غذاهای سنتی مشهد | طعم هایی که باید حتماً چشید

0

یکی از قسمت‌های جالب سفر به هر شهر، چشیدن طعم غذاهای سنتی آن است. امروز قصد داریم تا شما را با غذاهای سنتی مشهد یکی از دلایل اصلی خرید بلیط هواپیما مشهد و سفر به این شهر آشنا کنیم. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا غذاهای سنتی این شهر را بهتر بشناسید.

غذاهای سنتی مشهد

شله مشهدی

تصویری از شله مشهدی غذای سنتی مشهد

شله مشهدی تقریباً یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی مشهد است. این غذای سنتی طرفداران بسیاری دارد و جالب است بدانید که اهالی مشهد نیز طرفدار پروپاقرص این غذا هستند. شله مشهدی از انواع حبوبات مثل بلغور گندم، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، برنج نیم‌دانه، لوبیا رشتی، عدس، ماش، گوشت گوساله و انواع ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. به همین خاطر می‌توان این غذا را ترکیبی از انواع حبوبات دانست و اگر میانه خوشی با حبوبات ندارید و مشکلات گوارشی برای شما به‌وجود می‌آورند، بهتر است چشیدن طعم این غذا را نیز فراموش کنید. شله مشهدی را می‌توان بیشتر مشابه حلیم دانست. این غذا باید با گوشت تازه و فراوان تهیه شود و به این ترتیب غذای گران‌قیمتی به حساب می‌آید.

پلو مخلوط مشهدی

پلو مخلوط مشهدی یک غذای خوشمزه و لذیذ مشهدی است که طرفداران بسیاری دارد. شاید بتوان گفت که مردم مشهد حداقل ماهی یک بار این غذا را طبخ و نوش جان می‌کنند. ظاهر این غذا بسیار اشتهابرانگیز است و از گوشت، پیاز، برنج، هویج، لوبیا و رب گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. در حقیقت این غذا را باید ترکیبی از لوبیا پلو و استانبولی دانست که طعمی نسبتاً عجیب و خوشمزه دارد.

نحوه سرو پلو مخلوط مشهدی بسیار مهم است. ته دیگ یکی از عناصر مهم در پلو مخلوط محسوب می‌شود و حتماً باید ته دیگ سیب‌زمینی یا نان داشته باشد. معمولاً پلو مخلوط مشهدی را در قابلمه‌های تک‌نفره طبخ می‌کنند و مستقیماً قابلمه را داخل یک بشقاب بر می‌گردانند تا ته دیگ روی بشقاب قرار بگیرد. به این شکل ظاهر غذا چندین برابر اشتهابرانگیز می‌شود و می‌توانید غذای خود را ابتدا با ته‌دیگ چرب و خوشمزه آغاز کنید.

چنگالی

نام این غذا بسیار بامزه است. چنگالی برای مردم مشهد یک عصرانه به حساب می‌آید و طرفداران زیادی دارد. این غذا قدمت بسیاری دارد و یک میان‌وعده سالم و مقوی به‌شمار می‌آید. اگر عادت به میل‌کردن میان‌وعده‌های مضر در وعده عصرانه دارید، می‌توانید چنگالی را جایگزین آن کنید. برای تهیه چنگالی، ابتدا نان بیات شده را خرد کنید و در ماهیتابه بریزید. سپس آن را با روغن سرخ می‌کنید تا کاملاً برشته شود. در مرحله بعد باید به نان کمی عسل، شکر یا شیره نبات اضافه کنید و کاملاً آن را هم بزنید. هرچه عسل آن بیشتر شود، چنگالی خوشمزه‌تر خواهد شد. در مرحله آخر نیز اجازه دهید که غذا سرد شود تا شیره را به خود بکشد و طعم باز کند. اگر خیلی به فکر چاقی نیستید، بهتر است به‌جای روغن از کره یا روغن حیوانی استفاده کنید. این غذا بسیار خوشمزه و البته کمی چاق‌کننده است.

آش لخشک

آش لخشک در کنار شله مشهدی یکی دیگر از آش‌های معروف مشهد به حساب می‌آید که ماده اولیه آن نیز عدس است. این آش شباهت فراوانی به آش رشته معمولی دارد؛ اما در طبخ آن فقط از عدس به عنوان حبوبات استفاده می‌شود. عدس در مقایسه با سایر حبوبات ساده‌تر هضم می‌شود و به همین خاطر این آش را باید در مقایسه با آش رشته بسیار سبک‌تر دانست. پس اگر عاشق طعم آش هستید، ولی به‌خاطر مشکلات گوارشی نمی‌توانید طعم آن را زیر دندان خود بچشید، بهتر است آش لخشک را امتحان کنید. این آش با رشته، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ سرو می‌شود و طعمی بی‌نظیر دارد.

