آبشار لاتون | بلندترین آبشار چهارفصل ایران

2

آیا تاکنون نام آبشار لاتون به گوشتان خورده است؟! آبشاری رؤیایی که لقب بلندترین آبشار ایران را به خود گرفته و شاهکاری در دل طبیعت گیلان می‌باشد. آرامشی وصف‌ناپذیر در آغوش طبیعتی بکر همراه با صدای دلنواز رودخانه زیبای لاتون که خستگی را از تن شما می‌زداید؛ مگر از این بهتر هم می‌شود؟! پس چمدان‌هایتان را ببندید و آماده سفر شوید که ره بال آسمان قصد دارد شما را از میان همه این زیبایی‌ها بگذراند و تجربه‌ای به‌یادماندنی برای شما خلق کند.

آبشار لاتون با ارتفاع 105 متری، لقب مرتفع‌ترین آبشار ایران را برای خود به ارمغان آورده است. البته عده‌ای معتقدند که آبشارهای بلندتر از این آبشار هم وجود دارند، بنابراین «بلندترین آبشار چهارفصل ایران» می‌تواند لقب بهتری باشد. مسیر رسیدن به این آبشار بسیار مهیج و به یادماندنی است؛ از آستارا به شهر لوندویل می‌رویم و به روستای کوته کومه می‌رسیم اما این‌همه ماجرا نیست و مسیری سبز و رؤیایی از کوته کومه تا آبشار را در پیش داریم؛ پیاده‌روی در جنگل‌های شگفت‌انگیز گیلان و عبور از تپه‌های جنگلی می‌تواند یکی از شیرین‌ترین لحظاتی باشد که برای همیشه در ذهنتان باقی بماند.

مسیر رسیدن به آبشار لاتون

مسیر کوته کومه به لاتون 4 ساعت پیاده‌روی احتیاج دارد که فرصتی عالی برای لذت بردن از هوای دل‌انگیز شمالی در میان درختان سرسبز و مراتع چشم‌نواز آن و صدای رودخانه‌ای است که از آن مسیر عبور می‌کند. بافکر کردن به مقصدی که انتظار ما را می‌کشد، به‌راستی‌که همه سختی‌های راه لذت‌بخش و شیرین می‌شود. می‌توانیم برای رفع خستگی خود، جرعه‌ای از آب رودخانه لوندیل یا چشمه‌های اطراف بنوشیم و استراحتی کوتاه داشته باشیم یا حتی می‌توانیم بخشی از مسیر را با وانت یا نیسان محلی‌ها طی کنیم.

آبشار لاتون چه ویژگی‌هایی دارد؟

آبشار جذاب لاتون در هوای ابری

بعد از پشت‌سر گذاشتن همه این زیبایی‌ها و افزایش 750 متری ارتفاع، کم‌کم صدای آبشار به گوشمان می‌رسد و بخشی از آبشار رؤیایی لاتون خودنمایی می‌کند. با وجود فاصله‌ای 500 متری تا آبشار، زیبایی و عظمت آن ما را حیرت‌زده می‌کند و تصویری بسیار باشکوه‌تر از آنچه تصور می‌کردیم به ما هدیه می‌دهد. بعد از رسیدن به آبشار لاتون، خود به این نتیجه می‌رسید که گذراندن آن‌همه راه با همه سختی‌هایش ارزشش را داشت؛ اکنون می‌توانید با خوردن یک چای زغالی در کلبه عمو یدالله، که از سال 1373 در آنجا قرار دارد و تماشای منظره زیبای آبشار، لذت این سفر به‌یادماندنی را تکمیل و برای همیشه در خاطرتان ثبت کنید.
آبشار لاتون در هر فصل چهره‌ای متفاوت دارد و دائما در حال تغییر است؛ آبی که از آبشار سرریز می‌شود میزان معینی ندارد و همیشه در حال جریان است و هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. آب این آبشار از دامنه کوه اسپیناس با ارتفاع 2105 متر به وجود می‌آید و بعد از گذراندن 3 حوض بزرگ طبیعی و 3 آبشار 10 متری به لاتون می‌رسد که ادامه این آب، رود لوندیل را تشکیل می‌شود و این رود بعد از پیمودن 17 کیلومتر با شیب تند، درنهایت به دریای خزر می‌پیوندد.

چرا باید به آبشار لاتون سفر کنیم؟

منظره کلی از آبشار لاتون در گیلان

در مقصد علاوه بر آبشار دل‌انگیز لاتون، دیدنی‌های دیگری ازجمله مسیر زیبا و صخره‌نوردی در ارتفاعات نیز وجود دارد که هر یک در نوع خود می‌تواند بسیار لذت‌بخش و مهیج باشند. در مسیر لاتون مناظر به‌قدری جذاب هستند که شاید با خود فکر کنید آنجا انتهای مسیر است و از این زیباتر وجود ندارد؛ در همان ابتدای راه به یک چشمه آب گرم به نام کوته کومه برمی‌خوریم که اتفاقاً مکان بسیار مناسبی برای پارک کردن خودروهایمان است. بعد از کمی پیاده‌روی به روستای کوچکی به‌نام آسیوشون می‌رسیم که می‌توانیم در قهوه‌خانه معروف آن به‌نام نور محمد، یک چای خوش عطر شمالی نوش جان و کمی استراحت کنیم. پس از طی مسافتی 8000 متری، یک دوراهی می‌بینیم که راه سمت راست ما را به آبشار می‌رساند.

