پارک کوهستان کرمانشاه | پارکی با آبشارهای پر از آب

0

پارک‌های هر شهر در زیبایی و جذب گردشگر اثر بسیاری دارد. این مکان‌های سرسبز همراه آخر هفته‌ها مردم است؛ اما از آن مهم‌تر محل خوبی برای اسکان برخی مسافران محسوب می‌شود. مسافران برای صرف ناهار یا چرتی کوتاه پارک‌ها را انتخاب می‌کنند. این انتخاب چند علت دارد. مهم‌ترین علت امنیت پارک‌هاست. علت بعدی امکانات رفاهی مناسب است. وجود اقامتگاه‌ها و مغازه‌های بین‌راهی برای مسافران اهمیت دارد. گذشته از این‌ها، پارک‌ها نشانه‌ای از دوستی انسان با طبیعت هستند. در شهرهای پر از دود و آلودگی، پارک‌ها ساخته می‌شوند تا اندکی ریه‌های شهرهایمان نفس بکشند. این همه از پارک گفتیم تا شما را با یکی از جذاب‌ترین پارک‌های غرب ایران آشنا کنیم. این پارک، پارک کوهستان کرمانشاه است؛ پارکی که بیشتر به جنگل شباهت دارد. مردم مهمانواز شهر کرمانشاه با جان‌ودل از این پارک و درختانش مراقبت می‌کنند. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این پارک پر درخت بدانید.

پارک کوهستان کرمانشاه کجاست؟

عکس پارک کوهستان کرمانشاه

استان کرمانشاه استانی است پر از درختان سربه‌فلک‌کشیده، کوه‌های خوش قدوقامت، مردمانی خونگرم، آب‌وهوایی مطبوع و هزاران ویژگی بی‌مانند دیگر. این استان گوشه‌ بزرگی از تاریخ ایران را در خود جا داده است. شهر کرمانشاه شهر عاشقی‌کردن و فرهادشدن است. شهری که کوه‌‌کندن از دل‌کندن آسان‌تر است. شهر شیرین‌‌ها و فرهادها. سفر به چنین شهری تکرارنشدنی‌ترین سفر دنیا خواهد بود. کرمانشاه کوه زیاد دارد و هر کدام از این کوه‌ها پر از خاطرات ناب هستند. یکی از این کوه‌ها طاق بستان است. پارک کوهستان کرمانشاه در نزدیکی طاق بستان قرار دارد. این پارک یکی از جاذبه‌های توریستی کرمانشاه است. زمانی که روی کوه‌های پارک کوهستانی می‌ایستید، انگار کرمانشاه با تمام عظمتش زیر پای شماست. زمانی که روی کوه هستید، تصویری روبه‌روی شماست که مانند یک رؤیا دل‌نشین است. در پایین آدرس پارک را نوشته‌ایم. اگر به کرمانشاه رفتید، سری به این پارک بزنید. خالی از لطف نیست.

آدرس: شهر کرمانشاه، بلوار شیرودی، بعد از طاق بستان، میدان کوهنورد، پارک کوهستان

تاریخچه ساخت پارک کوهستان کرمانشاه

عکس تاریخچه ساخت پارک کوهستان کرمانشاه

شاید برایتان سؤال شود که کرمانشاه این همه پارک دارد، چرا پارک کوهستان اینقدر شهرت دارد؟ این پارک قدمت چندانی ندارد؛ اما چیزی که باعث شهرت آن شده است، همسایگی با جاذبه‌ای به نام طاق بستان و وجود درختان چند ده ساله است. پارک کوهستان چند سال پیش با همت شهرداری کرمانشاه ساخته شد. این پارک در کوهپایه طاق بستان قرار دارد به همین علت با نام کوهستان شناخته می‌شود. درختان این پارک درختان کهنسالی هستند که از قبل ساخت پارک در این منطقه سبز شده بودند. اکثر این درختان قدمت چندین ساله دارند.

عکس تاریخچه ساخت پارک کوهستان کرمانشاه

در قله پارک کوهستان که بایستید کل شهر کرمانشاه را می‌بینید. به همین علت مردم بومی این پارک را با نام بام کرمانشاه می‌شناسند. علت دیگر شهرت این پارک، آبشارهای آن است. در نقطه‌نقطه کوه‌های سرسبز کرمانشاه در فصل‌ بهار چشمه و آبشار وجود دارد. دوتا از بزرگ‌ترین آبشارهای کرمانشاه هم در پارک کوهستان قرار دارد. مردمی که از این پارک دیدن می‌کنند از وجود این همه زیبایی در یک پارک حیرت‌زده می‌شوند؛ اما این یکی دیگر از عجایب کرمانشاه است.

