سوغات همدان | کامل‌ترین لیستی که تاکنون دیده‌اید

8

شما چند تا از سوغات همدان را می‌شناسید؟ دوست دارید قبل از شروع مقاله با هم مسابقه بگذاریم؟ برای این کار کافی است که قبل از ادامه خواندن، روی کاغذ اسم چند تا از سوغات همدان را بنویسید. عجله نکنید. زمان کافی دارید. بعد از اینکه مطمئن شدید که لیستتان کامل شده، سراغ ادامه مقاله بروید. منصف باشید و در پایان مقاله برایمان بگویید که چند تا از سوغاتی‌ها را درست گفته‌اید؟ موافق این بازی مهیج هستید؟ پس همراهمان شوید.

فهرست مطالب

سوغات خوراکی همدان

 نان چای

اسم سوغات که می‌آید، خیلی‌ها انواع شیرینی و ترشی به ذهنشان می‌رسد. ما هم از آن دسته افراد هستیم. برای همین هم هست که توضیح سوغات همدان را با معرفی خوراکی‌های خوشمزه آن شروع می‌کنیم.

 باسلوق | نرم و خوشمزه

باسلوق از سوغات خوراکی همدان

به لطف فضای مجازی و صفحات مختلف اینستاگرام، این روزها آشپزخانه بسیاری از ایرانی‌ها به کارگاه کوچک باسلوق‌پزی تبدیل شده است؛ اما باید گفت این کجا و آن کجا. باسلوق‌هایی که در همدان تهیه می‌شوند، اکثراً برای پذیرایی از مهمانان نوروزی است. برای همین هم هست که رنگ و بوی خاص‌تری نسبت به همه باسولق‌های جهان دارند. به همدان که سفر کردید، می‌توانید باسلوق‌ را در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه کنید و برای عزیزانتان سوغات بیاورید. خوبی این شیرینی این است که جای چندانی نمی‌گیرد و برای نگهداری هم نیازی به یخچال ندارد. با این توضیح اگر به فکر خرید بلیط هواپیما همدان هستید، غم به دلتان راه ندهید. می‌توانید چند کیلو باسلوق را به‌راحتی با خودتان به شهرتان ببرید و در کنار سایر غذاهای نوروزی شهرتان نوش جان کنید.

 انگشت پیچ | دور انگشتت بپیچ و میل کن

 انگشت پیچ از سوغات خوراکی همدان

گذشتگان ما برای نام گذاری هر چیزی، فلسفه خاصی داشتند. شیرینی انگشت پیچ هم یکی از آن‌هایی است که داستان اسمش آشناست. به بافت شیرینی که نگاه کنید، مایعی به غلظت و کشداری عسل می‌بینید که از فرنی منسجم‌تر است. این شیرینی از آرد و شکر و سفیده تخم‌مرغ با کمی اسانس و چیزهای دیگر تهیه می‌شود و مثل عسل کش می‌آید. قدیمی‌ترها برای خوردن این خوراکی خوشمزه، آن را دور انگشتشان می‌پیچیدند و این شد که شیرینی نام انگشت‌پیچ به خود گرفت. البته این روزها آدم‌ها دو دسته‌اند: دسته‌ای که این شیرینی را مثل قدیمی‌ها دور انگشت می‌پیچند و گروهی که از چسبناک‌شدن دستشان بیزارند و از قاشق برای تناول این سوغاتی خوشمزه بهره می‌برند. راستی یادتان باشد برای بردن این شیرینی، آن را در ظرف‌های دربسته بریزید و خیلی زود هم مصرفش کنید.

 حلوا زرده | حلوایی به خوشمزگی بهشت

 حلوا زرده

حلوا زرده هم مثل انگشت پیچ، اسمش رویش است. عکسش را که ببینید یاد شله زرد می‌افتید؛ اما با شله زرد فرق می‌کند. روغن، زرده تخم مرغ، نشاسته و شکر و برخی معطرکننده‌های خوراکی دیگر، پای ثابت دستور پخت این شیرینی هستند. اگر حلوا زرده با روغن حیوانی درست شود، یک صبحانه یا عصرانه بسیار مقوی می‌شود. این حلوا بافتی شبیه به فرنی دارد و باید تازه و با قاشق میل شود. به گمانم نتوان این حلوا را در سبد سوغات همدان جا داد؛ زیرا از بس خوشمزه است، قبل از رسیدن به مقصد، تمام می‌شود.

