جاهای دیدنی آستارا | راهنمای سفر آستارا

1

شما هم جزو آن دسته از ایرانیانی هستید که نخستین گزینه آن‌ها ‌برای سفرهای داخلی شمال کشور است؟ پس حتماً نام آستارا برایتان آشناست. شهر آستارا یکی از این مناطق سرسبز است که در کنار دریای خزر جا خوش کرده است. آستارا همان جایی است که می‌توان ساعت‌ها‌ از مناظر باشکوه و بکرش لذت برد، در جنگل‌هایش عکاسی کرد و خاطرات خوب به یادگار برد. از کوه‌هایش بالا رفت، طلوع و غروب خورشید را در ساحلش به نظاره نشست و با زلالی آب آبشارهایش جسم و روح را جلا بخشید. در این نوشتار، قصد داریم شما را با جاهای دیدنی آستارا آشنا کنیم.

فهرست مطالب

آستارا کجاست؟

شهر آستارا در شمال ایران و در گیلان قرار دارد. این شهر، از سمت شمال با آستارا‌ی جمهوری آذربایجان، از غرب با استان اردبیل، از شرق با دریای خزر و از سمت جنوب با شهر تالش همسایه است. این شهر ساحلی در میان رشته کوه‌های تالش و دریای خزر و بخشی از استان گیلان است.

بهترین زمان سفر به آستارا

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

آستارا آب‌وهوای معتدل خزری به همراه بارش‌های زیاد دارد. وجود رطوبتی همیشگی و بارش‌های مداوم موجب سرسبزی دائمی‌ ‌شهر آستارا شده است. همین نوع آب‌وهوا، به همراه بارندگی‌های فراوان، این شهر را بیش از پیش محبوب گردشگران داخلی و خارجی کرده است. شما برای سفر به این شهر، اقدام به خرید بلیط هواپیما آستارا می‌کنید یا ماشین شخصی خودتان را ترجیح می‌دهید؟

مطلوب‌ترین فصل برای سفر به آستارا، فصل بهار ‌است. البته در همه فصل‌های سال، طبیعت زیبا و سرسبز در کنار دریای خزر هر بیننده‌ای‌ را به تماشا وا می‌دارد؛ ولی در فصل بهار و تابستان این زیبایی به اوج شکوه می‌رسد و بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند. هرچند آستارا در فصل پاییز و زمستان هم جلوه دیگری دارد و دوست‌داران طبیعت را به سمت خود می‌کشاند.

طبیعت آستارا

تصویری از گیاه ازگیل در طبیعت آستارا

آستارا به دلیل موقعیت اقلیمی ‌خود، محل بسیار مناسبی برای رشد و تولید گیاهان دارویی است. گل‌گاوزبان، گیاه شاخص و مهم در زمینه دارویی، مهم‌ترین محصول گیاهی این شهر است؛ اما در مناطق جلگه‌ای و کوهستانی آستارا، گیاهانی از قبیل نعناع، بیدمشک، ازگیل، بابونه، ختمی، سیرکوهی، تمشک، زعفران خزری، گزنه، پونه وحشی، مرزه، گلپر، پیازکوهی، بولاغ اوتی و آویشن نیز وجود دارند که برخی از این گیاهان بسیار ارزشمند و پر از خواص دارویی هستند.

تصویری از خرس در طبیعت آستارا

این منطقه از تنوع جانوری خوبی نیز برخوردار است که می‌توان به گرگ، گراز، خرس، جوجه تیغی و… اشاره کرد.

جاهای دیدنی آستارا

مهم‌ترین علت سفر به شهر آستارا، طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد آن به همراه جاذبه‌های گردشگری مثال‌زدنی این شهر توریستی است.

  • گردنه حیران

تصویری از طبیعت گردنه حیران آستارا

گردنه حیران منطقه‌ای است که به دلیل جاذبه‌های خاص و منحصربه‌فرد خود، همیشه در مرکز توجه گردشگران بوده و هست. طبیعتی بکر به همراه جنگل‌های سرسبز و متراکم، از این گردنه، صحنه‌ای ماندگار در ذهن‌ها باقی می‌گذارد. در بین راه فروشندگانی دیده می‌شوند که به فروش گردو، توت‌کوهی، گیاهان دارویی و… مشغول هستند.

