جاهای دیدنی تالش | معرفی همه جاذبه‌های دیدنی

0

اگر چندباری گذرتان به جاده‌های سرسبز و زیبای گیلان افتاده باشد، بی‌تردید اسم تالش را روی تابلوهای کنار جاده دیده‌اید. تالش، با طبیعت کم‌نظیرش یکی از مقاصدی است که گردشگرهای زیادی برای بازدید از آن مشتاق هستند. هرکدام از جاهای دیدنی تالش تصویری تماشایی از خطه همیشه سبز گیلان است. به همین خاطر قصد داریم سری به این دیار خوش‌آب‌وهوا بزنیم و برایتان از زیبایی‌هایش بگوییم. قبلاً و در راهنمای سفر تالش از شگفتی‌های این شهر به‌اختصار برایتان گفتیم و اینجا قرار است همه را با ذکر کوچک‌ترین نکات بازگو کنیم. اگر برای نفس‌کشیدن در هوای تمیز و چشم‌اندازهای تالش دل‌تنگ هستید، کوله‌بارتان را آماده کنید.  

فهرست مطالب

تالش کجاست؟

تالش دومین شهر پرجمعیت در استان گیلان بعد از شهر رشت است. قبل از اینکه از جاهای دیدنی تالش بگوییم، باید بدانید این شهر در کدام بخش از استان گیلان قرار دارد. برای رسیدن به این شهر زیبا باید خودتان را به غرب این استان برسانید. تالش در جایی بین دریای خزر و جنگل‌های انبوه شمالی چشم‌نوازی می‌کند. برای رسیدن به دریای خزر باید به شرق تالش بروید. این شهر از شمال با آستارا و از سمت غرب با اردبیل همسایه است. جنوب تالش هم به رضوانشهر منتهی می‌شود. 

تالش مقصدی جذاب برای کسانی است که نمی‌توانند بین کوه و جنگل، یکی را انتخاب کنند. هر آنچه از سفر به شمال و طبیعت روح‌نوازش می‌خواهید، در تالش مهیاست؛ پس خودتان را برای ماجراجویی در این شهر تاریخی و رؤیایی آماده کنید. 

پارک جنگلی سیاه داران | از زیباترین جاهای دیدنی تالش 

پارک جنگلی سیاه داران از دیدنی‌ترین تفرجگاه‌ها در دل تالش است. درختان تنومند و سربه‌فلک‌کشیده بلوط در خاک این منطقه ریشه دوانده‌اند. در گذشته افراد به‌خاطر وجود این درخت‌ها، نمی‌توانستند به حریم جنگل پا بگذارند؛ اما کم‌کم ییلاق‌نشین‌ها در آنجا سکونت کردند. از همان زمان این بخش جنگلی را به سیاه داران می‌شناسند. «دار» در زبان گیلکی به‌معنی درخت است و «سیاه دار» به درخت‌های سیاه یا همان درخت‌های بلوط اشاره می‌کند. اگر اهل گشت‌وگذار و جنگل‌گردی هستید، این جنگل بکر روحتان را نوازش می‌کند. در آن قدم بزنید تا به آبشارهای زیبا و خروشان برسید. تماشای آهو و غزال وحشی هم، در دل جنگل لذت‌بخش است. 

با وجود ظرفیت‌های مناسب برای گردشگرها، شهرداری منطقه، تفریحگاهی را در بلندترین بخش‌ سیاه داران راه‌اندازی کرده است. برای بالارفتن از دامنه کوه هم خیالتان راحت باشد. چند راه سنگ‌فرش‌شده برای رسیدن به تفریحگاه هست. زمانی که به تفریحگاه برسید، فرشی سبز و پوشیده از درختان و منظره‌ای از شهر، مقابل چشم‌هایتان می‌بینید. این منظره در روزهای پاییز دل‌رباتر و رنگارنگ‌تر از همیشه است. 

تفریحگاه سیاه داران امکاناتی مثل رستوران، بوفه، مغازه محصولات خوراکی، سوغات ،آلاچیق و سرویس بهداشتی دارد. اگر اهل هیجان هستید، می‌توانید با سورتمه از دل جنگل بگذرید و آدرنالین خونتان را افزایش دهید. برای رفتن به جنگل سیاه داران کافی است بعد از رسیدن به تالش، به میدان نماز بروید و به چپ بپیچید. مسیر را ادامه دهید و از خروجی سوم خارج شوید. در انتهای این مسیر به جنگل می‌رسید.  

