میدان شهرداری رشت | برنده جایزه بین‌المللی طراحی در سال 2017

2

اگر به گیلان و شهر زیبای رشت سفر کرده باشید، بی‌تردید می‌دانید که میدان شهرداری مهم‌ترین مرکز تجمع مردم این شهر به حساب می‌آید. به همین خاطر امروز قصد داریم تا میدان شهرداری رشت را به‌صورت کامل به شما عزیزان همراه معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

میدان شهرداری رشت کجاست؟

میدان شهرداری رشت دقیقاً در مرکز این شهر قرار دارد و به‌عنوان قلب تپنده رشت در شمال ایران محسوب می‌شود. برای دسترسی به این میدان باید از خیابان‌های شریعتی، امام، علم‌الهدی یا سبزه میدان استفاده کنید. در ضمن لازم به ذکر است که تمامی خیابان‌های منتهی به میدان شهرداری مسدود و خیابان‌ها سنگ‌فرش شده‌اند. از‌این‌رو امکان عبور‌و‌مرور هیچ نوع وسیله نقلیه‌ای در خود میدان و محدوده آن وجود ندارد.

آشنایی با میدان شهرداری رشت

نمای کلی میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت، اولین و زیباترین کاخ شهرداری ایران را در خود جا داده است و به همین خاطر آن را با چنین نامی می‌شناسند. زمانی که تصاویر این میدان را ببینید، شاید با خود بگویید که چرا این میدان ظاهری نسبتاً عجیب دارد و شما را ناخودآگاه به یاد خیابان‌های اروپایی می‌اندازد؟ در حقیقت باید بدانید که ساخت این مکان تحت تأثیر حضور روس‌ها در این منطقه بوده است. در شهر رشت حتی هنوز هم می‌توانید شاهد حضور بازار روس‌ها باشید. به همین خاطر، شهر زیبای سن‌پترزبورگ، الگوی اصلی ساخت میدان شهرداری رشت بوده است.

قدمت ساخت میدان شهرداری رشت به دوران پهلوی باز می‌گردد. در آن دوران این میدان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های معماری امروزی و مدرن به حساب می‌آمد و تا امروز هم جزء زیباترین نمونه‌های معماری در تمام کشور است. البته در مقایسه با گذشته، ظاهر میدان شهرداری رشت تغییرات بسیاری داشته است. هنوز هم می‌توانید شاهد ساختمان‌های قدیمی مثل ساختمان ایران هتل، موزه پست و تلگراف و برج ساعت در این میدان باشید؛ اما تقریباً همه این ساختمان‌ها دیگر کاربری سابق خود را ندارند.

امروزه میدان شهرداری رشت به یک پیاده‌راه بزرگ شهری تبدیل شده است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آید. همه‌ساله هزاران هزار گردشگر از قسمت‌های مختلف کشور برای بازدید میدان شهرداری عازم رشت می‌شوند. در نزدیکی این میدان، مراکز خرید متعدد و جاذبه‌های گردشگری بسیاری حضور دارند و همین مسئله باعث شیرین‌تر‌شدن گشت‌وگذار شما خواهد شد. لازم‌ به ذکر است که این میدان جزء فهرست آثار ملی ایران به شمار می‌آید و در سال 2017 لقب برترین را در مسابقات بین‌المللی برترین طراحی به خود اختصاص داده است.

چرا باید از میدان شهرداری دیدن کنیم؟

  • میدان شهرداری رشت جزء زیباتری میادین ایران به حساب می‌آید؛
  • مردم محلی فراوانی در این میدان حضور دارند؛
  • زندگی شبانه در این میدان جریان دارد؛
  • در اطراف میدان شهرداری رشت جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متعددی وجود دارد؛
  • حال‌وهوای میدان شهرداری مثال‌زدنی است و با حضور در بین جمعیت احساس خوشایندی خواهید داشت؛
  • این میدان قلب تپنده رشت به حساب می‌آید.

