بکرترین جاهای ایران | بازدید از بهشت‌های پنهان

0

ایران جاذبه گردشگری زیاد دارد؛ اما جاهای بکر کمیاب هستند. جاهایی که انسان‌های کمی را به خود دیده است، بهترین محل برای انس دوباره با طبیعت هستند. اصلاً انگار هوای این مناطق برای سیاره دیگری است؛ البته که زمین به لطف ما انسان‌ها به سیاره دیگری تبدیل شده. سفر به مناطق بکر ما را با زمین قبل از صنعتی‌شدن آشنا می‌کند؛ پس به هیچ قیمتی چنین سفری را از دست ندهید. در ادامه با چند صدر نشین لیست بکرترین جاهای ایران آشنا می‌شویم. ورق و قلم کنار دستتان بگذارید تا نام این مکان‌ها را یادداشت کنید. در این ماجراجویی ما قصد سفر به نقاط مختلف ایران را داریم؛ پس همراه ما باشید.

فیلبند | زیباترین دریای ابر ایران

فیلبند

همیشه ابرها بالای سر ما بودند؛ اما در روستای فیلبند ما روی سر ابرها قرار می‌گیریم. چطور؟ روستای فیلبند یکی از اقیانوس های ایر ایران است. اگر اراده‌تان را جزم کنید، می‌توانید بهترین صحنه‌های عمرتان را ببیند. رفتن روی کوه‌ها شما را به بالای آسمان می‌رساند. شما در این روستا بکرترین جای آسمان را می‌بینید و از افرادی محسوب می‌شوید که توانسته خودش را پیاده به آسمان برساند. این روستا در فصولی از سال به محاصره ابرها در می‌آید که زیبا‌ترین محاصره جهان است.

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، کیلومتر 25 جاده هراز از آمل به پلور، روستای فیلبند

جنگل ابر شاهرود | جنگلی که جنگل نیست!

جنگل ابر شاهرود

یکی دیگر از اقیانوس های ابر ایران در روستای ابر قرار دارد. این روستا جایی است که دست بلند درختان به آسمان رسیده و دارد با قدرت آن‌ را به آغوش خود می‌کشد. نمی‌دانیم چطور باید این حجم از زیبایی جنگل ابر شاهرود را توصیف کنیم. ما تا به حال جنگل‌نوردی را تجربه کرده‌ایم؛ ولی ابرنوردی تجربه جدیدی به حساب می‌آید. خیال می‌گوید رسیدن ابرها به زمین مانند رسیدن دو گمشده است؛ اما علم، خیال را خام می‌داند و می‌گوید رسیدن دو هوای کم فشار و پرفشار دلیل ایجاد شدن این ابرهای پنبه‌ای است.

جنگل ابر شاهرود

حدود 40 میلیون سال است که جنگل ریش‌سبز ابر، دست در دست آسمان داده و منظره‌ای خارج تصور را ایجاد کرده است. دلیل این زیبایی بی‌کران اهمیت ندارد؛ چیزی که مهم است این است که یادمان بماند اقیانوس ابر یکی از بکرترین جاهای ایران است؛ چرا که علاوه بر ابر، درخت، جنگل، آبشار و حیوانات متعدد دارد.

آدرس: استان سمنان، 40کیلومتری شمال شرق شاهرود، روستای ابر

روستای کندوان | یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران

روستای کندوان

شنیدن نام آتش‌فشان برای وحشت‌زده‌شدن کافی است؛ اما آتش‌فشان هم جان می‌گیرد و هم جان می‌دهد. روستای کندوان از جاهایی است که آتش‌فشان به آن جان داده است. این روستای کله قندی در دامنه سهند واقع شده است. در طی هزاران سال مواد آتش‌فشانی در معرض برف و باد و آفتاب قرار گرفته‌اند و سنگ‌های کله قندی را به وجود آورده‌اند. این کله‌ قندها به کران مشهور هستند. انسان باهوش با دیدن روستای کندوان آن را برای زندگی انتخاب کردند؛ چرا؟ به این دلایل موقعیت جغرافیایی خاص روستا، خاک حاصلخیز، وجود جویبار در نزدیکی آن و از همه مهم‌تر هوای مطبوع. نمی‌دانیم از کدام ویژگی این روستا را توصیف کنیم. خانه‌های خاص این روستا آن را در کنار بکرترین جاهای ایران قرار داده است. مردم روستا به جای استفاده از ملات با حفر صخره‌ها مهمان دل کوه شده‌اند.

