راهنمای سفر به لارستان | بزرگترین شهرستان استان فارس

2

استان فارس جزو بزرگ‌ترین استان‌های ایران است. در هر گوشه از این استان، شهری با جاذبه‌های مخصوص و زیبا انتظار شما را می‌کشد. امروز با ما همراه باشید تا لارستان، بزرگ‌ترین شهرستان استان فارس را بهتر بشناسید. این شهر به‌حدی زیباست که در پایان مقاله به‌سرعت اقدام به خرید بلیط هواپیما لارستان می‌کنید و عازم این شهر می‌شوید.

لارستان کجاست؟

لارستان از جمله شهرهای مرکز ایران است. این شهر در بخش جنوبی استان فارس قرار دارد. شهر لار مرکز شهرستان لارستان است. لارستان در حدفاصل بین شهرستان‌های داراب، جهرم، زرین‌دشت، قیر و کارزین، اوز، خنج، لامرد و گراش قرار دارد. لارستان از غرب و جنوب با بندر عباس و حاجی آباد واقع در استان هرمزگان هم‌جوار است. این شهرستان با 5 بخش مختلف و مساحت 12هزار کیلومترمربع، بزرگ‌ترین شهرستان استان فارس به حساب می‌آید.

طبیعت لارستان

معمولاً زمانی که صحبت از طبیعت استان فارس به میان می‌آید، همه ما به یاد تصاویر سرسبز و تماشایی می‌افتیم؛ اما طبیعت لارستان کمی با تصویر ذهنی ما تفاوت دارد. این شهرستان دارای موقعیت بسیار خاص و منحصر‌به‌فردی است. لارستان در بخش جنوبی استان فارس واقع شده است. به همین خاطر هم‌جوار با استان هرمزگان و بندرعباس است. همسایگی با هرمزگان و بندرعباس کار دست لارستان داده و گرمای هوای آن را به ارث برده است. به همین خاطر می‌توان گفت که لارستان دارای آب‌وهوای گرم و خشک است. این شهرستان تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل و بدون بارش را تجربه می‌کند. در گذشته دور، کشاورزی در لارستان رونق داشت؛ اما به‌خاطر تغییرات اقلیمی، این شهرستان دیگر همانند قبل خاک حاصلخیز و عالی ندارد.

حال بهتر است به جنبه دیگر لارستان بپردازیم. این شهرستان در جنوب رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. به همین خاطر می‌توان گفت که از شمال به جنوب لارستان، پوشش گیاهی، آب‌وهوا و تنوع جانوری تغییر پیدا می‌کند. این موضوع بسیار جالب است و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. در مناطق کوهستانی و هم‌جوار رشته‌کوه‌های زاگرس، آب‌وهوا نسبتاً خنک است و پوشش گیاهی سردپسند همانند درختان پسته کوهی وجود دارند. در این مناطق حیوانات مختلفی همانند گرگ، روباه، شغال، خرگوش، تشی و انواع پرندگان شکاری همانند شاهین و عقاب زندگی می‌کنند. هرچه به‌سمت جنوب لارستان حرکت کنیم، پوشش گیاهی فقیرتر می‌شود. در این مناطق حیواناتی همانند بزمجه یا روباه شنی را می‌توانید مشاهده کنید؛ پس تنوع طبیعت این شهرستان به نوبه خود یک جاذبه گردشگری به حساب می‌آید.

بهترین زمان سفر به لارستان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

با وجود اوصافی که از طبیعت لارستان کردیم، می‌توان گفت که اغلب روزهای لارستان گرم و خشک است. این شهرستان تابستان‌های گرمی را تجربه می‌کند. البته در صورتی که بخواهید به دل کوه بزنید، هوای تابستان برایتان مطلوب خواهد بود. در غیر این صورت، گرمای تابستان اجازه نمی‌دهد تا به بهترین شکل ممکن از جاهای دیدنی لارستان بازدید کنید. پس باید تابستان را از فهرست خود کنار بگذارید. از اواخر تابستان و اوایل پاییز، هوا به‌تدریج خنک‌تر می‌شود. در اواسط پاییز شرایط آب‌وهوا کاملاً ایدئال است. حتی در مناطق کوهستانی نیز هوا هنوز چندان سرد نشده و در عین حال می‌توانید از مناظر زیبای پاییزی بهره‌مند شوید.

