آبشار نیاگارا | پدیده نفس‌گیر زمین

0

در این مطلب قرار است سفری جذاب به یکی از مهم‌ترین مناطق زمین برای  دیدن پدیده‌های طبیعی‌اش برویم؛ جایی که عظمت و زیبایی آن نفس هر ماجراجویی را بند می‌آورد! مقصد ما آبشار نیاگارا است که در مرز آمریکا و کانادا واقع شده است. آبشار نیاگارا مجموعه‌ای از سه آبشار است که یکی از بلندترین آبشارهای دنیا را تشکیل می‌دهند. سرعت جریان آب، وسعت آبشار، طبیعت بکر و موقعیت مناسب جغرافیایی، سبب خاص و محبوب‌شدن نیاگارا در جهان شده است. با ره بال آسمان در این سفر مهیج همراه شوید تا بیش از پیش از نیاگارا بدانیم.

آبشار نیاگارا و خروش پایدار آن در مرز آمریکا و کانادا

آبشارهای سه‌گانه نیاگارا در مرز دو کشور کانادا و آمریکا واقع شده‌اند. از یک طرف ایالت نیویورک و از طرفی دیگر، استان انتاریو در کانادا، این آبشار بی‌بدیل را در آغوش گرفته‌اند. این آبشار از سه آبشار با نام‌های «نعل اسب»، «نقاب عروس» و «آمریکایی» تشکیل شده است. این پدیده در تمام جهان منحصربه‌فرد است. بزرگ‌ترین آبشار از این مجموعه سه‌گانه، آبشار نعل اسب است که در سمت کانادا واقع شده است و دو آبشار دیگر در ایالت نیویورک جا خوش کرده‌اند. بنابراین مرز میان این دو منطقه در یک محدوده آبی واقع شده است که با وجود فرسایش‌های بسیاری که در اثر قدرت آب و سرعت بالای آن اتفاق می‌افتد، تشخیص آن سخت و سخت‌تر می‌شود.

تصویر زیبای آبشار نعل اسبی در مجموعه آبشارهای نیاگارا بزرگترین آبشار از آبشار های نیاگارا نعل اسبی می باشد

جریان پر خروش و قدرت بالای جریان آب در نیاگارا به حدی است که می‌توان آن را در تمام آمریکای شمالی منحصربه‌فرد دانست و قدرتمندتر از آن نمی‌توان یافت. قدوقامت این آبشارها به حدود ۵۰ متر هم می‌رسد و روی رود نیاگارا جریان دارند. این جریان از «دریاچه ایری» سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دریاچه «انتاریو» می‌پیوندد. در بهار و تابستان میزان حجم آب جاری در این آبشار به بیشترین میزان خود می‌‌رسد؛ به همین دلیل باشکوه‌ترین و قدرتمندترین روزهای آبشار نیاگارا را در نیمه اول سال می‌توان دید.

خصوصیات و تفاوت‌های سه آبشار نیاگارا

تصویر کامل هرسه آبشار در آبشار نیاگارا

  • آبشار نعل اسبی با ۵۳ متر ارتفاع، بلندترین قدوقامت را در بین این آبریز سه‌گانه دارد. بلندترین قسمت آبشار آمریکایی ۳۴ متر است و نقاب عروس با ۲۴ متر، کمترین ارتفاع را در بین این سه آبریز قدرتمند دارند. البته ناگفته نماند که در بسیاری از منابع، اندازه ارتفاع و همچین پهنای آبشارهای نیاگارا با یکدیگر متفاوت است؛
  • گفته می‌شود که آبشارهای نیاگارا بر اساس تحولات پوسته زمین، در زمان عصر یخبندان پدید آمده است. بنابراین می‌توان این آبشار را یکی از قدیمی‌ترین میراث زمین دانست؛
  • بیشترین حجم آب جابه‌جا شده در قسمت نعل اسب آبشار انجام می‌شود و در بهترین حالت و با رونق بارش، میزان آبی که از مجموعه سه‌گانه آبشار نیاگارا سرریز می‌شود، می‌تواند از مرز ۶۰۰۰ مترمکعب در ثانیه هم بگذرد؛
  • قدرت فرسایش در این آبشارها به خصوص در قسمت نعل اسبی، بسیار قابل توجه است و در مجموع، پیشروی فرسایش این آبشار در هر سال تقریبا ۳۰ سانتی متر تخمین زده شده است؛
  • این آبشار به دلیل حل‌شدن خاک و نمک در آب در اثر فرسایش، بیشتر به رنگ سبز دیده می‌شود؛