آدرس: آذربایجان شرقی، 18کیلومتری شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان

روستای پامِنار | از بکرترین جاهای ایران

روستای پامِنار

روستای پامنار از توابع خوزستان خونگرم است. این روستا در دزفول واقع شده و پشت سد دز قرار دارد. مردم اینجا نماد مهمان‌نوازی هستند. پرندگان مهاجر چند روزی از سفر دور و درازشان را مهمان آب‌های این سد و طبیعت روستا می‌شوند. اگر کسی بتواند هنگام حضور پرندگان به این روستا بیاید، برد بزرگی در زندگی کرده است؛ مگر چند نفر افتخار دیدن پیک زندگی را دارند؟ گذشته از مهمانان جذاب این روستا؛ آسمان پامنار هم دیدن دارد؛ آسمانی با ماهی‌های فراوان. هنگام شب که به آسمان خیره می‌شوید، انگار به دریایی شفاف نگاه می‌کنید که ماهی‌هایش بیننده را به تماشا دعوت می‌کنند. تصاویر کشورهای همسایه را دیده‌اید؟ همان‌هایی که نخل و آب و آسمان دارند و بیننده را شیدای خود می‌کنند؟ خب در پامنار هم چنین مناظری هست و برای دیدن آن‌ها نیازی به پاسپورت و دینار و درهم ندارید.

آدرس: استان خوزستان، 46کیلومتری دزفول

تنگه رغز | معشوقه‌ای که عاشقان خودش را دارد

تنگه رغز

تنگه رغز از دیگر سبزپوشان استان فارس است. عروس تنگه‌های ایران نامی درخور برای رغز است. این تنگه نماد صبر آب است. آب برای هزار سال تلاش کرده تا در دل سنگین سنگ جایی باز کند و خب خیلی هم در این کار موفق بوده است. آب توانسته آبگیرهای متعددی در دل صخره‌ها ایجاد کند. جالبی ماجرا می‌دانید کجاست؟ هرکدام از این آبگیرها ویژگی خاص خود را دارند و هیچ کدام به دیگری شبیه نیستند. انگار نه انگار که آب همان آب و صخره همان صخره است. آب روان در این تنگه از چشمه‌ای درون جنگل به سمت تنگه سرازیر می‌شود و 5 کیلومتر را می‌خزد و در قسمت جنوبی تنگه خودش را پنهان می‌کند. عروس بکرترین جاهای ایران عجب اعجاب‌انگیز است. در این تنگه ده‌ها آبشار و آبگیر و 60 حوضچه طبیعی قرار دارد که توصیف آن‌ها از توان این متن خارج است.

نکته: برای رفتن به تنگه رغز باید آمادگی کامل جسمانی داشته باشید؛ بنابراین حتماً با گروه‌های تخصصی کوهنوردی راهی شوید و وسایل ایمنی هم با خودتان بردارید.
آدرس: استان فارس، بخش فسارود، 30کیلومتری شمال غربی شهر داراب، روستای رغز

تنگ بستانک | بهشت پنهان فارس

تنگ بستانک

انگار در هر اقلیم ایران بهشت گمشده‌ای داریم، تنگ بستانک شیراز هم یکی از آنهاست. این بهشت گمشده توانسته با قدرت در کنار بکرترین جاهای ایران قرار بگیرد؛ جاهایی که رسیدن به آن‌ها سخت است؛ ولی ارزش سختی را دارند. به نظر ما حافظ و سعدی در بستانک شاهکارهایشان را خلق کرده‌اند؛ چراکه این طبیعت هرکس را به شوق می‌آورد. بستانک منطقه‌ای حافظت‌شده است و طبیعت و جانورانش در خطر هستند.

تنگ بستانک

شاید بهتر باشد بستانک را بهشت تاریک بنامیم. در قسمت‌هایی از این جنگل اینقدر درختان در هم پیچیده‌اند که سایه‌ای همیشگی بر جنگل حاکم است. کمی‌ که جلوتر بروید ملودی آب به سایه ملایم اضافه می‌شود؛ از گوشه گوشه این جنگل آب، راهی به بیرون پیدا کرده و مستانه می‌نوازد. بستانک در کوهپایه قرار دارد؛ پس طبیعی است که همه چیز خوبان را با هم داشته باشد.