یتیمچه مشهدی

زمانی که پشت «یتیمچه» عبارت مشهدی می‌گذاریم، شاید بسیاری از افراد مدعی شوند که یتیمچه برای شهر ماست و به مشهدی‌ها تعلق ندارد! با وجود آنکه یتیمچه در شهرهای مختلف با کمی تفاوت در دستور تهیه، طبخ می‌شود؛ اما درون‌مایه تمامی دستور‌ها مشابه یکدیگر هستند. یتیمچه غذایی خوشمزه و کاملاً گیاهی است که در اکثر شهرهای ایران نیز طبخ می‌شود. برای تهیه‌کردن این غذا، بادمجان، لوبیا، عدس، نخود، دارچین، زردچوبه و فلفل را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و تقریباً در تمامی یتیمچه‌ها این ترکیب ثابت است؛ اما برخی شهرها در نهایت یتیمچه را با کشک، نعنا داغ یا گوجه‌فرنگی نیز ترکیب می‌کنند که این تفاوت اصلی را ایجاد می‌کند. شاید تصور کنید که چرا این غذا را یتیمچه می‌نامند؟ دلیل این است که یتیمچه غذایی ساده و ارزان قیمت است که به‌سرعت آماده می‌شود!

اشکنه قروت

اشکنه قروت را در برخی از شهرهای ایران با نام «کله جوش» نیز می‌شناسند. این غذای محبوب از ترکیب کشک، پیاز داغ، مغز گردو، نعنا داغ و انواع ادویه تهیه می‌شود و بسیار مقوی است. اشکنه به‌سبب وجود کشک، منبعی عالی از کلسیم به حساب می‌آید. این غذا را باید حالت تیلیت میل کنید. برخی این غذا را با نان خشک شده تیلیت می‌کنند و برخی دیگر نان تازه را ترجیح می‌دهند. این غذا در شهرهای مختلف طبخ می‌شود و تنها در نوع ادویه تفاوت دارد.

آش ماست

خب نوبت به آش ماست، یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد می‌رسد. این غذا یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی مشهد و خراسان رضوی است که در شهرهای مختلف نیز طبخ می‌شود. البته مردم مشهد به شدت معتقد هستند که آش ماست فقط به مشهد تعلق دارد. از طرف دیگر، مردم سبزوار نیز این غذا را به‌شکلی دیگر و با همین نام طبخ می‌کنند؛ اما در حقیقت آش ماست مشهدی با آش ماست سبزواری تفاوت دارد. به‌صورت کلی برای تهیه‌کردن آش ماست مشهدی از لپه، پیاز، سیر، ماست، شوید، سینه مرغ، نعنا، زعفران، برگ بو و انواع ادویه استفاده می‌شود. طعم این آش با آش‌های دیگر تفاوت زیادی دارد و نمی‌توان آن را مشابه هیچ آش دیگری دانست. آش ماست بسیار سبک است و اصلاً به سیستم گوارش فشار نمی‌آورد. از این رو می‌توان این آش را برای میان وعده مناسب دانست.

 کوکو شیرین

کوکو شیرین یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است که می‌توانید آن را به‌عنوان غذای اصلی، دسر و یا حتی میان‌وعده میل کنید. بسیاری از افراد علاقه فراوانی به غذاهای شیرین ندارند؛ پس اگر شما نیز این طور هستید، بهتر است طعم کوکو شیرین را به‌عنوان دسر بچشید. در طبخ این غذا از تخم‌مرغ، آرد، زعفران و آرد ذرت استفاده می‌شود. طعم شیرین این کوکو از شیره‌ای مخصوص به وجود می‌آید که پس از آماده‌کردن غذا، همانند باقلوا روی آن می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا کوکو مدتی در آن باقی بماند. شیره مخصوص کوکو شیرین نیز از ترکیب شکر، آب، گلاب و زعفران فراوان تهیه می‌شود. برخی افراد این کوکو را به‌صورت سرد و برخی دیگر به‌صورت گرم سرو می‌کنند؛ اما حتی اگر می‌خواهید این غذا را با نان و به‌عنوان غذای اصلی میل کنید، سرد آن بسیار خوش‌طعم‌تر است.