کماج | کلوچه‌ای مقوی و معطر

کماج

کماج هم یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی و بسیار خوشمزه قدیمی در همدان است که خیلی شبیه کلوچه‌های بزرگ شمالی است. این شیرینی کالری بسیار زیادی دارد و یکی دو دانه از آن شما را خیلی زود سیر می‌کند. با این اوصاف بهتر است چند کیلویی از آن را تهیه کنید که موقع گشت‌وگذار در مراکز خرید همدان، از پا نیفتید و توان کافی برای بازارگردی داشته باشید. بي‌شک عاشقش می‌شوید و آن را برای دوستانتان هم می‌برید. راستی تا یادمان نرفته بگوییم که یکی از سوغات کرمان هم کماج‌ است که با نام کماج سن می‌شناسندش.

 آبنبات قیچی | ریزه‌میزه خاطره‌انگیز

 آبنبات قیچی

اهالی دهه ۵۰ و ۶۰ به خوبی آبنبات قیچی را می‌شناسند. شاید اگر به کاشان یا اصفهان هم سر زده باشید یا مغازه‌های دور حرم امام رضا را با دقت نگاه کرده باشید، آنجا هم رد پای آبنیات قیچی را دیده‌اید. این آبنبات‌های ریز رنگی، تنوع بسیار زیادی دارند. دیر آب می‌شوند و برای مشغول بودند دهان تا چند دقیقه‌ای خوب جواب می‌دهند. به نظرم یک مشت از این آبنات را با خودتان داشته باشید که در خیابان، پشت چراغ قرمز یا در ترافیک‌های سنگین، هم مشغولتان کند هم مراقب فشارتان باشد که یکهو نیفتد.

 برساق | باشکوه و مقوی

 برساق از سوغات خوراکی همدان

اسم برساق را در میان سوغاتی‌های ناحیه غرب ایران شنیده‌اید. این شیرینی در روغن فراوان سرخ می‌شود. در برخی شهرها آن را داغ و تازه می‌خرند و در کنار سفره صبحانه با کره و خامه میل می‌کنند. برساق ظاهر بسیار زیبا و فریبنده‌ای دارد و از قضای روزگار، سرشار از انرژی است. عکس بالا را ببینید و اگر دلتان نرفت، هر چه خواستید به ما بگویید. در پایان هم اگر دوست داشتید با دست پر از سوغات همدان به شهرتان برگردید، شیرینی برساق را هم گوشه‌ای از لیستتان جا بدهید.

 نان شیرمال | نانی برای همه ایران

 نان شیرمال

شاید با خودتان بگویید که نان شیرمال این روزها حتی در سوپرمارکت‌های هر شهر و روستایی یافت می‌شود. نکته مهم این است که طرز تهیه و مواد اولیه این نان در مناطق مختلف کشور با هم فرق می‌کند. همین تفاوت‌ها باعث می‌شود که طعم نان در نقاط مختلف ایران با هم تفاوت کند. نظر ما این است که این نان را در همدان هم امتحان کنید تا فرقش را با سایر شهرهای ایران بیابید. نان شیرمال تازه جان می‌دهد برای اینکه سر سفره صبحانه کنار کره و خامه و مربا بنشیند و کامتان را شیرین کند. راستی اگر دیابت دارید، در مصرف این نان محتاط باشید. هر چه باشد نان صنعتی است و بلای جان دیابتی‌ها!

 نقل | شیرینی عروس‌ها

اسم نقل آدم را سوغات ارومیه می‌اندازد. البته در تماهی شهرهای آذربایجانی، نقل طرفدارهای خاص خودش را دارد. شاید حضور ترک‌ها در همدان باعث شده که نقل یکی از پرطرفدارترین سوغات همدان شود. بعضی‌ها هم مثل من اسم نقل که می‌اید، خاطرات پاگشای عروس‌ها در دهه ۶۰ و ۷۰ برایشان زنده می‌شود. البته این نقل، آن چیزی نیست که با شاباش روی سر عروس و داماد بریزند. این‌ها آنقدر خوشمزه‌اند که آدم دلش نمی‌اید روی زمین بیفتد. نقل همدان وزن چندانی ندارد و نگهداری‌اش هم خیلی سخت نیست. ضمن اینکه امروزه نقل در طعم‌های مختلف وارد بازار شده است. شاید بد نباشد چند طعم از نقل‌های خوشمره همدانی تهیه کنید و بری دوستان و فامیلتان سوغات ببرید. یا اینکه یک روز عصر با دوستانتان دور هم جمع شوید و چایتان را با نقل خوشمزه همدان میل کنید.