تصویری از تله کابین گردنه حیران آستارا

همچنین رستوران‌هایی وجود دارند که برای خدمت‌رسانی به مسافران آماده‌اند. این مسیر، به دلیل جاذبه‌های خاص طبیعی و خدمات گردشگری‌، یکی از مسیرهای پر رفت‌وآمد به شهر آستارا محسوب می‌شود. همچنین گردشگران و مسافران می‌توانند از تله‌کابین مسیر جاده اردبیل به آستارا به طول ١٥٠٠ متر استفاده کنند. این تله‌کابین دارای ٣٠ کابین ۶نفره معمولی و ٣کابین VIP است.

تصویری از پیست کارتینگ گردنه حیران

پیست کارتینگ، سورتمه ریلی حیران (طولانی‌ترین سورتمه شمال ایران) و سایر امکانات رفاهی و تفریحی نیز در اختیار مسافران قرار دارند.

  • ساحل صدف

تصویری از ساحل صدف آستارا

یکی ازمهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر آستارا، ساحل صدف است که در ٧کیلومتری آستارا قرار دارد. تماشای دریای مواج می‌تواند‌ روح آدمی ‌را از زندگی پرتلاطم امروزی جدا کرده و به ساحل امن آرامش برساند. در این ساحل آلاچیق‌هایی قرار دارند که می‌توان از آن‌ها برای استراحت و تماشای مناظر استفاده کرد.

تصویری از امکانات ساحل صدف

فروشگاه‌ها ‌و بوفه‌های موجود و امکانات تفریحی، نیز برای ساختن یک روز به‌یادماندنی مهیا شده‌اند. جمع‌آوری صدف، قایق‌سواری، اسب‌سواری، عکاسی در کنار دریا، شنا و قدم‌زدن در ساحل، از جمله فعالیت‌های محبوب گردشگران در این منطقه است.

  • پارک جنگلی بی بی یانلو

تصویری از طبیعت پارک جنگلی بی بی یانلو

با عبور از آستارا و به فاصله ۵کیلومتری این شهر، روستایی به نام بی بی یانلو قرار دارد. آنچه بیش از همه در این روستا به چشم می‌خورد، تنوع گونه‌های جنگلی است، این گونه‌ها بیشتر از گونه‌های راش، بلوط، توسکا، فندق، شمشاد جنگلی تشکیل شده‌اند. وجود طبیعتی بکر به همراه چشم‌اندازی منحصربه‌فرد با چندین دره که از دامنه‌های پوشیده از جنگل لبریز هستند، این روستا را به منطقه‌ای خاص برای مسافران تبدیل کرده است.

  • آبشار لاتون

تصویری از آبشار لتون

کمی ‌آن طرف‌تر از آستارا و به فاصله 15کیلومتری این شهر، آبشار لاتون قرار دارد. این آبشار، مرتفع‌ترین آبشار ایران است. برای رسیدن به آن باید ۴ ساعت پیاده‌روی کرد. در طول مسیر نیز وجود تپه‌ها‌ی جنگلی، رودخانه‌ای پرآب، درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق، سیب وحشی و آلوچه، بارها و بارها گردشگران را به تماشا و تحسین وا می‌دارد.

  • چشمه آبگرم علی داشی

تصویری از چشمه آبرگرم علی داشی

امروزه با ماشینی‌شدن زندگی‌ها، مردم به دنبال تسکینی برای دردهای جسم و روح خود هستند. چشمه آبگرم علی داشی یکی از بهترین گزینه‌ها‌ برای رهایی از این دردهاست. این چشمه که در شهرستان آستارا قرار دارد برای رفع چشم درد، دل درد، کمردرد، قولنج و تقویت اعصاب نیز مفید است.

  • رودخانه آستاراچای

تصویری از رودخانه آستارا چای

آستارا‌چای یک رودخانه کوچک و درعین‌حال بسیار مهم است. این رودخانه، مرز طبیعی کشور ایران و جمهوری آذربایجان، حساب می‌شود. گردنه حیران، دامنه قلعه شیندان و همچنین ارتفاعات آق‌مسجد سه منطقه‌ای هستند که سرچشمه‌های رودخانه آستاراچای در آن‌ها‌ قرار دارد.

