کوه پدری یا کوه پردیس جم | اسرارآمیز با شایعات شنیدنی

0

کوه پدری کوهی است در حومه شهرستان جم در استان بوشهر. نام این کوه با شایعات متعددی همراه است و داستان‌های عجیب و غریبی درباره این کوه عنوان می‌شود؛ اما آیا این ماجراها واقعیت دارد؟ ادامه مطلب را دنبال کنید تا چند نمونه از این شایعه‌ها را درباره کوه پدری یا همان کوه پردیس جم بررسی کرده و بیشتر از جذابیت این کوه مرموز مطلع شوید.

کوه پدری کجاست؟

کوه پدری که به صورت «padri» تلفظ می‌شود، نام یک کوه در حومه شهرستان جم در استان بوشهر است. این کوه باستانی با ظاهر عجیب و غریبش، در ابتدای راه جم به سیراف قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۴۰ متر است و شکل ظاهری آن از سمت جنوب، شبیه مخروط به‌نظر می‌رسد. ارتفاع این کوه از قله‌های همجوار آن هم کمتر است.

معنای نام کوه پدری چیست؟

در کتاب «از مروارید تا نفت» نوشته «رضا طاهری» درباره دلیل نام‌گذاری کوه «پدری» آمده است که این کلمه از دو کلمه «پد» و «ری» تشکیل شده است. این دو کلمه با هم به معنی «محافظ شهر سلطنتی» است.

کوه پدری یکی از جاهای دیدنی اطراف بوشهر است و معمولاً به‌دلیل ظاهر متفاوتی که دارد، توجه مسافران را جلب می‌کند. این منطقه و اطراف آن با پوشش گیاهی متنوعی که دارد، یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های منطقه و حتی ایران را تولید می‌کند. البته خرمای این منطقه نیز در نوع خودش بی‌نظیر است.

این منطقه در ارتفاع ۷۰۰متری از سطح دریا و در نزدیکی خلیج فارس قرار دارد. آب‌وهوای منطقه کوه پدری برای پرورش گیاهان و درختان مختلف بسیار مطلوب است. در برخی از روزهای سال، اختلاف دمای هوای منطقه با دمای کنار ساحل خلیج فارس به ۱۰ درجه‌ سانتیگراد هم می‌رسد. همچنین رطوبت ملایم منطقه، کوه پدری و مناطق اطراف آن را به یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق جنوب ایران تبدیل کرده ‌است.

به همین دلیل محصولات کشاورزی منطقه بسیار متنوع است. بخش وسیعی از زمین‌های کشاورزی اطراف جم زیر کشت درختان خرما، مرکبات و زیتون قرار دارد. همچنین پرتقال، نارنگی و لیموی این منطقه شهرت فراوانی دارد.

شایعه ها درباره کوه پردیس جم چه می‌گویند؟

نمایی دیگر از کوه پردیس جم بوشهر

درباره کوه پدری شایعه‌های فراوانی وجود دارد و عجایب و معجزات زیادی برای این منطقه بیان می‌شود. دروغین‌بودن بسیاری از این شایعه‌ها در همان نگاه اول قابل درک است؛ اما باز هم در رسانه‌ها و سایت‌های مختلف، بر داشتن معجزه‌ها و خواص عجیب‌وغریب کوه پدری تأکید می‌شود. چند نمونه از شایعات معروفی که درباره این کوه وجود دارد، عبارت‌اند از:

  • نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید

می‌گویند قله این کوه نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید است؛ چراکه در نزدیکی خط استوا قرار دارد و در این حوالی بلندترین ارتفاع را دارد.

  • کوه پردیس جم و درمان ایدز

شایعات درباره ی کوه پدری

شایعه شده است که این کوه می‌تواند ایدز را درمان کند. در توضیح این خاصیت کوه، می‌گویند که چون به خورشید نزدیک است، امکان رشد و نمو ویروس‌های بیماری‌زا از جمله ویروس HIV در آن وجود ندارد. حتی ذکر شده که پزشکان بریتانیایی در مؤسسه «Imperial medical college» در لندن درباره آن مقاله‌ای منتشر کرده‌اند و از سازمان ملل خواسته‌اند نام این کوه را به کوه ضدایدز تغییر دهد.

در گزارشی آمده دکتر «Tim Hopkins» رئیس موسسه فوق، دارنده مدرک فوق تخصص در رشته ایمونولوژی و ویروس‌شناسی درخواست ایجاد شهرک‌های درمانی برای مبتلایان به ایدز در این منطقه داشته است. وی اعتقاد دارد با اسکان مبتلایان به ایدز در این منطقه، پس از مدت ۱۸ ماه هیچ نشانه‌ای از این بیماری در این مبتلایان دیده نمی‌شود.

