کافه کتاب های مشهد | یک فنجان اسپرسو رو در رو با نویسنده محبوب

5

شهر مشهد از آن دست شهرهایی است که این روزها در همه جوانب رشد خوبی کرده است. از توسعه حرم گرفته تا مراکز خرید، هتل‌ها، رستوران‌ها، ییلاق‌ها و غیره همه و همه در این سال‌ها انجام شده و این شهر را به یک شهر توریستی جذاب برای زائران و مسافران تبدیل کرده است. یکی دیگر از جاذبه های موجود در این شهر توریستی، کافه کتاب های آن هستند. شهر مشهد با توجه به پیشینه فرهنگی‌اش پر از اماکن و فضاهای فرهنگی و تاریخی و هنری است. در همین راستا در سال‌های اخیر، با فراگیر شدن راه‌اندازی کافه کتاب‌ها، این اماکن نیز به داشته‌های این شهر افزوده شده است. امروز می‌خواهیم شما را با تعدادی از بهترین و معروف‌ترین کافه کتاب های مشهد آشنا کنیم. امیدواریم در این مقاله اوقات خوبی را برایتان رقم بزنیم.

آشنایی با کافه کتاب | پدیده‌ایی نوظهور و جذاب

عکس آشنایی با کافه کتاب

اگر شما از آن دسته از افراد باشید که ترجیح می‌دهند موقع مطالعه، کنار دستشان یک فنجان چای یا قهوه یا لیوانی دمنوش باشد و عطر کیک شکلاتی و انواع نوشیدنی در فضا شناور باشد، احتمالاً کافه کتاب محیط مناسبی برایتان است. همچنین اگر دوست دارید در محیطی دل‌چسب، همراه تسکین اعصابتان با یک لیوان جوشانده گل‌گاوزبان، مطالعه کنید یا کتابی را هم برای کتابخانه شخصی‌تان تهیه کنید، یکی از پیشنهادهای درخور، حضور در کافه کتاب است. حتی اگر می‌خواهید موقع میل‌کردن نوشیدنی محبوبتان، صرفاً دور و برتان کتاب باشد و هیچ کاری هم نکنید اما چشم و روحتان را نام رمان‌ها و دیوان‌ها و کتاب‌های فلسفی و روان‌شناسی – از «بینوایان» تا «جنگ و صلح»، «پیرمرد و دریا»، «شاهنامه»، «دیوان حافظ»، «شوهر آهوخانم»، «سووشون»، «تاریخ ایران»، «تاریخ فلسفه»، «روان‌شناسی کمال» و «پله‌پله تا ملاقات خدا»  نوازش دهد، کافه کتاب های مشهد گزینه خوبی برای شما هستند.

کافه کتاب آفتاب

راسته کتابفروشان بازار گلستان یا همان بازار خاتون سابق، طی سال‌های اخیر تغییراتی داشته از جمله اینکه کتابفروشی‌های آن تعطیل شدند و تخریب و ساخت و سازهایی در آن صورت گرفت. اما در این بین، کافه کتاب آفتاب همچنان پابرجاست. این کتابفروشی که نسبتاً وسعت خوبی هم دارد، پاتوق برخی اهالی قلم و مطالعه در مشهد است. متولیان آفتاب گاهی برنامه‌هایی چون مواجهه مستقیم مخاطب با نویسندگان برگزار می‌کنند. در این مراسم مؤلفان و مترجمان رو در روی علاقه‌مندان می‌نشینند و درباره موضوعی مثل کتاب تازه خود، صحبت می‌کنند. پیش از این، لیلی گلستان، حبیبه جعفریان، سالار عبدٌه، محمدکاظم کاظمی، جعفر شیرعلی‌نیا، سپیده حبیب و… در این نشست‌ها حضور پیدا کرده‌اند. این کافه آنقدر زیبا و جذاب است که گاه هوس می‌کنید همین حالا بلیط هواپیما مشهد بگیرید و به دیدن این پاتوق فرهنگی زیبا بروید.

آدرسبلوار احمدآباد، نبش قائم 4
شماره تماس05138478792
ساعت کاری8 صبح تا 11 شب
صفحه اینستاگرامCafe_ketab_aftab@

کافه شهر کتاب

نام شهر کتاب‌های پایتخت را شنیده‌اید؟ همان مجموعه فروشگاه‌هایی که کتاب و نوشت‌افزار و محصولات فرهنگی مانند بازی‌های فکری عرضه می‌کنند. مشهد هم یک شهر کتاب دارد و شهر کتابش یک کافه. شما می توانید در این محیط جذاب با کتاب و انواع نوشیدنی همراه شوید و حتی قهوه بیرون‌بر تهیه کنید. در شهر کتاب مشهد هم برنامه‌های فرهنگی از قبیل دیدار با نویسنده و شاعر و ترانه‌سرا و آیین امضای کتاب به دست صاحبان قلم برگزار می‌شود. مصطفی مستور، شمس لنگرودی، مونا برزویی، محمدعلی بهمنی، مصطفی رحماندوست از صاحب‌قلمانی هستند که در این برنامه‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