رشته پلو

رشته پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است؛ اما آنقدر معروف شده که بسیاری از شهرها مدعی هستند که رشته پلو منحصر‌ به آن‌هاست. رشته پلو از ترکیب رشته پلویی و برنج سفید تهیه می‌شود و هیچ دستور خاصی ندارد. این غذا را معمولاً با گوشت، مرغ یا حتی ماهی میل می‌کنند. در این غذا رشته‌های بلند پلویی ریخته می‌شود. چنین مرسوم شده است که این رشته‌ها دلالت بر رشته زندگی دارند و رشته پلو را در شب سال نو طبخ می‌کنند تا رشته زندگی بدون گره باشد. این رسم در شهرهای مختلفی همانند تهران نیز برگزار می‌شود و بسیاری از مردم ایران در شب سال نو، این غذا را طبخ می‌کنند. به همین خاطر شهرهای مختلف نیز مدعی مالکیت رشته پلو هستند؛ اما در حقیقت رشته پلو یک غذای سنتی مشهدی است و آن را با مرغ زعفرانی، دارچین، سماق، پیاز و کره میل می‌کنند.

حلوای ماقوت

حلوای ماقوت یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است که آن را با نام مسقطی مشهدی نیز می‌شناسند. این غذا بیشتر به‌عنوان دسر سرو می‌شود و طعمی بی‌نظیر دارد. برای تهیه  این حلوا، از آرد، خلال بادام و زعفران استفاده می‌شود و اگر در مکانی مناسب این حلوا را نوش جان کنید، مست بوی عطر زعفران خواهید شد. ماقوت را باید زمانی که سرد شد و خودش را گرفت میل کرد. این حلوا حالت ژله‌ای دارد و بسیار لذیذ و شیرین است. ماقوت در مراسم مذهبی و یا مناسبت‌های مختلف نیز طبخ می‌شود.

کباب شیشلیک

شاید بسیاری از افراد بر این باور باشند که کباب شیشلیک یا همان دنده کباب به مردم ایل قشقایی تعلق دارد. برخی دیگر این کباب خوشمزه و خوش خوراک را متعلق به مردم کردستان می‌دانند. حتی مردم تهران نیز در این زمینه مدعی هستند و شیشلیک را ابداع خود می‌دانند؛ اما به هر صورت نمی‌توان شیشلیک‌های معروف شاندیز مشهد را نادیده گرفت و هر چه باشد، گردشگران بسیاری برای چشیدن طعم شیشلیک‌های مشهدی عازم طرقبه یا شاندیز می‌شوند. شیشلیک از راسته گوسفند تهیه می‌شود و آن را به‌مدت چند ساعتی در موادی همانند آبلیمو، ماست، روغن و فلفل قرار می‌دهند تا طعم بگیرد. تازه بودن گوشت گوسفند تأثیر بسزایی در طعم شیشلیک دارد.

خورش ریواس

ریواس نوعی گیاه است که بیشتر در منطقه خراسان کاربرد دارد و با آن غذاهایی همانند خورش ریواس را طبخ می‌کنند. خورش ریواس غذایی نسبتاً محبوب است که در سفره مردم سبزوار، نیشابور، کردستان و مشهد دیده می‌شود. خورش ریواس کمی ترش مزه است و برای طبخ آن از گوشت تازه گوسفندی، جعفری، پیاز، شکر و نعنا تازه استفاده می‌کنند. خوردن خورش ریواس به ذائقه فرد بستگی دارد و برخی عاشق آن می‌شوند و برخی دیگر اصلاً مزه آن را نمی‌پسندند. بسیاری از مردم مشهد مدعی هستند که این غذا بین غذاهای سنتی مشهد به حساب می‌آید و اولین بار آن را در مشهد تهیه کرده‌اند. به‌صورت کلی سندی تاریخی در این باره وجود ندارد؛ اما می‌توان گفت که یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های ریواس را می‌توانید در مشهد بیابید.

دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی یکی از غذاهای سنتی مشهد است که به سبب نام‌گذاری، هیچ شک و تردیدی درباره اصالت آن وجود ندارد. این غذا را بیشتر می‌توان یک دسر یا شیرینی بر پایه برنج دانست که طعمی بسیار عجیب و خوشمزه دارد. برای تهیه دیگچه مشهدی از برنج، هل، گلاب، شیر، زعفران، شکر و کره استفاده می‌شود. دیگچه آنقدر سنگین است که حتی می‌توانید آن را به عنوان وعده اصلی غذایی میل کنید. این دسر بسیار لذیذ، خوش‌خوراک، شیرین و خوش عطر است. زمانی که دیگچه را در دهان خود می‌گذارید، عطر هل، گلاب و زعفران مشام شما را پر می‌کند و مست عطر آن خواهید شد. اگر در ایام شهادت به مشهد سفر کردید، شاید خوش شانس باشید و بتوانید این دسر خوشمزه را به‌عنوان نذری دریافت کنید. از نظر طعمی می‌توان دیگچه را با شله‌زرد مقایسه کرد.

دیزی سنگی

دیزی سنگی از نظر مواد اولیه هیچ تفاوتی با آبگوشت‌های تهرانی ندارد؛ اما آن را در ظروف سنگی مخصوص تهیه می‌کنند و این ابتکار را باید مخصوص مردم مشهد دانست. اگر به کوه سنگی مشهد بروید، می‌توانید طعم دیزی سنگی مشهدی را بچشید. وجود سنگ مخصوص ظروف دیزی باعث می‌شود تا حرارت به‌صورت مستقیم دیزی را تحت تأثیر قرار ندهد و دیزی به‌آرامی پخته شود. به همین خاطر دیزی سنگی طعمی بی‌نظیر دارد.

قیمه مشهدی

قیمه یک غذای سنتی ایرانی است که اصلاً نمی‌توان آن را متعلق به یک شهر یا قوم خاص دانست. با این وجود برخی شهرها تغییرات زیادی را در قیمه ایجاد کرده‌اند تا با ذائقه خودشان سازگاری بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال شاهد غذایی مشابه قیمه در کرمانشاه هستیم که آن را خورش خلال می‌نامند یا در شهر قزوین، قیمه را با نام قیمه نثار می‌شناسند. در شهر مشهد نیز قیمه از نظر ادویه‌های استفاده شده با قیمه سایر شهرهای ایران تفاوت دارد. قیمه مشهدی بسیار پرادویه است و در طبخ آن از هل، دارچین و جوز هندی استفاده می‌کنند. برخی افراد که عاشق طعم تند ادویه هستند، طعم این قیمه را به قیمه‌های معمولی ترجیح می‌دهند. در هر صورت باید گفت که مقایسه طعم غذا کاملاً سلیقه‌ای است.

رستوران های سنتی مشهد

خب شاید شما نیز همانند ما با دیدن نام این غذاها حسابی گرسنه شده باشید و می‌خواهید که طعم غذاهای سنتی مشهد را بچشید. به همین خاطر در بخش انتهایی مقاله قصد داریم تا بهترین ستوران های مشهد را نیز به شما معرفی کنیم تا بتوانید طعم این غذاهای خوشمزه را بچشید.

رستوران سنتی علی خان

ساعات کار11 صبح تا ۱۱ شب
شماره تلفن05132725114
آدرسمشهد، بلوار طبرسی، تقاطع مجلسی، انتهای علیمردانی ۱

رستوران سنتی ملاقه

ساعات کاری8 صبح تا ۱۲ شب
شماره تماس05137601811
آدرسمشهد، خیابان فرهاد، فرهاد 25

رستوران سنتی بابا قدرت

ساعات کار11 صبح تا ۴ بعدازظهر و ۷ شب تا ۱۲ شب
شماره تماس05133440803
آدرسمشهد، کوی کارگران، خیابان 17 شهریور، خیابان صدر، پلاک 16

رستوران فانوس آبی

ساعات کاری11 صبح تا ۱۲ شب
شماره تماس05136232118
آدرسمشهد، بلوار فردوس

رستوران سنتی دلنوازان

ساعات کاری11 صبح تا ۱۲ شب
شماره تماس05136220330
آدرسمشهد، بلوار فلاحی

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره غذاهای سنتی مشهد چیست؟ آیا تا به حال طعم این غذاها را چشیده‌اید؟ به نظر شما خوشمزه‌ترین گزینه بین غذاهای سنتی مشهد کدام است؟ آیا غذایی سنتی وجود دارد که شما را به خرید بلیط قطار مشهد یا بلیط اتوبوس مشهد و سفر به این شهر بکشاند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.

انتخاب خوشمزه‌ترین به ذائقه شما بستگی دارد؛ اما شیشلیک و حلوای ماقوت جزء خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی مشهد هستند.

یتیمچه غذایی کاملاً گیاهی است.

رستوران سنتی علی خان یکی از رستوران‌های سنتی معروف مشهد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.