حمل حیوان خانگی با هواپیما؛ شرایط، هزینه ها، قوانین و مدارک موردنیاز

0

حمل حیوان خانگی با هواپیما شرایط و قوانینی دارد که باید حتماً‌ رعایت شود. خوشبختانه این قوانین، سلامت حیوانات در حین پرواز را به دنبال دارند. در نتیجه برای حمل هر گونه حیوان خانگی، باید در جریان چندوچون قوانین پرواز قرار بگیرید. قوانینی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم تفاوت‌های اندکی در ایرلاین‌های مختلف دارند. با این حال تجربه ثابت کرده بیشتر ایرلاین‌ها، ضوابط مشخصی را برای حیوانات در نظر می‌گیرند. حتماً شما هم از آن دسته افراد هستید که حاضر نیستند از حیوان خانگی دلبندشان در سفر دور بمانند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم ببینیم شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما از چه قرار است. در این مطلب با هم نگاهی به هزینه و شرایط حمل حیوان خانگی در هواپیما می‌اندازیم و مدارک لازم برای این کار را بررسی می‌کنیم. در نهایت نیز به نکته‌هایی از انتخاب قفس مناسب برای حیوان در هواپیما می‌پردازیم.

شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما چگونه است؟

شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما

حمل حیوان خانگی با هواپیما برای طرفداران حیوانات اهمیت زیادی دارد. افراد بی‌شماری را سراغ داریم که حتی برای لحظه‌ای حاضر نیستند از حیوان خانگی خود دور بمانند. بعضی‌ها نیز کسی را نمی‌شناسند که حیوان خود را در چند روز غیبت در سفر به وی بسپارند. از طرف دیگر شرایطی نیز پیش می‌‌آید که لازم است حیوان خانگی را با هواپیما به شهری دیگر ارسال کنند. تمامی این شرایط توسط ایرلاین‌ها با جزئیات کامل مشخص شده است.

قبل از اینکه به این شرایط بپردازیم، اجازه دهید به این نکته اشاره کنیم که به‌رغم موافقت ایرلاین‌های داخلی با حضور حیوانات در هواپیما، مجوزی برای ورود حیوان‌های خانگی به داخل کابین مسافران صادر نمی‌شود؛ در نتیجه حیوان خانگی باید حتماً به قسمت مخصوص نگهداری حیوانات در هواپیما سپرده شود. در ایرلاین‌های خارجی، برخی حیوانات می‌توانند وارد کابین شوند.

شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما

به افرادی که اهمیت ویژه‌ای به حیوان خانگی خود می‌دهند، این نوید را بدهیم که ایرلاین‌های مختلف، هوای حیوان‌های خانگی را در حین پرواز دارند؛ پس غم به دل خود راه ندهید و با خیال راحت، حیوان خانگی خود را به کارمندان پرواز بسپارید. ناگفته نماند برای حفظ سلامت بیشتر باید حتماً آن‌ها را در قفسی راحت و مطمئن قرار دهید. در انتهای این مطلب درباره انتخاب بهترین قفس برای حیوانات در هواپیما بیشتر صحبت خواهیم کرد. در حین خرید بلیط هواپیما باید حتماً مدارک لازم را برای حمل حیوان خانگی در هواپیما همراه داشته باشید.

شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما

مسافرانی که حیوان خانگی را در سفر همراه می‌برند، باید آن را در سالن دریافت بار به کارمندان فرودگاه تحویل دهند. در نهایت نیز، حیوان در قسمت تحویل بار فرودگاه به مسافران بازگردانده می‌شود. حتی اگر می‌خواهید حیوانتان را به شهر دیگری بفرستید، می‌توانید به قسمت بار تحویلش دهید. این حیوان در فرودگاهِ مقصد به دریافت‌کننده‌ای که نامش در بارنامه مشخص شده، تحویل داده می‌شود.

