مهم ترین نکات سفر با قطار

0

سفر با قطار به هر مقصدی که باشد، می‌تواند جزو خاطره‌انگیزترین سفرهایی باشد که تجربه می‌کنید. نشستن در کوپه قطار و چشم دوختن به مناظری که با سرعت از پیش چشمتان عبور می‌کنند در حالی که صدای ریل، موسیقی متن این چشم‌انداز است، هرکسی را به وجد می‌آورد. درست پس از اینکه خرید بلیط قطار با موفقیت به اتمام رسید، باید خودتان را آماده سفر کنید. سفر با قطار نیز مانند هر سفر دیگری، نیازمند رعایت چندین نکته مهم است که سفر را برایتان راحت و آسوده می‌کند. در این نوشته می‌خواهیم مهم ترین نکات سفر با قطار را با هم مرور کنیم.

شارژ کردن وسایل الکترونیکی | یکی از مهم ترین نکات سفر با قطار

وسایل الکترونیکی خود را شارژ کنید

این روزها، وجود وسایل الکترونیکی مثل گوشی، لپ‌تاپ، تبلت یا حتی گوشی‌های هوشمند در هر زمان و هر موقعیتی ضروری هستند. خصوصاً اگر سفری طولانی در پیش داشته باشید، برای زنگ‌زدن به عزیزانتان یا حتی سرگرم‌شدن، حتماً به تلفن همراه یا تبلت خود نیاز خواهید داشت. به همین دلیل، بهتر است که پیش از سفر تمام وسایل الکترونیکی که قرار است در طول سفر همراه شما باشد را شارژ کنید تا به شارژر نیاز پیدا نکنید.

البته باید بدانید که در همه قطارها، پریز برق برای استفاده وجود دارند؛ اما با وجود جمعیت زیادی که در قطار وجود دارد، ممکن است که نوبت به استفاده شما نرسد. همچنین نوسانات برق در مسیر تقریباً زیاد است و ممکن است به وسیله شما آسیب بزند. راه دیگر هم همراه‌داشتن پاور بانک است.

همراه داشتن وسایل ضروری | ضروری‌ترین نکته سفر

وسایل ضروری را با خود به همراه داشته باشید

یکی از چیزهایی که همیشه افراد را در طول سفرهای مختلف به دردسر می‌اندازد، به همراه نداشتن وسایل ضروری در حین سفر است. بدون شک، مهم‌ترین وسیله ضروری که باید در سفر با خود به همراه داشته باشید، مدارکتان است. قبل از سوار شدن به قطار، مطمئن شوید که مدارکتان را در جایی امن و در دسترس قرار داده‌اید.

وسایل ضروری را با خود به همراه داشته باشید

وسایل بهداشتی و شخصی، از دیگر گزینه‌هایی هستند که باید هیشه با خود به همراه داشته باشید. دستمال کاغذی، دستمال مرطوب، مایع ضدعفونی‌کننده و همچنین لوازمی مانند کرم مرطوب کننده، لوازم آرایشی که ممکن است چند بار در طول سفر به آن‌ها احتیاج پیدا کنید، باید در کیف دستی‌تان باشند.

تعداد چمدان ها | نکته‌ای مهم برای سفر با قطار

راحتی سفر برای سالمندان

درست است که در قطار ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های میزان بار را ندارید؛ اما باز هم بهتر است بارتان را به حداقل برسانید. در قوانین سفر با قطار آمده است که هر شخص می‌تواند دو عدد چمدان با ابعاد نهایتاً ۷۰ سانتی‌متر با خودش به داخل کوپه بیاورد. وزن این چمدان‌ها هم تا ۳۰ کیلوگرم مجاز است. بار بیشتر از این وزن و ابعاد حتماً باید تحویل واگن باربری شود. البته آن هم محدودیت خاص خوش را دارد. برای مثال بسته‌های بزرگ‌تر از یک متر و بیشتر از ۲۰۰ کیلوگرم هم اجازه ورود به واگن باربری را ندارند.

اشیای ممنوعه در قطار | وسایلی که دردسر ساز هستند

هزینه حمل حیوانات با هواپیما

قوانین حمل بار در قطار به اندازه هواپیما سخت‌گیرانه نیست. برای مثال شما می‌توانید در قطار اشیای تیز یا حتی چاقو حمل کنید؛ اما حمل سلاح گرم، مواد آتش‌زا یا مواد منفجره در قطار هم ممنوع است. حتی سعی کنید در بارهایتان ترقه و فشفشه هم نباشد تا دردسری برایتان ایجاد نشود. همچنین بر خلاف تصور بسیاری افراد، حمل حیوان در قطار ممنوع است.

