آبشار عروس ازنا | جلوه‌ای از هنرنمایی مادر طبیعت

0

آبشار عروس ازنا که به آن آبشار ازنادر و آبشار دره اسپر هم گفته می‌شود، در منطقه‌ای کوهستانی و خوش‌آب‌وهوا واقع در دورودِ لرستان خودنمایی می‌کند. با آب‌شدن برف زمستانی که در کوه‌های دورود قرار دارد، چشمه این آبشار جان می‌گیرد و در بهار به جوش‌‌و‌خروش می‌افتد. این آب پس از ریختن به داخل حوضچه آبشار، به دره اسپر روان می‌شود. به همین دلیل در کنار زیبایی‌های آبشار، دره و کوه‌های اطراف آن نیز منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. زیبایی‌های این آبشار به‌اندازه‌ای است که حیف است راهی لرستان شوید و سری به آن نزنید. برای اینکه گردشگری در این آبشار بیشتر به شما خوش بگذرد، اطلاعات جالبی از آبشار ازنادر مطرح می‌کنیم.

آبشار ازنادر کجاست؟

در ۷‌کیلومتری جنوب شرقی دورود، روستایی با نام دره اسپر قرار دارد. در همسایگی این روستا آبشاری زیباست که به آن ازنادر می‌گویند. قرارگرفتن این آبشار در دره اسپر باعث شده تا در کنار آبشار، به دیگر جاهای دیدنی اطراف خرم آباد دسترسی داشته باشید.

معرفی آبشار عروس ازنا

عکس معرفی آبشار عروس ازنا

ناگفته پیداست آبشاری که به آن لقب عروس داده‌اند، تماشایی و خاطره‌ساز است. در منطقه‌ای دره اسپر، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای قرار دارد. باران و برفی که در فصل‌های بارندگی در این کوه‌ها میبارد، با گرم‌شدن هوا به دامنه آن سرازیر می‌شود. در نتیجه آبشاری زیبا تشکیل می‌شود که طراوت و سرسبزی را برای دره اسپر به ارمغان آورده است. آب این آبشار مسیری پرپیچ‌و‌خم را طی می‌کند و در نهایت از تاج آن به حوضچه‌ای در پایین آبشار می‌ریزد. این آب سپس در قالب جویباری روان می‌شود.

تاج این آبشار چیزی حدود ۵ متر ارتفاع دارد. به همین دلیل می‌توانید به تاج آبشار بروید و فروریختن آب خروشان را به نظاره بنشینید. ناگفته نماند این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی است. به همین دلیل برای رسیدن به تاج آن باید تخصصی در کوه‌پیمایی داشته باشید. جالب اینجاست که عرض این آبشار نیز حدود ۵ متر است؛ در نتیجه با آبشاری نسبتاً بزرگ روبه‌رو هستیم.

جاذبه های آبشار عروس ازنادر

بدون شک هیچ جاذبه‌ای را نمی‌توان با حضور در تاج آبشار و تماشای آب خروشان آن مقایسه کرد. از آنجایی که این آبشار در ارتفاعی نسبتاً‌ بلند قرار دارد، منظره‌‌ای تماشایی از طبیعت اطراف پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. کوه‌های اطراف نیز زیبایی این منظره را دوچندان کرده‌اند. به این زیبایی، طراوتِ درخت‌های بلوطِ جنگل‌های اطراف آبشار را هم اضافه کنید. تمامی این زیبایی‌ها دست‌به‌دست هم داده تا آبشار ازنا لقب عروس آبشارهای این منطقه را از آن خود کند.

امکانات رفاهی اطراف آبشار ازنادر

در اطراف این آبشار خبری از امکانات رفاهی نیست. نبود این امکانات از یک منظر عیب و از منظر دیگر فایده دارد. ناگفته پیداست به دلیل نبود امکانات در اطراف این آبشار رفاه کافی را در حین آبشارگردی ندارید. این سکه روی دیگری نیز دارد و نبود امکانات در اطراف این آبشار، منطقه را به طبیعتی بکر تبدیل کرده است. همان‌گونه که اشاره کردیم در همسایگی آبشار، روستایی با مردمان باصفا وجود دارد. اگر خدای ناکرده در حین آبشارگردی اتفاقی افتاد، می‌توانید از اهالی روستا کمک بگیرید. با این حال بهتر است سفری نصفه‌روزه را برای بازدید از این آبشار در نظر بگیرید. منطقه اطراف آبشار برای کمپ‌زدن مناسب نیست و خطر حمله حیوان‌های وحشی و سرقت وجود دارد.