تصویر زیبای آبشار های نیاگارا به رنگ سبز به دلیل فرسایش خاک و نمک موجود در خشکی

  • این آبشار یکی از خاص‌ترین مرزهای تعیین شده در جهان است و با سرعت بالای فرسایش، در آینده تعیین مرز کانادا و آمریکا دشوار خواهد شد؛
  • آبشار آمریکایی در خاک آمریکا جا خوش کرده و در اثر فرسایش در طول زمان، ظاهر آن به شکل W دیده می‌شود؛
  • آبشار نقاب عروس کوچکترین آبشار در این مجموعه سه‌گانه محسوب می‌شود و در ایالت نیویورک واقع شده است؛
  • نقاب عروس با کمترین شیب ممکن و در حالتی کاملا عمودی جریان دارد؛
  • هر سه آبشار نیاگارا با جزایری به‌نام‌های گوت و لونا از هم جدا شده‌اند؛
  • روی تنگه نیاگارا، پلی با نام رنگین‌کمان احداث و به یکی از جاذبه‌های این منطقه تبدیل شده است. گذر از روی پل رنگین‌کمان یکی از تفریحات اصلی منطقه نیاگارا است.

ویدیوی زیبا از آبشار نیاگارا

جزیره گوت میان نعل اسب و نقاب عروس

تصویر زیبای جزیره ی گوت

قسمت خشکی جداکننده آبشار نعل اسب و نقاب عروس در مجموعه آبشارهای سه‌گانه نیاگارا، جزیره گوت نام دارد که یکی از مقاصد پرمسافر در صنعت گردشگری است. این جزیره زیبا یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای تماشای نمایش پرجنب‌وجوش نیاگارا است و بسیاری از مسافران هرساله راهی این منطقه می‌شوند تا تماشاچی زیبایی‌های آبشار نیاگارا باشند. این جزیره ساکنان دائمی ندارد و  رفت‌وآمد مسافران به آن انرژی و رنگ زندگی می‌دهد.

تصویر راه رفتن به غار بادها در آبشار نیاگارا از جاذبه های دیدنی آبشار نیاگارا

در این قسمت از منطقه نیاگارا، جاذبه‌ای تماشایی با نام غار بادها واقع شده است که در میان گردشگران بسیار محبوب است. غار بادها از مناطق یک قدمی به آبشار است و به همین دلیل برای گردشگران جذابیت بالایی دارد و با وجود خیس شدن، لذت تماشای این آبشار از فاصله نزدیک را از دست نمی‌دهند. البته برای بازدید از این منطقه، همه افراد باید لباس مخصوص و ضد آب بپوشند. مسیر رسیدن تا این منطقه به وسیله ردیف‌های پله، آسان شده است. بنابراین با بالارفتن از چند پله، می‌توان در آغوش یکی از آبشارهای عظیم دنیا فرو رفت.

پل بسیار زیبای روی آبشار نیاگارا بین جزایر لونا و گوت

احداث پل روی قسمت‌های مختلف نیاگارا، تاثیری شگرف در افزایش محبوبیت و جذابیت آن در میان دیگر جاذبه‌های جهان داشته است. احداث دو پل روی جزیره گوت، نمونه‌ای از پل‌سازی‌های موفق در این منطقه است که یکی از آن‌ها به جزیره لونا، دیگر خشکی این منطقه و دیگری به سمت مرکز شهر هدایت می‌شود. مجسمه «نیکولا تسلا»، از بزرگ‌ترین مهندسان و مخترعان دنیا که تولید جریان برق متناوب، از شاهکارهای معروف اوست، در این جزیره ساخته شده است. مجسمه این مخترع بزرگ، ترکیب زیبایی با نیاگارا ساخته است؛ از یک سو جریان انرژی بی‌حدومرز طبیعت و از سوی دیگر مخترعی که رمز تبدیل انرژی‌های طبیعی را به انرژی‌های کارآمد کشف کرده است!

جزیره لونا مرز میان نقاب عروس و آبشار آمریکایی

تصویر بسیار زیبای جزیره لونا در بین آبشار های نیاگارا در مرز آمریکا و کانادا

از دیگر خشکی‌هایی که مرز میان آبشارهای نیاگارا هستنند، جزیره بسیار کوچکی به نام لونا است. این جزیره بین آبشار نقاب عروس و آبشار آمریکایی جا خوش کرده است. از جذابیت‌های این جزیره، وجود پلی است که این منطقه را به جزیره گوت در سوی دیگر آبشار نقاب عروس وصل می‌کند. گذر از روی این پل و تماشای یکی از پرقدرتمندترین پدیده‌های طبیعی زمین، لذتی وصف‌نشدنی خواهد داشت.