چه مسیری را برای دسترسی به میدان شهرداری انتخاب کنیم؟

شهرداری رشت با توجه به اهمیت بسیار این میدان، تمام مسیرهای منتهی به میدان شهرداری را سنگ‌فرش کرده است. به همین خاطر نمی‌توانید با وسیله نقلیه شخصی، خود را به میدان شهرداری برسانید. پس اگر شما نیز قصد بازدید از میدان شهرداری رشت را دارید، باید در نزدیک‌ترین فاصله به میدان وسیله نقلیه خود را رها کنید و با پای پیاده عازم میدان شهرداری شوید. بهترین مسیر دسترسی به میدان شهرداری از سمت سبزه میدان و پارک زیبای آن است. زمانی که از این سمت به میدان شهرداری رشت نزدیک شوید، در طول مسیر خود می‌توانید از چندین و چند مغازه و پاساژ مختلف دیدن کنید. برخی از این مغازه‌ها قدیمی هستند و هنوز هم ظاهر و دکوراسیون سنتی دارند و برخی دیگر جزء پاساژهای مدرن امروزی به حساب می‌آیند.

در طول مسیر صدها نفر را خواهید دید که فقط برای گشت‌وگذار یا حتی قدم‌زدن به این خیابان آمده‌اند. بسیاری از این افراد گردشگر هستند؛ اما مردم محلی رشت نیز این خیابان را برای گشت‌وگذار و تفریحات خانوادگی خود انتخاب می‌کنند. مردم رشت، بسیار خون‌گرم هستند و به‌سرعت با گردشگران صمیمی می‌شوند. در طول مسیر دست‌فروش‌هایی را خواهید دید که بساط‌هایی رنگارنگ و جورواجور دارند. با دیدن این دست‌فروشان، ناخودآگاه توجه‌تان به بساط آن‌ها جلب خواهد شد.

کمی جلوتر که بروید، به میدان شهرداری خواهید رسید. این میدان ظاهری بسیار زیبا دارد و اولین باری که چشمتان به این میدان بیافتد، چند لحظه‌ای مات‌و‌مبهوت تماشا خواهید ماند. دور‌تا‌دور میدان گل‌کاری شده است و استخری بزرگ در قسمتی از میدان خودنمایی می‌کند. دست‌فروشان در گوشه‌و‌کنار میدان به چشم می‌خورند و مردم محلی و گردشگران را در کنار هم خواهید دید که از زیبایی‌های میدان لذت می‌برند.

مسیرهای گردشگری میدان شهرداری رشت

برای گشت‌وگذار در میدان شهرداری رشت، دو مسیر پیش روی شما خواهد بود:

مسیر خیابان علم الهدی

نمایی از مسیر خیابان علم الهدی

مسیر خیابان علم الهدی، مسیر سنگ‌فرش‌ شده‌ای است که از میدان شهرداری تا خود خیابان علم الهدی ادامه دارد. اگر به بافت سنتی رشت علاقه‌مند هستید، می‌توانید این مسیر را برای پیاده‌روی انتخاب کنید. در طول این مسیر خبری از فروشگاه‌های امروزی و مدرن نیست و فقط شاهد دکان‌های قدیمی رشتی خواهید بود. این دکان‌ها هنوز هم ظاهر سنتی خود را حفظ کرده‌اند و بازدید از آن‌ها می‌تواند برای گردشگران جذابیت خاصی داشته باشد. در طول این مسیر حتی خبری از دست‌فروشان و ازدحام مردم نیست. به همین خاطر مسیر سنگ‌فرش شده خیابان علم‌الهدی بهترین مسیر برای افرادی محسوب می‌شود که به‌دنبال سکوت و آرامش هستند.