نکات مهم برای بازدید از آبشار عروس ازنا

عکس تجهیزات مخصوص کوه‌پیمایی برای بازدید از آبشار عروس ازنا

وقتی صحبت از گشت‌و‌گذار در آبشاری در دامنه کوه به میان می‌آید، باید تجهیزات مخصوص کوه‌پیمایی را همراه داشته باشید. آب نوشیدنی، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، زیرانداز، تنقلات و خوراکی از چیزهایی است که برای بازدید از این آبشار پیشنهاد می‌شود. منظره تماشایی این آبشار به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی لرستان را نباید از دست دهید. به همین دلیل حتماً دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند با دوربین باکیفیتی همراه داشته باشید. کمک‌های اولیه، لوازم پخت‌و‌پز و روشن‌کردن آتش از دیگر تجهیزاتی است که در این سفر باید با خود ببرید. از آنجایی که به قول قدیمی‌ها کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، بهتر است دست‌کم یک دست لباس اضافه همراه ببرید. خدا را چه دیده‌اید، چه بسا در این آبشار هوس آب‌تنی به سرتان زد.

بهترین زمان بازدید از آبشار ازنادر

آبشارگردها بهتر از ما می‌دانند که آبشار هرچقدر خروشان‌تر باشد، تماشایی‌تر است. به همین دلیل اگر می‌خواهید حسابی از منظره آب‌های خروشانِ آبشار لذت ببرید، بهار بهترین فصل برای سفر به این منطقه است. با فرارسیدن تابستان آب این آبشار به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. گاهی اوقات نیز چشمه آبشار در تابستان کاملاً خشک می‌شود. با این حال ازآنجایی‌که ازنادر در منطقه‌ای خوش‌آب‌و‌هوا قرار دارد، گشت‌و‌گذار در طبیعت زیبای این منطقه حتی بدون آبشار نیز خالی از لطف نیست.

با آغاز باران‌های پاییزی، آبشار دوباره جریان پیدا می‌کند. بسته به شرایط آب‌و‌هوایی، آب آبشار ممکن است کم یا زیاد باشد. انصافاً باید گفت این ناحیه زمستان‌های سردی دارد. البته، بارش باران‌ و برف در زمستان جان تازه‌ای به چشمه این آبشار می‌دهد و دوباره خروشان می‌شود. این اتفاق بیشتر در اواخر زمستان رخ می‌دهد. در مجموع باید گفت بهار بهترین زمان برای تماشای زیبایی‌های این آبشار به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار عروس ازنا

برای شما گفتیم که این آبشار در همسایگی روستایی با نام دره اسپر قرار دارد. به همین دلیل بهتر است گردشگری در جاهای دیدنی ازنا را با این روستا آغاز کنید. روستا دره اسپر مردمی باصفا و مهمان‌دوست دارد. اهالی این روستا در پذیرایی از گردشگران چیزی کم نمی‌گذارند. اگر بخت با شما یار باشد و در زمان مراسم محلی اهالی روستا دره اسپر راهی این منطقه شده باشید، فرصتی پیدا می‌کنید تا به تماشای رقص‌های محلی و مراسم دیدنی اهالی این روستا بنشینید. اطراف این روستا را جنگلی سرسبز با درختان بلوط فرا گرفته است. به گردشگرانی که اهل جنگل‌گردی هستند، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این جنگل بزنند. ازآنجایی‌که هر کجا آبشار باشد، کوه نیز وجود دارد، به همراه بازدید از آبشار می‌توانید پنجه در کوه‌های اطراف بیندازید و مهارت کوه‌پیمایی خود را امتحان کنید.