اطلاعات بازدید از پارک جنگلی سیاه داران

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ☐ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ∎ سوپرمارکت   ∎ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش | از بکرترین جاهای دیدنی تالش 

اگر اقامت در مناطق مرتفع را دوست دارید، منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش، یکی از بهترین مقاصد است. در خیلی از بخش‌های شهر می‌شود دخالت انسان‌ها را در طبیعت دید؛ اما منطقه دوخاله کوه هنوز هم مثل گذشته، بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. طبیعت این منطقه، زندگی را ذره‌‌ذره به روحتان تزریق می‌کند. ییلاق دوخاله کوه تالش را، به منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا برای روزهای گرم سال می‌شناسند. می‌توانید چند شبی را از هیاهوی شهری دور باشید و از آرامش و سکوت طبیعت استفاده کنید. اگر در روزهای گرم تابستان به آنجا بروید، می‌توانید از هوای مطبوع و دل‌پذیرش لذت ببرید. دامنه‌ دل‌انگیز کوه‌ها، سکوت و آرامش، فقط بخشی از جاذبه‌های طبیعی این دیار است. 

اگر اهل ورزش هستید، در مراتع سرسبز این ییلاق، رکاب بزنید و اکسیژن خالص کوه را نفس بکشید. مردم محلی منطقه هم خون‌گرم هستند و می‌توانید کمی با آن‌ها گفت‌وگو کنید. یادتان نرود که در مناطق ییلاقی همیشه محصولات ارگانیک و محلی موجود است؛ پس از آن‌ها غافل نشوید. این منطقه فاصله زیادی تا شهر ندارد. به جاده رشت_آستارا که رسیدید، مسیر را به‌ سمت جنوب شرقی ادامه دهید. بعد از ۴ کیلومتر دوربرگردان را دور بزنید. صنایع سنگ رضوی را که دیدید، به راست بپیچید. در انتهای این مسیر به ییلاق دوخاله کوه می‌رسید. 

اطلاعات بازدید از منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ∎ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده∎ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای کمپ در این منطقه به وسایلی مثل چادر مسافرتی، کیسه خواب، آب، غذا، هیزم و... نیاز دارید.
نکته‌های مهمیادتان نرود که مسیر ییلاق در روزهای بارانی لغزنده است و هوای مه‌گرفته رانندگی را برایتان سخت می‌کند.

غار سوباتان | غار گنج طلسم‌شده 

غار سوباتان

اگر مقصدی زیبا و هیجان‌انگیز برای کوه‌نوردی می‌خواهید، خوب است به غار سوباتان تالش سری بزنید. این غار یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تالش است. داستان‌های جالبی درباره این غار بین مردم، دهان‌به‌دهان می‌چرخد. خیلی‌ها باور دارند که درون غار سوباتان گنجی پنهان است؛ اما به‌خاطر وجود طلسم، هنوز کسی نتوانسته است که آن را پیدا کند. به همین خاطر این غار را به غار گنج هم می‌شناسند

دیگر می‌دانید که غارنوردی بدنی ورزیده می‌خواهد. مسیر رسیدن به غار سوباتان هم دشوار است و هر کس نمی‌تواند از آن مسیر بگذرد. این غار دهانه تنگی دارد و برای واردشدن به آن، باید سختی‌اش را به جان بخرید؛ البته نگران نباشید. هیجان غارنوردی به همین سختی‌هاست. با واردشدن به غار سنگ‌نوشته‌های قدیمی توجه شما را جلب می‌کند که از گذشته به یادگار مانده‌اند.

دریاچه زیبایی داخل غار سوباتان شکل گرفته است که جذابیت آنجا را دوچندان می‌کند. عده‌ای از غارنوردها در سال 1394 توانستند از این غار نقشه‌برداری کنند. بعد از این اتفاق، غار سوباتان را به لیست غارهای نقشه‌دار ایران اضافه کردند. این غار در شمال شرقی منطقه سوباتان و در بلندی ۵ تا 15متری از زمین شکل گرفته است. 