مسیر بازار تاریخی رشت

نمایی از مسیر بازار تاریخی رشت

در سفر به شهرهایی که مردم آن فرهنگی غنی دارند، بازدید از بازارهای سنتی می‌تواند بسیار جذاب باشد. مسیر بازار تاریخی رشت، جذاب‌ترین مسیر پیاده‌روی اطراف میدان شهرداری محسوب می‌شود. این مسیر از میدان شهرداری آغاز می‌شود و مستقیم به بازار سنتی رشت راه دارد. برای دسترسی به این مسیر پیاده‌روی، باید وارد خیابان امام شوید. این خیابان در ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد. پس از آن ورودی اصلی بازار رشت را پیش بگیرید و مسیر را ادامه دهید. این بازار یکی از زیباترین بازارهای تمام استان گیلان محسوب می‌شود.

در این بازار می‌توانید دست‌فروشان و مردم محلی گیلکی را ببینید که با زبان شیرین محلی، شما را به بازدید از غرفه خود دعوت می‌کنند. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را خواهید یافت. برخی دست‌فروشان صنایع دستی مردم رشت را عرضه می‌کنند و برخی دیگر مشغول فروش سبزیجات و یا ترشیجات محلی هستند. در این بازار، هزاران رنگ، هزاران عطر و هزاران طعم وجود دارد و همین موضوع شما را مات و مبهوت تماشا می‌کند. بی‌تردید ترکیب بازدید شما از میدان شهرداری و بازار سنتی رشت یکی از بهترین خاطرات شما از سفر به این شهر را رقم خواهد زد.

چشیدن طعم غذاهای سنتی رشت در میدان شهرداری رشت

بی‌تردید همه این را می‌دانند که مردم عزیز گیلان، از خوش‌خوراک‌ترین اقوام ایران هستند. مردم گیلک غذاهایی رنگارنگ، پرعطر و بو و بسیار خوشمزه‌ دارند که نظیر طعم آن‌ها را فقط در گیلان می‌توان بچشید. معمولاً مردم گیلان از سبزیجات معطر خاصی استفاده می‌کنند که تنها در همین منطقه رشد می‌کنند. در محدوده میدان شهرداری رشت، چندین و چند دکه مختلف را خواهید دید که عرضه‌کننده انواع غذاهای سنتی رشتی هستند. برخی از آن‌ها رشته خشکار را در حضور شما سرخ می‌کنند که یک شیرینی خوشمزه رشتی است و برخی دیگر کلوچه‌های خوشمزه فومن را عرضه می‌کنند.

خلاصه در این محدوده می‌توانید حسابی شکم‌گردی کنید و طعم انواع غذاها و شیرینی‌های رشتی را بچشید. در ضمن علاوه بر غذاهای سنتی، دکه‌های فروش بستنی، پشمک، لبوی داغ، باقالی یا آب‌زرشک هم در اطراف میدان حضور دارند. حتی اگر خیلی هم اهل شکم‌گردی نباشید، با دیدن ذوق و شوق مردم محلی و عطری که این غذاها در محیط پراکنده می‌کنند، قطعاً تمایل پیدا می‌کنید که حداقل یک بار طعم نان و شیرینی گیلکی را بچشید. اما توجه کنید که معمولاً امکان خرید با کارت بانکی از این دکه‌ها وجود ندارد. پس برای اینکه حسرت این غذاها به دلتان نماند، حتماً مبلغی پول نقد همراه داشته باشید.

رویدادها و مناسبت‌های خاص در میدان شهرداری

اگر قصد دارید از میدان شهرداری رشت دیدن کنید، بهتر است مناسبت‌های ملی مذهبی مختلف را برای بازدید خود انتخاب کنید. معمولاً در تمامی رویدادها و مناسبت‌های خاص ملی یا مذهبی، میدان شهرداری شکلی خاص به خود می‌گیرد. یکی از زیباترین جشنواره‌هایی که در میدان شهرداری برگزار می‌شود، جشنواره بهاره یا همان نوروز است. از حدود دو هفته مانده به عید نوروز، ازدحام جمعیت در این میدان چندین برابر می‌شود. طی جشنواره نوروزی، صدها دست‌فروش را در این منطقه مشاهده خواهید کرد که انواع پوشاک، کیف و کفش، ماهی قرمز، سبزه و هر آنچه که به عید نوروز ارتباط دارد را عرضه می‌کنند. اگر قصد دارید فقط یک بار از میدان شهرداری بازدید کنید، بهتر است این ایام را برای سفر خود انتخاب کنید.

