جاهای دیدنی اطراف کرج | از البرز تا کردان

2

کرج یک شهر بسیار بزرگ با جاذبه‌های دیدنی منحصر‌به‌فرد است. بسیاری از ساکنان پایتخت یا استان البرز برای تفریحات آخر هفته، مسیرهای طولانی را پشت سر می‌گذارند. در حالی که جاهای دیدنی اطراف کرج بسیار بکر و تماشایی هستند. با ما همراه باشید تا این جاهای دیدنی اطراف کرج را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی اطراف کرج در بهار

اصلاً هوای بهار برای تفریح و طبیعت‌گردی جان می‌دهد. خب چه بهتر که سری به مناطق اطراف کرج بزنید.

  • آبشار چاران

عکس آبشار چاران

آبشار چاران یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرج در بهار محسوب می‌شود. این آبشار در مسیر روستای خور و در دل روستای چاران کرج جا خوش کرده است. ارتفاع آبشار چاران به حدود 10 متر می‌رسد. برای دسترسی به این آبشار تماشایی و خارق‌العاده، باید حدود یک ساعت پیاده‌روی در مسیر طبیعت را به جان بخرید. تضاد آب سفید آبشار و صخره‌های تیره، یک تابلوی نقاشی با امضای خداوند را در ذهن شما تداعی می‌کند. در فصل بهار شدت آب این آبشار به بیشترین میزان خود می‌رسد. پرندگان زندگی خود را آغاز می‌کنند و به مناسبت فرارسیدن بهار، آواز خوشی سر می‌دهند. اقامت در خانه‌های روستایی خور بعد بازدید از این آبشار به ماجراجویان و طبیعت‌گردان توصیه می‌شود.

آدرس: البرز، کرج، نزدیک سد امیرکبیر، ابتدای مسیر روستای خور، روستای چاران
  • آبشار سیجان

در هر گوشه‌وکنار استان البرز، یک آبشار زیبا جا خوش کرده است. ساکنان پایتخت گاهی برای بازدید از یک آبشار زیبا، مسافت‌های طولانی را پشت سر می‌گذارند. این در حالی است که «آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم!» آبشار سیجان یکی از زیباترین آبشارهای استان البرز است. این آبشار در 18‌کیلومتری جاده چالوس و داخل روستای سیجان قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار و تماشای جمال آن، باید حدود یک ساعت در مسیری با شیب تند پیاده‌روی کنید. البته طبیعت در این مسیر همانند کودکی که با ذوق اسباب‌بازی‌های جدیدش را برای مهمانان می‌آورد، زیبایی‌های خود را به شما ارزانی می‌دارد. به همین خاطر پیمودن این مسیر یک‌ساعته اصلاً دشوار نیست.

آدرس: البرز، 18‌کیلومتری جاده چالوس، روستای سیجان
  • آبشار نوجان

عکس آبشار نوجان

حال که صحبت از آبشارهای زیبای استان البرز به میان آمد، حسابی دستمان گرم شده و حیفمان می‌آید که آبشاری همانند آبشار نوجان را به شما معرفی نکنیم. این آبشار یکی دیگر از جاهی دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. آبشار نوجان در 15‌کیلومتری جاده چالوس و داخل روستای نوجان جا خوش کرده است. برای دسترسی به این آبشار، ابتدا باید خودتان را به روستای آتشگاه برسانید. سپس از باغستان عبور کنید و وارد روستای نوجان شوید. برای تماشای این آبشار باصفا، باید حدود 45 دقیقه پیاده‌روی در طبیعت را به جان بخرید. به یاد داشته باشید امکان اقامت در خانه‌های روستایی نوجان نیز وجود دارد. پس چند روزی از آلودگی پایتخت به اینجا پناه ببرید!

آدرس: البرز، ‌15‌کیلومتری جاده کرج-چالوس، روستای نوجان
  • آبشار وله

تعجب نکنید، هنوز هم فهرست آبشارهای زیبای استان کرج ادامه دارد. آبشار وله یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف کرج است. این آبشار در 70کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار، باید وارد جاده فرعی شوید که به روستای وله منتهی می‌شود. با وجود آنکه هنوز درباره غار یخ مراد صحبت نکردیم؛ اما این غار در مسیر دسترسی به آبشار وله قرار دارد. به‌صورت کلی مسیر دسترسی به آبشار از کنار روستای آزادبر، دخترکلا، گته آسکان، آبشار حسنکدر و سایر جاهای دیدنی اطراف کرج عبور می‌کند. پس می‌توانید یک ماجراجویی تمام‌عیار، طولانی و لذت‌بخش را تجربه کنید.

آدرس: البرز، 70‌کیلومتری جاده چالوس، روستای آزادبر
  • آبشارهای زنجیره‌ای جوزه رود

آبشار‌های جوزه رود از سه آبشار زیبا و تماشایی تشکیل می‌شوند. آبشار اول وارش کورور نام دارد. آبشار بعدی کمی بالاتر است و در نزدیکی روستای سفیدداران ساوجبلاغ قرار دارد. برای تماشای آبشار سوم نیز باید کمی دیگر پیاده‌روی را به جان بخرید. حدفاصل بین هر دو آبشار، از میان مناظر بکر طبیعی و کوهستانی عبور می‌کند. در طول مسیر از میان علفزارها و مزارع گل کلزا عبور خواهید کرد. بازدید از این مجموعه آبشار، یک طبیعت‌گردی جانانه برای شما خواهد بود.

