پارک جنگلی خرگوش دره | طبیعتی جذاب در حوالی ورزشگاه آزادی

3

پارک‌های جنگلی یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری در هر شهر محسوب می‌شوند و به شهروندان کمک می‌کنند تا مدت زمان کوتاهی، بدون آنکه از شهر خارج شوند، خودشان را به دامان طبیعت برسانند. مجموعه‌ای از سرسبزترین پارک‌های جنگلی، از سالیان گذشته تا به امروز، گوشه‌وکنار کلان‌شهر تهران را سبز کرده‌اند. پارک جنگلی خرگوش دره یکی از این مناطق سرسبز و پُر دار و درخت است که در غرب تهران واقع شده است. در شهر پرهیاهویی همچون تهران، وجود این مناطق سرسبز جنگلی، غنیمت است و می‌توانید برای چند ساعتی، در هوایی پُر از اکسیژن نفس بکشید و از آلودگی همیشگی پایتخت دور بمانید. در این مطلب همسفر ره بال آسمان شوید تا با هم به پارک جنگلی خرگوش دره، یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی تهران برویم و از آن بیشتر بدانیم.

پارک جنگلی خرگوش دره در کجا واقع شده است؟

پارک خوش‌آب‌وهوای خرگوش دره در شمال غرب تهران و در منطقه ۲۲ شهرداری واقع شده است. روبه‌روی این بوستان پُر دار و درخت، درب اصلی ورزشگاه نام‌آشنای آزادی، بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی ایران دیده می‌شود و از جهت شرق تا شمال شرقی این پارک، مجموعه ورزشی و سرسبز آزادی امتداد دارد. این پارک جنگلی در نزدیکی دو بزرگ‌راه آزادگان و تهران ـ کرج واقع شده است و بزرگ‌راه علامه جعفری در جهت شمالی آن در روی نقشه دیده می‌شود.

درختان خوش قد و قامت پارک جنگلی خرگوش دره در تهران

دریاچه چیتگر در محدوده غربی و شمال غربی خرگوش دره واقع شده است. فاصله مرکز چیتگر تا پارک جنگلی خرگوش دره حدود ۸ کیلومتر است. همچنین مجموعه تفریحی پارک آبی اُپارک نیز در مسافت ۵کیلومتری غرب خرگوش دره و در همسایگی پارک جنگلی چیتگر قرار دارد. جالب است بدانید باغ وحش ارم نیز در جهت شرق خرگوش دره واقع شده و برای رفتن از خرگوش دره تا باغ وحش، باید در حدود ۱۱ کیلومتر رانندگی کنید.

آشنایی با پارک جنگلی خرگوش دره

نمای زیبای خرگوش دره از بالا

پارک جنگلی خرگوش دره با مجموعه‌ای از درختان خوش‌قدوقامت، و به همراه منطقه جنگلی چیتگر، شمال غرب تهران را سبز کرده‌اند. پارک جنگلی و سرسبز خرگوش دره با مساحت ۶۵ هکتار، یکی از پارک های تهران و در واقع کمربند سبز تهران محسوب می‌شود و نهال‌های جوان این پارک خوش‌آب‌وهوای پایتخت، از دهه ۴۰ روی زمین کاشته شده‌اند تا در آینده به ریه تنفسی شهر تبدیل شوند. بخش بزرگی از پوشش گیاهی خرگوش دره، شامل درختان کاج، سرو، زبان گنجشک و اقاقیا است. این درختان خوش‌قدوقامت در ردیف‌های متوالی کنار هم کاشته شده‌اند و اکسیژن را به شهروندان هدیه می‌دهند؛ اما متاسفانه در حدود ۵۰۰ اصله از مجموعه درختان بلندقامت خرگوش دره، در سال ۱۳۸۶ قطع شدند تا دو بزرگ‌راه اصلی همت و آزادگان به هم متصل شوند. این اقدام اگرچه به دسترسی بهتر مناطق شهری کمک کرد؛ اما به دلیل نابودی بخش بزرگی از فضای سبز، به خاطره‌ای تلخ در ذهن طبیعت‌دوستان و طرفداران محیط زیست تبدیل شد.

پارک جنگلی خرگوش دره برخلاف چیتگر، در روزهای تعطیل چندان شلوغ نمی‌شود و در آن خبری از ازدحام آزاردهنده نیست. بنابراین این پارک برای کسانی که به‌دنبال استراحت در آرامش طبیعت هستند، جای دنجی خواهد بود.