چه تفریحاتی را می‌توانیم در میدان شهرداری تجربه کنیم؟

نمایی از پیاده روی در میدان شهرداری رشت

  • پیاده‌روی؛
  • بازدید از اماکن تاریخی؛
  • بازدید از بازار سنتی رشت؛
  • بازدید از ساختمان‌های قدیمی؛
  • عکاسی؛
  • شکم‌گردی.

جاذبه‌های دیدنی میدان شهرداری رشت

تا اینجا فقط درباره انواع تفریحاتی صحبت کردیم که می‌توانید در خود میدان شهرداری تجربه کنید؛ اما باید بدانید که در نزدیکی میدان شهرداری رشت جاذبه‌های دیدنی مختلفی وجود دارد. بازدید از این جاذبه‌های گردشگری می‌تواند مجموعه بازدید شما را تکمیل کند. در ادامه شما را با جاهای دیدنی رشت که در فاصله کمی از میدان شهرداری قرار دارند، آشنا خواهیم کرد.

  • کاخ شهرداری رشت

نمایی از کاخ شهرداری رشت

خب در وهله اول بهتر است شما را با کاخ شهرداری رشت آشنا کنیم که دلیل نام‌گذاری این میدان است. همان طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم، کاخ شهرداری رشت اولین و زیباترین کاخ شهرداری در تمام ایران به حساب می‌آید. این عمارت بین سال‌های 1286 تا 1305 به دستور مستقیم اداره بلدیه رشت یا همان سازمان شهرداری بنا شد. رشت فاصله کمی تا کشور روسیه دارد و همواره تبادل تجاری بسیاری بین رشت و روسیه وجود داشته است. حتی امروزه هم شاهد بازار روس‌ها در این شهر هستیم. به همین خاطر از نظر ظاهری، کاخ شهرداری رشت شباهت بسیاری به عمارت‌های شهر سن‌پترزبورگ روسیه دارد. این کاخ به دست معمار آلمانی‌ و ارمنی، آرتم سردارف، احداث شد و هنوز هم یکی از زیباترین عمارت‌ها در تمام گیلان به حساب می‌آید. در آن دوران، از آن کاخ به‌عنوان مقر اصلی شهرداری استفاده می‌کردند.

برج ساعت یکی از بخش‌های مهم کاخ شهرداری رشت به حساب می‌آید و تقریباً به یکی از نمادهای مهم شهر رشت تبدیل شده است. این ساعت همانند ناقوس‌های قدیمی، رأس هر ساعت به تعداد عدد همان ساعت، زنگ می‌زند. یعنی به‌عنوان مثال در ساعت 3، این ساعت 3 بار زنگ می‌زند. البته لازم به ذکر است که بعد از گذشت هر نیم‌ساعت نیز این ساعت یک بار زنگ می‌زند تا مردم را متوجه گذر زمان کند. جالب است بدانید که در ابتدا این برج به منظور دیده‌بانی استفاده می‌شد و امروزه کاربرد ساعت دارد.

  • ساختمان هتل ایران

نمایی از ساختمان هتل ایران

ساختمان قدیمی هتل ایران، یکی دیگر از جاذبه‌هایی هست که حتماً باید از آن دیدن کنید. ساخت این هتل زیبا در سال 1308 و هم‌زمان با پهلوی اول آغاز شد و نهایتاً در سال 1314 به پایان رسید. این هتل با هزار و ۸۰۰ مترمربع مساحت، یکی از مهم‌ترین هتل‌های استان گیلان به حساب می‌آمد. با توجه به نقش مهم رشت در صنعت گردشگری ایران، این هتل جزء لوکس‌ترین هتل‌های زمان خود بود و همه‌ساله میزبان هزاران مسافر خارجی و افراد عالی رتبه در جهان می‌شد.