اطلاعات بازدید از غار سوباتان

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ∎ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ∎ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار    ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ∎ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای بازدید از غار به لوازم مخصوص مثل کفش، طناب، چراغ قوه، غذا، آب آشامیدنی احتیاج دارید.
نکته‌های مهمبهتر است برای رفتن به غار از راهنماهای محلی و مجرب کمک بگیرید.

دریاچه سراگاه | جاذبه ناب تالش

دریاچه سراگاه از همان مقاصدی است که نمی‌توانید از آن چشم بردارید. این دریاچه یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی تالش است و با بخش مرکزی تالش 10 کیلومتر فاصله دارد. دریاچه سراگاه در نزدیکی روستایی به همین نام شکل گرفته است. این دریاچه به‌خاطر چشمه‌های زیرزمینی در بسترش، تمام فصول سال پرآب است و به طبیعت جانی دوباره می‌دهد. بد نیست بدانید این دریاچه ملکی شخصی است و در آن ماهی‌های زیادی را پرورش می‌دهند؛ اما صاحب ملک، به عموم اجازه رفت‌وآمد و استفاده از اطراف دریاچه را داده است.  

طبیعت اطراف دریاچه، آن‌قدر تماشایی است هر ببیننده‌ای را مجذوب می‌کند. در روزهای آفتابی انعکاسی از تصویر کوه‌های سبز و درختان بلندقامت روی آب دریاچه نقش می‌بندد. یادتان نرود که دوربین عکاسی‌تان را ببرید و این تصویر بی‌نظیر را ثبت کنید. اطراف دریاچه فضای بزرگی برای کمپ‌ و استراحت وجود دارد. می‌تواند کمی کنار آب پیاده‌روی کنید و هوای تازه و مطبوع را نفس بکشید. این دریاچه و طبیعت اطرافش بکر است؛ پس برای اقامت و کمپ در شب وسایل لازم همراهتان باشد. برای بازید از دریاچه سراگاه باید به دهستان ساحلی جوکندان بروید. مسیر را تا روستای سراگاه ادامه دهید تا در 10کیلومتری شمال غرب تالش، به دریاچه برسید. اقامتگاه‌های موجود در روستا هم محل خوبی برای اقامت چندروزه است.

اطلاعات بازدید از دریاچه سراگاه

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده∎خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازماطراف دریاچه امکاناتی وجود ندارد. برای اقامت و کمپ، وسایل لازم همراهتان باشد؛ مثلاً چادر مسافرتی، زیرانداز، کیسه خواب، غذا، آب، منقل و...
نکته‌های مهمماهیگیری و قایق‌رانی در دریاچه سراگاه ممنوع است. همچنین شنا و آب‌تنی در دریاچه امکان‌پذیر نیست.

رودخانه کرگان رود | کرگری

رودخانه کرگان رود

کرگان رود از دیگر جاذبه های طبیعی در تالش است. این رودخانه در بین مردم محلی تالش به اسم کرگری شهرت دارد. جالب است بدانید کری یا گری در زبان تالشی به‌معنی آبادی است. وجود رودخانه کرگان هم آبادی این منطقه را دوچندان می‌کند. حجم آب رودخانه آن‌قدر زیاد است که آن را بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه در غرب گیلان می‌دانند. رودخانه کرگان از سه شاخه اصلی به نام‌های آق اولر، وزنه سر و رزه چای تغذیه می‌کند. این رودها از ارتفاعات 3هزارمتری کوه‌های تالش سرازیر می‌شوند. شاخه‌های اصلی بعد از گذشتن از این مسیر، در ارتفاع 350متری به شاخه میانی وصل می‌شوند.

با شروع فصل گرما در اواخر خرداد تا پایان تابستان، حجم آب رودخانه نسبت به دیگر ماه‌های سال کمتر می‌شود؛ اما با آمدن پاییز و بارش‌های متعدد میزان آب رودخانه افزایش پیدا می‌کند. کرگان رود بعد از گذشتن از تالش، به‌سمت روستای قروق می‌رود و در انتها به دریای خزر می‌پیوندد. بستر رودخانه محل مناسبی برای تخم‌گذاری ماهی‌های آزاد و سفید است. طبیعت اطراف رودخانه پوشیده از بوته‌های تمشک، درخت‌های کاج و توسکاست و زیبایی رود را کامل می‌کند. هرچقدر به سمت بالادست رودخانه بروید، طبیعت رو‌ح‌نوازتری در انتظارتان است.

