روستای کشیت | شهاب‌سنگی در قلعه و مومیایی عظیم

6

اگر به روستاهای قدیمی ایران علاقمندید، بهتر است برای رفتن به جنوب شرق ایران آماده شوید. امروز با هم در روستای کشیت چرخی می‌زنیم. این روستا 6هزار ساله ماجراهای جالبی دارد.

روستای کشیت کجاست؟

در استان کرمان و در شهرستان کرمان بخشی به نام گلباف وجود دارد که روستای کشیت در آن است. این روستا حدود 80کیلومتری با کرمان فاصله دارد. این روستا بافت تاریخی ویژه و جاذبه‌های گردشگری جذابی دارد؛ اما حتی مردم خود کرمان هم کمتر این روستا را می‌شناسند.

قدمت روستای کشیت

تصویری از روستای کشیت

روستای کشیت از اولین سکونتگاه‌های بشر است. اگر پی این روستا را در تاریخ بگیریم، باید این کتاب قطور را تا 6هزار سال پیش ورق بزنیم. این فصل از تاریخ متعلق به سلجوقیان است. این روستا در نزدیکی راه ابریشم بود و ساکن‌های آن در آن دوره راهزنان و غارتگران بودند.

قلعه 6هزار ساله روستای کشیت

تصویری از قلعه دختر

قلعه روستای کشیت یا همان قلعه دختر یکی از جاهای دیدنی کرمان است. زلزله این بنا را تخریب کرده است؛ اما باقیمانده این بنا را ثبت ملی کرده‌اند. قلعه دختر را شبیه ارگ یم و ارگ راین ساخته‌اند. برج‌وبارو سمت چپ قلعه است و برای نگهبانی از آن بود. اگر به پشت این برج‌های نگهبانی بروید، چشم‌انداز روستای کشیت پیش روی شماست. چشم‌انداز درخت‌های نخل بلندقامت هم از این بخش تماشایی است.

درباره این قلعه پُررمزوراز افسانه‌های مختلفی هم دهان‌به‌دهان می‌چرخد.
  • افسانه‌های قلعه دختر

محلی‌ها معتقدند که در روزگاران قدیم سنگی بزرگ از آسمان داخل قلعه افتاده است و هنوز هم همان جاست. در واقع این همان سنگ بزرگی است که ورودی قلعه را مسدود کرده است. مردم می‌گویند که قدیم‌ترها این سنگ خیلی بزرگ‌تر بود؛ اما هربار مردم برای حاجت‌گرفتن تکه‌ای از آن را کنده‌اند و برده‌اند.

مومیایی عجیب روستای کشیت

تصویری از مومیایی در کشیت

در اسفند 1392 کارگران راهداری مشغول عملیات راه‌سازی بودند که در نزدیکی قلعه، تکه‌هایی از یک جسد را پیدا کردند. این جسد در اثر گودبرداری آسیب دیده بود؛ اما یکی از اهالی آن را به خانه برد. بعد از بررسی‌ها متوجه شدند که بقایای جسد استخوان شانه تا انگشت یک شخص است. اندازه این استخوان 80 سانتی‌متر و اندازه کف پای این شخص به شکل عجیبی 60 سانتی‌متر است.

دره کشیت و نخلستان

دره کشیت دره‌ای به درازای 3 کیلومتر است که نخلستانی در دل آن قرار دارد. در این دره درخت‌های میوه هم هست. هزاران اصله درخت نخل و مرکبات در میان کویر لوت اگر همت کنید و خودتان را به آنجا برسانید، دیدن ده‌ها آبشار خستگی را از تنتان در می‌برد. در این منطقه رودخانه‌ای هم هست که تماشایی است.

آبشار کشیت

آبشار کشیت در 4کیلومتری روستای کشیت و 40کیلومتری شهر شهداد است. برای دیدن آبشار لازم است به اندازه کافی آب و غذا با خودتان ببرید. آب این آبشار از دیواره‌های دره‌ای می‌جوشد که در بخش غربی روستای کشیت است. پوشش گیاهی اطراف آن هم گونه خاصی از سرخس و گل‌سنگ است که تصویر این آبشار را در قاب دوربینتان تماشایی می‌کند. در پای آبشار کشیت حوضچه‌ای عمیق هست که هنوز عمق آن را اندازه نگرفته‌اند؛ اما وسعت آن 600 متر است. محلی‌ها معتقدند که این حوضچه به‌خاطر ریزش آب این آبشار 12متری در سالیان دراز به وجود آمده است.

دکتر فیش در روستای کشیت

در حوضچه این منطقه نوعی ماهی زندگی می‌کند که به دکترفیش معروف است؛ اما آن را به اسم گارا روفا هم می‌شناسند. این ماهی‌ها از قسمت‌های مرده پوست بدن تغذیه می‌کنند و آن‌ها را می‌مکند. به همین خاطر است که برای درمان بیماری‌های پوستی هم توصیه می‌شوند. این ماهی‌های 3تا 4سانتی‌متری بی‌دندان حتی می‌توانند استرس را هم از شما دور کنند و خاصیت‌های فراوانی دارند.