آدرس: البرز، ساوجبلاغ، روستای سفیدداران
  • باغ پرندگان

بسیاری از ساکنان پایتخت فقط درباره باغ پرندگان تهران واقع در بزرگراه بابایی اطلاع دارند. این در حالی است که باغ پرندگان کرج، معروف به باغ پرندگان چهارباغ، یکی دیگر از زیباترین اماکن برای پرنده نگری محسوب می‌شود. این باغ یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرج به شمار می‌آید. چه لزومی دارد که پرندگان آزاد را در قفس کنیم تا آن‌ها را ببینیم؟ به یاد داشته باشید آن‌ها میزبان و ما مهمان این طبیعت هستیم. این مجموعه یک باغ 10هکتاری است و با کمک یک توری بزرگ از خروج پرندگان جلوگیری می‌کند. به همین خاطر پرندگان می‌توانند آزادانه حرکت کنند. اگر خوش‌شانس باشید شاید یک طوطی زیبا روی شانه شما بنشیند و تقاضای کمی نوازش و محبت کند!

آدرس: البرز، اتوبان کرج – قزوین، خروجی کردان، شهر چهارباغ، نبش گلستان پنجم
  • دشت لاله گچسر

عکس باغ لاله گچسر

لاله بی‌تردید یکی از زیباترین گل‌های روی کره خاکی است. بسیاری از شاعران در وصف لاله سروده‌اند. اگر شما نیز عاشق زیبایی این گل ظریف هستید، در اواسط بهار حتماً سری به دشت لاله گچسر بزنید. دشت لاله گچسر در اواسط اردیبهشت، میزبان هزاران گل لاله رنگارنگ و زیبا خواهد بود. پس فرصت را مغتنم بدانید و فراموش نکنید که عمر گل کوتاه است. برای دسترسی به این دشت زیبا، باید در مسیر پیست اسکی دیزین قرار بگیرید. پیش از پیست، یک مسیر فرعی شما را به‌سمت روستای گرماب و محله گچسر هدایت می‌کند.

آدرس: البرز، کیلومتر ۵۲ جاده کرج-چالوس، منطقه‌ گچسر، روستای گرماب
  • دشت لاله های کندر

نمایی ازدشت لاله های کندر

تماشای لاله‌های سرخ و زرد در دشتی سرسبز و وسیع، طبع شاعری هرکس را زنده می‌کند. دشت لاله های کندر یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. این دشت سرسبز و وسیع در اواسط اردیبهشت، شاهد عبور لشگری زیبا از گل‌های لاله است. ترکیب مناطق کوهستانی، صخره‌های عظیم و سیاه و لاله‌های ظریف رنگارنگ به ما این حس را می‌دهد که انگار مادر طبیعت این کوه‌ها را گماشته تا از این گل‌های ظریف و عاشق حفاظت کنند. به‌هیچ‌وجه جشنواره لاله دشت لاله‌های کندر را از دست ندهید. روستای کندر و همچنین آبشار کندر کرج نیز در همین نزدیکی قرار دارند و هر دو جزء جاهای دیدنی اطراف کرج به شمار می‌آیند. پس یک تیر و سه نشان بزنید.

آدرس: استان البرز، ۲۲‌کیلومتری شمال‌شرق شهر کرج، 7‌کیلومتری جاده‌ی کرج–چالوس، روستای کندر
  • رودخانه کرج و منطقه حفاظت‌ شده

رودخانه کرج یکی از مهم‌ترین رودهای پایتخت به حساب می‌آید. این رودخانه در دامنه‌های جنوبی البرز واقع شده است. از سال 1346، رودخانه کرج و محوطه اطراف آن به‌عنوان مناطق حفاظت‌شده در فهرست محیط زیست قرار گرفتند. رودخانه کرج حدود 75کیلومتر طول دارد. بخشی از این رود نهایتاً به دریاچه نمک قم می‌ریزد. سد معروف کرج نیز روی همین رود قرار دارد. هر وجب از این 75‌کیلومتر، طعم خاصی دارد و به‌شکلی خاص زیباست. کمپ کنار رودخانه یکی از تجربیات عالی در بهار و تابستان خواهد بود. مسیر رودخانه از پایین به بالا برای ورزش‌کاران حرفه‌ای و از بالا به پایین در بین طبیعت‌گردان بسیار شهرت دارد.

آدرس: دامنه جنوبی البرز و آغاز از کوه کلون بستک
  • روستای بیلقان

روستای بیلقان در مسیر کمربندی کرج – چالوس واقع شده است. این روستا یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی و جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. وقتی به تصاویر زیبای این روستا نگاه می‌کنید، با خودتان می‌گویید که نکند واقعاً خداوند هم در سیستم ملکوتی خود پارتی‌بازی می‌کند؟ مثلاً شاید اینجا را برای فلان فرشته ساخته است! در روستای بیلقان از چشمه‌های جوشان تا رودهای خروشان انتظار شما را می‌کشند. هوا همانند روز اول خلقت زمین پاک و لطیف است. نسیم خنک صورتتان را نوازش می‌کند و پرندگان با آوازشان خودنمایی می‌کنند. با کرایه یک ویلای شخصی در این روستا می‌توانید مدتی آرامش محض را تجربه کنید.

