روستای لالان فشم | دشت لاله‌های محلی واژگون

2

به نظرتان ساکنین تهران برای طبیعت‌گردی فقط باید عازم استان مازندران شوند؟ اگر این‌طور فکر می‌کنید، سخت در اشتباه هستید. در همین نزدیکی پایتخت، در کنار دود و دم و شلوغی بی‌حدومرز تهران، روستایی آرام و زیبا جا خوش کرده است که حتی برخی نام آن را نیز نمی‌دانند. اجازه دهید تا بیشترین از این شما را منتظر نگذاریم. با ما همراه باشید تا روستای لالان فشم که به روستای لالون نیز شهرت دارد را بهتر بشناسید.

لالون فشم کجاست؟

عکس روستای زیبای لالان فشم

لالان یا همان لالون یکی از زیباترین روستاهای بخش رودبار قصران است. این روستا جزو شهرستان شمیران استان تهران به حساب می‌آید. لالون دقیقاً در مناطق کوهپایه قرار گرفته است. نزدیکی این روستا تا استان مازندران باعث شده است تا آب‌وهوای آن بسیار عالی و دوست‌داشتنی باشد. این روستا در فاصله 45کیلومتری شمال تهران و 11کیلومتری شمال فشم واقع شده است. فاصله کم لالان تا تهران بسیاری از گردشگران را برای تفریحات آخر هفته عازم این روستای زیبا می‌کند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

آب و هوای روستای لالان

روستای لالون فشم دقیقاً در کنار کوه جا خوش کرده است. یعنی اگر یک جفت کفش پیاده‌روی به پا کنید و از دل روستا مستقیم به‌سمت شمال بروید، به مناطق کوهستانی خواهید رسید. به همین خاطر آب‌وهوای این روستا بسیار سرد است. از نکاتی که باید درباره آب‌وهوا و مخصوصاً سرمای لالون در نظر داشته باشید، تفاوت سرمای روستای لالان با سرمای معمول تهران است. سرمای این منطقه به‌خاطر بافت کوهستانی، به مغز استخوان شما نفوذ می‌کند. در فصل زمستان تمامی کوچه‌‌پس‌کوچه‌های روستا پوشیده از برف می‌شوند. حیاط برخی خانه‌ها به‌حدی پر از برف هستند که دیگر امکان ورود به آن‌ها وجود ندارد! به همین خاطر بسیاری از مردم روستایی، خانه‌های خود را هنگام زمستان رها می‌کنند و در اواسط بهار دوباره به سراغ آن‌ها می‌آیند.

در فصل بهار هنوز هوا سرد است و برف‌ها سر جای خود هستند! از اواسط اردیبهشت به‌آرامی هوا رو به گرمی می‌رود و نوبت به لاله‌های زیبای لالان می‌رسد. لاله‌هایی که از پس آن این روستا را نام‌گذاری کرده‌اند. لاله‌های لالان بسیار کوتاه و زیبا هستند. تقریباً می‌توان گفت که مشابه این لاله‌های وحشی و تماشایی در هیچ کجای ایران وجود ندارد. در تابستان نیز جمعیت روستای لالان چندبرابر حالت معمول می‌شود. همه اهالی به خانه‌های ییلاقی خود بازمی‌گردند. البته باید بدانید که اکثر خانه‌های این روستا، ویلاهای لوکسی هستند که مردم غیرمحلی یا حتی مردم بومی بنا کرده‌اند. در تابستان این منطقه برای ییلاق جان می‌دهد. پاییز هم که عاشقانه‌ترین فصل لالان به حساب می‌آید. بسیاری از ساکنین روستای لالون، پاییز را بهترین فصل بازدید از این روستا می‌دانند.

طبیعت روستای لالان

هرچه از طبیعت روستای لالان بگوییم کم است. تا زمانی که خودتان از نزدیک زیبایی این روستا را نبینید، هرچه که درباره آن بخوانید را باور نمی‌کنید. فقط باید گفت که طبیعت و سرسبزی مازندران را با مناطق کوهستانی پایتخت ترکیب کنید. حال در ذهنتان این دو را کنار هم بچینید و یک بهشت را تجسم نمایید. مناظر کوهستانی تماشایی، هوایی که همانند روز اول خلقت زمین پاک و دوست‌داشتنی است، رودی خروشان که از دل روستا عبور می‌کند، دشت‌های پوشیده از گل‌های لاله، دامنه‌های پوشیده از گیاهان دارویی مختلف، گویا خداوند نعمت را بر مردم این روستا تمام کرده است.

