جنگل راش | معدن طلای سبز در قلب مازندران

3

شما هم مثل ما به طبیعت گردی علاقه دارید؟ از آن دوستان پایه هستید که برای آخر هر هفته به دنبال جاهای دیدنی هستید؟ کوهنوردی دوست دارید یا از تماشای یک دشت سرسبز لذت می‌برید؟ جنگل پیمایی را بیشتر می‌پسندید یا نشستن بر لب رود؟ در این سفر با ره بال آسمان، هرچه را که دوست دارید، تجربه می‌کنید. بله؛ درست است شما قرار است به تکه‌ای از بهشت روی زمین به نام جنگل راش سفر کنید. سفری رویایی به معدن سبز مازندران.

زیباترین فصل سال برای دیدن جنگل راش

شما چه فصلی از سال را برای جنگل نوردی انتخاب می‌کنید؟ عطر درختان تازه سبزشده بهاری را دوست دارید یا به‌دنبال گوشه‌ای دنج و خنک در دل تابستان گرم هستید؟ پاییز هزاررنگ را برای سفر انتخاب می‌کنید یا زمستان پربرف؟ راستش را بخواهید قصد داریم از رازی سربه‌مُهر پرده برداریم: جنگل سحرآمیز راش. جنگلی زیبا در چهار فصل سال که جلوه‌های خاص و منحصربه‌فرد آن در گوشه‌گوشه جنگل پیداست. اگر دوست دارید در فصل بهار به جنگل بروید، بهتر است بدانید همان لحظات اول که به سنگده می‌رسید، از نسیم بهاری، سرسبزی جنگل و سکوت و آرامشی که در میان درختانِ راشِ گره‌خورده به آسمان حیرت‌زده می‌شوید. از عطر درختان تازه جوانه‌زده‌اش که هیچ نپرس، دلت می‌خواهد شیشه‌ای را از رایحه‌اش پر کنی و با خودت به خانه ببری.

جنگل راش در پاییز

بهار را پشت سر گذاشته‌اید و از گرمای تابستان و شلوغی شهر کلافه شده‌اید و دنبال جایی برای تمدد اعصاب هستید؟ چرا پا به جنگل های ایران مانند جنگل راش نمی‌گذارید؟ جنگلی با درختان افراشته که اجازه نمی‌‌دهد خورشید پوستت را هدف بگیرد. اگر بگوییم این جنگل آسمان ندارد، غُلُو نکرده‌ایم؛ شاید هم بهتر باشد بگوییم آسمانی دارد به سبزی زمینش.

اگر هم پاییز را برای جنگل نوردی انتخاب کرده‌اید به شما تبریک می‌گوییم؛ قطعاً یا عاشق پیشه‌اید یا سرشار از ذوق هنری.

جنگلی که بهار و تابستانش دل آدم را می‌برد، حتماً پاییزش هوش از سر آدم می‌برد. زیبایی راش در فصل پاییز فراتر از آن است که بشود با واژه‌ها توصیف کرد. باید پاییز آنجا باشید تا بندآمدنِ زبان از توصیف این شاهکار خلقت را تجربه کنید. این جنگل خیال‌انگیز را در زمستان بی‌برگ و برف‌پوش تصور کنیدو سفری خاطره‌آمیز رقم بزنید.

بهتر است قبل از بستن بار سفر، دیدنی‌ترین بخش های این جنگل پر رمز و راز را بشناسید. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دیدنی ترین قسمت های جنگل راش

جنگل راش در تابستان

  • درختان راش

دیدنی ترین جاذبه این جنگل درختان بلندقامت راش هستند. ارزش این درختان به‌قدری است که لقب معدن طلای سبز را از آنِ خود کرده‌اند. جنگل‌های ارتفاعات سوادکوه به جنگل «سنگده» یا «مرسی سی» هم معروف هستند و بهترین زمان بازدید از آن، در تابستان و اوایل پاییز است. شاید شما هم شنیده باشید که جنگل راش بخشی از جنگل های هیرکانی مازندران است؛ اما آیا می‌دانید جنگل هیرکانی یعنی چه؟

جنگل هیرکانی به جنگل‌های شمال ایران می‌گویند که متراکم‌اند. این جنگل‌ها قدمت بسیار دارند و برخی، آن‌ها را هم عمر دایناسورها می‌دانند. برای همین این جنگل به یک سرمایه ملی تبدیل شده است. تصور کنید شما هم قدم در جنگلی وصف‌نشدنی بگذارید که قدمتش از همه موجوداتی که در عمر خود دیده‌اید بیشتر است. این فرصت دست‌نیافتنی نصیب هر کسی نمی‌شود؛ پس تا دیر نشده بار سفری کوتاه به سال‌های ابتدایی حیات روی زمین ببندید.

