دریاچه سد ایلام | سدی ساده، ولی پرجاذبه

0

امروز قصد داریم تا شما را به استان زیبای ایلام ببریم. جاهای دیدنی استان ایلام بسیار بی‌نظیر و تماشایی هستند؛ اما امروز یک جاذبه مصنوعی را به شما معرفی خواهیم کرد. این جاذبه زیبا، دریاچه سد ایلام یا همان دریاچه سد چم گردلان نام دارد. با ما همراه باشید تا این دریاچه بی‌نظیر را بهتر بشناسید.

دریاچه سد ایلام کجاست؟

تصویری از طبیعت دریاچه سد ایلام

دریاچه سد ایلام در 20‌کیلومتری شرق استان ایلام و جاده فرعی ایلام به دره شهر و 15‌کیلومتری غرب شهر ارکواز واقع شده است. این سد در سال 1380 برای تأمین آب شرب منطقه احداث شد.

معرفی سد ایلام

تصویری از طبیعت دریاچه سد ایلام

همان طور که اشاره کردیم، دریاچه سد ایلام در استان ایلام و 15‌کیلومتری غرب شهر ارکواز در غرب ایران قرار دارد. این سد در سال 1380 برای تأمین آب شرب منطقه احداث شد. سد ایلام حدود 64‌میلیون مترمکعب گنجایش دارد. جالب است بدانید طی سال‌های اخیر به‌سبب بارش فراوان، حتی احتمال سرازیر‌شدن آب از این سد وجود داشت. این سد بر روی رودخانه‌های چاویز و آفتاب قرار دارد. هر 1.5‌میلیون مترمکعب آب این سد، معادل یک ماه مصرف آب شرب ایلام است؛ به همین خاطر این سد یکی از مهم‌ترین سدهای ایلام محسوب می‌شود. ایلام استانی پربارش است. از‌این‌رو سدهای فراوانی دارد. به‌صورت کلی تعداد سدهای ایلام به 5 عدد می‌رسد. این تعداد برای یک استان عدد بزرگی است.

پوشش گیاهی اطراف سد

تصویری از پوشش گیاهی اطراف سد ایلام

زمانی که از فراز آسمان به این دریاچه آبی‌رنگ و زیبا نگاه کنید، احساس خواهید کرد که یک دریاچه در دل جنگل قرار دارد. پوشش گیاهی اطراف دریاچه سد ایلام، پوشش گیاهی بسیار خاص و متنوعی است. در واقع احداث این دریاچه باعث ایجاد پوشش گیاهی انبوه و زیبایی در منطقه شده است. به‌لطف این پوشش گیاهی، حیوانات بسیاری نیز این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند. همین مسئله باعث به‌وجود‌آمدن اکوسیستمی پایدار و پویا شده است. در بین گیاهان کنار دریاچه، می‌توانید لانه پرندگان کوچک را مشاهده کنید. پرندگانی کوچک و زیبا همانند حواصیل و آبچیلک در بین گیاهان کنار دریاچه زندگی می‌کنند. تماشای چنین مناظر بکر و بی‌نظیری می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

امکانات سد ایلام

تصویری از ماهیگیری در دریاچه سد ایلام

دریاچه سد ایلام یکی از جاهای دیدنی ایلام به حساب می‌آید. همه‌ساله گردشگران بسیاری از این جاذبه تماشایی دیدن می‌کنند. با وجود این هیچ خبری از امکانات رفاهی و خدماتی در این منطقه نیست. البته این مسئله یک مزیت به حساب می‌آید. ایجاد مغازه‌های متعدد، سرویس بهداشتی یا نمازخانه به بافت طبیعی و زیبای این منطقه آسیب وارد می‌کند. همان طور که اشاره کردیم، در حوالی این دریاچه حیوانات متعددی مشغول زندگی هستند. احداث و ایجاد این امکانات باعث می‌شود تا این حیوانات نیز احساس خطر کرده و منطقه را ترک کنند.

تصویری از تجهیزات سفر

اگر قصد حضور در این منطقه را دارید، باید تجهیزات و لوازم کامل را همراه داشته باشید. بهتر است هر آنچه در طول روز نیاز دارید را از قبل تهیه کنید. شما باید آب، مواد غذایی، چادر مسافرتی و دیگر تجهیزات را همراه خود ببرید. حتی در نزدیکی این دریاچه هم خبری از فروشگاه نیست.