از اوایل زمستان هوا سردتر می‌شود؛ اما این سرما همانند سرمای مناطق شمالی استان فارس نیست. بلکه زمستان در لارستان هوا معتدل است و می‌توان گفت که بهترین زمان سفر به لارستان همین زمستان است. در صورتی که قصد بازدید از مناطق جنوبی لارستان را داشته باشید، حتماً باید زمستان را برای سفرتان انتخاب کنید. البته هوای معتدل زمستان، تا اوایل بهار نیز در این شهرستان برقرار است. پس می‌توانید تعطیلات نوروز را نیز برای سفر به لارستان انتخاب کنید.

تاریخچه لارستان

لارستان از نظر استراتژیک در موقعیت بسیار مهمی قرار دارد. به همین خاطر از دوران ساسانی، تمدن در این منطقه وجود داشته است. آثار مختلفی همانند چند آتشکده در این منطقه کشف شده‌اند که به دوران ساسانی تعلق دارند. جالب است بدانید که در ادوار مختلف تاریخ، هیچ‌گاه از اهمیت لارستان کاسته نشد. در دوران افشاریه، صفویه و زندیه نیز بازارهای این شهرستان بسیار پررونق بودند. البته در دوران معاصر از اهمیت این شهرستان کاسته شده است.

جاهای دیدنی لارستان

  •  عمارت باغ نشاط

باغ نشاط جزو زیباترین جاهای دیدنی لارستان است. این باغ تماشایی در بافت قدیمی شهر لار و کنار رودخانه‌ خش قرار دارد. در میان باغ سرسبز نشاط، عمارتی قدیمی و تاریخی به چشم می‌خورد. این عمارت را با نام عمارت باغ نشاط می‌شناسند. قدمت این باغ به دوران صفویه بازمی‌گردد. مساحت باغ به حدود یک هکتار می‌رسد. غالب پوشش گیاهی باغ را درختان کنار و نخل تشکیل می‌دهند. عمارت اصلی 3 ‌طبقه دارد و ارتفاع ایوان اصلی آن به 2.5 متر می‌رسد. نمای بیرونی عمارت بسیار ساده و بدون آلایش و فاقد هرگونه تزئینات است. در بخشی از این باغ، حمام تاریخی باغ نشاط قرار دارد. برخلاف عمارت اصلی، فضای داخلی این حمام دارای تزئینات بسیار زیبا، مقرنس‌کاری‌های هنرمندانه و گچ‌بری‌های باظرافت است. بازدید از مجموعه باغ نشاط لارستان، چند ساعتی شما را سرگرم می‌کند. این مجموعه را می‌توان جزو معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری لارستان دانست.

  • بازار قیصریه لار

بازار قیصریه جزو قدیمی‌ترین بازارهای استان فارس است. شهرستان لار در دوران صفویه جزو مناطق بسیار پررونق از نظر اقتصادی به حساب می‌آمد. همسایگی با بندرعباس باعث شده بود تا بازرگانان و تاجران بسیاری به شهرستان لار نیز سری بزنند. بر اساس اسناد تاریخی و روایات افراد محلی، قدمت بازار قیصریه لار به دوران صفویه بازمی‌گردد. بازار قیصریه لار هنوز هم بافت سنتی خود را حفظ کرده است و با ورود به آن، انگار در تاریخ سفر می‌کنید.

این بازار دارای راسته و بخش‌های مختلف است. اکثر اهالی بازار، کسبه قدیمی هستند که چندین و چند نسل در این بازار حضور دارند و به کسب روزی حلال می‌پردازند. این بازار به صنف خاصی تعلق ندارد. در حقیقت می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این بازار پیدا کنید. فضای داخلی بازار سرپوشیده است؛ اما با کمک نورگیرها، در طول روز نور کافی دارد. همچنین به‌دلیل سبک معماری خاص اقلیمی، هوای داخل بازار در تابستان و زمستان نسبتاً معتدل است.