نکته جالب دیگری که بهتر است درباره درخت‌های خاص راش بدانید آن است که حدوداً از سن 50 سالگی به بعد و هر 5 تا 15 سال یک بار میوه می‌دهند. میوه راش مانند فندق سه گوشه حدود دو سانتی‌متر است که در پوشش فلسی قرمز خاردار قرار گرفته و خوراکی است. پس یادتان باشد اگر سر راهتان میوه راش را دیدید؛ نوش جان کنید.

  • دشت بندبن و قله های نروخرو

نزدیکترین جای دیدنی به جنگل و آبشار راش مازندران دشت بندبن و کوه های نروخرو است. پوشش گیاهی دشت بندبن درختچه ازگل وحشی و زرشک است. این دشت که در دامنه قله نروخرو قرار دارد چشم‌اندازی بی‌نظیر را پیشکش نگاه شما می‌کند. اگر هم علاقه‌مند به کوهنوردی هستید، قطعاً قله نروخرو صعودی منحصربه‌فرد برایتان به ارمغان می‌آورد.

  • آبشار اوبن

آبشار اوبن

آبشار خزه‌ای اوبن یکی دیگر از جاهای دیدنی جنگل راش مازندران است. برای دیدن این آبشار خاص باید در دل جنگل حدوداً 40 کیلومتر را با ماشین آفرود بروید که همین آفرودسواری در دل جنگل بسیار هیجان‌انگیز است. بنابراین اگر شرایطش برایتان مهیاست حتماً برای شنیدن آواز خوش این آبشار بی‌نظیر وقت بگذارید. راستی می‌توانید شب را هم در نزدیکی آبشار اوبن کمپ بزنید؛ حتی تصور این صحنه آدمی را به وجد می‌آورد چه برسد به این که آنجا بساط پهن کرده باشید و زیبایی‌هایش را با چشمان خود ببینید. رسیدن به آبشار برایتان دشوار است؟ نگران نباشید؛ می‌توانید پاهایتان را در رودخانه خروشان و جاری جنگل بگذارید، چشم‌هایتان را ببندید و با خیالی آسوده از خنکای آب رودخانه لذت ببرید.

ویدیویی زیبا از دل جنگل راش

تجهیزات لازم برای کمپ شاهانه

می‌دانید منظورمان از تفریحی شاهانه چیست؟ اوقاتی که فقط بتوان در آن خوش گذراند ولاغیر؛ راحت باشی و شرایط طوری فراهم شود که کمبود چیزی اذیتتان نکند. اولین و مهم‌ترین نکته این است که لباس متناسب با فصل داشته باشید. اگر در روزهای سرد سال تصمیم گرفته‌اید جنگل نوردی کنید، لباس‌های گرم سبک و کم‌حجم بردارید. کفش و کوله پشتی و قمقه آب دیگر لوازمی است که حتماً باید همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم در هرفصلی که قصد سفر به ارتفاعات سوادکوه را دارید یک لباس بارانی همراه خود ببرید؛ چراکه حتی در دل تابستان هم احتمال دارد باران ببارد.

تجهیزات مورد نیاز برای جنگل نوردی

زیرانداز ضدآب هم که همراه همیشگی کمپ‌زدن‌هامان هست. اینجا هم منطقه کوهستانی است و احتمالاً زمین آن به تازگی باران خورده. اگر به طبیعت گردی علاقه دارید و می‌خواهید یک شب آرام را در جنگل جادویی راش سپری کنید چادر مسافرتی و کیسه خواب نیز به کارتان می‌آید.

مواد غذایی و نوشیندنی را حتماً به تعداد وعده‌هایی که قرار است آنجا اقامت داشته باشید همراه خود ببرید. اگر هم می‌خواهید یک چای آتشی خوش عطر را در این معدن سرسبز نوش جان کنید بهتر است چوب را با خود همراه ببرید و به جان طبیعت جنگل راش نیوفتید.