در اکثر ویلاهای شخصی و زمین‌های اطراف، درختان گردو، گیلاس، آلبالو و سیب به چشم می‌خورند. خاک این روستا بسیار حاصلخیز است و کلاً به سینه هیچ گیاهی دست رد نمی‌زند! در فصل تابستان آلبالو و گیلاس‌های قرمز بر سر درختان ظاهر می‌شوند. اواخر تابستان و گردوزنی هم که حال‌وهوای خاصی دارد. دشت‌های بابونه این روستا نیز در فصل بهار شهرت بسیاری دارند. هرچه به دل طبیعت بزنید، مناظر زیباتری انتظار شما را می‌کشند.

پرندگان کوچک بین درختان مشغول آواز هستند. انواع حیوانات دیگر همانند روباه، شغال، خرگوش و پرندگانی همانند کبک نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. مردم محلی رفتاری بسیار عالی با حیوانات و طبیعت دارند و زندگی در روستا به‌آرامی جریان دارد.

جاهای دیدنی روستای لالان

نوبتی‌ هم که باشد، نوبت به جاهای دیدنی روستای لالون فشم می‌رسد. پس با ما همراه باشید تا ببینید چه چهره زیبایی از طبیعت انتظارتان را می‌کشد.

  • قله خلنو

قله خلنو از مرتفع‌ترین قله‌های رشته‌کوه البرز به حساب می‌آید. این قله 4،375 متر ارتفاع دارد و در بخش شمالی روستای لالون واقع شده است. صعود به این قله نیاز به مهارت و تجهیزات کامل کوه‌نوردی دارد. بسیاری از گروه‌های کوه‌نوردی، با صعود به این قله مهارت خود را به چالش می‌کشند. مسیر صعود به قله خلنو از دره زیبای لالان و کنار رودهای خروشان عبور می‌کند. مسیر صعود بسیار دشوار است؛ اما زمانی که طبیعت با سخاوتمندی کامل، تمام زیبایی خود را در طول راه به شما عرضه می‌کند، دیگر خستگی معنایی ندارد.

  • آبشار لالان

عکس آبشار لالان

آبشار لالان که به آبشار خلنو نیز شناخته می‌شود، از زیباترین جاهای دیدنی لالان به حساب می‌آید. این آبشار در طبیعت جذاب البرز جنوبی قرار دارد. این آبشار دارای 20 متر ارتفاع است و آب آن از کوهستان ورزا تأمین می‌شود. این آبشار در 12کیلومتری شمال‌شرق فشم و 4 کیلومتر بالاتر از روستای زایگان قرار دارد. دسترسی به این آبشار بسیار دشوار است. در حقیقت برای بازدید از این آبشار تماشایی، باید به دل کوه بزنید و قصد صعود به قله خلنو را داشته باشید.

اگر اهل ماجراجویی هستید و آمادگی جسمانی کافی دارید، بازدید از این آبشار همانند مزد تلاشتان خواهد بود. برای آنکه چشمتان به جمال آبشار لالان بیافتد، باید حدود 3 ساعت کوه‌نوردی را به جان بخرید. در مسیر پاکوب کمی پیش می‌روید تا به تنگه برسید. سپس از تماشای تونل برفی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم لذت می‌برید. بعد از آن از چشمه تلخاب می‌چشید و در نهایت به آبشار لالان خواهید رسید.

  • چشمه تلخ آب و خواصش

تلخاب یا همان چشمه تلخون، از دیگر جاهای دیدنی طبیعی روستای لالون فشم است. این چشمه دارای آبی خنک و البته گازدار است. همان‌طور که حدس می‌زنید، این چشمه آبی بسیار تلخ دارد. دلیل این تلخی نیز وجود املاح فراوان در آب است. مردم محلی بر این باور هستند که با نوشیدن این آب، مشکلات گوارشی از بین می‌رود. البته هنوز هیچ مدرک پزشکی دال بر این ادعا وجود ندارد.

  • تونل برفی

عکس تونل برفی فشم

تونل برفی از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی روستای لالان فشم به حساب می‌آید. به تصویر بالا نگاه کنید. این تصویر نه فتوشاپ است نه هیچ‌گونه افکت تصویری دارد. نمای داخلی تونل برفی همین‌قدر حیرت‌انگیز و زیباست. تونل برفی در حقیقت یک طاق طبیعی است که از شدت سرما زیر آن یخ می‌بندد. جالب است بدانید نمای داخلی تونل برفی حتی در فصل تابستان هم به همین شکل است. زیر این طاق یخی و زیبا، رودی کوچک، اما خروشان و زلال عبور می‌کند. زمانی که زیر تونل برفی قرار می‌گیرید، آب از زیر پایتان عبور می‌کند و سرما را روی پوست صورت خود احساس می‌کنید. انگار که درون جایخی خانه خودتان حضور دارید. شاید هم این جایخی یخچال طبیعت است که برفک زده و نیاز به سرویس دارد!