 حلوا ارده | پای ثابت سفره صبحانه‌خورها

حلوا ارده

می‌دانستید افرادی که برای رفع تکلیف صبحانه می‌خورند با صبحانه‌خورها فرق دارند؟ صبحانه‌خورها برای صبحانه‌شان برنامه می‌ریزند و متناسب با فصل و موقعیت و روزهای هفته سفره‌شان را می‌گسترانند. برای مثال دقت کرده‌اید که روزهای سرد زمستان خوردن حلوا ارده موقع صبحانه چقدر دلچسب و لذیذ است؟ همدان هم از آن دست شهرهایی است که روزهای سرد بسیاری را تجربه می‌کند. شاید برای همین هم هست که حلوا ارده‌های بسیار خوشمره و ممتاز تهیه می‌کند تا در روزهای سرد، مهمان خانه‌های گرم اهالی باشذ. اگر شما هم مثل من از خوردن حلوا ارده لذت می‌برید، چند بسته‌ای تهیه کنید و به‌عنوان سوغات همدان با خودتان ببرید.

 حلوا لوزی | حلوای شیک و مجلسی

 حلوا لوزی

حلوا لوزی هم یک نوع حلواست که به خاطر نوع برش و بسته‌بندی به این اسم مشهور شده است. در واقع بعد از تهیه این حلوای خوشمزه، آن را به‌صورت لوزی‌های یک‌شکل و یک‌نواخت برش می‌زنند. انصافاً این نوع برش در سینی شیرینی هم جلوه زیبایی دارد. تردید را کنار بگذارید و کمی حلوا لوزی هم بخرید. این حلوا، مثل بقیه حلاها نرم نیست. بهاندازه بیسکوییت هم خشک نیست. فرصت تجربه حلوای لوزی شاید فقط در سفر به همدان برایتان دست دهد؛ پس موقعیت را غنیمت بشمارید.

 صنل | شیرینی مخصوص نهاوندی‌ها

 صنل

من هم که بار اول نام صنل را شنیدم با خودم فکر کردم شاید صندل باشد که نویسنده دال آن را جا انداخته. با کمی تحقیق فهمیدم صنل نوعی شیرینی بومی استان همدان است که در نهاوند تهیه می‌شود. آرد بوداده، شکر، روغن، جوز، زنجبیل و دارچین، عناصر اصلی تشکیل‌دهنده این شیرینی سنتی هستند. ناگفته پیداست که این شیرینی طبع گرمی دارد و بسیار تند و تیز است. با این اوصاف یک میان‌وعده بسیار عالی در روزهای سرد سال می‌شود. اگر طبعتان سرد است و زود خسته و بی‌حال می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی ار حتماً تهیه کنید.

 گز | لعبتی که همیشه خوشمزه است

 گز از سوغات خوراکی همدان

خوب است قبل از هر گونه پرسش برایتان بگویم که گز منحصراً سوغات اصفهان نیست. شهرهای دیگری هم مثل قم، بروجن و همدان در تولید گز دستی بر آتش دارند. اگر به لیست سوغات شهرکرد سری بزنید هم ردپای گز را می‌بینید. البته بی‌شک طعم هر کدام از این گزها با دیگری متفاوت است. در واقع گز مثل پشمک به شهرهای مختلف ایران و جهان سفر کرده و از بس خوشمزه بوده، توانسته جای خودش را در دل اهالی آن منطقه باز کند. شما حتی در سفر به ایتالیا هم می‌توانید انواع گز را تهیه کنید، حالا دور از ذهن نیست که در لیست سوغات همدان هم بگنجد.

 عسل | معجزه‌گر طبیعت در سوغات همدان

 عسل

عسل که گل سرسبد سوغات مناطق کوهستانی است. دامنه کوه‌های زیبای الوند پوشیده از گیاهان معطر و مقوی است. از سویی بسیاری از جاهای دیدنی همدان به طبیعت بسیار زیبایش اختصاص دارد. با این اوصاف زنبورها می‌توانند حسابی دلی از عزا دربیاروند و بر زیباترین و خوش‌بوترین گل‌ها بنشینند و نهایتاً عسل‌های مرغوب تولید کنند. برای تهیه بهترین عسل های همدان بهتر است به سمت کوهپایه‌های النوند بروید. این خوشمزه مقوی و طبیعی و شفابخش، قیمت بسیاری هم دارد؛ پس بودجه کافی برایش در نظر بگیرید.

