آبشار کبودوال | ملاقات مخملی با آبشاری در قلب جنگل

0

اگر از افراد مختلف بخواهند که چشم‌هایشان را ببندند و منظره‌ای زیبا را تصور کنند، بالای ۸۰ درصد از جنگلی خواهند گفت که در آن آبشاری زیبا روان است. چنین چیزی اصلا جای تعجب ندارد چون ترکیب جنگل و آبی از جنس آبشار به‌شدت زیبا و دیدنی به نظر می‌رسد. خبر خوش این است که بشر دستش از هر چه کوتاه باشد، دست‌کم از بازدید چنین منظره دلربایی دور نیست. خبر خوش‌تر هم این است که چنین صحنه‌هایی در ایرانِ زیبا در نقاط مختلف دست‌یافتنی هستند؛ مثلا آبشار کبودوال را در شمال ایران نظر بگیرید. این آبشار در دل جنگل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در ادامه از کبودوال در حوالی علی‌آباد کتول برایتان خواهیم گفت.

آبشار کبودوال ؛ آبشار تمام‌خزه‌ای زیبا

آبشاری در دل جنگل می‌تواند روح و روان را دگرگون کند؛ از آن دگرگونی‌هایی که تا مدت‌ها اثرات شادی‌بخش و مثبت آن از جان آدمی بیرون نمی‌رود. برای تجربه چنین چیزی می‌توانید به ۵ کیلومتری علی‌آباد کتول راهی شوید. علی‌آباد کتول هم که می‌دانید، در کجا واقع است؟ بله! استان گلستان.

آبشار کبودوال در ایران

کبودوال در دل جنگل‌های هیرکانی گلستان قرار دارد؛ یعنی در بخشی از جنگل‌های جلگه‌ای در رشته‌کوه البرز که علاوه بر این آبشار، آبشارها و دریاچه‌ای بزرگ را هم در خود جای داده است. دریاچه موجود در جنگل مذکور از آن دریاچه‌های دست‌ودل‌بازی است که از چشمه اصلی آن در ابتدای ورودی جنگل تعدادی آبشار از جمله آبشار کبودوال سرچشمه می‌گیرند.

آبشارهای کوچک‌ و بزرگی از سخاوت دریاچه در جنگل جاری می‌شوند اما بزرگ‌ترین‌شان، همین کبودوال است. از میان هفت آبشار موجود، کبودوالِ تمام‌خزه‌ای بزرگ‌ترین به شمار می‌رود و شاید بهتر باشد که لقب مهم‌ترین را هم سخاوتمندانه به آن تقدیم کنیم.

چرا؟ چون کبودوال میراثی چندین میلیون‌ساله از طبیعت است. قدمت این مکان به حدود دوران پالئوژن می‌رسد. احتمالاً شما نمی‌دانید که پالئوژن دقیقاً چندین سال پیش است. پس باید بگوییم که حدود ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال پیش. حتی تصور این میزان از قدمت هم دشوار است. این‌طور نیست؟

 ویژگی‌های آبشار؛ ملاقات با طراوت

کبودوال آبشاری تمام‌خزه‌ای است. یعنی آب آن بر بستری از خزه‌های سبز جاری می‌شود. چنین چیزی هم در ایران و هم در نقاط دیگر دنیا به‌ندرت رخ می‌دهد. پس اگر برای انتخاب میان بازدید از آبشارها و چشمه‌های مختلف استان زیبای گلستان کمی مردد هستید، باید بدانید که دیدن آبشاری خاص مانند کبودوال تصمیم خوبی است.

آب زلال کبودوال از دامنه کوه هارون می‌ریزد و جاری می‌گردد. آب روانی را تصور کنید که از ارتفاعی به اندازه ۱۷۸۰ متر روان می‌شود و بعد روی صخره‌ای مخملی می‌تابد و به حوضچه زیر آبشار می‌ریزد. قبول کنید که خیلی زیباست؛ زیباتر از زیباست.

شاید بارها برای رسیدن به مقصدی دیدنی در طبیعت از مسیرهای سخت و نه‌چندان جذابی عبور کرده باشید و حوالی آن مقصد، آن‌قدر صعب‌العبور و خالی از جذابیت بوده که دیگر بعد از رسیدن به مقصد موردنظرتان نایی برای کیف‌کردن باقی نمانده بوده؛ اما آبشار کبودوال این‌طور نیست.

اگر در طبیعت گردی به آبشارها علاقه دارید حتما روی آبشار های ایران کلیک کنید.

در مسیر رسیدن به آن هم از جنگلی سبز می‌گذرید و آبشارهای کوچک دیگری در راه همراهی‌تان می‌کنند. از صدای پرندگان و بوی گیاهان جنگلی و خنکی نسیم جذابی که ردپایش تا ساعت‌ها روی صورت‌تان باقی می‌ماند هم دیگر لازم نیست بگوییم، چون هر چقدر هم که اینها را توصیف کنیم، قادر به اداکردن حق مطلب نخواهیم بود. برای دیدن سرچشمه آبشار هم باید از حوالی ۱۰۰متری آن از طرف چپ کوه بالا بروید.

