آبشار کفترلو لواسانات و آخر هفته‌ای به‌یادماندنی در ییلاقات تهران

0

اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که با شنیدن نام لواسان، تصویر باغ‌ها و ویلاهای لوکس و تفریحات پرخرج در ذهنتان تداعی می‌شود، توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. در این مطلب می‌خواهیم شما را با منطقه‌ای باصفا و خوش‌آب‌وهوا در یکی از روستاهای اطراف تهران آشنا کنیم. آبشار کفترلو که شاید نام آن کمتر به گوشتان خورده باشد، مقصد طبیعت‌گردی ما خواهد بود. با ما همراه باشید.

آبشار کفترلو کجاست؟

عکس آبشار کفترلو

آبشار کفترلو یکی از دیدنی‌ترین جاهای گردشگری منطقه لواسان است. این آبشار در فاصله 6کیلومتری شمال روستای کند علیا قرار داشته و شما را به سفری ماجراجویانه دعوت می‌کند. روستای کند علیا فقط 46 کیلومتر با تهران فاصله دارد. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما می‌توانید با کمتر از یک ساعت رانندگی، از شلوغی و ترافیک تهران فرار کرده و وارد یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق ایران شوید.

کند علیا و کند سفلی، از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات است. براساس نتایج یک سرشماری که در سال 1385 انجام شد، این دو روستا مجموعا 1734 نفر جمعیت دارند که بیش از 80درصد آن‌ها در کند علیا ساکن هستند. البته توجه داشته باشید که به دلیل ماهیت ییلاقی این منطقه، جمعیت روستا در فصل تابستان تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

معرفی آبشار کفترلو لواسانات تهران

آبشار کفترلو یا کبوترلو در انتهای یک دره بسیار زیبا و سرسبز قرار داشته و با صخره‌های سربه‌فلک کشیده روستا احاطه شده است؛ آبشاری 10‌متری که بلندای صخره‌ها به درون دره سرازیر می‌شود و منظره‌ای حیرت‌انگیز خلق کرده است. روستای کند علیا به خاطر داشتن شرایط اقلیمی مناسب، باغ‌های بی‌شماری دارد و طبیعتاً شغل اصلی مردم این روستا باغداری و کشاورزی است.

اگر در فصل بهار و تابستان به این روستا بروید، منظره زیبای باغ‌های گیلاس، آلبالو، زردآلو، سیب، گردو و گلابی نظرتان را جلب خواهد کرد. با قدم زدن در کوچه باغ‌های این روستا و استشمام عطر خوش شکوفه‌ها و گل‌های وحشی، روحتان را با طبیعت پیوند بزنید. رفتن به چنین مناطق بکری، فرصتی استثنایی برای تجدید قوا و رفع خستگی است. توصیه می‌کنیم به محض اینکه احساس کردید خسته و کلافه هستید، دل را به دریا زده و راهی طبیعت شوید و تأثیر شگفت‌انگیز طبیعت بر روح و روانتان را احساس کنید.

جاذبه های گردشگری آبشار کفترلو

روستای کند علیا در ارتفاع 2050متری از سطح دریا قرار داشته و جزو روستاهای مرتفع استان تهران است. موقعیت کوهستانی ویژه، شرایط اقلیمی مطبوع، باغ‌های سرسبز، منابع غنی آب و نهرهایی که در باغ‌های این روستا جاری شده‌اند؛ طراوت و شادابی این منطقه را چند برابر کرده است. با چند ساعت پیاده‌روی و استراحت در طبیعت بکر این روستا، تمام خستگی‌ها از بدنتان دور می‌شود. در پایین دست آبشار کفترلو یک حوضچه کوچک وجود دارد که جان می‌دهد برای آبتنی. پس از آبتنی و گشت‌وگذار در مجاورت آبشار، پیشنهاد می‌کنیم عیش خود را با درست کردن یک کباب لذیذ کامل کنید. 

وسایل ضروری برای بازدید از آبشار کفترلو لواسانات تهران

عکس وسایل ضروری برای بازدید از آبشار کفترلو لواسانات تهران

آبشار کفترلو از آن دسته مناطق تفریحی است که اراده و مقاومت شما را محک می‌زند. از آنجایی که پیاده‌روی نسبتاً طولانی در پیش دارید، تا جای امکان سبک سفر کنید و از آوردن وسایل اضافه خودداری کنید. حواستان باشد که می‌خواهید از صخره‌های سنگی با شیب تند بالا بروید؛ پس پوشیدن یک کفش راحت و استاندارد از اوجب واجبات است. همچنین همراه داشتن یک بطری آب، مقداری خوراکی و یک دست لباس اضافه را هم فراموش نکنید. 

