جاهای دیدنی شهریار | نگین سرسبز غرب تهران

0

شهریار با باغ‌های زیبا و دشت‌های سراسر قرمز و سبز شقایق خود، یکی از جاذبه های گردشگری برای اهالی این شهرستان و ساکنان تهران در تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود. هر چند این شهرستان جاهای دیدنی و جاذبه های فراوانی دارد؛ اما باز هم برای عده‌ای ناشناخته مانده است. در این نوشته قصد داریم به این شهر زیبا سفر کنیم.

فهرست مطالب

شهریار کجاست؟

حتماً قبل از شروع سفر دوست دارید بدانید شهریار کجاست. این شهر مرکز شهرستان شهریار در استان تهران است که در ۴۰کیلومتری غرب تهران روی نقشه ایران دیده می‌شود. شهر کرج و قدس در شمال شهریار، رباط کریم، اسلامشهر و گلستان در جنوب شهریار و ملارد در غرب آن است.

بهترین زمان سفر به شهریار

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

شهریار در بخش جلگه‌ای ایران قرار دارد و این موهبت خاص به این شهر آب‌وهوایی معتدل هدیه داده است. این آب‌و هوای خوب و باغ‌های سرسبز و زیبا در فصل بهار از شهریار بهشتی خاص و ستودنی از جاهای دیدنی اطراف تهران ایجاد می‌کند. به همین مناسبت پیشنهاد می‌کنیم در بهار یا تابستان کوله‌بارتان را به مقصد شهریار ببندید و در هوای خوب این شهر، نفسی تازه کنید.

طبیعت شهریار

طبیعت زیبای شهرستان شهریار

خاک حاصلخیز جلگه‌ای منطقه سبزوار، باغ‌ها و دشت‌های سرسبز و پر از گل را به این شهر هدیه کرده است. طبیعت سبز و زیبای این شهر در فصل بهار و تابستان، افراد بی‌شماری را از تهران و شهرهای دیگر به این منطقه فرا می‌خواند. زیبایی طبیعت این شهر تا حدی است که آن را نگین سرسبز غرب تهران می‌شناسند.

جاهای دیدنی شهریار

  • دشت شقایق شهریار

بازدید از دشت شقایق ها در شهریار

مگر کسی پیدا می‌شود که از تماشای یک دشت سراسر سرخ در دل طبیعتی سبز، شگفت‌زده و سرمست نشود؟ هر کس وارد دشت شقایق شهریار شده، حس سبکی و رهایی داشته است. نفس‌کشیدن در محیطی پر از اکسیژن خالص و چشم‌دوختن به گل‌هایی که طبیعت بهاری به زمین شهریار بخشیده است، بمب‌هایی از انرژی‌های خوب و مثبت هستند که خستگی روزهای سخت و تلاش‌های پی‌درپی هفتگی را از تن می‌شوید و روح را تازه می‌کند.

بهترین زمان سفر به طبیعت شهرستان شهریار

برای بهره‌بردن از این همه زیبایی کافی است در اردیبهشت عزم سفر کنید. چیزی حدود ۴۰ کیلومتر که به سمت غرب شهریار برانید، یک جایی بین شهریار و صفادشت، مساحتی بیشتر از ۵۰۰هکتار با مداد سبز و سرخ پروردگار رنگین شده است. به اولین جای راحت برای نشستن که رسیدید، درنگ نکنید. زیراندازتان را از ماشین بیرون بیاورید و جایی برای خودتان مشخص کنید. دوربین را که فراموش نکرده‌اید؟ اینجا جان می‌دهد برای عکس‌های خاص که تا مدت‌ها تماشایش روح و روانتان را صیقلی می‌دهد.

  • باغ های شهریار

گشت و گذار در باغ های شهریار

اکثر افرادی که از تهران و اطراف به این شهرستان سفر می‌کنند، هدفشان گشت‌وگذار در باغ ها و باغچه های اطراف شهریار است. بیشتر این افراد هم به باغ‌های شخصی خود می‌روند. البته مردم خوب و مهمان‌نواز شهریار برای افرادی هم که از خودشان ملکی در این شهر ندارند، امکانات خوبی تعبیه کرده‌اند. انواع رستوران سنتی و باغ رستوران، فست‌فودهای متنوع، کافی‌شاپ‌های مرتب و شیک، آلاچیق، زمین بازی، باشگاه تنیس و سوارکاری، هتل، سینما و تجهیزات دیگر این امکان را به شما می‌دهد که یک پیک‌نیک یک‌روزه عالی با خانواده یا دوستان خود در اطراف باغ‌های شهریار تجربه کنید.

