دریاچه نئور | شگفتی پشت کوه های تالش

5

دریاچه نئور کجاست؟ این دریاچه بهشتی را می‌شناسید؟ می‌دانید برای رسیدن به یک دریاچه بکر باید چه مقدماتی را بچینید؟ اصلاً چرا باید به دیدن دریاچه های ایران رفت؟ و ده‌ها پرسش دیگر که ما در این نوشته به تک‌تکشان پاسخ داده‌ایم تا علاوه بر آگاهی از موقعیت جغرافیایی آن، بدانید که چه تفریحات ناب و طبیعت سرزنده‌ای در اردبیل انتظار شما را می‌کشند. دشتی پوشیده از گل‌های شقایق و لاله‌های وحشی، منتهی به دو دریاچه زلال در پشت کوه‌های تالش. همان کوهایی که با پوشش سبز مخملی خود در اواخر بهار و اوایل تابستان، هوش از سرتان می‌برد. پس در ره بال آسمان همراهمان باشید تا بتوانید با آگاهی کامل، برنامه یک سفر شگفت‌انگیز چندروزه را بچینید.

دریاچه نئور کجاست؟

دریاچه نئور در اردبیل

از نئور می‌توان به‌عنوان یک از زیباترین دریاچه های ایران یاد کرد که در میان استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد؛ جایی در نزدیکی سوباتان و تالش. به همین دلیل اصلاً بعید به نظر نمی‌رسد که در پاسخ به پرسش دریاچه نئور کجاست بشنوید «در خوش‌آب‌وهواترین قطعه بهشت ایران». منطقه‌ای بی‌حد سبز، باطروات، زیبا، چشم‌نواز و دیدنی که مناسب برای تجدید روحیه و به‌آرامش‌رسیدن به نظر می‌رسد. هوای نئور پاک پاک؛ آسمانش آبی بی‌کران؛ طبیعتش سبز مخملی و دریاچه‌اش به زلالی آینه است.

دریاچه نئور در تابستان | بهترین زمان سفر

مسیر رسیدن به دریاچه نئور در تابستان

اگر قبل از چیدن برنامه سفر همیشه حواستان را به بهترین زمان سفر جلب کنید، قطعاً سفر پربارتر و شادتری پیش رو خواهید داشت. ازاین‌رو اگر بخواهیم به بهترین زمان سفر به نئور زیبا و دیدنی اشاره کنیم، باید بگوییم اردیبهشت‌ماه تا مردادماه زمان طلایی سفر به این منطقه محسوب می‌شود؛ چراکه آب‌وهوای این منطقه تحت تأثیر آب‌وهوای سرد شمال غرب کشور و اردبیل است و ازطرفی طبیعت بکرش را از گیلان همیشه سرسبز به ارث گرفته است. در حقیقت گرم‌ترین روزهای سال بهترین زمان برای بازدید از دریاچه نئور محسوب می‌شود؛ چون هوایش در این روزها مطبوع و بهاری است؛ همچنین در این ماه‌ها خیالتان برای کمپ‌زدن در نزدیکی دریاچه هم راحت باشد.

چه تفریحاتی در نئور منتظرتان است؟

طبیعت اطراف دریاچه

قطعاً تا اینجا دریافته‌اید که نئور با طبیعت حیرت‌برانگیزش جایی است برای تفریح و استراحت و خوش‌گذرانی؛ البته به شرط همراهی همسفرانی پایه. بسته به تیپ شخصیتی و علاقه‌مندی‌هایتان اینجا می‌توانید فعالیت‌های متنوعی برای گذران زمان خود انجام دهید که به برخی از پرطرفدارترینشان اشاره کرده‌ام:

  • ماهیگیری ? | لذت صید ماهی‌های هفت‌رنگ

ماهیگیری برای صید قزل آلا رنگین کمانی

ماهیگیری از آن دسته تفریحاتی است که موافقان و مخالفان خود را دارد؛ موافقانش که اعتقاد دارند با آرامش و تمرکز می‌توان به هدف رسید؛ اما مخالفانش نگران طبیعت و زیست جانداران این کره خاکی هستند که الحق و الانصاف نگرانی‌شان به‌جاست. در این قسمت می‌خواهیم در ابتدا نگرانی این دوستان را بابت ماهیگیری در دریاچه نئور برطرف کنیم؛ چراکه ماهی‌های قزل آلای رنگین کمانی نئور در زمستان‌های بسیار سرد این منطقه جان می‌دهند و دوباره، در فصل بهار تعداد زیادی از این ماهی‌های پرورشی در دریاچه رها می‌شوند. پس با خیال راحت قلاب ماهیگیری خود را بردارید و در لب دریاچه به صید ماهی‌های رنگین‌کمانی مشغول شوید. در نهایت با روشن‌کردن آتش (البته با احتیاط و به‌دور از ایجاد خطرهای احتمالی)، خود و همسفرانتان را مهمان یک ماهی‌کبابی تازه و لذیذ کنید.

راستی! هرساله جشنواره ماهیگیری در دریاچه نئور در شهریورماه برگزار می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید ماهیگیری را به چشم یک تفریح رقابتی نگاه کنید، در آخرین روزهای تابستان به این منطقه سفر کنید. در ضمن، ثبت عکس‌ها و ویدئوهای یادگاری فراموش نشود ?? ?.

  • قایق سواری ?‍♂️ | آرامش روی سکون دریاچه

قایق سواری در دریاچه نئور

قایق سواری در یک دریاچه زلال و آرام، یکی از آن ورزش‌هایی است که در کنار هیجان خاص خود، آرامش را به شما هدیه می‌دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید خاطره قایق سواری در دریاچه نئور را میان خاطرات طبیعت‌گردی خود ثبت کنید، باید بدانید که در نزدیکی دریاچه، قایقی برای کرایه‌کردن وجود ندارد. به همین دلیل باید به همراه خود قایق بادی داشته باشید و از قایق شخصی خود برای تفریحتان بهره ببرید.

  • طبیعت گردی ? | لذت قدم‌زدن در دل طبیعتی بکر

پیاده‌روی کنار دریاچه

طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در دامن طبیعت، از آن کارهایی است که بی‌برو‌برگرد حال دلتان را خوب می‌کند؛ به حدی که چهره‌تان شفاف و لبتان خندان می‌شود. حالا تصور کنید در یک منطقه بکر، در میان دشت‌های مجاور یک دریاچه زلال قدم برمی‌دارید و از زمین تا آسمانش زیبایی است و زیبایی و زیبایی. حتی می‌توانید حین قدم‌زدنتان چند شاخه لاله وحشی جمع کنید و به خود یک دسته‌گل زیبای خوش‌عطر هدیه دهید و در قاب دریاچه نئور حال خوبتان را به نظاره بنشینید. بهترین روزهای سال برای بهره‌بردن از آب‌وهوای خوش و بی‌حد زیبای این منطقه، خرداد و تیرماه است. این روزها، برای عکاسی حرفه‌ای جان می‌دهد و یک پیکنیک دسته‌جمعی کِیفتان را کوک می‌کند.

طبیعت گردی در ارتفاعات نئور

خوب است از این موضوع هم مطلع باشید که بیشتر طبیعت‌گردان، در روزهای بهاری و تابستانی سال مسیر دریاچه نئور تا آبشار ورزان و روستای سوباتان را برای پیاده‌روی پیشنهاد می‌کنند؛ البته اگر بخواهید سریع‌تر این مسیر را بپیمایید یا از پیاده‌روی خسته شدید، خیالتان راحت؛ نیسان‌ها، پاترول‌ها و حتی نیسان‌های حمل کندوهای زنبورعسل شما را تا آبشار می‌برند. توجه داشته باشید که در آبشار ورزان و سوباتان آنتن تلفن همراه بسیار ضعیف است؛ پس حتماً قبل از شروع مسیر، تماس‌های ضروری خود را برقرار کنید.

  • سوارکاری ? | نئور نوردی با نجیب‌ترین موجود دنیا

تجربه سوارکاری کنار دریاچه

سوارکاری کنار دریاچه و در میان دشت شقایق‌های این منطقه، حس خوبی به تمام کسانی می‌دهد که می‌خواهند چند صباحی را به‌دور از هیاهوی شهر باشند. ازاین‌رو اگر در روزهای خوش‌آب‌وهوا به این منطقه بروید، بومیانی را با اسبانشان کنار دریاچه می‌بینید که می‌توانید با کرایه‌کردن اسب‌ها و حتی گرفتن راهنمایی از خودشان تجربه بی‌نظیر سوارکاری پشت کوه‌های تالش را کسب کنید. ناگفته نماند که اگر می‌خواهید مدت‌زمان بیشتر و مسیر طولانی‌تری سوارکاری کنید، می‌توانید از تورهای سوارکاری سوباتان استقبال کنید و بعد از زین‌کردن اسب‌تان تا جنگل‌های سوباتان بتازید.