آدرس: البرز، جاده کرج چالوس، خروجی اول بعد از تونل 1، میدان امیرکبیر، روستای بیلقان
  • روستای تکیه سپهسالار

اگر در تعطیلات نوروزی به سر می‌برید و دلتان برای یک سفر نیم‌روزه لک زده‌ است، باروبندیل خود را ببندید و راهی روستای تکیه سپهسالار شوید. این روستا یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. روستای تکیه سپهسالار در 160‌کیلومتری جاده چالوس جا خوش کرده است. خوشبختانه تکیه سپهسالار هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده و خبری از شلوغی در آن نیست. البته برخی به سفر نیم‌روزه بسنده نمی‌کنند و با تماشای سکوت و زیبایی روستا، چند روزی در خانه‌های روستایی اقامت می‌کنند. آبشار تکیه سپهسالار، صخره گریان و بقعه قدیمی امامزاده، جزء مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا هستند.

آدرس: البرز، 160‌کیلومتری جاده چالوس، روستای تکیه سپهسالار
  • روستای جوستان

روستای جوستان یکی دیگر از روستاهای دست‌نخورده و جاهای دیدنی اطراف کرج است. این روستا در بخش شمالی طالقان قرار دارد. بسیاری از مردم پایتخت، طالقان را به سرسبزی و زیبایی می‌شناسند. حال تصور کنید در دل کوه و طبیعت شمالی طالقان چه مناظری انتظارتان را می‌کشند؟ چشمه‌های جوشان، خانه‌های روستایی با چند دهه قدمت، مردم مهربان و خون‌گرم، واقعاً این روستا به‌حدی زیباست که خود ما نیز می‌خواهیم همین الآن مقاله را نیمه‌کاره بگذاریم و سری به جوستان بزنیم!

آدرس: البرز، طالقان، بالای رودخانه شاهرود، روستای جوستان
  • روستای حسنکدر

اگر از ابتدای مقاله با ما همراه بوده‌اید، حتماً نام روستای حسنکدر برایتان آشنا است. لازم نیست سرچ کنید! خودمان می‌گوییم، حسنکدر نام یکی از آبشارهای زیبای نزدیک آبشار وله بود. رودی زیبا و خروشان از میان روستای کوچک و دوست‌داشتنی از مناطق کوهستانی عبور می‌کند. در مسیر خود آبشاری زیبا را به وجود می‌آورد و راه خود را به‌سمت جنوب ادامه می‌دهد. این رودخانه باعث آبادی و آبادانی شده و مناظری خارق‌العاده را به تصویر کشیده است. فقط در وصف این روستا همین را بدانید که بسیاری آن را با نام «بهشت پنهان کرج» می‌شناسند.

آدرس: البرز، 60‌کیلومتری جاده چالوس، روستای حسنکدر
  • روستای ری زمین

روستای ری زمین یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. این روستای بکر و ییلاقی، در نزدیکی تکیه سپهسالار واقع شده است. اگر توصیف این روستا را از دست دادید، کمی به عقب‌تر بازگردید و درباره آن بخوانید. شاید بخواهید یک تیر و دو نشان بزنید و از هر دو در یک روز دیدن کنید. این روستا را به وجود غاری عجیب می‌شناسند. اگر اهل غارنوردی هستید، سری به این روستا بزنید.

آدرس: البرز، 36‌کیلومتری شمال کرج، روستای ری زمین
  • روستای سر زیارت

عکس روستای سر زیارت

اگر می‌خواهید در بهار مدتی را آب خنک بخورید، سری به سر زیارت بزنید. البته سر‌به‌سر سر زیارت نگذارید که هوای آن بس ناجوانمردانه سرد است! روستای سر زیارت یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرج و جزء سردترین مناطق کوهستانی و مسکونی این منطقه محسوب می‌شود. در نزدیکی روستای سر زیارت، چشمه‌ای کوچک با نام قلقلک وجود دارد! آب این چشمه به‌حدی سرد است که حتی چند ثانیه نمی‌توانید دست خود را درون آن نگه دارید!

آدرس: البرز، ارنگه، روستای سر زیارت
  • روستای سنج

روستای سنج یکی از روستاهای نزدیک کردان است. کردان جزء معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود؛ اما به‌تازگی بسیار شلوغ شده است. اگر به‌دنبال محیط آرام و خلوت هستید، سری به روستای سنج بزنید. از اوایل اردیبهشت، طبیعت با غرغر از بابت اینکه ننه سرما خانه او را کثیف کرده، برف‌ها را کنار می‌زند، با نفس گرم خود زمین را گرم می‌کند و منتظر می‌ماند تا نوه‌های سبز رنگ و کوچکش سر از خاک بیرون بیاورند. در این روستا چندین و چند چشمه، آبشار و رود زیبا حضور دارند. پس اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، حتماً سری به این روستا بزنید.

آدرس: البرز، برغان، 24کیلومتری کردان، روستای سنج
  • روستای سنقر آباد

سنقرآباد یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف کرج است. این روستا تا مدت‌ها شناخته‌شده نبود؛ اما مدتی است ویلاسازی در آن رواج پیدا کرده است. کرایه ویلا شخصی و چند روز تجربه آرامش در این روستا، نسخه پزشک متخصص ره بال آسمان برای عزیزانی است که هر روز استرس زندگی را تجربه می‌کنند!

آدرس: البرز، ساوجبلاغ، روستای سنقرآباد
  • روستای کلوان

روستای کلوان را به‌جرئت می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرج دانست. این روستا در کنار قله کهار و قله ناز جا خوش کرده است. هوای این روستا بسیار خنک است و حتی در تابستان نیز می‌توانید از نسیم خنک این روستا لذت ببرید. چندین و چند چشمه، رود روان و البته آبشار کلوان جزء جاهای دیدنی این روستا محسوب می‌شوند.