تاریخچه شهریار

تاریخچه شهرستان شهریار

دلیل شهرت و محبوبیت شهریار بین مردم تهران و اطراف آن، فقط طبیعت سرسبز آن نیست. این شهر با تاریخی ۴هزارساله، ریشه‌ای محکم در خاک ایران دارد. آثار باستانی شهریار، سندی محکم بر این ادعاست. هرچند برخی کاوش‌ها حاکی از آن هستند که ۶هزار سال پیش مردمانی در این منطقه ساکن بوده‌اند؛ اما شواهد دقیق‌تر و علمی‌تر از نشانه‌هایی مربوط به زمان ساسانیان حکایت می‌کند. در شهریار بیشتر از ۱۰۰ اثر تاریخی مهم و باارزش وجود دارد که برای تحقیقات و کاوش‌های باستان‌شناسی مناسب هستند.

آثار تاریخی و باستانی شهریار

شاید هدف و انگیزه خیلی‌ها از سفر به شهریار، نشستن در محیطی سرسبز و طبیعتی جذاب و نوشیدن چای و صرف خوراکی باشد؛ اما برخی هم هدفشان از سفر، ورود به دنیای ناشناخته و رمزآلود گذشتگان است. اگر شما هم گوشه‌ای از دلتان به سمت تاریخ و جاذبه‌های باستانی پر می‌کشد، بازدید از بناها و مکان‌های زیر را در لیست گردشگری خود بگنجانید. خیالتان راحت. ارزش رنج سفر را دارد.

  • کوه تخت رستم

اگر می‌خواهید شکوه تاریخ و طبیعت را همزمان با هم به تماشا بنشینید، به کوه تخت رستم بروید. در اینجا به آتشکده‌ای می‌رسید که از زمان حضور زرتشتیان در این مکان باقی مانده و تجلی شکوه و عظمت ساسانیان است. این اثر در سال ۱۳۱۶ ثبت ملی شده است. برای بازدید از این مکان باید به سمت روستای قجر بروید.

اگر می‌خواهید از زیبایی طبیعی این کوه لذت بیشتری ببرید، یک روز بهاری یا تابستانی را برای پیک‌نیک خود انتخاب کنید. مختصری تجهیزات کوه‌نوردی با خود بردارید و به سمت روستای قجر بروید. با ماشین می‌توانید خودتان را به پای کوه برسانید؛ اما برای رسیدن به آتشکده لازم است از تپه شنی بالا بروید. با این توضیح اگر فرزند کوچک دارید یا فرد سالمندی همراه شماست، به یک زیرانداز و قدری خوراکی مناسب پیک‌نیک اکتفا کنید.

  • تپه و قلعه جوقین

در وصف این تپه باید گفت: «اگر دنبال جایی ساکت و دنج هستید، سری به قلعه جوقین بزنید». برای دیدن این تپه باید حدود ۱۰کیلومتری بعد از شهریار، در جهت جنوب غربی و به سمت شهر وحیدیه رانندگی کنید. به پای قلعه که برسید یک محوطه ورزشی مرتب می‌بینید که برای سرگرمی‌ شما احداث شده و چند ساعتی شما را سرگرم می‌کند. هرچند اطراف قله آباد است؛ متأسفانه توجه خاصی به این تپه نشده و قلعه‌ای که در زمانی پایگاه نظامی یک حکومت بوده، این روزها دارد به ویرانه تبدیل می‌شود.

با همه این تفاسیر تپه و قلعه جوقین یک پدیده جالب و مناسب برای کاوش‌های باستان‌شناسی و وقت‌گذرانی برای دانشجویان مستاق و اهل ذوق این رشته است.

  • تخت کیکاووس

اگر به دیدن تخت رستم رفتید، زحمت ۱۸ کیلومتر رانندگی دیگر را هم به خودتان بدهید تا به تخت کیکاووس برسید. شواهد نشان می‌دهد در روزگاری در این مکان جشن های باشکوهی مثل جشن سده یا مهرگان برگزار می‌شده است و حالا دست‌ بی‌مهر روزگار آن را سرد و خاموش کرده است. البته این روزها نیز محلی‌ها جشن سده یا چهارشنبه‌سوری را در این مکان برگزار می‌کنند؛ اما شکوه و جلال گذشته را ندارد.

اگر در روزهایی غیر از جشن‌های باستانی به دیدن تخت کیکاووس رفتید، چشمان خود را ببندید و دختران و پسران جوانی را تصور کنید که با موهای مشکی و لباس‌های سفید گرداگرد آتش سرخ و زرد دست‌در دست یکدیگر، شادی و پایکوبی می‌کنند. زردی و خستگی روی خود را به آتش می‌دهند و سرخی عشق‌آفرین آتش را تا سال بعد و جشن سده و چهارشنبه‌سوری دیگر به امانت می‌گیرند. صدای خنده‌ها و هیجانی که در این جشن‌ها می‌پیچد، هنوز در حافظه تاریخ ایران ثبت شده است. کافی است گوش دلتان را تیزتر کنید و دلتان را به دست تاریخ بسپارید.

