اشیای ممنوعه در پرواز | تجربه سفر هوایی راحت و بی‌درد‌سر

0

خطوط هوایی و فرودگاه‌های مختلف در سراسر ایران و جهان، اغلب الزامات و قوانین امنیتی خاص خود را دارند که برخی از آن‌ها، از جمله قوانین حمل بار، مربوط به مسافران است. تمامی مسافران ملزم هستند که این قوانین را رعایت کنند. رعایت قوانین و الزمانات مربوط به حمل بار توسط مسافران، نیازمند آن است که با اشیای ممنوعه در پرواز آشنا باشند. به همین سبب در این مطلب تمامی اشیای ممنوعه در پرواز‌های داخلی و خارجی را عنوان کرده و به‌طور مفصل در‌خصوص آن‌ها توضیح داده‌ایم. از‌این‌رو چنانچه خیال خرید بلیط هوایپما را در سر دارید، پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب همراه ما باشید تا با اشیای ممنوعه در هواپیما آشنا شده و سفر راحت و بی‌درد‌سری را تجربه کنید. 

اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی

  • اشیای تیز 

حمل هر‌گونه اشیای تیز و اشیای فلزی نظیر چاقو، تیغ، کاتر، قیچی، ناخن‌گیر، ابزار خیاطی، اشیای منحنی با لبه تیز و… در تمامی پر‌واز‌های داخلی در بخش بار بلا‌مانع است؛ اما توجه کنید که نمی‌توانید این نوع اشیا را به‌عنوان بار دستی همراه با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. 

  • لوازم یدکی 

لوازم یدکی 

از دیگر اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی می‌توان به انواع لوازم یدکی، نظیر اره برقی، قطعات و لوازم یدکی حجیم اشاره کرد. این نوع اشیاء در هیچ‌کدام از فرودگاه‌های ایران، به‌عنوان بار تحویلی پذیرفته نمی‌شوند و در‌صورت به‌همراه داشتن چنین لوازمی، باید آن‌ها را به بخش محموله یا کارگو تحویل دهید. 

  • دخانیات 

استعمال دخانیات در تمامی پر‌واز‌های داخلی ممنوع است؛ در‌نتیجه حمل کبریت یا فندک‌های گازی به‌عنوان بار دستی و بردن آن‌ها به داخل کابین هواپیما ممنوع بوده و امکان‌پذیر نیست. 

  • مایعات 

مایعات نیز جزو اشیای ممنوعه در پرواز شمرده می‌شوند. به‌همراه داشتن مایعات، اسپری‌ها و ژل‌هایی با حجم بیشتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر، به‌عنوان بار دستی ممنوع بوده و وارد کردن آن‌ها به کابین هواپیما امکان‌پذیر نیست. این قانون در‌خصوص شیشه‌های عطر و ادکلن نیز صدق می‌کند؛ از‌این‌رو لازم است که پیش از سفر با هواپیما و ورود به فرودگاه، این نکته را در‌نظر داشته و در‌صورت به‌همراه داشتن ظروف حاوی مایعات که حجم آن‌هابیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر است، آن را به بار خود منتقل کرده و به قسمت بار تحویل دهید. در‌نهایت لازم است اشاره کنیم که اگر حجم مایعات کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر باشد و درون کیسه پلاستیکی شفاف وکیوم‌شده قرار گیرند، می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان بار دستی، همراه با خود به کابین هواپیما ببرید. 

  • تجهیزات غواصی 

تجهیزات غواصی 

از دیگر اشیای ممنوعه در پرواز می‌توان به تجهیزات غواصی اشاره کرد. به‌همراه داشتن بطری‌های اکسیژن خالص هنگام پرواز ممنوع است. حمل بطری‌های هوای فشرده از طریق هواپیما فقط در صورتی امکان‌پذیر است که به‌صورت کامل خالی باشند. همچنین به‌همراه داشتن چراغ مشعل غواصی نیز ممنوع بوده و فقط اگر باتری قابل شارژ آن‌ها جدا شده باشد، می‌توان آن‌ها را با هواپیما حمل کرد. 

