آبشار آب پری | طبیعتی محبوب برای سفرهای تابستانی

1

جریان نقره‌‌ای آبشارها و ردپای سبز آن‌ها بر تنه درختان، از جاذبه‌های چشم‌نواز طبیعت هستند. استان‌های شمالی ایران از جمله مازندران، با کوه‌ها و صخره‌های استوار و سرسبز، زادگاه بسیاری از این آبشارها هستند و یکی از بهترین و محبوب‌ترین آن‌ها، آبشار آب پری یا در واقع پری رویان است. این جواهر جنگلی در کوه‌های مازندران واقع شده است و یکی از زیبایی‌های این منطقه در جذب گردشگر محسوب می‌شود. با ما باشید تا در این هوای گرم تابستانی، سری به آب پری و زیبایی‌های حوالی آن بزنیم.

آبشار آب پری کجاست؟

آبشار آب پری یکی از جاذبه‌های طبیعی در استان مازندران است که در نزدیکی شهر رویان و نور واقع شده است. در شمال آب پری، شهر رویان با فاصله تقریبا ۱۳ کیلومتر و کمی آن ‌طرف‌تر، در جهت شمال شرقی آبشار نیز شهر نور با فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتر واقع شده‌اند. بلده در ۶۴کیلومتری جنوب آبشار جا خوش کرده و این آبشار در جاده رویان به بلده واقع شده است. چمستان در شرق آبشار واقع شده است و طی‌کردن مسیر پرپیچ‌وخم میان این دو که از رویان و نور می‌گذرد، در حدود ۳۵ کیلومتر رانندگی نیاز دارد.

نمایی بسیار زیبا از آبشار آب پری

شهر کجور در ۴۲کیلومتری جنوب غربی آبشار واقع شده است. اگر روی نقشه کمی به پایین کجور برویم، روستای یوش، زادگاه نیما یوشیج را می‌بینیم که در جنوب غربی آبشار و در فاصله ۷۳کیومتری آن، جا خوش کرده است. تهران در جنوب غربی آبشار واقع شده است و اگر از شمال غرب پایتخت به سمت آب پری حرکت کنید، بعد از راندن تقریباً ۲۱۰ کیلومتر به مقصد می‌رسید.

دانستنی‌هایی درباره آب پری

در جاده پرپیچ‌وخم رویان به بلده، آبشار منحصربه‌فرد آب پری واقع شده است که زیبایی و سرسبزی این جاده را کامل می‌کند. آبشار زیبای آب پری در زبان محلی مازندرانی به «پری او» شناخته می‌شود و آب پری ترجمه آن است. پری او نامی است که محلی‌ها بر اساس افسانه‌ای که درباره این آبشار رواج داشته انتخاب کرده‌اند. آبشار آب پری یک پدیده خاص طبیعت است و تصویر ذهنی ما را از آبشارها به هم می‌زند. مسیری که این آبشار طی می‌کند تا از ارتفاعات به زمین برسد، سقوط از صخره نیست، بلکه مسیر آن را تخته سنگ‌هایی تشکیل می‌دهد که در اثر رانش زمین، یک شیب سبز و کوهستانی را پر کرده‌‌اند. بنابراین برخلاف دیگر آبشارها، آب پری از بالای کوه به پایین سقوط نمی‌کند، بلکه با کمک تخته سنگ‌ها، شیب کوهستان را برای رسیدن به پایین طی می‎‌کند.

زیبایی‌های سفر به آبشار آب پری

آبشار آب پری از کوه‌های مازندران جان می‌گیرد و سپس راه خود را از میان سنگ‌های بزرگ و کوچک پیدا می‌کند و روی شیب کوهستان جاری می‌شود. آب پری مسیر که یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که شکست آب در اثر برخورد به سنگ، تصویری هنرمندانه خلق می‌کند و شما با سفر به این منطقه، به تماشای این منظره کم‌نظیر دعوت شده‌اید. این تصویر باوجود ردیف درختانی که در آغوش همدیگر رفته‌اند و نمایی بکر ساخته‌اند، زیباتر و رویایی‌تر می‌شود. باوجود آنکه در نگاه اول، چهره آب پری را متفاوت با سایر آبشارها خواهید دید؛ اما شیفته زیبایی آن و حال‌وهوای ناب این منطقه خواهید شد. صدای آب، شنیدنی‌ترین موسیقی خوش‌نواز این منطقه است که با همدستی زیبایی‌های تماشایی طبیعت، شما را دلباخته این منطقه از مازندران خواهد کرد.

مسیر رسیدن به آبشار آب پری

طبیعت حوالی آبشار، سبز و بهشتی است و حال‌وهوایتان را حسابی تازه می‌کند. گشت‌وگذار در میان درختان و گیاهان سرسبز، ماجراجویی جذاب و پر از نماهای زیبای طبیعت خواهد بود که فراموش‌شان نخواهید کرد. کافی است، خودتان را به بالای آبشار برسانید تا یکی از چشم‌نوازترین قاب‌های طبیعت استان مازندران را تماشا کنید. این طبیعت بکر پذیرای گردشگرانی است که شیفته گشت در مناطق سرسبز و خوش‌آب‌وهوای شمال ایران هستند. در روزهای گرم تابستانی، سفر به این منطقه رونق پیدا می‌کند و بساط پیک‌نیک و طبیعت‌گردی در مناطق حوالی آن پهن می‌شود. با سفر به این جای دیدنی، از حضور در طبیعت دست‌نخورده شمالی لذت ببرید، ریه‌هایتان را از اکسیژن خالص پر کنید و آرامش را در آغوش طبیعت تجربه کنید.