 نان نارگیلی | یک شیرینی جذاب و خوشمزه همدانی

 نان نارگیلی از سوغات خوراکی همدان

 

اکثر شیرینی‌فروشی‌های همدان، نان نارگیلی دارند. البته این نان با شیرینی نارگیلی متعارف ما فرق می‌کند. در تهیه شیرینی نارگیلی مرسوم همه شهرها از پودر نارگیل و سفیده تخم مرغ استفاده می‌شود؛ در حالی که نان نارگیلی همدان ترکیبی از آرد سبوس‌دار، نارگیل، شکر، پودر تخم گشنیز و گلاب است. این شیرینی هم کوچک و کم‌حجم است و چند گرم از آن، تعدا بسیاری شیرینی را شامل می‌شود.

 نان چای | یار همیشگی چایی

سوغات خوراکی همدان

عکس نان چای را دیدید؟ این شیرینی زیبا و خوشمزه را همدانی‌ها و قزوینی‌ها کنار چایشان می‌گذارند و به جای قند استفاده می‌کنند. اگر به رستوران های همدان رفته باشید و بعد از غذا با چای از شما پذیرایی کرده باشند، حتماً نان چایی را دیده‌اید. این شیرینی می‌تواند حکم دسر بعد از غذا را داشته باشد. ترکیباتش هم سبک است و از آرد و تخم مرغ و ماست با کمی شکر و کره تهیه می‌شود. برای همین هم هست که سبک است و خیلی زود هضم می‌شود. از این شیرینی به میزان انبوه می‌توانید بخرید و برای همه دوستانتان ببرید؛ چون ماندگاری خیلی خوبی هم دارد و تا مدت‌ها سالم و خوشمزه باقی می‌ماند.

 شیره انگور

شیره انگور

همدان هم مثل قزوین تاکستان‌های خوبی دارد. برای همین هم هست که شیره انگور مرغوب در سبد سوغات همدان جای ثابت و همیشگی برای خودش پیدا کرده است. شیره انگور علاوه بر طعم خاص و ارگانیک‌بودنش، بسیار مقوی است و برای درمان انواع کم‌خونی به کار می‌رود. اگر دوست دارید سالم‌ترین خوراکی همدان را به‌عنوان سوغات با خودتان ببرید، در کنار عسل، شیره خرما را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته حواستان را جمع کنید که شیره را در ظرف شیشه‌ای نگذارید و موقع قراردادن در چمدان از بسته‌بودن درپوشش مطمئن شوید. کافی است فقط چند قطره از این خوشمزه جذاب داخل کیفتان برید و همه چیز را به هم بچسباند.

 چای بغدادی | نوشیدنی داغ و تند و تیز

 چای بغدادیچای بغدادی از بغداد نمی‌آید؛ اما ترکیبش آنقدر تند و تیز است که با چای‌ها و نوشیدنی‌های گرم و تند عربی برابری می‌کند. مثل ماسالا، در ترکیب این چای رد پای زنجبیل، میخک، دارچین و هل دیده می‌شود. البته رنگ و طعمش با طعم چای ماسالا فرق می‌کند. این چای را باید در فنجان‌های شیشه‌ای ریخت و از رنگ و عطرش لذت برد.

 خشکبار | سوغات ماندگار همدان

 خشکبار

همدان آب و هوای خیلی خوبی دارد و همین هم باعث می‌شود درختانی مثل گردو، بادام، زردآلو و هلو به‌خوبی در آن رشد کنند. در تابستان که مسافر این شهر شوید، میوه‌های تازه را در بازارش می‌یابید. زمستان هم بازار همان پر می‌شود از میوه‌های خشک‌شده و مغزی‌جات خوشمزه. اگر دنبال بهترین کشمش‌های پلویی هستید، همدان مقصد خوبی برای شماست. اصولاً انگورهای بدون هسته به انگور همدانی معروفند و جان می‌دهند برای خشک‌کردن و استفاده در پلوها و غذاهای مختلف.