  • اسلحه گرم و جنگ‌افزار

اسلحه گرم و جنگ افزار

اسلحه‌های گرم و جنگ‌افزار‌ها جزو اشیای ممنوعه در پرواز شمرده می‌شوند. اگر قصد حمل سلاح‌ گرم (ورزشی، شکاری و…) را دارید، لازم است به‌طور رسمی از قبل اعلام کنید تا به‌عنوان کالای امنیتی به‌شکل جداگانه در بخش بار قرار گرفته و به مقصد شما منتقل شود. این فرآیند باید حداکثر تا دو روز کاری قبل از پرواز انجام شده و طی فرایند رزرو بلیط به شرکت هواپیمایی اطلاع داده شود. با تمام این‌ها لازم است اشاره کنیم که حتی در‌صورت انجام این فرآیند و دریافت تأیید، بردن سلاح گرم به داخل کابیین هواپیما مطلقاً ممنوع بوده و حمل آن فقط در بار امکان‌پذیر خواهد بود. 

توجه کنید که وزن سلاح باید کمتر از ۵ کیلوگرم باشد. در‌صورتی که وزن سلاح کمتر از ۵ کیلوگرم بوده و درخواست رسمی شما تأیید شده باشد، امکان حمل سلاح با اطلاع کارکنان خدمات زمینی و مستندات لازم، وجود دارد. برای حمل سلاح با وزن بیشتر از ۵ کیلوگرم، می‌توانید آن را به ترمینال باربری ببرید تا در قسمت انبار هواپیما حمل شده و به مقصد مد‌نظرتان برسد. 

اسلحه گرم و جنگ افزار

انواع اسپری‌ها شامل گاز اشک‌آور، بی‌حس‌کننده و همچنین مواد سریع‌الاشتعال، نظیر بنزین و کپسول‌های گاز مایع نیز از دیگر اشیای ممنوعه در هواپیما هستند که به‌همراه داشتن آن‌ها در سفر هوایی ممنوع است. همچنین لازم به ذکر است اشیایی نظیر لوازم دفاع شخصی و هنرهای رزمی نظیر اسپری فلفل، باتوم، پنجه بوکس را نمی‌توان به‌عنوان بار دستی به داخل کابین هواپیما برد و این نوع اشیاء باید به قسمت بار تحویل داده شوند. 

  • سرنگ 

سرنگ

از دیگر اشیای ممنوعه در پرواز‌های داخلی می‌توان به سرنگ اشاره کرد. به‌همراه داشتن سرنگ به‌‌عنوان بار دستی و وارد کردن آن به داخل کابین هواپیما فقط در صورتی امکان‌پذیر است که فرد دارای گواهی پزشکی مبنی بر ضرورت تزریق در طول پرواز داشته و آن را به کارکنان ارائه دهد. 

اشیای ممنوعه در پروازهای خارجی

از آنجایی که قوانین و الزمانات مربوط به حمل بار توسط مسافران متفاوت است، اطلاع از اقلام ممنوعه و مجاز در کشور مقصد، امری ضروری خواهد بود. جالب است بدانید که در برخی از کشور‌های دنیا، به‌همراه داشتن یک واحد میوه نیز تهدیدی بالقوه برای صنعت کشاورزی محسوب می‌شود. در ادامه در‌خصوص برخی از مهم‌ترین اشیای ممنوعه در پرواز‌های خارجی توضیح داده‌ایم. 

  • اشیاء تیز 

در پرواز‌های خارجی نیز همچون پرواز‌های داخلی به‌همراه داشتن انواع اشیاء تیز به‌عنوان بار دستی و بردن آن‌ها داخل کابین هواپیما ممنوع است. اگرچه می‌توانید این نوع اشیاء را در چمدان خود گذاشته و به بخش بار تحویل دهید. 