آدرس: البرز، 7‌کیلومتری سیرا، روستای کلوان
  • روستای گچسر

چند تیتر پیش‌تر، درباره دشت لاله‌های گچسر با شما صحبت کردیم. خب گفتیم شاید گچسر با خودش بگوید من با این همه زیبایی چی!؟ خب حق هم دارد. دشت لاله فقط بخشی از زیبایی روستای گچسر است. بافت قدیمی روستا، چشمه وله، غار یخ مراد، رودخانه گچسر و چندین جاذبه تاریخی همانند کاخ رضاشاهی، کوره گچ‌پزی و غیره نیز در این روستا حضور دارند. خلاصه اینکه برای بازدید از گچسر در بهار باید حداقل 2 روز کامل زمان بگذارید.

آدرس: البرز، شهرستان کرج، جاده چالوس، منطقه آسارا، دهستان نسا
  • روستای لیلستان

عکس روستای لیلستان

امامزاده هاشم و هارون، زیارت پی، درختان کهن‌سال 100ساله، ارتفاعات چالی، چشمه سر، چشمه بابا موسی، تپه غدیر، تپه امین آقا، جوی آسیاب و غیره. شاید این کلمات گسسته بی‌معنا باشند؛ اما همه آن‌ها در روستای لیلستان کنار هم قرار می‌گیرند و معنای زیبایی را به شما نشان می‌دهند. این روستا یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرج در بهار محسوب می‌شود.

آدرس: البرز، 42‌کیلومتری جاده چالوس، پل خواب، لیلستان
  • روستای نشترود

روستای نشترود یکی دیگر از جاهای ناب و دوست‌داشتنی نزدیک کرج محسوب می‌شود. این روستا در 35‌کیلومتری کرج و نزدیکی دره‌ای سرسبز و زیبا جا خوش کرده است. در فصل بهار و تابستان، هوای خنک این روستا شما را به تعجب وا می‌دارد. پل خواب، لیلستان، کلوان، ورزن و آیگان همگی در نزدیکی این روستا قرار دارند. پس می‌توانید خودتان را برای یک برنامه کامل طبیعت‌گردی آماده کنید.

آدرس: البرز، 35کیلومتری جاده چالوس، روستای نشترود
  • روستای وشته

روستای وشته یکی دیگر از روستاهای نزدیک طالقان کرج است. طالقان جزء معروف‌ترین مناطق ییلاقی و جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. این روستا در نزدیکی طالقان واقع شده است و همان قدر زیبا و سرسبز است. البته با این تفاوت که وشته آب‌وهوایی خنک‌تر، پاک‌تر و محیطی آرام‌تر دارد. ویلاهای این روستا در مقایسه با طالقان ارزان‌تر هستند و می‌توانید مدت بیشتری در این روستا اقامت کنید.

آدرس: البرز، طالقان، 7‌کیلومتری شهرک مسکونی طالقان، روستای وشته
  • سد کرج

خب آیا واقعاً سد کرج هم نیازی به معرفی دارد؟ سد کرج یکی از مهم‌ترین منابع تأمین آب شرب و کشاورزی پایتخت و کرج محسوب می‌شود. این سد بر روی رودخانه معروف کرج قرار دارد. دریاچه مصنوعی سد کرج، یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف کرج برای تفریحات آبی یا حتی پیک‌نیک به شمار می‌آید. قایق‌سواری یا ماهیگیری در این دریاچه بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. در فصل بهار هوا بسیار مطلوب است و البته احتمال صید قزل‌آلای خوشمزه و تازه نیز بیشتر می‌شود.

آدرس: البرز، کرج، کیلومتر ۲۵ جاده‌ی چالوس
  • غار تاریخی بادامستان

عکس غار تاریخی بادامستان

چند خط قبل، درباره روستای زیبای وشته با شما صحبت کردیم. در نزدیکی این روستا و کنار امامزاده یوسف، غاری تاریخی با نام غار بادامستان وجود دارد. بر اساس اسناد تاریخی، مردم غارنشین در این غار زندگی می‌کردند. نمی‌دانم چطور زندگی آن‌ها را تصور کنم. آیا غار آن‌ها اجاره‌ای بوده؟ قیمت‌ها در آن دوران چطور بوده!؟ از همه این‌ها که بگذریم، این غار ظاهری ترسناک دارد. شما را که نمی‌دانم؛ اما من به‌تنهایی پایم را درون این غار نمی‌گذارم! با وجود این برخی افراد ماجراجو و شجاع، عاشق به‌چالش‌کشیدن مهارت و شجاعت خود هستند.

آدرس: البرز، طالقان، 7‌کیلومتری شهرک مسکونی طالقان، روستای وشته، کنار امامزاده
  • غار یخ مراد

حال که صحبت از غار و غارنوردی شد، اجازه دهید تا غار یخ مراد را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و عجیب‌ترین جاهای دیدنی کرج به شما معرفی کنیم. دمای هوای داخل این غار حدود 10 تا 20 درجه با محیط بیرون تفاوت دارد! شاید روزگاری این غار جاگوشتی دایناسورها بوده و بعد انقراض به این شکل باقی مانده است! تمامی استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها به‌جای رسوبات آهکی، از جنس یخ آبکی هستند! بازدید از این غار آن‌قدر هم ترسناک نیست و می‌توانید از زیبایی غار و انعکاس نور در قندیل‌های یخی لذت ببرید.