متأسفانه پس از انقلاب، این ساختمان نیز بلااستفاده باقی ماند و به‌دست فراموشی سپرده شد. در طول این سال‌ها بارها و بارها تلاش شد تا این هتل را از شر نابودی نجات دهند؛ اما هنوز هم اقدامی در این راستا انجام نشده است. در سال 1386 شهرداری تصمیم گرفت تا هتل ایران را به‌صورت کامل بازسازی کند و یک موزه در آن به راه بیندازد؛ اما باز هم خبری از بازسازی نشد. با وجود این، ظاهر این ساختمان هنوز هم هزاران گردشگر را مجذوب خود می‌کند. شما نیز بهتر است سری به آن بزنید.

  • کتابخانه ملی رشت

نمایی از کتابخانه ملی رشت

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان شهرداری، کتابخانه ملی رشت است. این ساختمان نیز تقریباً با هتل ایران هم‌دوره است و در سال 1306 کلنگ ساخت آن بر زمین کوفته شد. بد نیست بدانید که محمد علی ترتیب، ریاست وقت اداره فرهنگ گیلان در دوران پهلوی اول، تصمیم به ساخت این کتابخانه گرفت. از طرف شهرداری رشت زمینی در حوالی میدان شهرداری به وی اهدا شده بود. او نیز تصمیم گرفت تا در همین زمین، کتابخانه ملی رشت را بنا کند.

نمایی از  داخل کتابخانه ملی رشت

به خاطر کمبود بودجه و بحران‌های متعددی که کشور به آن دچار بود، پس از 7 سال این کتابخانه در سال 1313، هم‌زمان با اجلاس هزاره فردوسی افتتاح شد. خوشبختانه طی این سال‌ها کتابخانه ملی رشت تغییر کاربری پیدا نکرده است و میزبان بیش از 150هزار جلد کتاب چاپی و هزار و ۷۵۰ جلد کتاب خطی است. این کتابخانه یک کتابخانه عام‌النفعه بوده و بازدید از آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. در طراحی این ساختمان می‌توانید شاهد تلفیقی از سبک ایرانی و شرق اروپا باشید که به‌صورت کامل بومی‌سازی شده است.

اطلاعات بازدید: ساعت بازدید: همه روزه به‌غیر از ایام تعطیل | از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر.
  • ساختمان تلگراف و اداره پست رشت

نمایی از  ساختمان تلگراف و اداره پست رشت

ساختمان اصلی تلگراف و اداره پست یکی دیگر از جاذبه‌های شهر رشت به حساب می‌آید که بازدید از آن را به همه مسافران عزیز توصیه می‌کنیم. معماری این ساختمان نیز همانند سایر ساختمان‌های نزدیک میدان شهرداری، برگرفته از معماری اروپای شرقی و البته روسیه است. در دوران پهلوی اول، این ساختمان به دستور مستقیم فرمانده تیپ، محمد حسین آیرم بنا شد. ساختمان اداره پست رشت یک سازه 4طبقه‌ای با نمایی سفید است. جالب است بدانید که تا همین چند سال پیش، اداره پست رشت در همین ساختمان مستقر بود؛ اما امروزه این ساختمان تبدیل به یک نمایشگاه با موضوع‌های مرتبط با ارتباطات و پست شده است. برای بازدید از این ساختمان باید به ضلع شمالی میدان شهرداری بروید.

