ساحل سیسنگان | محل قرار دریا با جنگل

0

مازندران ساحل‌های زیادی دارد. همه این ساحل‌ها منتهی به یک دریا هستند؛ اما هرکدام جلوه خاص خود را دارند. در تمام این ساحل‌ها می‌توانید قدم بزنید، بیداری و خواب خورشید را نگاه کنید و از همه مهم‌تر تنی به آب بزنید. این کارهای تکراری از لذت‌های کوچک زندگی هستند. خوشایندی این خرده لذت‌ها می‌تواند کم و زیاد شود؛ زمانی که در ساحلی تمیز مانند ساحل سیسنگان قدم می‌زنید، بیشتر لذت می‌برید یا در ساحلی که با هر قدم ته سیگارها و زباله های دیگران را له می‌کنید؟ ساحل سیسنگان از ساحل‌های تمیز و دنج مازندران به حساب می‌آید. وسعت این ساحل اینقدری هست که شما فضایی کوچک برای خلوت‌کردن با دریا داشته باشید؛ خلوتی که در آن گوش‌ها صدای امواج را لمس می‌کنند و چشم‌ها منظره پیش رو را می‌بلعند. لباس مناسب بپوشید و عینک‌های آفتابی را به چشم بزنید که می‌خواهیم در ساحلی رؤیایی قدم بزنیم؛ ما را در این خوشی کوچک همراهی می‌کنید؟

ساحل سیسنگان کجاست؟

ساحل سیسنگان کجاست؟

زمانی که در آدرس مکانی چشممان به نام استان مازندران می‌خورد؛ در اعماق ذهنمان می‌دانیم که آن مکان حتماً باب میل ماست. استان مازندران استانی است که چالوس، کلاردشت، نوشهر و رامسر را در خود جای داده است. شنیدن این نام‌ها برای اکثر افراد با زنده‌شدن خاطرات خوش همراه است. اگر بخواهیم از تمام دیدنی‌های مازندران بازدید کنیم، باید حداقل یک ماهی را مهمان این استان جذاب باشیم.

ساحل سیسنگان

جاده چالوس شروع ماجرای هیجان‌انگیز استان مازندران است و پایان این سفر مشخص نیست. این‌ها را گفتیم تا شما را برای جاذبه دیگری از این استان جذاب آماده کنیم. ساحلی که برای دیدنش از راه دور تا اینجا آمده‌ایم؛ مازندرانی است. ساحل سیسنگان در یکی زیباترین سواحل ایران واقع شده است؛ شهر نوشهر جایی است که سی سنگان دلربا انتظار شما را می‌کشد. اگر اولین‌بار است که می‌خواهید به بندر نوشهر بروید، فرصت بازدید از سیسنگان را از دست ندهید.

مسیر دسترسی به ساحل سیسنگان

بعد از اینکه در نوشهر توقف کردید و خستگی راه را کمی از بدنتان دور کردید؛ دوباره سوار ماشین شوید. این بار باید نوشهر را به مقصد جاده نوشهر به نور ترک کنید. پیداکردن این جاده با وجود تابلوهای راهنما کار دشواری نیست. جاده را که پیدا کردید، حدود 35 کیلومتر از این مسیر را طی کنید. در همین محدوده است که تابلوی پارک جنگلی سیسنگان خودش را نشان می‌دهد. این تابلو را تا رسیدن به مقصد دنبال کنید.

فاصله ساحل سیسنگان تا مرکز شهر

این نکته را فراموش نکنید که لازم نیست برای رسیدن به مقصد عجله کنید؛ از مسیر خرمی که در آن قرار دارید نهایت لذت را ببرید. جاده‌ای که شما را به ساحل می‌رساند مثل اکثر جاده‌های شمال سرسبز است. رسیدنتان به مقصد با خودرو شخصی حدود یک ربع طول می‌کشد؛ می‌توانید کمی از سرعت ماشین کم کنید و از این سرسبزی لذت ببرید.