خوش‌گذرانی‌های فراموش‌نشدنی در آبشار نیاگارا

تصویر زیبای قایق سواری در کانادا

بدون شک نیاگارا یکی از بهترین و مهیج‌ترین آبشارهای دنیا است و سفر به این منطقه خاص از زمین، پر از لحظه‌های شاد و مفرح خواهد بود و برای هر گردشگری به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد. در این نقطه از زمین، تمام زیبایی‌های طبیعت کنار هم منظره‌ای بی‌بدیل ساخته‌اند؛ سرسبزی گیاهان، عظمت صخره‌‌ها، صدای پر خروش و قدرتمند آبشار، هوای تازه و پر از اکسیژن، تابش خورشید و نمایش رنگین‌کمان، همگی در کنار هم، زیباترین قاب آبشار نیاگارا را به‌وجود می‌آورند. یکی از لذت‌های ماجراجویی در نیاگارا، قدم‌زدن در زیر آن است. گردشگران با قایق و لباس مخصوص به سمت این آبشار می‌روند تا بتوانند از نزدیک و زیر سقفی از قطرات این آبشار، قدم بزنند. قایق‌سواری نیز در این پدیده‌ باعظمت، بسیار طرف‌دار دارد. قایق‌سواری زیبایی‌های نیاگارا و در عین حال عظمت ترسناک آن را به گردشگران نشان می‌دهد.

زیپ لاین مهیج با منظره فراموش نشدنی

مناطق حفاظت‌شده‌ای وجود دارند که در آن‌ها امکان شنا فراهم شده است تا گردشگران به شرط رعایت ایمنی، تجربه شنا در نیاگارای باعظمت را از دست ندهند. از دیگر لذت‌های تقریح در نیاگارا که عظمت آن را به رخ می‌کشد، هلیکوپترسواری بر فراز آن است. در این منطقه مسافران می‌توانند هلیکوپترهای مخصوصی را سوار شوند و نظاره‌گر آبشار نیگارا از فراز آن باشند. تماشای این همه بزرگی و شکوه، آدرنالین را در خون بالا می‌برد و تجربه این لذت مهیج برای همه خاص و فراموش‌نشدنی خواهد شد. زیپ‌لاین هم از دیگر بازی‌های مهیج و پرآدرنالین در نیاگارا است که طرفداران بسیاری دارد.

رستوران با منظره جوش و خروش آب های آمریکایی کانادایی

خوردن و نوشیدن در کافه‌ها و رستوران‌هایی که شما را به تماشای یکی از زیباترین و نفس‌گیرترین مناظر دنیا دعوت می‌کند، بدون شک لذتی فراموش‌نشدنی خواهد داشت و این تجربه‌های خوشمزه را می‌توان از جاذبه‌های نیاگارا دانست. همچنین تماشای مناظر زیبای نیاگارا در شب نیز بسیار دیدنی است. زیرا تمام گیسوان نقره‌ای این آبشار با کمک هنر نورپردازی به رنگ‌های مختلف درمی‌آید و از مسافران دلبری می‌کند.

جاذبه‌هایی که در محدوده اطراف نیاگارا واقع شده‌اند

قلعه نیاگارا

علاوه بر مجموعه سه‌گانه آبشار نیاگارا، اطراف این منطقه نیز دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که سبب شده‌اند، این منطقه مرزی کانادا و آمریکا، به مجموعه‌ای کامل در صنعت گردشگری تبدیل شوند و روزهایی لذت‎‌بخش و پر از ماجراجویی برای گردشگران بسازند. یکی این جاذبه‌ها، پارک ملی نیاگارا، قدیمی‌ترین پارک ملی آمریکا است و طبیعت سبز آن فوق‌العاده چشم‌نواز است. موزه هنر دانشگاه نیاگارا با مجموعه‌ای ارزشمند از هنر قرن بیستم، آثار هنری معاصر و هنرهای بومی، یکی دیگر از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این منطقه است. قلعه نیاگارا، جزایر سه خواهر در ساحل جنوبی جزیره گوت، پارک هاید یا همان جواهر آبشار نیاگارا، تپه کلیفتون و… از جاذبه‌های مناطق اطراف آبشارهای نیاگارا هستند.

بهترین زمان سفر به آبشار نیاگارا

تابستان، بهترین زمان برای سفر به کانادا

برای سفر به منطقه گردشگری نیاگارا و تماشای سه آبشار بی‌بدیل دنیا، در هر فصل می‌توان راهی شد و تصویر خاص و زیبا از عظمت طبیعت را نظاره‌گر شد. با شروع بهار، زمستان هنوز در نیاگارا تمام نشده است و کریستال‌های سفید برف این منطقه را ترک نکرده‌اند؛ اما با گذشتن نیمی از فصل، کم‌کم چهره‌ بهاری نیاگارا پدیدار می‌شود و این آبشار به استقبال تابستان می‌رود. بهار و تابستان نیاگارا بیش از همیشه پرآب می‌شود و جوش و خروش آن افزایش پیدا می‌کند. فصل تابستان یکی از بهترین زمان‌ها برای گردشگری و ماجراجویی در نیاگارا است و آب‌هوای مطبوع، طبیعت سبز، افزایش حجم آبشار و تابش خورشید درخشان، این آبشار را به بهشتی تابستانی تبدیل می‌کنند.