  • مجسمه‌های اطراف میدان شهرداری

در محدوده میدان شهرداری رشت، مجسمه‌های نمادین مختلفی را مشاهده خواهید کرد. اگر به‌دنبال محل مناسب برای عکاسی هستید، این مجسمه‌ها بهترین گزینه خواهند بود. برخی از این تندیس‌ها قدمت تاریخی دارند و برخی دیگر به‌تازگی ساخته شده‌اند. مجسمه میرزاکوچک‌خان و تندیس شهدای ذهاب را می‌توان مهم‌ترین مجسمه‌های اطراف میدان شهرداری دانست.

  • سینما سپیدرود

نمایی از سینما سپیدرود رشت

در ابتدای پیاده‌راه علم‌الهدی، ساختمانی قدیمی به چشم می‌خورد که بر روی سردر آن تابلوی «سینما سپیدرود» نصب شده است. از نظر قدمت این ساختمان نیز هم‌سن‌وسال هتل ایران به حساب می‌آید. برای حدود 10 سال این ساختمان کاربری سالن اجتماعات را داشت و به‌عنوان «سالن اجتماعات فرهنگ» شناخته می‌شد. نهایتاً در سال 1320 و در دوره پهلوی دوم، کریشا مایاک دست به تغییر کاربری این ساختمان زد. پس از مدتی این ساختمان را با نام دیده‌بان می‌شناختند تا نهایتاً به سینما سهیلا تبدیل شد. امروزه نیز این ساختمان را به سینما سپیدرود می‌شناسیم و جالب اینجاست که این سینما هنوز با دو سالن نمایش، امکان سرگرم‌کردن حدود 800 نفر را دارد.

میدان شهرداری رشت چطور به وجود آمد؟

رشت به ‌لطف هم‌جواری با کشورهای اروپای شرقی و روسیه، همواره پیش از شهرهای دیگر ایران، شاهد حضور تکنولوژی روز دنیا بود. به همین خاطر است که اولین کتابخانه ملی، اولین شعب بانک، اولین اتوبوس، اولین سالن تئاتر و البته اولین ایستگاه راه‌آهن در این شهر افتتاح شدند. در راستای مدرنیته، این شهر به شهرداری نیاز داشت و همین مسئله اولین جرقه ایجاد ساختمان شهرداری بود. کاخ شهرداری در اواخر دوره قاجار تا اوایل دوره پهلوی بین سال‌های 1286 تا 1305 هجری شمسی به دستور اداره بلدیه شهر رشت احداث شد.

نمایی از ایستگاه راه اهن رشت

به‌تدریج پس از احداث ساختمان شهرداری و استقرار اداره بلدیه شهر در این ساختمان، ادارات مختلف همانند اداره پست در این منطقه ساکن شدند. همین مسئله باعث شد تا میدان شهرداری تبدیل به یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر رشت شود. البته همان طور که انتظار می‌رود، این میدان از ابتدا چنین وسعتی نداشت. در سال‌های اولیه، میدان شهرداری رشت، فقط یک میدان کوچک و معمولی بود. در دوران حکومت رضاشاه پهلوی، به‌تدریج این میدان تعریض شد.

پس از مدتی هم‌زمان با احداث خیابان شاهپور یا همان خیابان شریعتی کنونی، به وسعت این مجموعه اضافه شد. نهایتاً باغ نظمیه که مقابل اداره شهربانی قرار داشت را نیز تخریب و به این میدان اضافه کردند. در دوران پهلوی دوم و هم‌زمان با جشن‌های ۲هزار و ۵۰۰ساله سال 1350، و در راستای تعریض این میدان، باغچه‌های رو‌به‌روی خیابان شیک و اداره پست نیز تخریب شدند تا میدان شهرداری رشت به وسعت امروزی خود برسد.