رعایت نکات ایمنی | برای حفظ سلامت خود و دیگران

نکات ایمنی را رعایت کنید

یکی از مهم ترین نکات سفر با قطار یا سفر به هر شکل دیگری، توجه کردن به نکات ایمنی، به خاطر سپردن آن‌ها و رعایت کردنشان در مواقع ضروری است. در سفر با قطار، یکی از نکات ایمنی مهم، یاد گرفتن نحوه کار با ترمز اضطراری است. به محض وارد شدن به قطار، دستورالعمل کار با آن را مطالعه کرده تا در شرایط اضطراری آماده باشید.

توجه داشته باشید که کشیدن بی‌دلیل ترمز اضطراری، مشمول جریمه نقدی خواهد بود.

یکی دیگر از نکات ایمنی، مراقبت از کودکان‌ در قطار است. بهتر است بچه‌ها را تا حد امکان از محل اتصال بخش‌های قطار دور نگه دارید.

پوشیدن لباس راحت | تضمینی برای راحتی خودتان

لباس راحت بپوشید

سفر با قطار با وجود تمام جذابیت‌هایی که دارد،‌ ممکن است از جایی به بعد، شما را کلافه و خسته کند. یکی از عواملی که نقش مهمی در آرامش روانی و آسودگی شما در سفر دارد، پوشیدن لباسی راحت و مناسب است که نه باعث شود از گرما کلافه شوید و نه تمام مدت سفر، از سرما بلرزید.

هنگامی که لباس طول سفرتان را انتخاب می‌کنید، حواستان به آب و هوای مقصد نیز باشد و در صورت لزوم، لباسی متناسب با آب و هوای آنجا نیز با خود به همراه داشته باشید. یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب لباس مهم است، توجه به مدت زمان سفر است و ساعات سفرتان است که آیا قرار است در قطار بخوابید یا خیر. در این صورت لباسی انتخاب کنید که هنگام خوابیدن، شما را آزار ندهد.

گوش‌به‌زنگ بودن برای مقصد | جا نمانید!

حواستان به مقصد باشد

یکی دیگر از نکات مهم سفر با قطار،‌ دقت کردن به شهر مقصد و مسیر حرکت قطار است. همان طور که می‌دانید، قطارها در طی مسیر خود در شهرهای مختلفی توقف می‌کنند. برای مثال اگر بلیط شما برای تهران به مشهد باشد، قطار در شهرهای متفاوتی مانند نیشابور، گرمسار و غیره توقف خواهد داشت. اگر مقصد شما یکی از این توقفگاه‌های میانی است، بهتر است قبل از شروع سفر، نقشه توقف قطار و جدول زمانی آن را چک کرده یا از مأمور قطار، زمان تقریبی رسیدنتان را بپرسید. اگر برنامه زمانی سفرتان به‌صورتی است که نیمه‌شب به مقصد می‌رسید، بهتر است قبل از خواب، ساعت تلفن همراهتان را کوک کنید یا از همسفرانتان بخواهید که شما را هم بیدار کنند.

استراحت کردن | نکته ای مهم در سفر با قطار

استراحت کنید

یکی از چیزهایی که می‌تواند کلافگی و خستگی مسیر را در سفر با قطار کم کند، چند ساعت خواب است. درست است که در کوپه‌های کوچک قطار یا روی صندلی‌های قطارهای اتوبوسی، خبری از خواب شیرینی که در خانه خود دارید، نیست؛ اما تلاش کنید که حداقل زمانی را برای خواب و استراحت اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند که گذر زمان را کمتر حس کنید و از خستگی یک جا نشستن و بیکار بودن در امان باشید.

استراحت کردن در قطار

با وجود همه این فواید، خوابیدن در سفر ممکن است برای برخی دشوار باشد؛ چراکه شما در کنار افراد دیگری نیز هستید که ممکن است بیدار باشند و سر و صدا کنند. پیش از سفر، به این موضوعات فکر کنید و برایش آماده باشید. مثلاً برای تجربه خواب بهتر، می‌توانید با خود چشم‌بند یا بالش گردنی ببرید یا اگر حساسیت‌های خاصی دارید، بالش و ملافه شخصی خودتان را نیز به همراه داشته باشید.