تصویری از ماهیگیری در رودخنه آستاراچای

اهمیت این رودخانه فقط به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه هرسال، ماهی سفید، ماهی آزاد و انواع ماهی‌های دیگر، از آن صید می‌شوند. البته کشاورزان هم از این موهبت بی‌بهره نیستند و از آب آن برای آبیاری زمین‌ها ‌و مصارف کشاورزی خود استفاده می‌کنند.

تاریخچه آستارا

برای پی‌بردن به تاریخچه این شهر، باید سفری به گذشته داشت. تاریخ‌دانان با مراجعه به کتاب حدودالعالم که قدیمی‌ترین منبع برای شناخت تاریخ آستاراست، به نام «استراب» برخورده‌اند که گویا دقیقاً در محلی واقع شده بود که امروزه آستارا در آن قرار دارد. استراب یکی از ٨ ناحیه‌ای بوده که در سده چهارم هجری، گیلان آن زمان را تشکیل می‌داده است. گویا شهر آستارا در گذشته، از اهمیت امروز برخوردار نبوده یا حداقل به شکل و نام کنونی نبوده است؛ چرا که اشارات تاریخی قابل بیانی، بیش از آنچه ذکر شد نمی‌توان یافت.

تصویری از طبیعت سرسبز آستارا

البته در دوران شاه اسماعیل صفوی، بنا به استنادهای تاریخی، مردم آستارا نقش بسزایی در تثبیت حکومت صفوی و روی کار آمدن شاه اسماعیل اول داشته و در سایه عنایت او نیز بوده‌اند. البته این توجه از طرف خاندان صفوی دوامی ‌نداشته و در دوران شاه عباس به دلیل قیام حمزه‌خان، پادشاه بسیار از اهالی شهر خشمگین شده بود.

تا زمان شاه‌صفی که دوباره این شهر و مردمانش در مرکز توجه حکومت قرار گرفتند. سرانجام مهم‌ترین واقعه تاریخی که شهر آستارا را هم تحت‌الشعاع خود قرارداد، عهدنامه ترکمن‌چای بود که مابین کشورهای ایران و روسیه منعقد شد و به تبع آن بخشی از شهر که در شمال آستاراچای واقع شده بود، از ایران جدا شده و به روسیه تزاری واگذار شد. در این عهدنامه، رودخانه آستاراچای به‌عنوان مرز دو کشور شناخته شد.

بناهای تاریخی آستارا

  • قلعه شیندان

تصویری از قلعه شیندان

بر فراز کوه شیندان، قلعه‌ای تاریخی و زیبا به نام قلعه شیندان قرار دارد. ارتفاع این قلعه از سطح دریا به ١٨٥٠متر می‌رسد. در زمان شاه عباس صفوی، حمزه‌خان تالشی حاکم شهر آستارا که علیه پادشاه قیام کرده و شاه از وی خشمگین بود، خود را به کوه شیندان رسانید و در آنجا پناه گرفت. سرانجام حاکم اردبیل به دستور شاه، این قلعه را به محاصره در آورد؛ اما حمزه‌خان به وسیله کشتی به شیروان متواری شد.

  • قلعه تک آغاج

قلعه تک آغاج در دوران سلجوقیان ساخته شده و در منطقه عباس آباد آستارا واقع شده است. به گواهی تاریخ، تیمور لنگ در آنجا اتراق کرده و به سنجر‌آباد قشون برده است.

اماکن مذهبی آستارا

  • امامزاده قاسم و ابراهیم

تصویری از امام زاده ابراهیم و قاسم
امامزاده قاسم و ابراهیم
، در 7کیلومتری جاده آستارا به سمت تالش و در روستای کانرود قرار گرفته دارد. ایشان از نوادگان امام موسی‌بن‌جعفر (ع) بوده‌اند. هر ساله هزاران زائر برای زیارت و پرداخت نذورات به این بارگاه می‌روند.

فرهنگ و هنر

  • مشاهیر شهر آستارا

از مشاهیر این شهر می‌توان به دکتر امین کیوان پدر شیلات ایران و دکتر بهزادی نویسنده، مترجم و پژوهشگر زبان ترکی اشاره کرد. همچنین نیما یوشیج شاعر معروف معاصر و پدر شعر نو نیز سال‌ها در این شهر زیسته و در دبیرستان تاریخی حکیم نظامی تدریس کرده است.