در میان راه رسیدن به آبشار، قلعه لاتون یا قلعه اسپیناس لاتون به چشم می‌خورد؛ قلعه‌ای متعلق به «بابک خرم‌دین» که از سنگ و ملات ساخته‌شده و در طول زمان شاهد وقایع زیادی ازجمله قیام «حمزه خان تالشی» و تصرف این قلعه توسط حاکم اردبیل به مدت 9 ماه بوده است. بعد از طی مسافتی نزدیک به 1500 متر، به مکانی با چند کلبه و چشمه به‌نام «خلف سو» می‌رسیم که بسیار جذاب است و به‌نوعی حس صمیمیت روستایی را به انسان منتقل می‌کند. هنوز مسافتی نزدیک به 1400 متر به آبشار لاتون مانده ولی تا به همین‌جا زیبایی‌های بسیاری خود را نمایان کرده که از تک‌تک آن‌ها لذت بردیم. حال آبشار رؤیایی لاتون در یک قدمی‌مان است و منتظر است که ما را با عظمتش به وجد آورد.
آن دسته از شما عزیزان که عاشق کوه و صخره‌نوردی هستید، می‌توانید از ارتفاعات اطراف این آبشار استفاده کنید و لذت بالا رفتن از مرتفع‌ترین آبشار ایران را تجربه کنید. پس از بالا رفتن، می‌توانید به قلعه لاتون معروف هم سری بزنید و در عمق طبیعت زیبای جنگلی و مناظر دیدنی آبشار، یک شاهکار خشتی به یادگار مانده از دوران صفویان را از نزدیک ببینید.

آب و هوای لاتون چگونه است؟

آب‌وهوای این منطقه گرم و شرجی است درنتیجه برای ثبت بهترین لحظات، پیشنها میکنیم اواخر زمستان یا اوایل بهار به این منطقه سفر کنید. البته که هر فصل زیبایی‌های خود را دارد ولی اگر قصد پیاده‌روی دارید، شاید هوای شرجی کمی اذیتتان کند که مطمئن هستیم این منطقه به‌قدری زیبا و سحرانگیز است که می‌توانید کمی سختی را برای رسیدن به زیبایی آبشار لاتون تحمل‌ کنید و درنهایت شگفت‌زده شوید. این مسیر از میان جنگلی انبوه و بکر متشکل از درختان بلوط و زالزالک وحشی، انجیر، گردو، آلو و فندق می‌گذرد که می‌توانید در طول مسیر، دستی به شاخه‌های درختان بیاندازید و مزه دهانتان را با این میوه‌های صد درصد ارگانیک شیرین کنید.

آبشار لاتون چه امکاناتی دارد؟

پیاده رویس در راه رسیدن به آبشار لاتون

ازجمله امکانات آبشار لاتون می‌توان به کلبه کوچکی که چای و بعضی تنقلات را برای شما فراهم می‌کند، اشاره کرد. البته در آبگرم کوته کومه یک مجتمع رفاهی شامل سرویس بهداشتی، حمام، استخر، بوفه و اتاق‌های کرایه‌ای وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. در طول مسیر هم کلبه‌های کوچک و زیبایی وجود دارد که به شما سرویس‌هایی ازجمله چای و قهوه‌های تازه‌دم و خوش‌عطر ارائه می‌دهند. برای اقامت می‌توانید از کمپینگ یا کلبه عمو یدالله هم استفاده کنید و اگر به هیچ‌کدام از این موارد علاقه‌ای ندارید، باید سفر به آبشار لاتون را در یک روز خلاصه کنید و به آستارا برگردید تا بتوانید از هتل‌های آنجا استفاده کنید.

مسیر دسترسی

از آستارا به سوی شهر لوندیل حرکت کنید. بعد از طی مسیری 10 کیلومتری به روستای کوته کومه می‌رسید که از آنجا می‌توانید مسیر 6 کیلومتری تا آبشار لاتون را با قدم زدن یا ماشین اهالی روستا طی کنید و بعد از 4 ساعت پیاده‌روی به آبشار زیبای لاتون برسید.

آبشار لاتون یکی از بکرترین جاهای دیدنی ایران است که با سفر به آن می‌توانید یکی از به‌یادماندنی‌ترین خاطراتتان را در آنجا رقم بزنید البته بهتر است مسیر را به همراه یک راه‌بلد محلی طی کنید تا کوچک‌ترین دغدغه‌ای نسبت به سفرتان نداشته باشید. اگر تصمیم گرفتید از این منطقه زیبا دیدن کنید، فراموش نکنید تا تجربیاتتان را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.
5/5 (5 نظر)
2 نظرات
  1. صدف می گوید

    آبشاری در دل جنگل وااااااااقعا زیباست

  2. م.حمیدی می گوید

    بهترین تایم به نظرم اوایل خرداد هست ک آبشار هنوز پر از ابه.مسیر با این که زیباست ولی شاید خسته کننده باشه براتون انتهای مسیر هم شیب تندی داره.ولی اصلا پشیمون نمیشید حتما یکبار هم که شده آبشار لاتون برید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.