  • کوه‌نوردی ⛰ | لذت‌بردن از آرامش کوهستان

کوهنوردی در نئور

باید کوه‌نورد باشید تا درک کنید دیدن نئور از قله‌های همجوارش چه لذت بی‌پایانی دارد. هرساله کوهنوردان بی‌شماری در روزهای میانی خرداد به این منطقه سفر می‌کنند تا علاوه بر بازدید از دریاچه کوهستانی نئور، در میان مراتع پر از گل‌های وحشی‌اش پیاده‌روی کنند و به ییلاقات محشر سوباتان برسند. معمولاً برنامه کوه‌نوردان این‌طور پیش می‌رود که شب را با شب‌نشینی دور آتش و در خنکای ییلاق نئور سپری می‌کنند. برای دیدن آبشار ورزان از میان دشت شقایق‌ها می‌گذرند و زمانی را به عکاسی از مناظر بی‌مثال منطقه اختصاص می‌دهند. همچنین گشت‌‌وگذار در روستا و بام سوباتان و پیمایش مسیر عشایری بی‌بدیل، همه‌وهمه دست به دست هم می‌دهند تا در یک برنامه دوسه‌روزه، خاطرات رؤیایی برای کوه‌نوردان و هم‌نوردانشان ثبت شود.

بنا بر تمام این گفته‌ها، اگر اهل کوه‌نوردی هستید، از همین الان برنامه خردادماه پیش رویتان را در مسیر دریاچه نئور به سوباتان قطعی کنید؛ این پیشنهاد می‌تواند یکی از خاص‌ترین پیشنهادات کوه‌نوردی باشد.

  • دوچرخه سواری ? | مسیری خاطره‌ساز برای عاشقان رکاب‌زن

تیم دوچرخه سواری میان دشت شقایق نئور

همه می‌دانیم لذت دوچرخه سواری برای زن و مرد، کودک و بزرگسال و نیز پیر و جوان تا بی‌نهایت است. اگر دوچرخه سوار حرفه‌ای نیستید یا می‌توانید خودتان دوچرخه‌تان را تا کنار دریاچه ببرید، می‌توانید کنار کمپ‌زدن، زمانی را به دوچرخه‌سواری در همان اطراف اختصاص دهید؛ اما اگر یک دوچرخه‌سوار حرفه‌ای هستید که از رکاب‌ردن خسته نمی‌شود، پیشنهاد ویژه‌تری داریم. پیشنهادمان این است که به فکر خرید تور دوچرخه سواری نئور باشید یا خودتان با دوستانتان یک تور مهیج و به‌یادماندنی برگزار کنید. یک مسیر پیشنهادی آن است که در یک صبح بهاری از روستای بالابودا در نزدیکی خلخال به‌سمت دریاچه نئور شروع به رکاب‌زدن کنید تا قبل از غروب آفتاب به دریاچه برسید و به تماشای زیباترین غروب خورشید بهاری بنشینید؛ شب را در آنجا کمپ بزنید و صبح روز بعد را با یک اُملت و چای آتشی شروع کنید ?.

  • موتور سواری ? | پیستی طبیعی برای مشتاقان سرعت

تور موتورسواری ییلاقات سوباتان

با شنیدن واژه «موتور سیکلت» چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ من همیشه این واژه را همراه با سرعت، هیجان، لذت، آدرنالین و حتی پرواز یاد می‌کنم. در اینکه برای تجربه یک موتور سواری لذت‌بخش باید یک موتورسوار حرفه‌ای باشید، شکی نیست. در این صورت می‌توانید همه دنیا را با موتور کراستان و یک کلاه کاسکت بگردید. دریاچه نئور هم یکی از جاهای دیدنی اطراف اردبیل است که هرساله هیئت‌های موتورسواری بی‌شماری برای دیدنش می‌گازند. پیشنهاد می‌کنیم در مسیر موتورسواری‌تان حتماً از نئور به سوباتان بروید تا در کنار دیدن مناظر شگفت‌انگیز، از هم‌کلامی با عشایر خونگرم این منطقه بی‌نصیب نمانید.