  • محصولات کشاورزی، میوه‌جات و محصولات حیوانی 

انواع میوه‌ و سبزیجات تازه، خشک‌ و یخ‌زده

محصولات کشاورزی، میوه‌جات و محصولات حیوانی 

چنانچه مقصد سفر شما کشور آمریکاست، باید بدانید که در این کشور هر نوع میوه‌ و سبزیجات تازه، خشک‌ و یخ‌زده جزو اشیای ممنوعه در پرواز شمرده می‌شوند. چنانچه در بار خود، حتی فقط یک واحد میوه به‌همراه داشته و آن را پیش از سفر خود اعلام نکرده باشید، برای اولین‌بار ۳۰۰ دلار جریمه خواهید شد و اگر این کار برای دفعات بعدی تکرار شود، جریمه‌ای که باید پرداخت کنید، ۵۰۰ دلار خواهد بود. 

علاوه‌بر کشور آمریکا، کشور استرالیا نیز در‌خصوص به‌همراه‌داشتن انواع میوه و سبزیجات نیز قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد. چنانچه در سفر به این کشور میوه به‌ همراه داشته باشید، باید پیش از سفر آن را اعلام کنید که جریمه نشوید؛‌ چرا‌که در‌صورت به‌همراه‌داشتن میوه، باید جریمه‌ای بالغ بر ۴۲۰ دلار پرداخت کنید. در برخی مواقع، مقدار جریمه بر‌اساس نوع پرونده ممکن است تا هزاران دلار نیز افزایش پیدا کند. 

چنین قوانینی در برخی از کشور‌ها از جمله کشور بریتانیا وجود ندارد؛ از‌این‌رو شما می‌توانید در سفر خود به این کشور، بدون اعلام قبلی، تا ۲ کیلوگرم موز به‌همراه داشته باشید. 

محصولات لبنی و گوشت تازه

محصولات لبنی و گوشت تازه

علاوه‌بر اشیای ممنوعه در پرواز که پیشتر عنوان کردیم، در برخی از کشور‌ها، وارد کردن محصولات گوشتی از طریق پرواز نیز ممنوع است. این قانون در‌خصوص کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا به این صورت است که اگر از این کشور‌ها به خارج سفر کنید، حمل محصولات لبنی و گوشت تازه امکان‌پذیر است؛‌ اما به‌همراه داشتن اینگونه اقلام هنگام سفر از کشور‌های خارجی به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، ممنوع بوده و در‌صورت عدم پیروی از قوانین، باید جریمه پرداخت کنید. 

  • مایعات 

مایعات 

چنانچه قصد سفر به خارج از کشور را دارید، لازم است بدانید که قوانین مربوط به حمل مایعات در سفر و میزان محدودیت مربوط به آ‌ن‌ها به نوع ایرلاین بستگی دارد. به‌طور کلی برای حمل مایعات به‌صورت بار دستی و وارد کردن آن‌ها به داخل کابین هواپیما باید آن‌ها را در ظروفی با حجم حد‌اکثر ۱۰۰ میلی لیتر ریخته و داخل کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید. توجه کنید که خمیردندان، شامپو، عطر و ادکلن و دارو‌ها مایع نظیر شرب‌های دارویی نیز جزو مایعات محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که قوانین مربوط به دارو‌های مایع در هر کشور متفاوت است؛ از‌این‌رو باید پیش از سفر در‌خصوص قوانین مربوط به کشور مقصد خود به‌صورت دقیق‌تر اطلاعات کسب کنید. در بسیاری از موارد در‌صورت لزوم حمل داروی مایع، فقط کافی است این موضوع را به مأمور بازرسی اطلاع دهید. 

از دیگر وسایلی که جزو مایعات و اشیای ممنوعه در هواپیما محسوب می‌شوند و اغلب مسافران در‌خصوص آن‌ها آگاهی ندارند، می‌توان به کره بادام زمینی، ریمل و اسپری اشاره کرد. 

  • وسایل برقی 

وسایل برقی 

اگرچه وسایل برقی جزو اشیای ممنوعه در پرواز محسوب نمی‌شوند و به‌همراه داشتن وسایل برقی نظیر تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ در سفر‌های هوایی بلا‌مانع است؛‌ اما خاموش کردن آن‌ها یا فعال کردن حالت هواپیما هنگام سفر، ضرورت دارد. 