میدان شهرداری رشت | برنده جایزه بین‌المللی بزرگترین رقابت طراحی در جهان

در سال 2017، میدان شهرداری رشت برنده جایزه بین‌المللی بزرگترین رقابت طراحی در جهان شد. بر اساس معیارهای این مسابقه، طراحی میدان شهرداری گیلان توانست تا مکانی شلوغ را به مکانی امن و زنده برای فعالیت‌های اجتماعی تبدیل کند. شاید در ابتدا سنگ‌فرش‌کردن خیابان‌های منتهی به میدان شهرداری برای بسیاری از مردم رشت خوشایند نبود و تردد بسیاری را با مشکل مواجه می‌کرد؛ اما همین مسئله باعث شد تا شاهد شکل امروزی میدان شهرداری باشیم. در حال حاضر به لطف بازسازی انجام شده، شاهد حضور گردشگران فراوانی از سراسر دنیا در این میدان هستیم. به‌لطف حضور گردشگران و حتی مردم محلی رشت در این میدان، وضعیت اقتصادی مشاغل متعددی همانند انواع کافه و رستوران نیز رونق پیدا کرده است. به یاد داشته باشید که این جایزه یکی از مهم‌ترین جوایز دنیای شهرسازی محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به میدان شهرداری

  • کاخ شهرداری؛
  • ساختمان هتل ایران؛
  • ساختمان اداره پست؛
  • برج ساعت؛
  • بازار بزرگ رشت؛
  • سبزه میدان؛
  • موزه باستان‌شناسی رشت؛

مسیر دسترسی به میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت را می‌توان مهم‌ترین مرکز این شهر دانست. بنابراین می‌توانید از بخش‌های مختلف رشت با هر نوع وسیله نقلیه خودتان را به این میدان برسانید. دسترسی با تاکسی، ساده‌ترین روش دسترسی به میدان شهرداری محسوب می‌شود. در نقاط مختلف رشت، خطوط تاکسی حضور دارند که همگی به میدان شهرداری منتهی می‌شوند. چه با وسیله نقلیه عمومی و چه با وسیله نقلیه شخصی، باید در نزدیکی میدان وسیله نقلیه را رها کنید و با پای پیاده عازم میدان شهرداری شوید. شما می‌توانید از طریق خیابان شریعتی، خیابان علم‌الهدی، خیابان امام و همچنین سبزه میدان به میدان شهرداری راه پیدا کنید. به یاد داشته باشید که خیابان‌های نزدیک به میدان شهرداری رشت نیز در محدوده طرح ترافیک قرار دارند و دسترسی به آن‌ها در ساعات تعیین شده با وسایل نقلیه شخصی امکان‌پذیر نیست.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره میدان شهرداری رشت چیست؟ آیا این شهر هنوز هم همانند گذشته از نظر تکنولوژی یک گام از شهرهای دیگر ایران جلوتر است؟ همچنین شما بگویید که چطور می‌توان به حفظ ساختمان قدیمی هتل ایران کمک کرد؟ آیا باید مسئولیت را فقط به دوش مسئولان کشور بگذاریم؟ یا اینکه باید یک نهاد و سازمان خصوصی و عام‌المنفعه  تشکیل شود تا به حفظ این آثار باستانی کمک کند؟ امروز همه ما نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری ایران داریم. فراموش نکنیم که کشورهایی که در مقایسه با ایران به‌مراتب جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کمتری دارند، بخش عمده‌ای از بودجه کشور خود را از طریق گردشگری تأمین می‌کنند؛ پس چرا ایران عزیزمان از این درآمد هنگفت محروم بماند؟

میدان شهرداری دقیقاً در مرکز شهر رشت قرار دارد.

دسترسی به میدان شهرداری رشت از طریق خیابان‌های شریعتی، علم‌الهدی، امام و سبزه میدان امکان‌پذیر است.

این ساختمان در میدان شهرداری رشت قرار دارد.

0/5 (0 نظر)
2 نظرات
  1. AZIN می گوید

    با دیدنی های رشت بیشتر آشنا شدم .

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام آذین عزیز. خوشحالیم برای این اتفاق.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.