نکته مهم: توصیه می‌کنیم هنگام تصمیم‌گیری درباره حمل و نقل حیوان خانگی خود با هواپیما، تمام خطرات را بسنجید. سفرهای هوایی ممکن است برای حیواناتی مانند بولداگ، پاگ و گربه ایرانی خطرناک باشد. مجرای بینی کوتاه این حیوانات، آن‌ها را به‌ویژه در برابر کمبود اکسیژن و گرمازدگی آسیب‌پذیر می‌کند.

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما چیست؟

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

ناگفته پیداست وقتی از قوانین خاصی برای حمل حیوانات در هواپیما صحبت می‌کنیم، مدارک خاصی هم برای این کار لازم است. این مدارک بسته به ایرلاین‌های مختلف، تفاوت‌هایی دارد. با این حال بیشتر ایرلاین‌ها مدارک مشخصی را برای صدور مجوز حمل حیوانات خانگی در هواپیما طلب می‌کنند. گواهینامه سلامت حیوان، یکی از مدارک اصلی برای دریافت اجازه پرواز حیوانات است. اداره دامپزشکی، این گواهینامه را صادر می‌کند. در کنار این گواهینامه، تایید کتبی قرنطینه فرودگاه نیز لازم است. شناسنامه یا گذرنامه حیوان را نیز به این مدارک اضافه کنید.

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

برای کسب اجازه پرواز حیوانات باید فرم خاصی پر شود. برگ پرداخت کرایه حمل، یکی دیگر از مدارکی است که حتماً باید به پرسنل بار هواپیما تحویل دهید. ناگفته نماند برای حیوان‌هایی که قرار است با پروازهای بین‌المللی به کشورهای دیگری بروند، باید حتماً گواهینامه معتبر بهداشتی بین‌المللی همراه داشته باشید. فرودگاه‌‌های بین‌المللی، شناسنامه حیوان یا گذرنامه آن با کد ۱۵ رقمی میکروچیپ را طلب می‌کنند.

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

مدرک واکسیناسیون معتبر با تاریخ اعتبار میلادی، مدرک انگل‌تراپی از دامپزشکی‌های رسمی، گواهی آزمایش خون برای محاسبه میزان آنتی‌بادی هاری از دیگر مدارکی است که فرودگاه‌های بین‌المللی برای انتقال حیوانات درخواست می‌کنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه مدارک در سفرهای بین‌المللی باید به زبان کشور مقصد، ترجمه شود، اسنادی که به‌ آن‌ها اشاره کردیم را برای سفرهای خارجی باید حتماً در دارالترجمه‌های معتبر، ترجمه کنید.

پس به‌طور خلاصه مدارک زیر لازم است:

  • گواهینامه معتبر بهداشتی بین‌المللی
  • شناسنامه حیوان یا گذرنامه آن با کد ۱۵ رقمی میکروچیپ
  • رسید پرداخت کرایه حمل
  • مدرک واکسیناسیون معتبر با تاریخ اعتبار میلادی
  • مدرک انگل‌تراپی از دامپزشکی‌های رسمی
  • گواهی آزمایش خون برای محاسبه میزان آنتی‌بادی هاری
  • ترجمه همه این مدارک در دارالترجمه‌های رسمی ایران برای سفرهای خارجی

اکنون که صحبت از حمل حیوان خانگی با هواپیما در سفرهای خارجی به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که ایرلاین‌های خارجی، قوانین متفاوتی دارند؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر، حتماً شرایط و مدارک لازم لازم برای سفر هوایی حیوانات را از ایرلاین مدنظرتان جویا شوید.