ایجاد سرگرمی برای خود و اطرافیان | یکی از مهم ترین نکات سفر با قطار

به فکر سرگرمی باشید

در سفر با قطار، تماشا کردن مناظر بیرون از پنجره، می‌تواند مدتی شما را سرگرم کند؛ مخصوصاً اگر مسیر شما از میان جنگل‌های سرسبز و انبوه می‌گذرد. با وجود این، در سفرهای چندین ساعته، بالأخره از این کار خسته خواهید شد و نیاز پیدا می‌کنید که مدتی طولانی با یک فعالیت دیگر سرگرم شوید. توصیه ما به شما این است که اگر قرار است با گروهی از دوستانتان به سفر بروید، پیش از آغاز سفر چندین بازی و سرگرمی مهیا کنید که در طول مسیر انجام دهید.

سرگرمی در قطار

اگر هم قرار است تنها به سفر بروید، خوب است چند تا از فعالیت‌های محبوبتان را آماده کنید. کتاب دل‌خواهتان را در کیف دستی خود قرار دهید، فیلمی طولانی و جذاب را در تلفن همراه خود دانلود کنید یا چندین پادکست جذاب را در نظر بگیرید. این فعالیت‌ها می‌توانند تا مدت‌ها شما را سرگرم کنند و از خستگی سفر بکاهند.

تغذیه مناسب | حیاتی‌ترین نکات سفر با قطار

گرسنه نمانید

یکی از مهم‌ترین نکات سفر با قطار که شاید کمتر به آن توجه بشود، مهیا کردن خوراکی‌هایی برای طول مسیر است. با وجود اینکه قطار برای شما میان‌وعده‌های مختلفی در نظر گرفته است، بد نیست شما نیز دست خالی به سفر نروید. مدت زمان طولانی سفر، هرکسی را گرسنه می‌کند و طبیعی است که خوراکی‌های داخل قطار آنقدر متنوع یا جذاب نیستند که در تمام طول سفر شما را سیر نگه دارند.

از طرفی اگر جزو آن دسته از افراد باشید که به سلامت خود اهمیت می‌دهید و نمی‌توانید هر غذایی را بخورید، به احتمال بسیار زیاد خوراکی‌های قطار به مذاق شما خوش نمی‌آیند و اذیت خواهید شد. یکی دیگر از خوبی‌های به همراه داشتن خوراکی این است که هنگام تماشای فیلم یا بازی، می‌تواند اوقات سرگرمی شما را جذاب‌تر کند و حس حضور در خانه را به شما بدهد.

ما در مقاله مجزایی با نام بهترین غذا برای سفر با قطار چیست، انواع غذاهای سالم برای سفر را برایتان آورده‌ایم.

رعایت ادب اجتماعی | نکته‌ای برای تجربه سفر خوب

خوش اخلاق باشید

سفر با قطار، خصوصاً قطارهای کوپه‌ای را شاید بتوان یک تجربه چند ساعته از هم‌زیستی کنار چندین فرد غریبه دانست که نیازمند صبوری و انعطاف بسیار زیاد است. در طول مدت سفر ممکن است از سر و صدای کوپه کناری، غذا خوردن فرد کنار دستتان، جابه‌جایی مدام برای باز کردن راه برای کسی که قصد بیرون رفتن از کوپه را دارد یا اتفاقات بسیار دیگری کلافه شوید.

خوش اخلاق بودن در قطار

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین نکته سفر با قطار در همین لحظات باید رعایت شود و آن، حفظ لبخند و برخورد خوب و محترمانه با سایر افراد است. مقصد و مبدأ مشترک چه خودخواسته و چه تصادفی، شما را در کنار این افراد قرار داده است و همگی همسفر یکدیگر هستید؛ بنابراین بهتر است با تعامل و درک متقابل، مسیر را برای خود و دیگران آسوده‌تر کنید.

رعایت حقوق دیگران | گامی برای رفاه همه

هوای همسفرانتان را داشته باشید

بی‌شک قطار بهترین وسیله نقلیه برای کودان و سالمندان است. وجود سرویس بهداشتی در هر کوپه و امکان تردد در آن باعث می‌شود که خیلی‌ها در مقایسه با اتوبوس، قطار را انتخاب کنند. از سویی ممکن است شما با خانواده یا دوستانتان به سفر بروید. سفرهای دسته‌جمعی هم بدون سروصدا و هیاهو نیست. این خوشبختی شماست که همسفران پرانرژی داشته باشید؛ اما باز هم حواستان به کوپه‌های کناری باشد.

طوری تفریح کنید که سروصدایتان باعث آزار دیگران نشود. همچنین در طول سفر تا حد ممکن به سالمندان یا خانواده‌های دارای بچه‌های کوچک کمک کنید تا آن‌ها هم سفر جذابی تجربه کنند.

در این نوشته شما را با برخی از مهم ترین نکات سفر با قطار آشنا کردیم. امیدواریم برایتان مفید باشد. شما چه تجربه‌ای از سفر با قطار دارید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.