آدرس شعبه مرکزیضلع جنوبی تقاطع بلوار قرنی و کلاهدوز - چهارراه ابوطالب - پلاک ۱۳۹۸
ساعت کاری شعبه مرکزی8:30 صبح تا 22:30 | جمعه‌ها 10:30 تا 22:30
صفحه اینستاگرام شعبه مرکزیmashhadbookcity@
شماره تماس شعبه مرکزی05137139027
آدرس شهر کتاب شاهنامهبلوار سجاد - بزرگمهر شمالی 2 - نبش شقایق 1
ساعت کاری شهر کتاب شاهنامههمه‌روزه 9 صبح تا 22 | روزهای تعطیل 11 صبح تا 22 شب
صفحه اینستاگرام شهر کتاب شاهنامهshahnameh.bookcity@
شماره تماس شهر کتاب شاهنامه05137651474

مجموعه چشمه دلشدگان

نشر چشمه برای کتاب‌خوان‌های ایران نامی آشناست. این انتشاراتی در مشهد هم نمایندگی دارد؛ البته از آن دست نمایندگی‌‌هایی که چیزی بیشتر از محل عرضه کتاب است. مجموعه فرهنگی چشمه دلشدگان در طبقه بالای کتابفروشی‌اش، به مشتریان خدمات کافه‌ای می‌دهد. این مجموعه به‌جز فروش کتاب‌های روز، یکی از کافه کتاب های مشهد است که برنامه‌های جانبی هم برگزار می‌کند. شاخص‌ترین این برنامه‌ها حضور اهالی سرشناس فرهنگ و قلم و سخنرانی برای مخاطبان است. حسین سناپور، احمد پوری، عبدالله کوثری، سوسن شریعتی، اسدالله امرایی، محمد طلوعی، مریوان حلبچه‌ای و امید صباغ نو از جمله این افراد هستند که با علاقه‌مندان در مجموعه چشمه دلشدگان دیدار کردند.

آدرسبین وکیل‌آباد 18 و 20 (بین هفتِ تیر و هنرستان)، پلاک ۳۸۶
شماره تماس05138680808
ساعت کاری8 صبح تا 11 شب
صفحه اینستاگرامCheshmeh.delshodegan@

کافه کتاب یاس

بزرگ‌ترین کتابفروشی مشهد و شاید ایران، فروشگاه شماره یک انتشارات آستان قدس رضوی یا همان به‌نشر است. این کتابفروشی چندطبقه قدیمی حدود دو سال پیش یکی از کافه کتاب های مشهد را هم با نام کافه کتاب یاس در کنار بخش کتاب‌ها و بازی‌های ویژه کودکان راه‌اندازی کرد. فضایی آرام و خلوت که در آغاز مخصوص بانوان بود؛ اما بعد، خدماتش همگانی شد. البته کرونا بساط برنامه‌های جانبی پرتعداد این مکان فرهنگی را هم برچیده تا مانع از تشویق مردم به کتابخوانی شود؛ بااین‌حال، اگر دوست دارید خودتان و اعضای خانواده‌تان در محیطی امن، لذت کتاب و کافه را با هم درک کنید، کافه کتاب یاس فضای مناسبی است. کافه کتاب یاس در حال حاضر تعطیل است.

کافه کتاب سلام

برگزاری کلاس‌های هنری و نشست‌های کتاب‌خوانی و نمایش دست‌سازه‌های هنری جزو برنامه‌های ویژه یکی دیگر از کافه کتاب های مشهد به نام کافه کتاب سلام است. محیطی که در آن برای صرف نوشیدنی و مطالعه کتابی خواندنی، هم می‌توانید از فضای باز حیاط و هم از فضای سرپوشیده داخل استفاده کنید. یکی دیگر از برنامه‌های این کافه، حضور نویسندگان شناخته‌شده در دورهمی‌های ادبی آن است. محمدحسن شهسواری، مهدی یزدانی خُرم، مرتضی کربلایی‌لو و محمد طلوعی برخی از این نویسندگانند. کافه سلام پیش از این در خیابان ابن سینا مستقر بود اما یک سال و چند ماه است که به بولوار فلسطین نقل‌مکان کرده است. کافه کتاب سلام در حال حاضر تعطیل است.