  • منطقه حفاظت شده هرمد

منطقه حفاظت شده هرمد جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی لارستان به حساب می‌آید. این منطقه در بخش جنوب‌شرقی استان فارس و 40کیلومتری شرق لارستان، در جنوب رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. این منطقه حدفاصل بین استان فارس و استان هرمزگان و مرز غربی و جنوبی جاده لار – بندرعباس واقع شده است. ارتفاع منطقه هرمد از سطح دریا به حدود 2،700 متر می‌رسد. به‌دلیل شرایط سخت آب‌وهوایی و بارش کم باران، پوشش گیاهی این منطقه بسیار فقیر است. با وجود این، درختانی همانند انار شیطان، زیتون، سرو کوهی، بنه، پامچال، آکاسیا، قیچ، درمنه و… در این منطقه رشد می‌کنند. شرایط خاص آب‌وهوایی باعث شکل‌گیری تنوع جانوری خاص و منحصر‌به‌فردی شده است. در این منطقه می‌توانید شاهد انواع قوچ، گربه گوش سیاه، بزمجه، مار، عقرب و غیره باشید. بازدید از این منطقه برای گردشگران تجربه‌ای خاص و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

  • آب انبارهای هفت ‌برکه

در گذشته دور زندگی به سادگی امروز نبود. یعنی همین که می‌توانید سر یخچال بروید و به‌راحتی آب بخورید، باید خدا را شاکر باشید! در گذشته از سازه‌هایی با معماری خاص با نام آب‌انبار استفاده می‌کردند تا آب را ذخیره کنند. در هر محله یک یا چند آب انبار مختلف وجود داشت. مردم نیز برای تأمین آب به سراغ این آب‌انبارها می‌آمدند و با کوزه یا هر وسیله دیگر، برای خانه خودشان آب می‌بردند. در لارستان نیز چندین و چند آب‌انبار مختلف وجود داشت. در حال حاضر مجموعه‌ای از آب‌انبارهای لارستان با نام آب انبارهای هفت برکه به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان تبدیل شده است. این مجموعه شامل 5 حلقه آب‌انبار با سقف گنبدی و دو حلقه آب‌انبار بدون سقف است. بازدید از این آب‌انبارها می‌تواند شما را با سبک زندگی گذشتگان آشنا کند.

  • آتشکده آذرفرنبغ

آتشکده آذرفرنبغ جزو بزرگ‌ترین آتشکده‌های ایران در عهد ساسانی است. این آتشکده نشان می‌دهد که لارستان جزو قدیمی‌ترین مناطق ایران به شمار می‌آید. جالب است بدانید آتشی که امروز در آتشکده یزد می‌سوزد، به همین آتشکده تعلق داشته است. آتش این آتشکده حدود 1،500 سال است که بدون خاموشی می‌سوزد. این آتش را در دوران جنگ و درگیری به آتشکده عقدا یزد انتقال دادند. آتش به مدت 700 سال در آتشکده عقدا باقی ماند. نهایتاً آن را به آتشکده اردکان انتقال دادند و 300 سال نیز در آنجا باقی ماند. نهایتاً در سال 1474 میلادی، این آتش را به آتشکده یزد انتقال دادند. متأسفانه در حال حاضر فقط بقایایی از آتشکده  آذرفرنبغ به‌جای‌ مانده است. حتی امکان بازدید از فضای داخلی آن وجود ندارد. با این حال، هنوز هم جزو برترین جاهای دیدنی لارستان محسوب می‌شود.

  • آرامگاه مادر نادرشاه

عکس آرامگاه مادر نادرشاه

نادرشاه افشار جزو قدرتمندترین پادشاهان ایرانی بود. در حقیقت می‌توان گفت بعد از دوران هخامنشیان، نادرشاه توانست دوباره قدرت ایران را به نقطه اوج خود برساند. این پادشاه قدرتمند کشورگشایی‌های بسیاری داشت. او توانست در آن دوران، ایران را به قدرت اول منطقه تبدیل کند. پیکر این پادشاه قدرتمند در شهر مشهد قرار دارد؛ اما آرامگاه مادر وی در شهرستان لارستان و نزدیکی قلعه اژدهاپیکر قرار دارد. شاید تصور کنید که قدمت آرامگاه مادر نادرشاه افشار به دوران افشاریه بازمی‌گردد. جالب است بدانید بر اساس سنگ‌های به‌کاررفته در ساخت این آرامگاه، قدمت آن به دوران تیموری و صفوی بازمی‌گردد. پس می‌توان شک کرد که این آرامگاه واقعاً به مادر نادرشاه افشار تعلق دارد یا نه!