برای درک این همه زیبایی مدفون در دل خاک، خودتان را به روستای بیدگنه برسانید.

  • قلعه دهشاد

پدیده جالب دیگری که در سفر شهریار با آن روبه‌رو می‌شوید، قلعه دشهاد است. شاید برای شما هم جالب باشد که این محل، تنها قلعه روستایی موجود در ایران است که هنوز هم مردمی در آن ساکن هستند. چهار طرف این قلعه با سقف زیبای ذوزنقه‌ای، چهار برج وجود دارد که در گذشته برای دیدبانی از آن استفاده می‌شده است.

بخش جذاب‌ دیگر قلعه ورودی آجری زیبای آن است که از زمان حکومت قاجاریان برای اهالی این منطقه به یادگار مانده است. این قلعه گزینه جذاب و جالبی برای دانشجویان باستان‌شناسی یا دوست‌داران سبک‌های خاص معماری است.

  • محوطه باستانی بابا سلمان

اگر گذارتان به روستای باباسلمان شهریار خورد، به محوطه باستانی باباسلمان هم بروید. خوبی این منطقه این است که در کنار روخانه قرار دارد و وجود آب به آن صفا و سرسبزی خاصی بخشیده است. این محوطه، باستانی است و قدمت آن به دوران آهن و مفرغ برمی‌گردد. هرچند این روزها حفاری‌های غیرمجاز و توسعه زمین‌های کشاورزی از آن یک محوطه ناهموار ساخته است؛ اما برای یک سفر چند ساعته و تنفس اکسیژن خالص و عوض‌کردن حال‌وهوای مسافران، گزینه جالبی است.

بناهای مذهبی شهریار

در هر کدام از روستاهای شهریار که سر بزنید، می‌توانید امامزاده‌ای را زیارت کنید که مقبره‌اش مکان امنی برای اهل دین و دل‌دادگان اهل بیت است. برای مثال امامزاده یحیی در شهرستان شهریار، دهستان جوقین و روستای بکه قرار دارد. امامزاده هادی در روستای کرشته و امامزاده جعفربن محسن هم در روستای خاوه و در جاده کهنز واقع شده است.

امامزاده بی بی سکینه در جاده ملارد، کنار صالح آباد خاتونلر صفادشت است. امامزاده بی بی سکینه بسیار معروف بوده و به‌جرئت می‌توان گفت که در سال میلیون‌ها زائر دارد. به همین دلیل هم به بنای داخلی آن بسیار رسیدگی شده است.

سوغات شهریار

اگر تابستان عازم شهریار شوید، به شما این وعده را می‌دهیم که دست پر از سوغات به شهر خود بازگردید. این شهر ییلاقی زیبا، علاوه بر با‌غ‌های دل‌انگیز و بناهای تاریخی و باستانی خود، میوه‌های متنوع و خوشمزه‌ای دارد که دهن همه مسافران را به آب می‌اندازد. گلابی، انگور، هلو، گیلاس، سیب، گوجه سبز، توت فرنگی و سایر میوه‌های نوبرانه بهار و تابستان را می‌توانید در شهریار پیدا کنید.

البته سوغات شهریار به میوه‌های آن خلاصه نمی‌شود. بیش از ۱۰۰ نمونه صنایع دستی در شهریار ثبت شده‌اند که هر کدام گزینه خوبی برای سوغاتی هستند. برای دیدن یا خرید صنایع دستی شهریار می‌توانید به بازارهای سنتی شهر بروید. یکی از این بازارچه‌های سنتی بزرگ و دائمی در شهریار را می‌توانید در نزدیکی امامزاده بی بی سکینه (س)  پیدا کنید. این بازارچه همیشه شلوغ است. انواع محصولات و کارهای دست هنرمندان شهریار مثل ظروف سفالی‌ها و سرامیکی، شیشه تراشی،  وسایل چوبی را می‌توانید در این بازارچه پیدا کنید.

اقامت در شهریار

معمولاً افرادی که شهریار را برای گردش و تفریح انتخاب می‌کنند یا در قالب تورهای یک روزه عازم آن می‌شوند یا پیک‌نیک و گردش نیم‌روزه. با این اوصاف در شهریار، هتل باغ گیلاس با امکانات مناسب ساخته شده که پذیرای مسافران از شهرهای مختلف است. در کنار این‌ها انواع ویلاهای شخصی هم برای اجاره به مسافران وجود دارد.