کافه کتاب ری‌را

یکی از کسب و کارهایی که از عالم‌گیری ویروس کرونا آسیب دید، پیشه کافه‌داری بود. کافه کتاب ری‌را هم از این ماجرا مستثنا نبوده و در این دو سالی که فعال است، برای برنامه‌های خاص خود با مشکل روبه‌رو بوده است. البته مدیریت کافه، راهکاری متداول را برای جبران هر چه بیشتر این محدودیت در نظر گرفته و آن اجرای برنامه‌های زنده اینستاگرامی یا همان لایو است. با برطرف شدن وضعیت نامساعد ویروسی، انتظار می‌رود که گردانندگان این فضا از برنامه‌های حضوری – مثل جلسات حافظ‌خوانی و نقد کتاب و معرفی بزرگان ادبیات و دعوت از نویسندگان – غفلت نکنند. البته حالا هم در این محیط، علاوه بر صرف انواع خوردنی و نوشیدنی، امکان مطالعه کتاب‌های کافه و یا خرید آن فراهم است.

آدرسفکوری 45 (بین هاشمیه و سرافرازان)، نبش بهاران 3
شماره تماس09059118624
ساعت کاری8 صبح تا 11 شب
صفحه اینستاگرامReeraa.complex@

کافه کتاب آنجا

شاید از بداقبالی گردانندگان جوان کافه کتابِ آن‌جا باشد که آغاز به کارشان در ایام فراگیری یک ویروس منحوس بود. آن‌ها یک سالی هست که این محیط دنج فرهنگی را برای کتاب‌دوستان و کافه‌بازها به راه انداخته‌اند؛ اما ناگزیر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده‌اند و برنامه‌های دل‌خواهشان را کمتر برگزار کرده‌اند. هر چه باشد، حفظ جان انسان بر نوشیدن اسپرسو و حتی مطالعه رمان طولانی و پرماجرای «کلیدر» اولویت دارد! با این حال، بچه‌های آن‌جا گاهی برنامه‌هایی مثل رونمایی از کتاب تازه یک نویسنده را برگزار کرده‌اند. همچنین وعده داده‌اند با برطرف‌شدن بیماری همه‌گیر کرونا، هر هفته برنامه‌های فرهنگی مثل نشست‌های گپ‌وگفت درباره ادبیات و علوم انسانی برگزار کنند.

آدرسبلوار دندان‌پزشکان، نبش دندانپزشکان 15
شماره تماسشماره تماس 09362306823
ساعت کاری8 صبح تا 12 شب
صفحه اینستاگرامAnja_book@

خانه تجربه

خانه تجربه یکی دیگر از کافه کتاب های مشهد است که واقعاً شبیه خانه است. این خانه محیطی جمع و جور و حیاط‌دار است که در آن می‌توان از کتاب و خوردنی و نوشیدنی و کلاس‌های هنری و جلسات کتابخوانی بهره برد. آدم‌های عاشقان مطالعه‌ای هم این کافه را می‌گردانند یا در برنامه‌هایش شرکت می‌کنند. تجربه‌کردن لحظاتی خوب در خانه تجربه با رفتن به بلوار هفت تیر میسر می‌شود.

آدرسهفت تیر 15، پلاک 40
شماره تماس05138678911
ساعت کاری8:30 صبح تا 22 شب | جمعه‌ها 17 تا 22
صفحه اینستاگرامTajrobeh_home@

کافه گالری انسان

کافه گالری انسان فقط کافه کتاب نیست بلکه فضایی نگارخانه‌ای هم دارد که در آن می‌توان به تماشای آثار هنری نشست. انگار که به تماشای یکی از جاهای دیدنی مشهد رفته باشید. از طرفی، اشیای قدیمی آن مانند پنکه و تلفن و تلویزیون و ضبط صوتش نه‌تنها حس و حالی نوستالژیک می‌آفریند، کار هم می‌کند. مثلاً می‌توان توی ضبطش نوار کاست گذاشت یا در گرما پره‌های پنکه می‌چرخد و هوای خنک را به جریان می‌اندازد. فقط این وسط، نکته‌ای وجود دارد و آن اینکه قرار است کافه گالری انسان جابه‌جا شود. نشانی قبلی‌اش پاساژ زمرد در بولوار سجاد بود.

پردیس کتاب

پردیس کتاب مشهد را شاید کمتر کسی در راسته کافه کتاب های مشهد بشناسد. در واقع این کتابفروشی زیبا و محبوب مشهدی‌های کتابخوان، در مساحت زیادش انواع و اقسام کتاب و محصولات دیداری و شنیداری و نوشت‌افزار و بازی‌های کودک و نوجوان را ارائه می‌کند. همچنین از برخی مشاهیر فرهنگی مثل ایران درودی، جلال خالقی مطلق، هوشنگ مرادی کرمانی، سید جواد طباطبایی، ساعد مشکی و غیره هم میزبانی کرده است. البته پردیس کتاب، کافه‌ای به‌معنای رایجش هم ندارد. پیش از شیوع بیماری کرونا، نیمکت‌های حیاط خلوت پردیس، فضایی برای استفاده از کیک و نوشیدنی و برخی محصولات کافه‌ای بود که احیاناً با برطرف‌شدن پاندمی، دوباره خدمات کافه‌ای یادشده هم احیا خواهد شد.