  • دره لالان

دره لالان آنجایی است که درب بهشت ناگهان به روی شما باز می‌شود. دره لالان زیبایی فرای تصور را به شما هدیه می‌دهد. اگر می‌خواهید شاهد زیباترین منظره این دره باشید، فصل بهار را برای بازدید از آن انتخاب کنید. زمانی که در این دره حضور دارید، قله‌های ورزا، خلنو و برج در سمت شرق شما قرار دارند و در سمت غرب می‌توانید شاهد قله سرکچال باشید. در هر طرف زیبایی خلقت خداوند را خواهید دید. دشت‌هایی پر از لاله، درختان تبریزی، گیاهان دارویی، صدای آواز پرندگان و نمایی از رشته‌کوه البرز که از دور برایتان دست تکان می‌دهد.

  • سروهای کهن‌سال لالان

روستای لالان از مناطق قدیمی به حساب می‌آید. در این منطقه پوشش گیاهی بسیار انبوه و متنوعی وجود دارد. در هر گوشه از این خاک، یک گیاه سرسبز و رشید سر بیرون آورده است؛ اما هیچ‌کدام همانند سروهای قدیمی این روستا نمی‌شوند. در این روستا سروهایی کهن‌سال حضور دارند که به ادعای مردم محلی، دارای صدها سال قدمت هستند. زمانی که زیر سایه این درختان رشید بایستید، عظمت آن‌ها را درک خواهید کرد.

مسیر دسترسی

همان‌طور که اشاره کردیم، روستای لالون فشم در فاصله 45کیلومتری شمال تهران و 11کیلومتری شمال فشم واقع شده است. برای دسترسی به این روستای تماشایی، باید خودتان را به بزرگراه بابایی یا شهید زین‌الدین برسانید. از آنجا وارد جاده لشگرک شوید و مسیر را مستقیم به‌سمت فشم ادامه دهید. از فشم مسیر کمی دشوار می‌شود و پیچ‌های تندی دارد. مسیر را تا روستای زایگان ادامه دهید. بعد زایگان به‌سمت چپ بپیچید. از زایگان تا لالان حدود 10 دقیقه بیشتر فاصله نیست. مسیر دیگری که پیش رو دارید، از جاده تلو است. جاده تلو جزو جاده‌های نظامی به حساب می‌آید. از نظر کیفیت مسیر، جاده لشگرک به‌مراتب از تلو بهتر است. توجه داشته باشید در طول زمستان مسیر جاده از فشم به بعد یخ‌بندان می‌شود و لغزنده خواهد بود. پس حتماً تجهیزات لازم از قبیل زنجیر‌چرخ همراه داشته باشید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره جاهای دیدنی نزدیک به تهران چیست؟ آیا از وجود این روستای تماشایی اطلاع داشتید؟ آیا تاکنون از روستای لالون فشم دیدن کرده‌اید؟ به نظرتان زیباترین جاهای دیدنی رودبار قصران کدام هستند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

روستای لالان از جاهای دیدنی اطراف تهران است که در بخش رودبار قصران قرار دارد.

این روستا در فاصله 45کیلومتری از تهران قرار دارد.

مسیر دسترسی به این روستا از طریق جاده لشگرک و جاده تلو است.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این روستاست.

دره لالان و تونل برفی جزو زیباترین جاهای دیدنی لالان هستند.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. سعید لالانی می گوید

    لطفا تبلیغ ده مارو نفرمایید ما اینجا کلا از غریبه ها و تخریب جی های طبیعت خوشمون نمیاد ،دوما اینجا جزءی از مازندران قدیم بوده و ما مازنی زبان و مازنی تبار هستیم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام سعید عزیز.
      مسلماً همه مردم مثل هم نیستند و فرهنگ صحیح گردشگری مدتیه در بین مردم جاافتاده. ولی بازم چشم ما در مقاله‌هامون تأکید می‌کنیم که گردشگرها به طبیعت احترام بذارن و مزاحم نظم محیط نشن.
      از اینکه صادقانه نظرتون رو با ما در میون گذاشتین، ازتون ممنونم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.