخاصیتی هم دارد.

پوشش جانوری جهنم دره

خطرات دره شیطان در مسیر سختش خلاصه نمی‌شود. خیلی از جاها، به‌ویژه کنار رودخانه، می‌توانید ردپای خرس قهوه‌ای و خاکستری را ببینید. اگر بدشانس باشید، شاید گراز یا کفتاری به شما حمله کند؛ اما اگر مراقب باشید و یک راهنما همراهتان باشد، حتماً دیدنی‌های جهنم دره بیشتر از خطراتش است؛ پس دوربینتان را آماده نگه دارید. اینجا ممکن است قوچ، میش ارمنی، آهو، بز سفید طوق‌دار ببینید. اگر کمی لنزتان را بالاتر بگیرید، شاید عقاب یا شاهینی در قابتان رخ‌نمایی کند.

جاذبه های دیدنی نزدیک

جاهای دیدنی خوی محدود به جهنم دره نیست. لیستی از دیدنی‌ها برایتان می‌گذاریم. سری به آن‌ها بزنید و خاطره‌های سفرتان را کامل کنید.

  • آبشار بدلان (آبشار قزل چیر)؛
  • پل خاتون؛
  • مقبره علمدار؛
  • برج شمس تبریزی (مناره شمس تبریزی)؛
  • بازار تاریخی خوی؛
  • دروازه سنگی؛
  • مسجد مطلب خان؛
  • موزه خوی؛
  • امامزاده سید بهلول؛
  • ساختمان شهرداری؛
  • کلیسای سورپ سرکیس.

بهترین زمان سفر

عکس بهترین زمان سفر

حرف دره و کوه که وسط می‌آید، سردی زمستان هم تصورشدنی است؛ پس اگر سرمایی هستید، این فصل مناسب شما نیست؛ اما جهنم دره در این فصل هم زیبایی‌های خودش را دارد. رودخانه‌ای که گاهی در این فصل یخ می‌بندد، تماشایی است و هیجان‌انگیزتر از آن آبشاری است که در زمستان، قندیل‌های کریستالی بزرگی از آن به جا می‌ماند. یادتان نرود که دره در این فصل خطرناک‌تر است؛ ولی هر که را طاووس باید، جور هندوستان کشد.

فصل سفر به دره شیطان میانه‌های بهار تا اوایل تابستان است. در این فصل هم سرسبزی و طراوت دره دیدن دارد. تا قبل از اردیبهشت، زمین کم‌کم رو به زندگی می‌رود. در این زمان دره مه‌آلود، زمین لغزنده و چمن‌ها یخ‌زده‌اند؛ پس دره در این زمان هم می‌تواند خطرناک‌تر از همیشه باشد.

اقامت در جهنم دره

اگر برنامه‌تان بیشتر از گشت‌وگذاری چندساعته در دره شیطان است و چند روزی را مهمان جاهای دیدنی خوی هستید؛ پس بهتر است به فکر اقامتگاه باشید. اگر امکانات هتلی دو ستاره برایتان کفایت می‌کند، هتل زمرد خوی گزینه مناسبی است. اگر هم اقامتگاه بومگردی را ترجیح می‌دهید، پیشنهاد ما اقامتگاه بومگردی مارکان خوی می‌شود. این روزها در هر شهری سوئیت هم پیدا می‌شود؛ ولی باید خوب بگردید و یکی مطمئنش را پیدا کنید.

فاصله خوی تا جهنم دره حدود 28 کیلومتر است؛ پس اقامتگاهتان چندان هم از دره دور نیست.