هزینه حمل حیوانات با هواپیما چقدر است؟

هزینه حمل حیوانات با هواپیما

از آنجایی که حیوانات در قسمت بارِ هواپیما حمل می‌شوند، ایرلاین‌ها هزینه‌ انتقال حیوانات را در این قسمت محاسبه می‌کنند. با توجه به اینکه هزینه‌ انتقال بار در ایرلاین‌ها متفاوت است، مبلغ دریافتی برای حمل حیوانات نیز تفاوت‌های اندکی در ایرلاین‌های مختلف دارد. همان‌گونه که می‌دانید، معیار اصلی برای انتقال بار با هواپیما، وزنِ آن است. این معیار درباره هزینه حمل حیوانات با هواپیما نیز وجود دارد. ایرلاین‌های داخلی و خارجی، وزنِ حیوان را معیاری برای محاسبه هزینه حمل آن می‌دانند. تجربه ثابت کرده حیوانات را با قفس به قسمت بار هواپیما تحویل می‌دهند؛ پس وزن قفس به وزن نهایی اضافه می‌شود.

هزینه حمل حیوانات با هواپیما

ملاک محاسبه هزینه حمل پرنده‌های خانگی با هواپیما از این قرار است که وزن حیوان در ۴ ضرب می‌شود. این ملاک برای محاسبه هزینه حمل حیوان‌های خانگی و اهلی برابر با وزن حیوان به همراه قفس ضرب‌ در ۲ است. برای اینکه راحت‌تر هزینه حمل حیوان خانگی با هواپیما را محاسبه کنید، فرمول زیر را به خاطر داشته باشید:

  • هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما: (وزن حیوان + وزن قفس) ضرب‌در ۲ و نهایتاً ضرب حاصل این عملیات در ۱درصد قیمت بلیط هواپیما.
  • هزینه حمل پرنده‌های خانگی با هواپیما: (وزن پرنده + وزن قفس) ضرب‌در ۴ و نهایتاً ضرب حاصل این عملیات در ۱درصد قیمت بلیط هواپیما.

هزینه حمل حیوانات با هواپیما

همان‌گونه که می‌دانید، کلاس‌های پرواز، سقف بار متفاوتی دارد. جالب است بدانید هزینه حمل حیوانات با هواپیما هیچ ربطی به کلاس پرواز ندارد. هر کلاس پروازی که انتخاب کرده باشید، هزینه‌ای جداگانه برای انتقال حیوانات با هواپیما دارد.

هزینه حمل حیوانات با هواپیما

برای آن دسته از طرفداران حیوانات که به دنبال روش‌های دیگری برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما هستند، این نوید را بدهیم که انتقال حیوان با هواپیما در قسمت کارگو (Cargo)، ارزان‌تر است. در این روش، حیوان را بدون اینکه مسافرِ همراه آن سوار هواپیما شود، به قسمت بار تحویل می‌دهند. این روش برای حیوان‌های باارزشی که به شهرهای دیگر فروخته می‌شوند نیز کاربرد دارد.

شرایط پذیرش حیوانات خانگی در فرودگاه چیست؟

شرایط پذیرش حیوانات خانگی در فرودگاه

ایرلاین‌های داخلی و خارجی پذیرای تمامی حیوانات نیستند. حیوان‌های وحشی، حیوان‌هایی که بوی بدی ایجاد می‌کنند و حیواناتی با رفتارهای غیر متعارف، جایی در هواپیما ندارند. وقتی از هزینه حمل حیوان خانگی با هواپیما صحبت می‌کنیم، ناگفته پیداست که این هزینه نسبتاً گران است. در نتیجه حیوان باید ارزشمند باشد. در واقع توجیهی برای انتقال حیوان‌های ارزان‌قیمت با هواپیما وجود ندارد. با این حال از آن‌جایی که بعضی‌ها وابستگی خاصی با حیوان‌های دلخواه خود پیدا می‌کنند، می‌توانند این حیوان را به‌رغم ارزش مادی کم، با هواپیما به مسیر دلخواه منتقل کنند. پذیرش حیوان‌ خانگی در فرودگاه‌ها با شرایط زیر انجام می‌شود.