 ترشی | خوشمزه‌های مامان‌پز

کدبانوهای ایرانی قادرند از هر چیزی ترشی درست کنند. در همدان هم از میوه‌ها و صیفی‌جات مختلف، انواع ترشی درست می‌شود. ترشی‌های همدانی دورچین‌های بسیار خوبی برای انواع غذاها هستند. اگر وسیله شخصی دارید یا با اتوبوس سفر می کنید، می‌توانید انواع ترسی را با خودتان ببرید؛ اما اگر با هواپیما به شهرتان بر می‌گردید، ریسک نکنید. ممکن است اجازه ندهند ترشی در بارتان باشد. علتش هم این است که اختلاف فشار کابین ممکن است باعث انفجار شیشه ترشی شما شود و کار دست ساکنان هواپیما بدهد.

صنایع دستی همدان | نگاره‌هایی رنگارنگ و جذاب

 سفال لالجین | دل‌نوازترین سفال ایران

 سفال لالجین از صنایع دستی همدان

لالجین پایتخت سفال ایران است. به همدان که سفر کردید، حتماً به کارگاه‌ها یا فروشگاه‌های سفال سری بزنید. به شما قول می‌دهیم هرگز نتوانید دست خالی از آنجا خارج شوید. نگران حملشان هم نباشید. خوشبختانه این روزها اکثر فروشگاه‌های معتبر، ارسال کالا دارند. شما محصولتان را انتخاب کنید، آن‌ها با بسته‌بندی کاملاً محکم و مقاوم برایتان ارسال می‌کنند. چه بسا به محض رسیدنتان به منزل، مأمور پست، بسته را به دستتان برساند.

 چرم | سوغات لوکس همدان

 چرم از سوغات همدان

چرم از آن دست صنایع دستی است که در همه شهرهای ایران یافت می‌شود. البته که جنس چرم و میزان مرغوب بودنش به آب‌وهوای منطقه مربوط می‌شود. هر چه هوای منطقه‌ای بهتر باشد، دام های فربه‌تر و در نهایت چرم مرغوب‌تری به دست می‌دهد. البته میزان هنر و دقت و ظرافتی که در طراحی چرم به کار می‌رود نیز بسیار مهم است و یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب محصول به حساب می‌آید. در نهایت به بازارهای همدان که رفتید، سراغ چرمش را هم بگیرید. بی‌شک کیف یا کفشی به چشمتان می‌آید که دلتان را حسابی ببرد و به‌خاطرش دست به جیب شوید.

 صنایع چوبی | سازه‌های پر نقش‌ونگار

 صنایع چوبی از صنایع دستی همدان

شهرهایی می‌توانند ادعای ساخت صنایع چوبی خوب داشته باشند که درختان تنومند و جنگل‌های انبوه داشته باشند. در همدان به میزان بسیاری درخت گردو یافت می‌شود و همین موضوع باعث شده انواع محصولات از جنس چوب گردو در این شهر ساخته شود. هر چند شما نمی‌توانید مبل و میز را با خودتان سوغات ببرید؛ اما برخی ظرف‌های چوبی یا وسایل پذیرایی از جنس چوب می‌توانید تهیه کنید و تا سال‌ها خاطره سفرتان به همدان را زنده نگه دارید. البته یادتان باشد که نگهداری از صنایع چوبی هم دقت و مهارت می‌طلبد. اگر دوست دارید تا سال ها سوغات همدان را گوشه خانه یا آشپزخانه‌تان داشته باشید، اصول مراقبتی‌اش را از فروشنده بپرسید تا دوام محصولتان چند برابر شود.

 مرواربافی همدان |هنری ظریف و زیبا

مروا بافی از صنایع دستی همدان

مروار، ترکه‌‌های نازک درختانی مثل انار است که از آن برای بافتن سبدهای مختلف استفاده می‌شده است. هنر مروار بافی در چند شهر دیگر هم وجود دارد. این صنعت بسیار زمان‌بر و سخت است. کسی که دست به ترکه دارد باید قبل از خشک‌شدن آن، طرحش را ببافد. اگر به کارگاهی برخوردید که در ان مروار می‌بافند، به دستان هنرمندان با دقت نگاه کنید. کافی است فشار دست یا جهت چرخش آن کمی تغییر کند تا طرح از شکلی به شکل دیگر دربیاید. برای همین هم هست که بافندگان مروار، باید با نهایت دقت این کار را انجام دهند تا محصولشان در نهایت ظرافت به دست مشتری برسد.