آدرس: استان فارس، شمال غربی شهر شیراز، شهرستان مرو دشت، بخش کامفیروز، تنگ بستانک

تالاب شادگان | بکرترین جاهای دیدنی ایران

تالاب شادگان

تالاب شادگان در اصل مجموعه سه تالاب خور المیه، ابوموسی و شادگان است. شادگان بزرگ‌ترین تالاب‌ ایران به حساب می‌آید. تالاب شادگان طبیعتی خاص و جاندارانی بی‌نظیر دارد. به همین علت است که از سراسر ایران گردشگرانی برای بازدید از آن راهی می‌شوند. تالاب شادگان را به خاطر داشتن دلفین می‌شناسند. دلفین‌هایی که علاقه خاصی به انسان‌ها دارند در این تالاب زندگی می‌کنند. دلفین بینی بطری از ساکنان اصلی این تالاب است. از شگفتی‌های این تالاب جریان همزمان آب شور و شیرین است. دقایقی که برای دیدن تالاب صرف می‌شود از ارزشمندترین دقایق عمر هر شخص محسوب می‌شود.

روستای صراخیه

در همان حوالی شادگان هم می‌توانید سراغ روستای صراخیه را بگیرید. این روستا به ونیز ایران معروف است؛ یعنی به‌جای خیابان، جوی‌های آب بین خانه‌ها جاری است. اینجا گاومیش‌های بزرگ در جوی آبتنی می‌کنند و تصویری زیبا به وجود می‌آورند. البته اصلاً توقع آن همه زیبایی در ونیز را از روستای صراخیه نداشته باشید. هشت سال جنگ تحمیلی و خشکی کارون، بلای جان مردمان روستا شده و از نظر رفاهی هم اوضاعشان چنگی به دل نمی‌زند. به نظر، عکس‌ بالا خودش گواه زیبایی و مظلومیت این روستا باشد.

آدرس: استان خوزستان، 10‌کیلومتری شادگان

اورامانات | طبیعتی بکر و خاص

اورامانات

اورامانات غرب را با نام‌های مختلفی می‌شناسند؛ بهشت گمشده کردستان و ماسوله غرب ایران از مشهورترین نام‌های این روستای جنگلی است. روستای هورامان بین ایران و عراق مشترک است. جغرافیای خاص روستا در کنار طبیعت بکرش باعث شده طبیعت‌دوستان راهی اقلیم کردستان شوند. خانه‌های روستا به شکل خشکه‌چین ساخته شده است و یکی از روستاهای پلکانی ایران محسوب می‌شود؛ به همین خاطر است که نام ماسوله غرب را استفاده می‌کنند.

اورامانات

این روستا دو چشمه پر آب به نام‌های سیروان و لیله دارد. معنای نام این روستا قابل تأمل است. بسیاری از افراد نام این روستا را برگرفته از اهورا می‌دانند که نام کلی آن می‌شود خانه اهورا. در داستانی دیگر نام این روستا به معنای خانه خورشید است. تاریخچه این روستا به 6هزار سال پیش یعنی دوران آشوریان می‌رسد. عجب روستای پر افتخاری! روستا هم طبیعت‌گردها را فرا می‌خواند هم تاریخی‌‌دوست‌ها را. پوشش مردم این روستا مانند طبیعتش رنگارنگ است. با این اوصاف اگر اورامانات را در لیست بکرترین جاهای ایران قرار ندهیم ظلم به زیبایی است.

آدرس: استان کردستان، مریوان، جنوب شرقی شهر مریوان، هورامان تخت

جنگل دالخانی | تونل بهشت

جنگل دالخانی

برای رسیدن به بهشت باید از دالان آن رد شد؛ جنگل دالخانی همان دالان بهشت است. اینقدر که مسیر در این جنگل اهمیت دارد مقصد مهم نیست. مسیر رسیدن به این جنگل از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران به حساب می‌آید. کمتر کسی بدون سحرشدن از زیبایی این جنگل از آن خارج می‌شود؛ درختانی که از شادی شکوفه می‌دهند و از غم گیسو می‌تراشند از دیدنی‌ترین مناظر دنیا هستند. کار شما بعد از رسیدن به جنگل تمام نمی‌شود؛ چراکه در جنگل‌ دیدنی‌های متعددی وجود دارد. دریاچه سد میجران، پارک جنگلی دالخانی و روستای جنت رودبار از جاهای دیدنی نزدیک به جنگل هستند.