اطلاعات بازدید از رودخانه کرگان رود

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای اقامت و کمپ در نزدیکی رودخانه وسایل لازم را فراموش نکنید؛ مثلاً چادر مسافرتی، زیرانداز، غذا، آب، منقل، کیسه خواب و...
نکته‌های مهمدر روزهای بارانی که سطح آب رودخانه افزایش می‌یابد، احتیاط کنید و از حریم رودخانه فاصله بگیرید.

پارک جنگلی گیسوم | از معروف‌ترین جاهای دیدنی تالش

برای رانندگی در مسیری سرسبز و رؤیایی کافی است خودتان را به جنگل گیسوم برسانید. کمتر کسی است که عروس جنگل‌های تالش را نشناسد. این پارک جنگلی مثل تونلی زیبا و جذاب است که درخت‌های بلندقامت در دو سمت آن سر به فلک کشیده‌اند. شاخه‌های درخت‌ها در هم تنیده است و زیبایی این پارک را به اوجش می‌رساند. چند دقیقه در این مسیر زیبا قدم بزنید و از تماشای رقص شاخ‌وبرگ درخت‌ها لذت ببرید. بهار هم که باشد، هوا مطبوع و دل‌پذیر است و سرحالتان می‌کند. در این پارک انواع امکانات برای تفریح و اقامت مثل آلاچیق، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی مهیاست. 

تابستان در جنگل گیسوم

زیبایی این تونل دل‌انگیز به همین‌جا ختم نمی‌شود. به انتهای مسیر که برسید، درخت‌های سرسبز جایشان را به ساحل دریا می‌دهند و تصویر دیگری از بهشت در جلوی چشم‌هایتان ظاهر می‌شود. پیوند بین جنگل و دریا زیباترین تصویرش را به شما نشان می‌دهد.

تلاقی دریا و جنگل گیسوم

اگر اهل تفریح‌های آبی هستید، در ساحل گیسوم همه‌چیز برایتان مهیاست؛ مثلاً جت اسکی، اسب‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدر و… . این ساحل امکانات خوبی مثل سرویس بهداشتی تمیز، رستوران، بازار و آلاچیق هم دارد. دیگر چه بهتر از این! کودکان‌ هم می‌توانند در پارک بادی بازی کنند و از پریدن روی ترامپولین لذت ببرند. 

پاییز در جنگل گیسوم

طبیعت جنگل گیسوم در همه فصل‌ها کم‌نظیر است. اگر هوای خنک و مطبوع را دوست دارید، بهار را انتخاب کنید. تفریح‌های آبی در روزهای تابستان هم لذت دیگری دارد. در پاییز درخت‌ها با رنگ‌های گرم و دیدنی، چشم‌نوازی می‌کنند. جاده برفی جنگل در روزهای زمستان هم رؤیایی و دل‌فریب است. برای گشت‌وگذار در این جنگل فوق‌العاده باید از جاده رشت به‌سمت آستارا بروید. کافی است بعد از گذشتن از پره سر تالش، به راست بپیچید. تونل زیبای گیسوم از همان‌جا شروع می‌شود.

اطلاعات بازدید از پارک جنگلی گیسوم

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ☐ تابستان       ∎ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمهمه‌چیز برای گردش در جنگل گیسوم مهیاست. برای طبیعت‌گری در این جنگل فقط به کفشی راحت نیاز دارید.

ییلاق شکردشت | یکدست سبز و زیبا

ییلاق شکردشت

اگر بین جاهای دیدنی تالش، اسم عروس تالش به گوشتان خورد، تعجب نکنید؛ این اسم، نام دیگر ییلاق شکردشت است. با آمدن بهار دشت‌های وسیع و دامنه‌های این منطقه مملوء از شقایق‌های وحشی است. اگر به عکاسی از طبیعت علاقه دارید، دشت‌های پرگل شکردشت، سوژه جذابی برایتان می‌شود؛ البته در ماه‌های مختلف گل‌های متنوعی در هر گوشه از این دشت می‌روید. این دشت در هوای مه‌گرفته، تصویر دیگری از خودش را نشان می‌دهد. یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این منطقه عسل طبیعی است. این عسل مرغوب، طعم و مزه متفاوتی دارد. یادتان نرود از لبنیات سنتی منطقه هم امتحان کنید. 

