تالاب قوچ گلی | پدیده زیبای طبیعت در اهر

4

تالاب‌های طبیعی از زیباترین جاذبه‌های هر استان هستند. منطقه ارسباران و شهرستان اهر، یکی از زیباترین تالاب‌های ایران را در بافت کوهستانی خود گنجانده است. در این سفر قرار است سری به ارتفاعات قوشاداغ بزنیم و سراغ این تالاب زیبا برویم. مقصد ما تالاب قوچ گلی اهر است. برای آشنایی با این تالاب، با ما همسفر شوید.

تالاب قوچ گلی کجاست؟

تالاب قوچ گلی از جاهای دیدنی اهر واقع در استان آذربایجان شرقی است. این تالاب در منطقه بهشتی ارسباران واقع شده است و زیبایی‌های خاص این منطقه را به ارث برده است. شهر اهر در ۱۳۰کیلومتری شمال شرق تبریز، ۶۹کیلومتری غرب مشگین شهر، ۶۱کیلومتری جنوب کلیبر و ۵۰کیلومتری شرق ورزقان روی نقشه دیده می‌شود. تالاب قوچ گلی در شمال اهر و در نقطه‌ای مرتفع و در مسیر منتهی به قله قوشاداغ جا خوش کرده است.

اهر، منطقه‌ای برای لذت از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی

شهرستان اهر در شمال استان آذربایجان شرقی و در منطقه ارسباران در شمال غرب ایران واقع شده است و از پتانسیل‌‎های گردشگری این استان محسوب می‌شود. این منطقه نقطه وصل‌شدن دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل است و زیبایی‌های طبیعت هر دو استان را به ارث برده است. جاهای دیدنی طبیعی اهر از سرسبزی جنگلی، زیبایی بی‌انتهای دشت‌های پر گل و کوه‌های بلندقامت غنی است و این شهرستان از مناطق خوش‌آب‌وهوای آذربایجان شرقی محسوب می‌شود و مقصد بسیاری از مسافران استان است. با سفر به این شهرستان می‌‌توانید از طبیعت خاص و بهشتی منطقه ارسباران، لذت ببرید. جنگل فندقلو، نمونه‌ای از طبیعت‌های سرسبز و جنگلی اهر است و جاذبه توریستی محبوب این منطقه محسوب می‌شود.

در فهرست جاهای دیدنی اهر، بسیاری از آثار تاریخی نیز دیده می‌شود. بازار بزرگ اهر، خانه تاریخی قاسم خان اهری، خانه بشیر آمر، بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری، کاروانسرای شاه عباسی، قلعه‌های باستانی و… از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در شهرستان اهر محسوب می‌شوند.

آشنایی با قوشاداغ و تالاب قوچ گلی اهر

قوشاداغ منطقه‌ای مرتفع و خوش‌آب‌وهواست که با چمنزارهای سرسبز و گل‎‌های خوش‌رنگ پوشیده شده است و یکی از جاهای تفریحی اهر محسوب می‌‌شود. کوه‌های قوشاداغ به ارتفاع ۳۱۵۰ هم می‌رسد و از ارتفاعات جذاب در میان جاهای دیدنی ارسباران محسوب می‌شود. کوه‌های قوشاداغ در شمال شهر هریس و از شرق در امتداد رشته کوه سبلان واقع شده است. در جهت شمال شرقی این کوه‌ها، مشگین شهر روی نقشه دیده می‌شود. با رسیدن فصل تابستان، دشت‌های خرم و با صفای قوشاداغ، انتخاب عشایر ارسباران و مغان برای سکونت است.

تالاب قوچ گلی از جاذبه‌های کوهستانی و طبیعی اهر است که در ارتفاعات قوشاداغ واقع شده است. عمق این تالاب زیبای کوهستانی به ۲ متر می‌رسد و آبش از طریق فرآیند ذوب‌شدن برف و یخچال‌های طبیعی قله تأمین می‌شود. این تالاب در نزدیکی قله گچی قیران داغی واقع شده و اطرافش را سرسبزی با صفایی پوشانده است. با وجود زیبایی طبیعی تالاب قوچ گلی، متأسفانه به دلیل سهل‌انگاری، این جاذبه در حال نابودی است و به برنامه‌های کاربردی برای حفظ آن نیازاست.