  • دارو و مواد مخدر

دارو و مواد مخدر

به‌صورت کلی حمل اغلب دارو‌ها در بسیاری از کشور‌ها مجاز بوده و انواع دارو جزو اقلام عادی در سفر محسوب می‌شوند؛‌ اما حمل اینگونه اقلام در کشوری همچون امارات متحده عربی ممنوع است. از جمله دارو‌هایی که وارد کردن آن‌ها به این کشور ممنوع است می‌توان به قرص کدئین، قرص ضدبارداری و داروهای ایدز و هپاتیت اشاره کرد. همچنین گفتنی است که کشور امارات متحده عربی در‌خصوص مواد مخدر نیز قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارد و حکم به‌همراه داشتن ذره‌ای مواد مخدر در سفر به این کشور حداقل ۴ سال حبس است. به‌علاوه قاچاق مواد مخدر در این کشور مجازات مرگ دارد! 

کشور ژاپن نیز در‌خصوص به‌همراه داشتن برخی دارو‌های خاص هنگام ورود به کشور، قوانین خاصی دارد. به‌عنوان مثال به‌همراه داشتن داروهایی نظیر سودوافدرین و دگزامفتامین (دارو‌های مؤثر در درمان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی) هنگام ورود به کشور ژاپن ممنوع است و در‌صورت تخلف، امکان بازداشت‌شدن فرد نیز وجود دارد. همچنین چنانچه می‌خواهید هنگام سفر به کشور ژاپن دارو‌هایی نظیر کدئین یا مورفین به‌همراه داشته باشید، باید پیش از سفر برای دریافت مجوز گواهی مواد مخدر اقدام کنید. 

دارو و مواد مخدر

کشور سنگاپور از دیگر کشور‌هایی است که در‌خصوص انواع دخانیات و مواد مخدر قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد. به‌عنوان مثال به‌همراه داشتن خودکار ویپ، اسباب‌بازی شبیه به سیگار یا پیپ الکترونیکی هنگام ورود به این کشور ممنوع است و در‌صورت تخلف باید جریمه‌ای معادل دو هزار دلار سنگاپور پرداخت کنید. 

پیشنهاداتی در‌خصوص حمل دارو و مواد مخدر 

پیشنهاداتی در‌خصوص حمل دارو و مواد مخدر 

  • درست است که به‌صورت کلی دارو جزو اشیای ممنوعه در پرواز شمرده نمی‌شود؛ اما پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر با هواپیما از به‌همراه داشتن دارو‌های غیر‌ضروری بپرهیزید. 
  • در‌صورت لزوم به‌همراه داشتن دارو، حتماً نسخه پزشک به‌همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل آن را به مأموران بازرسی ارائه دهید. 
  • هنگام سفر هوایی قرص‌ها و شربت‌های دارویی خود را در بسته‌بندی اصلی خود نگهدارید. 
  • فراموش نکنید که تمامی مواد مخدر غیر‌قانونی در کشور شما، در سایر کشور‌ها نیز ممنوع است. 
  • با وجود اینکه حمل و استعمال ماری‌جوانای طبی و خودکار ویپ در بسیاری از کشور‌ها مجاز است؛ اما باید بدانید که این دو در کشور‌های امارات متحده عربی و سنگاپور غیر‌قانونی هستند و به‌همراه داشتن آن‌ها هنگام ورود به این کشور‌ها برایتان مشکل‌ساز خواهد بود. 
  • ابزار آلات 

ابزار آلات نیز جزو اشیاء ممنوعه در پرواز شمرده می‌شوند و حمل آن‌ها به‌عنوان بار دستی و وارد کردن آن‌ها به داخل کابین هواپیما ممنوع است. در‌صورت لزوم حمل ابزار آلات می‌توانید آن را داخل چمدان خود بگذارید و به بخش بار فرودگاه تحویل دهید. با وجود اینکه ابزار آلاتی نظیر چکش و دریل، اسحله محسوب نمی‌شوند، اما بدیهی است که چنین ابزاری می‌توانند خطر‌آفرین باشند و سفر هوایی را به خطر بیندازند؛ از‌این‌رو وارد کردن آن‌ها به داخل کابین هواپیما مطلقاً ممنوع است. 