نمای پاییزی و جذاب آبشار و رودخانه

سپس چهره هزار رنگ پاییز به سراغ طبیعت سبز اطراف نیاگارا می‌آید و رنگ‌ولعاب خودش را جایگزین سبزینگی می‌کند. با شروع پاییز و سردشدن هوا، حجم مسافران این منطقه کم می‌شود؛ اما زیبایی آن بیش از همیشه دیدنی می‌شود. در اواخر پاییز، نیاگارا به استقبال زمستان می‌رود و در بسیاری از روزهای آخر فصل، این منطقه سفید پوش است. کم‌کم فصل زمستان شروع می‌شود و آبشار نیاگارا به سرزمین یخی در مرز کانادا و آمریکا تبدیل می‌شود. عاشقان برف و یخبندان، با وجود سختی سفر و با رعایت نکات ایمنی، این فصل از نیاگارا را هرگز از دست نمی‌هند.

نیاگارا، سرزمینی یخی در زمستان

نیاگارا در فصل زمستان

عظمت نفس‌گیر نیاگارا در زمستان‎‌های بسیار سرد، می‎‌تواند به کوهستان یخی بزرگی تبدیل شود و بُعد دیگری از زیبایی طبیعت زیبا و در عین حال ترسناک این منطقه را به نمایش بگذارد. وجود کریستال‌های یخ در آبشار نیاگارا، در روزهای سرد پدید می‌آیند؛ اما زمانی که دمای هوا به شدت کاهش یابد، سرتاسر آبشار با این کریستال‌ها پوشیده‌ می‌شود و پلی یخی خلق می‌شود. کوه‌های یخی از دریاچه ایری وارد رود نیاگارا می‌شوند. البته حرکت این کوه‌ها از طریق سد یخی بزرگی برای جلوگیری از خطرات احتمالی کاهش پیدا کرده است. یک سر این سد در شهر بوفالو (ایالت نیویورک) و سر دیگر آن در فورت ایری (انتاریوی کانادا) عرض رود نیاگارا را پوشش می‌دهند. آبشاری یخ‌زده به عظمت نیاگارا در منطقه‌ای تمام سفیدپوش و برفی، منظره‌ای است که نظیر آن را تنها در فیلم‌های هالیوود دیده‌اید.

مسیر دسترسی به آبشار نیاگارا

همانطور که گفتیم، آبشار نیاگارا در خط اتصال کانادا و ایالت نیویورک آمریکا واقع شده است. بنابراین از طریق هر دو کشور می‌توان به نیاگارا دسترسی داشت. مسافرانی که از طریق خرید بلیط هواپیما کانادا راهی نیاگارا می‌شوند، معمولا بلیط هواپیما تهران تورنتو را تهیه می‌کنند یا با تورهای گردشگری، خودشان را به این منطقه می‌رسانند. تورنتو در نواحی شمالی نیاگارا واقع شده است و برای رسیدن به این آبشار، باید منطقه آبی را دور بزنید تا بعد از پیمودن تقریبا ۱۳۰ کیلومتر به مقصد برسید.

تصویر بسیار زیبای نیاگارا از سمت کشور آمریکا

نیویورک نیز در جنوب شرقی آبشار نیاگارا واقع شده است و اگر از طریق این شهر آمریکایی بخواهید به این آبشارهای سه‌گانه سفر بکنید، باید نزدیک به ۶۶۰ کیلومتر را طی کنید که راهی بسیار طولانی خواهد بود. به همین دلیل مسیر اول بیشتر مدنظر گردگشگران قرار می‌گیرد. شهر بوفالو از ایالت نیویورک یکی از نزدیک‌ترین شهرهای آمریکایی به آبشار نیاگارا است و تنها ۳۳ کیلومتر با آن فاصله دارد.

آبشار نیاگارا، لذت از زیبایی و تفریح‌های مهیج

تصویر بسیار زیبای نیاگارا از سمت کشور کانادا

آبشار نیاگارا با وجود طبیعت شگرفی که دارد، میزبان بسیاری از اجراهای زنده هنری و فستیوال‌های پرمخاطب نیز است. این منطقه از جهان با قدمت خود، میراث تاریخی بسیاری برای دیدن و شنیدن دارد و جذابیت آن تنها به آبشار ختم نمی‌شود. سفر به یکی از بی‌بدیل‌ترین پدیده‌های زمین و تماشای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و لذت از تفریح‌‌های مهیج، تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

به غیر از نیاگارا، دوست دارید که در مطلب بعدی، ره بال آسمان به سراغ کدام یک از پدیده‌های خاص جهان برود؟

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.