اقامت در کنار دریاچه

تصویری از کمپینگ در دریاچه سد ایلام

فضای دریاچه سد ایلام به‌حدی زیبا و رؤیایی است که می‌خواهید کمی بیشتر مهمان مادر طبیعت باشید. اگر شما نیز به ماجراجویی و طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به کمپ‌زدن در این منطقه فکر کنید. برای کمپ‌زدن در این منطقه نیاز به تجهیزاتی همانند چادر مسافرتی و کیسه‌خواب خواهید داشت. به یاد داشته باشید در این منطقه بارش بسیاری رخ می‌دهد. پس چادر شما باید ضدآب باشد. در غیر این صورت قادر به اقامت در این منطقه نخواهید بود. اگر به‌دنبال اقامتگاه‌های مجهز هستید، باید بدانید در این منطقه چنین اقامتگاهی وجود ندارد. اگر قصد کمپ‌زدن در منطقه را دارید، لازم نیست نگران حضور حیوانات وحشی باشید. معمولاً حیوانات درنده در این منطقه دیده نمی‌شوند. در ضمن بیشتر اوقات سال، گردشگران بسیاری داخل محوطه حضور دارند.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مشابه سدهای ایلام

اگر حتی از تماشای تصاویر سد چم گردلان ایلام لذت می‌برید، بهتر است چند سد زیبای دیگر را نیز به شما عزیزان معرفی کنیم. در ادامه شما را با سدهایی مشابه با سد چم گردلان ایلام بیشتر آشنا خواهیم کرد.

  • دریاچه سد کرخه

سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی در تمام دنیا محسوب می‌شود. این سد هسته روسی، در نزدیکی شهر اندیمشک قرار دارد. ارتفاع این سد به 127 متر می‌رسد و 5.9 میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد. چنین سد بزرگی موجب به‌وجود‌آمدن دریاچه‌ای با طول 60‌کیلومتر و عرض 47‌کیلومتر شده است. منظره سد کرخه بی‌نظیر است. همه‌ساله گردشگران بسیاری این سد زیبا را برای تفریح انتخاب می‌کنند.

  • دریاچه سد سیمره

سد سیمره یکی از بزرگ‌ترین سدهای بتنی استان لرستان محسوب می‌شود. این سد در رماوند قرار دارد که یکی از بخش‌های شهرستان بدره لرستان به حساب می‌آید. این سد با ظرفیت 3میلیون مترمکعب، دریاچه‌ای به مساحت 62‌ کیلومترمربع را ایجاد می‌کند. زمانی که تصاویر هوایی این سد را مشاهده کنید، مات‌و‌مبهوت زیبایی طبیعت خواهید شد. دریاچه سد سیمره یکی از زیباترین دریاچه‌های لرستان به شمار می‌آید.

  • دریاچه سد کارون 3

سد کارون 3 یا همان «دهدز» یکی دیگر از بزرگ‌ترین سدهای ایران است. این سد روی رودخانه کارون واقع شده است و در شهرستان ایذه قرار دارد. دریاچه این سد به تنگه‌ای زیبا راه دارد. نام این تنگه عجیب و بی‌نظیر، تنگه قاسمی است. پس می‌توانید یکی از عجیب‌ترین و زیباترین سفرهای آبی خود را در این دریاچه تجربه کنید.

مسیر دسترسی به سد چم گردلان ایلام

بهترین مسیر دسترسی به سد چم گردلان ایلام، از شهر ایلام آغاز می‌شود. باید خودتان را به بخش جنوب‌غربی ایلام برسانید. از کنار پارک کوثر عبور کنید و مسیر را به‌سمت فرودگاه ایلام ادامه دهید. پس از فرودگاه ایلام، وارد جاده ایلام – ملکشاهی خواهید شد. این جاده را مستقیم ادامه دهید تا به دریاچه سد ایلام برسید. از ایلام تا سد حدود 26‌ کیلومتر فاصله است. اگر شرایط ترافیکی مساعد باشد و با سرعت مجاز حرکت کنید، در عرض 36 دقیقه از ایلام به سد خواهید رسید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسایلام، ۲۰ کیلومتری شرق ایلام و ۱۵ کیلومتری غرب شهر ارکواز ملکشاهی

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره دریاچه سد ایلام چیست؟ آیا تاکنون از این دریاچه دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما زیباترین دریاچه سد ایران کجاست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

این دریاچه در 26‌کیلومتری جنوب‌شرق ایلام قرار دارد.

بهترین مسیر استفاده از جاده ایلام – ملکشاهی است.

بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه، فصل بهار است.

بله، البته برای اقامت باید از چادر مسافرتی استفاده کنید.

هیچ‌گونه امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی در نزدیکی سد وجود ندارد.

2/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.