  • زبان مردم شهر آستارا

در آستارا، برخی از مردم به زبان آذری برخی هم به زبان تالشی سخن می‌گویند.

  • لباس‌های محلی

تصویری از لباس محلی مردم آستارا

لباس محلی این شهر که آن را جلقته یا جلقده می‌نامند در گذشته برای پاییز و زمستان از جنس شال و برای بهار و تابستان از پارچه‌های نازک‌تر دوخته می‌شد. در گذشته، دامن‌های شلیته و پرچین و جلیقه‌های پولک‌دوزی شده، روسری و سربند (لچک) پیراهن یا جمه، شلوار و همچنین چادرکمر، لباس محلی زنان گیلان را تشکیل می‌داد.

غذاهای محلی آستارا

وجود رستوران‌ها، فلافی‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها، بوفه‌ها‌ وکافه‌های آستارا درکسب رضایتمندی گردشگران بسیار موفق بوده‌اند. تنوع غذایی در این شهر، هر مسافری را وسوسه می‌کند تا این غذاهای محلی را امتحان کند. وجه تمایز اصلی این غذاها، استفاده از سس‌های مخصوص این شهر است.

  • لونگی

تصویری از غذای محلی لونگی آستارا

یکی از اولین پیشنهادهای اهالی شهر آستارا به مسافران، لونگی است. خوشبختانه این غذا، در اکثر رستوران‌ها ‌سرو می‌شود. این غذا در واقع، همان ماهی سفید یا مرغ شکم پر است که با زیتون پرورده پر شده است.

  • مسما

تصویری از غذای آلو مسمای گیلانی

یکی از غذاهای سنتی این شهر مسما نام دارد و از غذاهای اصلی مردم آستارا به شمار می‌رود. از مسما در مهمانی‌ها، مناسبات‌های خاص و همچنین در نذورات و مراسم‌ها‌ استفاده می‌شود. ناگفته نماند این «مسما» به‌طور کامل با «آلو مسمای» مردم گیلان متفاوت است.

  • باستیرمای مرغابی

تصویری از باستیرمای مرغابی گیلان

استفاده از مرغابی، اولویت اصلی مردم آستارا برای طبخ این غذای سنتی است. مغز گردو به خودی خود خوشمزه است، حال اگر با پیاز خردشده و رب ازگیل و آبغوره مخلوط شود و سپس آن را در شکم مرغابی گذاشته و زیر برنج آبکش‌شده بگذارند مسلماً طعم خاصی دارد. ناگفته نماند که باستیرما در زبان ترکی به معنای پوشاندن است.

  • آش دوغ

تصویری از طرف آش دوغ گیلان

طعم لذیذ آش‌دوغ آستارا مدت‌ها در ذهن گردشگران باقی می‌ماند. در سراسر استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و همچنین شهر تالش، آش دوغ محلی یکی از غذاهای محبوب مردم است و گاه به گونه‌های مختلف طبخ می‌شود؛ اما وجه مشترک تمامی آن‌ها ‌طعمی ‌لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است.

  • بورانی پلو

تصویری از بورانی پلو گیلانی

یکی از غذاهای بسیار معمول در آستارا بورانی پلو است و با ماهی سفید شور یا ماهی دودی سرو می‌شود.

سوغات شهر آستارا

آنچه با گشت‌وگذار در آستارا، هر لحظه بیش از پیش ذهن گردشگران را به خود درگیر می‌کند این است که در این شهر، هر آنچه ممکن است روزی به کار آید وجود دارد. گویی آستارا شهری است جادویی؛ چرا که تمام نیازهای کوچک و بزرگ، در آن برطرف می‌شود. از خوراکی‌ها‌ و آلوچه‌های ترش و جنگلی گرفته تا شیر، کره، تخم‌مرغ، نان و پنیر تازه برای صبحانه‌ای دل‌چسب یا خرید توپ و اسکیت و قلاب ماهیگیری، از لباس و قایق و چادر تا کلوچه و صنایع دستی، از دوشاب و رب انار و عسل تا کلاه و کیف و گلیم، خلاصه مسافران بدون‌شک از این شهر با دست بسیار پر، راهی دیار خود می‌شوند.

از مهم‌ترین صنایع دستی این شهر می‌توان به سفال‌گری و کوزه‌گری، نمدبافی، سبد بافی، زیلو، جاجیم بافی، حصیربافی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی و تولیدات پشمی، اشاره کرد.