بخش های مختلف پارک کوهستان کرمانشاه

پارک قسمت‌های گوناگونی دارد. این قسمت‌های متنوع همه اعضای یک خانواده را راضی می‌کنند. برای خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند، قسمت شهربازی مناسب است. خانواده‌های عشق طبیعت باید از آبشارها و درختان کهنسال دیدن کنند. جوانان ورزشکار می‌توانند از کوه‌نوردی لذت ببرند. قسمت‌هایی از پارک مناسب دوچرخه‌سواری است. افرادی که دوست‌دارند قایق‌سواری کنند باید به قسمت دریاچه‌مانند پارک سر بزنند. یکی از دیگر زیبایی‌های پارک کوهستان، نورپردازی آن است. در شب نورهای رنگی از بین شاخ و برگ درختان به بیرون درز می‌کند و تصویری زیبا را به نمایش می‌گذارد. همه قسمت‌های پارک چراغ دارد؛ پس می‌توانید با دوستان یا خانواده برای شب‌گردی به پارک کوهستان بروید. در این پارک بوفه، اقامتگاه، رستوران، پارکینگ و سرویس بهداشتی وجود دارد.

جاهای دیدنی اطراف پارک کوهستان کرمانشاه

  • امامزاده ابراهیم

امامزاده ابراهیم کرمانشاه یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که فاصله کمی تا پارک کوهستان کرمانشاه و طاق بستان دارد. هر فردی که دوست دارد معماری، تاریخ، هنر و مذهب را در یک قاب ببیند، باید از امامزاده‌ها دیدن کند. امامزاده ابراهیم جاذبه فرهنگی و تاریخی است که سالیانه افراد بسیاری را به خود جذب می‌کند. فضای این امامزاده حس خوبی به آدم منتقل می‌کند. اگر خسته راهید، حتماً زمانی را در امامزاده ابراهیم سپری کنید. در حیاط این امامزاده درختان قدیمی بسیاری وجود دارد که منظره زیبایی را رقم زده‌اند. صرف یک چایی یا عصرانه‌ای مختصر در حیاط این امامزاده لذت سفر را بیشتر می‌کند. این امامزاده دنج تا تفرجگاه کوهستان 3.3 کیلومتر فاصله دارد.

  • طاق بستان

طاق بستان که گل سرسبد جاذبه های گردشگری کرمانشاه است. این جاذبه کهن متعلق به دوران ساسانی است. کلمه طاق بستان به معنی طاق سنگی است. این طاق پر از نقش‌ونگار است. نقوشی که داستان‌های تلخ و شیرین دارد. تصاویری از تاج‌گذاری، پیروزی و شکست، شکارچی و شکار روی این کوه بلند قامت حک شده است. در پشت هر تصویر داستانی است که ارزش شنیدن دارد؛ اما شنیدن با گوش سر نه با گوش جان. گذشته از داستان‌های جالب، کنده‌کاری روی سنگ با این ظرافت، کاری است دشوار که گذشتگان ما با موفقیت انجام داده‌اند. هر فردی که به کرمانشاه سفر کند و از طاق بستان دیدن نکند، بزرگ‌ترین اشتباه را انجام داده است. معرفی تمام‌وکمال این جاذبه جذاب کهن، در این قسمت نشدنی است. تنها نکته‌ای که می‌توانیم بگوییم این است که طاق بستان در نوع خود بی‌مانند است. طاق بستان تا پارک کوهستان کرمانشاه 3.9 کیلومتر فاصله دارد.

  • شکارگاه خسرو پرویز

عکس شکارگاه خسرو پرویزاز جاهای دیدنی پارک کوهستان کرمانشاه

شکارگاه خسرو پرویز با نام تپه مراد حاصل هم شناخته می‌شود. این جاذبه مانند طاق بستان متعلق به دوران ساسانیان است. در ابتدا تصور می‌شد که این مکان شکارگاهی ساده و تنها شکارگاه باقی‌مانده از دوران ساسانی است؛ اما با ادامه‌یافتن کاوش‌ها مشخص شد که این مکان در دروه اشکانیان محل احداث شهری بزرگ بوده است. در زمان ساسانیان از قسمت محصور آن برای شکار استفاده می‌شده است. تاریخ و متعلقاتش یکی از ناشناخته‌ترین موضوعات هستند. گمانه‌زنی درباره هر چیزی که نام تاریخی بر آن نوشته شده، بسیار است. شکارگاه هم از این قاعده مستثنا نیست. درباره شکارگاه حدسیات بسیای وجود دارد. شنیدن تمام این حدسیات زمان‌بر اما شیرین است. بدون هیچ تردیدی بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید. شکارگاه تا پارک کوهستان 5.6 کیلومتر فاصله دارد.

