روستای قازانقایه | دشتی سبز، هم‌نشین با اترک

1

روستای قازانقایه را دیده‌اید؟ احتمال اینکه حتی نامش را هم نشنیده باشید، زیاد است. ما هم دقیقاً به همین‌خاطر است که دوست داریم، از جاهای دیدنی مختلف برایتان بگوییم و ایران زیبا را بیشتر به شما نشان بدهیم. قازانقایه از روستاهای استان گلستان و جایی میان مرز ترکمنستان و ایران است. یعنی این روستا از پایتخت و شهرهای مرکزی به‌شدت دور است؛ اما هیچ‌ کدام از این‌ها دلیل نمی‌شود که آن را نشناسیم و برای بازدید به سراغش نرویم.

روستای قازانقایه کجاست و درباره‌اش چه می‌دانید؟

پیش‌تر اشاره کردیم که قازانقایه در استان گلستان قرار دارد. این روستا از توابع شهرستان مراوه‌تپه است. این منطقه سرسبز و مرزی گلستان در نواحی مختلفش دو نوع آب‌وهوا را تجربه می‌کند. بخشی از آن خشک و بیابانی است و بخش دیگری هم سرد و مرطوب. این روستا از مهم‌ترین نقاط شمال ایران برای تولید پسته است. باغی ۷‌هزار هکتاری از پسته وحشی در آن وجود دارد که تنها بانک ژنتیکی پسته اصیل ایرانی به شمار می‌رود.

قازانقایه هم ناحیه‌ای استراتژیک از نظر تولید یکی از مهم‌ترین محصولات ایرانی یعنی پسته است و هم بسیار زیباست. این دو را که کنار بگذاریم، دیدنی‌های تاریخی آن هم بر جذابیتش اضافه می‌کند. این روستا را باید شناخت و اگر گذاری به گلستان افتاد از آن دیدن کرد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گلستان، روی لینک زیر کلیک کنید:

جاذبه‌های دیدنی روستای قازانقایه چیست؟

روستای قازانقایه از جاذبه های گلستان است. از نظر طبیعت که نیاز به تعریف ندارد. همین که در استان زیبای گلستان قرار دارد، نشان می‌دهد که از منابع طبیعی خوبی نظیر جنگل‌ها و آبشارهای زیبا بهره‌مند است. مثلاً کوه پالیزان قازان قایه پوشیده از جنگل‌های مخملی و طبیعی است. هر سال، بهار که می‌آید، تعداد زیادی مسافر از نقاط مختلف استان راهی روستا می‌شوند تا از طبیعت زیبای جنگل‌های سبزش استفاده کنند.

یکی از دلایل سبزی و زیبایی روستای قازانقایه عبور رودخانه مرزی اترک از کنار آن است. چه چیزی از این زیباتر که در کنار یک روستای سبز، رودی قدیمی و پرآب عبور کند؟ آبشار قارری کوه هم از دیدنی‌های دیگر روستای قازانقایه است. از نقطه‌نظر دیدنی‌های تاریخی هم، بازدید از جاذبه‌های زیر در سرزدن به این روستا خالی از لطف نخواهد بود:

  • پل تاریخی قازانقایه؛
  • آرامگاه ایشان آقا؛
  • آرامگاه بالقی بابا؛
  • مسجد جامع قازانقایه.

مسجد جامع قازانقایه حوزه علمیه هم هست و ظرفیت آموزش به حدود ۵۰ طلبه را دارد. قازانقایه‌ای‌ها هنرمند هم هستند. علاوه بر هنر و فن کشاورزی، زنان این روستا قالی‌های محلی زیبایی می‌بافند که ارزش فراوانی دارد.

قازانقایه‌ای‌ها چه می‌کنند؟

وقتی می‌گوییم، قازانقایه‌ای‌ها انگار در حال صحبت‌کردن از یکی از سلسله‌های پادشاهی قدیمی هستیم. قبول دارید؟ مردم قازانقایه بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغولند. کشت رایج در این منطقه هم شامل گندم، جو، برنج، هندوانه، سویا و آفتاب‌گردان می‌شود. وجود رود اترک کمک شایانی به کشاورزی مردم در این روستا می‌کند.

البته این را هم بدانید که مدتی است، قازانقایه به دهستان تبدیل شده و به آن پالیزان می‌گویند. در واقع در سال ۱۳۸۹ روستا به دهستان بدل شد. روستای قازانقایه از آن روستاهایی است که تقریباً امکانات مطلوبی دارد که در ادامه چند نمونه از آن را برایتان می‌گوییم:

  • مرکز فوریت‌های پزشکی شبانه‌روزی؛
  • وجود مدرسه در تمامی پایه‌ها؛
  • پایگاه آتش‌نشانی؛
  • مزکز بهداشت؛
  • خانه بهداشت.

ظرفیت‌های این روستا برای درآمدزایی و رشد بسیار بیشتر از چیزی است که در حال حاضر وجود دارد. سابقه ژنتیکی درخت پسته وحشی در این مکان به بیش از ۸۰۰ سال می‌رسد. امکانات طبیعی موجود در این روستا برای شکوفایی هر چه بیشتر آن و تولید ثروت بسیار زیاد است؛ اما متاسفانه، فقط درصد اندکی از این ظرفیت‌ها به نتیجه مثبت رسیده است.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفربهار و تابستان
آدرساستان گلستان،‌ بخش مرکزی دهستان پالیزان، شهرستان مراوه‌تپه.

بهار در روستای قازانقایه بسیار زیباست؛ دشت‌هایی که سبز می‌شوند و جنگلی که طراوت را به رختان می‌کشد واقعاً دیدن دارند. معاشرت با رود زیبایی که مسافر است و به همسایه‌ها‌‌یمان در کشورهای دیگر سلام می‌رساند هم از جذابیت‌های دیدار با روستای قازانقایه در بهار است. تا به حال گذارتان به روستاهای سبز استان گلستان افتاده است؟ ما در ره بال آسمان، خاطره و تجربه‌‌هایتان را با کمال میل می‌شنویم.

قازانقایه در استان گلستان قرار دارد. این روستا از توابع شهرستان مراوه‌تپه است.

جاذبه های دیدنی روستای قازانقایه عبارتند از پل تاریخی قازانقایه، آرامگاه ایشان آقا، آرامگاه بالقی بابا و مسجد جامع قازانقایه.

کشت رایج در این منطقه شامل گندم، جو، برنج، هندوانه، سویا و آفتاب‌گردان است.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. رها می گوید

    چقدر جالبه که توی شمال ایران هم آب‌وهوای مناسبی برای کشت پسته هست. کاش از این موقعیت استفاده کنن و بتونن کشت پسته رو توی این منطقه گسترش بدن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.