  • لوازم ورزشی خاص

از دیگر اشیای ممنوعه در پروازهای خارجی می‌توان به لوازم ورزشی نظیر چوب بیسبال و گلف، تیر و کمان، چوب بیلیارد و لوازمی از این دست، اشاره کرد. البته خوب است اشاره کنیم که تنها وارد کردن آن‌ها به داخل کابین هواپیما ممنوع بوده و مسافران علاقه‌مند به ورزش می‌توانند لوازم ورزشی خود را به بخش بار تحویل داده و در مقصد تحویل بگیرند. 

  • سوغاتی و هدیه 

سوغاتی و هدیه 

نکته‌ای که هنگام سفر‌های خارجی به آن دقت کنید این است که کالای مجاز در کشور مبدأ ممکن است در کشور مقصد غیر‌مجاز باشد؛ از‌این‌رو تحقیق و کسب اطلاعات در‌خصوص کالا‌های خاص و قوانین گمرکی کشور‌های مبدأ و مقصد سفر، امری ضروری است؛ زیرا نقض قوانین گمرکی در برخی از کشور‌ها جریمه‌های سنگینی دارد. به‌عنوان مثال در کشور بریتانیا جریمه نقض قوانین گمرکی ۲هزار و ۵۰۰ پوند، در سنگاپور ۵ هزار دلار سنگاپور، در ایالات متحده ۵۰ هزار دلار و… است. به‌علاوه در برخی از کشور‌ها نظیر امارات متحده عربی،‌ عربستان، ایران و اندونزی، نقض قوانین گمرکی تنها به جریمه نقدی محدود نمی‌شود؛ این امر در چنین کشور‌هایی با مجازات حبس در زندان یا حتی اعدام همراه است. 

  • اسلحه 

اسلحه 

همان طور که گفتیم، به‌صورت کلی انواع سلاح گرم، جزو اشیای ممنوعه در پرواز شمرده می‌شوند. حمل هر‌گونه سلاح در سفر‌های هواپیمایی مطلقاً ممنوع بوده و انتقال آن فقط در شرایط خاص، از طریق بخش بار هواپیما امکان‌پذیر خواهد بود. با‌این‌حال جزئیات قوانین مربوط به حمل اسلحه در سفر با هواپیما در هر کشور و هر ایر‌لاین متفاوت است. به‌عنوان مثال در برخی از کشور‌ها قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در‌خصوص حمل یا مالکیت سلاح شخصی وجود دارد؛‌ از‌این‌رو در‌صورت لزوم حمل و انتقال اسلحه هنگام سفر، لازم است پیش از هر کاری، در‌خصوص قوانین مربوط به ایرلاین مد‌نظر و همچنین کشور مقصد خود، تحقیق و مطالعه کنید. 

علاوه‌بر تمام نکات ذکر‌شده، لازم است بگوییم که در اغلب مواقع، حمل بسیاری از سلاح‌های گرم و سرد، در صورتی امکان‌پذیر است که خالی باشند و به قسمت بار تحویل داده شوند. در برخی مواقع نیز مسافری که قصد حمل اسلحه دارد، باید پیش از سفر، درخواست خود را به‌صورت رسمی اعلام کرده و تأییدیه دریافت کند. همچنین لازم است بدانید که در برخی از ایر‌لاین‌ها انتقال اسلحه از طریق بار، هزینه مجزایی دارد. 

