جاهای دیدنی کهنوج | راهنمای سفر به کهنوج کرمان

2

کهنوج کرمان یکی از شهرهای کویری و خشک ایران است که در بهار و پاییز هوای تقریباً معتدلی پیدا می‌کند. به همین دلیل برای سفرها در این فصل‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته بسیاری از افراد که از مشهد یا شهرهای شمال ایران عازم بندرعباس هستند، معمولاً از این شهر می‌گذرند. در این نوشته بنا داریم به معرفی جاهای دیدنی کهنوج بپردازیم تا اگر قصد سفر به این شهر را کردید، دستتان خالی نباشد. همراه ما باشید.

فهرست مطالب

کهنوج کجاست؟

اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید که کهنوج کجاست، باید بگوییم یکی از شهرهای استان کرمان و مرکز شهرستانی هم‌نام خودش است. فاصله کهنوج تا کرمان ۳۱۴ کیلومتر است.

نمایی از رود شهر کهنوج

نام این شهر از ترکیب دو کلمه «کهن» و «نو» تشکیل شده است و به معنای قنات نو و کهنه است. قنات اصلی این منطقه قنات شیخ آباد نام داشته و قنات نوی شهر با نام کلات، در کنار قلعه قدیمی بنا شده است. قلعه‌ای به نام قلعه ضرغام در مرکز شهر قرار داشته که امروزه قسمتی از آن در کنار شهرک ولی‌عصر باقی مانده است.

بهترین فصل سفر به کهنوج | بهار و پاییز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

آب و هوای کهنوج گرم و خشک است. این شهر تابستان‌هایی بسیار گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. البته شب‌ها نسیمی خنک در این منطقه می‌وزد که در زبان محلی به شوباد، یعنی بادی که در شب می‌وزد، معروف است. شاید بهترین فصل سفر به این شهر، بهار و پاییز باشد.

طبیعت کهنوج | خشک و بیابانی

نمایی از طبیعت کهنوج

شکی نیست که در چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار طبیعتی سرسبز و متراکم داشت. خیلی از بخش‌های این شهرستان بیابانی است و در منطقه ایرانی، تورانی قرار دارد. هجوم ماسه‌های روان و قرار‌گرفتن در معرض بادهای گرم از جمله ویژگی‌های این منطقه است. البته باد گرمی که در تابستان می‌وزد به رشد خرما در این منطقه کمک می‌کند؛ اما همین باد برای نهال‌ها و درختان زیان‌آور است. در پناهگاه حیات‌وحش مهروئیه که در نزدیکی این شهر قرار دارد گیاهانی مثل کهور، اسکنبیل و قیچ رشد می‌کنند.

پوشش جانوری | خرس سیاه آسیایی

تصویری از خرس سیاه آسیایی

پناهگاه حیات وحش مهروئیه در جنوب استان کرمان و در نزدیکی کهنوج قرار دارد. کوه کلمراد که در نزدیکی این منطقه واقع شده است، یکی از زیستگاه‌های اصلی خرس سیاه آسیایی به حساب می‌آید. از دیگر جانوران این ناحیه می‌توان به دراج، قمری، بلبل خرما، هدهد، شهدخوار، دارکوب، هوبره، پرستو، انواع پرندگان شکاری، سبزقبای هندی، چکاوک، تیهو، باقرقره و پرستو اشاره کرد.

جاهای دیدنی کهنوج | قلعه تاریخی

  • جنگل مهروئیه

تصویری از جنگل مهروئیه

جنگل مهروئیه با وسعتی بالغ‌بر 55هزار هکتار در فهرست آثار طبیعی یونسکو به ثبت رسیده و از جاذبه‌های طبیعی کهنوج است. این منطقه ابتدا در دهه 50 خورشیدی به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده انتخاب شد و چند سال بعد به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا یافت. هدف اصلی از حفاظت این مناطق، کمک به بقای جنگل‌های مناطق گرمسیری ایران بود. دو نوع پرنده ایرانی به نام‌های دُراج و جیرفتی، از گونه‌های مهم جانوری در این منطقه هستند.

  • قلعه ضرغام یا سعیدخان

نمایی از قلعه ضرغام در کهنوج

از مکان‌های تاریخی و یکی از جاهای دیدنی کهنوج می‌توان به قلعه ضرغام یا سعیدخان اشاره کرد. این قلعه بر اساس اسناد تاریخی، به دست سعیدخان، در زمان قاجار ساخته شد و علت ساخت آن محافظت از شهر در برابر تجاوز راهزنان بود. شاهزاده فرمانفرما در سفرنامه خود از این شهر و قلعه یاد کرده است. او این قلعه را بسیار مستحکم توصیف کرده و عنوان کرده که قلعه در سال 1257 در جریان درگیری‌های این منطقه تخریب شده است.