این طبیعت زیبا در جایی در نزدیکی سوباتان جا خوش کرده است. مسیر رسیدن به شکردشت کمی سخت است و افراد مسن و کم‌توان یارای رفتن به آنجا را ندارند. تا نزدیکی روستا مسیرهای ماشین‌رو مهیاست. از روستا تا دشت، چندصد متر فاصله دارد که می‌توانید پیاده بروید. گاهی نیسان‌های محلی هم  تعدادی از گردشگرها را سوار می‌کنند و به مقصد می‌رسانند. 

اطلاعات بازدید از ییلاق شکردشت

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ∎ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ∎ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده∎ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای کمپ در دشت‌های این منطقه باید تجهیزات لازم برای برپای چادر را داشته باشید؛ البته می‌توانید خانه‌های محلی را هم اجاره کنید.
نکته‌های مهمهوای منطقه شکر دشت در بیشتر ایام سال سرد است؛ پس لباس گرم همراهتان باشد.

آبشار ورزان | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تالش

وجود آبشارهای چشم‌نواز در دل طبیعت تالش امری طبیعی است. یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تالش، آبشار ورزان است که از دل کوه جاری می‌شود. بلندای این آبشار به 100 متر می‌رسد. به همین خاطر زیبایی منحصربه‌فردی دارد. می‌شود ساعت‌ها به تماشای تصویر آبشار ورزان نشست و از دیدن آن لذت برد. بازدید از این آبشار در روزهای تابستان صفای دیگری دارد. کافی است در نزدیکی آبشار باشید تا طراوت قطره‌های آب، پوست صورتتان را نوازش کند.

آب این آبشار از چشمه‌های بالادست سرچشمه می‌گیرد. آبشار ورزان بعد از گذشتن از دامنه کوه به رودخانه لیسار می‌پیوند. این آبشار بخش عمده‌ای از آب این رودخانه را تأمین می‌کند. اگر برای بازدید از آبشار ورزان مشتاق هستید، باید به‌ سوباتان تالش بروید. موقعیت آبشار در ۴کیلومتری سوباتان و در 36کیلومتری تالش است. بعد از یک ساعت پیاده‌روی به محل آبشار می‌رسید.

اطلاعات بازدید از آبشار ورزان

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵      ∎۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازماین منطقه به‌خاطر وجود طبیعت بکر هیچ امکانات اقامتی ندارد؛ پس برای کمپ‌های روزانه وسایل لازم را همراهتان ببرید. مثلاً چادر مسافرتی، زیرانداز، غذا، آب، لباس کافی و...  .
نکته‌های مهمبرای رسیدن به این آبشار باید از دامنه‌های کوه بگذرید. به همین خاطر بهتر است کفش مناسب کوه‌نوردی داشته باشید.

آبشار لوشکی تالش | آبشاری متفاوت در منطقه‌ای بکر

لوشکی (Waterfall Lushki) از دیگر آبشارهای تماشایی در تالش است. آب خروشان رودخانه از بلندی رو به پایین سرازیر است و با برخورد به صخره‌ها به اطراف پراکنده می‌شود. می‌توانید در نزدیکی این آبشار چادرهایتان را برپا کنید و ساعت‌ها به صدای آب گوش بدهید. نوای زیبای طبیعت، شنیدنی است. این اثر هنری در بین درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده، تابلوی نقاشی کم‌نظیری را به وجود می‌آورد.

مسیر رسیدن به آبشار لوشکی دشوار و پرپیچ‌وخم است. شما باید از کنار رودخانه‌ها عبور کنید و در بخشی از مسیر از پل‌های چوبی بگذرید. همچنین مسیر آسفالت تا نزدیکی آبشار وجود ندارد. به همین خاطر بکر و طبیعی باقی مانده است. می‌توانید این آبشار را در ۵کیلومتری روستای درزکری پیدا کنید. 

اطلاعات بازدید از آبشار لوشکی تالش

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ∎ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ∎ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان      ∎پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای برپایی چادر  و کمپ در نزدیکی آبشار به وسیلی مثل چادر، زیرانداز، غذا، آب و... نیاز دارید.
نکته‌های مهمیادتان نرود که برای  بازدید از این آبشار کفش مناسب کوه‌نوردی بپوشید.