  • انواع باتری

باتری‌ها نیز جزو اشیاء ممنوعه در پرواز شمرده می‌شوند. وارد کردن هر‌گونه باتری به داخل کابین هواپیما ممنوع است. در این امر به‌گونه‌ای سخت‌گیری می‌شود که حتی اقلامی نظیر مسواک برقی که داخل آن‌ها باتری قرار دارد، جزو اشیای ممنوعه در هواپیما محسوب می‌شوند و امکان حمل آن‌ها به‌صورت بار دستی در کابین هواپیما وجود ندارد. برای حمل چنین وسایلی، باید پیش از سفر باتری آن‌ها را خارج کرده و باتری‌ها را به‌صورت جداگانه در کیف یا چمدانی دیگر قرار دهید. 

برخی می‌گویند در سفر با هواپیما، خاموش کردن وسایلی که باتری می‌خورند، کافی است؛‌ اما پیشنهاد ما این است که به این کار اکتفا نکنید و در‌صورت امکان، باتری وسایل باتری‌خور را حتماً خارج کنید؛ چرا‌که گاهی امکان روشن روشن این وسایل در‌صورت برخورد با اشیاء دیگر وجود دارد که در این صورت توجه نیروهای امنیتی فرودگاه به خود جلب کرده و برای مسافر مشکل‌ساز خواهد شد. 

  • فندک، کبریت و وسایل آتش‌زا

فندک، کبریت و وسایل آتش‌زا

از دیگر اشیای ممنوعه در پرواز می‌توان به فندک، کبریت، وسایل آتش‌زا و اقلام انفجاری اشاره کرد. گفتنی است که اقلامی نظیر اجاق‌های کمپ نیز جزو اقلام آتش‌زا محسوب می‌شوند. حمل وسایل آتش‌ زا و اقلام انفجاری به‌طور مطلق، هم در کابین هواپیما و هم در بخش بار ممنوع است. در برخی از پرواز‌ها، بر‌اساس قوانین ایر‌لاین مربوطه، امکان حمل یک بسته چوب کبریت، به‌عنوان بار دستی به داخل کابین وجود دارد. همچنین اغلب به‌همراه داشتن فندک معمولی در‌صورتی که مواد قابل اشتعال آن را خالی کرده باشید، بلا‌مانع است. 

  • لوازم آرایشی و بهداشتی

لوازم آرایشی و بهداشتی

انواع لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر انواع کرم و لوسیون، انواع ژل، اسپری و عطر، لاک ناخن، خمیر دندان، صابون شامپو، انواع شوینده و… نیز جزو اشیای ممنوعه در پرواز شمرده می‌شوند؛‌ اگرچه حمل این نوع اقلام در چمدان و در کیسه پلاستیکی شفاف و زیپ‌دار امکان‌پذیر است؛ در‌نتیجه به یاد داشته باشید که چنین اقلامی را در کیف دستی خود قرار ندهید. در‌صورت ضرورت به‌همراه داشتن آن‌ها، می‌توانید این اقلام را در ظروف مسافرتی با حجم کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر بریزید و در کیسه پلاستیکی شفاف و زیپدار قرار دهید. در این صورت می‌توانید لوازم آرایشی و بهداشتی خود را به‌عنوان بار دستی به داخل کابین هواپیما نیز ببرید. 

اشیای ممنوعه برای ورود به ایران

"</p

  • مسافران عازم ایران می‌توانند در هر سال فقط یک بار، کالایی به ارزش حداکثر ۸۰ دلار به کشور وارد کنند. البته این امر در‌صورتی بلا‌مانع است که کالای خریداری‌شده، جنبه تجاری و ممنوعیت شرعی و قانونی نداشته باشد. توجه کنید که این قانون مشمول اقلامی نظیر یخچال، کولر گازی، جاروبرقی، تلویزیون، لباسشویی و… نمی‌شود. 
  • هنگام ورود به ایران از طریق سفر هوایی، به‌همراه داشتن زیورآلات طلا و نقره و پلاتین همراه مسافر از قبیل گردنبند، دستبند، گوشواره و… مجاز است؛ به شرط آنکه وزن آن‌ها در مجموع کمتر از ۱۵۰ گرم باشد. 
  • هر مسافر هنگام ورود به ایران مجاز است که حد‌اکثر یک باکس سیگار (۲۰۰ نخ) و ۲۵۰ گرم تنباکو به‌همراه داشته باشد. 
  • به‌همراه داشتن حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه، هنگام ورود به کشور ایران، طبق قانون، ممنوع است. 