معرفی ساحل سیسنگان

معرفی ساحل سیسنگان

ساحل سیسنگان در واقع یک پارک ساحلی است که قدمتی زیاد دارد. این پارک ساحلی در سال 1344 ساخته شد. حکمت ساخت چنین ساحل باعظمتی حفاظت از درختان در برابر آسیب بود؛ هدفی که تا امروز ادامه پیدا کرد. طراح این پارک مهندس آشتیانی بود؛ قرارگرفتن نام ایشان در کنار نام پارک ساحلی سی سنگان از اصلی‌ترین علت‌های شهرت این پارک است. موقعیت جغرافیایی این ساحل جالب توجه است. پارک از شمال به دریای خزر، از جنوب به کوه‌های البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین کلا منتهی می‌شود؛ یعنی زمانی که شما از این پارک به اطراف نگاه می‌کنید، بسته به اینکه در کدام قسمت پارک باشید، مناظر متفاوتی می‌بینید. به نظر ما تمام زوایای این پارک را امتحان کنید.

ساحل سیسنگان مازندران

هرچه از دریا فاصله می‌گیریم و به سمت جنگل می‌رویم به ارتفاع پارک اضافه می‌شود. مرتفع‌ترین قسمت این پارک 50 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. مساحت کل پارک 602 کیلومتر مربع است. سیسنگان شهرتی در ایران رقم زد که زبانزد همه است. این پارک تنها ذخیره‌گاه بزرگ شمشاد در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود. در کنار شمشادهای این پارک بلوط‌هایی رشد کرده‌اند که ارتفاع آن‌ها به 10 متر می‌رسد. نقش سایه‌های این بلوط‌ها بر خزر و ساحل‌ آن از دیدنی‌های ساحل سینگان به حساب می‌آید.

غروب ساحل سیسنگان

لرگ، توسکا، ازگیل، بلوط، توت، آزاد، انجیر، گوجه جنگلی و… از درختان این پارک به حساب می‌آیند. حیوانات این جنگل شوکا، خرس قهوه‌ای، شغال، مرال، روباه، پنلگ، گربه جنگلی و گراز هستند. گفتیم که این پارک در ابتدا برای حفاظت از گونه‌های نادر شمشماد و دیگر گونه‌های گیاهان ساخته شد. این پارک با اینکه هدف اصلی خود را فراموش نکرده؛ اما در این دوران تغییراتی اساسی به امکانات خود داده است. امکانات این پارک محدود به قسمت دریا نیست؛ قسمت جنگلی پارک هم امکانات کاملی دارد.

امکانات رفاهی ساحل سیسنگان

امکانات رفاهی ساحل سیسنگان

یک سؤال بزرگ در ذهن هر گردشگری این است که فلان جاذبه امکانات رفاهی دارد یا نه. یا اینکه مثلاً برای رفتن به ساحل سیسنگان، چه وسایلی با خودم ببرم. برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بستگی دارد چند ساعت بخواهید آنجا باشید. اگر برای تفریح عصرانه می‌روید، جایی برای نشستن و کمی هله‌هوله برای تفریحتان پیدا می‌شود. البته رستوران برای ناهار و شام هم هست؛ اما شما به سلیقه و البته معده خودتان نگاه کنید. اگر به خوراکی‌های بیرون حساس هستید، با خودتان خوراکی هم بردارید؛ وگرنه تقریباً تنوع خوراکی در این محل خوب است. در ادامه امکانات رفاهی ساحل سیسنگان را برایتان می‌آوریم.

پلاژ

پلاژ

مهم‌ترین ویژگی پارک ساحلی سینسگان، دنج‌بودن آن است. این ساحل برای خانواده و افرادی که سفر دوستانه دارند، پلاژ دارد. وجود این پلاژها حس داشتن حریم را تزریق می‌کنند.

رستوران و کافه

رستوران و کافه

بعد از آبتنی، غذا و نوشیدنی خنک خیلی می‌چسبد؛ طراحان ساحل هم از این موضوع آگاه بوده‌اند و به همین علت کافه و رستورانی در ساحل طراحی کرده‌اند.

آلاچیق

آلاچیق

در قسمتی از ساحل آلاچیق ساخته شده است؛ زمان‌هایی که آفتاب تند است یا نم‌‌نم باران می‌بازد، می‌توانید از این آلاچیق‌ها استفاده کنید. در زمان‌های عادی هم می‌شود از این آلاچیق‌ها استفاده کرد؛ اما هیچ کس لذت درازکشدن و تماشای آسمان را از دست نمی‌دهد و خودش را در آلاچیق محبوس نمی‌کند.