بازار بزرگ ساحلی آستارا

آستارا سال‌هاست به مرکز خریدی برای مسافران و اهالی این شهر تبدیل شده است. با فروپاشی شوروی و بازگشایی مرز آستارا بین ایران و آذربایجان، بازارچه ساحلی این شهر آغاز به کار کرد. در سفر به آستارا وجود بازارچه‌ای ساحلی که در آن بتوان اجناس روسی و چینی را با قیمت کمتری تهیه کرد، هر مسافری را به سمت خود می‌کشاند.

تصویری از بازار بزرگ آستارا

با گذشت سال‌ها و گسترش بازارها‌ و مراکز خرید این شهر، اجناس بیشتری در معرض فروش قرار گرفت و سبب رونق اقتصادی در این منطقه و همچنین جذب گردشگران بیشتری شد. وجود ١٥٠٠ مغازه در بازارچه ساحلی، حاکی از تنوع اجناس و قیمت‌ها ‌دارد؛ اما لذت خرید در کنار اعضای خانواده با توجه به این گستردگی می‌تواند هرکسی را بارها ‌و بارها ‌به سمت این شهر بکشاند و این یعنی یک تیر و صدها ‌نشان!

اقامت در شهر آستارا

به‌طور کلی شهر آستارا، ۱۳ هتل، 7 مهمان‌پذیر، ۹ هتل آپارتمان، ۲۶ واحد پذیرایی بین راهی، ۷۰۰ مسافر کاشانه و چهار کمپینگ دارد که برای خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگران ساخته شده‌اند.

تصویری از هتل بین‌المللی اسپیناس آستارا

در این بین به هتل بین‌المللی اسپیناس آستارا، هتل ایساتیس آستارا، هتل پارلا، هتل ابوالفضل، هتل تتیس، مهمانسرای جهانگردی آستارا، هتل وصلی، هتل خلیج فارس، هتل بلال و… می‌توان اشاره کرد.

مسیرهای دسترسی به آستارا

  • مسیر زمینی

با حرکت از شهر اردبیل و طی مسافت ٧٥ کیلومتر، می‌توان به شهر آستارا رسید. در این مسیر باید از گردنه حیران عبور کرد. همچنین از شهر رشت نیز می‌توان به آستارا رسید.

  • مسیر ریلی

پروژه ریلی آستارا در دست ساخت است.

  • مسیر هوایی

نزدیک‌ترین فرودگاه به آستارا فرودگاه اردبیل است که حدوداً یک ساعت با آستارا فاصله دارد. مسافران در طول این سفر، از گردنه حیران عبور می‌کنند. فرودگاه رشت نیز حدوداً ٣ ساعت از این شهر فاصله دارد و مسافران آن از شهرهای تالش و انزلی می‌گذرند.

سفر به شهر آستارا با انبوهی از امکانات تفریحی و گردشگری و رفاهی، می‌تواند یکی از سفرهای به‌یادماندنی برای هر گردشگری باشد. با اتمام هر سفر، برگی متفاوت از دفتر زندگی ورق زده می‌شود و تجربیات فراوانی به دست می‌آید. بازدید از جاهای دیدنی آستارا هم از این قاعده مستثنی نیست. شما از این شهر خاطره‌ای دارید؟ در بخش نظرات وبلاگ ره بال آسمان برای ما بنویسید.

مطلوب‌ترین فصل برای سفر به آستارا، فصل بهار ‌است.

گردنه حیران، ساحل صدف، پارک جنگلی بی بی یانلو، آبشار لاتون، چشمه آبگرم علی داشی و غیره.

آستارا پر از انواع هتل و مهمان‌پذیر است. همچنین چند محل مناسب برای برگزاری کمپ در این شهر وجود دارد.

در آستارا همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد را می‌توانید پیدا کنید. البته از مهم‌ترین صنایع دستی این شهر می‌توان به سفال‌گری و کوزه‌گری، نمدبافی، سبد بافی، زیلو، جاجیم بافی، حصیربافی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی و تولیدات پشمی، اشاره کرد.

استان گیلان

1 نظر
  1. کامران قاصی کیا می گوید

    با سلام
    می خواستم آدرس دقیق قعله بزنو در استارا را بدانم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.