اشیاء نیازمند به اخذ مجوز برای ورود به ایران 

  • با‌وجود اینکه دارو و مکمل‌های غذایی جزو اشیای ممنوعه در پرواز شمرده نمی‌شوند؛‌ اما برای وارد کردن این اقلام،  اخذ مجوز از وزارت بهداشت ضروری است. 
  • مسافران برای وارد کردن هر‌گونه پرنده‌ کنترلی از جمله پهپاد، کواد کوپترها و اقلامی از این دست ملزوم به اخذ مجوز است. همچنین خوب است بدانید که برای خارج کردن این نوع اقلام نیز باید قصد خود را به‌صورت رسمی به گمرک اعلام کنید. 
  • وارد کردن جانوران وحشی به کشور فقط در صورتی مجاز است که مسافر از سازمان‌های مرتبط با کشور مبدأ گواهی داشته باشد. همچنین اخذ گواهی بهداشت و دریافت تأییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز الزامی است. 

اشیای ممنوعه برای خروج از ایران 

"</p

  • فرش‌های دست‌بافت ایرانی با متراژ بیشتر از ۲۰ متر‌مربع جزو اشیای ممنوعه برای خروج از ایران شمرده می‌شوند. به‌همراه داشتن فرش دست‌بافتی با متراژ کمتر از ۲۰‌متر‌مربع، هنگام خروج از ایران مجاز است. البته حمل هر‌گونه فرش دست‌بافت، به مقصد کشور‌های عراق، عربستان و سوریه ممنوع بوده و امکان‌پذیر نیست. 
  • به‌همراه داشتن ظروف و مصنوعات نقره (به‌جز زیورآلات) در سفر‌های خارجی از مبدأ ایران، مجاز است. البته لازم است اشاره کنیم که حمل چنین اقلامی در‌صورتی بلا‌مانع است که جزو آثار تاریخی و فرهنگی نباشند. 
  • به‌همراه داشتن حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه در‌صورتی امکان‌پذیر است که در سبد مخصوص حیوانات قرار گیرند. همچنین داشتن مجوز از واحد قرنطینه فرودگاه و به‌همراه داشتن اوراق شناسایی آن‌ها الزامی است. 
  • انواع سلاح و مهمات فاقد مجوز جزو اشیای ممنوعه در پرواز‌های خارجی از مبدأ ایران شمرده می‌شوند. 
    • سایر اقلام ممنوعه برای خروج از ایران

سایر اقلام ممنوعه برای خروج از ایران

علاوه‌بر تمامی اشیای ممنوعه در هواپیما که عنوان کردیم، خروج اقلام دیگری نظیر هر نوع نوشته مخالف مذهب رسمی کشور يا مخل نظم و عفت عمومی و شئون ملی، وسایل قمار، کتب خطی و چاپ سنگی، انواع سنگ‌های گران‌بها، اشیاء‌ عتیقه و میراث فرهنگی، نشريات، تصاوير، فيلم، عکس و هر کالای مغاير با شئونات مذهبی و ملی کشور و کالا‌هایی که منع شرعی و قانونی دارند، هنگام سفر از مبدأ  ایران ممنوع است. 