آدرس: استان البرز، جاده چالوس، گچسر (نرسیده به خروجی دیزین)، روستای کهنه ده

جاهای دیدنی اطراف کرج در تابستان

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، اکثر جاهای دیدنی اطراف کرج در مناطق کوهستانی و ییلاقی قرار دارند. خب چه بهتر وقتی که حسابی از گرمای هوای پایتخت به ستوه آمدید، سری به جاهای دیدنی اطراف کرج بزنید! در ادامه شما را با زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرج در تابستان آشنا خواهیم کرد.

  • آبشار هفت چشمه

نمایی از آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه در 17‌کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. این آبشار یکی از زیباترین و البته معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرج به حساب می‌آید. شاید تصور کنید رگه‌هایی از اغراق در وصف زیبایی این چشمه وجود دارد. در حالی که در اولین ملاقات با این آبشار زیبا با خودتان می‌گویید که چرا ره بال آسمان درباره این چشمه کم‌لطفی کرده بود! این آبشار مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت را در خود جای داده است. دالانی را تصور کنید که از هر سمت آن آب به پایین می‌ریزد. زیر دوش آب یخ طبیعت می‌ایستید و از گرمای نور خورشید روی پوست خود لذت می‌برید. آب هفت چشمه به‌حدی سرد است که بازدید از آن فقط در تابستان امکان دارد!

آدرس: البرز، کیلومتر ۱۷ جاده‌ی کرج – چالوس، نزدیکی روستای ارنگه
  • روستای ارنگه

عکس روستای ارنگه کرج

 

اگر به آدرس آبشار هفت چشمه نگاه کنید، خواهید دید که این آبشار زیبا در کنار روستایی به نام ارنگه جا خوش کرده است. این آبشار فقط بخشی از زیبایی ارنگه به حساب می‌آید. روستای ارنگه یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. اقامت در خانه‌های روستایی بهترین جایگزین داروهای آرام‌بخشتان خواهد بود!

آدرس: البرز، کیلومتر 17 جاده چالوس، روستای ارنگه
  • روستای امام چشمه

عکس روستای امام چشمه

آیا گچسر و دشت‌های لاله را به یاد دارید؟ روستای امام چشمه یکی از جاهای دیدنی اطراف کرج است که در نزدیکی گچسر قرار دارد. برخی افراد بازدید از این روستا را در برنامه سفرشان به گچسر قرار می‌دهند. روستای امام چشمه را باید یکی از آرام‌ترین و ساکت‌ترین روستاهای اطراف کرج دانست. شاید همه ما در وصف خلوتی بگوییم که «مگس پر نمی‌زند!»؛ اما روستای امام چشمه به‌حدی ساکت است که صدای بال پشه را هم می‌توان شنید! البته که گویا پشه یک معیار سنجش مهم برای خلوتی محسوب می‌شود! ارتفاع این روستا از سطح دریا به حدود 2،200 متر می‌رسد و در شش ماه سرد سال تقریباً هر روز یخ‌بندان را تجربه می‌کند.

آدرس: البرز، بخش آسارا، روستای چشمه امام
  • روستای آغشت

روستای آغشت یکی دیگر از روستاهای ییلاقی و جاهای دیدنی اطراف کرج است. این روستا در نزدیکی برغان قرار دارد و در هر وجب از آن یک درخت میوه سر از خاک بیرون می‌آورد. چشمه‌های جوشان، رودهای جاری، هوای پر از اکسیژن و سبزی چمنی که می‌خواهید با پای برهنه روی آن‌ها بدوید. هر آنچه تصور کنید در این روستا وجود دارد. اگر در گوگل درباره روستای آغشت جست‌وجو کنید، قلعه‌ای مرموز و عجیب را در آن مشاهده می‌کنید. این قلعه قدیمی نیست و حدود 10 سال پیش به‌دست یکی از افراد ثروتمند تهران برای اقامت تابستانی ساخته شد!

آدرس: البرز، ساوجبلاغ، برغان، 12‌کیلومتری مرکز دهستان
  • روستای آیگان

عکس روستای آیگان

روستای آیگان در 42‌کیلومتری جاده چالوس و منطقه آسارا البرز واقع شده است. این روستا جزء مرتفع‌ترین روستاهای کرج به حساب می‌آید. زمانی که خودتان را به بالاترین قسمت آن برسانید، احساس می‌کنید از زمین جدا شده‌اید. اگر هوا مه‌آلود نباشد، می‌توانید در افق، کاملاً متوجه گرد‌بودن زمین شوید. آیگان هوایی خنک و محیطی بسیار آرام و ساکت دارد. جالب است بدانید آیگان در زبان محلی یکتا و بی‌همتا معنا می‌دهد.

آدرس: البرز، 42‌کیلومتری کرج، منطقه آسارا، روستای آیگان
  • روستای خور

عکس روستای خور

اگر بخواهیم معروف‌ترین روستاهای اطراف کرج را به شما معرفی کنیم، قطعاً روستای خور در جایگاه‌های اول تا سوم قرار می‌گیرد. این روستا در 17‌کیلومتری جاده چالوس واقع شده است. روستای خور علاوه‌بر جاهای دیدنی زیبا، آثار تاریخی بسیاری را نیز در خود جای می‌دهد. پیست اسکی خور با طول 1850 متر و 18 میله، طولانی‌ترین پیست اسکی ایران است و در همین روستا قرار دارد. هوای این روستا در فصل زمستان بسیار سرد و طاقت‌فرسا است؛ اما در تابستان می‌توانید از گرمای هوا به اینجا پناه بیاورید.

