دشت هویج | بهشتی خوش‌آب‌وهوا در حوالی تهران

2

اطراف پایتخت، مناطق تماشایی بسیاری وجود دارد که سفرهای کوتاه و یک روزه را برای تهرانی‌ها امکان‌پذیر کرده‌اند. در شهرستان شمیران استان تهران، یکی از این مناطق بهشتی با نام دشت هویج، در بالادست روستای افجه جا خوش کرده است و زیبایی و آرامش آن برای هر طبیعت‌گردی جذاب خواهد بود. ره بال آسمان در این سفر راهی دشت بهشتی هویج شده است تا در گوشه و کنار آن گشتی بزند و از جذابیت‌های آن برایتان بگوید. در این سفر با ما همراه باشید.

دشت هویج کجاست؟

در شهرستان شمیران استان تهران و در بخش لواسانات، روستایی به نام افجه واقع شده است و تقریبا در ۹ کیلومتری لواسان جا خوش کرده است. دشت زیبای هویج از مناطق بالایی روستای افجه است و از جاذبه‌های سفر به این روستا محسوب می‌شود. در ناحیه غربی این دشت مناطقی همچون امامه در فاصله ۳۰ کیلومتری از آن، فشم با ۳۴ کیلومتر فاصله و آهار با فاصله تقریبی ۴۰ کیلومتر قرار گرفته‌اند. این دشت در شمال شرق تهران واقع شده است و بنابراین از نواحی شمال شرق پایتخت، در حدود ۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

دشت هویجی که هویج ندارد

اطراق در دشت هویج

نام دیگر دشت هویج که در بین محلی‌ها رواج دارد، دشت گرچال است و با فاصله کمی که با تهران دارد، از مناطق محبوب گردشگری برای پایتخت‌نشین‌ها محسوب می‌شود. یک منطقه خوش‌آب‌وهوا و دنج که در نزدیکی روستای افجه و منطقه لواسان جا خوش کرده است و میزبان طبیعت‌گردها است. دشت هویج برخلاف اسمش، امروزه دیگر هویجی ندارد. اما باغ‌های گیلاس و گردوی روستای افجه و پیش از رسیدن به دشت، چشم مسافران مملو از رنگ می‌کنند. در گذشته این دشت جایی برای کشت هویج بوده است و رنگ نارنجی در آن غوغا می‌کرده است. امروزه رنگ سرخ باغ‌های گیلاس روستای افجه و سرسبزی درختان گردوی آن، عهده‌دار خوش‌رنگی این منطقه شده‌اند.

ویدئویی زیبا از دشت هویج

روستای ییلاقی افجه

روستای افجه

دشت باصفای هویج در بالادشت روستای افجه و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این روستای کوهستانی، از جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود و باغ‌های سرسبز گیلاس و گردو آن را رنگ بخشیده‌اند. به روستای افجه که برسید، محو زیبایی باغ‌های فراوان و سرسبز آن خواهید شد و روحتان از این همه طراوت و تازگی زمین تازه می‌شود. در این روستا چناری پانصد ساله زندگی می‌کند که یکی از جاذبه‌های طبیعی و در عین حال تاریخی افجه است. تمام این زیبایی با وجود دشت بهشتی هویج کامل‌تر می‌شود و این دو جاذبه را جاده‌ای معروف به گذرگاه شاه عباسی به هم متصل می‌کند. با استناد به یافته‌های تاریخی، از جمله نشانه‌های کاروانسرای عباسی، زمانی دشت خوش‌آب‌وهوای هویج شکارگاه پادشاهان و درباریان صفوی بوده است. این مسیر در زمان قاجار نیز مورد استفاده پادشاهان قجری، از جمله ناصرالدین شاه بوده است و برای رسیدن به دشت خوش‌رنگ‌ولعاب هویج از این جاده خوش‌منظره عبور می‌کرده‌اند.

تماشای آبشار پسچویک در مسیر دشت

مسیری که از روستای افجه تا رسیدن به دشت هویج باید طی کنیم، جاده‌ای بکر و با صفا است و پدیده‌های طبیعی متعددی آن را آراسته‌اند. از جمله این پدیده‌ها می‌توان به آبشار پسچویک اشاره کرد که با نام پسگوئک هم شناخته می‌شود. از جذابیت‌های این آبشار خوش‌قدوقامت که ارتفاع آن به ۱۵ متر می‌رسد، موقعیت جغرافیایی آن است که مشرف به دشت زیبای هویج است و در کنار این آبشار می‌توانید قابی تماشایی از دورنمای دشت خوش‌رنگ هویج را ببینید. اطراف این آبشار با طبیعتی سرسبز از درختان افرا پوشانده شده است و پیش از رسیدن به دشت، بهتر است، زمانی را کنار این آبشار و درختان خوش‌قدوقامت افرا استراحت کنید و از طبیعت خوش‌آب‌وهوای این منطقه لذت ببرید.