مسیر دسترسی

هرجای ایران عزیزمان که هستید، برای رسیدن به جهنم دره خودتان را به استان آذربایجان غربی برسانید. مقصد ما در این استان جایی نزدیک به شهر خوی است. از خوی مسیر خوی-چالدران را انتخاب کنید. بعد از حدود 26 کیلومتر به روستای قریس می‌رسید. دره همسایه این روستاست. قریس در لغت به معنای سرمای سخت است؛ پس حواستان به سرمای زمستان این منطقه باشد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان آذربایجان غربی، نزدیکی خوی، به سمت چالدران، نزدیکی روستای قریس

نوشتن درباره جهنم دره خوی با همه زیبایی‌هایش، جای دیدن آن همه تماشایی را نمی‌گیرد. اگر قصد سفر به این منطقه پرجاذبه را دارید، ره بال آسمان همسفر خوبی برایتان می‌شود. اگر هم قبلاً به این منطقه سفر کرده‌اید، در کامنت‌ها برایمان از تجربه‌هایتان بنویسید.

میانه‌های بهار تا اوایل تابستان

برای اقامتگاه باید تا خوی بروید.

5/5 (4 نظر)
12 نظرات
  1. امیر می گوید

    مشگین شهر؟؟؟؟ من خودم اهل خوی هستم و تنها جایی که به اسم مشگین شهر میشناسم ، شهری در استان اردبیل است . این طرفا اصلا مشگین شهر نیییییس!!!!

    1. بانو تقیان می گوید

      امیر عزیز، بابت دقت و توضیحتون ممنونیم. اسم مشکین‌شهر یک‌بار به اشتباه در متن به‌کار رفته بود که تصحیح شد.

  2. ت.س.س می گوید

    درسته جهنم دره از نظر فصای سبز خوب هست اما اگه از جونتون سیر شدید بیاین
    جهنم دره، اسمش روشه پس حواستون باشه که اگه به فکر زندگی و خوشی هستین هیچ وقت اونجا نرین، به ریسکش نمی ارزه.
    من خودم از اهالی ساکن خوی هستم.
    یه بزرگی میگف، میگف از تجربه‌ها استفاده کنین قبل اینکه تجربه کنین.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. بله ما هم در مقاله تأکید کردیم که دره خطرناکه و دسترسی بهش به مهارت‌های کوهنوردی نیاز داره. به همه علاقه مندان هم توصیه می‌کنیم همه جوانب رو در نظر بگیرین و بعد به این سفر اقدام کنید.

  3. مختاری می گوید

    سلام
    جهنم دره جایی نیست که برای تفریح وگردشگری مفیدباشد.بغیرازعوامل طبیعی ومحیطی خشن وحیوانات که درمقاله گفته شد مار راهم اضافه کنید.وبغیرازاینها عوامل منافق وگروهکهای تروریستی وقاتل نیز دراین دره جاخشک کردن وقاتل جان وناموس مردم وگردشگران هستند وبه هیچ وجه برای گردشگری توصیه نمیشود.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که نظر و تجربه مفیدتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. پیامتون رو می‌ذارم تا دوستان با چشم بازتر تصمیم بگیرن.

  4. میثم می گوید

    اول که مقاله رو خوندم، تو ذهنم برنامه سفر به خوی رو می‌چیدم که چه زمانی و با چه کسانی برم. اومدم کامنت ها رو بخونم که ببینم نطر سایر دوستان درباره این جاذبه چیه؛ کلا پشیمون شدم ? انگاری جهنم دره یه لوکیشن از فیلم ترسناک های هالیوودیه!

    1. بانو تقیان می گوید

      بله میثم عزیز، متأسفانه محلی‌ها اینجا رو برای تفریح توصیه نمی‌کنند. به امید روزی که امنیت و آرامش در همه نقاط ایران حکمفرما بشه.

  5. ابوالفضل می گوید

    این منطقه اصلا برای گردشگری مناسب نیست
    و کسانی هم که میرن برای پیدا کردن گنج میرن

    1. بانو تقیان می گوید

      بله ابوالفضل عزیز، گویا خیلی از دوستان نظر دادند که برای تفریح و سفر جای جالبی نیست. ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  6. شهاب می گوید

    س خودم اهل خوی هستم اما شما کامل از این جهنم دره خوی حرف نزدین اشتباه کردین

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام شهاب عزیز، ما در پایان نوشته از شما مخاطبامون خواستیم که هر چی می‌دونن رو بگن به ما. ممنون می‌شم شما هم اطلاعاتتون رو با ما به اشتراک بگذارین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.