  • خاصیت مغناطیسی فوق‌العاده

می‌گویند این کوه خاصیت مغناطیسی عجیبی دارد؛ طوری که اگر با ماشین در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰متری کوه توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای اینکه به طرف سرپایینی حرکت کند، به سمت کوه جذب می‌شود. حتی می‌گویند راننده‌های زیادی به خاطر همین خاصیت مغناطیسی، کنترل خودرو را از دست داده‌اند و با کوه برخورد کرده‌اند!

  • پوشش گیاهی خاص و ساخت داروهای خارجی

عسل طبیعی منطقه کوه پدری بوشهر

می‌گویند پوشش گیاهی این منطقه خاص است و به همین دلیل عسلی که در این منطقه تولید می‌شود، خواص فراوانی دارد. حتی بسیاری از کارخانه‌های داروسازی مطرح دنیا، تمام عسل این منطقه را پیش‌خرید کرده‌اند و از آن برای تهیه داروهای مختلف از جمله داروی مسکن «Advil» استفاده می‌کنند. این دارو یکی از معروف‌ترین داروها برای ناراحتی اعصاب و مشکلات دیگر است.

  • خرمای خاص با خواص فوق‌العاده

خرمای خاصه منطقه پردیس جم بوشهر

در این منطقه خرمایی خاص تولید می‌شود که به آن خرمای «خاصه» می‌گویند. این خرما کاملاً در شیره خود غرق می‌شود. یعنی یک کاسه از آن طی مدت ۳ ساعت پر از شیره می‌شود. این خرما اندازه آلبالو است و به خاطر خواص دارویی فراوانی که دارد، از آن به‌منظور تهیه قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی استفاده می‌شود.

  • کوه پردیس و درمان سرطان

از دیگر ویژگی‌های عجیبی که برای کوه پدری نام می‌برند، این است که متخصصان آن را بهترین گزینه برای کوه درمانی معرفی می‌کنند. طبق این شایعات، خواص مغناطیسی این کوه باعث تخریب سلول‌های سرطانی می‌شود و به همین دلیل متخصصان بسیاری بیمارهای سرطانی را به کوهنوردی در کوه پدری توصیه می‌کنند.

آیا این شایعات درباره کوه پدری حقیقت دارند؟

داستان های جالب در مورد کوه پردیس جم بوشهر

کوه پردیس یا کوه جم ظاهری متفاوت دارد و در واقع یک کوه باستانی است که در اطراف آن، فسیل و حتی اشیای باستانی یافته‌اند. شاید همین ظاهر عجیب و پیداشدن فسیل و اشیای باستانی باعث شده که شایعات مختلفی درباره آن رواج پیدا کند؛ اما کوه پردیس یک کوه عادی مثل سایر کوه‌ها است و هیچ خواص خارق‌العاده‌ای ندارد. در ادامه تعدادی از شایعاتی را که درباره کوه جم وجود دارد، با ذکر دلیل رد می‌کنیم.

آیا کوه پردیس عسلویه واقعاً نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید است؟

می‌گویند این کوه به خاطر نزدیکی به خط استوا، نزدیک‌ترین نقطه به زمین و در نتیجه دورترین نقطه از هسته زمین است؛ اما باید در نظر داشته باشید که مشخص‌کردن نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید، اصلاً کار راحتی نیست. زمین به شکل بیضوی دور خورشید می‌چرخد و در طول سال فاصله نقاط مختلف آن از خورشید تغییر می‌کند. در ضمن کوهی به نام چیمبورازو که در اکوادور قرار دارد و ارتفاع آن ۶۲۶۳ متر است، به عنوان دورترین نقطه از هسته زمین شناخته می‌شود.

آیا کوه پردیس عسلویه برای درمان ایدز مفید است؟

درمان ایدز در کوه پدری بوشهر

برخی شایعاتی که درباره کوه پدری بیان می‌شود، آنقدر بی‌پایه و بی‌اساس است که حتی در نگاه اول می‌توان آن را رد کرد. با این وجود، برای کشف حقیقت کافی است اسم مؤسسه علمی و رئیس آن را در اینترنت جست‌وجو کنید؛ آن‌گاه متوجه می‌شوید که چنین فردی وجود خارجی ندارد و مطالبی از این قبیل در هیچ ‌کجا منتشر نشده است. علاوه بر این، گزاره‌های اشتباه متعددی که در متن شایعه وجود دارند، خود کاملاً این مطلب را رد می‌کند. بنابراین عنوان کوه شفادهنده در عسلویه، عنوان خوبی برای نام‌بردن از این کوه نیست.

