دریاچه مارمیشو ارومیه | دریاچه یا گنجینه طبیعی؟

0

ارومیه شهری است سرسبز و باصفا. شهری که هر ساله مقصد افراد بسیاری است. بازدید از دریاچه ارومیه یکی از اهداف مسافران ارومیه است؛ اما شما به‌عنوان مسافر چقدر با دیگر جاهای گردشگری ارومیه آشنایی دارید؟ دریاچه مارمیشو ارومیه را می‌شناسید؟ دریاچه‌ای بکر وسط کوه‌های بلند قامت ارومیه. این دریاچه با آخر هفته‌های مردم ارومیه عجین شده است. برای آشنایی با دریاچه بی‌مانند شهر ارومیه همراه ما باشید.

دریاچه مارمیشو ارومیه کجاست؟

عکس موقعیت دریاچه مارمیشو ارومیه

همه ما در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها درباره طبیعت خارق‌العاده استان آذربایجان غربی شنیده‌ایم. گل سرسبد آذربایجان را شهر ارومیه می‌دانند. شهری سرد که طبیعتی شاداب در دل خود دارد. مردم ارومیه با طبیعت مهربان هستند و سعی می‌کنند به آن آسیب نرسانند. به همین دلیل است که طبیعت این منطقه دست‌نخورده باقی مانده است. یکی از مناطقی که ارومیه‌ و مردمش آن را با جان و دل حفظ کرده‌اند، دریاچه مارمیشو ارومیه است. قبل از آدرس‌دادن دوست‌داریم مسیر این دریاچه را با شما درمیان بگذاریم. این دریاچه در بین کوه‌هایی نزدیک به ترکیه است. مارمیشو از حاشیه رودخانه نازلوچای واقع در غرب ارومیه عبور می‌کند. در ادامه مسیر، مارمیشو به روستاهای بسیاری سر می‌زند. مسیری که شما برای رسیدن به دریاچه طی می‌کنید به حدی زیباست که گذر زمان را حس نمی‌کنید. جاده دریاچه از میان دره‌ای کوهستانی و سبزرنگ عبور می‌کند. بودن در این جاده یکی از بهترین لذت‌های زندگی است.

آدرس: ارومیه، 45 کیلومتری غرب ارومیه، روستای مارمیشو

عمق دریاچه مارمیشو

عکس عمق دریاچه مارمیشو ارومیه

در روستای مارمیشو زیارتگاهی به نام زیارتگاه پیرخراسانی قرار دارد. بعد از این زیارتگاه مسیری سنگلاخی وجود دارد که شما را به دریاچه می‌رساند. این دریاچه نیلی رنگ حدود 5 هکتار وسعت دارد. عمق این دریاچه متفاوت است. عمیق‌ترین قسمت‌های آن 50 تا 60 متر عمق دارند. حتماً نباید در آب بروید تا غرق شوید، با نگاه به این دریاچه هم می‌توان در عظمت و زیبایی غرق شد؛ اما این کجا و آن کجا؟

پوشش گیاهی دریاچه مارمیشو

آب دریاچه مارمیشو ارومیه حاصل از تجمع آب رودخانه نازلوچای است. نازلوچای از کوه‌های ستاره لوند و بابیون سرچشمه می‌گیرد. این آب شیرین و گوارا باید مسیری طولانی را طی کند تا به مارمیشو برسد. آب این رودخانه از تنگه‌ای پر از درخت عبور می‌کند و درختان تنگه را سیرآب می‌کند. از برکت این آب گیاهان و حیوانات بسیاری در اطراف مارمیشو زندگی می‌کنند. گیاهانی مانند درخت بید، لاله کوهی، شیرین بیان، زالزالک، گون، زنبق وحشی، صنوبر و بلوط در مارمیشو زندگی می‌کنند و همسفره حیوانات هستند.

گونه‌های جانوری دریاچه مارمیشو

گفتیم که مارمیشو همسایه‌های بسیاری دارد. در اصل وجود گیاهان و حیوانات مدیون وجود آب دریاچه مارمیشو ارومیه است. مارمیشو هم مستأجر دارد و هم صاحب خانه. پرندگان مهاجر مهم‌ترین مستأجران این دریاچه سبزآبی هستند. پرندگانی که هر ساله داستان مهاجرتشان را در گوش آب دریاچه زمزمه می‌کنند. بعضی جانوران مهمانان همیشگی دریاچه هستند. ماهی‌های قزل‌آلا مهمان‌ دائمی مارمیشو هستند. مسافرانی که از وجود ماهی‌ها خبر دارند، نرسیده به دریاچه از فروشگاه قلاب ماهی‌گیری و وسایل مخصوص خریداری می‌کنند. برای تکمیل کار، مسافران باید در کنار دریاچه قایق‌بادی هم کرایه کنند.