شرایط حمل ویلچر و کالسکه با هواپیما

بی‌شک خیلی از افرادی که پرواز را برای سفر انتخاب می‌کنند، دلیلشان حضور کودکان یا سالمندانی است که تحمل سفرهای طولانی با قطار و اتوبوس را ندارند. این دسته افراد با خودشان ویلچر یا کالسکه دارند و دوست دارند بدانند که تا چه مرحله‌ای می‌توانند کالسکه یا ویلچر را با خوشان داشته باشند. در پاسخ باید بگوییم که اکثر پروازهای داخلی به شما اجازه می‌دهند که تا پای پله‌های هواپیما، ویلچر یا کالسکه را با خود ببرید. ضمن اینکه افراد توان‌یابی که لازم است با ویلچر جابه‌جا شوند یا افرادی که قادر به بالارفتن از پله نیستند، با هماهنگی قبلی، از بالابر مخصوص استفاده می‌کنند؛ بنابراین لزومی ندارد حتماً ویلچر را به داخل کابین ببرند. به‌محض پیاده‌شدن از هواپیما نیز کالسکه و ویلچر از بخش بار خارج شده و در اختیار صاحبش قرار می‌گیرد. البته برخی از پروازهای بیزینس یا پروازهای خارجی به شما اجازه می‌دهند که کالسکه تاشوی عصایی را به داخل کابین ببرید. بهتر است توضیحاتش را از بخش اطلاعات فرودگاه بگیرید تا مجبور به دوباره‌کاری نشوید.

در مقاله زیر می‌توانید با هزینه‌های اضافه بار آشنا شوید: 
هزینه اضافه بار هواپیما و میزان بار مجاز برای هر ایرلاین

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، تمامی اشیای ممنوعه در پر‌واز‌های داخلی، و خارجی را عنوان کرده و در‌خصوص قوانین و الزمات مربوط به آن‌ها به‌طور کامل توضیح دادیم. اکنون نوبت شماست تا ما را در تکمیل این مطلب یاری برسانید. اگر تا‌کنون تجربه پر‌واز‌های داخلی یا خارجی را داشته‌اید و در سفر خود با چالش‌های مربوط به اشیاء موجود در بار خود مواجه شده‌اید، تجربیات و اطلاعات ارزشمند خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

اشیاء ممنوعه در پرواز‌های داخلی شامل ‌اشیاء تیز، لوازم یدکی، دخانیات، مایعات، تجهیزات غواصی، اسلحه گرم و جنگ افزار و سرنگ می‌شوند.

از مهم‌ترین اشیای ممنوعه در پرواز‌های خارجی می‌توان به اشیاء‌ تیز، محصولات کشاورزی، میوه‌جات و محصولات حیوانی، مایعات، وسایل برقی، دارو و مواد مخدر، ابزار آلات، لوازم ورزشی خاص، سوغاتی و هدیه، اسلحه، انواع باتری، فندک، کبریت و وسایل آتش‌زا و لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.

فرش‌های دست‌بافت ایرانی با متراژ بیشتر از ۲۰ متر‌مربع جزو اشیای ممنوعه برای خروج از ایران در پرواز شمرده می‌شوند. به‌همراه داشتن فرش دست‌بافتی با متراژ کمتر از ۲۰‌متر‌مربع، هنگام خروج از ایران مجاز است. البته حمل هر‌گونه فرش دست‌بافت، به مقصد کشور‌های عراق، عربستان و سوریه ممنوع بوده و امکان‌پذیر نیست.

قوانین مربوط به حمل مایعات در سفر و میزان محدودیت مربوط به آ‌ن‌ها به نوع ایرلاین بستگی دارد. به‌طور کلی برای حمل مایعات به‌صورت بار دستی و وارد کردن آن‌ها به داخل کابین هواپیما باید آن‌ها را در ظروفی با حجم حد‌اکثر ۱۰۰ میلی لیتر ریخته و داخل کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید. توجه کنید که خمیردندان، شامپو، عطر و ادکلن و دارو‌ها مایع نظیر شرب‌های دارویی نیز جزو مایعات محسوب می‌شوند.

هر مسافر هنگام ورود به ایران مجاز است که حد‌اکثر یک باکس سیگار (۲۰۰ نخ) و ۲۵۰ گرم تنباکو به‌همراه داشته باشد.

شما تا پای پرواز می‌توانید کالسکه و ویلچر را با خود ببرید؛ اما قبل از ورود به هواپیما، آن‌ها را از شما گرفته و در بخش بار می‌گذارند و موقع پیاده‌شدن به شما بازمی‌گردانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.