دشت لار | بهشتی در دل کوه دماوند

2

این روزها زندگی شهری و دغدغه‌های مردم باعث دوری آن‌ها از گذراندن ساعاتی در دامان طبیعت شده است. طبیعت‌گردی را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای بازپس گرفتن آرامش ازدست‌رفته توسط زندگی ماشینی شهری معرفی کرد؛ چراکه تمام انسان‌ها ذاتاً مشتاق تماشای طبیعت و زیبایی‌های بی‌کران آن هستند. طبیعت همواره با آغوشی باز پذیرای انسان است. با ره بال آسمان همراه باشید تا با یکی از رؤیایی‌ترین دشت های ایران، یعنی دشت لار آمل آشنا شویم.

دشت لار کجاست؟

هیچ‌چیزی هیجان‌انگیزتر از آن نیست كه تعطیلات آخرهفته کوله‌پشتی خود را ببندید و وقت خود را صرف گردش و بازدید از یک منطقه بکر کنید. پارک ملی لار از جاهای دیدنی اطراف تهران، با طبیعت چشم‌نواز و شقایق‌های بی‌شمار در آمل منتظر شما است تا به دیدنشان بروید و زیبایی بی‌کران این طبیعت را تحسین کنید و لذت ببرید. پارک ملی لار در کوهپایه قله دماوند، جایی که استان‌ مازندران و تهران به‌ هم می‌‌رسند واقع شده است. هرساله گردشگران زیادی در بهار و تابستان برای بازدید و تفریح راهی این قطعه از بهشت روی زمین می‌شوند. بازدید از منطقه گردشگری لار می‌تواند کمک فراوانی به تجدید انرژی ازدست‌رفته در لابه‌لایِ روزمرگی و مشغله‌های زندگی کند.

پوشش گیاهی

پارک ملی لار یکی از جذاب‌ترین و متنوع‌ترین پوشش‌های گیاهی کشورمان را دارد که با رفتن به آنجا می‌توانید مناظر دیدنی و باشکوهی از دماوند را ببینید. یکی از دلایل اصلی محبوبیت پارک ملی لار گل‌های شقایق‌ این دشت است که چشمان هر رهگذری را ساعت‌ها به خود خیره می‌کند. در کنار شقایق‌‌های سرخ‌رنگ، پوشش گیاهی رنگارنگی نیز سراسر دشت لار را پوشانده‌ است. پوشش گیاهی پارک لار کاملاً بی‌نظیر است. این دشت زیبا در فصل بهار پیراهنی گلدار از شقایق‌های سرخ و آلاله‌ها به تن می‌کند و در پایان فصل بهار پوشیده از خشخاش و گل‌های وحشی می‌شود.

آب و هوای دشت لار

پارک ملی لار از دیرباز به سبب آب‌وهوای پاک و دل‌چسب شناخته شده‌ است. شاید برایتان جالب باشد بدانید آب‌وهوا، پوشش گیاهی و رودخانه‌های بی‌شمار دشت لار باعث تجمع گسترده‌ای از حیوانات شده است. در فصل بهار و تابستان جلوه طبیعت سرسبز این دشت فوق‌العاده است و به همین دلیل از آن به‌عنوان یکی از خوش آب‌وهواترین جاهای دیدنی اطراف تهران یاد می‌شود.

گونه های جانوری

پارک ملی لار دارای پرندگان مختلف، خزندگان، پستانداران و دوزیستان است. ازجمله حیواناتی که در پارک ملی لار زندگی می‌کنند می‌توان به افعی البرزی، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، بزکوهی، قوچ‌ و‌ میش، آهو و موش‌ صحرایی اشاره کرد. همچنین یکی از معروف‌ترین گونه‌های نادر ماهی به نام «ماهی قزل‌آلا خال قرمز» در رودخانه‌های این دشت وجود دارد.