راستی اگر ماشینتان شاسی بلند باشد که غمی نیست، در غیراین‌صورت ممکن است برای رسیدن به آبشار اوبن در هوای بارانی به مشکل بخورید.

اقامت در جنگل راش

اقامت در جنگل راش

تصمیم به رفتن گرفته‌اید؛ می‌دانیم!

احتمالاً حالا که تصمیم به رفتن گرفته‌اید می‌خواهید حداقل دو روز را در این منطقه سپری کنید تا تمام جاهای دیدنی جنگل و روستای سنگده را ببینید و لذت ببرید. حدس می‌زنیم ذهنتان درگیر جای خواب شده و به هر دلیلی نمی‌خواهید شب را در دل جنگل و در چادر سپری کنید. اجازه دهید شفاف بگوییم؛ در جنگل راش اقامتگاهی وجود ندارد؛ اما نگران نباشید. شما می‌توانید با پرس‌وجو بین بومیان و روستاییان این منطقه اقامتگاه بوم گردی، خانه‌ها یا سوئیت های محلی را برای اقامت خود دست و پا کنید. با این‌حال محض احتیاط هم که شده یک چادر جمع‌وجور همراه خود داشته باشید.

قدم زدن، عکاسی، دوچرخه سواری، گردش و چادر زدن می‌توانند خاطره‌ای شیرین‌تر از عسل را در ذهن شما ثبت کند. رفتن به جنگل راش مازندران خیلی سخت نیست و حتی می‌تواند در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز میزبان قشر زیادی از کهنسالان باشد. همچنین بستری مناسب برای دوچرخه سواری، کوه نوردی و صخره نوردی فراهم کرده که لذت سفر را برایتان صدچندان می‌کند.

اگر اهل جنگل نوردی و پیاده روی نیز هستید، کفش مناسب، خوراکی‌های مقوی و باتوم همراه خود داشته باشید تا با خیال راحت راه را طی کنید. هچنین اگر می‌خواهید به خود و همسفرانتان بیشتر خوش بگذرد حتماً بساط چای و غذا را پهن کنید و البته مراقب درختان راش سر به فلک کشیده و طبیعت چشم‌نوازش باشید.

مسیر رسیدن به معدن طلای سبز ایران

تا به اینجا فهمیدید که جنگل راش کجاست و چرا باید آن را دید، همه تمهیدات سفر را هم چیدید؛ فقط مانده مسیر رویایی رسیدن. برای رسیدن به جنگل و آبشار راش ابتدا از هر جای ایران با وسیله نقلیه شخصی یا خرید بلیط هواپیما به مقصد نزدیکترین فرودگاه این منطقه خودتان را به جاده فیروزکوه برسانید؛ در این جاده دقیقاً بین شورمست و پل سفید دنبال خروجی لمرز باشید. پس از آن مسیر را تا رسیدن به سنگده ادامه دهید. پیشنهاد می‌کنیم در این روستای باصفا خستگی در کنید. سپس از هرکسی بپرسید، جاده خاکی جنگل را به شما نشان می‌دهد. اگر طبیعت‌گردی را تازه شروع کرده‌اید برای رسیدن به جنگل از بومیان این منطقه راهنمایی بخواهید.

ره بال آسمان سفر خوشی را برایتان آرزو می‌کند. چنانچه از قبل به بهشت سحرانگیز جنگل راش مازندران یا دیگر جاهای دیدنی مازندران سفر کرده‌اید، برای ما در بخش دیدگاه‌ها از تجاربتان بگویید و جالب‌ترین خاطراتتان را برایمان تعریف کنید. اگر هم نکته یا سؤالی ذهنتان را درگیر کرده، در همین بخش آن‌ها را با ما در میان بگذارید تا پس از گرفتن پاسختان، با خیال راحت طبیعت گردی خود را به مقصد سنگده شروع کنید.

5/5 (5 نظر)
3 نظرات
  1. ایوب می گوید

    بسیار عالی و جذاب

  2. MaLiHe می گوید

    جنگل راش بسیار زیباست بخصوص با وجود ابشار زیبای اوبن داخلش فقط کاش یک سری از امکانات رفاهی اولیه رو فراهم میکردن تا خسارت احتمالی به این طبیعیت زیبا رو کاهش بدن.با تشکر از مقاله خوبتون

    1. زهرا کامکار می گوید

      درود به شما
      ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.