آدرس: البرز، 17‌کیلومتری جاده چالوس، روستای خور
  • روستای سرهه

روستای سرهه یکی از روستاهای کمتر‌شناخته‌شده و بسیار کوچک کرج است. این روستا در شهرستان ساوجبلاغ و دهستان برغان قرار دارد. آیا شما هم با تماشای تصاویری از روستاهای کوچک که جمعیت کمی دارند، احساس آرامش می‌کنید؟ اگر این طور است، حتماً سری به این روستا بزنید و چند روزی در آن اقامت داشته باشید.

آدرس: البرز، ساوجبلاغ، برغان، ‌امین آباد، سرهه
  • روستای سیجان

عکس روستای سیجان

آیا نام روستای سیجان برای شما آشناست؟ حتماً همین طور است. در بخش ابتدایی مقاله درباره رودخانه و آبشار سیجان با شما صحبت کردیم. سیجان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. این روستا در بخش آسارا واقع شده است و طبیعتی بکر و تماشایی دارد. در هر وجب از این روستا، می‌توانید شاهد باغ‌های پربار میوه باشید. در زمستان، سیجان لباس سپید بر تن می‌کشد و به خواب زمستانی می‌رود. شاید در فصل بهار هم هنوز فضای روستا سرد باشد؛ اما در تابستان، گیلاس‌های روی درخت لپشان سرخ می‌شود و شیرینی خود را به رخ میوه‌های دیگر می‌کشند. اگر قصد سفر بوم‌گردی تابستانه دارید، حتماً سری به سیجان بزنید.

  • روستای کردان

عکس روستای کردان

روستای کردان دیگر نیازی به معرفی ندارد. این روستا یکی از معروف‌ترین و شاید گران‌ترین روستای اطراف کرج باشد. تا همین 30 سال پیش، این روستا ظاهری بسیار ساده و آرام داشت. تا اینکه سازندگان ویلا همانند یک غول بی‌شاخ‌ودم، تیشه به ریشه درختان زدند و جای آن ویلاهای سنگی و بی‌جان قرار دادند. کردان بسیار خوش‌آب‌وهوا است و جاهای دیدنی طبیعی بسیار دارد. با وجود این باید بدانید برای اقامت در ویلاهای لوکس کردان، باید هزینه گزافی بپردازید.

آدرس: البرز، بعد کمالشهر، روستای کردان
  • روستای کلها

روستای کلها در نزدیکی سد کرج واقع شده است. این روستا یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. آبشار زیبای کلها نیز در نزدیکی همین روستا جا خوش کرده است.

آدرس: البرز، بخش آسارا، روستای کلها
  • روستای کوشکک

روستای کوشکک یکی دیگر از مناطق ییلاقی کرج است. این روستا در بخش آستارا و ارتفاع ۲هزار متری از سطح دریا قرار دارد. جالب است بدانید این روستا فقط 34 نفر سکنه دارد. حتی آن‌ها هم در فصل زمستان خانه‌های خود را به‌خاطر یخ‌بندان ترک می‌کنند. پس اگر عاشق اماکن آرام هستید، باید سری به کوشکک بزنید.

آدرس: البرز، دهستان نسا، روستای کوشکک
  • روستای مورود

این روستا از توابع بخش آسارا شهرستان کرج محسوب می‌شود. روستای مورود جزء جاهای دیدنی کرج به شمار می‌آید که کمتر کسی حتی نام آن را شنیده است. این روستا در ارتفاعات کرج واقع شده است و آب‌وهوایی بسیار سرد دارد. خانه‌های روستایی چوبی، علفزارهای وسیع و مناظر کوهستانی زیبا در مورود انتظار شما را می‌کشند.

آدرس: استان البرز، بخش آسارا، روستای مورود
  • روستای واریان

عکس روستای واریان

شاید شما برای سفر بوم‌گردی، به‌دنبال خاص‌ترین روستا و جاهای دیدنی اطراف کرج هستید. در این صورت باید روستای واریان را به شما معرفی کنیم. این روستا تنها روستای آبی ایران است. یعنی برای دسترسی به روستای واریان، باید از قایق استفاده کنید و به دل آب بزنید. بله حق دارید! ما هم دلمان می‌خواهد الآن همان جا بودیم. واریان جزء مناطق ییلاقی به حساب می‌آید؛ اما در منطقه کم عمق قرار دارد. تصور کنید دورتادور شما کوهستان و آب به چشم می‌خورد. انگار که طبیعت شما را در آغوش کشیده است. وجود یک مرکز اقامتی در این روستا، آن را به یکی از بهترین مقاصد برای سفر تابستانی تبدیل کرده است.

آدرس: البرز، 65‌کیلومتری چالوس، منطقه آسارا، روستای واریان
  • روستای ولایت رود

عکس روستای ولایت رود

روستای ولایت رود پاتوق ورزش‌کاران است. در تابستان، کوه‌نوردان به دل کوه می‌زنند و از آن بالا می‌روند. در زمستان نیز اسکی‌سواران به دل کوه می‌زنند و از آن پایین می‌آیند! انگار که ورزش‌کاران خصومت شخصی با کوه دارند! خلاصه این روستا در بخش ییلاقی و کوهستانی کرج واقع شده است.