زمان بازدید؛ بهترین موسم دیدار با آبشار کبودوال

نمایی از پایین آبشار کبودوال

هر نقطه از جاهای دیدنی اطراف گرگان را باید در زمان شکوفایی و زیباترین حالتش ملاقات کرد. برای دیدن کبودوال هم بهترین زمان، بهار و تابستان است. در این دو فصل امکان گردشگری بیشتر می‌شود، چون هوا ملایم‌تر است و با شما راه می‌آید. اما پاییز و زمستان باوجود اینکه بسیار زیبا هستند و طبیعتی مانند کبودوال را از نظر زیبایی منحصربفرد و خواستنی می‌کنند، دشواری‌ها و خطراتی را هم به شما تحمیل می‌نمایند.

مثلا دسترسی به جاده و جنگل در پاییز و زمستان کمی دشوار می‌شود و خطراتی مانند مواجهه با حیوانات گرسنه هم وجود دارد. پس اگر هوای دیدن آبشار کبودوال به سرتان زده است، باید برنامه‌ریزی‌های خود را برای زمانی در بهار و تابستان هماهنگ کنید. این را هم بدانید که با شروع فصل سرما، عمر خزه‌ها هم پایان می‌یابد.

پس برای دیدن کبودوال که بخش عمده‌ای از هویت خاص خود را مدیون خزه‌های مخملی‌اش است، در فصولی برنامه‌ریزی کنید که سبزی و طراوتش هنوز پای برجاست. آب‌تنی در کنار حوضچه آبشار هم لذت خاصی دارد البته به شرطی که زمان سفرتان را بهار یا تابستان انتخاب کنید.

امکانات بازدید؛ در حوالی آبشار

نمای واید از آبشار کبودوال

مسیر رسیدن به آبشار، مسیری پلکانی و سنگ‌فرش است. پس با مقصدی در طبیعت روبه‌رو هستید که دشوار نیست و ضمناً می‌توانید در مسیر از دیدن جنگل و آبشارهای کوچک دیگر لذت ببرید. از آنجایی که میزان بازدید از کبودوال در طول سال زیاد است، امکانات نسبی رفاهی در حوالی‌اش قرار داده‌اند.

برای مثال، در ابتدای مسیر پارکینگ موجود است، سرویس بهداشتی و سوپرمارکت هم وجود دارد تا گردشگران راحت‌تر باشند. در کنار اینها نمازخانه و آلاچیق‌ها برای استقرار گردشگران در کنار آبشار را هم نباید از قلم انداخت. اگر اهل شب‌ماندن در طبیعت هستید، با آماده‌کردن وسایل مناسب نظیر چادر، کیسه خواب، چراغ قوه، کفش و لباس مناسب و البته غذای پیک‌نیکی می‌توانید خاطره‌ای خوش برای خود رقم بزنید.

مسیر دسترسی؛ رسیدن به مخمل آبی

آدرس: استان گلستان، 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی‌آباد کتول

برای رسیدن به آبشار مخملی کبودوال باید به ۵ کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد در استان گلستان بروید. در نزدیکی روستایی به نام فندرسک و به‌طور دقیق‌تر در ۱۱ کیلومتری دامنه کوه هارون به آبشار کبودوال خواهید رسید. بعد از رسیدن به جنگل برای اینکه به آبشار برسید باید حدود ۵ کیلومتر را پیاده بروید. این را هم به یاد داشته باشید که علی‌آباد کتول در ۳۸ متری گرگان است.

تصویری رؤیایی از آبشار کبودوال

همان‌طور که گفته شد، مسیر پلکانی و سنگ‌فرش‌شده برای رسیدن به کبودوال در نظر گرفته شده است؛ پله‌های مسیر به حدود ۳۲۰ عدد می‌رسد و اگر دچار مشکلاتی مانند پادرد و کمردرد هستید یا قلبتان درد می‌کند، قبل از سفر به این موضوع دقت داشته باشید.

کبودوال ویژگی‌های طبیعی خاصی دارد:‌ به‌شدت دیرین و قدیمی است، بر بستری از خزه‌ها جریان دارد، آب روان در آن زلال و پاک است، پوشش گیاهی و تنوع جانوران حوالی‌اش قابل‌اعتنا به شمار می‌رود و از زیبایی بصری آن هم که هر چه بگوییم، کم گفته‌ایم. همین ویژگی‌ها موجب شده تا به عنوان یکی از میراث‌های طبیعت در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

در آخر

نمایی از پایین آبشار کبودوال در تابستان

کبودوال آبشاری زیباست و در این شکی وجود ندارد. این همه طراوات و شادابی را باید قدر بدانیم. خبر خوب این است که برخلاف بیشتر نقاط گردشگری طبیعی ایران که متاسفانه مورد هجوم گردشگران بی‌مبالات قرار می‌گیرند و انبوهی از پلاستیک و زباله‌های دیگر را در خود جای می‌دهند، کبودوال در بیشتر مواقع تمیز و خالی از زباله است.

اگر شما هم به این آبشار سری زدید، حتما با خود کیسه‌های زباله به همراه داشته باشید تا طبیعت را زشت و آلوده نکنید. ریختن زباله‌ها در طبیعت و بی‌مبالاتی با درختان، آب‌ها و گیاهان بی‌رحمانه‌ترین و خودخواهانه‌ترین حرکتی است که از آدمی‌زاد برمی‌آید. مراقب طبیعت باشید و نگذارید که میراث کهن زمین ما را تنبیه کند، که اگر روزی خشم طبیعت به غلیان درآید، هیچ‌کدام‌مان جان سالم به در نخواهیم برد. راستی، تجربه گشت‌وگذار در جاهای دیدنی گلستان را دارید؟ برایمان از جنگل‌گردی و بازدیدهایتان از آبشارها بگویید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.