 گلیم بافی | هنری به قدمت تمدن بشر

گلیم‌بافی

گلیم بافی هنر دیرینه مردمان سرزمین پارس است. از همان روزها که بشر برای زیرانداز خود تدبیری اندیشید، گلیم پا به عرصه وجود گذاشت. این روزها قدیمی‌ترین گلیم ایرانی متعلق به زمان هخامنشیان به زبان بی‌زبانی از میزان هنر و دقت مردمان ایران سخن می‌گوید. همدان یا هگمتانه نیز از شهرهای بسیار کهن ایران است که یادگار تمدن باشکوه پارس را در خود دارد؛ پس بعید نیست اگر به بازا همدان بروید و زیباترین و ظریف‌ترین گلیم‌های ایران را در آن بیابید.

 مسگری و قلمزنی | طرح و نقش بر فلز

 مسگری و قلم‌زنی از سوغات همدان

تا قبل از اینکه پای منحوس ظروف نچسب به دل آشپزخانه‌های ایرانی باز شود، همه زنان در ظروف مسی غذاهایی می‌پختند که عطر و طعمشان شما را به یاد بهشت می‌انداخت. مس ظرفی است که بارها و بارها به حاشیه رفته و هر بار قوی‌تر از قبل به میدان برگشته است. این روزها دنیای از طرح در ظرف‌های مسی می‌بینید که هر کدام از دیگری دلبرتر هستند. تردید نکنید. طرح مدنظرتان را انتخاب کنید و به آشپزخانه‌تان رنگ و لعاب دیگری ببخشید. نگران حمل ظروف هم نباشید. این‌ها بسیار قوی هستند و به‌ندرت آسیب می‌بینند. اگر قصد خرید بلیط اتوبوس همدان را داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید مقدار زیادی مس را با خودتان به شهرتان ببرید.

 مسگری و قلم‌زنی از سوغات همدان

البته علاوه بر ظروف مصرفی آشپزخانه، هنرمندان همدانی، از هنر قلمزنی برای طرح‌دادن به برخی ظروف و سینی‌های زیبا استفاده می‌کنند. ظروف و سینی‌های منقش به انواع طرح گل و پرنده، از نمونه کارهای قلمزنی مردمان همدانی است. این سینی‌ها بسیار گران‌قیمت هستند و می‌توانند به‌تنهایی یک دکوری بسیار عالی برای خانه‌تان باشد. این کارها بسیار مقاوم و ماندگارند و حتی گذر زمان هم نمی‌تواند گرد پیری و شکست بر صورتشان بپاشد. حتی این سوغات همدان می‌تواند یادگاری برای چند نسل بعد از شما نیز باشد.

 طلا کوبی و نقره کوبی | عتیقه‌هایی گرانبها

طلاکوبی و نقره‌کوبی از صنایع دستی همدان

هنرمندانی که با ظرافت روی مس طرح ایجاد می‌کنند، گاهی همان طرح‌ها را با ظرافت و دقت بیشتر روی طلا و نقره هم ایجاد می‌کنند. شما در بازارهای قدیمی و سنتی همدان و گاهی در بازار طلافروشان می‌توانید طرح‌هایی ببینید که بر نقره کار شده است. البته گاهی این طلاکوبی یا نقره‌کوبی به‌صورت ورقه‌های بسیار نازک تولید می‌شود که برای تزيین شیشه، سرامیک و انواع فلز کاربرد دارد. خلاصه مطلب اینکه برای خرید صنایع دستی همدان باید سر کیسه را شل کنید، چشمتان را ببندید و در کیف پولتان را باز کنید. شک نکنید که زیبایی و ماندگاری این آثار تا حدی است که تا آخر عمر کنارتان می‌ماند و هرگز از خریدتان پشیمان نخواهید شد.