آدرس: البرز، کرج، جاده گچسر به‌سمت دربندسر، روستای ولایت رود
  • روستای همه جا

عکس روستای همه جا

خب اگر می‌خواهید یکجا همه جا را ببینید، سری به روستای همه جا بزنید! این روستا یکی از مرتفع‌ترین روستاهای اطراف کرج است و چشم‌اندازی خیره‌کننده را به شما هدیه می‌دهد.

آدرس: البرز، آسارا، روستای همه جا
  • مجتمع توریستی عسل

عکس مجتمع توریستی عسل

مجتمع توریستی عسل یک از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی و جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. کارتینگ، دریاچه مصنوعی، کلبه اقامتی، رستوران، زمین بازی کودکان، کافی‌شاپ، سفره‌خانه و غیره جزء امکانات این مجتمع هستند. اگر قصد دارید تا هم از طبیعت بکر و جاهای دیدنی اطراف کرج لذت ببرید و هم امکانات متعددی داشته باشید، حتماً سری به این مجتمع توریستی بزنید. لازم به ذکر است مدیریت مجموعه هنوز هم در حال ساخت بخش‌های مختلف آن است. به‌زودی این مجموعه به یکی از بزرگترین مجموعه‌های توریستی اطراف تهران تبدیل می‌شود.

آدرس: البرز، جاده برغان، بعد پیست آفرود آتیشگاه

جاهای دیدنی تابستانی مخصوص ورزش‌کاران

  • قله خونکار: البرز، بخش میانی سلسله جبال البرز، در کنار قله کهار؛
  • قله کرچان: البرز، روستای کیاسر؛
  • قله هفت خوان: البرز، جاده گچسر به طالقان، دره آزادبر؛
  • کوه دشته: البرز، کلاک بالا؛
  • کوه منار: البرز، آغاز مسیر ورودی از روستای شهرستان، سرک، روستای سنگان، رندان، طالون، مورود و واریان.

جاهای دیدنی اطراف کرج در پاییز

استان البرز در جوار رشته‌کوه البرز قرار دارد. به همین خاطر از اوایل پاییز، تن طبیعت به‌خاطر ورود ننه سرما مثل بید می‌لرزد! هوا کم‌کم سرد می‌شود و برگ‌ها رقصان بر روی زمین می‌افتند. زمین با دست برگ‌های مرده را از روی خاک بر می‌دارد و آسمان به حال این صحنه می‌گرید. الحق که پاییز البرز بسیار عاشقانه است. پس جاهای دیدنی اطراف البرز در پاییز را با ما بهتر بشناسید.

  • برج تهمینه

عکس برج تهمینه کرج

 

برج تهمینه جزء جاهای دیدنی اطراف کرج و از جاهای تاریخی مهم محسوب می‌شود. این برج جزء آثار تاریخی دوران تیموری است. خوشبختانه این برج از گزند تاریخ در امان مانده است. برج تهمینه در منطقه‌ای بکر و زیبا قرار دارد که در فصل پاییز به هزاران رنگ در می‌آید.

آدرس: استان البرز، کیلومتر ۶۰ جاده کرج – چالوس، روستای میدانک
  • پارک جنگلی جهان نما

بوستان جهان‌نما کرج، بزرگ‌ترین پارک در این استان به حساب می‌آید. پارک جنگلی جهان نما کرج 1400‌هکتار وسعت دارد و در مناطق بکر کوهستانی کرج واقع شده است. در این پارک انواع امکانات رفاهی و خدماتی در اختیار مراجعان قرار داده می‌شود. سرویس بهداشتی، زمین‌بازی کودکان، آلاچیق، آبخوری، بوفه، رستوران، کافه و غیره همگی از امکانات این پارک هستند.

آدرس: استان البرز، کرج، آزادراه تهران – کرج
  • جاده چالوس

تصویر زیبا از جاده چالوس

جاده چالوس شهرت جهانی دارد و شاید توصیف زیبایی آن در این مقاله نگنجد. فقط باید گفت عروس جاده‌های خاورمیانه در فصل پاییز به هزاران رنگ تبدیل می‌شود. وقتی در این جاده حضور دارید، اصلاً به مقصد فکر نمی‌کنید و فقط می‌خواهید از مناظر جاده لذت ببرید.

آدرس: البرز، جاده چالوس
  • روستای آتشگاه

عکس روستای آتشگاه

روستای آتشگاه 2500هکتار وسعت دارد و جزء جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. در این روستای زیبا علاوه‌بر تماشای مناظر طبیعی، می‌توانید از آثار تاریخی متعلق به دوران اشکانی و ساسانی نیز لذت ببرید.

آدرس: البرز، 10‌کیلومتری شمال گوهردشت، روستای آتشگاه
  • روستای برغان

عکس روستای برغان

روستای برغان که برخی از مردم محلی آن را با نام برغون نیز می‌شناسند، یکی از معروف‌ترین روستاها و جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. این روستا ییلاقی است و هوای آن در فصل پاییز روبه‌سردی می‌رود. برغان در بین دو کوه قرار دارد. پس خودتان را به ارتفاعات برسانید تا از مناظر اغواکننده آن در فصل پاییز دیدن کنید.

آدرس: البرز، ساوجبلاغ، روستای برغان
  • روستای جزینان

عکس روستای جزینان

روستای جزینان با 77هکتار وسعت، جزء روستاهای نقلی و دنج کرج محسوب می‌شود. این روستا جزء بخش طالقان به حساب می‌آید و از نظر آب‌وهوایی شباهت بسیاری به طالقان دارد. با توجه به خلوتی بیش از حد جزینان، بسیاری از گردشگران، اقامت در جزینان را به طالقان ترجیح می‌دهند.