  • اماکن مذهبی

تصویری از زیارتگاه بی‌بی طیبه در کهنوج

از اماکن مذهبی این منطقه می‌توان به زیارتگاه بی‌بی طیبه و زیارتگاه دیوان مراد اشاره کرد. زیارتگاه بی‌بی طیبه، در روستای ازلی در ۳کیلومتری کهنوج و زیارتگاه دیوان مراد در روستای چاه ریگان قرار دارد.

غذاهای کهنوج | بسیار متفاوت

تصویری از آش گندم شیر

کهنوج مانند دیگر نقاط استان کرمان غذاهای مخصوص به خود را دارد که از بین آن‌ها می‌توان به آبگوشت بادمجان و کشک، آبگوشت زیره، آش گندم شیر، خورشت بز قورمه، اوماچ آش، خورشت به‌آلو، خورشت آلوچه، زیره‌پلو، کشک کدو، مجور کدو و لپه پلو اشاره کرد.

آبگوشت بادمجان و کشک از غذاهای مهم و سنتی این منطقه به حساب می‌آید. این غذای خوشمزه از کشک سائیده‌شده، نخود، سیب‌زمینی، بادمجان، چغندر، گوشت قرمز، لوبیا سفید، پیاز، چغندر به‌همراه فلفل، زردچوبه و نمک درست می‌شود. روَند پخت این غذا طولانی است و البته طرف‌داران فراوانی هم دارد.

تصویری از آبگوشت بادمجان

همچنین مرغوب‌ترین زیره ایران در استان کرمان به دست می‌آید و آبگوشت زیره آن نیز بسیار معروف است. جالب است بدانید آبگوشت زیره با آبگوشت‌های دیگر نقاط ایران تفاوت دارد و در آن از نخود و لوبیا استفاده نمی‌شود. آبگوشت گندم شیر هم از غذاهای خوشمزه این منطقه است که در ماه رمضان طبخ می‌شود. اوماچ آش نیز خواص بسیاری دارد و برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

سوغات کهنوج | خرما و مرکبات

تصویری از سوغات بکهنوج

از سوغات شهر کهنوج باید به غلات و مواد خوراکی اشاره کرد. مرکبات، رطب، گندم و ذرت جزو سوغاتی‌های این شهر هستند.

اقامت در کهنوج | شبی در اقامتگاه بومگردی

نمایی از اقامت بوم گردی در بکهنوج

برای گذران یک شب متفاوت می توانید به اقامتگاه بومگردی کهنوج مراجعه کنید.

مسیر‌های دسترسی به کهنوج | سفر به جایی متفاوت

  • مسیر جاده ای

جاده ۹۱ شهر کهنوج را از شمال به جیرفت و از جنوب به بندرعباس متصل می‌کند. جاده 92 هم این شهر را از غرب به فسا در استان فارس و از شرق به ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان می‌رساند.

  • مسیر هوایی

نزدیک‌ترین فرودگاه به کهنوج در شهر جیرفت قرار دارد.

سفر به کهنوج کرمان تجربه‌ای متفاوت در کارنامه گردشگری شما خواهد بود. امیدواریم مطالبی که درباره این شهر و جاهای دیدنی آن گفتیم، برایتان سودمند باشد. اگر تجربه سفر به این شهر را دارید، برای همراهان بلاگ ره بال آسمان نیز بگویید.

۱. بهترین فصل سفر به کهنوج چه زمانی است؟

بهار و پاییز برای سفر به کهنوج مناسب است.

۲. جاهای دیدنی کهنوج کدامند؟

جنگل مهرویه، قلعه ضرغام، زیارتگاه بی‌بی طیبه و زیارتگاه دیوان مراد از جاهای دیدنی کهنوج هستند.

۳. برای اقامت در کهنوج به کجا برویم؟

اقامتگاه بومگردی کهنوج برای شب‌مانی مناسب است.

۴. سوغات کهنوج چیست؟

غلات، خرما و مرکبات از سوغات کهنوج هستند.

استان کرمان

2 نظرات
  1. رها می گوید

    مطلب جالب و مفیدی بود.

    1. بانو تقیان می گوید

      سپاس از توجهتون رهای عزیز.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.