تپه جوقین | قلعه‌ای باستانی به‌شکل تپه

4

در گوشه و کنار کشورمان، آثار تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد. بیشتر مردم از وجود آن‌ها اطلاعی ندارند و همچنان ناشناخته مانده‌اند. برای تهرانی‌ها، نیاز نیست که به مناطق دوردست کشور سفر کنند تا این جاذبه‌ها را مشاهده کنند. کافی است یک روز از تهران خارج شوند و فقط با ۱ ساعت رانندگی، به یکی از این جاهای دیدنی برسند. این جای دیدنی همان تپه جوقین است. این تپه یکی از کهن‌ترین آثار تاریخی در منطقه شهریار استان تهران محسوب می‌شود. بازدید از آن شما را با خود به دل تاریخ و گذشته‌های دورودراز می‌برد. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این جای دیدنی در استان تهران بیشتر آشنا شوید.

تپه جوقین کجاست؟

این تپه در شهر وحیدیه از توابع شهریار استان تهران در محدوده شمال ایران واقع شده است. شهر وحیدیه در مسافت ۱۰کیلومتری شهریار و در جنوب غرب این شهر قرار دارد. برای دسترسی به این مکان، کافی است خودتان را از تهران به شهریار برسانید. پس از آن، با حرکت در بلوار شهید حسن مداحی، به شهر وحیدیه خواهید رسید. پس از رسیدن به بلوار امام خمینی و عبور از آن، تپه جوقین شهریار را در روبه‌روی شهرداری وحیدیه خواهید دید.

جوقین به چه معنایی است؟ | قدمت تاریخی

درباره وجه تسمیه جوقین باید گفت این عنوان را به بهرام چوبین سردار دلاور و قهرمان زمان خسروپرویز ساسانی نسبت می‌دهند. جوقین نام روستایی است که تپه و قلعه جوقین در آن واقع شده است. این روستا در زمان یزدگرد سوم رونق پیدا کرده بود. با این حساب، مشخص می‌شود قدمت تپه جوقین شهریار به دوران ساسانیان بازمی‌گردد.

با تپه جوقین بیشتر آشنا شویم | قلعه یزدگرد سوم

این تپه در واقع قلعه جوقین نام داشت. در اثر گذشت زمان و فرسودگی، به‌شکل تپه‌ای درآمده است. همان طور که گفته شد، این قلعه در زمان یزدگرد سوم رونق زیادی داشته است. ازاین‌رو، به نام قلعه یزدگرد سوم وحیدیه هم مشهور است.

این تپه در زمان خودش یکی از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین عمارت‌های خشتی این منطقه بوده است. با نگاه به برج و باروهای آن، به هنر و معماری ایران پیش از اسلام پی می‌برید. آثار و اشیایی همانند سفالینه‌‌ها (که از این بنا کشف شده است) همگی در موزه ایران باستان نگهداری می‌شوند و در معرض دید علاقه‌مندان به آثار تاریخی و باستانی ایران زمین قرار گرفته‌اند.

در نزدیکی تپه جوقین چه جاهای دیدنی و تفریحی وجود دارد؟

اگر گذرتان به تپه و قلعه جوقین شهریار افتاد، خوب است از دیگر جاهای دیدنی و تفریحی این مکان هم دیدن کنید و از بازدید این اماکن لذت بسیاری ببرید. در ادامه، به معرفی مختصری از این جاهای دیدنی پرداخته‌ایم.

  • قلعه دهشاد | قلعه با قدمت ۲۰۰ساله

قلعه دهشاد یکی از جاهای دیدنی شهریار است. این قلعه در روستایی با همین نام واقع شده است. قلعه و روستای دهشاد در نزدیکی شهریار و در کیلومتر دهم ‌این شهر به باغستان قرار دارد. قدمت این قلعه دیدنی به ۲۰۰ سال می‌رسد. البته به‌علت کم‌توجهی به آن، بخش اعظم قلعه رو به فرسایش و خرابی گذاشته است. مساحت این قلعه چیزی در حدود ۱۰هزار متر مربع است. قلعه دهشاد در اوایل دوره قاجار و به‌سبک معماری این دوره ساخته شده است.

  • امامزاده قاسم (ع) | فضایی معنوی و دل‌انگیز

امامزاده قاسم (ع) از جمله اماکن مطهری است که می‌توانید در حین گردش و تفریح در جاهای دیدنی وحیدیه شهریار به آنجا بروید. با نگاه به بقعه، می‌توانید نمای آجری زیبای آن با کفپوش سنگ به همراه گنبد فیروزه‌ای‌رنگ آن را در خاطرتان حفظ کنید. با ورود به داخل بقعه و زیارت امامزاده، می‌توانید روح و جانتان را از فضای معنوی و دل‌انگیز داخل امامزاده طراوت ببخشید و با انرژی و انگیزه بسیاری به بازدید از سایر جاهای دیدنی بروید.