آدرس: استان مازنداران، شهرستان رامسر، جاده ییلاق جنت رودبار، جنگل دالخانی

دره ستارگان قشم | عجیب و ترسناک

دره ستارگان قشم

هر پدیده‌ای در این جهان با زیبایی همراه است؛ حتی بلاهای آسمانی. دره ستارگان قشم بر اثر بارش‌های فصلی، آب‌های سطحی و تندبادها تشکیل شده است؛ خلاصه کلام اینکه این دره ناشی از فرسایش و ازبین‌‌رفتن زمین است. نتیجه این فرسایش شده یکی از هفت عجایب جزیره قشم. می‌دانید زیباترین قسمت این دره کجاست؟ زمانی که پایین دره ایستاده‌اید و آسمان پر از ستاره را تماشا می‌کنید. درست همین‌جا است که آدمی متوجه عظمت جهان می‌شود. از داخل تنگه فقط بخش کوچکی از آسمان مشخص است و در همین قسمت کوچک دریایی از ستارگان قرار گرفته‌اند. ستارگانی که در رقابت با هم بیشتر و بیشتر می‌درخشند.

آدرس: هرمزگان، جزیره قشم، شمال غرب روستای برکه خلف

دره کال جنی | تکه‌ای متفاوت و زیبا

دره کال جنی

به گفته محلیان در دره کال جنی، اجنه و روح‌ها زندگی می‌کنند؛ اما این داستان از کجا آمده است؟ جدای از ترسناک‌بودن مسیر، هنگام شب وزش باد در میان صخره‌ها باعث ایجاد صداهای عجیب می‌شود؛ به همین علت در گذشته اعتقاد بر این بوده که در این دره اجنیان خانه دارند. قسمت ترسناک ماجرا را کنار بگذاریم و به طبیعت زیبای این منطقه خیره شویم. نمی‌شود باور کرد که در منطقه کویری مانند طبس چنین طبیعت دنجی خلق شده باشد. این دره در اثر فرسایش و برخورد قسمت‌های مختلف با هم تشکیل شده است. این برخورد، اشک زمین را جاری کرده و به همین علت در این دره رودی بزرگ در جریان است. به برکت اشک‌های زمین، در این دره گیاهان و درختان و جانوران بسیاری زندگی می‌کنند.

آدرس: استان خراسان جنوبی، جاده طبس بشرویه، دوراهی استخر شاعر، روستای فشاه

چشمه های باداب سورت | دریاچه پلکانی

چشمه های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت روزی از بکرترین جاهای ایران بودند؛ اما امروزه به لطف افرادی که از صدای شکستن گل‌ها لذت می‌برند؛ باداب سورت دست‌خورده که هیچ پاخورده هم شده است. با این همه آسیب، باداب محکم ایستاده و پذیرای مهمان‌های مهربان و نامهربان است. باداب را به نام چشمه‌های رنگی هم می‌شناسند.

چشمه های باداب سورت

سفر به باداب مانند نگاه‌کردن به کارتن جوجه رنگی‌ها تابستانه است؛ همان قدر زیبا و همان قدر معصومانه. املاح خاک در قسمت‌های مختلف باداب متفاوت است؛ به همین علت رنگ خاک در هر قسمت خاص است. باداب چندین چشمه و آبگیر دارد؛ هر چشمه رنگ، بو، مزه و خواص معدنی خاص خود را دارند. آبگیرها هم از نظر ابعاد و شکل و شمایل با هم متفاوتند. در کنار چشمه‌ها درختان زرشک وحشی روییده که کک و مک‌ها کوچک بر صورت باداب هستند.

آدرس: استان مازندران، جنوب شهر ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

دشت لوت | اوج سکوت و نجابت

دشت لوت

اگر فکر کردید که فقط تنگه‌ها عروس دارند، سخت در اشتباهید. دشت لوت عروس کویرهای ایران است. ایران چندین کویر دارد؛ اما هیچ کدام به پای لوت نمی‌رسند. شاید بپرسید مگر شن چه جذابیتی دارد؟ کویر نمونه زنده‌بودن است، بدون اینکه علامتی از حیات داشته باشد و به نظر ما همین برای زیبایی کویر کفاف می‌دهد. چندین سال پیش قسمتی از کویر لوت را به‌عنوان گرم‌ترین نقطه جهان اعلام کردند؛ نقطه‌ای که هر جنبده‌ای را کباب می‌کند. کم‌ ترددترین بخش لوت بخش مرکزی آن است که نشانه‌ای از زندگی ندارد و بخش گرم هم در آن قرار دارد.