اجاره ویلا در شهریار

یکی از تفریحات هیجان‌انگیز دوستانه یا فامیلی این است که تعدادی از افراد هم‌سلیقه با هم ویلایی را اجاره کنند و از یک تا چند روز را کنار هم خوش بگذرانند. این حرکت و تصمیم زیبا به خانواده‌ها یا گروه دوستان این امکان را می‌دهد که با خیال راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای به تفریح یا استراحت بپردازند. برای این منظور سایت‌ها و بنگاه‌های مختلف در شهریار وجود دارد که متناسب با بودجه و نیاز شما، پیشنهادهای خوبی برایتان دارند.

رستوران های شهریار

به شهریار که می‌روید با خودتان زیرانداز و وسایل و خوراکی‌های لازم بردارید؛ اما برای وعده شام و ناهار نیازی نیست به خودتان زحمت بدهید. چه در بخش مسکونی شهر و چه در باغ‌های اطراف آن، رستوران‌های و فست‌فودهای مختلفی وجود دارد که انواع غذای سنتی و فست فود را با قیمت مناسب در اختیاز مسافران قرار می‌دهد. برای مثال رستوران فانوس طلایی، رستوران عمارت کلاه فرنگی و رستوران ارکیده برای صرف غذاهای ایرانی و سنتی به شما پیشنهاد می‌شود.

فست فود آویژه هم از نظر کاربران و مسافران کیفیت متوسط رو به خوب دارد و برای میل‌کردن پیتزا و ساندویچ مناسب است. اگر هم فقط می‌خواهید گلویی تازه کنید و همراه دوستان یا خانواده‌تان یک عصرانه یا میان‌وعده میل کنید، کافه ماهور با دیزاین زیبا و محیط آرام و دوست‌داشتنی در انتظار شماست.

مسیر دسترسی به شهریار

برای ساکنان تهران دو راه برای رسیدن به شهریار وجود دارد. یکی اینکه سوار خودروی خود شوند و به سمت غرب تهران رانندگی کنند. پس از حدود ۳۰دقیقه به شهریار می‌رسند. برای افرادی هم که به وسیله شخصی دسترسی ندارند، اتوبوس‌هایی به این منظور تدارک دیده شده که آخرین ایستگاهشان میدان نماز شهریار است.

برخی افراد با خط یک مترو به سمت کهریزک می‌روند. در ایستگاه شاهد، پیداه شده و وارد خط ۸ شده و در فرودگاه امام خمینی پیاده می‌شوند. از فرودگاه تا شهریار هم ۳۰ کیلومتر راه است که با تاکسی یا وسایل دیگر می‌توان این مسیر را طی کرد. البته شهرداری تهران قول داده که در آینده نزدیک خط ۷ مترو را راه‌اندازی کند. این خط به‌سرعت و به‌راحتی شما را به شهریار می‌رساند.

برای افرادی هم که از شهرهای دیگر عازم شهریار هستند همین گزینه‌ها پیشنهاد می‌شود. به این معنا که اگر از شهرهای شمالی یا شرقی عازم شهریار هستند، خودشان را به تهران برسانند و با ماشین شخصی یا اتوبوس به شهریار بروند.

شهریار بیشتر از اینکه یک شهرستان معمولی در استان تهران باشد، یک پدیده گردشگری و تاریخی است که جاهای دیدنی فراوانی دارد. اگر شما هم از آلودگی هوا و دود و دم شهر تهران خسته شده‌اید، آخر هفته بهاری خود را به سفر به شهریار اختصاص دهید. شک نکنید که خستگی هفته از تنتان می‌رود و با انرژی مضاعفی وارد روزهای پیش رویتان می‌شوید. به ما که در این سفر خیلی خوش گذشت. برای شما چطور بود؟ شهریار را می‌پسندید؟ نظرتان را برای ما بنویسید و بگویید که دوست دارید ره بال آسمان در سفرهای بعدی‌اش شما را با خود به کدام منطقه ایران یا جهان ببرد؟

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به شهریار است.

دشت شقایق، باغ‌های اطراف، تخت رستم، تپه جوقین، تخت کیکاووس و غیره.

اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید از دشت شقایق شهریار است.

صنایع دستی متنوع و میوه‌های تابستانی خوشمزه از سوغات شهریار هستند.

هتل باغ گیلاس و ویلاهای دیگر را می‌توان برای اقامت اجاره کرد.

بنا به رأی کاربران، رستوران فانوس طلایی، رستوران عمارت کلاه فرنگی، رستوران ارکیده و فست فود آویژه بهترین غذاخوری‌های شهریار هستند.

برای اجاره ویلا در شهریار به سایت‌های مربوط به این کار یا بنگاها‌های شهر سر بزنید.

استان تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.