زمین بازی

زمین بازی

ساحلی که در آن صدای بازی و خنده جریان نداشته باشد، ساحل خوبی نیست. ساحل سیسنگان زمین بازی برای والیبال و فوتبال دارد. حتی تماشای بازی دیگران هم آدم را سرحال می‌آورد. مرحله بعد از تماشا همراهی است؛ ممکن است به خودتان بیایید و متوجه شوید که شما هم جزئی از بازی شده‌اید و زنجیره لذت را ادامه داده‌اید.

تفریحات ساحل

تفریحات ساحل

موتور چهارچرخ، قایق‌ سواری، جت اسکی، شاتل دریایی، پیست ماشین سواری، شهربازی کودکان، کارتینگ، مجموعه بازی‌های رایانه‌ای، پارک بادی و اسب سواری از تفریحات هیجان‌انگیز این ساحل زیبا به حساب می‌آیند.

دیگر امکانات ساحل سیسنگان

دیگر امکانات ساحل سیسنگان

اتاق اطلاعات، سرویس بهداشتی، نمایشگاه دائمی منابع طبیعی، سکوی آبخوری، محوطه اردو، سفره خانه، غرفه فروش مواد خوراکی و محوطه خورگشت از دیگر امکانات ساحل پرامکانات سیسنگان هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به ساحل سیسنگان

جاهای دیدنی نزدیک به ساحل سیسنگان

حالا که تا ساحل آمده‌اید حیف است سری به بقیه جاهای دیدنی اطرافش نزنید. چند جاذبه گردشگری جذاب از جاهای دیدنی نوشهر را در ادامه برایتان می‌آوریم.

سد آویدر

سد آویدر

دریاچه مصنوعی آوریدر تا ساحل سینگان حدود 7 کیلومتر فاصله دارد. این فاصله کوتاه بازدید از این جاذبه را آسان کرده است. این سد را با نام سد آبیدر هم می‌شناسند. آویدر برای تأمین آب روستای صلاح الدین کلا ساخته شد. رودخانه‌ای که آب این سد را تأمین می‌کند کجور نام دارد. این سد خاکی محیطی مناسب برای زندگی جانوران ایجاد کرده است؛ برخی گونه‌های ماهی و قوباغه در این سد بزرگ زندگی می‌کنند. تماشای غروب خورشید تجربه جالبی است. استفاده از قایق بادی و شناکردن در این سد ممنوع است.

دریاچه ممرز

دریاچه ممرز

دریاچه ممرز با نام دریاچه ارواح هم شناخته می‌شود. برخلاف نام ترسناکی که بر روی این دریاچه گذاشته‌اند، ممرز اصلاً ترسناک نیست. درختان توسکا و ممرز در این دریاچه زندگی می‌کنند؛ شاید علت نام‌گرفتن این دریاچه به ممرز وجود همین درختان باشد. کمر این درختان به‌خاطر حوادث شکسته است؛ فضای این دریاچه اکثر اوقات مه‌آلود است و سکوتی سنگین برفضا حاکم است. این ترکیبات باعث شده بعضی افراد ممرز را رازآلود بدانند. اگر شما هم دوست دارید از راز این دریاچه آگاه شوید، 18 کیلومتر از ساحل سی سنگان فاصله بگیرید. عکاسی از فضای خاص این دریاچه را فراموش نکنید.

بهترین زمان بازدید از ساحل سیسنگان

بهترین زمان بازدید از ساحل سیسنگان

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی شمال چه زمانی است؟ درست است بهار و تابستان. اگر فرصت نداشتید که در این فصول به نوشهر سفر کنید، می‌توانید در اوایل پاییز هم خودتان را به این ساحل برسانید. در اوایل پاییز بارش‌ها خیلی زیاد نیست و هوا هنوز مطبوع است؛ با این حال بهتر است قبل از سفر دمای هوا و وضعیت هوا را چک کنید که با مشکل مواجه نشوید.

ره بال آسمان آخرین نکته را هم بگوید و دفتر ساحل سیسنگان را ببندد؛ برای ورود به ساحل و جنگل سیسنگان باید هزینه بپردازید. فراموش نکنید که این ساحل و جنگل امانت گذشتگان و میراث آیندگان هستند؛ پس همان که خودتان می‌دانید را رعایت کنید. تجربه سفرتان به این ساحل جذاب در شمال ایران را با ما به اشتراک بگذارید.

استان مازندران، نوشهر، 35 کیلومتری جاده نوشهر به نور

هدف از ساخت این پارک حفاظت از گونه خاصی از شمشادها و دیگر گیاهان در معرض خطر بود.

1/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.