دشت لوت

بخش جنوبی لوت آثاری از تمدن‌های پیشین دارد؛ این قسمت لوت را اکثر گردشگران دیده‌اند؛ اما صحرا به کمتر کسی اجازه داده به دلش راه پیدا کنند. صحرا مانند جنگل بخشنده نیست که ببرید و بسوزانید و بعد هم خوشحال محل را ترک کنید؛ اگر آماده دیدار صحرا نباشید، ممکن است جانتان را از دست بدهید. شاید ما انسان‌ها به کویرهای بیشتری نیاز داریم تا قدر دریا و جنگل و گلستان را بیشتر بدانیم. نوازش نسیم روی شن‌های لوت مانند قلم نقاشی زبردست بر بوم نقاشی است. البته باید برای دیدن نقاشی‌ها مشتاق باشید وگرنه شن می‌بینید.

آدرس: بین استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان

آبشار لاتون | سقوط عظیم

آبشار لاتون

ایران‌ «ترین‌های» بسیاری دارد. آبشار لاتون یکی از بلندترین آبشارهای جهان است؛ این آبشار 30 متر بلندا دارد. ویژگی مهم دیگر لاتون این است که در تمام فصل‌های سال آب دارد؛ یعنی هرزمان که دلتان هوای تازه و آبی مطبوع خواست می‌توانید دل به جاده لاتون بزنید. سفیدی قامت این آبشار در کنار درختان سبز رنگ کوه هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. حتماً خالق چنین تصویری استاد رنگ‌ها بوده است. این آبشار از کوهی به نام اسپیناس به زمین می‌ریزد. کوه اسپیناس به لاتون جایی برای هنرنمایی داده و لاتون هم سنگ تمام گذاشته است. از برکت قطرات لاتون درختان بسیاری در اسپیناس خانه کرده‌اند. طبیعتی که لاتون و کوهش خلق کرده‌اند از جذاب‌ترین طبیعت‌های شمال ایران است.

آدرس: استان گیلان، 15کیلومتری جنوب آستارا، شهر لوندیل

گردنه الماس | جایی خلوت و ناب

گردنه الماس

زمانی که به بکرترین جاهای ایران سفر می‌کنیم انگار زمان در بهترین دوران خود می‌ایستد؛ دوباره خانه‌ها ساده و بی‌آلایش می‌شوند و دوباره مردم با طبیعت با مروت رفتار می‌کنند. گردنه الماس یکی از همین بکرها است. این گردنه قسمتی از جاده اسالم به خلخال است. هر لحظه که از ورودتان به این گردنه می‌گذرد بیشتر و بیشتر مجذوب این طبیعت می‌شوید. البته حق دارید؛ طبیعت این منطقه شبیه به هیچ طبیعتی نیست. انگار خدا ذره‌بینی بزرگ در دستانمان قرار داده باشد تا بتوانیم طبیعتش را از زاویه‌های دیگر هم ببینیم. زیباترین قسمت گردنه الماس جایی است که خط‌های باریک نور از آسمان به زمین رسیده‌اند؛ انگار آسمان را با زنجیرهای طلایی به زمین میخ کرده باشند.

آدرس: استان گیلان، تالش، جاده اسالم به خلخال

زمانش رسیده که چشممان را باز کنیم و از سفر پرماجرای خیالمان بیرون بیاییم. در همین لحظات هم انگار لباس‌هایمان بوی رطوبت شمال می‌دهد و صورتمان از آفتاب کویر سوخته است. لیست بکرترین جاهای ایران طولانی‌تر از حد تصور است؛ اما ره بال آسمان سعی کرد مشهورترین آن‌ها را با شما به اشتراک بگذارد. دوست دارید روزی دیگر با کدام جاذبه ایران آشنا شوید؟ برایمان بنویسید تا دست به قلم شویم. از اینکه در هواپیمای خیال همراه ما بودید متشکریم.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.