  • امامزاده محمد (ع) | فضایی پاک و روحانی

امامزاده محمد (ع) از دیگر اماکن متبرکه شهر وحیدیه است. این بقعه در محدوده بین روستای جوقین و بکه قرار دارد. مساحت امامزاده و محوطه آن حدود ۵هزار متر مربع است. در حین گردش و تفریح در جاهای دیدنی شهریار و وحیدیه، به این مکان مطهر و متبرک هم بروید. می‌توانید با زیارت امامزاده از فضای معنوی و روحانی آن نهایت استفاده را داشته باشید.

  • برج مقبره بابا محمود | یادگاری از دوران سلجوقیان

برج مقبره بابا محمود و برج آن یکی از جاهای دیدنی و منحصربه‌فرد شهر وحیدیه شهریار است. وقتی به نزدیک این برج می‌روید، از دیدن بنای استوانه‌ای آن که از خشت‌هایی با ابعاد یکسان ساخته شده است حیرت‌زده می‌شوید. ارتفاع این برج حدود ۱۵ متر است. با نگاه از پایین به بالا قطر آن کم‌تر می‌شود.

وقتی داخل عمارت بروید، محرابی را خواهید دید که به‌سمت قبله و در ارتفاع ۱٫۵متری از زمین ساخته شده است. این بنا در دوره سلجوقیان ساخته شده است. در بازدیدتان از جاهای دیدنی وحیدیه، اگر سری هم به‌ این مکان بزنید، خالی از لطف نخواهد بود.

  • آتشکده تخت رستم | آتشکده‌ای از دوران ساسانیان

آتشکده تخت رستم یکی از جاهای دیدنی شهریار است که بازدید از آن قطعاً برایتان خاطره‌انگیز خواهد بود. این مکان باستانی در غرب شهریار و ۲۰کیلومتری این شهر بر بالای کوه تخت رستم و در نزدیکی روستای قجر واقع شده است. قدمت این آتشکده به دوران ساسانیان نسبت داده می‌شود.

آتشکده تخت رستم از دو تخت‌گاه تشکیل شده. یکی از آن‌ها روی قله تخت رستم و دیگری هم در مکانی پایین‌تر قرار دارد. تخت‌گاه نخست محل آتش افروختن بوده است. در تخت‌گاه دوم نیز مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شده. در بازدیدتان از جاهای دیدنی نزدیک به تپه جوقین شهریار، سری هم به آتشکده تخت رستم بزنید و از دیدن آثار باستانی آن لذت بسیاری ببرید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان تهران، شهریار، 10کیلومتری جنوب غرب شهریار، شهر وحیدیه.

خیلی از ما به دیدن آثار باستانی و تاریخی علاقه بیشتری داریم. در انتظار فرصتی مناسبیم تا باروبندیل سفر را ببندیم و رهسپار نقاط مختلف برای بازدید از این آثار شویم. در این مقاله، به معرفی تپه جوقین پرداختیم. این تپه برای پایتخت‌نشینان گزینه ایدئالی است تا یکی از آثار باستانی کشورمان را با طی مسافت کوتاهی بازدید کنند. شاید هم شما قبلاً این مکان باستانی را دیده باشید. سبب خوش‌حالی ماست تا خاطرات سفرتان به این مکان را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید تا خوانندگان از مطالعه خاطرات شما نهایت لذت و استفاده را ببرند.

این تپه در شهر وحیدیه از توابع شهرستان شهریار استان تهران واقع شده است.

دوربین عکاسی، عینک آفتابی، تنقلات، لوازم شخصی و… .

می‌توانید در هتل‌ها و مهمانسراهای متعدد تهران و شهریار اقامت داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
4 نظرات
  1. رضا محجوب می گوید

    با سلام چرا هیچکسی به گورستان باستانی پشت قلعه توجه نمیکنه که داره تبدیل به نخاله دانی میشه لطفاً میراث فرهنگی را در جریان بگذارید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      با اداره میراث فرهنگی شهرتون تماس بگیرید لطفا و اوضاع رو شرح بدین.

      1. رضا محجوب می گوید

        درود بانوی گرامی نده اهل و ساکن منطقه نیستم برای بازدید از قلعه رفته بودم پس از بازدید با چند تن از ساکنان قدیمی و پیران منطقه متوجه شدم در پشت قلعه گورستان باستانی وجود دارد که کوهی از نخاله روی آنها تخلیه شده بود و جالبتر اینکه دقیقا شهرداری منطقه روبروی همین قلعه هست و با خیابان کشی در حریم درجه یک آثار تاریخی زمینهای منطقه را واگذار کرده اند بی خیالی مسئولین تا کجا ؟؟؟

        1. بانو تقیان می گوید

          جناب محجوب عزیز، باز هم ممنونیم که موضوع رو با ما درمیون گذاشتید. گروه تحریریه ره بال آسمان تا جایی که بتونه تلاش می‌کنه که صدای شما منعکس کنه و اگه می‌فرمایید که ساختمان شهرداری همون حوالیه، «البته آنچه به جایی نرسد، فریاد است!»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.