  • آفرود ? | ویژه آفرودبازان طبیعت‌دوست

آفرود در ییلاقات

«آفرود»، «ماشین شاسی بلند»، «هیجان» و «جاده‌های صعب‌العبور» ترکیبی جذاب از واژگانی است که پشت هرکدامشان دنیایی پرانرژی برای تمام جوانان آفرودباز نهفته شده است. یکی از پرطرفدارترین مسیرهای آفرود ایران، مسیر ماشین رو دریاچه نئور به سوباتان است. بنابراین اگر شما هم از عاشقان آفرود هستید و به خودروی مناسب آفرود دسترسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم مسیر خاکی کنار دریاچه تا سوباتان و برعکس را از دست ندهید. حواستان باشد، در بیشتر ایام سال، این مسیر پوشیده از مه است؛ بنابراین باید به اندازه کافی به این حرفه مسلط باشید.

اوضاع امکانات دریاچه نئور چطور است؟

امکانات رفاهی برای کمپینگ

اگر این نوشته را از ابتدا خوانده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که قرار است در سفرتان به نئور، به ملاقات یک منطقه دست‌نخورده بروید؛ حقیقتاً دلیل اصلی جذابیت و دیدنی‌بودنش هم همین است. با این حساب نباید انتظار امکانات رفاهی و اقامتی ویژه‌ای را در نزدیکی دریاچه داشته باشید. خوب است بدانید که در روستای عباس‌آباد، در 5کیلومتری دریاچه، یک فروشگاه مواد غذایی وجود دارد که می‌توانید از آن اقلامی همچون پنیر، کشک، کره محلی و عسل طبیعی را بخرید. همچنین کنار دریاچه نئور دکل مخابراتی وجود دارد؛ بنابراین خیالتان از باب دسترسی به آنتن تلفن و اینترنت راحت باشد. به لطف جاده هموار این منطقه، می‌توانید تا نزدیکی دریاچه با ماشین شخصی خود بروید؛ این طور دیگر دغدغه پارکینگ نخواهید داشت. همچنین در اطراف دریاچه، آب شرب و کندوهای زنبورعسل وجود دارد که با خیال راحت می‌توانید عسل طبیعی را به‌عنوان سوغات نئور بخرید.

ازطرفی، از آنجایی که احتمالاً بخواهید حداقل یک شب را مهمان طبیعت این منطقه باشید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از دیدن دریاچه و طبیعت اطرافش، شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی خلخال، اردبیل یا سوباتان سپری کنید. اگر هم اهل کمپینگ زدن هستید، حتماً نکات زیر را مدنظر بگیرید.

کمپ در دریاچه نئور | اقامت در بهترین ییلاق اردبیل

چادر زدن کنار دریاچه

برای اقامت در نزدیکی دریاچه می‌توانید روی چادر زدن حساب باز کنید. برای چادر زدن در دریاچه نئور باید چند نکته مهم را در گوشه ذهن خود داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

  1. فصل سفر، مهم‌ترین عامل در انتخاب اقامتگاه‌تان است؛ بنابراین برای کمپ زدن نزدیک دریاچه، حتماً در روزهای گرم سال مانند اواخر بهار و اوایل تابستان، برنامه سفرتان را بچینید؛
  2. کمی دورتر از دریاچه، سطح همواری را برای چادر زدن انتخاب کنید؛
  3. برای جلوگیری از سرمای شبانه، بهتر است ابتدا یک زیرانداز حصیری زیر چادرتان پهن کنید؛
  4. برای کمپ‌زدن حتماً همسفر داشته باشید تا با برپایی چند چادر، خیالتان از باب پیش‌‍آمدن خطرات احتمالی راحت باشد؛
  5. اگر برای شب‌نشینی خود آتش به پا کرده‌اید؛ قبل از خواب، حتماً از خاموش‌شدن کامل آتش، مطمئن شوید؛
  6. از همراه‌داشتن و نگهداری کالاهای قیمتی و باارزش در چادر جلوگیری کنید؛
  7. هوای نئور حتی در شب‌های تابستان سرد است؛ پس حتماً به میزان کافی لباس گرم یا حتی کیسه خواب همراهتان داشته باشید.