امکانات در حوالی آبشار تماشایی آب پری

امکانات آبشار آب پری شامل خوشمزگی‌هایی می‌شود که حوالی آبشار پیدا خواهید کرد. بوفه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌‌های محلی در این منطقه در مقابل آبشار واقع شده‌اند که خوراکی‌های محلی و غذاهای گرم و خوشمزه می‌فروشند. حتماً طعم آش محلی را در این منطقه بچشید و از ترکیب گرمای خوشمزه آش و خنکای هوای آبشار که دمای آن حدود ۱۰ درجه از شهر رویان پایین‌تر است، لذت ببرید. در این منطقه، نان‌های خوشمزه محلی هم می‌توانید تهیه کنید و با چای آتشی دلچسبی که فروخته می‌شود، صبحانه‌ای فراموش‌نشدنی در دل طبیعت نوش جان کنید.

بهترین زمان سفر به آبشار آب پری

آبهترین زمان سفر به مازندران و بازدید از آبشارهای آن

فصول بهار و تابستان بهترین زمان سفر به آبشار آب پری هستند. فصل بهار به‌واسطه تازگی طبیعت، پرآب‌بودن آبشار و سرسبزی خاص بهاری، منطقه آب پری را بسیار تماشایی خواهد کرد و با آب‌وهوایی خنک و تازه از شما پذیرایی می‌کند. خنکای مطبوع آبشار تماشایی آب پری در روزهای گرم تابستان، دلچسب است و حسابی سرحالتان می‌آورد. گشت‌وگذار در طبیعت سرسبز تابستانی حوالی این آبشار نیز فراموش‌نشدنی خواهد بود و از زیبایی آن لذت خواهید برد.

فصل پاییز در این منطقه، لباسی رنگارنگ به تن درختان می‌کند و قاب آبشار و طبیعت حوالی آن را بیش از پیش دیدنی می‌کند. با وجود این زیبایی خوش‌رنگ، دمای پایین هوا سبب می‌شود که گردشگری در این فصل رونق کمتری نسبت‌به بهار و تابستان داشته باشد و سردی هوا از وسوسه سفر به آن بکاهد. البته باز هم این فصل عاشقان خودش را دارد و بسیاری این سرما را به جان می‌خرند و راهی طبیعت پاییزی جاده رویان به بلده می‌شوند. فصل زمستان، طبیعت آب پری را به عروسی سفیدپوش تبدیل می‌کند و زیبایی آن کم از فصول دیگر ندارد. سفر در فصل زمستان به این منطقه، به دلیل شرایط نامساعد جوی و بارش برف، بسیار کم می‌شود؛ اما هستند کسانی که به شوق تماشای تصویر زمستانی آب پری، به جاده می‌زنند.

اگر قصد اقامت دارید

نمایی از منطقه آب پری

اگر در سفرتان به آبشار آب پری قصد اقامت دارید، می‌توانید سراغ خانه‌های محلی این منطقه یا هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها در شهرهای اطراف آب پری همچون رویان و نور بروید. اگر هم اهل ماندن در دل طبیعت هستید، پیشنهاد می‌کنیم که کمپینگ را تجربه کنید و در پارک جنگلی رویان، در حوالی کیوسک پلیس چادرتان را برپا کنید.

چطور به آبشار زیبای آب پری برویم؟

آدرس: استان مازندران، 13کیلومتری شهر رویان، جاده رویان-بلده، منطقه آب پری

در سفرتان به آب پری، باید خودتان را به شهر رویان برسانید. اگر از شمال غرب تهران به سمت رویان حرکت کنید، در حدود ۲۰۰ کیلومتر باید برانید تا به این شهر برسید. بعد از رسیدن به رویان وارد جاده پر پیچ‌وخم منتهی به بلده شوید تا پس از پشت‌سر گذاشتن ۱۳ کیلومتر به آبشار برسید.

پیش به‌سوی آبشار آب پری و جاذبه‌های حوالی آن

تابستان و گرمای آتشین آن، دلیل خوبی است تا راهی جاده رویان به بلده شوید و سری به طبیعت خنک آب پری در مازندران بزنید. این آبشار با آب‌وهوای مطبوعش در تابستان، مسافران را سر کیف می‌آورد و گرمای سخت تابستانی را از تن دور می‌کند. حالا که راهی این منطقه شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که به جاذبه‌های اطراف آب پری همچون دریاچه الیمالات که در شرق آن، در مسیری ۳۳کیلومتری و روستای کندلوس که در فاصله ۷۵کیلومتری جنوب غربی آن قرار دارد، حتماً سر بزنید. روستای یوش، زادگاه شاعر خوش‌قریحه ایرانی، نیما یوشیج نیز در ۷۳کیلومتری این آبشار جا خوش کرده و حیف است که ماجراجویی در آن را از دست بدهید.

ایران پر از جاذبه‌های بهشتی است و سفر به هرکدام، یک ماجراجویی دلچسب و فراموش‌نشدنی محسوب می‌شود که یکی از این جاذبه‌ها، آبشار آب پری بود. در تمام این ماجراجویی‌ها، ره بال آسمان همراه شما خواهد بود و در هر سفر یکی از مناطق بهشتی ایران را به شما معرفی می‎‌کند. مقصد بعدی سفرهای ره بال را شما پیشنهاد دهید و به ما بگویید که دوست دارید با کدام منطقه از کشورمان آشنا شوید.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. جعفری می گوید

    من فصل پاییز به آبشار آب پری سفر کردم متاسفانه کم آب داشت ولی جای زیبا و دلنشینی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.