آیا کوه پدری خاصیت مغناطیسی دارد؟

یکی دیگر از شایعاتی که درباره کوه پدری بیان می‌کنند، خاصیت مغناطیسی آن است. باورکردن این شایعه برای بسیاری از افراد راحت است؛ اما این ادعا کاملاً نادرست است. یکی از دلایلی که باعث می‌شود در تصاویر این طور به نظر برسد که وسیله نقلیه به جای سرازیری، رو به بالا در حرکت است، نوعی خطای دید به نام «Gravity Hill» یا «Magnetic Hill» است. این پدیده در بسیاری از نقاط دنیا دیده می‌شود. در واقع به دلیل نامعلوم‌بودن افق، چشم انسان سرازیری با شیب ملایم را به شکل سربالایی می‌بیند و وقتی ماشینی در سرازیری در حرکت است، احتمال دارد تصور کنید که به طرف بالا حرکت می‌کند.

آیا از عسل کوه پردیس جم در تهیه داروهای خارجی استفاده می‌شود؟

شایعات در مورد عسل طبیعی کوه پردیس جم در بوشهر

عسل یکی از مواد طبیعی ارزشمند و پرخاصیت است. این خوراکی لذیذ خواص درمانی فراوانی دارد و فواید آن ثابت شده است؛ اما برای اینکه مطمئن شوید از این عسل برای تهیه داروی خاصی استفاده می‌شود یا نه، کافی است به مواد اولیه استفاده شده در تهیه دارو توجه کنید و خواهید دید که عسل در آن جایی ندارد.

به هر حال شایعات زیادی درباره این کوه مطرح شده و همه آن‌ها پاسخ علمی و دقیق دارد. این منطقه به دلایل متعددی مانند پوشش گیاهی و محصولات کشاورزی خاص، پتانسیل تبدیل‌شدن به یک مقصد گردشگری محبوب را دارد؛ به شرط آنکه به جای پرداخت به این‌گونه شایعات و منتشرکردن آن‌ها حتی در رسانه‌های پرمخاطب، روی جاذبه‌های بالقوه منطقه برای جذب گردشگری تمرکز شود.

تاریخچه کوه پدری

تاریخچه ی کوه پدری

«بدیعه دشتی» باستان‌شناس و پژوهشگر ایرانی مقیم انگلیس است. وی اصالتاً جنوبی است و نام خانوادگی‌اش هم برگرفته از نام دشتستان است. بدیعه دشتی چند سال پیش درباره کوه پدری تحقیقات گسترده‌ای را انجام داد و ادعاهای جالبی نیز درباره این کوه مطرح کرد. در یکی از شاخص‌ترین نظریاتی که وی مطرح کرده است، این قضیه بیان می‌شود که کوه پدری همان «جام جهان نمای جمشید» است؛ چراکه در آن زمان از این کوه و منطقه اطراف آن به عنوان یک آیینه برای دیدن سپاه دشمن استفاده می‌کردند.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده توسط باستان شناسان، در کوه‌های مشرف بر ناحیه جم، دیوارهای صیقل‌زده‌شده بسیار بزرگی در نقاط گوناگون با زاویه‌هایی خاص وجود دارد. بر اساس افسانه‌ها و روایت‌های بومی اهالی جم، در لهجه محلی به این دیوارهای صیغل‌زده شده «چرم آینه» می‌گویند. بزرگسالان جم می‌گویند قطعه‌های کوچکی از شیشه سیاه را زیر این چرم آینه‌ها پیدا می‌کردند. همین گفته فرضیه پادشاهی جم در این ناحیه را تقویت می‌کند. البته تأیید یا ردکردن ادعاهای بدیعه دشتی نیازمند انجام تحقیقات بیشتری از طرف متخصصین علوم مربوطه است.

سابقهٔ روستاهای چاهه و دره پلنگی که در شرق کوه قرار دارند، به‌درستی مشخص نیست؛ ولی نشانه‌هایی از غارنشینی و فسیل‌های بسیار قدیمی در این منطقه پیدا شده است.

چگونه به کوه پدری برویم؟

پس از گشایش جاده فیروزآباد به جم، مسافرت به این منطقه تسهیل شده‌ است. از طریق همین جاده می‌توانید به‌راحتی به کوه پردیس دسترسی پیدا کنید. تأسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه منجربه تأسیس فرودگاه جم شده است. در چهارشنبه هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می‌شود که فرصت خوبی برای سفر به این منطقه است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرفصل پاییز و زمستان
آدرساستان بوشهر، شهرستان جم، جاده جم به سیراف

در ره بال آسمان بهترین جاذبه‌های ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا با خیال راحت و آگاهی کامل، مقصد بعدی سفرتان را انتخاب کنید. آیا شما از کوه پردیس دیدن کرده‌اید؟ فکر می‌کنید بازار داغ شایعات راه درستی برای جذب گردشگر است؟

استان بوشهر، شهرستان جم، جاده جم به سیراف

نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید، پوشش گیاهی خاص و ساخت داروهای خارجی، خرمای خاص با خواص فوق‌العاده و درمان سرطان.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.