شرایط پذیرش حیوانات خانگی در فرودگاه

  • برای پروازهای کمتر از ۲ ساعت، باید حتماً آب و غذای کافی در قفس حیوان گذاشته شود. بهتر است حیوانی که قرار است به قسمت بار هواپیما سپرده شود، قبل از پرواز حسابی غذا و آب بخورد تا در حین سفر گرسنه و تشنه نشود؛
  • بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی، مسافران مجاز هستند فقط ۲ قلاده سگ یا گربه در هر پرواز به قسمت بار تحویل دهند. این تعداد برای پرنده‌های اهلی و تزئینی ۱۰ قطعه است؛
  • توله سگ و بچه گربه‌ برای پرواز با هواپیما بیشتر از ۱۰ هفته عمر داشته باشند. (این قانون در بعضی از ایرلاین‌ها به ۱۲ هفته هم می‌رسد)؛
  • تحویل حیوان‌ها به قسمت بار هواپیما کاری زمان‌بر است؛ برای همین دست‌کم سه ساعت قبل از پروازهای خارجی باید برای حمل حیوان خانگی با هواپیما در فرودگاه حاضر شوید. این شرایط برای پروازهای داخلی حدود یک تا یک‌ونیم ساعت قبل از پرواز است؛
  • دفترهای فروش بلیط هواپیما، کدی با نام اِی‌،وی،آی،اِچ (AVIH) در حین تحویل بلیط صادر می‌کنند. این کد را حتماً‌ از دفترهای فروش بلیط دریافت کنید؛
  • بهتر است ۲۴ ساعت قبل از سفر، تماسی با فرودگاه مبدأ بگیرید و از شرایط دقیق حمل حیوانات خانگی با هواپیما مطمئن شوید.

قفس مناسب حمل حیوان چگونه است؟

قفس مناسب حمل حیوان

با توجه به توضیحاتی که دادیم، حتماً‌ متوجه شده‌اید تمامی حیوانات خانگی باید با قفس به فرودگاه تحویل داده شوند؛ پس قفسی مناسب باید انتخاب کنید تا سلامت حیوانات خانگی را در حین پرواز تضمین کند. کارمندان دریافت بارِ هواپیما نیز توجه ویژه‌ای به قفس حیوانات دارند. اگر این قفس شرایط لازم را نداشته باشد، از دریافت آن خودداری می‌کنند. برای راحتی حیوان در حین پرواز، قفسی انتخاب کنید که فضای کافی داشته باشد. این قفس باید به‌اندازه‌ای جادار باشد تا حیوان به‌راحتی در آن به حالت ایستاده قرار بگیرد.

قفس مناسب حمل حیوان

درِ این قفس باید بگونه‌ای باشد تا به‌سادگی باز نشود. زیر قفس نیز نباید چرخ تعبیه شده باشد. قفس مخصوص حمل حیوان خانگی با هواپیما باید حتماً تهویه مناسبی داشته باشد و هوا به‌خوبی در آن جریان پیدا کند. بستن حیوان داخل قفس ممنوع است. حیوان باید به‌گونه‌ای داخل قفس قرار بگیرد که پوزه‌اش آزاد باشد. اگر حیوان گاز می‌گیرد یا نیش می‌زند، باید این وضعیت را به کارمندان پرواز اطلاع داد. اطلاعات کامل مالک حیوان، مانند شماره تلفن و آدرس باید روی قفس با خطی بزرگ نوشته شود.

قفس مناسب حمل حیوان

علاقه‌مندان حیوان‌های خانگی بهتر از ما درجریان هستند که حیوانات نیاز به زمان دارند تا به قفسی که در آن قرار گرفته‌اند عادت کنند. با این توضیح، مدتی قبل از پرواز، حیوان خانگی را داخل قفسی قرار دهید که قرار است آن را به هواپیما بسپارید. نهایتاً تا ۴ حیوان در هر قفس می‌توانید قرار دهید. منظور از چهار حیوان، یک حیوانِ مادر به همراه ۳ فرزندش است. بچه‌‌های این حیوان باید کمتر از ۱۲ هفته عمر داشته باشند. وزن آن‌ها نیز نباید از ۲ کیلوگرم بیشتر باشد. قفسی برای پرواز مناسب است که مایعات را به بیرون نشت ندهد. ظرف آبِ این قفس باید به گونه‌ای قرار بگیرد که مایعات به‌راحتی از داخل آن به بیرون تراوش نکند.