امکانات پارک خرگوش دره

پارک مسافران در یکی از زیباترین پارک جنگلی های تهران

یکی از امکانات پارک جنگلی خرگوش دره، احداث پارک مسافران در این مجموعه جنگلی است. این پارک محلی برای اقامت موقت مسافران تهران، به‌خصوص تماشاگران فوتبال است که از شهرهای دیگر ایران برای نشستن به‌روی سکوهای استادیوم آزادی به پایتخت آمده‌اند.

علاوه بر پارک مسافران، امکانات دیگری مثل سرویس بهداشتی، آلاچیق، سکو، محل برپایی چادر، زمین بازی کودکان، زمین ورزشی و… در خرگوش دره برای رفاه حال گردشگران تعبیه شده است؛ اما این امکانات در مقایسه با پارک جنگلی چیتگر بسیار محدود هستند.

چطور به خرگوش دره برویم؟

اگر قصد دارید که با اتومبیل به خرگوش دره بروید، باید در ابتدا به سمت شمال غرب تهران حرکت کنید و وارد بزرگ‌راه تهران-کرج شوید. سپس مسیرتان را در بزرگ‌راه آزادگان ادامه دهید تا به خیابان وفایی برسید و در نهایت وارد مسیر منتهی به پارک شوید. همچنین می‌توانید به سمت بلوار غرب استادیوم برانید، سپس وارد بلوار چوگان شوید و در آخر از این بلوار در مسیر منتهی به خرگوش دره پیاده‌روی کنید.

همچنین با استفاده از خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی نیز می‌توانید خودتان را به این پارک جنگلی برسانید. به این منظور باید وارد خط ۵ مترو شوید و سپس در ایستگاه چیتگر قطار را ترک کنید. بعد از خروج از قطار باید خودتان را به پایانه تاکسی یا اتوبوس برسانید و باقی مسیر را با کمک یکی از این دو وسیله نقلیه عمومی ادامه دهید. بعد از حرکت از این پایانه، در بهترین حالت با گذشت تقریباً ۱۱ دقیقه به پارک جنگلی خرگوش دره خواهید رسید.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
آدرستهران، شمال اتوبان تهران-کرج، پس از بلوار غربی استادیوم آزادی.

پیش به‌سوی کمربند سبز تهران

زندگی در شهر شلوغ و پر از دود استان تهران، سبب شده که کمتر از سایر شهرها، روزهای پاک را ببینیم و در هوای پُر از اکسیژن نفس بکشیم. بنابراین برای تهرانی‌ها که در تمام روزهای هفته در دود و آلودگی در حال رفت‌وآمد هستند، پناه‌بردن به طبیعت در روزهای تعطیل موهبتی بزرگ است؛ چراکه می‌توانند لذت تنفس در هوای پاک را تجربه کنند. پارک جنگلی خرگوش دره تهران و سایر پارک‌های این شهر، فرصت خوبی است تا پایتخت‌نشین‌ها نیز لذت تنفس در اکسیژن خالص را تجربه کنند و در حوالی درختان خوش‌قدوقامت، از آرامش لذت ببرند.

نمای بسیار زیبای تهران در راه پارک جنگلی خرگوش دره

با توصیفاتی که در این نوشته داشتیم، خوب است بار و بندیل خودتان را جمع کنید و تعطیلات آخر هفته پیش رو را به پارک جنگلی خرگوش دره بروید و یک پیک‌نیک لذت‌بخش را در کنار خانواده تجربه کنید. حفاظت از طبیعت فراموش نشود و نیز در اینجا و سایر مناطق سرسبز، علاوه‌بر روشن‌نکردن آتش، زباله‌هایتان را در طبیعت رها نکنید.

اگر به این پارک جنگلی در تهران رفته‌اید، از دیگر زیبایی‌ها و تجربه‌های خودتان برای ما بنویسید. برای آشنایی بیشتر با دیگر پارک‌های جنگلی پایتخت، با مجله گردشگری ره بال آسمان همراه شوید.

پارک خوش‌آب‌وهوای خرگوش دره در شمال غرب تهران و در منطقه ۲۲ شهرداری واقع شده است.

دریاچه و پارک جنگلی بزرگ چیتگر و باغ وحش ارم.

5/5 (1 نظر)
3 نظرات
  1. کامران جوادی می گوید

    اگر از فضای شهری خسته شدید خرگوش دره جای قشنگیه

  2. معصومه غنیان می گوید

    دنج ارام خلوت سکوت چشم اندازهای وسیع و زیبا در کنار امکانات رفاهی گرچه اندک

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز.
      ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. قبول دارین گاهی همین دنج و آرام بودن، به دلیل همین امکانات اندکه؟ وقتی امکانات گردشگری زیاد می‌شه، همه رو میارن به اونجا و نتیجه این اتفاق می‌شه ازدحام و شلوغی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.