جاذبه های گردشگری پارک ملی لار

جاذبه‌های گردشگری زیادی در این دشت وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به رودخانه‌های فصلی و دائمی این دشت اشاره کرد. رودخانه‌های دشت لار امکان زندگی گونه‌های متنوعی از آبزیان را در این پارک امکان‌پذیر کرده است. لازم به ذکر است، رودخانه‌هایی که از این دشت عبور می‌کنند سرانجام به سد لار می‌رسند که این سد، خود بخشی از پارک لار نیست و طی سال‌های اخیر به یکی از مکان‌های تفریحی اطراف آن تبدیل شده است.

یکی دیگر از جاذبه‌های این دشت، دیدن زندگی عشایر لار از نزدیک است که پارک ملی لار ییلاق تابستانی آن‌ها محسوب می‌شود. عشایر دشت لار از شهرهای دماوند هستند و در تابستان به این منطقه ییلاق می‌کنند و به دامداری می‌پردازند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید علاقه مندان به ماهیگیری می‌توانند با کسب پروانه وی‍ژه صید روزانه به صید ماهی بپردازند. لازم به ذکر است که فصل مجاز صید ماهی معمولاً از اول خرداد هر سال آغاز و تا شهریور ادامه می‌یابد. همه ساله تعداد زیادی از گردشگران برای طبیعت‌گردی، دوچرخه‌سواری، ماهی‌گیری و تفریح به پارک ملی لار می‏‌روند و خاطره سفری خوش و دل‌پذیر در منطقه‌ای زیبا و خوش‌ آب‌‌وهوا را با خود به یادگار می­‌آورند.

بهترین زمان برای بازدید از دشت لار

زمان برای کسانی که به طبیعت علاقه‌مند هستند، معنا و مفهوم خاصی ندارد و در هر فصلی به آن‌ها خوش می‌گذرد. این منطقه گردشگری زیبا با وجود مناظر و شگفتی‌های فراوانش، همیشه و در هر فصلی جذابیت خود را حفظ کرده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پارک ملی لار از دوران پیشین منطقه‌ای برای تفریح پادشاهان در فصول گرم بوده است.

اگر برای پیک‌نیک در دشت لار برنامه‌ریزی می‌کنید اواسط بهار و اوایل تابستان را در اولویت قرار دهید. لازم به ذکر است که در این مواقع بازدید از پارک لار برای عموم آزاد است و در زمان‌های دیگر سال مجوز ورود به پارک را لازم خواهید داشت. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که پارک ملی لار به دلیل تنوع بی‌نظیر گیاهی و جانوری خود منطقه‌ حفاظت شده است و به همین خاطر وسایل‌ نقلیه تا قبل از ۱۵ خرداد، تنها با مجوز محیط‌بانی می‌توانند وارد دشت بشوند.

مسیر دسترسی به پارک ملی لار

آدرس: مازندران، آمل، بخش لاریجان

دسترسی به پارک ملی لار از چند طریق ممکن است که برایتان شرح می‌دهیم.

  • مسیر اول از طریق منطقه لواسان است که این مسیر از روستای ایرا شروع می‌شود و مسیر خاکی و دشواری پیش رو خواهید داشت.
  • مسیر دوم از جاده آبعلی سرراست‌ترین مسیر است و تمام راه رسیدن به آن آسفالت است.
  • راه دیگری نیز از طریق روستای گرمابدر شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم وجود دارد که به غرب پارک لار می‌رسد. اکثر مواقع دامداران بومی و عشایر از این مسیر استفاده می‌کنند.

هر گوشه این دشت چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای دارد که تماشای آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. امیدواریم این آخر هفته فرصت را غنیمت بشمارید و سری به این پارک زیبا و دلربا بزنید. تجربه بازدیدتان از منطقه گردشگری لار را با ما و سایر خوانندگان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. farnoosh می گوید

    واقعا زیبا و بی نظیر هست دشت لار. مخصوصا در فصل بهار

  2. شهرام می گوید

    حدودا هفته دوم یا سوم خرداد برای تماشای شقایق برید واقعا زیباست در ضمن مواظب طبیعت هم باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.