مسیر دریاچه نئور | گذر از بهشت زمینی

مسیر سوباتان به نئور

برای بازدید از دریاچه کافی است خود را به استان اردبیل برسانید که خرید بلیط هواپیما اردبیل سریع‌ترین روش ممکن را پیش پایتان می‌گذارد. بعد از آن، اگر بخواهید خود را با کمک مسیر ماشین رو دریاچه نئور به مقصد برسانید، باید جاده اردبیل‌خلخال را در پیش بگیرید. پس از گذر از روستای بودالالو، مسیر را به سمت روستای عباس‌آباد تغییر دهید که کمتر از 5 کیلومتر بعد از عباس آباد، دریاچه رؤیایی نئور خودنمایی می‌کند. مسیر اردبیل تا نئور حدود یک ساعت و بیست دقیقه طول می‌کشد. جاده کوهستانی این مسیر، آسفالت بوده؛ ولی جاده دور دریاچه، خاکی، اما هموار است.

اگر هم با هدف کوه‌نوردی می‌خواهید به بازدید از این منطقه بروید، می‌توانید یکی از این مسیرهای تست‌شده و پیشنهادی را در پیش بگیرید:

  • هشتپر (تالش)، ریک، کیشون بن، شیله وشت، مریان، قلعه جوق، حفظ‌آباد و عباس‌آباد؛
  • هشتپر (تالش)، ریک، کیشون بن، رزه، بسک، اسبومار، دَسر، کانتی کت، ضلع شرقی دریاچه؛
  • هشتپر (تالش)، ریک، کیشون بن، رزه، بسک، سوباتان (سووتن)، آبشار ورزان، گزنه هونی، ضلع شرقی دریاچه؛
  • خلخال، گیوی، فاراب، قره قشلاق، کزور، خلفلو، هل آباد، حفظ‌آباد و عباس‌آباد؛
  • اردبیل، هیر، شبلو و عباس‌آباد.

نقشه دریاچه نئور

آدرس: اردبیل، جاده اردبیل‌خلخال، روستای عباس آباد، دریاچه نئور.

در این نوشته از ره بال آسمان تلاش کردم دریاچه بی‌مثال نئور را به‌‌طور کامل معرفی کنم. با کمک این راهنمای سفر متوجه شدید دریاچه نئور کجاست و چه تفریحاتی در آنجا منتظرتان است؛ از امکانات رفاهی و خدمات موجود در این منطقه به‌صورت واضح سخن گفتم و در نهایت مسیر دسترسی و آدرس آن را روی نقشه نشان دادم. اگر پرسش دیگری برای سفر به ییلاقات نئور ذهنتان را درگیر کرده است، آن را در بخش دیدگاه‌ها با من در میان بگذارید تا پاسختان را دریافت کنید. اگر هم قبلاً به این قطعه از بهشت سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم تجارب سفرتان را با ره‌بالی‌ها به اشتراک بگذارید.

5/5 (2 نظر)
5 نظرات
  1. ناهید اسدی می گوید

    با سلام
    خسته نباشید میگم به تیم خوب ره بال آسمان
    خیلی خوشحالم که دیدنی های اردبیل رو معرفی میکنید، امیدوارم مطالب بیشتری از این استان بهشتی منتشر کنید.

    1. امیر ائمی می گوید

      سلام ناهید عزیز،
      خیلی خوشحالیم که از خوندن محتوا لذت بردین، به زودی برای این استان زیبا مطالب بیشتری آماده میکنیم.
      شما میتونید هشتگ استان اردبیل ما رو چک کنید تا هم محتوای سایر جاذبه های اردبیل رو مطالعه کنید و همچنین زمانی که محتوای جدیدی از دیدنی های اردبیل نوشته شد، متوجه بشید.

  2. محمدحسین می گوید

    بسیار جامع و کامل یک برنامه ریزی دقیق و بدون کم و کاست
    تشکر از تیم ره بال آسمان

    1. زهرا کامکار می گوید

      ممنونم محمدحسین عزیز، بابت بررسی دقیق و البته به‌اشتراک‌گذاری تجاربتون برای تدوین این مقاله ?

  3. حمیدی می گوید

    ببخشید برای ماهی گرفتن مجوز میخواد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.