عکس تالاب ازگن دورود از جاهای دیدنی اطراف آبشارعروس ازنا

ازنادر یکی از آبشارهای خروشان منطقه زیبای دورود در استان لرستان است. خوشبختانه در این منطقه تا چشم کار می‌کند جاهای دیدنی وجود دارد. در نتیجه در کنار آبشارگردی، پیشنهاد می‌‌کنیم حتماً از دیگر جاهای دیدنی دورود دیدن کنید. تالاب ازگن دورود، غار منو دورود، روستای مروک دورود، دریاچه گهر دورود، آبشار آبگرمه دورود و روستا چمنار دورود از جاهای دیدنی است که مطمئن هستیم با گشت‌و‌گذار در آن‌ها حسابی تفریح خواهید کرد. حتی اگر حوصله گشت‌و‌گذار در هیچ‌کدام از این مکان‌ها را ندارید، تأکید می‌کنیم سری به تونل برفی ازنا بزنید. این تونل چیزی حدود ۸۰۰ متر طول دارد و یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز منطقه به حساب می‌آید.

مسیر دسترسی به آبشار ازنادر

این آبشار همانند تمامی آبشارهای خوش‌منظره در ارتفاعات کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده قرار دارد. به همین دلیل برای رسیدن به آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم باید دست‌کم یک ساعت پیاده روی کنید. در این مسیر از طبیعت سرسبز لرستان گذر می‌کنید و حسابی لذت می‌برید. برای رسیدن به این آبشار باید راه لرستان را در پیش بگیرید. به این دیار سرسبز که رسیدید، روانه دورود شوید. دورود منطقه‌ای خوش آ‌ب‌و‌هوا در غرب ایران است. به دورود که رسیدید، راهی پارک جنگلی شوید. سپس به تپه شهدای گمنام بروید؛ پس از این تپه به روستایی با نام دره اسپر می‌رسید. از این روستا تا آبشار چیزی حدود یک ساعت راه پیاده در پیش دارید. همان‌ گونه که اشاره کردیم، این مسیر بسیار سرسبز و خوش‌منظره است. با این حال از آنجایی‌که باید از مسیری کوهستانی عبور کنید، بهتر است برای یک‌ ساعت کوه‌پیمایی آماده باشید.

دورود تا ازنا چیزی حدود ۴۳ کیلومتر فاصله دارد. منطقه ازنا چیزی حدود ۱۲۹ کیلومتر از خرم آباد دورتر است. اکنون که صحبت از دورود به میان آمد، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که منطقه‌ای با نام دررود در استان خراسان رضوی وجود دارد. این ناحیه با دورودی که از آن صحبت می‌کنیم کیلومترها فاصله دارد. با این حال توجه داشته باشید که دورود در استان لرستان با درود در استان خراسان رضوی کاملاً متفاوت است.

آبشار عروس ازنا بی‌دلیل به یکی از جاهای دیدنی اطراف خرم آباد تبدیل نشده است. مطمئن باشید گردشگری در این آبشار خاطره‌ای خوش از گشت‌و‌گذار در غرب ایران می‌سازد. در پایان ازآنجایی‌که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان اطلاعات سودمند و خاطره‌های شیرینی از جاهای دیدنی لرستان دارند، پیشنهاد می‌کنیم این اطلاعات مفید و خاطره‌‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

آبشار عروس ازنا در لرستان قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است.

این آبشار از تجمع برف در کوه‌های منطقه ایجاد می‌شود. به همین دلیل آبی خروشان از تاج ۵متری این آبشار به حوضچه پایین آن می‌ریزد.

تالاب ازگن دورود، غار منو دورود، روستای مروک دورود، دریاچه گهر دورود، آبشار آبگرمه دورود و روستا چمنار دورود از جاهای دیدنی نزدیک به این آبشار به حساب می‌آید.

آبشار عروس ازنا، آبشاری فصلی است که بهار جریان پیدا می‌کند. در نتیجه تماشای این آبشار در بهار از همیشه لذت‌بخش‌تر است.

در این آبشار خبری از امکانات رفاهی نیست. به دلیل قرارگرفتن آبشار در منطقه‌ای کوه‌پایه‌ای، حتماً لوازم کوه‌پیمایی و تجهیزات لازم برای گردشگری در طبیعت همراه داشته باشید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.