آبشار پیران (آبشار ریجاب) | کشف خرمی و زیبایی

2

نمی‌دانیم که استان کرمانشاه رفته‌اید یا خیر؛ اگر هنوز موفق به دیدن این خطه زیبا نشده‌اید باید برنامه‌تان را برای سفرکردن به این استان زیبا نظم و ترتیبی بدهید. کرمانشاه پُر است از دیدنی‌های رنگارنگ. دشت، کوه، رودخانه و البته آبشار. آبشار پیران از بلندترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که برای دیدن آن باید راهی روستای ژالکه و شهرستان سر پل ذهاب شوید. این آبشار بلند ۱۰۰ متر است و از شگفت‌انگیزترین آبشار های ایران است. تصور کنید که در مواجهه با آن با چه ارتفاع بلندی روبه‌رو می‌شوید. در این مقاله درباره آبشار پیران بیشتر خواهید خواند.

آبشار پیران را از زاویه‌ای نزدیک‌تر بشناسید

آبشار پیران بلند است و از صخره‌هایی عمودی و غیرقابل‌صعود (البته برای مردم عادی) سرازیر می‌شود. پس اگر فکر بالارفتن از صخره‌ها و رسیدن به منشأ آبشار به سرتان زده است، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید و چنین چیزی شدنی نیست. این آبشار طبقه‌طبقه است و سه طبقه دارد. ارتفاعات طبقات بالایی آن زیاد است و طبقه پایینش کمترین ارتفاع را دارد. وجود درختان سبز و خرم در اطراف و طبقه پایینی آبشار، نگاه شما را میخکوب این منظره می‌کند.

عظمت آبشار پیران

حوالی آبشار بسیار خوش‌آب‌وهواست. برای همین هم هست که می‌توان باغ‌ها و زمین‌های پررونق زیادی را در نزدیکی آن مشاهده کرد. اگر دوست دارید سری به منطقه دیدنی پیران بزنید، پیشنهاد می‌کنم بهار یا تابستان را برای بستن بار سفر و روانه‌شدن به طبیعت بی‌نظیرش در نظر بگیرید.

نسیم خنک بهاری یا هوای سبک و بازیگوش تابستان را در ذهن مجسم کنید؛ حالا خودتان را در کنار آبشار بلندی ببینید که آب خنک آن از ارتفاعی بلند در حال ریزش است. خنکی، آب روان، منظره‌ای زیبا و درختان سبز اطراف آبشار را تجسم کردید؟ جذاب نبود؟ حال فرض کنید که همه این صحنه‌ها را از نزدیک و واقعی می‌ببینید، قطعاً شگفت‌انگیز است.

دیدن این آبشار در پاییز و زمستان فکر جالبی نیست؛ چون هوا به‌شدت سرد است و گشت‌وگذار سخت و دشوار می‌شود.

صخره‌نوردان عاشق آبشار پیران هستند ?

هر چند که رسیدن به سرمنشأ آبشار برای مردم معمولی ممکن نیست؛ اما صخره‌نوردان این آبشار و صخره‌های اطرافش را خیلی دوست دارند. بالارفتن از صخره‌های حوالی آبشار پیران یکی از کارهای موردعلاقه حرفه‌ای‌ها در این ورزش است. یکی دیگر از نکات مهمی که باید درباره پیران بدانید، این است که نام این آبشار از سوی شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی در میان میراث‌های طبیعی ایران قرار گرفته است.

متأسفانه در زلزله اخیری که در کشور برای منطقه کرمانشاه و سرپل‌ذهاب اتفاق افتاد، بخش‌هایی از مسیر دسترسی به آبشار پیران هم آسیب دید. این موضوع راه صعود از رشته‌کوه‌های زاگرس به آبشار را کمی برای صخره‌نوردان دشوار کرده است.

به این نکته دقت کنید

نام دیگر پیران، آبشار ریژاو است. اسامی کردها و به‌طور کلی زبان کردی بسیار زیبا هستند. اگر دقت کرده باشید، تلفظ واژه‌ها در این زبان بسیار گوش‌نواز است. ریژاو یعنی مکان سرریز آب. ریژ که همان ریز از مصدر ریختن است و آوو هم معنی آب می‌دهد. اگر جایی با کلمه ریجاب به جای ریژاو روبه‌رو شدید، بدانید که این واژه اصالت ندارد و اشتباه است.

ویدیویی زیبا از آبشار پیران

با دیدنی‌های اطراف آبشار پیران بیشتر آشنا شوید

مناظر اطراف آبشار پیران

آبشار پیران هم زیباست، هم آب‌وهوای خوبی دارد و همچنین دارای دیدنی‌های دیگر در دور و اطراف خود است. با سَرزدن به این مکان می‌توانید از آرامگاه ابودجانه، کوه‌های دالاهو، بقایای قلعه یزدگرد و نقش برجسته آنوبانی‌نی هم دیدن کنید. اجازه بدهید که درباره هر یک توضیحی کوتاه بدهیم تا بدانید که تقریبا با چه مکان‌های دیدنی روبه‌رو هستید:

  • آرامگاه ابودجانه؛ این آرامگاه با شکلی چهارضلعی قدمتی دارد که به دوران صدر اسلام بازمی‌گردد. چند مقبره هم در آن موجود است.
  • کوه‌های دالاهو؛ کوهستان دالاهو از رشته‌کوه‌های زاگرس هم طبیعتی زیبا و جذاب برای گشت‌وگذار در اختیارتان می‌گذارد.
  • بقایای قلعه یزدگرد؛ قلعه یزدگرد هم قدیمی است و به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. گفته‌ها حاکی از آن است که در زمان حمله عرب‌ها، یزدگرد به همراه دخترش در این مکان پناه گرفته بوده‌اند.
  • نقش برجسته آنوبانی‌نی؛ نقش برجسته‌ای که در حوالی آبشار پیران خواهید دید، به زمانی به قدمت بیش از ۴ هزار سال پیش بازمی‌گردد. دیدن چنین اثری از گذشته‌های دور ارزش دارد. ندارد؟

آبشار زیبای پیران

سفرتان برای دیدن آبشار پیران معمولاً با رفتن به شهر کرمانشاه همراه است. حیف نیست تا پیران بروید و سری به دیدنی‌های دیگر استان نزنید؟ پس می‌توانید در مکان‌های اقامتی شهر کرمانشاه اسکان داشته باشید. این را هم بدانید که در مسیر رسیدن به آبشار پیران، پارکینگ‌هایی هم وجود دارد. در حوالی آبشار هم پارکینگ هست و هم آلاچیق‌هایی برای پیک‌نیک و نشستن.

برای بازدید از پیران چه چیزهایی باید همراه داشته باشید؟

گل‌های زیبا اطراف آبشار پیران

در سرزدن به طبیعت باید کفش مناسب به پا داشته باشید. اگر کفش‌تان مناسب نباشد، در هنگام پیاده‌روی اذیت می‌شوید. بازدید از جایی شبیه آبشار هم که قطعا نیاز به کفش ورزشی مناسب دارد. اگر دوست دارید که پاهایتان را در آب فرو کنید و آب‌بازی هم داشته باشید، بردن یک جفت دم‌پایی به همراه خود هم می‌تواند ایده خوبی باشد.

کوله‌پشتی خود را با خوراکی‌های خوشمزه پر کنید و حتما چند کیسه زباله هم به همراه خود داشته باشید. اصلاً و ابدآً شایسته نیست که زباله‌های خود را در دل طبیعت زیبایی بریزید که می‌تواند دل گردشگران بی‌شماری از جمله خودتان را شاد و روح‌شان را تازه کند. برخی مدعی‌اند که زباله‌هایی مانند پوست میوه جذب طبیعت می‌شود و به همین‌خاطر نیازی نیست که آنها را به کیسه زباله منتقل کنند. شاید چنین ایده‌ای درست باشد اما در هر حال، با پرتاب‌کردن پوست میوه‌ها و زباله‌هایی از این دست در طبیعت، باعث می‌شوید تا چهره آن زشت شود و محیطی آلوده و نامطلوب به وجود بیاید. شما که چنین چیزی نمی‌خواهید. می‌خواهید؟

نشانی و مسیر دسترسی

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان سر پل ذهاب، روستای ژالکه، منطقه پیران


برای رفتن به آبشار پیران باید به شمال غرب شهر ریژاو و روستای ژالکه بروید. ژالکه هم در شهرستان سرپل‌ذهاب قرار دارد. اگر بخواهیم درباره منطقه و موقعیت پیران بیشتر صحبت کنیم باید بگوییم که روستای ژالکه در بالای این آبشار قرار دارد و در پایین‌دست آن هم روستای پیران واقع شده است. بازدید از این منطقه، یک طبیعت‌گردی ناب به شمار می‌رود. چون علاوه بر خود پیران و حوالی زیبای آن، آبشار قشنگ دیگری هم در مقابل آن قرار گرفته است.

در آخر

گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند در مواجهه با کوه‌ها و دریاها و رودهای ایرانِ زیبا حیرت‌زده می‌شوند. دقت کنید:‌ حیرت. حیرت خیلی شدیدتر از ذوق یا تحسین است و به جای آن هیچ واژه دیگری گویای زیبایی‌های ایران رنگارنگ با طبیعت مثال‌ زدنی‌اش نیست. پس بد نیست که ایران‌گردی را در اولویت‌های برنامه‌های تفریحی‌تان بگذارید. هر وقت که شد، سفر کنید. خوش می‌گذرد. مطمئن باشید.

دوست دارید به پیران سفر کنید؟ به نظر شما هم کرمانشاه یکی از زیباترین مناطق ایران است؟ از دیدنی‌های آن به کجا رفته‌اید؟ پیران را تا به حال از نزدیک دیده‌اید؟ لذت زدن به دل طبیعت و بازدید از زیبایی‌های ایران را از خود دریغ نکنید.

4/5 (4 نظر)
2 نظرات
  1. الهام می گوید

    بی شک ایران زیباست وکرمانشاه زیبایی ناشناخته، ونیازمند باز شناخت و معرفی توسط فرهنگ دوستانی که دغدغه این کهن عروس زاگرس را دارند

  2. نرگس می گوید

    خیلی زیباست من پیگیر صفحه اینستاگرامتونم هستم تو اینستا هم یک بار پیران رو گذاشته بودین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.