آدرس شعبه مرکزیبین ابن سینا 4 و 6
ساعت کاری شعبه مرکزی9 صبح تا 21
آدرس شعبه حافظحدفاصل خیابان صیاد شیرازی و حافظ
ساعت کاری شعبه حافظهمه‌روزه 10 تا 22 | جمعه‌ها 17 تا 22
شماره تماس05138482425
صفحه اینستاگرام شعبه مرکزیPardis_ketab@

کافی‌شاپ کتاب

در اینجا می‌خواهیم شما را با کافی شاپ کتاب آشنا کنیم. نه اشتباه نکنید؛ این بار اسم کافه مدنظر ما «کافه کتاب» است! شاید برای پیشگیری از همین مشتبه شدن قضیه یا اینکه واژه کتاب نه عنوان این کافه بلکه مانند کافه کتاب‌های قبلی، صرفاً بیانگر نوع کاربری آن تلقی شود، دست‌اندرکاران کافه اسم دیگری هم برایش در نظر گرفته‌اند: کافی شاپ کتاب. در هر صورت، این کافه‌کتاب قدیمی یکی از باسابقه‌ترین‌ها در میان هم‌صنفان خود است که از علاقه‌مندان با کتاب و خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های رایج کافه‌ای پذیرایی می‌کند.

آدرسانتهای هفت تیر 19، نبش حافظ 20
شماره تماس05138936309
ساعت کاری8 صبح تا 12 شب
صفحه اینستاگرامThe_book_cafe@

پدیده کمابیش نوظهور کافه کتاب با موقعیت دل‌چسبی که در اختیار علاقه‌مندان و مشتریان خود می‌گذارد، می‌تواند همچون یک مشوق جذاب، افراد را به طرف مطالعه بکشاند. ره بال آسمان امیدوار است با معرفی نسبتاً جامعی که از کافه کتاب های مشهد صورت داده، نقشی درخور در این باره ایفا کرده باشد. بنابراین کافی است اگر ساکن مشهد نیستید با خرید بلیط قطار مشهد یا بلیط اتوبوس مشهد یا اتومبیل شخصی خود را به مشهد برسانید تا در کنار زیارت و سیاحت، در کنج آرامی، روحتان را نیز جلا دهید. در پایان، این توصیه را هم به یاد دشته باشید که اگر خواستید راهی یکی از این مکان‌های معرفی‌شده ما بروید، قبلش پرس‌وجو کنید که کافه انتخابی چند خدمت از این خدمات مربوط به کتاب را ارائه می‌کند؛ عرضه کتاب برای مطالعه در کافه، امانت دادن کتاب یا فروش کتاب.

انتشارات به نشر یا همان کافه کتاب یاس، بزرگترین کافه کتاب مشهد است.

کافه کتاب سلام، کافه کتاب آفتاب و کافه کتاب ریرا فعال‌ترینشان هستند.

بله این کافه ها با هدف فروش کتاب طراحی شده‌اند.

برخی از کافه ها این خدمت را دارند. باید قبل از سرزدن با مسئول آنجا هماهنگ کنید.

5 نظرات
  1. زهرا می گوید

    کافی‌شاپ کتاب از اون کافه هاست که هر وقت خسته‌ام لب تابم رو بر میدارم و میرم کافه و کنار کارم یه دمنوش سفارش می‌دم….

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام زهرا عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید. امیدواریم همه لحظات زندگی‌تون سرشار از آرامش باشه.

    2. فرشته می گوید

      سلام
      فرشته هستم، تازه ایران مهاجرت کردیم و جایی رو هنوز بلد نیستم.:(
      من خیابان المهدی باشم، کدوم کافه‌کتاب نزدیک‌تره به من؟

      مرسی

    3. فرشته می گوید

      های گایز…
      فرشته هستم، تازه مشهد اومدم و جایی رو هنوز بلد نیستم.:(
      من خیابان المهدی باشم، کدوم کافه‌کتاب نزدیک‌تره به من؟

      مرسی

      1. بانو تقیان می گوید

        سلام فرشته عزیز.
        به مشهد خوش اومدی.
        به نظرم بهتره با اپلیکیشن نشان دوست بشی و ازش راهنمایی بخوای؛ چون هر کدوم از این کافه‌کتاب‌ها جایی از شهر هستند و هیچ‌کدوم بهت نزدیک نیستند؛ ولی ممکنه با یکی‌دوتا اتوبوس یا مترو بتونی بهشون سر بزنی؛ مخصوصا اونا که حاشیه وکیل‌آباد هستند با مترو دسترسی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.