عکس گونه‌های جانوری دریاچه مارمیشو ارومیه

صرف ناهار کنار چنین دریاچه‌ای یکی از بهترین نعمت‌های خداوند است؛ اگر ناهار ماهی‌کبابی باشد که خودمان شکار کرده‌ایم، پازل لذت کامل می‌شود. پوشش جانوری اطراف دریاچه امروزه تغییر کرده است. قبلاً در اطراف دریاچه بز کوهی، گراز و پلنگ دیده می‌شود؛ اما امروزه جانواری مانند خرس، روباه و خرگوش مهمان این دریاچه هستند. از پرندگان دریاچه هم می‌توان به کبک، شاهین و بلدرچین اشاره کرد. در کنار قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور هم در دریاچه زندگی می‌کردند که به علت صید بی‌رویه امروزه خبری از سمور نیست و ماهی‌های سفید هم در معرض نابودی هستند. غم‌انگیزترین چیزی که می‌تواند آرامش دریاچه را برهم بزند، خبری آزار حیوانات است.

عسل های طبیعی دریاچه مارمیشو

عکس عسل های طبیعی دریاچه مارمیشو ارومیه

بکربودن طبیعت هر موجود زنده‌ای را سر ذوق می‌آورد چه رسد به زنبورهای عسل که عاشق طبیعت هستند و محصولاتشان طبیعی‌ترین محصول دنیاست. محصولات آذربایجان و ارومیه در کیفیت و طعم در تمام ایران شناخته شده‌اند. علت کیفیت هم مشخص است: طبیعت. هرچه از دل طبیعت به دست آید بدون چون‌وچرا بهترین است. از طبیعت بی‌نظیر دریاچه مارمیشو عسل به دست می‌آید. در فصل بهار که گل‌های وحشی و خوش‌بو دوباره به طبیعت بازمی‌گردند، زنبورداران کندوهای خود را به این منطقه می‌آورند. زنبورهای باهوش می‌دانند که این طبیعت مانند ندارد و باید نهایت استفاده را از گل‌ها و گیاهان این اطراف ببرند؛ اگر در سفرتان به دریاچه مارمیشو ارومیه بخت با شما یار باشد و زنبورداران را ببینید؛ می‌توانید عسل درجه یک حاصل از تلاش زنبورهای زحمت‌کش را خریداری کنید. در اصالت و کیفیت عسل‌ها شک نکنید؛ اما مراقب سودجویان هم باشید، که خدایی ناکرده خودشان را زنبوردار جا نزنند.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه

  • تفرجگاه مارمیشو

عکس تفرجگاه مارمیشو از جاهای دیدنی اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه

تفرجگاه مارمیشو در واقع قسمتی از دریاچه مارمیشو ارومیه است که برای راحتی مسافران ساخته شده است. این تفرج‌گاه امکانات رفاهی کاملی دارد. از فروشگاه‌های این تفرجگاه می‌توانید عسل یا دیگر محصولات طبیعی ارومیه را خریداری کنید و به‌عنوان سوغات ارومیه به خانه ببرید. در این تفرجگاه به علت‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، امکان اقامت وجود ندارد. فاصله تفرجگاه تا دریاچه 600 متر است.

  • آبشار مارمیشو

عکس آبشار مارمیشو از جاهای دیدنی اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه

آبشار مارمیشو مهم‌ترین جاذبه دریاچه است. این آبشار فصلی است و در فصل‌های پربارش آب زیادی دارد. از اردیبهشت تا خرداد آب آبشار به بیشترین مقدار خود می‌رسد. در این فصول برف‌های زمستانه آب می‌شوند و چشمه‌هایی که ما از آن‌ها خبر نداریم آب باز می‌کنند. آبشار در نزدیکی رودخانه نازلوچای قرار دارد؛ اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، از گوش‌هایتان کمک بگیرید. صدای روح‌بخش این آبشار از چندصد متری هم به‌ گوش می‌رسد؛ اگر قصد ماندن در کنار آبشار را دارید، جوانب احتیاط را رعایت کنید.

  • چادرهای عشایر

عکس چادرهای عشایر دریاچه مارمیشو ارومیه

چادرهای عشایر جالب‌ترین قسمت این سفر است. همه ما درباره زندگی سخت اما زیبای عشایرها شنیده‌ایم؛ اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟ می‌گویند فرهنگ هر قومی با وسایلی که استفاده می‌کنند ارتباط دارد. صحت این ادعا را می‌توانید در عشایران مشاهده کنید. وسایل این قوم از طبیعت به دست آمده و به طبیعت باز می‌گردد. در سفرتان به ارومیه و دریاچه مارمیشو می‌توانید نزدیک زندگی پر از زحمت عشایرها را ببینید. چادرهایی رنگارنگی که از زحمت مردم تهیه شده است و سرشار از زندگی و امید است.