آبشار زمرد تالش | نگین سبز و زیبای طبیعت

در 45کیلومتری تالش و در دل جنگل حویق، آبشاری روان است که زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند. این آبشار را به زمرد می‌شناسند. آبشار زمرد در همه فصل‌های سال حس‌وحال عجیبی را به فضای جنگل حویق می‌بخشد. ممکن است در کمتر مکانی این حس را تجربه کنید؛ پس اگر دلتان طبیعت‌گردی و نوای گوش‌نواز برخورد آب با صخره‌ها را می‌خواهد، به این آبشار سری بزنید.

آبشار دیگری در فاصله کمی از آبشار زمرد جاری است. به همین خاطر به آبشار دوقلو هم معروف است. خنکای آب به‌خصوص در روزهای تابستان وسوسه‌کننده است. تنی به آب بزنید و حال‌وهوایی عوض کنید. خوب است بدانید دریاچه پایین آبشار، محلی برای رشد ماهی قزل‌آلا است. اگر به ماهی‌گیری علاقه دارید، قلابی بیندازید. فضای اطراف آبشار بکر است و می‌توانید در زمان قدم‌زدن سوژه‌های نابی برای عکاسی پیدا کنید. 

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ∎ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر☐ بهار     ☐ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای اقامت و کمپ وسایل لازم همراهتان باشد.
نکته‌های مهمدر روزهای بارانی به‌سمت این آبشار نروید. زیرا خطر سیل و طغیان رودخانه وجود دارد.

جاذبه های تاریخی تالش 

شهر تالش علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، دارای بناهای تاریخی است که هرکدام قصه‌ای از گذشته را روایت می‌کند. در ادامه مطلب برایتان از بناهای تاریخی تالش گفته‌ایم.

حمام تاریخی مریان تالش | بنایی به قدمت قاجار

سازه‌ای به‌جامانده از دوره قاجار در تالش وجود دارد که به آن حمام تاریخی مریان می‌گویند. نصرالله خان (سردار امجد)، یکی از حکام قاجار، دستور داد تا این حمام را برای خاندانش بسازند. او ساخت بنا را به معماری آلمانی سپرد. معمار، این بنا را در سطحی شیب‌دار و با معماری آلمانی ساخت. جنس این سازه از خشت، گچ و سنگ است و زیربنایی به‌اندازه 131 متر مربع دارد. وجود این بناها نشان می‌دهد که تالش از همان گذشته، از آبادی‌های پرسرنشین و رونق‌یافته‌ای بود. برای بازدید از این حمام باید از بخش مرکزی تالش، خودتان را به روستای آق اولر برسانید. 

قلعه تاریخی صلصال  

بین زمین‌های کشاورزی و در نزدیکی منطقه لیسار، بنایی قدیمی خودنمایی می‌کند. قلعه تاریخی صلصال، یکی از قدیمی‌ترین بناهای این منطقه است. قدمت این سازه بیشتر از هزار سال است و به دوره سلجوقی برمی‌گردد. درون این بنا، چاه و آب‌انبار وجود دارد. به همین خاطر محقق‌ها باور دارند که این بنا، قلعه‌ای نظامی بوده است و فرمانده‌ها و حکام در آن زندگی می‌کردند

طبیعت زیبای روستای لیسار هم جذابیت این بنا را چندبرابر کرده است. پله‌هایی سنگی در دامنه کوه وجود دارد که می‌شود با استفاده از آن‌ها به قلعه رسید. از بالای تپه چشم‌اندازی از مراتع سرسبز و کوه‌های دل‌انگیز پیداست که نمی‌شود از آن چشم برداشت.  

اطلاعات بازدید از قلعه تاریخی صلصال

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ∎ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار    ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

هرکدام از «جاهای دیدنی تالش» زیبایی خاص خودش را دارد؛ هر آنچه از این دیار خوش‌آب‌وهوا می‌دانستیم به شما گفتیم. امیدواریم از این سفر با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در گذشته به یکی از این مقاصد سفر کرده‌اید، از تجربه‌هایتان در کامنت‌ها بگویید. برای خواندنشان مشتاقیم. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.