خوش‌گذرانی در دشت بهشتی هویج

دشت هویج در منطقه کوهستانی اطرافش

گشت‌وگذار در طبیعت بی‌بدیل دشت هویج و لذت از آب‌وهوای بکر و پاک آن، لذت‌بخش‌ترین تفریح و خوش‌گذرانی است. به‌خصوص در فصل بهار که این دشت صحنه نمایش رقص گل‌های خوش‌رنگ‌ولعاب می‌شود. وقت‌گذرانی در این طبیعت و استراحت در آغوش زمین سرسبز آن موهبت بسیار بزرگی است. مسافران چند ساعتی بساط پیک‌نیک خود را در دشت بهشتی هویج پهن می‌کنند و از زیبایی‌های طبیعت لطیف آن لذت می‌برند.

مسیر کوهنوردی

پیاده روی در دشت هویج

یکی از جذاب‌ترین تجربه‌ها در این منطقه، ورزش کوهنوردی است و دشت خوش‌آب‌وهوای هویج از مسیرهای کوهنوردانی است که قصد صعود به قله‌های آتشکوه، ساکا امیر، مهرچال، ریزان و… دارند. در حین رسین به این کوه‌ها، لذت از طبیعت این دشت خوش‌آب‌وهوا، تجربه جذابی خواهد بود. بنابراین اگر به دشت هویج سفر کنید، احتمالا کارناوال کوهنوردان را خواهید دید که مدتی را در این دشت استراحت می‌کنند.

شب‌های تماشایی دشت

اگر قصد سفر یک روزه ندارید و می‌خواهید شب را هم در این منطقه بگذرانید، پیشنهاد می‌کنیم که اگر قبلا تجربه کمپینگ داشته‌اید، حتما در دل طبیعت این دشت چادر بزنید و یک شب را کنار دوستان یا خانوادتان، زیر آسمان پر ستاره دشت بگذارنید. آسمان شب این دشت یکی از بهترین گزینه‌ها برای کندوکاو زیبایی‌های شب است و فرصت خوبی برای دوست‌داران آسمان و نجوم محسوب می‌شود. بنابراین اگر با گروهی حرفه‌ای سفر کرده‌اید، می‌توانید شب را کنار آنها بگذرانید و به تماشای طبیعت شبانه دشت، زیر چراغ‌های آسمان بنشینید و از روشنی مهتاب و نور ستاره‌ها لذت ببرید.

برای خرید مایحتاج خود بهتر است پیش از رسیدن به دشت اقدام کنید، چون در این دشت بکر خبری از فروشگاه و رستوران نیست. البته در روستای افجه می‌توانید از امکاناتی مثل رستوران، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی استفاده کنید.

اگر سفرتان یک روزه نیست و قصد اقامت دارید

بیشتر مسافران دشت هویج از تهران و سایر شهرهای اطراف راهی این منطقه می‌شوند و به قصد سفری یک روزه، قبل از شب برمی‌گردند. اما بسیاری هم به این راحتی‌ها دل از طبیعت بکر و تماشایی این دشت نمی‌کنند و شب را هم مهمان آن می‌شوند.

در حوالی دشت، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و محلی برای مسافران فراهم شده است و می‌توانید شب را در آنها به صبح برسانید. همچنین ویلاها و سوئیت‌های منطقه لواسان نیز از گزینه‌های در دسترس و پر طرفدار است و فاصله کمی با دشت بهشتی هویج دارد. با وجود همه این امکانات، شب ماندن در طبیعت دشت، صفا و لذت دیگری دارد و تجربه کمپینگ فراموش‌نشدنی خواهد بود.

این لوازم برای کمپینگ لازمتان می‌شود

مسیر زیبای رسیدن به دشت هویج

اگر قصد دارید که شب را در دشت هویج به صبح برسانید و ماندن در آغوش طبیعت را تجربه کنید، لازم است که لوازم متعددی را با خودتان همراه داشته باشید. در این سبک سفر باید حتما افرادی که قبلا تجربه کمپینگ داشته‌اند، در گروهتان حضور داشته باشند. این افراد معمولا لیستی از لوازم موزد نیاز را پیش از سفر در اختیارتان قرار می‌دهد. در این مطلب هم ما به تعدادی از مهم‌ترین لوازم ضروری سفر کمپینگ اشاره می‌کنیم تا آماده و مجهز سفر کنید و بدون دغدغه از زیبایی‌های دشت لذت ببرید.