گونه‌های جانوری که حمل آن‌ها با هواپیما مجاز است

گونه‌های جانوری که حمل آن‌ها با هواپیما مجاز است

مادر طبیعت، ویژگی‌های مختلفی برای حیوانات ایجاد کرده است. بعضی از آن‌ها به دمای خاصی حساس هستند و برخی دیگر را باید در شرایط مخصوصی نگهداری کرد. به همین دلیل ناگفته پیداست که تمامی گونه‌های جانوری را نمی‌توان با هواپیما انتقال داد. حمل حیوان‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم با همراه یا غیر همراه در هواپیما مجاز است.

  • پرنده‌های اهلی
  • سنجاب
  • خرگوش
  • سگ
  • گربه

حیوان‌هایی که در ادامه نامی از آن‌ها می‌بریم فقط به صورت کارگو (Cargo)، در قسمت بار هواپیما پذیرفته می‌شوند.

گونه‌های جانوری که حمل آن‌ها با هواپیما مجاز است

  • سگ‌های تربیت‌شده و سگ‌های زنده‌یابی
  • دوزیستانی که فایده‌های درمانی دارند (مانند زالو)
  • حیواناتی که با خطر انقراض روبه‌رو هستند
  • حیوانات سیرک‌های بین‌المللی
  • حیوان‌های خاص که در باغ وحش نگهداری می‌شود (مانند خرس، فیل، پلنگ و شیر)
  • چهارپایانی مانند شتر، گوسفند، گاو و اسب
  • پرنده‌‌های گران‌قیمت و زینتی مانند طوطی، کبوتر و قناری
  • ماهی‌های زینتی
  • حیوانات دریایی مانند خرچنگ و میگو

قوانین ویژه کشورهای خارجی در حمل حیوانات خانگی

قوانین ویژه کشورهای خارجی در حمل حیوانات خانگی

وقتی از حمل حیوان خانگی با هواپیما صحبت می‌کنیم، بیشتر منظورمان انتقال حیوانی است که مسافر می‌خواهد به قسمت بارِ همان هواپیمایی تحویل دهد که قصد پرواز با آن را دارد. با این حال گاهی اوقات، حیوان به‌تنهایی تحویل قسمت بار داده می‌شود. بسیاری از کشورها روی خوشی به این شرایط نشان نمی‌دهند. در این زمینه می‌توان به بحرین، قطر، امارات متحده عربی و انگلیس اشاره کرد. دولت‌های این کشورها اجازه ورود حیوان خانگی بدون همراه را صادر نمی‌کنند. حمل حیوان خانگی با هواپیما در بعضی از کشورها نیز فقط توسط هواپیماهای باربری انجام می‌شود و هواپیماهای مسافربری تحت هیچ شرایطی پذیرای حیوانات خانگی نیستند.

حمل حیوان خانگی با هواپیما، روشی امن و بی‌دردسر برای انتقال حیوانات در سفرهای بین‌شهری است. به لطف این روش، مسافرانی که حتی برای لحظه‌ای نمی‌توانند از حیوان خانگیِ خود دل جدا باشند، می‌توانند آن را به قسمت بارِ هواپیمایی که با آن سفر می‌کنند بسپارند. در نهایت نیز پس از اینکه هواپیما به مقصد رسید، حیوان خانگی خود را از قسمت بار تحویل بگیرند و به‌ گشت‌و‌گذاری جانانه مشغول شوند. امیدواریم اطلاعاتی که مطرح کردیم، سفری راحت را برای شما به دنبال داشته باشد و با مشکلی برای حمل حیوانتان روبه‌رو نشوید. در ادامه خواندن این مقالات هم خالی از لطف نیست:

مهمترین نکات سفر با هواپیما
مزایا و معایب سفر با هواپیما
مراقبت از کودکان در سفر با هواپیما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.