  • تکیه بیگلر بیگی

عکس تکیه بیگلر بیگی از جاهای دیدنی پارک کوهستان کرمانشاه

تکیه بیگلر بیگی یکی از جوان‌ترین جاذبه‌های کرمانشاه است. زمانی که می‌گوییم جوان یعنی نسبت به درختان پارک کوهستان کرمانشاه و طاق بستان جوان است. قدمت این بنا به دوران قاجار بازمی‌گردد. تکیه بیگلر را فردی به نام عبدالله خان ملقب به بیگر بیگی ساخت. معماری، آینه‌کاری و گچ‌کاری این بنا باعث شهرت آن شده است. درخشش ساختمان چشم بیننده را نوازش می‌دهد. خارج بنا مانند دیگر ساختمان‌های قجری ساده است؛ اما داخل آن زرق‌وبرق بسیار دارد. قسمتی از خانه دارای حوض و کاشی‌کاری فیروزه‌ای است و سالن اصلی ساختمان پر از آینه است.

عکس تکیه بیگلر بیگی از جاهای دیدنی پارک کوهستان کرمانشاه

تمام تصاویری که از خانه‌های قاجاری دارید را کنار بگذارید و وارد تکیه شوید. دهان آدم از این همه زیبایی باز می‌ماند. این بنا بسیار وسیع است و قسمت‌های مختلفی دارد. برای مثال تنها موزه پارینه سنگ خاورمیانه در این بنا قرار دارد. در حیاط بنا حوضی بزرگ قرار دارد. در بهار و تابستان آب این حوض استخر پرندگان است؛ اگر عکاس خوبی باشید، می‌توانید لحظه شنای پرندگان را شکار کنید. از تکیه بیگی اصالت و فرهنگ می‌بارد. فاصله تکیه بیگی تا پارک کوهستان کرمانشاه 12.6 کیلومتر است.

اطلاعات بازدید پارک کوهستان کرمانشاه

عکس بازدید پارک کوهستان کرمانشاه

آدرسشهر کرمانشاه، بلوار شیرودی، بعد از طاق بستان، میدان کوهنورد، پارک کوهستان
هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدتمامی طول هفته و همه ساعات شبانه‌روز
مدت زمان لازم برای بازدیدحداقل ۲ ساعت

بهترین زمان بازدید از پارک کوهستان کرمانشاه

عکس بهترین زمان بازدید از پارک کوهستان کرمانشاه

استان کرمانشاه هوایی نسبتاً سرد دارد. این سرما تا اواخر بهار مهمان این مردمان مهمانواز است. بعضی افراد از برف و باران لذت می‌برند. بهار برای این دسته از افراد بهترین فصل است. اگر دوست دارید در هوای مطبوع سفر کنید، باید اواخر بهار و اوایل تابستان را برای سفر انتخاب کنید. طبیعت مخلوقی است که در هر زمان زیباست و در هر لحظه می‌توان از آن لذت برد. پارک کوهستان کرمانشاه هم قسمتی از طبیعت است؛ پس در هر فصلی زیباست.

مسیر دسترسی پارک کوهستان کرمانشاه

پارک کوهستان کرمانشاه تقریباً در مرکز شهر قرار دارد. این موقعیت مکانی باعث می‌شود دسترسی به پارک آسان شود. از آنجایی که پارک همسایه طاق بستان است، می‌توانید تابلوهای مربوط به طاق بستان را دنبال کنید تا به پارک برسی. اگر حوصله رانندگی در شلوغی را ندارید، از تاکسی و اتوبوس برای رسیدن به پارک کوهستان استفاده کنید. با این کار هم در ترافیک اذیت نمی‌شوید هم از مسیر لذت می‌برید. انتخاب درست که می‌گویند همین است. افرادی که رانندگی را دوست‌دارند هم می‌توانند با ماشین شخصی به دیدن پارک بروند. فراموش نکنید که پارک کوهستان بعد از طاق بستان قرار دارد. شما می‌توانید بعد از بازدید از طاق بستان برای صرف غذا یا استرحت به پارک بروید.

هر کدام از جاذبه‌ها امانتی نزد ما هستند. امانتی که حقی بر گردن ما دارند. بعضی افراد با سهل‌انگاری باعث آتش‌سوزی می‌شوند و بعضی دیگر پوسته درختان را می‌کنند. افرادی هم هستند که با رسیدن به آثار تاریخی هوس جاودان‌شدن به سرشان می‌زند و نام خودشان را بر آثار حک می‌کنند. نام‌ آن‌ها بر آثار می‌ماند؛ اما نه به‌عنوان فردی مفید. امیدواریم ما و شما امانتداری خوب باشیم و با جان‌ودل از این جاذبه‌ها نگهداری کنیم. نظر شما چیست؟ برای ره بال آسمان بنویسید تا با هم در این بحث مشارکت کنیم.

شهر کرمانشاه، بلوار شیرودی، بعد از طاق بستان، میدان کوهنورد، پارک کوهستان

بوفه، رستوان، اقامتگاه و فروشگاه.

دو آبشار، درختان کهن، دریاچه، شهربازی، قایق‌سواری و دوچرخه سواری.

طاق بستان، تکیه بیگلر بیگی، شکارگاه خسرو پرویز و امامزاده ابراهیم.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.