در کشور مالزی مجتمعی درمانی برای بیماری‌های پوستی راه انداخته‌اند که از این ماهی‌ها برای درمان استفاده می‌کنند. این مجتمع موفقیت‌های کم‌نظیری هم دست پیدا کرده است. مجتمع‌های مشابهی در ژاپن و کره هم هست. امیدواریم ما هم بتوانیم به‌زودی از معجزه این ماهی‌های درمانگر استفاده کنیم.

جاهای دیدنی نزدیک روستای کشیت

در گلباف کرمان جاهای دیدنی کم نیست، ما چندتایش را برایتان می‌گذاریم. حالا که تا این روستا رفته‌اید، بهتر است جاهای بیشتری را ببینید و لذت ببرید.

  • آبشار حرمک؛
  • کیک برفی گلباف؛
  • گسل کوک؛
  • چشمه آب معدنی سلطان حسن شاه؛
  • سرو 900ساله گلباف؛
  • ارتفاعات کلاغون.

بهترین زمان سفر به کشیت

تصویری از طبیعت سرسبز روستای کشیت

کویر در زمستان بسیار سرد و در تابستان خیلی گرم است؛ پس بهتر است در این دو فصل همه مقصد‌های کویری را از لیست سفرتان حذف کنید. بهترین فصل برای رفتن به روستای کشیت بهار است که نه در روز هوا خیلی گرم است و نه در شب خیلی سرد.

اقامت در روستای کشیت

 تصویری از کمپ دن در طبیعت

اگر بنا دارید شب را در این منطقه بگذرانید، حواستان باشد که شب در کنار آبشار سرد می‌شود؛ پس حتماً لازم است همراهتان چادر و وسایل کمپ داشته باشید یا حداقل با خودتان کیسه‌خواب ببرید؛ اما این کار هم بی خطر نیست و ممکن است جانوران کویری مثل مار و عقرب به شما آسیب بزنند. یادتان نرود به سمت کویر که می‌روید، حتماً مقصد و مدت زمان سفرتان را به کسی بگویید. خدای نکرده اگر اتفاقی برایتان بیفتد، کسی باید پیگیر شما شود.

مسیر دسترسی به روستای کشیت

رفتن تا کرمان را به شما می‌سپاریم، در مسیر کرمان به بم از آخرین روستاهای مسکونی مسیرتان هم بگذرید. بعد از دوراهی راین وارد جاده گلباف شوید و مسیرتان را به سمت روستای حُرمک ادامه بدهید. خوب دقت کنید. بعد از روستای حرمک به تابلویی می‌رسید که نوشته‌های آن چندان معلوم نیست. اینجا همان ورودی روستای کشیت است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار
آدرسکرمان، جاده کرمان به بم، بخش گلباف، بعد از روستای حرمک

با هم به روستای کشیت سفر کردیم، هرچند که این سفر مجازی بود. مشتاق آنیم که این تجربه را همراهی ره بال آسمان واقعی کنید. اگر هم قبلاً به این روستا سفر کرده‌اید، در کامنت‌ها از تجربیاتتان برایمان بنویسید. برایمان ارزشمند است.

5/5 (6 نظر)
6 نظرات
  1. سارا می گوید

    خوب بود. ممنون‌. قسمت جالب تر برای من، دیدن قلعه دختر توی این روستا بود. انگاری توی ایران چندین قلعه دختر داریم. درسته؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سارای عزیز، در ایران باستان، اکثر الهه‌ها زن هستند. برای همین در اکثر شهرهایی که روزگاری میزبان تمدن پرشکوه ایرانی بودند، نمادهای زنانه زیاد دیده می‌شه. ضمن اینکه اکثر این قلعه‌ها برای محافظت از جان زنان و دختران در زمان جنگ ساخته می‌شده و به همین دلیل به قلعه دختر مشهور شده.

  2. طیبه می گوید

    به نام خدا
    در یک کلام جایی بسیار زیبا از خلقت های شگفت انگیز خدا ، اما افسوس و صد افسوس
    حتی دریغ از یک تابلو راهنما ، اگه خواستید به این مکان شگفت انگیز و زیبا سفر کنید قبل از سفر در مورد مسافت و مکان تحقیقات لازم را انجام دهید .
    اگر این مکان شششششگفت انگیز و بیییی نظیر در استانی دیگر یاکشوری دیگر بود ، آیا این چنین مورد بی مهری قرار میگرفت ؟؟؟؟؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام طیبه عزیز
      و رسالت و تلاش ما همینه که این زیبایی‌ها رو به مردم ایران معرفی کنیم.

  3. ازاده می گوید

    دیروز رفتیم
    راه طولانی، مسیر بدون راهنما و علائم راهنمایی لازم و تابلو و بسیار مزخرف ، کم کاری بسیاری شده،،، جاذبه های بسیار، عظمت و زیبایی خلقت خداوند را ب وضوح میتوان دید و لذت برد آبشار زیبا و دلچسب و قلعه مخوف و پر رمز و راز و اثری ماندگار و تجربه اش حداقل یکبار خالی از لطف نیست

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام آزاده عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.