دراین سفر باید چادری که به اندازه تعداد همسفرها ظرفیت دارد، با خودتان ببرید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. پتو، کیسه خواب و لباس گرم هم در این سفر لازم است و بهتر است یک دست لباس اضافه هم همراه داشته باشید. در کوله‌پشتی خود فقط لوازم ضروری بگذارید و بیهوده آن را سنگین نکنید. از جمله این لوازم می‌توان به کرم ضد آفتاب، آب آشامیدنی، غذاهای فاسد‌نشدنی و کنسروی، عینک آفتابی، تلفن همراه، پاوربانک، بشقاب کوچک مخصوص سفر، قاشق و چنگال، داروهای مورد نیازتان، فلاسک چای و… اشاره کرد. پوشیدن کفش راحت و مناسب پیاده‌روی هم که از شرط‌های اولیه این سفر است. فرقی نمی‌کند که سفرتان یک روزه باشد یا شب را در طبیعت بمانید، در هر صورت باید کفشی مناسب به پا داشته باشید. همچنین بسیاری از لوازم گفته شده بنا به نیاز افراد، در سفرهای یک روزه هم لازم می‌شود.

بهترین زمان سفر به دشت هویج

دشت هویج در پاییز

بهار یکی از بهترین فصل‌های سال برای سفر به بسیاری از طبیعت‌های خوش‌آب‌هوای ایران، از جمله دشت بهشتی هویج است. خاصیت بهار، بخشیدن طراوت و تازگی به زمین و نشر هوای پاک و پر اکسیژن است و این دشت هم از بخشش‌های فصل بهار بی‌نصیب نمانده است. بنابراین با شروع سال نو، یکی از بهترین مقاصد تفریحی برای تعطیلات نوروز، دشت خوش‎رنگ‌ولعاب هویج است.

فصل تابستان با وجود زیبایی دشت هویج، برای سفر پیشنهاد نمی‌شود. اگر قصد دارید که در این فصل به سمت این منطقه راهی شوید، بهتر است تا همان روستای افجه بسنده کنید و دیگر وارد دشت نشوید. زیرا در تابستان خورشید بی‌وقفه می‌تابد و در این دشت وسیع، چندان خبری از درختان و سایه خنک آنها نیست. بنابراین تابستان را مهمان افجه و زیبایی‌های طبیعت آن شوید و از باغ‌های گیلاس و گردوی این روستا لذت ببرید.

چگونه به دشت هویج برویم

پاییز فصل خوش‌رنگ سال است و روستای افجه و دشت بهشتی هویج را رنگ‌ولعابی ناب می‌بخشد. سفر پاییزی به این مناطق فراموش‌نشدنی خواهد بود و لازم است که خوتان را برای سرمای خاص این فصل آماده کنید.

اگر اهل لذت از طبیعت ساده زمستانی و شور و هیجان برف‌بازی هستید، زمستان یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر شما به این دشت خواهد بود. نمای سرتاسر سفید و برف‌پوش دشت، آرامش‌بخش است و فضایی دنج به‌وجود می‌آورد. اما در عین حال می‌تواند شما را به یک برف‌بازی مهیج با همسفرانتان دعوت کند.

چطور به روستای افجه و دشت هویج برویم؟

آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، روستای افجه

اگر از تهران راهی افجه و این دشت می‌شوید، باید در ابتدا به نواحی شمال شرق پایتخت حرکت کنید. سپس وارد اتوبان شهید بابایی شوید و مسیرتان را در جاده لشگرک ادامه دهید. بعد از رسیدن به لواسان وارد جاده لواسان به روستای سینک شوید. روستای افجه در جهت شمال شرقی لواسان و با فاصله تقریبی ۹ کیلومتر از این منطقه قرار گرفته است. بعد از رسیدن به روستای افجه، به سمت شمال شرق آن حرکت کنید تا در نهایت به یک دو راهی برسید. با طی کردن مسیر خاکی، به دشت زیبای هویج می‌رسید.

پیش به‌سوی دشت هویج و روستای افجه

دشت هویج در بهار

دشت هویج و روستای افجه برای تهرانی‌ها یک موهبت است و می‌توانند تنها با چند کیلومتر رانندگی، خودشان را به طبیعتی بکر و تماشایی برسانند. پس اگر پایتخت‌نشین یا ساکن شهرهای اطراف این روستا هستید، در فصل مناسب راهی این منطقه خوش‌آب‌وهوا شوید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید.

علاوه بر این دشت و روستای افجه، اطراف تهران پر از مقاصد سفرهای یک روزه است. به نظر شما بهترین مقصدهای سفرهای یک روزه برای تهرانی‌ها کدام روستا است؟ این مقصدها را به ما معرفی کنید تا در سفرهای بعدی سراغشان برویم.

3.5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. مهرزاد می گوید

    من دشت هویج رفتم
    واقعا جای عالیه برای سفر ۱روزه
    دشت هویج از روستاهای اطراف تهران
    عکساش با خودش قابل مقایسه نیست
    از این جاهای باحال بیشتر معرفی کنید

    1. مهرداد ایزی می گوید

      مهرزاد عزیز
      ممنون از نظرت
      همین طور هست. دشت هویج بسیار زیباست. ما هم تمام تلاشمون رو می‌کنیم تا رضایت شما رو جلب کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.