 شیشه‌گری و ظروف شیشه‌ای | هنری که صبر می‌طلبد

 شیشه‌گری و ظروف شیشه‌ای

شیشه‌گری هنری است که به مهارت و دقت بسیاری نیاز دارد. علاوه بر اینکه لازم است ذوق و قریحه خاصی در طراحی داشته باشید، بسیار باید صبوری کنید تا طرحتان به سرانجام برسد. هنزمندان همدانی در امر شیشه‌گری هم سرآمد ایران هستند. از پارچ و لیوان‌های رنگی سنتی گرفته تا ظروف پذیرایی پایه‌دار مدرن در این شهر تولید می‌شود. قیمت این کارها در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی‌اش بسیار کمتر است و جذابیت و زیبایی کارهای دکوری و پذیرایی را هم دارد. اگر زن خانه هستید، بدون تردید عاشق کارهای شیشه‌ای این شهر می‌شوید. معمولاً اکثر کارهای شیشه‌گری هم بسته‌بندی‌های محکمی دارند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در صندوق‌عقب ماشین یا صندوق اتوبوس قرار داد. تصورش را بکنید که میز ناهارخوری خانه‌تان با گلدانی از سوغات همدان تزیین شود و گرداگرد میز هم بشقاب‌های شیشه‌ای همدان را بچینید. غذاخوردن سر چنین میزی بي‌شک لذت‌بخش است.

به پایان معرفی سوغات همدان رسیدیم. برایتان گفتیم که صنایع دستی همدان چیست و کدام از بقیه معروف‌تر هستند. شما چند تا از سوغات این شهر را می‌شناختید؟ برای سفر به همدان ترجیح می‌دهید کدام یک را تهیه کنید؟ سوغات خوراکی بیشتر دلتان را برد یا صنایع دستی؟ اگر همدانی هستید، کدام محصول را بیشتر به مسافران توصیه می‌کنید؟ پاسخ‌هایتان را همین جا بنویسید تا با سایر دوستان و همراهان ره بال آسمان به اشتراک بگذاریم و در این باره با هم بیشتر گپ‌وگفت کنیم.

طلاکوبی، قلمزنی مس، گلیم و عسل.

باسلوق، انگشت‌پیچ، حلوازرده، کماج، گز، آبنبات قیچی، برساق، حلوا لوزی، صنل، حلوا ارده و غیره.

شیرینی که با سفیده تخم مرغ و شکر تهیه می‌شود. در گذشته این شیرینی را دور انگشت می‌پیچیدند و میل می‌کردند.

چای، زنجبیل، دارچین و میخک.

لالجین پایتخت سفال ایران است.

8 نظرات
  1. مریم می گوید

    اگر از همدان برای سوغات سفال می خرید حتما لای روزنامه و پارچه بپیچید که خراب نشود.

    1. بانو تقیان می گوید

      مریم عزیز، ممنونیم بابت راهنمایی خوبی که کردید. مانا باشید و سرفراز.

  2. مینا می گوید

    الن خیلی شهرها سفال لالجین رو دارند
    چه کاری که مردم برن همدان
    مثلا همین مشهد خودمون
    چندتا سفال فروشی داره که سفال همدان هم دارند

    1. بانو تقیان می گوید

      مینای عزیز، کیف سفر به سوغاتی خریدنشه ؛)

  3. زهرا می گوید

    این مقاله جزو اون مقالاتی هست که موقع خوندنش هی باید آب دهن مون قورت بدیم،اکثر سوغاتی های ذکر شده را میشه تو شهرای دیگه هم جست و جو کرد ولی جذاب ترین قسمت اون حلوای لوزی دلبر بودکه جایی ندیدم و کاش طرز تهیه اش بود.

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرای عزیز، ممنونیم بابت همراهی‌تون.
      حقیقتاً من هم موقع نوشتن این مقاله، دوست داشتم همه شون رو کنارم داشته باشم.

  4. موسوی می گوید

    سلام …بعد از این معرفی سوغاتی باید ترتیبی اتخاذ گردد برای فروش محصولات و سوغاتی های همدان. یعنی شما کمتر از نصف راه را رفتید. مثلا همدانی ها و یا سایر هموطنان در سایر شهر ها ارتباطشان با همدان متصل باشد و دسترسی خرید [یکجا] به سوغات همدان از طریق فروشگاهی در همدان یا شهرهای خود داشته باشند. فکر کنم شما بتوانید در این راه پا پیش بگذارید.
    متاسفانه سوغات همدان نسبت به سایر استان ها بسیار نشناخته است باید مسئولین دولتی و بخش خصوصی چاره ای بيانديشند، در مقایسه سوغات اصفهان، یزد و قم کم کاری شده است.
    سوغاتی مهم دیگر همدان انواع نان های محلی همدان است ولازم است به آن پرداخت شود.هر چند از کماج و شیرمال نام بردید ولی جز شیرینی هاست.

    1. بانو تقیان می گوید

      جناب موسوی عزیز، ممنونیم برای توضیحتون و خوشحال می‌شیم که اگه توضیح دیگه‌ای لازمه، اینجا برامون یادداشت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.