نکات بازدید از دریاچه مارمیشو ارومیه

عکس بازدید از دریاچه مارمیشو ارومیه

  • کمپ‌زدن در این دریاچه کاری درست و بجاست. طبیعت بکر، هوای خنک و مطبوع و مسافرانی که شور زندگی دارند؛ پس وسایلی که برای کمپ یک روزه نیاز دارید را همراه خود ببرید.
  • دریاچه فاصله کمی با مرز دارد به همین علت هنگ مرزی به مسافران اجازه نمی‌دهد شب را در کنار دریاچه مارمیشو ارومیه سپری کنید. بازدید از دریاچه نهایتاً 4 ساعت زمان بگیرد.
  • برای اینکه به ترافیک نخورید چند ساعت مانده به غروب، دریاچه را ترک کنید.
  • به علت آب‌وهوای خاص منطقه بازدید از مارمیشو محدودیت زمانی دارد. صبح‌ها از ساعت 9 امکان بازدید از دریاچه وجود دارد.
  • طبیعت تکرارنشدنی‌ترین حقیقت دنیاست؛ پس مراقب طبیعت باشید و زباله نریزید.
  • حیوانات هم حق زندگی دارند و بقا ما بسته به بقا آن‌هاست از آسیب زدن و شکار حیوانات خودداری کنید.

بهترین زمان بازدید دریاچه مارمیشو ارومیه

آذربایجان غربی و ارومیه را با برف می‌شناسند. شهری سرد که در زمستان یخ می‌زند و در بهار پر از شکوفه‌های خوش رنگ و بو می‌شود. برف در فصول سرد مهمان همیشگی این استان است. از پاییز که هوا روبه سردشدن می‌ٰرود، دریاچه هم برای خواب زمستانه آماده می‌شود. خواب زمستانه دریاچه با خواب خرس‌ها و خرگوش‌ها متفاوت است. در فصول سرد آب دریاچه کاملاً یخ می‌زند؛ اگر دریاچه را یخ‌زده دیدید گول ظاهر محکم آن را نخورید و روی سطح دریاچه نروید. در سرما نمی‌توانید آنجور که باید از دریاچه لذت ببرید؛ پس زمان سفرتان را به شکلی قرار دهید که در بهار و تابستان باشد. البته این توصیه برای افرادی است که یخ‌بندان آزارشان می‌دهد؛ اگر با سرما استخوان‌سوز مشکلی ندارید، زمستان را انتخاب کنید. در این فصل آرامشی که بر محیط حاکم است بی‌نظیر است. در این دنیای پر از هیاهو سکوت بهترین هدیه است.

مسیر دسترسی دریاچه مارمیشو ارومیه

گفتیم که مارمیشو در غرب ارومیه در دره‌ای میان ایران و ترکیه قرار دارد. دریاچه از جنوب به قلل سی تاو، قایدوک و چال می‌رسد. از شمال به کوه بایدوست، از شرق به روستاهای بانی و پسان و از غرب به روستای مخروبه دری می‌رسد. شرایط اقیلمی و جغرافیایی ارومیه اجازه گسترش جاده نمی‌دهد؛ پس اکثر راه‌های روستایی ارومیه و آذربایجان غربی، خاکی هستند. جاده دریاچه مارمیشو ارومیه هم خاکی و قسمت‌هایی از آن سنگلاخ است. در فصل‌های گرم مشکلی نخواهید داشت؛ اما در فصول سرد باید مراقب بارندگی‌ها باشید تا خدایی نکرده در راه نمانید. آدرس دریاچه سرراست است. حتی اگر آدرس را نمی‌دانید، نگران نباشید. در تعطیلات فوج جمعیت به سمت دریاچه حرکت می‌کند؛ پس مشکلی برای پیداکردن دریاچه نخواهید داشت.

طبیعت شمال غرب ایران از بکرترین طبیعت‌هاست. با کمی جست‌وجو می‌توانید جاذبه‌هایی پیدا کنید که نظیرش در ایران و شاید در جهان نیست. اقلیم خاص آذربایجان زمان سفر را محدود می‌کند. مسافران باید در زمان‌های خاصی از سال به ارومیه سفر کنند. البته افرادی که عاشق سرما و یخبندان هستند می‌توانند در فصول سرد هم به ارومیه بروند. معرفی دریاچه مارمیشو ارومیه به پایان رسید. امیدواریم که با طبیعت مهربان باشید و به بهترین شکل از آن مراقبت کنید. در پایین صفحه نظرات و سؤالات خود را برای ره بال آسمان بنویسید، ما پاسخگو هستیم.

آدرس: ارومیه، 45 کیلومتری غرب ارومیه، روستای مارمیشو

در نزدیکی دریاچه تفرجگاهی با تمام امکانات وجود دارد؟

بله؛ اما نمی‌توانید شب در دریاچه بمانید.

آبشار مارمیشو، چادر عشایران و زنبورداران.

3/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.