جالب است بدانید گویا در سال دوم حکومت میراحمد خان لاری، نادر شاه با لشگری بزرگ به سوی لارستان حرکت کرد تا مالیات گذشته را از آن‌ها اخذ کند. در آن دوران مادر نادرشاه به‌تازگی فوت کرده بود. مردم نیز به فکر افتادند و آرامگاهی بزرگ در ارتفاعات بنا کردند. به در و دیوار این آرامگاه پارچه سیاه دوختند و مشغول عزاداری شدند. وقتی قشون نادرشاه به این آرامگاه رسید، مردم گفتند که ما مدت‌هاست که در سوگ مادر شاه هستیم. چون شاه از این موضوع مطلع شد، مالیات را به آن‌ها بخشید.

فرهنگ و هنر

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 173هزار نفر در این شهرستان زندگی می‌کنند. این شهرستان هفتمین شهرستان پرجمعیت استان فارس به حساب می‌آید. مردم لارستان به زبان لارستانی و گویش لاری صحبت می‌کنند. این گویش و زبان، مخصوص مردم جنوب غرب ایران است. بد نیست بدانید که زبان لاری را می‌توان هم‌خوانده با زبان لری، تاتی و فارسی دانست. مردم لارستان اکثراً مسلمان هستند.

متأسفانه به‌دلیل شرایط بد آب‌وهوا و همچنین پوشش گیاهی نامناسب، امکان کشاورزی و دامداری در این شهرستان وجود ندارد. به همین خاطر اکثر مردان لارستان در مشاغل بازرگانی مشغول به کار هستند. لارستان دارای دو شهرک صنعتی بسیار بزرگ است. بخش عمده مردم لارستان در این دو شهرک صنعتی فعالیت می‌کنند. این شهر جزو مناطق صنعتی است و به همین خاطر فرودگاه، ایستگاه قطار و ترمینال اختصاصی خود را دارد. از‌این‌رو حتی می‌توانید در صورت تمایل اقدام به خرید بلیط قطار لارستان کنید.

اقامت در لارستان

لارستان شهر بزرگی است؛ اما گردشگران کمی از این شهر دیدن می‌کنند. به همین خاطر هتل‌های بسیاری در این شهر حضور ندارند. هتل جهانگردی شهر لار را می‌توان بهترین هتل در لارستان دانست. به‌غیر از این هتل، امکان اقامت در سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز وجود دارد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی حداقل امکانات را در اختیار مسافران قرار می‌دهند؛ اما بسیار باصفا هستند و مسافران را هرچه بیشتر با فرهنگ غنی این شهرستان آشنا می‌کنند.

رستوران در لارستان

  • رستوران سنتی عمو شهامت: لار، باغ انجیر، میدان فرمانداری، بلوار دانشجو؛
  • کبابی بیست: لار، باغ انجیر، بلوار فرهنگ، میدان امام حسین؛
  • پیتزا پترا: لار، مصلی، میدان امام خمینی.

سوغات لارستان

  • حلوا مسقطی لاری؛
  • کنجه لاری؛
  • مهوه؛
  • پیلوس.

مسیر دسترسی

لارستان در فاصله 330کیلومتری شیراز و 240کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این شهر دارای فرودگاه اختصاصی است و همه‌روزه پرواز‌های داخلی و خارجی بسیاری در این فرودگاه انجام می‌شود. پس در صورتی که به‌دنبال کاهش زمان سفرتان هستید، می‌توانید سفر هوایی را تجربه کنید. همچنین لازم به ذکر است که این شهر در مسیر راه‌آهن شیراز – بندرعباس قرار دارد. به همین خاطر امکان تجربه سفر ریلی نیز به این شهر وجود دارد. در صورتی که حوصله سفر جاده‌ای را داشته باشید، می‌توانید به دل جاده بزنید و خودتان فرمان را به دست بگیرید. در غیر این صورت با خرید بلیط اتوبوس لارستان می‌توانید با حداقل هزینه از این شهر زیبا دیدن کنید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره سفر به لارستان چیست؟ به نظرتان زیباترین شهرستان استان فارس کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

لارستان یکی از شهرهای استان فارس است که در فاصله 330‌کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد.

زمستان بهترین زمان سفر به لارستان محسوب می‌شود.

حلوا مسقطی لاری بهترین سوغات این شهر محسوب می‌شود.

رستوران سنتی عمو شهامت بهترین رستوران لارستان است.

هتل جهانگردی بهترین هتل لارستان است.

استان فارس

2 نظرات
  1. علی می گوید

    من خودم با افتخار لاری ام

    1. بانو تقیان می گوید

      علی عزیز، امیدواریم که همیشه سالم، شاد و موفق باشید. ممنونیم که برامون پیام گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.