دیگر تالاب‌های زیبای اهر

  • تالاب یوسفلو از دیگر تالاب‌های اهر است که زیبایی دل‌نشینی دارد و در نزدیکی روستایی هم‌نام خودش واقع شده است. این تالاب دائمی، میزبان پرندگان مهاجر آبزی بسیاری است و برای سفر به این تالاب باید وارد جاده اهر به مشگین شهر، به سمت شمال شوید.
  • تالاب دیب سیز نیز از دیگر جاذبه‌های زیبای اهر است که امروز با تغییراتی به سد تبدیل شده است. این تالاب در نزدیکی روستای قشلاق شاهوردی جا خوش کرده است.

بهترین زمان سفر به تالاب قوچ گلی

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به قوشاداغ و تالاب قوچ گلی اهر است. در این فصول از آب‌وهوای خنک و دل‌چسب این منطقه لذت ببرید و ریه‌هایتان را هوای پاک کوهستانی پر کنید. به دلیل سرمای هوا و مشکلات سفرهای جاده‌ای فصول سرد سال، سفر در پاییز و زمستان به این تالاب توصیه نمی‌شود.

اقامت در سفر به قوچ گلی

در سفرتان به تالاب قوچ گلی می‌توانید اقامت به روش کمپینگ را تجربه کرده و در اطراف این تالاب چادرتان را برپا کنید. البته برای چنین اقامتی حتماً امکانات و تجهیزات مناسب همراه داشته باشید. اقامتگاه‌های شهر اهر و سایر شهرهای اطراف تالاب قوچ گلی، از دیگر گزینه‌های شما در این سفر خواهد بود.

دیگر جاهای دیدنی اهر

  • آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری؛
  • بازار تاریخی اهر؛
  • خانه تاریخی قاسم خان اهری؛
  • خانه بشیر آمر؛
  • خانه تاریخی عطایی؛
  • جنگل فندقلوی اهر؛
  • سد ستارخان اهر؛
  • کاروانسرای گوره درق و گوئجه بئل شاه عباسی؛
  • قلعه داغ؛
  • مسجد جامع اهر.

صنایع دستی اهر

  • گلیم بافی؛
  • ورنی بافی؛
  • جاجیم و… .

مسیر دسترسی به تالاب قوچ گلی

بعد از رسیدن به اهر باید خودتان را به روستای ثمر خیزان برسانید و به سمت قوچ گلی حرکت کنید. با خودرو می‌توانید تا نزدیکی تالاب حرکت کنید. فراموش نکنید که بیش از اندازه به این محدوده نزدیک نشوید؛ زیرا ورود خودرو به این منطقه می‌تواند به آن آسیب وارد کند.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان آذربایجان شرقی، شمال اهر، در مسیر قله قوشاداغ

امیدواریم که از سفرتان به تالاب قوچ گلی اهر لذت ببرید و خاطره‌ای خوش برای خودتان و همسفرانتان بسازید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی اهر، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

تالاب قوچ گلی در شمال اهر و در نقطه‌ای مرتفع و در مسیر منتهی به قله قوشاداغ جا خوش کرده است.

می‌توانید اطراف تالاب چادر بزنید. البته اقامتگاه‌های شهر اهر و سایر شهرهای اطراف تالاب قوچ گلی، از دیگر گزینه‌های شما در این سفر خواهد بود.

بعد از رسیدن به اهر باید خودتان را به روستای ثمر خیزان برسانید و به سمت قوچ گلی حرکت کنید. با خودرو می‌توانید تا نزدیکی تالاب حرکت کنید.

5/5 (2 نظر)
4 نظرات
  1. محمدرضا امتنانی می گوید

    تالاب قوچ گلی و روستای ثمر خزان در دامنه شمال رشته کوه سهند و در حدود 30کیلومتری جنوب شهر تبریز واقع شده نه اهر .

    1. بانو تقیان می گوید

      جناب امتنانی عزیز، طبق تقسیم‌بندی جغرافیایی و مشخصات گوگل‌مپ، تالاب قوچ‌گلی یکی از ۳ تالاب مهمیه که به اسم اهر ثبت شده. اطلاعات ما هم به اون‌ها منافاتی نداره.

  2. رایان می گوید

    اهر همچین تالاب مثال‌زدنی داشته و من ازش بیخبر بودم؟ حتما تابستون ۱۴۰۲ در سفرم از تهران به تبریز میرم بازدیدش. ممنون که معرفی کردین.

    1. بانو تقیان می گوید

      رایان عزیز
      امیدواریم سفر بهتون خوش بگذره و به‌عنوان سوغات برای ما خاطراتتون رو بیارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.