بهترین زمان بازدید از آبشار کفترلو

روستای کند علیا به دلیل قرارگیری در ارتفاعات شمالی، زمستان‌های سرد و پربارشی دارد. به طبع در فصل‌های سرد سال، مسیر رسیدن به آبشار کفترلو پوشیده از برف خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید گردشی خاطره‌انگیز و بدون دردسر داشته باشید، بازدید از این روستای زیبا را به فصل‌های بهار و تابستان موکول کنید. اگر به این روستا سفر کردید، لذت پیاده‌وری در مسیر آبشار و تماشای باغ‌های زیبای این منطقه را از خود دریغ نکنید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که مناطق ییلاقی اطراف تهران از جمله لواسانات، در ایام تابستان و تعطیلات مهم، کمی شلوغ‌تر از روزهای عادی هستند. ازاین‌رو اگر دنبال مکانی دنج و آرام هستید، سعی کنید روزهای اواسط هفته را برای گردش در این مکان‌ها انتخاب کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کفترلو لواسانات تهران

جذابیت‌های روستای کند علیا فقط به آبشار کفترلو ختم نمی‌شود. اگر یک هفته هم در این روستا بمانید، باز هم نمی‌توانید ادعا کنید که از تمامی جاذبه‌های دیدنی این روستا دیدن کرده‌اید. از دیگر مناطق طبیعی و تاریخی روستای کند علیا می‌توان به تپه‌های تاریخی گوشواره، قلعه پیرزن، تپه جوهک، تپه تاریخی شیر تازه، بقعه امامزاده محمد شعیب و… اشاره کرد. جالب است بدانید که قدمت برخی از این آثار باستانی به اوایل دوره اسلامی بازمی‌گردد. متأسفانه برخی از این گنجینه‌های ارزشمند تاریخی به دلیل حفاری‌های ناشیانه سارقان، دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده‌اند و بخشی از بنای آن‌ها به طور کامل تخریب شده است. توجه داشته باشید که این آثار جزوی از سرمایه‌های ملی این مرز و بوم هستند؛ پس از شما خواهشمندیم تا می‌توانید در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشید. 

مسیر دسترسی به آبشار کفترلو

برای رسیدن به منطقه بکر آبشار کفترلو ، باید خود را برای یک پیاده‌روی نسبتاً طولانی آماده کنید. پس از رسیدن به شهر ییلاقی لواسان، تابلوهای راهنما شما را به سمت روستای کند علیا هدایت می‌کنند. بلوار اصلی روستا را که تا انتها ادامه دهید، به خیابان آبشار می‌رسید. از اینجا به بعد با یک جاده خاکی روبه‌رو خواهید شد. در این مسیر دو راه برای شما وجود دارد. هم می‌توانید مسیر 6کیلومتری روستا تا آبشار را با پای پیاده طی کنید و هم می‌توانید رانندگی در جاده باریکی که از میان باغ‌های این منطقه عبور می‌کند را انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که خودروی خود را در مجاورت باغ‌های روستا پارک کرده و مابقی مسیر را پیاده طی کنید. پیاده‌روی در کوچه باغ‌های پرپیچ و خمی که از دل باغ‌های گیلاس و آلبالو عبور می‌کند، یکی از لذت‌بخش‌ترین خاطرات سفرتان خواهد شد.

اگر بخواهید این مسیر خاکی را پیاده طی کنید، حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد. اما اگر با خودرو به مسیر ادامه دادید، پس از 30 دقیقه رانندگی به انتهای این جاده خاکی خواهید رسید. از اینجای مسیر دیگر باید خودرو را پارک کرده و باقی راه را پیاده طی کنید. پس از 15 دقیقه پیاده‌روی در خلاف جهت رودخانه، به آبشاری کوچک می‌رسید. دیگر کم کم دارید به آبشار اصلی نزدیک می‌شوید. کافی است شیب تند پیش رویتان را بالا بروید تا آبشار زیبای کفترلو پیش‌روی چشمانتان ظاهر شود.

اطلاعات بازدید از آبشار کفترلو

آدرساستان تهران، بزرگراه بابایی و جاده لشگرک، لواسان، روستای کند علیا.
بهترین زمان بازدیدفصل‌های بهار و تابستان.
فاصله از تهرانحدود 40 کیلومتر
مدت زمان بازدیدیک روز

این بار در ره بال آسمان سری به مناطق ییلاقی شمال ایران زدیم و به ماجراجویی در طبیعت بکر آن پرداختیم. آبشار کفترلو یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که شاید کمتر کسی تا به حال اسم آن را شنیده باشد. این آبشار مقصدی عالی برای گذراندن یک آخر هفته رؤیایی در دل طبیعت است. پس اگر از کار و مشغله روزانه و زندگی در هوای آلوده استان تهران خسته شده‌اید، حتماً از این آبشار باصفا دیدن کنید. آیا دوست دارید یک روز گرم تابستانی را در جوار آبشار کفترلو سپری کنید؟ از بین جاهای دیدنی اطراف تهران، کدام منطقه را برای گذران آخر هفته انتخاب می‌کنید؟ تجربه‌های خود از سفر به جاهای دیدنی تهران را با ما به اشتراک بگذارید.

آبشار کفترلو یکی از دیدنی‌ترین جاهای گردشگری منطقه لواسانات بوده که در انتهای یک دره بسیار زیبا و سرسبز قرار دارد.

زیرا منطقه کند علیا با موقعیت کوهستانی ویژه، شرایط اقلیمی مطبوع، باغ‌های سرسبز و منابع غنی آب، مقصدی ایده‌آل و خاطره‌انگیز برای گذراندن تعطیلات آخر هفته است.

از مناطق طبیعی و تاریخی روستای کند علیا می‌توان به تپه‌های تاریخی گوشواره، قلعه پیرزن، تپه جوهک، تپه تاریخی شیر تازه، بقعه امام زاده محمد شعیب و… اشاره کرد.

کفش راحت و استاندارد، یک بطری آب، مقداری خوراکی و یک دست لباس اضافه.

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید گردشی خاطره‌انگیز و بدون دردسر داشته باشید، بازدید از این روستای زیبا را به فصل‌های بهار و تابستان موکول کنید.

4.3/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.