آدرس: البرز، طالقان، روستای جزینان
  • شهرستانک

عکس روستای شهرستانک

روستای شهرستانک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. این روستا از میدان آزادی تهران، حدود 60‌کیلومتر فاصله دارد. به همین خاطر می‌توانید به‌عنوان یک سفر نیم‌روزه روی آن حساب باز کنید. شهرستانک به‌حدی زیباست که ناصرالدین‌شاه قاجار تصمیم‌ گرفت کاخ تابستانی خود را در این مکان بنا کند. این کاخ امروزه به یکی از جاهای دیدنی شهرستانک تبدیل شده است. اگر به تماشای مناظر طبیعی علاقه‌مند هستید، اصلاً نباید تماشای شهرستانک در پاییز را از دست دهید.

آدرس: جاده کرج به چالوس، کیلومتر ۵۵، روستای شهرستانک

سایر جاهای دیدنی در پاییز

  • روستای علی آباد گونه: البرز، آسارا، روستای علی آباد گونه؛
  • روستای فرخ آباد: البرز، بعد مارلیک، روستای فرخ آباد؛
  • غار میدانک: البرز، 53‌کیلومتری جاده چالوس، روستای میدانک؛
  • قلعه دختر:  البرز، 3‌کیلومتری شرق کرج، روستای کلاک؛
  • کوه نور: البرز، کرج، عظیمیه؛
  • محوطه باستانی ازبکی: البرز، 45‌کیلومتری کرج، تپه الف.

جاهای دیدنی اطراف کرج در زمستان

در زمستان اکثر جاهای دیدنی اطراف کرج لباس سفید بر تن می‌کنند و از سرما به خود می‌لرزند. بسیاری از مردم روستایی، خانه‌های خود را ترک می‌کنند و راهی روستاهای گرم‌تر می‌شوند. با وجود این هنوز هم می‌توان در زمستان از جاهای دیدنی اطراف کرج لذت برد.

  • پیست اسکی خور

اگر سری به بخش جاهای دیدنی اطراف کرج در تابستان بزنید، روستای خور را به‌صورت کامل به شما معرفی کردیم. در همان جا اشاره شد که پیست اسکی خور یکی از بهترین پیست‌های اسکی در ایران محسوب می‌شود. این پیست در ارتفاع ۲هزار و ۸۰۰ تا ۳هزار متر از سطح دریا قرار دارد. خور دارای دو پیست اسکی یکی با هزار و ۸۵۰ متر طول و دیگری با 350 متر طول است. در زمستان، این پیست می‌تواند روزانه میزبان 1،300 اسکی‌باز باشد. در پیست اسکی خور می‌توانید از انواع امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی بهره‌مند شوید. البته نگران نباشید، حتی لازم نیست به‌صورت حرفه‌ای اسکی کنید، مگه پرتاب گوله برفی چه عیبی داره!؟

آدرس: البرز، کرج، جاده چالوس، ۲۳‌کیلومتری جاده -کرج، روستای خور، پیست اسکی خور
  • پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرج در سطح جهانی است. همه‌ساله گردشگران بسیاری فقط برای تجربه اسکی در دیزین، به این منطقه سفر می‌کنند. بد نیست بدانید این پیست در فصل تابستان به پیست تابستانی و اسکی روی چمن تبدیل می‌شود! دیزین چند پیست اسکی مختلف دارد. شما می‌توانید از پیست اسکی آماتور یا حرفه‌ای استفاده کنید. همچنین بنا به تجربه و شرایط خود، بین انواع پیست با شیب مختلف، یکی را انتخاب نمایید. در مجموعه اسکی دیزین، امکان اقامت در کلبه‌های چوبی برای مسافران و ورزش‌کاران تعبیه شده است. برخی از مسافران فقط به ذوق حضور در این کلبه‌های زیبا عازم دیزین می‌شوند. پس این تجربه خاص و منحصر‌به‌فرد را از دست ندهید.

آدرس: البرز، کرج، جاده چالوس، جاده دیزین، پیست بین‌المللی اسکی دیزین

سایر جاهای دیدنی کرج در زمستان

  • امامزاده ام کبری: البرز، اشتهارد، شمال میدان امام خمینی؛
  • امامزاده سلیمان: البرز، روستای ارنگه؛
  • امامزاده سه گنبدان: البرز، بزرگ‌راه بویین زهرا – شهریار، بعد شهرک صنعتی امید البرز؛
  • کاروانسرای ینگی امام: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، ینگی امام.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، حالا می‌دانید که چطور در هر فصل می‌توانید از جاهای دیدنی اطراف البرز دیدن کنید. به نظر شما زیباترین جای دیدنی استان البرز کدام است؟ به نظر شما کدام جاذبه را باید به این لیست اضافه کنیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بهار و پاییز بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود.

از 15 الی 20 اردیبهشت معمولاً جشنواره گل روستاهای مختلف کرج برگزار می‌شوند.

این باغ در آدرس اتوبان کرج – قزوین، خروجی کردان، شهر چهارباغ، نبش گلستان پنجم قرار دارد.

اسکی در پیست خور و دیزین بهترین تفریح زمستانی است.

کردان در فاصله 70‌کیلومتری تهران قرار دارد.

2 نظرات
  1. نوید دولتی می گوید

    عالی بود مخصوصا آرایه های ادبی باحالی که بکار بردین

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم بابت حس خوبی که منتقل کردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.